1ـ شفق های قطبی:

بی شک یکی از تماشایی ترین و با شکوه ترین پدیده های طبیعی جهان، شفق قطبی یا همان "نور قطب شمال" است. این پدیده حیرت انگیز از زمانی که اولین بار کشف شد، انسان ها را به حیرت و شگفتی وا داشته است.
شفق های قطبی زمانی روی می دهند که خورشید ذرات بارداری را (یون) با سرعت 300 الی 1200 کیلومتر در ثانیه راهی زمین می کند. این ذرات باردار با هم ابر پلاسما را تشکیل می دهند و مجموع ابرهای پلاسما را بادهای خورشیدی می نامند. هنگامی که بادهای خورشیدی با میدان مغناطیسی زمین برخورد می کنند، این میدان ذرات باردار را به سمت لایه یونیسفر، یکی از لایه های بالای اتمسفر سوق می دهد. در آنجا ذرات خورشیدی با گازهای موجود در یونیسفر ادغام شده و پدیده ی شفق قطبی را به وجود می آورند.
2ـ ابرهای ماماتوس

این نوع ابرها در سطح تحتانی مرکز دیگر ابرها تشکیل می شوند. ابرهایی هستند که همیشه با شرایط جوی ناپایدار و اغلب توفانی همراه می شوند. شکل ظاهری این ابرها حاصل کیسه هایی از هوای سرد اشباع شده است که به سرعت از سطح ابرهای توفانزا پایین افتاده و تصویری مانند برآمدگی های مواج در قسمت تحتانی ابر ایجاد می کند.
3ـ کشند قرمز

کشند قرمز یا «شکوفایی جلبکی» پدیده ی طبیعی است که در اثر یک نوع جلبک میکروسکوپی به وجود می آید. هنگامی که این موجودات زنده در تراکم بالا تولید شوند، موجب پدیدار شدن توده های قرمز رنگی در سطح آب می شوند. این موجودات در برخی موارد سم کشنده ای را تولید می کنند که موجب مرگ آبزیان و پرندگان می شود. این سم می تواند به انسان نیز آسیب برساند.
4ـ میخ های یخی

میخ های یخی در کوه های یخی در اندازه های مختلف یافت می شوند. هنگامی که خورشید به سطح برف می تابد، سوراخ های کوچکی را در آن ایجاد می کند. این سوراخ در اثر تابش بیشتر نور عمیقتر شده و میخ های یخی را به وجود می آورند.
5ـ سنگ های متحرک

سنگ های متحرک یکی از جاذبه های پارک ملی Death valley در بیابان نوادا آمریکا هستند که مدت ها مایه شگفتی دانشمندان بوده اند. نظریه های بسیاری برای توضیح حرکت این سنگ ها وجود دارد.
بسیاری از دانشمندان معتقدند که سطح لغزنده و گلی این بیابان و وزش باد موجب حرکت خود به خودی سنگ ها می گردد. اما از نظر محاسبات فیزیکی این نظریه قابل قبول نیست چرا که برای حرکت این سنگ بادهایی با سرعت صدها کیلومتر در ساعت لازم است که در این بیابان چنین بادهایی نمی وزد.
6ـ سوپر سل (supercell)

سوپرسل نوعی توفان شدید است که معمولا قبل از وقوع گردباد پدیدار می شوند، این نوع توفان ها در سراسر جهان قابل وقوع هستند اما اغلب در منطقه ی Great plains آمریکا به وجود می آیند.
7ـ گرداب آتش

گرداب یا گردباد آتش پدیده ی بسیار نادری است که در آن آتش ـ بسته به دمای هوا و جریان باد ـ از سطح زمین ارتفاع می گیرد و یک گرداب آتش را پدید می آورد. گرداب های آتش می توانند به ارتفاع 200 فوت نیز برسند اما تنها چند دقیقه به طول می انجامند.
8ـ حلقه های یخی

حلقه های یخی نیز پدیده ی نادر هستند که به گفته ی دانشمندان تنها در کشورهای سرد رخ می دهند. این پدیده زمانی اتفاق می افتد که مرکز یک دریاچه یخ می زند و جریان ملایم آب، یخ را به شکل دایره در می آورد.
9ـ ابرهای مواج

این ابرها زمانی تشکیل می شوند که لایه ای از هوای مرطوب هنگام عبور از سطح زمین مرتب بالا و پایین می شود و در نتیجه باعث شکل گرفتن رشته ای از ابرهای عدسی شکل باریک روی پوسته ی این امواج جوی می شود.
به گزارش شبکه تلویزیونی دویچه وله، دیروز یک مجسمه ساخته شده از برنز در آلمان حراج شد.
این مجسمه اثر آلبرتو جاکومتی، مجسمه ساز شهیر سوئیسی است که در سال 1966 درگذشت.
این مجسمه به قیمت 75 میلیون یورو به فروش رفت که گران ترین مجسمه فروخته شده در جهان است.
موزه شهر ولفسبورگ آلمان گنجینه ای از اثار مجسمه ساز نامدار سوئیسی
را در خود جای داده است. این مجسمه ساز سوئیسی در خلق آثار در اندازه های
کوچک بسیار تبحر داشت.
برخی، جاکومتی را مهمترین و برجسته ترین مجسمه ساز قرن بیستم می دانند که کارهایش الهام بخش بسیاری از پیکرتراشان و مجسمه سازان بوده است.
جاکومتی انقلابی در هنر مجسمه سازی جهان به وجود آورد. وی با عبور از سبک رئالیسم به خلق اثار انتزاعی روی آورد. این مجسمه ساز سوئیسی در خلق آثارش به ابعاد مجسمه هایش توجه ویژه ای داشت. حرکت یکی از ویژگی های بارز در آثاری است که این هنرمند سوئیسی از خود به یادگار گذاشته است.

آلبرتو جاکومتی هنرمند سوئیسی

گران ترین مجسمه جهان در موزه آلمان
تصاویر تعدادی از آثار دیگر جاکومتی:





دلار آمریکا واحد پول رایج ایالات متحده آمریکا است. کنگره ایالات متحده آمریکا در ۶ ژوئیه ۱۷۸۵ دلار را پول رسمی آمریکا تصویب کرد. ششم ژوئیه سال ۱۷۸۵کنگره آمریکا (که در آن زمان، تنها یک مجلس بود) به اتفاق آرا دلار««Dollar را واحد پول آن کشور قرار داد. پیش از استقلال ایالات متحده یعنی در ۴ ژوئیه ۱۷۷۶ ، پول انگلستان (لیره) در ۱۳ مهاجر نشین انگلیسی آمریکای شمالی رایج بود. در جریان انقلاب، آمریکائیان سکه نقرهای اسپانیا به نام «دلار» را که در مکزیک رایج بود وسیله داد و ستد قرار داده دادند و به همین دلیل نام پول ملی خود را «دلار» گذاشتند. سکه دلار نقرهای از قرن چهاردهم بیش از سه قرن به نام «تالرThaler، دالر، تلار و دلار» در اروپا رایج بود که اسپانیاییها آن را حفظ کردند و به مستعمرات خود در قاره آمریکا منتقل ساختند.اس با خط عمودی«$» که علامت بینالمللی دلار است نیز از اسپانیاییها اقتباس شده که پول خود را با علامت P (پی) مشخص میکردند و این "P" در آمریکای شمالی به تدریج و در جریان نوشتن به شکل «$» درآمد.



| تولد | ۱۳۲۹ تهران |
| نام دیگر | محمد دلجو |
| زمینه فعالیت | هنرپیشگی، کارگردانی |
| ملیت | ایرانی |
محمد دلجو معروف به فرزان دلجو (زادهٔ ۱۳۲۹ تهران) از هنرپیشهها و کارگردانان سینمایی ایرانی است.
وی فعالیت هنری را با نوشتن داستانهای دنبالهدار مجلههای هفتگی، مقاله و گزارشهای مطبوعاتی با همکاری مداوم برادرش امیر مجاهد (کارگردان سینما) آغاز کرد. فرزان دلجو آثاری نظیر «ماهیها در خاک میمیرند» و «علفهای هرز» را در کارنامهٔ سینمایی خود دارد. او از دوستان فریدون فروغی خوانندهٔ مطرح دوران پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران میباشد.
نخستین فیلم وی به نام «یاران»، با ۶۰ هزار تومان سرمایه شخصی خود او درست شد که در سینما کاپری (بهمن) به نمایش درآمد و مورد استقبال جوانان قرار گرفت.

وقتي به يک مهماني دعوت مي شويد، چگونه موهاي تان را آرايش مي کنيد؟ آيا به آرايشگاه مي رويد و کلي پول را فداي آرايش موهاي تان مي کنيد، يا با بابليس، موهاي تان را فر مي دهيد و يا باد داغ سشوار را براي صاف کردن موهاي تان انتخاب مي کنيد؟
خلاصه، اگر زياد با اين دو وسيله داغ يعني بابليس و سشوار، سر و کار داريد، توصيه مي کنيم نکات ايمني مربوط به آن ها را هم بدانيد.
امروزه بيگودي هاي الكتريكي، رايج ترين وسيله فر کردن مو هستند. بابليس جديدترين نوع بيگودي هاي الكتريكي است و ميله پلاستيكي بلند و قابل انعطافي است كه مو را دور آن مي پيچند.
موقع سشوار کشيدن، استفاده از برس براي خشک کردن و حالت دادن به موها وقت کمتري از شما خواهد گرفت و در نهايت موهاي تان بهتر مرتب مي شوند و فرم مي گيرند.
اگر نخواستيد از برس براي خشک کردن موهاي تان استفاده کنيد، انتخاب ديگر اين است که فقط با استفاده از دست تان موهاي تان را جابجا کنيد و جلوي سشوار آن ها را خشک کنيد. بهترين برس، برسي بزرگ و گرد است. اين برس پس از سشوار کشيدن بهترين حجم و حالت را به موهاي شما خواهد بخشيد.

برس هاي فلزي براي سشوار کشيدن مناسب ترين هستند و بهترين شکل را به موهاي تان خواهند داد.
شما مي توانيد از برس هاي کم قطرتر براي مرتب کردن و سشوار کشيدن موهاي چتري تان استفاده کنيد. برسهاي پارويي براي پرداخت نهايي موهاي بلند، پس از سشوار کشيدن مناسب هستند.
برس سشوار در 3 اندازه بزرگ، متوسط و کوتاه در بازار وجود دارد.
موهاي برس هاي چوبي، ترکيبي از موهاي طبيعي و مصنوعي است، بنابراين به گرفتن بهتر موها درون شان کمک مي کنند.
سشوارهايي که در آرايشگاه ها استفاده مي شوند، سشوارهايي قوي هستند، ولي براي استفاده هاي خانگي مي توان سشوارهاي کم قدرت تري را نيز انتخاب کرد.
دقت کنيد سشواري که مي خريد، حتما داراي درجه ي سرعت پايين و بالا باشد و شما بتوانيد به آساني سرعت آن را تنظيم کنيد. يک سشوار خوب بايد بتواند باد سرد نيز توليد کند.
براي اين که موهاي تان را براق کنيد، سشوار را براي باد داغ تنظيم کنيد. اگر سشوار را طوري تنظيم کنيد که باد سرد توليد کند، روغن، ژل و ساير فرآوردههايي که براي فرم دادن موهاي تان استفاده کردهايد روي موهاي تان ثابت خواهند شد و همچنين از ايجاد الکتريسيته ساکن در موهاي تان جلوگيري خواهد کرد.
هنگام استفاده از سشوار، آن را روي موهاي تان حرکت دهيد و يکجا نگه نداريد، زيرا حرارت ثابت سشوار به موهاي تان آسيب خواهد زد.
تلاش کنيد سرهاي مخصوص پخش کننده حرارت و باد را سر دهانه سشوارتان وصل کنيد تا حرارت بر سطح موهاي تان پخش شود، به ويژه اگر موهاي تان مجعد است، استفاده از اين سرها سبب مي شود موهاي تان شکل و فرم دلخواه را به دست آورند. گرچه استفاده از سرهاي ويژه، زمان سشوار کشيدن را طولاني تر خواهد کرد.

اگر مي خواهيد پس از سشوار کشيدن موهاي تان برق بيفتد، از باد گرم سشوار استفاده کنيد. هر چه بيشتر از باد سشوار و برس روي يک بخش از موهاي تان استفاده کنيد، موهاي تان بيشتر برق مي افتند، ولي در اين صورت امکان صدمه ديدن موهاي تان در اثر باد داغ سشوار نيز افزايش مي يابد.
موهاي تان را به دور برس بپچيد و در حالي که سشوار را روي آنها گرفته ايد، به آرامي موها را از برس باز کنيد. براي اين که موهاي تان کمتر آسيب ببينند، بهتر است سر مخصوص پخش حرارت و باد سشوار را بر سر لوله آن نصب کنيد.
براي اين که ساقه موهاي تان در اثر باد سرد سشوار نسوزد، پس از سشوار کشيدن هر بخش از موهاي تان، چند ثانيه صبر کنيد تا آن بخش از موهاي تان خنک شود. سپس دوباره کار خود را تکرار کنيد.
اگر دوست داريد موهاي تان حجم پيدا کنند، بخش کوچک از موهاي تان را انتخاب کنيد. آن بخش را دور برس بپيچيد و خلاف جهت ريشه موهاي تان بکشيد. هم زمان سشوار را هم روي آن بگيريد.
* قبل از اتو کشيدن موها، حتما موها را با سشوار خشک کنيد.
* بعد از خشک کردن، از براق کننده هاي مو در لابه لاي موها استفاده کنيد.
* اگر موهاي خيلي فر يا وزي داريد، براي اتو کشيدن، لايههاي باريک و نازکي از موها را برداريد.
* براي موهاي صاف که فقط کمي موج دارند، حتما قبل از اتو، موادي مانند واکس يا کرم مو را به مقدار کم به نوک انگشتان زده و به همه جاي موهايتان بماليد تا پوششي بين مو و اتو باشد و از سوختن مو جلوگيري شود، زيرا اين موها نسبت به موهاي فر شکننده تر و ضعيف ترند. اما در مورد موهاي فر، فقط قبل از اتو از براق کننده ها استفاده کنيد و از واکس و کرم مو بعد از اتو، براي گرفتن خورده موهاي روي سر و مو خوره ها، آن هم به مقدار خيلي کم استفاده کنيد (استفاده از واکس و کرم زياد بعد از اتو براي موهاي فر، آنها را وز خواهد کرد و قبل از آن هم در صاف کردن موها شما را دچار مشکل مي سازد.)

* براي موهاي خيلي فر بعد از يک بار اتو کشيدن لايه هاي نازکي از مو، مقدار کمي واکس را کف دست ها زده و روي موها بکشيد و بعد دوباره با جدا کردن لايه هاي ضخيم تر مو، آن ها را اتو کنيد تا کاملا صاف شوند.
* اتو کشيدن موها از ريشه، به موها آسيب جدي رسانده و باعث ريزش آن ها خواهد شد. پس با فاصله از ريشه ي موها، آنها را اتو کنيد.
* استفاده مکرر و زياد از اتوي مو باعث ريزش و کم شدن و فاصله انداختن بين موها خواهد شد، پس بهتر است تنها در مواقع خاص، اين کار را انجام دهيد.
* موهاي رنگ و مش شده و هايلايت را حتما قبل از اتو، با مقدار کمي واکس مو بپوشانيد تا کمتر آسيب ببينند، زيرا دکلره و رنگ، مقاومت مو را در برابر حرارت کم مي کنند و به راحتي در اثر گرما، موها از وسط مي شکنند و مي ريزند.
فخرناز لطيفيان
بررسی مراحل رشد کودک در هفته های مختلف حاملگی و همچنین تغییرات جسمی وروحی مادر در هفته های مختلف حاملگی مطلب بسیار جالبی است که واقعا مادر باردار از خواندن آن لذت خواهد برد . بعلت مفصل بودن مطلب من کتاب حاملگی هفته به هفته به زبان فارسی و همچنین چند لینک به زبان انگلیسی همراه با عکس های جالب به شما معرفی می کنم تا بتوانید نوزاد خود را تصور کنید!!
http://www.pregnancyguideonline.com
http://pregnancy-calendar.adoption.com/first-trimester/week-1.html
http://www.birth.com.au/class.asp?class=66&page=24
(قابل ذکر است بعضی از مطالب این موضوع از کتاب حاملگی هفته به هفته می باشد.)
و اما من فقط وزن و اندازه جنین در هفته های مختلف و بعضی نکات جالب را شرح می دهم.
هفته1:
شمارش هفته های حاملگی از روز اول آخرین پریود شروع می شود بنابراین در این هفته هنوز لقاح انجام نشده است
هفته2:
هنوز لقاح انجام نشده است!!
هفته3:
اسپرم و تخمک همدیگر را در لوله فالوپ ملاقات می کنند
در خانمهایی که پریود 28 روزه دارند تخمک گذاری روز 14 سیکل صورت می گیرد
قابل ذکر است که اسپرم یک کروموزومX و یک کروموزومY دارد در حالیکه تخمک دو کروموزومX دارد پس تعیین کننده جنسیت پدر است
هفته 4:
توده سلولی در حال تقسیم به رحم می رود تا جایگاهی برای استقرار پیدا کند
هفته5:

اندازه جنین در این هفته 5تا 7 میلیمتر است
توده سلولی به دو قسمت تقسیم شده قسمت جنینی وقسمت جفتی و پس از ان قسمت جنینی به سه لایه تقسیم شده:
لایه خارجی :مغز, نخاع, پوست و مو را تشکیل میدهد
لایه میانی: قلب, سیستم گردش خون, استخوان, عضله, کلیه و سیستم تناسلی را تشکیل میدهد
لایه داخلی:روده ها کبد پانکراس و مثانه را می سازد
هفته6:

اولین ضربان قلب جنین در این هفته است
اندازه جنین در این هفته 8 تا 10 میلیمتر است به اندازه ناخن انگشت کوچک است
هفته7:
اندازه جنین در این هفته17 تا 20 میلیمتر است که در حد بزرگی ناخن شست است
هفته8:
در این هفته جنین 2.5 تا 3.5 سانتی متر است
در این هفته جنین مانند یک ماهی با سر بزرگ و بدنی کوچک است
هفته 9:

سریعترین رشد در این هفته مربوط به اندامهای کودک است و رشد دستها بیشتر از پاها است انگشتان وناخن جنین در حال تکامل ست
انداره آن 44 تا 46 میلیمتر است
هفته10:
![]()
رشد اندامها ادامه دارد و بهترین خبر در اینهفته این است که جنین از خطر ابتلا به ناهنجاریهای مادرزادی نجات پیدا میکند
اندازه جنین 50 تا 60 میلیمتر است
هفته11:

اندازه جنین 65 تا 75 میلیمتر است
صورت جنین شباهت بیشتری به صورت همیشگی انسان پیدا می کند!!
هفته 12:

اندازه جنین 85 میلیمتر و وزن او حدود 9 تا 12 گرم است
در
این هفته بند ناف شروع به جریان انداختن خون بین لایه های جفتی و جنین
می شود ومنبع تغذیه کودک از این هفته همین ارتباط خونی می باشد
هفته13
![]()
در
این هفته تمام 20 دندان جنین در زیر لثه شکل می گیرد وزن جنین در این هفته
20 تا 25 گرم و قدش 10 سانتی متر است . همچنین در این هفتهئجنین شروع به
بلع مایع آمنیوتیک می کند
هفته14
در این هفته جنین شروع به تولید ادرار می کند که وارد مایع آمنیوتیک می شود و ضرری برای مادر و جنین ندارد
وزن جنین در این هفته65 تا 70 گرم می باشد و قدش حدود 12.5 سانتی متر است
هفته15
![]()
در این هفته جنین شروع به مکیدن انگشت شستش می کند .همچنین در این هفته کودک دارای ابرو و مژه می شود
مایع آمنیوتیک قادر به انتقال صوت به جنین بوده و کودک بوسیله آن می تواند صدای معده ضربان قلب و صدای شما را بشنود
وزن جنین در این هفته70 تا 75 گرم و قدش 13 تا 14 سانتی متر است
هفته16
در این
هفته ناخن جنین شروع به رشد کرده . جنین هر 45 تا 60 دقیقه ادرار می کند
جنسیت جنین در این هفته ممکن است با سونوگرافی مشخص شود
وزن جنین 80 گرم و قدش 14 تا16 سانتی متر است
هفته17
از این هفته به بعد باید
منتظر ثبت حرکات جنین باشید گاهی مثل نوک زدن پرنده ه قفس گاهی شبیه پرزدن
پروانه زیر پوست خود حس می کنید. در حاملگی اول ممکن است تا هفته 20 این
حرکات را متوجه نشوید
وزن کودک 100 تا 120 گرم و قدش 16 ساتی متر است
هفته18
استخوانها شروع به استخوان سازی کرده اثر انگشت کودک تکامل یافته و وزن او در این هفته 160 تا 180 گرم و قدش تا 20 سانتی متر است
هفته19
![]()
جوانه
دندانهای اصلی در پشت دندانهای شیری شروع به تکامل هستند موهای کرکی شکل
بدن کودک را پوشانده وزنش در این هفته 200 تا 220گرم وقدش 20 تا 2 سانتی
متر است
هفته20
از این هفته به بعد کودک
صدای شما را تشخیص می دهد وزن ان حدود 280 گرم و قدش 25 سانتی متر است توجه
داشته باشید که قد به دو صورت اندازه گرفته می شود یکی قد کامل ویکی تا
ناحیه باسن کودک بنابراین اگر تغییری در اندازه های مختلف دیدید بعلت متد
اندازه گیری است
هفته21
وزن جنین 370 گرم وقدش25 تا 26سانتی متر است
مهمترین اتفاق ساخت گلبولهای سفید در این هفته است
هفته22
وزن کودک 400 تا 420 گرم و قدش 27 تا 28 سانتی متر است
حس لامسه اولین حسی است که در کودک به بلوغ می رسد وکودک در این هفته بخوبی می تواند صورت خود را لمس کند
هفته23
![]()
گاه
کودک ممکن است بدنبال بلعیدن مایع آمنیوتیک دچار سکسکه شود با لمس شکم و
صدا حرکات جنین بیشتر می شود وزن جنین 500 تا 550 گرم و قدش28 تا29 سانتی
متر است
هفته24
مهمترین اقدام در این هفته تکامل چربی در زیر لایه پوست است
وزن جنین 600 گرم و قدش 30 سانتی متر است
هفته25
در این هفته استخوانها محکم تر و سخت تر می شود و کودک هم بعلت رشد چربی زیر پوست فربه تر می شود
وزن در این هفته 700 گرم و قد حدود31 سانتی متر است
هفته 26
وزن جنین 800 تا 850 گرم و قدش 32 سانتی است
ریه های کودک با تولید شاخه های برونش شروع به تکامل می کند
هفته27
وزن جنین 900 گرم و قدش33 تا 34 سانتی متر است
در این هفته رنگ چشم کودک آبی یا آبی تیره می باشد
هفته28
وزن ودک 1 کیلو گرم و قدش 35 سانتی متر است
ریه های کودک در این هفته به بلوغ کافی رسیده ولی اگر متولد شود نیاز به مراقبتهای خاص دارد
تریمستر سوم:
هفته29:
![]()
کودک در این هفته تمام فضای رحم را
اشغال می کند . رشد کودک از این هفته به بعد کمتر از یک سانتی متر در هفته
است . از این هفته به بعد هفته ای 200 گرم به وزن کودک اضافه می شود
کودک روزانه نیم لیتر ادرار وارد مایع آمنیوتیک می کندو همچنین از این هفته شروع به تنظیم دمای بدن خویش می کند
وزن جنین حدود1200 گرم است
هفته30:
در این هفته جنین بسیار هوشیار نسبت به محیط اطراف است و تاریکی ونور محیط بیرون را تشخیص می دهد
وزن جنین در این هفته 1400 گرم است وقدش 37 تا38 سانتی متر !
هفته31:

ناخن کودک در این هفته به انتهای انگشت میرسد لایه چربی زیر پوست کاملتر شده وزن جنین هم حدود 1600 گرم است
از این هفته به بعد موهای کرکی و ورنیکس (ماده مومی شکل پوشانده بدن کودک) شروع به محو شدن می کنند
هفته32:
در این هفته و هفته های آخر شنوایی کودک ارتباط کاملی با دنیای بیرون از رحم برقرار می کند
در میان صداهای خارجی او به صدای مادر عادت کرده و پس از تولد با شنیدن صدای مادر, وی را تشخیص می دهد
وزن کودک 1800 کرم و قدش 39 سانتی متر است
هفته33:
از این هفته سورفاکتانت
در ریه جنین شروع به ساخت می کند بنابراین اگر از این هفته به بعد کودک
بدنیا بیاید مشکل کمتری از نظر تنفسی خواهد داشت
ولی حتما نیاز به دستگاه انکوباتور دارد زیرا چربی زیر پوستی هنوز کم است
وزن جنین 2000 گرم وقدش 41 سانتی متر است
هفته34:
پوست کودک کم کم به رنگ صورتی در می آید و ریه های کودک به بلوغ کامل می رسند
وزن کودک2200 و قدش 42.5 سانتی متر است
هفته35:
از این هفته تا هفته های آخر بارداری لایه چربی بیشتری زیر پوست کودک بخصوص اطراف شانه اورا در بر می گیرد
از این هفته به بعد می توانید سوتین های مخصوص شیر دهی را تهیه کنید!!
وزن کودک حدود 2500 گرم است
هفته36:
قد جنین 45 سانتی متر و وزنش 2700 گرم است
تمام اعضای کودک در این هفته به بلوغ می رسند
هفته37:
از این هفته به بعد هر روز باید آماده باشید!! ساک بیمارستان را ببندید, تلفن های ضروری را در دسترس قرار دهید!
وزن کودک حدود 2900 گرم است
هفته 38:
اگر فرزند شما پسر باشد در این هفته بیضه های او در داخل کیسه بیضه قرار می گیرد
وزن جنین 3100 گرم است
این زمان بهترین وقت برای نوشتن نامه به کودک خود است!!!
هفته39:
![]()
روده های کودک در این هفته پر از
مواد دفعی که مکونیوم نام دارد می باشداین مواد به رنگ سبز تیره و چسبناک
است در طی 2 هفته اول تولد, کودک ان را دفع می کند . گاهی در اثر فشار طی
زایمان ممکن است این ماده دفع شود
وزن جنین در این هفته 3250 گرم است
هفته40:
در زمان تولد پوست کودک
ممکن است در ابتدا آبی رنگ باشد و یا قسمتهایی از بدنش هنوز از ورنیکس
پوشیده باشد سر کودک در بدو تولد ممکن است شکل نامنظمی داشته باشد این
وضعیت اغلب به علت عبور از کانال زایمانی است و بعد از این سر کودک در تمام
مراحل زندگی اش شکل ثابتی دارد
وزن کودک در این هفته 3500 گرم و قدش حدود 50 سانتی متر است
البته توجه داشته باشید که وزن و قد تقریبی هستند و از نوزادی به نوزاد دیگر فرق می کند
'''1. علقه'''
خداوند در آیات مختلف از قرآن کریم، به مراحل خلقت انسان اشاره کرده است. یکی از این مراحل «علق» است.
واژه «علق» شش بار[1] و در پنج آیه به صورتهای مختلف به کار رفته است و
همچنین سورهای در قرآن با نام «علق» نازل شده است. «اقْرَأْ بِاسْمِ
رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ. خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ» بخوان به نام
پروردگارت که آفرید، انسان را از علق آفرید.»
اکثر مفسران[2] اتفاق نظر دارند که 5 آیهی اول سورهی علق، نخستین آیاتی است که در غار حرا بر پیامبر اسلام(ص) نازل شده است.
'''علق در لغت'''
واژهی «علق» جمع «عَلَقَه» در اصل به معنای «چیزی که به چیز بالاتر آویزان
شود» آمده است و موارد استعمال آن در خون بسته، زالو، خون منعقد که در اثر
رطوبت به هر چیز میچسبد، کرم سیاه که به عضو آدمی میچسبد و خون را
میمکد و ... میباشد.[3] پس میتوان گفت: در مواردی که علق استعمال شده:
یکی چسبندگی و دیگری آویزان بودن، لحاظ شده است مانند: زالو، خون بسته و
کرم که به عضو بدن میچسبد و آویزان میشود.
'''علق از نگاه علم:'''
«علق»، همان خون بستهای است که از ترکیب اسپرم مرد با اوول زن حاصل میشود
و سپس داخل رحم زن میشود و بدان آویزان میشود. پس از پیوستن نطفهی مرد
به تخمک زن، تکثیر سلولی آغاز میشود و به صورت یک تودهی سلوی در میآید
که به شکل توت است (به آن مارولا Marula گویند) و در رحم لایهگزینی میکند
یعنی، سلولهای تغذیه کننده به درون لایهی مخاطی رحم نفوذ کرده و به آن
معلق (آویزان نه کاملاً چسبیده به رحم) میشوند. قرآن این مطلب را با تعبیر
زیبای «علق» بیان کرده است.[4]
اگر واژه «علق» را به معنای خون بسته بپذیریم، میتوانیم تناسب آن را با موارد استعمال اینگونه بیان کنیم:
1. چسبنده بودن آن.[5] (خون بستهای که برای مکیدن خون به بدن میچسبد)
2. آویزان شدن آن به جداره رحم.
3. مشابه زالو است. (زالو هر بار میتواند به اندازه یک فنجان قهوه، خون
انسان یا حیوانی را بمکد. نطفه در رحم، زالو وار به رحم میچسبد و از خون
تغذیه میکند[6] همچنین در وجه تشبیه به زالو گفته شده است که در مرحله
ایجاد جنین، از هر دو مادهای به نام «هپارین» ترشح میشود تا اینکه خون در
موضع منعقد نشود و قابل تغذیه باشد.[7] شکل علقه مانند زالو کاملاً مسطیع
است این حالت در چهار هفته اول ادامه دارد.[8]
4. تغذیه از خون است.[9]
در نتیجه میتوان گفت:[10] با توجه به دیدگاه دانشمندان و مفسران و اهل
لغت، «علق» به معنای «خون بسته» آویزان به رحم است. به ویژه آنکه این مرحله
از خلقت انسان در علم جنینشناسی جدید، به عنوان واسطهای بین نطفه و مضغه
(گوشت شدن) محسوب میشود.
یعنی حدود 24 ساعت این خون بسته به جدار رحم آویزان است و از خون آن تغذیه میکند.
خداوند میتوانست با بیان «الدم المنقبضه؛ خون بسته» مطلب را ذکر نماید اما
با آوردن واژهی «علق» هم معنای خون بسته و هم معنای آویزان بودن را
رسانده است که با نظریات جدید پزشکی همخوانی دارد.
با توجه به عدم پیشرفت علم پزشکی در 14 قرن قبل، میتوان مسئلهی «علق» را
یکی از شگفتیهای علمی قرآن نامید که بعد از 14 قرن کشف شده است.[11]
برای مطالعهی بیشتر به کتابهای ذیل مراجعه شود:
1. پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، دکتر رضایی اصفهانی، ج 2، ص 487 ـ 481.
2. طب در قرآن، دکتر دیاب و قرقوز، ترجمه از چراغی، ص 86.
3. اولین پیامبر آخرین دانشگاه، دکتر پاک نژاد، ج 11، ص 110.
4. مطالب شگفتانگیز قرآن، گودرز نجفی، ص 99.
'''2. مضغه'''
قرآن کریم در مراحل خلقت انسان پس از نطفه و علقه مرحلهای دیگر به نام
«مضغه» را مطرح میسازد که در 2 آیه[12] و سه بار از آن سخن گفته است.
خداوند در سوره حج آیه 5 میفرماید: «ثمّ من علقه ثم من مضغة مخلقه و
غیرمخلقه لنبین لکم؛ پس از علقه، آنگاه از مضغه دارای خلقت کامل و خلقت
ناقص تا قدرت خود را به شما روشن گردانیم»
'''واژهشناسی'''
واژهی «مضغه» در لغت به معنای «غذای جویده شده و گوشت جویده» آمده است به
عبارت دیگر، قطعهای از گوشت که شبیه گوشت جویده شده است.[13]
و واژة «مخلقه» تعبیری است که برای مبالغه در «خلق» به کار میرود و «خلق»
به معنای ایجاد چیزی بر کیفیت مخصوص است. پس تعبیر به «مخلّقه» در مورد
«مضغه» اشاره به این است که حقیقت خلق و تحقق آن؛ یعنی ایجاد بر کیفیت
مخصوص و تعیین خصوصیات و مقدمات، دراین مرتبه است. اما غیرمخلقه به این
معناست که تعیین برخی خصوصیات (تماماً یا بعضاً) در این مرتبه «مضغه»
نیست.[14]
'''مضغه در دستگاه علم'''
جنین انسان از هنگام لقاح تخمک و کرمک (اوول و اسپرم) تا 6 روز در راه است
تا در رحم جایگزین شود. سپس در رحم لانه گزینی میکند و به صورت آویزک
(علق) تا 14 روز به رشد خود ادامه میدهد. و از هفته سوم بارداری با چشم
غیرمسلح کاملاً به صورت گوشت جویده پدیدار میگردد (مقایسهای میان تورات،
انجیل، قرآن و علم، دکتر بوکان، ص 275) دوره تمایز لایههای زاینده (مضغه)
را میگذارند که تا ماه سوم بارداری ادامه دارد.[15] اما این «مضغه» همیشه
یک حالت ندارد و مراحل و حالات گوناگونی دارد که در قرن از آن «مخلقه و
غیرمخلقه» نام برده است. اما مفسران دیدگاههای مختلفی در این دو تعبیر
دارند مانند:
1. مقصود جنین کامل الخلقه یا ناقص باشد.[16]
2. مقصود از مخلقه، مرحله تصویر جنین باشد.[17]
3. مقصود از مخلقه، مضغه شکل یافته و متمایز است.[18]
و نظرات دیگری درباره آن بیان شده است که بیشتر آنها قابل جمع است.
تعبیر بسیار زیبا و شگفتانگیز قرآن (مضغه، مخلقه و غیرمخلقه، حج 5) با
یافتههای پزشکی جدید هماهنگ است و جنین را در این دوره (هفته سوم به بعد)
به صورت گوشت کوبیده معرق میکند و اشارهای لطیف به تمایز لایههای آن
(مخلقه = ایجاد به کیفیت مخصوص و تعیین خصوصیات) میکند و یک نوع رازگویی و
اعجاز علمی قرآن را میرساند.
در نتیجه میتوان گفت: از مجموع نظرات این طور استفاده میشود که «مخلقه و
غیرمخلقه» صفت برای «مضغه» است به این معنی برخی از اقسام مضغه مقدرات و
کیفیت خصوصیات در این مرتبه کامل است و اقسام دیگر کامل نیست.[19]
'''3. استخوان و گوشت:'''
قرآن بعد از بیان مرحله «مضغه، گوشت جدیده» به مرحله ی دیگری از خلقت اشاره
کرده است آیه «فخلقنا المضغه عظاماً فکونا العظام لحماً؛ و آنگاه مضغه را
استخوان هایی بعد استخوان ها را با گوشتی پوشانیدیم»[20]
برای این که بهتر به مرحله استخوان بندی جنین آشنا شویم، لازم ات همراه او، مرحله پوشاندن گوشت را نیز بیان کنیم.
آیه فوق بیانگر آن است که ابتدا استخوان تشکیل شده و بعد از آن گوشت روی آن قرار گرفته است.
'''نکات علمی:'''
در مراحل سومین هفته رشد جنین، لایه زایای، اکتودرم، مزودرم، اندودرم،
تشکیل می شود. از لایه ی اکتودرم، اعضا و ساختمان ای که در ارتباط با دنیای
خارج باقی می مانند؛ ایجاد می گردد، مانند: دستگاه عصبی، پوشش می گوشی،
بینی، چشم و ... و از لایه مزودرمی اعضای سلکروتوم (غضروف و استخوان)
دستگاه ادرار و تناسلی و ... به وجود می آید. و از لایه اندودرمی، دستگاه
معدی روده ای، دستگاه تنفسی و مثانه و ... ساخته می شود.
با توجه به مواد فوق؛ غضروف و استخوان ها از لایه میانی (مزودرم) تشکیل می
شود. که به وسیله دو لایه دیگر (اکتودرم و اندودرم) پوشیده شده که آن دو
لایه اکثر گوشتی بدن مثل پوست، غدد .... ساخته می شود هم چنین ساخته شدن
سلول هایی که باعث پیدایش غضروف و استخوان می شود؛ از هفته چهارم بارداری
شروع ی شود و اما سلول های ماهیچه ای پس از آن ساخته می شود.[21]
گفته شد که لایه میانی مزودرم غضروف ها و استخوان ها را تشکیل می دهد؛ بهتر است با غضروف و استخوان سازی آن آشنا شویم.
«غضروف» نوعی بافت همبند است که به علت خاصیت ارتجاعی، می تواند فشار زیادی
را تحمل کند و هم چنین از بافت های نرم بدن پشتیبانی به عمل می آورد.
هر غضروف دارای ماده ای بنیادی بوده که در ساختمان آن مقدار زیادی آب (حدود
70 درصد)به کار رفته است. این ماده بنیادی می تواند در آب جوشی حل شود و
ماده ای به نام ژله غضروف یا کندرین (chondrin) را به وجود آورد. رنگ غضروف
سفید مایل به آب است و در افراد مسن به علت تغییرات متابولیک می تواند زرد
رنگ باشد.
نقش غضروف در تشکیل استخوان این است که اولین مرحله ساخته شدن استخوان است.
غضروف بافتی است مشتقی از مزانشیم که برای اولین بار در اواخر هفته چهارم
زندگی جنین، ظاهر می شود. و در قسمت هایی که می خواهد استخوان تشکیل دهد،
ابتدا باید قالبی از غضروف به وجود آید که بعداً به استخوان تبدیل شود
بنابراین استخوان سازی به دو صورت انجام می پذیرد:
1. استخوان سازی داخل غشایی: در این نوع استخوان سازی، بافت استخوانی در
داخل لایه ای از بافت همبند مزانشیمی تشکیل می شود و این بافت مستقیماً به
بافت استخوانی مبدل می شود. تفاوتی که میان استخوان سازی داخل غشایی با
تشکیل غضروف وجود دارد، این است که غضروف معمولاً رگ خونی و لنفی و عصب
ندارد و تغذیه آن توسط انتشار صورت می گیرد و به لحاظ نداشتن رگ خونی،
ترمیم آن با مشکل صورت می گیرد ولی محل تشکیل استخوان بسیار پر عروق می
باشد.
2. استخوان سازی داخل غضروفی: در اکثر استخوان های بدن، سلول های مزانشیمی
ابتدا به یک سری قالب های غضروفی شفاف تبدیل شده که به نوبه خود استخوانی
می گردد.
استخوانی که به طور ابتدایی در بدن جنین تشکیل می شود موقتاً و تماماً از
نوع نابالغ یا اولیه است و پس از تولد به تدریج بافت استخوانی جنین از بین
رفته و به جای آن استخوان بالغ یا ثانویه تشکیل می گردد.
نکته بسیار جالبی که در بافت استخوانی به چشم می خورد این است که این بافت
از ابتدای تشکیل تا پایان عمر دو فعالیت متضاد دارد. یکی استخوان سازی و
دیگری تخریب استخوانی.[22]
با توجه به مطالب علمی می توان گفت: سلول های غضروفی و استخوانی از لایه
میانی جنین (مزودرم) زودتر از سلول های ماهیچه ای و پوستی پدید می آید. پس
در حقیقت سلول های استخوان و غضروفی به وسیله دو لایه دیگر جنین (اکتودرم و
اندردرم) پوشیده شده و سلول های ماهیچه ای و پوستی روی آن ها را همانند
لباس می پوشاند.
این یافته های علمی با مطالب قرآنی هماهنگ است که نشان از شگفتی علمی قرآن دارد.[23]
'''4. آفرینش روح و جنبش جنین'''
از آیات قرآن استفاده می شود که پس از مرحله تسویه و تنظیم و تعادل اعضای
بدن انسان در رحم مادر، مرحله دیگری را با نام «نفح روح، دمیدن روح» بیان
می کند. «ثم سواه و نفخ فیه من روحه؛[24]آن گاه او را درست اندام کدره و از
روح خویش در او دمید» «فکسونا العظام لحماً ثم انشاناه خلقاً آخر؛[25] بعد
استخوان ها را به گوشتی پوشانیدیم، آن گاه [جنین را در] آفرینشی دیگر پدید
آوردیم.»
از آیات فوق بر می آید که در آدمی جز بدن، چیز بسیار شریف نیز وجود دارد که
مخلوق خداست و تا آن چیز شریف در انسان به وجود نیاید، آدمی، انسان نمی
گردد و در حضرت آدم به وجود آمد، شانی یافت که فرشتگان در برابر او خضوع
کردند و عبارت «انشأناه خلقاً آخر» نشان از خلقت می دهد که فعل و انفعالات
طبیعی و مادی در آن نیست.[26] و انشاء به معنی ایجاد کردن چیزی توام با
تربیت آن است. این تعبیر نشان می دهد که مرحله اخیر با مراحل قبل، کاملاً
متفاوت است[27] اگر گفته شود نطفه انسان از آغاز که در رحم قرار می گیرد و
قبل از آن یک موجود زنده است.
بنابراین نفخ روح چه معنا دارد؟ در پاسخ باید گفت: زمانی که نطفه منعقد می
شود تنها دارای یک نوع «حیات نباتی» (گیاهی) است یعنی؛ فقط تغذیه و رشد و
نمو دارد. ولی از حس و حرکت که نشانه «حیات حیوانی» است و هم چنین قوه
ادراکات که نشانه «حیات انسانی» است و در آن خبری نیست (ما تکامل نطفه در
رحم به مرحله ای می رسد که شروع به حرکت می کند و تدریجاً قوای دیگر انسانی
در آن زنده می شود این همان مرحله ای است که قرآن از آن تعبیر به نفخ روح
می کند.[28]
اما ماهیت روح چگونه است؟ و حلول او برجسم از چه زمانی می باشد؟ آیات قرآن
در این مورد ساکت است و باین تفصیلی ندارد و حقیقت آن نیز برای ما روشن
نیست.
'''نظرگاه دانشمندان'''
مهم ترین اتفاقی که پس از ماه سوم برای جنین پیش می آید، حرکت و فعالیت قلب
و رشد سریع جنین و شکل گیری اندام های خارجی است در ماه سوم و ابتدای ماه
چهارم به دلیل عصب دار شدن اندام ها، حرکت جنین آغاز می شود و زن باردار در
ماه چهارم حرکت جنین را کاملاً احساس میکند.[29]
دانش بیولوژی هنوز پاسخگوی این قسمت نبوده یعنی حد فاصل مرحله حیات با
مرحله قبل از آن را نمی تواند مشخص سازد[30] آیا در چهارماهگی این دمیدن
روح اتفاق می افتاد یا کمتر از آن و حتی برخی از منابع پزشکی تشخیص حرکات
جنین توسط مادر را در ماه پنجم دانسته اند[31] تا چه رسد به زمان دقیق حلول
روح.
آیا می توان ادعا کرد حرکت جنین در شکم مادر همان وقوع دمیدن روح باشد؟
در پاسخ باید گفت: همان طور گذشت. جنین بعد از لقاح نطفه دارای حیات نباتی
(گیاهی است که فقط تغذیه و رشد دارد و بعد از مدتی دارای حرکات و ضربان قلب
است که می توان آن را حیات حیوانی دانست اما آن چه مهم است قوه ادراکات و
شعور که در سایه روح الهی پرورش می یابد، و همچنین انسانیت انسان است که او
را از حیوان متمایز می کند آن محقق نمی شود مگر با حلول روح الهی و در
قرآن کریم اشاره ای به حرکت جنین نشده است فقط سخن از خلقت دیگر و دمیدن
روح الهی شده است.[32]
در نتیجه نمی توان گفت: دمیدن روح بر جنین هم زمان با حرکات جنین است.
'''5. جنسیت جنین (دختر یا پسر)'''
قرآن در ادامه بیان مراحل خلقت به مرحله شکل گیری جنین اشاره می کند و در
چند آیه بدان پرداخته شد، «ثم کان علقة فخلق فسوی فجعل منه الزوجین الذکر و
الانثی؛[33] پس علقه [آویزک] شد و [خدایش] شکل داد و درست کرد و از آن، دو
جنس نر و ماده را قرار داد.
از مرحله علقه تا شکل گیری جنین، سه ماه طول می کشد، و در سومین ماه صورت
جنین، شکل صورت انسان به خود می گیرد و جنسیت جنین مشخص می شود و به همین
علت قرآن کریم مرحله جنسیت جنین را (پسر یا دختر) پس از مرحله تسویه و شکل
گیری قرار داده است «فسوی فجعل منه الزوجین» از نظر علمی، اعضاء تناسلی
خارجی در ماه سوم، تکامل یافته که در دوازدهمین هفته جنس جنین را با امتحان
وضع ظاهری می توان مشخص ساخت.[34]
'''انتخاب پسر یا دختر شدن جنین با چه کسی است؟'''
آن چه از علم پزشکی می توان استخراج کرد این است که، تعیین جنسیت بستگی به
سلول های پدر دارد. یعنی کروموزوم y در کرمک (اسپرماتوزئید) تعیین کننده
پسر است (44+ x + y) و اوول زن همیشه دارای کروموزم x است و کروموزوم x مرد
جنسیت جنین را دختر تعیین می کند. (44+2x).[35]
اما در مرحله بعد از همان هنگام که انسان به صورت پاره گوشتی در شکم مادر
قرار گرفته دو برجستگی از طناب پشتی که بعداً ستون فقرات را تشکیل خواهد
داد به وجود می آیند.
این دو برجستگی را لوله های تناسلی می نامند. اگر مقرر شده که جنین پسر
باشد این دو لوله از هفته ششم، شروع به ساخت بافت های مشابه بافت های بیضه
می کنند. اما اگر مقرر شده که جنین دختر باشد، این لوله های تناسلی از هم
متمایز شده تا در هفته دهم بافت های شبیه بافت های تخمدان را تشکیل دهند.
شکل گیری دستگاه تناسلی مو تشابه به دلیل نبودن هورمون های نر صورت می
پذیرد.[36]
'''عوامل ذیل در پسر یا دختر شدن'''
خداوند در سوره شوری آیه 49 و 50، تمام امور مربوط به جنس جنین را به دست خود می داند «یداله ملک السموات و الارض یخلق ما یشاء ....»
آیه در بیان عدم تاثیر علل و اسباب مادی نیست بلکه بیان گر قدرت و عظمت
خداوند است. امروزه با پیشرفت علم ژنتیک و فراهم نمودن دارو و دریافتن
تاثیرات غذا، قادر به تعیین جنسیت هستند.
در این راستا حضرت آیة الله مکارم شیرازی: تعادل جمعیتی دختر و پسر را مطرح
کرده و تاثیر غذا و دارو را در جنسیت جنین کمرنگ نموده است. ایشان می
فرماید:
در این که چگونه و تحت چه عواملی، جنین مذکر یا مونث می شود؟ هیچ کس پاسخی
در برابر این سوال ندارد، یعنی علم هنوز جوابی برای آن پیدا نکرده است.
ممکن است پاره ای از مواد غذایی یا داروها در این امر موثر باشد ولی مسلماً
تاثیر آن سرنوشت ساز و تعیین کننده نیست. ولی با این حال عجیب این است که
همیشه یک تعادل نسبی در میان این دو جنس (مرد و زن) در همه جوامع دیده می
شود و اگر تفاوتی باشد چندان چشم گیر نیست.[37]
'''6. مدت ثابت زمان بارداری'''
آن چه در بین مردم مشهور است، دوران بارداری 9 ماه است و قرآن کریم بدون
اشاره به زمان، با جمله «اجل مسمی، مدت معین» و «قدر المعلوم، مدت معین»
زمان بارداری را مشخص و ثابت می داند.
آیه «و نقر فی الارحام ما نشاء الی اجل مسمی؛[38] و آن چه را اراده می کنیم تا مدتی معین در رحم ها قرار می دهیم»
آیه: «فجعلناه فی قرار مکین الی قدر معلوم؛ فقدرنا فنعم القادرون»[39]؛ پس
آن را [نطفه] در جایگاهی استوار نهادیم تا مدتی معین و توانا آمدیم و چه
نیک تواناییم»[40]
رحم قرارگاه و جایگاه استواری برای محصول بارداری است، ولی برای یک مدت
زمان تعیین شده و تقریباً ثابت که به دوران بارداری معروف است و تقریباً
270 ـ 280 روز یا 40 هفته، معادل ده ماه قمری یا نه ماه شمسی که پس از آن
جنین قادر خواهد بود در دنیای جدیدی به زندگی خود ادامه دهد قرآن این مدت
زمان را به نام «قدر معلوم» یاد می کند و در سوره حج از این فاصله زمانی به
نام «اجل مسمی» یعنی، مدت از قبل تعیین شده یاد شده است اعجاز این آیات در
این نیست که به مدت بارداری اشاره نموده، بلکه در این است که گفته است این
مدت بهترین و مناسب ترین مدت ممکن است «فقدرنا فنعم القادرون» و اگر این
مدت کم یا زیاد شود، زیان آن متوجه جنین یا مادر او خواهد بود.
اگر مدت بارداری بیش از 42 هفته به طور انجامد، بارداری طولانی نامیده می
شود و مفراتی مانند: سخنی زایمان، کاهش اکسیژن جنین و خطر مرگ برای او و
... به همراه دارد. و اگر کمتر از 38 هفته باشد، آن را زایمان زودرس می
نامند و زیان های مانند: ضعف و ناتوانی سیستم دفاعی بدن نوزاد که 50% درصد
مبتلا به مرگ نوزادی می شود ـ آمادگی نوزادان برای ابتلاء به بیماری های
یرقان و ... به همراه دارد. لذا مدت بارداری طبیعی بین 38 الی 42 هفته می
باشد.[41]
حاصل سخن این که، قرآن مقدار زمان بارداری را اندازه ای مشخص می داند و
پزشکی نوین هم مدت زمان بارداری را تقریباً ثابت می داند و نشان می دهد که
کشفیات جدید علمی، بار دیگر اشارات علمی قرآن را تبیین کرده است.
اطبای قبل از اسلام مانند جالینوس (210 ـ 131 م) و بعد از اسلام مانند ابن
سینا (370 ـ 428 ق) ادعا کردند که با چشم خود شاهد به دنیا آمدن طفل بعد از
شش ماه بوده اند[42] و هم چنین نقل تاریخی که چنین قضیه ای در زمان های
مختلف اتفاق افتاده است؛ در کتاب ها بیان شده است.[43]
با بررسی در آیات مختلف نشان می دهد که قرآن به مسئله کمترین مدت بارداری اشاره کرده است:
آیه «وَوَصَّیْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَیْهِ إِحْسَاناً حَمَلَتْهُ
أُمُّهُ کُرْهاً وَوَضَعَتْهُ کُرْهاً وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلاَثُونَ
شَهْراً حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِینَ سَنَةً قَالَ
رَبِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَیَّ
وَعَلَى وَالِدَیَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحاً تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِی
فِی ذُرِّیَّتِی إِنِّی تُبْتُ إِلَیْکَ وَإِنِّی مِنَ الْمُسْلِمِینَ.»
(احقاف / 15)
ترجمه «و انسان را نسبت به پدر و مادرش به احسان سفارش می کنیم. مادرش با
تحمل رنج به او باردار شد و با تحمل رنج او را به دنیا آورد و بارداری و
شیر دادن او سی ماه است.
آیه «وَاذْکُرُوا اللّهَ فِی أَیَّامٍ مَعْدُودَاتٍ فَمَن تَعَجَّلَ فِی
یَوْمَیْنِ فَلاَ إِثْمَ عَلَیْهِ وَمَن تَأَخَّرَ فَلاَ إِثْمَ عَلَیهْ
لِمَنِ اتَّقَى وَاتَّقُوا اللّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّکُمْ إِلَیْهِ
تُحْشَرُونَ» (بقره / 233)
ترجمه: «و مادران فرزندان خود را دو سال تمام شیر دهند، [این حکم] برای کسی است که بخواهد دوران شیر خوارگی را تکمیل کند.»[44]
مفسران در تفسیر دو آیه فوق، این طور استنباط کرده اند که، طبق نص صریح
آیه، مدت شیر خوارگی طفل دو سال تمام است معادل 24 ماه می باشد و آیه دیگر
مدت بارداری و شیرخواری را مجموعاً 30 ماه می داند، با توجه به 24 ماه
شیرخواری طفل، مدت بارداری 6 ماه می باشد یعنی 24 ماه را از 30 ماه کم
نماییم، 6 ماه که نشان از کوتاه ترین مدت بارداری است،باقی می ماند.[45]
'''نظریه پزشکان'''
پزشکی نوین به این نتیجه رسیده است که جنین اگر شش ماه تمام در رحم مادر
باشد، پس از تولد زنده خواهد ماند. هر چند تولد این گونه را زایمان زودرس
می نامند[46] در آن موقع لازم است با مراقبت های ویژه و وصل دستگاه تنفسی و
... می توان طفل را از حالت نارسا بودن بیرون آورد.[47]
در نتیجه، پیش از آن که دانش پزشکی به حداقل زمان لازم برای بارداری را کشف نماید، قرآن این مطلب را به روشنی بیان کرده است.
'''7. تولد نوزاد'''
تلد نوزاد بعد از 9 ماه زندگی در رحم مادر، یکی از عجائب خلقت به حصاب می آید و خداوند این مرحله هجرت را از قدرت بزرگ خود می داند.
«و نقر فی الارحام ما نشاء الی اجل مسمی ثم نخرجکم طفلاً؛[48]
و آن چه را اداره کنیم تا مدتی معین در رحم ها قرار می دهیم، آنگاه شما را [به صورت] کودک برون می آوریم.»
با مقایسه ی ضمن دنیای رحم و زندگی کودک در آن با خارج از رحم، به عظمت خلقت انسان پی می بریم.
الف. درجه حرارت دنیای رحم 37 درجه است ولی درجه حرارت خارج از رحم، کمتر
یا بیشتر است، لذا طفل در زمان کوتاه لازم است خود را با حرارت محیط
سازگاری دهد.
ب. جنین در رحم مادر دنیای تاریک را بسر برده است و روشنایی و نور برای او
مفهومی ندارد، اما پس از تولد، در برابر روشنایی و نور خیره کننده دنیا
سازگاری نشان می دهد.
ج. هم چنین طفل 9 ماه در عالم مرطوب و لزج زندگی کرده است ولی پس از تولد باید در محیط خشک به زندگی خود ادامه دهد.[49]
د. گردش خون در جنین، یک گردش ساده است. زیرا حرکت خون های آلوده به سوی
ریه ها برای تصفیه انجام نمی گردد. چون در آن جا تنفسی وجود ندارد لذا دو
قسمت قلب او (بطن راست و چپ) که یکی عهده دار رساندن خون به اعضا و دیگری
عهده دار رساندن خون به ریه برای تصفیه است به یکدیگر راه دارد. اما به محض
این که جنین متولد شد، این دریچه بسته می شود و خون دو قسمت می گردد؛ بخشی
به سوی تمام سلولهای بدن برای تغذیه فرستاده می شود و بخش دیگر به سوی ریه
ها برای تنفس.
ه. تا زمانی که جنین در شکم مادر است، اکسیژن لازم را از خون مادر می گیرد
ولی بعد از تولد از طریق ریه (که قبلاً در رحم مادر آماده بود) و تنفس
اکسیژن دریافت می کند.
و. تغذیه جنین در شکم مادر از طریق بند ناف است اما بعد از تولد تمامی
دستگاه گوارشی فعال و تغذیه از طریق دهان، مری و معده انجام می پذیرد.
ز. بعد از تولد نوزاد بسیار گریه می کند، ممکن است دلیل آن موارد زیر باشد:
1. گریه نوزاد بعد از تولد نشانه حیات و بقای او است.
2. در بعضی موارد گریه نوزاد دلیل بر ناراحتی او باشد، آزردگی از بیماری،
گرسنگی، تشنگی، شرائط جدید زندگی اعم از گرما، سرما، نور شدید و ...
3. نوزاد بعد از تولد نیازمند به ورزش است تا خون را به سرعت در تمام عروق
به جریان وا دارد و تمام سلو ها را مرتباً تغذیه کند گریه برای نوزاد ورزش
است و بدن را به تحرک وا می دارد.
4. در مغز کودک دارای رطوبتی است که اگر در آن جا بماند، سبب بیماری ها حتی
کوری می شود گریه نوزاد سبب می شود که رطوبت های اضافی به صورت قطره های
اشک از چشمان آن ها بیرون ریزد و سلامتی آن ها تضمین شود.[50]
حاصل سخن این که، با توجه به متفاوت بودن دنیای رحم با دنیا خارج از رحم، و
فرایند حیات گوارشیف تنفس، گردش خون، تغذیه و ... بعد از تولد نشان از
دنیای شگفت انگیز تولد نوزاد دارد و عظمت و قدرت خداوند را به نمایش می
گذارد.
پی نوشتها:
[1] . علق / 1 و 2، حج / 5، مومنون / 14، غافر / 67، قیامت / 38.
[2] . ر.ک: تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ج 27، ص 153.
[3] . التحقیق فی کلمات قرآن کریم، حسن مصطفوی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
ایران، تهران، مفردات راغب اصفهانی، المکتبه الرضویه، تهران، ذیل ماده
«علق». ر.ک: قاموس قرآن، سید علی اکبر قرشی، دارالکتب الاسلامیه، تهران،
ذیل ماده «علق»
[4] . طب در قرآن، دکتر دیاب و قرقوز، ترجمه چراغی، ص 86، انتشارات حفظی، تهران.
[5] . تفسیر نمونه، همان، ج 27، ص 156.
[6] . مطالب شگفتانگیز قرآن، گودرز نجفی، ص 99، نشر سبحان، تهران.
[7] . اولین پیامبر آخرین دانشگاه، دکتر پاکنژاد، ج 11، ص 110، کتابفروشی اسلامی، تهران.
[8] . اسلام و طب جدید یا معجزات علمی قرآن، دکتر عبدالعزیز اسماعیل پاشا، ترجمة سید غلامرضا سعیدی، انتشارات برهان، ص 182.
[9] . حضرت آیتالله معرفت بعد از پذیرفتن این نظریه که علق خون بسته است
میگوید: علقه در روز هفتم به جداره رحم میچسبد. (التمهید، محمدهادی
معرفت، ج 6، ص 82)
[10] . لازم به ذکر است احتمالات دیگری درباره «علق» داده شده از جمله،
بعضیها علق را به معنای نطفه مرد (اسپرماتوزئید) معنا کردهاند (مطالب
شگفتانگیز قرآن، ص 99) و بعضی دیگر به معنای موجود صاحب علاقه که اشاره به
روح اجتماعی انسان است، معنا نمودهاند. و بعضی دیگر اشاره به گل حضرت
آدم(ع) که حالت چسبندگی دارد نمودهاند. (ر.ک: پژوهشی در اعجاز علمی قرآن،
دکتر رضایی اصفهانی، ص 487 ـ 481)
[11] . ر.ک: پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی، انتشارات مبین، رشت، ج 2، ص 487 ـ 481.
[12] . مومنون / 14، حج / 5.
[13] . التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، حسن مصطفوی، ج 11، ص 124، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، 1371.
[14] . همان، ج 3، ص 112 و نیز ج 11، ص 126.
[15] پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، رضایی اصفهانی، انتشارات مبین، رشت، چ 1،
1380، ج 2، ص 498 به نقل از رویانشناسی پزشکی، لانگمن، ص 38.
[16] . تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ج 14، ص 24.
[17] . مارف قرآن، مصباح یزدی، انتشارات راه حق، قم، ص 338، المیزان، علامه طباطبایی، بنیاد علمی و فکری علامه، تهران، ج 14، ص 344.
[18] . ر.ک: طب در قرآن، دکتر قرقوز، ص 87.
[19] . ر.ک: پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، رضایی اصفهانی، ص 500.
[20] مومنون، 14.
[21] ر.ک: رویان شناسی پزشکی لانگمن، ترجمه دکتر بهادری و شکور، ص 57.
[22] ر.ک: شگفتی پزشکی در قرآن کریم، حسن کریمی، یزدی، ص 41 – 47.
[23] ر.ک: پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، رضا اصفهانی، ج 2، ص 506 – 513، دکتر
عدنان شریف، من علم طب القرآن، ص 59، تفسیر نمونه، ج 14، ص 212، طب در
قرآن، ص 89.
[24] سجده 9، در سوره ص 72 و حجر 29، به همین مضمون در مورد خلقت حضرت آدم آمده است.
[25] مومنون، 14.
[26] ر.ک: معارف قرآن، مصباح یزدی، دو جلدی، ص 349 – 359.
[27] تفسیر نمونه، ج 14، ص 211.
[28] ر.ک: پیام قرآن، مکارم شیرازی، ص 78.
[29] ر.ک: طب در قرآن، ص 89 – 92.
[30] اولین دانشگاه آخرین پیامبر، دکتر پاکنژاد، ج 1، ص 263 – 265.
[31] رویان شناسی پزشکی لانگین، ص 98.
[32] پژوهشی بر اعجاز علمی قرآن، ص 529 – 523.
[33] قیامت 38 – 39، ر.ک: نجم 45 – 46، شوری 49 – 50، لیل 3، حجرات 13.
[34] رویان شناسی پزشکی لانگمن، ص 497 طب در قرآن، ص 87.
[35] اولین دانشگاه آخرین پیامبر، دکتر پاکنژاد، ج 1، ص 255 – 257، ر.ک: بسام دفضع، الکون و الانسان بین العلم و القرآن، ص 165.
[36] طب در قرآن، ص 77 – 78.
[37] پیام قرآن، ج 2، ص 79، و ص 84 – 85.
[38] حج، 5.
[39] مرسلون 20 – 24.
[40] درباره واژه «قدر» در بین لغویوین اختلاف است بعضی ها به معنای تقدیر و
اندازه گرفته اند و بعضی دیگر به معنای قدرت، آن چه به ذهن نزدیک تر است
همان قدرت است (مفردات راغب، ذیل ماده «قدر» به تفسیر نمونه، ج 25، ص 409،
المیزان، ج 20، ص 167.
[41] ر.ک: طب در قرآن، ص 99 – 103؛ اولین دانشگاه آخرین پیامبر، ج 11، ص
109، پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، ج 2، ص 550 – 554، رویان شناسی لانگمن، ص
96.
[42] ر.ک: تفسیر نمونه، ج 21، ص 327.
[43] طب در قرآن، ص 22.
[44] ر.ک: لقمان 14.
[45] تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، علامه طباطباییف تفسیر المیزان، ذیل آیه فوق.
[46] (رویان شناسی پزشکی لانگمن، ص 99)، بعضی از پزشکان معتقدند به خاطر
عدم تمایز دستگاه تنفسی و عصبی در زمان 6 ماهگی مشکل است طفل زنده بماند،
در پاسخ می توان گفت: با رشد دستگاه پزشکی حتی می توان نطفه را در خارج از
رحم پرورش داد تا چه رسد به طفل شش ماهه را.
[47] طب در قرآن، ص 22، اولین دانشگاه و آخرین پیامبر، ج 11، ص 109، پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، ج 2، ص 540 – 543.
[48] حج، 5؛ ر.ک: غافر 67، نحل 78.
[49] ر.ک: گذشته و آینده جهان، بی آزار شیرازی، ص 68 – 69، با تصرف و تخصیص.
[50] ر.ک: پیام قرآن، مکارم شیرازی، ج 2، ص 89.
منبع: خبرگزاری فارس
اگه کمی و فقط کمی بخواهیم از زندگی لذت ببریم و نگاهمان را کمی بهتر
کنیم بسیاری از لذت ها نه وقت زیادی میخواهد و نه پول زیادی. پس منتظر
تغییرات زیاد در یه روزی که معلوم نیست کی باشد نباشیم ... در کوچکترین
اتفاقات عظیم ترین تجارب بشر نهفته است . باور کنید ...
4 - با تلفن کردن به یک دوست قدیمی، او را غافلگیر کنیم. 5 - گاهی هدیههایی که گرفتهایم را بیرون بیاوریم و تماشا کنیم. 6 - بیشتردعا کنیم. 7 - در داخل آسانسور و راه پله و... باآدمها صحبت کنیم. 8- هر از گاهی نفس عمیق بکشیم. 9- لذت عطسه کردن را حس کنیم. 10- قدر این که پایمان نشکسته است را بدانیم. 11- زمزمه کنیم و آواز بخوانیم. 12- سعی کنیم با حداقل یک ویژگی منحصر به فرد با بقیه فرق داشته باشیم . 13- گاهی به دنیای بالای سرمان خیره شویم. 14- با حیوانات و سایر جانداران مهربان باشیم. 15- برای انجام کارهایی که ماهها مانده و انجام نشده در آخر همین هفته برنامهریزی کنیم! 16- از تفکردرباره تناقضات لذت ببریم. 17- برای کارهایمان برنامهریزی کنیم و آن را طبق برنامه انجام دهیم. البته کار مشکلی است! 18- مجموعهای از یک چیز (تمبر، برگ، سنگ، کتاب و... )برای خودمان جمعآوری کنیم. |
19- در یک روز برفی با خانواده آدم برفی بسازیم.
20- گاهی در حوض یا استخر شنا کنیم، البته اگر کنار ماهیها باشد چه بهتر.
21- گاهی از درخت بالا برویم.
22- احساس خود را در باره زیبایی ها به دیگران بگوئیم.
23- گاهی کمی پابرهنه راه برویم!.
24- بدون آن که مقصد خاصی داشته باشیم پیاده روی کنیم.
25- گاهی نیمه شبها از خواب بیدار شویم و از خدا بخاطر نعمتهایش تشکر کنیم
26- در جلوی آینه بایستیم وخودمان را تماشا کنیم.
27- سعی کنیم فقط نشنویم، بلکه به طور فعال گوش کنیم.
28- رنگها را بشناسیم و از آنها لذت ببریم .
29- وقتی از خواب بیدار میشویم، زنده بودن را حس کنیم.
30- زیر باران راه برویم.
31- کمتر حرف بزنیم و بیشترگوش کنیم ..
32- قبل از آن که مجبور به رژیم گرفتن بشویم، ورزش کنیم و مراقب تغذیه خود باشیم .
33- چند بازی و سرگرمی مانند شطرنج و... را یاد بگیریم.
34- اگر توانستیم گاهی کنار رودخانه بنشینیم و در سکوت به صدای آب گوش کنیم.
35- هرگز شوخ طبعی خود را از دست ندهیم.
36- احترام به اطرافیان را هرگز فراموش نکنیم.
37- به دنیای شعر و ادبیات نزدیک تر شویم.
38- گاهی از دیدن یک فیلم در کنار همه اعضای خانواده لذت ببریم.
39- تماشای گل و گیاه را به چشمان خود هدیه کنیم.
راسخون: بازي هاي کامپيوتري و کنسول هاي بازي که چندين سال است نقش مهمي در تفريح هاي ميهج مردم ايفا مي کنند، توانسته با توانمندي هاي خود بيشتر در خانواده ها نفوذ کنند.

به گزارش سرویس علم وفناوری راسخون، طبق گفته ي اريک هيشبرگ (Eric
Hishberg) رئيس موفق شرکت Activision نسخه ي جديد بازي مهيج Call of Duty
يعني Black Op's رکورد باور نکردني در فروش خود داشته است. اين بازي در 24
ساعت اول فروش خود، 360 ميليون دلار فروش داشته است.
![]()
بد نيست بدانيد اين شرکت سازنده بازي هاي معروف ديگري همچون Spiderman و Shrek JamesBond و 007 و ... مي باشد.
![]()
اخبار تکميلي متعاقباً اعلام مي گردد.
راسخون: به گزارش سرویس علم و فناوری راسخون درنگاه
اول اين ساعت ،همانند ساعت هاي ديگر در مغازه هاي ساعت فروشي به نظر مي
رسد .اما با نگاهي عميق تر وتيز بينانه تر متوجه طراحي هوشمند ارزي اين
ساعت مچي خواهيد شد. اين ساعت مي تواند اطلاعات شما را ازطريق کارت حافظه ي
Micro SD که کارت خوان در بند ساعت تعبيه شده است، ذخيره کنيد .
که در قسمت پاييني کارت خوان فيش اتصال usb قرار دارد که مي توانيد آن را
مستقيما به کاميپوتر خود وصل کرده وتبادل اطلاعات کنيد. اما قيمت آن بدون
کارت حافظه 15.99 دلار است.

ويژگيها:
پشتيباني از کات حافظه ي Micro SD
پشتيباني از ويندوزها
98،2000,XP,Vista,7,Mac 9.1
دور صفحه ساعت وسگک استيل
ضد آب
مقاوم دربرابر ضربه
30 سال عمر باتري
چراغ LED
.:: This Template By : web93.ir ::.