اکنون ببینیم این عبارت مثلی از کیست و چه واقعه ای آن را بر سر زبان ها انداخته است. بعضی از داستان نویسان عبارت مثلی بالا را از ملانصرالدین می دانند در حالی که ملا نصر الدین یک شخصیت افسانه ای است که هنوز وجود تاریخی وی مشخص نگردیده و به عقیده صاحب ریحانه الادب، این کلمه ظاهراً از تخلیط نام چند تن از هزل گویان و لیطفه پردازان بوده است.
حقیقت مطلب این است که ذوق لطیف ایرانی از یکی از مواعظ و نصایح حکیمانه لقمان به فرزندش استفاده کرده آن را به شکل و هیأت عنوان این مقاله در افواه عمومی مصطلح گردانیده است.
تاریخچه احوال و آثار این حکیم متفکر و خاموش و پاک و نهاد در مقاله لقمان را حکمت آموختن مذکور افتاد که خواننده محترم می تواند به مقالت مزبور در این کتاب مراجعه کند. لقمان حکیم را نصایح آموزنده ای است که اگرچه روی سخن با فرزند دارد ولی مقصودش جلب توجه عمومی است تا نیک و بد را بشناسند و زشت و زیبا را از یکدیگر تمیز دهند.
یکی از نصایح حکیمانه لقمان به فرزندش این بود که در اعمال و رفتارش صرفاً خشنودی خالق و رضای وجدان را منظور دارد. از تمجید و تحسین خلق مغرور نشود و تعریض و کنایه عیب جویان و خرده گیران را با خونسردی و بی اعتنایی تلقی کند. پسر لقمان که چون پدرش اهل چون و چرا بود برای اطمینان خاطر شاهد عینی خواست تا فروغ حکمت پدر از روزنه دیده بر دل و جانش روشنی بخشد.
چون نویسنده دانشمند آقای صدر بلاغی در این مورد حق مطلب را به خوبی ادا کرده است علی هذا بهتر دانستیم که دنباله مطلب را در رابطه با ضرب المثل بالا به دست و زبان این روحانی گرانقدر بسپاریم:
" ... لقمان گفت : "هم اکنون ساز و برگ سفر بساز و مرکب را آماده کن تا در طی سفر پرده از این راز بردارم ." فرزند لقمان دستور پدر را به کار بست و چون مرکب را آماده ساخت لقمان سوار شد و پسر را فرمود تا به دنبال او روان گشت . در آن حال بر قومی بگذشتند که در مزارع به زراعت مشغول بودند. قوم چون در ایشان بنگریستند زبان به اعتراض بگشودند و گفتند: "زهی مرد بی رحم و سنگین دل که خود لذت سواری همی چشد و کودک ضعیف را به دنبال خود پیاده می کشد."
در این هنگام لقمان پسر را سوار کرد و خود پیاده در پی او روان شد و همچنان می رفت تا به گروهی دیگر بگذشت. این بار چون نظارگان این حال بدیدند زبان اعتراض باز کردند که: "این پدر مغفل را بنگرید که در تربیت فرزند چندان قصور کرده که حرمت پدر را نمی شناسد و خود که جوان و نیرومند است سوار می شود و پدر پیر و موقر خویش را پیاده از پی همی ببرد."
در این حال لقمان نیز در ردیف فرزند سوار شد و همی رفت تا به قومی دیگر بگذشت. قوم چون این حال بدیدند از سر عیب جویی گفتند: "زهی مردم بی رحم که هر دو بر پشت حیوانی ضعیف برآمده و باری چنین گران بر چارپایی چنان ناتوان نهاده اند در صورتی که اگر هر کدام از ایشان به نوبت سوار می شدند هم خود از زحمت راه می رستند و هم مرکب شان از بارگران به ستوه نمی آمد."
دراین هنگام لقمان و پسر هر دو از مرکب به زیر آمدند و پیاده روان شدند تا به دهکده ای رسیدند. مردم دهکده چون ایشان را بر آن حال دیدند نکوهش آغاز کردند و از سر تعجب گفتند: "این پیر سالخورده و جوان خردسال را بنگرید که هر دو پیاده می روند و رنج راه را بر خود می نهند در صورتی که مرکب آماده پیش رویشان روان است، گویی که ایشان این چارپا را از جان خود بیشتر دوست دارند."
چون کار سفر پدر و پسر به این مرحله رسید لقمان با تبسمی آمیخته به تحسر فرزند را گفت: "این تصویری از آن حقیقت بود که با تو گفتم و اکنون تو خود در طی آزمایش و عمل دریافتی که خشنود ساختن مردم و بستن زبان عیب جویان و یاوه سرایان امکان پذیر نیست و از این رو مرد خردمند به جای آنکه گفتار و کردار خود را جلب رضا و کسب ثنای مردم قرار دهد می باید تا خشنودی وجدان و رضای خالق را وجهه همت خود سازد و در راه مستقیمی که می پیماید به تمجید و تحسین بهمان و توبیخ و تقریع فلان گوش فرا ندهد."

تو گفتی «آن غير ممكن است»، خداوند پاسخ داد «همه چيز ممكن است»
تو گفتی «هيچ كس واقعاً مرا دوست ندارد»، خداوند پاسخ داد «من تو را دوست دارم»
تو گفتی «من بسيار خسته هستم»، خداوند پاسخ داد «من به تو آرامش خواهم داد»
تو گفتی «من توان ادامه دادن ندارم»، خداوند پاسخ داد «رحمت من كافی است»
تو گفتی «من نمیتوانم مشكلات را حل كنم»، خداوند پاسخ داد «من گامهای تو را هدايت خواهم كرد»
تو گفتی «من نمیتوانم آن را انجام دهم»، خداوند پاسخ داد «تو هر كاری را با من میتوانی به انجام برسانی»
تو گفتی «آن ارزشش را ندارد»، خداوند پاسخ داد «آن ارزش پيدا خواهد كرد»
تو گفتی «من نمیتوانم خود را ببخشم»، خداوند پاسخ داد «من تو را بخشیده ام»
تو گفتی «من میترسم»، خداوند پاسخ داد «من روحی ترسو به تو نداده ام»
تو گفتی «من هميشه نگران و نااميدم»، خداوند پاسخ داد «تمام نگرانی هايت را به دوش من بگذار»
تو گفتی «من به اندازه كافی ايمان ندارم»، خداوند پاسخ داد «من به همه به يك اندازه ايمان داده ام»
تو گفتی «من به اندازه كافی باهوش نيستم»، خداوند پاسخ داد «من به تو عقل داده ام»
تو گفتی «من احساس تنهايی میكنم»، خداوند پاسخ داد «من هرگز تو را ترك نخواهم كرد»
بسیاری از کودکان ایرانی از طریق همین ماهیهای قرمز سفره هفت سین با دنیای حیوانات آشنا میشوند و برای بسیاری از ما عشق و علاقه به حیوانات از همین ماهی قرمز شروع شده است.
ماهی قرمز، ماهی سرخ، ماهی طلایی، زر ماهی، طلا ماهی، ماهی حوض یا گلد فیش (Gold fish) با نام علمی Carassius auratus، گرچه امروزه در اکثر کشورهای دنیا وجود دارد و حتی تا قاره آمریکا نیز گسترش یافته است ولی این ماهی بومی کشورهایی چون چین، ژاپن، هنگ کنگ، لائوس و ماکائو است.
باتوجه به شواهد و مدارک موجود، چینیها نخستین کسانی بودند که حدود 1000 سال قبل مبادرت به نگهداری و پرورش ماهیان زینتی کردند و ماهی گلدفیش که در حال حاضر نیز جزو ماهیان محبوب آکواریوم داران است، در آن زمان نیز ماهی مورد علاقه آنان بوده است.
این ماهی در آن زمان در ظروف مخصوصی که بدنه مات داشتند نگهداری میشد زیرا در آن زمان عقیده بر این بود که این ماهی از بالا زیباتر بهنظر میرسد.
ژاپنیها نیز که علاقه زیادی به این ماهی داشتند، علوم مربوط به تکثیر، پرورش و ایجاد رنگهای زیبا در این ماهی را کاملتر کردند. این ماهی در اواسط قرن 17 به اروپا معرفی شد و اولین کتب و نوشتهها در این رابطه مربوط به اواسط قرن 19 است.
ماهیان قرمز به گروهی از ماهیان تعلق دارند که در درجه حرارت پایینتر از ماهیان گرمسیری زندگی میکنند و Cool Water Fish نیز نام دارند. حرارت مورد نیاز این ماهیان در حدود 20 درجه سانتیگراد است. میتوان با توجه به گونههای متفاوت، اندازهها و اوزان مختلف آن را به وفور مشاهده کرد.
حداکثر طول و وزن ثبتشده اینگونه در ایران 35 سانتیمتر و 2/1 کیلوگرم و حداکثر طول و وزن ثبت شده آن در جهان 59 سانتیمتر و 3 کیلوگرم است. (وزن تا 4/5 کیلوگرم نیز گزارش شده است.) این ماهی در سن 4 - 2 سالگی بالغ میشود و طول عمر 10 تا 20 ساله هم برای این ماهی غیرمعمول نیست. (طول عمر بیش از 40 سال نیز برای ماهی قرمز ثبت شده است.)
غذای ماهیها
گرچه عمدتا ماهی قرمز را به جهت نگاهداری در آکواریوم پرورش میدهند اما در ایران در رودخانههای حوزه آب ریز دریای خزر نیز میتوان آنان را یافت. در قدیم مردم ماهی قرمز را در طول سال در خانههای خود نگه میداشتند و شاید به همین دلیل است که این ماهیها، ماهی حوضی نیز نامیده میشوند.
در قدیم خانهها وسیع بودند و حوضهای بزرگ در آنها وجود داشت و اکثر حوضها دارای آب راکد بودند که خود مرکزی برای تولید حشرات بود. ماهیهای قرمز بر اساس ساختار زیستی شان بهخوبی در آبهای راکد میتوانند زندگی کرده و برای تغذیه خود از تخم حشرات استفاده کنند.
باتوجه به آنچه گفته شد، تغذیه ماهیها در تنگ، از اهمیت بالایی برخوردار است و بهترین کار این است که از غذاهای مخصوص آنها استفاده شود. غذای ماهی نیز باید در ظروف کاملا دربسته و در جای خشک، خنک و تاریک نگهداری شود. توجه به تاریخ مصرف غذای ماهی یکی از اصول اولیه خرید و نگهداری است. از غذاهایی که تاریخ مصرف آن گذشته است هرگز برای تغذیه ماهی استفاده نکنید.
ماهى قرمز بایستى با غذاهاى کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات شناور در سطح آب تغذیه شود، این ماهی بایستى دوبار در روز و درمدت یک تا دو دقیقه تغذیه شود. غذادهى بیش از حد باعث انباشت مواد آلى و دفعى و در نتیجه مسموم شدن ماهى خواهد شد. از خردههای ریز نان یا حبوبات پخته شده یا زرده تخم مرغ میتوان به عنوان غذای این ماهیها استفاده نمود.
خانه ماهیها
اولا در صورتیکه ماهی دارید و ماهی جدیدی را خریداری کردهاید حتما آنها را جدا از هم نگه دارید. حداقل زمان برای این جدایی (دورهای قرنطینهای) دو هفته است. محل قرار گرفتن آکواریوم یا ظرف نگهداری ماهی در منازل نباید در معرض نور مستقیم خورشید باشد، زیرا علاوه بر بالابردن درجه حرارت آب، باعث رشد زیاد جلبکها روی دیواره آن و ایجاد منظره نامناسب در ظرف نگهداری و سبب بروز مشکلات خاص خود مانند نوسانات میزان اکسیژن آب و مسمومیتهای احتمالی برای ماهی میشود.
خانوادهها به شکل سنتی از تنگهای گرد و کروی و شبه کروی و فاقد ضلع به عنوان زیستگاه ماهی استفاده میکنند. ماهی قرمز در ظروفی این چنینی قدرت جهت یابی خود را از دست میدهد و ضلعی را نمییابد تا بازتاب موج برگشتی آب را پی گیرد. از این جهت بهتر است از ظروفی با دیگر اشکال هندسی استفاده شود.
اگر دقت کنید عمدتا ماهیهای قرمز پس از چرخیدن به دور تنگ در کف تنگ به شکلی ایستایی باقی میمانند. هر چه ظرف نگهداری بزرگتر باشد تحرک و اکسیژن بیشتری را برای ماهی به ارمغان خواهد آورد.
توجه داشته باشید ظروف فلزی زیستگاه مناسبی برای ماهیها محسوب نمیشوند. میزان تراکم ماهیان در ظرف نگهداری آنان از عوامل بسیار مهمی است که باید در نظر گرفته شود، زیرا علاوه بر اینکه تراکم زیاد بهعنوان یک استرس محسوب میشود، باعث افزایش انتقال بیماریها شده و آلودگی آب و رقابت ناسالم غذایی را نیز باعث میشود.
ماهی قرمز باید بهصورت طبیعی از آفتاب استفاده کند. برخی افراد با توجه به محدودیتهای زندگی آپارتمانی ظرف نگهداری ماهی را مدتهای طولانی در معرض نور خورشید قرار میدهند که این امر باعث سوختن پوست ماهی و بروز مشکلات بعدی میشود.
البته محل قرار گرفتن ظرف نگهداری ماهی در منازل نباید در معرض مداوم جریان مستقیم هوا باشد زیرا باعث کاهش دمای آب میشود.
ظرف نگهداری ماهی را در مکانی ثابت قرار دهید و از جابهجایی مداوم و یا ضربه زدن به آن خودداری کنید زیرا ضربههای فیزیکی وارد شده برآن، یک استرس محیطی برای ماهیان است. ماهی قرمز بر اثر ضربهای هرچند کوچک به تنگ و یا صدای تولیدشده در محیط بهشدت میترسد و سکته میکند.
ماهیها و بیماریهای پوستی
دستکارى ماهى توسط افراد در هنگام جابهجایی و... بهخصوص توسط کودکان علاوه بر اینکه باعث آسیب دیدن پوشش سطحى ماهى شده و ماهى را نسبت به باکترىها و انگلهاى آب، حساس و آسیبپذیر مىکند، باعث بروز گرانولوم پوستى مىشود. در بدن این ماهى ممکن است نوعى موجود زنده با نام مایکوباکترى باشد که تماس مستقیم سبب گرانولوم مىشود و درمان آن هم حدودا 6 هفته به طول مى انجامد.
توصیه میشود بعد از هر بار دست زدن به ماهیان زینتى شستوشوى کامل دستها با آب و صابون را در برنامه خود قرار دهید و در صورت امکان قبل از آن از دستکش استفاده کنید.
استفاده دستکش برای افراد حساس و داراى سوابق آلرژى ضرورى است، البته به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از ماهىهاى قرمز در محیط هیچ عارضهاى ایجاد نمى کند. درصورت مشاهده علائم و عوارض پوستی در افراد خانواده، حتما به پزشک مراجعه کنید.
پایان ماهیها
نکته مهمی که نباید فراموش کنید این است که این ماهی قادر به تحمل آب کم اکسیژن و بقا و تولید مثل در آبگیرهای کوچک است. زیستگاه اینگونه ماهی آبهای شیرین و تا حدی آب شور، قسمتهای پایینی رودخانهها، تالابها و دریاچههای مناطق گرم است.
اینگونه نسبت به تغییرات شرایط محیطی مثل شوری، گلآلودگی، دمای آب، اکسیژن و آلودگیهای محیطی بسیار مقاوم است و اکثرا زیست در کمتر از 10 متر را ترجیح میدهد.
غذای عمده این ماهی گیاه است اما در رژیم غذایی اینگونه، جانوران کفزی چون حشرات و سختپوستان نیز مشاهده میشود و در صورت رهاسازی در زیستگاه غیرطبیعی آن، ماهی طلایی با تغذیه از گیاهان باعث کاهش و از بین رفتن گیاهان آبزی شده و این موجب کاهش پناهگاه لاروها، ماهیان کوچک و همچنین کاهش جمعیت بیمهرگان مورد تغذیه دیگر ماهیان اقتصادی میشود.
از طرف دیگر ماهی حوض هنگام تغذیه باعث گلآلودگی آب میشود و این امر سبب کاهش نفوذ نور در آب و توقف رشد گیاهان و در نتیجه خفه شدگی بیمهرگان کفزی و بازیابی راحت فسفات شده که این تغییرات به نوبهخود ماهیان بومی را تحتتأثیر قرار داده و موجب کاهش و حتی حذف بعضی از آنها میشود.
به این ترتیب باید گفت رقابت غذایی و مکانی ماهی حوض با ماهیان بومی باعث کندی تغذیه و تولید مثل ماهیان بومی میشود چرا که اینگونه بسیار مقاوم و فرصتطلب است.
اینها همه دلایل خوبی است تا از رهاسازی ماهی حوض در رودخانهها اجتناب کنیم و این ماهی را در روز طبیعت در محیطهای آبی بسته همچون استخرها و حوضچههای پارکها رها کنیم.
نکاتی برای خرید ماهی
در صورتیکه میخواهید ماهی قرمزتان را تا پایان سفره هفت سین شاداب در کنار سفرههای خود داشته باشد به این نکات توجه فرمایید:
* ماهی قرمز را از مراکز عرضه بهداشتی، تهیه کنید. گرچه این مراکز توسط متولیان امر کنترل میشوند، ولی توجه به برخی نکات زیر میتواند به شما در خرید یک ماهی سالم کمک کند.
* ماهی سالم میباید دارای پولکهایی سالم و ردیف و فاقد زدگی و زخم یا مناطقی عاری از پولک روی پوست خود باشد.
*ماهی سالم میباید دارای تحرک مناسبی بوده و به حالت یک پهلو و لخت در آب غوطه ور نبوده و بخشی از بدنش بر آمده نباشد.
*رویت ماهی در سطح آب نشان از کمبود اکسیژن دارد. به مجموعه ماهیان قرمز و حبابهای هوایی که از دهان آنان خارج میشود، توجه کنید.
* بالههای شنای ماهی بایستی قائم بوده و دم به حد کفایت با تحرک و کشیده باشد و در راستای فیله فوقانی بدن ماهی قرار داشته باشد.
* ماهیهای کوچک به لحاظ سن کمتر و اندازههای کوچکتر و تامین اکسیژن به جهت نگاهداری در ظرف مناسبتر هستند.
* در پی ماهیهای بزرگتر نباشید که به فضای بزرگ تری نیز نیاز دارند. ای که هستـــی همســـری بس ایــــده آل!
خواهشــــی دارم ... مکــــن قال و مقـــــال!
هفــــت سیـــــن تازه ای خواهــــــم ز تـــــو
غیـــــــر خرج عیـــــد و غیــــر از رخت نو
"سین" یک، سیاره ای ، نامــــش پـــــراید
تا برانـــــــــم مثـــــــل بـــــرق و مثــــــل باد
"سین" دوم، سینــــه ریـــــزی پُر نگیـــــــن
تا پــــرَد هــــوش از سر عمّـــــه شهیــــن!
"سین" سوم، یک سفـــــر سوی فـــــرنگ
دیـــــــــدن نادیــــــــده هـــــــای رنـگ رنـگ
"سین" چارم، ساعتی شیـــــک و قشنگ
تا که گویـــــم هست سوغـــات فرنــــــگ!
"سین" پنجـم، سمــــع دستـــورات مــن!
تا ببالــــــم مـــــن به خــود، در انجمــــن!
....
آنگه، آن بانـــــو، کمـــــــی اندیشــــه کرد
رندی و دوز و کلَـــــــــک را پیشــــــــه کرد!
گفــــــت با ناز و کرشمـــــه، آن عیـــــال!!
من دو "سین" کم دارم، ای نیکـو خصال!
....
گفت شویش: من کنــــــــــون یاری کنم
با عیال خویـــــــــش، همکـــــاری کنم!!
"سین" شیشم، سنگ قبـــری بهر من!
تا ز من عبـــــــرت بگیرد مـــــــــرد و زن!
"سین" هفتم، سوره ی الحمد خوان ...
بعد مرگــــــم، بَهر شــــوی بی زبان!!!
به ردیف بطریهای کوکا کولا در مکزیک دقت کنید.
بریتانیا (253 دلار)

ژاپن (317 دلار)

کویت (221 دلار)

ایالت کالیفرنیا در آمریکا (159 دلار)

بوتان (5 دلار)

چین (155 دلار)

مصر (68 دلار)

ایتالیا (260 دلار)

مکزیک (189 دلار)

مغولستان (40 دلار)

لهستان (151 دلار)

استرالیا (376 دلار)

کانادا (345 دلار)

فرانسه (419 دلار)

گرینلند (277 دلار)
1.عجله مي کنيد
به عقيده ي کارشناسان يکي از خطاهاي شايع مسواک زدن زمان کوتاهي است که براي اين کار اختصاص داده مي شود. براي اينکه بخوبي دندان هايتان را مسواک بزنيد بايد حدود دو دقيقه وقت براي اين کار صرف کنيد. زماني که با عجله مسواک مي زنيد نمي توانيد جرم هاي دندان را از بين ببريد. نتايج يک پژوهش انگليسي نشان مي دهد دو سوم افرادي که از بيماري مربوط به لثه رنج مي برند افرادي هستند که با وجود توصيه هاي دندانپزشک شان باز از اختصاص دادن دو دقيقه به مسواک زدن کوتاهي کرده اند. زماني که مسواک را به دست مي گيريد به ساعت خود نگاه کنيد و دو دقيقه از وقت با ارزش تان را به اين کار مهم اختصاص دهيد.
2. دقت نمي کنيد
خطاي ديگري که زياد مرتکب مي شويد اين است که حين مسواک زدن برخي از مناطق دهان را فراموش مي کنيد. بايد با دقت يکسان جلو، عقب و روي دندان ها و همچنين لثه ها، زبان و کام را تميز کرد. اغلب بخش هايي از دهان که مسواک براحتي به آنجا نمي رسد مثل دندان هاي عقب رها مي شوند. بايد توجه داشته باشيد که با حوصله و دقت مسواک بزنيد. برخي افراد در مسواک زدن تمام دندان ها تنبلي به خرج مي دهند.
3. مسواک را بيش از حد روي دندان ها فشار مي دهيد
آيا از آن دسته افرادي هستيد که تصور مي کنند هر چه بيشتر مسواک را فشار دهند دندان ها بهتر تميز مي شوند؟ بايد بگوييم متاسفانه اشتباه مي کنيد. به کار بردن انرژي زياد در حين مسواک زدن از آن دسته خطاهاي رايجي است که تمام مراجعين به دندانپزشکان مرتکب مي شوند. فشار دادن مسواک روي دندان ها باعث مي شود بافت لثه ها از دندان ها فاصله بگيرد و از بين برود. حتي امکان دارد به حساسيت دنداني يا افتادگي دندان دچار شويد. خلاصه اينکه با دندان هايتان مهربان باشيد. دندانپزشکان توصيه مي کنند از مسواک هاي نرم استفاده کنيد. زيرا اينگونه مسواک ها به دندان آسيب نمي رسانند و راحت تر روي دندان ها مي لغزند.
4.حرکاتتان اشتباه است
اگر مسواک زدن از رشته هاي المپيک بود به نظرتان چه امتيازي از هيئت داوران دريافت مي کرديد؟ اگر مسواک را به صورت افقي از عقب به جلو و بر عکس روي دندان هايتان مي کشيد امتياز بالايي نصيب تان نمي شد. مسواک را با حرکات دوراني کوتاه و ملايم روي دندان هايتان حرکت دهيد. نزديک لثه ها يک زاويه ي 45 درجه به مسواک بدهيد و از بالا به پايين مسواک بزنيد.
5. در استفاده از خمير دندان زياده روي مي کنيد
زياده روي در خمير دندان في نفسه آسيبي به دندان ها نمي زند اما امکان دارد به خاطر اينکه دوست نداريد دهانتان پر از کف باشد زمان مسواک زدن را کوتاه کنيد. براي کودکان لايه ي نازکي از خمير دندان کافيست و براي بزرگسالان اندازه ي يک نخود يا تيله بس است و بهتر است زياده روي نکنيد.
اطلاعات بيشتر ستاره مهمانپذير ضيائي نام هتل
سايت اصفهان-خيابان چهارباغ پائين-روبروي ورزشگاه تختي نشاني
فكس 0311_2200204 تلفن
اطلاعات بيشتر ستاره مهمانپذيرپارسا نام هتل
سايت اصفهان-خيابان چهارباغ عباسي-جنب سينما فلسطين نشاني
2238879 فكس 0311_2212854 تلفن
اطلاعات بيشتر ستاره مهمانپذيرتهراني نام هتل
سايت اصفهان-خيابان آيت الله كاشاني-روبروي خيابان ميرداماد نشاني
فكس 0311_2369084 تلفن
اطلاعات بيشتر ستاره مهمانپذيرجمشيد نام هتل
سايت اصفهان-چهارباغ پائين-روبروي بانك صادرات نشاني
فكس 0311_2227108 تلفن
اطلاعات بيشتر ستاره مهمانپذيرشاد نام هتل
سايت اصفهان-چهارباغ عباسي-مقابل آمادگاه نشاني
2204264 فكس 0311_2218621 تلفن
اطلاعات بيشتر ستاره مهمانپذيرخيام نام هتل
سايت اصفهان-خيابان كاشاني-جنب فلكه چهارسوق نشاني
2353770 فكس 0311_2338193 تلفن
اطلاعات بيشتر ستاره مهمانپذيرنمونه اصفهان نام هتل
سايت اصفهان_مسجدسيد_پاساژزاهدي_جنب بانك رفاه نشاني
3363758 فكس 0311_3361126 تلفن
اطلاعات بيشتر ستاره مهمانپذيركاخ نام هتل
سايت اصفهان_ميدان امام حسين_جنب بانك تجارت نشاني
2215272 فكس 0311_2225650 تلفن
اطلاعات بيشتر ستاره مهمانپذيرنصف جهان نام هتل
سايت اصفهان_خ امام خميني_سه راهي خانه اصفهان نشاني
3322362 فكس 0311_3322165 تلفن
اطلاعات بيشتر ستاره مهمانپذيراميركبير نام هتل
سايت اصفهان_خ چهارباغ پائين_جنب ورزشگاه تختي نشاني
2210255 فكس 0311_2227273 تلفن
اطلاعات بيشتر ستاره مهمانپذيرايرانفرد نام هتل
سايت اصفهان_خ مسجدسيد_جنب قنادي خشايار نشاني
فكس 0311_3362884 تلفن
اطلاعات بيشتر ستاره مهمانپذيرميهن نام هتل
سايت اصفهان_ميدان امام حسين_مقابل بانك تجارت نشاني
فكس 0311_2218747 تلفن
اطلاعات بيشتر ستاره مهمانپذيرمعراجي نام هتل
سايت اصفهان_خ مسجدسيد نشاني
3373295 فكس 0311_3361171 تلفن
اطلاعات بيشتر مهمانپذیر ستاره مهمانپذیر جهان نام هتل
مدیریت : آقای ابوفاضلی سايت اصفهان - پل فلزی -خیابان دکتر بهشتی - ابتدا خیابان مسجد لنبان نشاني
2364126 فكس 2364126 تلفن
اطلاعات بيشتر ستاره مهمانپذير شهرزاد نام هتل
سايت اصفهان-چهارراه تختي-خيابان مسجدسيد-مقابل بانك ملت نشاني
فكس
محمد کرمی ادامه داد: در این حادثه همچنین 15 نفر از سرنشینان اتوبوس راهیان نور زخمی شدند که با تلاش اکیپ های هلال احمر و اورژانس مجروحان به بیمارستانهای بروجرد انتقال یافتند.
وی ادامه داد: همچنین در پی این حادثه 19 نفر از سرنشینان اتوبوس که مشکل حادی نداشتند شب گذشته در پایگاه هلال احمر بروجرد اسکان داده شدند.
این سخنان رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بروجرد در حالیست که رئیس پلیس راه استان لرستان آمار 15 نفر مجروحان این حادثه را رد کرد و در گفتگو با خبرنگار مهر در خرم آباد اظهار داشت: این حادثه تنها 3 نفر مجروح بستری شده در بیمارستانهای بروجرد داشته است.
سرهنگ هویدا تزار با تاکید بر اینکه مجروح کسی است که در بیمارستان بستری شده و برای وی پرونده تشکیل می شود، یادآور شد: مابقی کسانی که در این حادثه صدمه دیدند به صورت سرپایی مداوا شدند.
وی با اشاره به وقوع تصادف یاد شده در ساعت 23 و 30 دقیقه شب گذشته، عنوان کرد: علت این تصادف انحراف به چپ وانت نیسان گزارش شده است.
الف) چيستي موسيقي زيرزميني
بررسيها نشان مي دهد كه تعاريف و برداشتهاي متفاوت و بعضاً متضادي
درباره موسيقي زيرزميني در كشور ما ارائه شده است . از اين رو ابتدا در
اين بخش به معرفي دقيق اين مقوله ضد فرهنگي ميپردازيم .
1) موسيقي غيرمجاز
موسيقي « غيرمجاز » به دليل عدم دريافت مجوز از مراجع ذيصلاح در شرايطي
غيراستاندارد ، غيرقانوني و يا غيراخلاقي تهيه و تدوين شده و به عنوان يك
محصول از موسيقي زيرزميني معرفي ميشود .
حال آنكه تعريفي كه در بخش
معرفي موسيقي زيرزميني خواهد آمد نشان ميدهد كه تفاوت فاحشي بين دو واژه «
غيرمجاز » و « زيرزميني » وجود دارد ، به عبارت ديگر تمامي موسيقيهاي
زيرزميني ، غيرمجاز هستند اما تمامي موسيقي هاي غيرمجاز در حيطه آثار
زيرزميني به شمار نميآيند .
از جمله خوانندگان كنوني داخل كشور
ميتوان به افرادي اشاره كرد كه مدتي فعاليت غيرمجاز داشته اند مانند «
محسن چاوشي » ، « رضا صادقي » ، « بنيامين بهادري » و « مجتبي كبيري » و
... كه به دلايل متعدد كه از جمله عمدهترين آنها عدم دريافت مجوز فعاليت
از سوي ارشاد ميباشد به اين نوع موسيقي گرايش داشتهاند .
با
مروري بر آثار اين خوانندگان ميتوان دريافت كه عليرغم وجود برخي آسيبها
به ويژه « طرب انگيزي » و ... موسيقي غيرمجاز مجموعهاي از آثاري است كه
عليرغم تلاش براي ارائه ابداعات و به اصطلاح نوآوريها ، از همان سبكهاي
به اصطلاح عرفي پيروي ميكند .
نكته قابل تامل اين كه برخي به
خطا اينگونه آثار را كه در قالب كليپ ، تراكت صوتي و ... ارائه ميشود يك
موسيقي زيرزميني به شمار ميآورند .
از جمله اين موسيقيهاي غير
مجاز مي توان به انبوه كليپهايي كه در داخل كشور و در استوديوهاي
غيرقانوني ساخته شده و بعضا در اختيار شبكههاي ماهوارهاي از جمله «
مهاجر تيوي » و يا « ايران موزيك » قرار ميگيرد اشاره كرد .
با يك برآورد اجمالي از ميزان هزينه و سرمايهگذاري مالي براي توليد اين آثار ميتوان نوشت :
« توليد اين آثار معمولا 10 تا 20 ميليون تومان هزينه دربردارد و با
پرداخت مبلغي نزديك به 1 ميليون تومان 3 تا 5 مرتبه از شبكه مهاجر پخش
ميشود . البته اغلب اين كليپها براي كسب شهرت در اختيار نمايندگيهاي
اين شبكه قرار مي گيرد . »
2) موسيقي زيرزميني
موسيقي زيرزميني عنواني است كه ابتدا در انگليس و سپس در آمريكا به عنوان «
نوعي از موسيقي كه همراه با سبك و روشي از زندگي است » مطرح شد و اكنون
به شكلي خاص و نامتعارف ارائه ميشود .
در واقع موسيقي زيرزميني نحلهاي فرهنگي و اجتماعي است (بخوانيد ضدفرهنگ و
ضداجتماع) كه نوع خاصي از زندگي را به اقشار مختلف به ويژه نوجوانان و
جوانان عرضه ميكند :
در اين موسيقي ويژگيهاي يك زندگي عبارتند از :
1) شيوة زندگي به سبك فراآمريكايي ، يعني افراط در رعايت ارزشهاي آمريكايي و به طور كلي غرب در زندگي .
2) دوريگزيني از مسائل سياسي.
3) پرهيز از موضعگيريها درباره رويدادهاي مختلف .
4) برخورد به اصطلاح طنزآميز با مسائل اجتماعي.
5) بيبند و باري در تمامي عرصههاي زندگي فردي و اجتماعي.
6) بيتوجهي به نقش خانواده و به ويژه والدين.
7) گرايش مفرط به عشق نه به معناي واقعي بلكه به معناي نازل و مبتذل روابط جنسي .
8) گرايش به موادمخدر از جمله سيگار به هر ميزان ممكن.
9) استفاده از كافيشاپ و پارتيهاي شبانه به عنوان تفريح، كانون تجمع و ...
10) بيتوجهي به مسائل اقتصادي خانواده و جامعه.
11) گوشهگيري و انزوا طلبي در روابط فردي و اجتماعي .
البته ميتوان گفت كه موسيقي زيرزميني و زندگي زيرزميني يعني تبعيت از الگوي « رپ » براي زندگي فردي و تعاملات اجتماعي .
فعالان اين بخش از موسيقي آهنگهاي خود را مخفيانه توليد ميكنند و
عامدانه عبارات و عناويني نامانوس را در ريتمها به كار ميگيرند تا هيچ
دولتي و يا مرجعي رسمي « نتواند » به اينگونه آثار مجوز فعاليت و يا فروش
را به صورت قانوني اعطا كند و به تعبير ديگر ارائهكنندگان اين نمونه
آثار عامدانه از رسانهاي شدن پرهيز دارند .
گروهي از
صاحبنظران و كارشناسان نيز بر اين باورند كه عبارت موسيقي زيرزميني به
تبعيت از تقسيمبندي اقتصادي فيلسوف مكتب فرانكفورت « تئودور آدورنو »
اينگونه نامگذاري شدهاست .
بررسي دقيقتر پيرامون اين مقوله
ضدفرهنگي در عرصه موسيقي نشان ميدهد كه در واقع موسيقي زيرزميني ابزاري
است براي حيات بخشيدن دوباره به يك گروه مطرود به نام « رپ » اين گروه بار
ديگر به مدد جذابيتهاي كاذب موسيقي زيرزميني مجال تبليغي يافته و
ضدارزشهاي آن پس از تبليغ در آمريكا و اروپا در سرزمينهاي اسلامي نيز
منتشر ميشود .
نكته بسيار قابل تامل اين كه دور جديد تبليغي درباره محتواي بسيار مخرب « رپ » در اين بخش موسيقي آغاز شدهاست .
پيش از اين نيز عمده تحرك اين گروه در كشور ايران در بخش سطحي و تقليد و
تبعيت از « مد لباس » و « مو » خلاصه ميشد و اما اكنون با توجه به بررسي
عملكرد گروههاي موسيقي زيرزميني روند ترويج محتواي « رپ » دقيقاً قابل
مشاهده و ارزيابي است .
ب) علل شكلگيري
علل و عوامل مشتركي كه منجر به پيدايش و گسترش موسيقي زيرزميني در اقصي نقاط كشور شده است ، به شرح ذيل دستهبندي ميشود :
1) پيشرفت فني ابزارهاي مورد نياز
ضبط يك فايل صوتي موسيقي در داخل كشور تا دو دهه گذشته بسيار پرهزينه بود .
همچنين تعداد متخصصين ضبط و تنظيم آهنگهاي رپ و نظير آنها به اندازه
تعداد انگشتان يك دست هم نميرسيد ، اما پس از طي مدت زماني كوتاه با
فراگير شدن استفاده از سيستم رايانه و توليد انبوه و فروش نرمافزارها و
سخت افزارهاي ضبط « صوت » رايانهاي ، تهيه چندين ساعت برنامه براي هر فرد
غيرحرفهاي به كاري سهل و بسيار آسان تبديل شدهاست .
به عبارت ديگر
نه تنها امكان ضبط صدا و موسيقي از طريق رايانه فراهم شده بلكه با مبالغ
بسيار اندك نرمافزارهاي كاملاً حرفهاي آهنگسازي همانند ساير كشورها به
بازار ايران آمده و تاثير بسزايي در بسط و گسترش موسيقي زيرزميني به همراه
داشتهاست .
2) جاذبههاي مجازي
به طور كلي جاذبههاي اين نوع موسيقي شامل موارد ذيل است :
الف) نوعي بيمسئوليتي را ترويج ميكند
ب) هيجانزا و محرك است
ج) تحريككننده جنسي است
ه) ساده و قابل فهم است
و) از لغات روزمره استفاده ميكند
ز) خواندن اشعار به زبان محاورهاي
د) ويژگيهاي عشقي دوره نوجواني را دارد
3) نوع برخورد دستگاههاي مسئول
يكي ديگر از عوامل شكلگيري اين جريان در داخل و خارج از كشور شيوه برخورد
دستگاهها و مسئولان فرهنگي با گروههاي فعال زيرزميني است .
در برخي موارد تعلل دستگاههاي متولي امر فرهنگ ، عامل شكلگيري گروههاست كه اهم آنها شامل موارد ذيل است :
الف) پرهيز از انجام مطالعه و پژوهش كاربردي با توجه به مقتضيات جامعه
ب) عدم شناخت كافي از ماهيت ، ابعاد و عملكرد گروههاي موسيقي زيرزميني
ج) عدم برخورد مقتضي با عوامل ترويج دهنده و چهرههاي شناخته شده و مطرح آنها
د) عدم سازماندهي ، آموزش و ساماندهي علاقمندان و يا ادارهكنندگان اين گروهها
4) الگوها و سوابق ذهني مخاطبين
الگوهاي اجتماعي نقش به سزايي در بر جاي گذاردن آثار بلندمدت در ذهن آحاد
مخاطبين جامعه داشته و در بخشهاي متعدد عاملي براي پيروي برخي از افراد
هستند .
اما نقش الگوها در فراگيري موسيقي زيرزميني به اينگونه بوده
كه فرد در راه رسيدن به الگوي خود ـ كه ميتواند اعم از يك خواننده و يا
نوازنده باشد ـ تمامي تلاش خود را به كار ميبندد تا سبك و سياق وي را
ارائه دهد .
به عنوان مثال ميتوان از گروه « تهديد » نام برد كه به
پيروي از سبك « شادمهر عقيلي » شكل گرفت ، تشكيلدهندگان تهديد پس از مدتي
به ارائه آثار رپ روي آوردند و نمايههايي از آهنگهاي عقيلي گواهي بر
تاثيرپذيري آنهاست .
5) شهرت طلبي
يكي از
عوامل بسيار مهم كه به تحريك انگيزه افراد در گرايش به موسيقي زيرزميني
منجر ميشود ، شهرت چهرههاي غربي اين جريان است كه به نقل از هواداران
باعث رشد مالي و اجتماعي آنها نيز شدهاست .
يكي از افرادي كه در شهر
مقدس قم به اين موسيقي روي آورده « مهرداد شجره » است . وي مي كوشد خود را
« اِمينم ايران » معرفي كند . اِمينم يكي از خوانندگان غربي است كه به
فساد و استفاده از مواد مخدر اشتهار دارد .
6) سودجويي
سودجويي از موسيقي زيرزميني به شيوههاي گوناگون شكل ميگيرد . در ذيل نمونههايي از آن را ميخوانيد :
الف : فردي به نام « نيما » كه هدايت يكي از گروههاي موسيقي زيرزميني
فارسي زبان در « بروكلين » را بر عهده دارد ، پيراهنهايي را با چاپ سيلك و
تصاويري از بريدههايي از روزنامههاي قديمي ، مهرهاي دوره مشروطه و ...
تهيه ميكند وبا چند چمدان به محل برگزاري كنسرتهايش برده و با قيمت
گزافي ميفروشد .
ب : فروش بليط به قيمت بسيار گزاف از ديگر روشهاي
سودجويي است . به عنوان مثال ميتوان از كنسرت گروه رپ مشهد در سال 1385 و
گروه شيطانپرست كرج در سال 1386 ياد كرد .
ج : آهنگسازان و تنظيمكنندگان فعال اين گروهها بابت هر يك از خدمات ذيل هزينههاي كلاني دريافت ميكنند :
1. تنظيم آهنگ و ضبط آن
2. اجاره استوديو
3. واسطهگري براي رقاصي و خوانندگي دختران و زنان در محصولات صوتي و تصويري اين گروهها
4. واسطه گري براي معرفي آنها به پارتيهاي شبانه
5. دريافت هزينه براي درج تبليغ در ماهواره و يا سايتها
ج) اولين نقطه شروع
نقطه شروع گروههاي موسيقي زيرزميني را ميتوان محافل و تجمعات زير دانست ،
يعني جايي كه تعدادي جوان با انگيزه هاي خاص دور هم جمع مي شوند و چون
برنامههاي محتوايي ندارند سريعاً به اينگونه مسائل جذب ميشوند :
1) پارتيها
پارتيهاي شبانه يكي از محملهايي است كه شركت كنندگان با اين نوع از
« هرزهگويي » ملقب به موسيقي ، آشنا شده و انگيزه فعاليت يا همكاري با آنها را مييابند .
در واقع يكي از كانونهاي تبليغاتي نيز براي
اين گروهها ، همين مهمانيهاي شبانه است كه پس از اجراي هر برنامهاي
عدهاي در آن محفل به فكر تشكيل گروهي جديد براي رقابت با گروه قبلي
ميافتند !
2) مدارس موسيقي
در اين نوشتار منظور از مدارس موسيقي مراكزي است كه دستاندركاران آموزش
موسيقي در كشور هستند ، (اعم از دانشكدههاي موسيقي ، هنرستانها ،
آموزشگاههاي آزاد و ...) تحقيقات ميداني نشان ميدهد يكي ديگر از نقاط
حائز اهميت در شروع اين جريان مخرب فرهنگي اين مراكز هستند .
اگرچه ريشهيابي اين جريان در مدارس موسيقي مستلزم انجام يك پژوهش كامل و
همهجانبه است اما آنچه دستاورد اين تحقيق درخصوص مدارس موسيقي و نقش آن در
ترويج موسيقي زيرزميني است عبارتند از :
الف) گرايش به اين نوع موسيقي براي دانشپذيران به مثابه يك تمرين است !
ب) شرايط دسترسي اعم از امكانات مالي و معنوي براي اين افراد بيشتر از سايراقشار جامعه فراهم است.
ج) اخبار مربوط به انواع موسيقي در اين مدارس انتشار مييابد .
د) اغلب افراد همسو بوده و همفكري مستحكمتري در اين رابطه با يكديگر دارند و در نتيجه مستعد تشكيل گروهها هستند .
ه) برخي مشوقين پنهان در جايگاه مهم و عوامل اجرايي در دستگاههاي مختلف فرهنگي قرار دارند .
و) رويكرد كلي جوانان به سبكهاي جديد موسيقي و رويگرداني آنها ا ز موسيقي سنتي قابلتوجه است .
3) پاركها و بوستانها
پاركها در كنار ساير محلهاي تجمع اينگونه گروهها مورد توجه قرار دارد و
در بيشتر شهرهاي كشور يك منطقه از پارك عمومي به عنوان پاتوق ، محل تبادل
اخبار ، محل ملاقات خوانندگان جديد و ... تلقي و شناخته ميشود . همچنان
كه از پاركهاي لاله ، دانشجو و بوستان گفتوگو در تهران به عنوان پاتوق
اين گروهها نام برده ميشود .
د) عوامل بسطدهنده
عمده اين موارد شامل :
« شبكههاي ماهوارهاي » ، « رسانههاي ضد انقلاب » ، « انتقال و امكان مراجعه عمومي در اينترنت » است .
1. ماهوارهها
ماهوارههاي فارسي زبان به صورت اعم و شبكه « ايران موزيك » به صورت اخص
از عوامل موثر ترويج اين نوع موسيقي است . اين شبكه با دريافت مبلغي اندك
به پخش و يا تبليغ اين نوع آثار ميپردازد كه علاوه بر طرح نام افراد به
نوعي براي مشروعيت بخشيدن و حساسيتزدايي از اين قبيل فعاليتها تلاش
ميكند .
2. رسانههاي ضد انقلاب
بسياري از
رسانههاي نسبتاً پرمخاطب ضدانقلاب تاكنون تلاش بيوقفهاي را براي تبليغ و
بسط اين نوع موسيقي به كار بستهاند ، « راديو زمانه » و « راديو
بيبيسي » از جمله فعالترين آنها است . اهم اقدامات اين دو رسانه شامل
موارد ذيل است :
الف) انجام مصاحبه با اغلب خوانندگان و تشكيل دهندگان گروه هاي موسيقي زيرزميني و پخش آنها از راديو .
ب) درج مصاحبههاي اين افراد در سايتهاي اينترنتي وابسته و همسو با خود .
(همچنان كه برنامه موسيقي شب هفتم راديو بيبيسي براي مدت 2 سال به اين
موضوع اختصاص يافتهاست و به ترويج اين نوع موسيقي مي پردازد و تقريبا 90
درصد برنامه به اين موضوع اختصاص دارد.)
ج) برگزاري كنسرت و همايش در آمستردام با كمك « بنياد ميراث ايران » و
شركت « بماهنگ » كه در اين برنامه گروههاي زيرزميني فارسيزبان از سراسر
دنيا با هزينه اينگونه مجموعهها دعوت شده و به اجراي برنامه ميپردازند .
در اين باره بخشي از يادداشت « بهزاد » از عوامل بيبيسي كه اجراي اينگونه برنامهها را عهدهدار بودهاست ، بخوانيد :
«
تو سالني كه از لحاظ جفرافيايي جوري بود كه حتي تاكسيها هم اشتباهي
ميرفتن و مهمونا تو پيادهروها جيباشونو محكم ميگرفتن ! خلاصه جا از
اينجا خلافتر نميشد . اونجا يه كلوپ مردونه قديمي كارگري سه طبقه بود كه
شيكش كردهبودن . بيشتر اعضاي بنياد آمده بودن و يه كمي هم جووناي لندني .
سالن بيش از 200 نفر گنجايش نداشت با اين حال 350 نفر رزرو كرده بودن .
مند بالا بود و يه كمي سرد ! يعني به بچههاي روي صحنه حال نميدادن و
وقتي كه خود منم رفتم كه گروهها را معرفي كنم بعد از تا دو شوخي عين سنگ
رو يخ با گردن كج اومدم پايين و قرص اعصاب زدم بالا . »
گفتني است اينگونه برنامههاي مبتذل با پوشش خبري بسيار وسيعي از سوي بيبيسي و راديو زمانه انعكاس مييابد .
د) درج تصاوير متعدد از عناصر اجراي موسيقي زيرزميني داخل و خارج كشور
ه) اعلام برنامههاي اين گروهها از طريق راديو
و) انعكاس خبر بازداشت اعضاي گروههاي مذكور به منظور جلب حمايت عمومي ا ز آنان
ز) ارائه تصويري عادي ا ز اعمال خلاف اخلاق ، شرع ، قانون و ... اين گروهها نظير فحاشي ، طرح مسائل جنسي و ...
ح) معرفي سايتهاي رپ و موسيقي كه به صورت « زيرزميني » راهاندازي شده و فعاليت دارند .
3) استقبال عمومي در اينترنت
شبكه جهاني اينترنت نيز از جمله ابزارهايي است كه از سوي عوامل آشكار و
پنهان جريان موسيقي زيرزميني براي بسط و گسترش اين نوع موسيقي به خدمت
گرفته شدهاست . اين ابزار فرصتهايي را براي آنان ايجاد ميكند :
الف) فراهم آوردن امكان دسترسي سريع و رايگان افراد مختلف براي دريافت فايلهاي صوتي و تصويري .
ب) ايجاد سايتها و وبلاگهاي متعدد كه امكان رهگيري آنها به سادگي وجود ندارد و به راحتي دوباره راهاندازي ميشود .
ج) ارسال فايلهاي فشرده اين نوع موسيقي به صندوقهاي شخصي افراد .
د) فراهم آوردن امكان دريافت رايگان برخي از نرمافزارهاي موسيقي .
4) فرهنگ گروهي
عامل مهم ديگر علاقمندي قشر جوان در گرايش به موسيقي زيرزميني به عنوان
فرهنگ گروهي است كه به صورت كاملاً جدي و نهادينه شدهاي دنبال ميشود و
اين نوع موسيقي عاملي براي جذب ، تجميع و تشكيل گروههاي مختلف اخلاقي ،
خشونتگرا و ... شدهاست .
ه) خرده فرهنگهاي تحميلي
در اين بخش از نوشتار به برخي از خردهفرهنگهاي تحميلي كه از سوي اين قبيل گروهها ترويج و اشاعه ميشود ، اشاره شدهاست :
1. فحاشي به مثابه يك ارزش
بررسيهاي اجمالي درباره عملكرد گروههاي زيرزميني نشان ميدهد كه
خوانندگان زيرزميني « فحش » را به عنوان « صداقت » ، « واقعيت » و يك ارزش
انساني تلقي ميكنند وبا اين استدلال كه در زندگي فردي نيز فحاشي ميكنند .
براي اينكه موسيقيشان خلاف حقيقت نباشد در اشعارشان به سر دادن الفاظ
بسيار ركيك ميپردازند .
2. رقابتهاي ناسالم
اين يك شيوه معمول و مرسوم است كه تمامي اين گروهها ، آهنگهايي را در به
اصطلاح رقابت با رقبا تنظيم و منتشر ميكنند كه در آنها به نوبه خود ،
تخريب ، حسادت ، غرور و ساير رذايل اخلاقي را ترويج ميكنند .
3. شركت در پارتي
از ديگر مواردي كه در لابهلاي اشعار اين قبيل آهنگها ترويج ميشود ،
مسائل حول و حوش برگزاري پارتيهاي شبانه است و چنين القاء ميشود كه جوان
يا نوجواني كه در اين محافل حضور ندارند از جمع حقيقي جوانان به دور مانده
و فناتيك محسوب ميشوند و جواناني كه « صبح تا شب » از اين پارتي به آن
پارتي ميروند مترقياند و شركت در اين محافل برايشان افتخار بزرگي است .
4. ارتباط با جنس مخالف
ارتباطات جنسي در برخي اشعار اين گروهها انعكاس وسيعي يافته و به كمك
عناصر ضدانقلاب فعال در رسانههايي مانند راديو زمانه ترويج ميشود .
به طور مثال راديو زمانه در پارك لاله تهران با فردي به نام « صحرا » كه وي
را خواننده آهنگي به نام « درجه .... » معرفي ميكرد ، مصاحبهاي را
منتشر كرد و به گونهاي به تعريف و تمجيد و تبليغ پرداخت كه گويي با يك
قهرمان مواجه شدهاست !
5. گرايش به دخانيات و موادمخدر
از جمله نكات مورد توجه كه توسط فيلمها و كليپهاي اين قبيل آثار ،
فرهنگسازي ميشود ، مساله استفاده از دخانيات و انواع مخدر است كه در
راستاي همان عامل « زندگي بيقيدي » كه در بخش چيستي موسيقي زيرزميني ارائه
شد ، نشأت ميگيرد .
و) محصولات
در يك نگاه كلي ميتوان محصولات ارائه شده از اين نوع موسيقي را در سه بخش
« اعتراض اجتماعي » ، « واكنشهاي سياسي » و « تحريكات جنسي » خلاصه كرد .
1. انتقادي
از ابتداي تشكيل « رپ » يكي از اهداف اوليه آن اعتراض به مناسبات اجتماعي
بوده كه اين فرهنگ به موسيقي زيرزميني نيز سرايت كردهاست .
در اين
رابطه ميتوان به شيوه فعاليت گروههاي زيرزميني « هيچ كس » ، « ابليس » و
... اشاره كرد كه فعاليتهاي آنان عمدتاً بار اعتراضي دارد .
2. سياسي
گرچه اغلب خوانندگان زيرزميني متشكل از افراد معتاد و هرزه اخلاقي هستند
كه اگر حتي بخواهند هم توان فكر كردن ، استدلال و مطالعه سياسي را ندارند .
اما سودجويي و طمع دشمنان اين زمينه را فراهم كرده تا به اين بهانه
اهانتهايي به مسئولين و نظام سياسي صورت بگيرد . شاخصترين خواننده اين
بخش فردي به نام مستعار « ديو » است .
3. تحريك جنسي
بخش عمده اين برنامهها مشتركاً توسط دختران و پسران انجام ميپذيرد و
درست به تقليد از نمونههاي غربي ، خصوصيترين لحظات فرد را با دقت تمام
به تصوير ميكشند .
بارزترين اين مجموعهها متعلق به گروه « زد بازي » و دختري به نام « صحرا » بوده كه وي به ملكه مادون قرمز مشهور است .
مصداقي از يك فعال زيرزميني !
« نيما .م » ؛
وي متولد 11مهرماه 1370 در كرج است . در دبيرستان «پ» اين شهر در رشته
رياضيفيزيك مشغول به تحصيل بوده و به نشاني كرج ، ميدان سپاه ، خيابان
...... سكونت دارد .
وي طي مدت تحصيل در دوره راهنمايي از
دانشآموزان بسيار موفق و مسلط به زبان انگليسي شناخته ميشد و آشنايي
متوسطي نيز با رايانه دارد ، البته وي از اقليت مذهبي زرتشتي است .
نامبرده به محض ورود به دبيرستان دچار افت تحصيلي شديد شدهاست . دوست
بسيار نزديكش « آرش.ک » همكلاسي اوست كه او نيز در مقطع راهنمايي به علت
پوشش نامناسب در مدرسه به مشاوره ناحيه 3 آموزش و پرورش كرج معرفي ميشود و
پروندهاي از سوابق وي در اداره مذكور موجود است .
اين دو نفر
تحت تاثير فعالان خوانندگي رپ همچون « امينم » به موسيقي زيرزميني روي
آوردهاند و فردي با نام مستعار « مستر ايكس » ، زمينه ارتباط آنها را با
استوديوي غيرقانوني و زيرزميني « رِِبك » (Rebeck) فراهم كردهاست .
در اين مركز غيرقانوني اقداماتي همچون ساخت آهنگ و تنظيم آن ، آموزش پيانو ،
كيبورد ، گيتار كلاسيك ، گيتار الكترونيك و گيتار پاپ به همراه تئوري موسيقي تدريس ميشود .
نمونه اشعار وی با نمونهاي از دست خط وي كه دقيقاً تقليدي است از
خوانندگان غربي در ذيل ارائه ميشود . «م» گروه خود را « شصت و هشت »
نامگذاري كردهاست . استدلال وي نيز اين است كه شماره پلاك خودروهاي كرج
عدد 68 است . اين شعر را نيز براي معرفي هرچه بيشتر گروهشان سروده است .
« ... امشب 68 درجهس حرارت / سوروسات داده شصت هشت بينهايت
« بحث در مورد قليون خياره / MC توي داف تك مياره
ماست موسير ، قليون ، باواربا / اگه طلبة فازي تو بيا
يه پك از سيگار ، يه ..... /.........
.............../...................
وي در دفتر خود ذيل تصوير خوانندگان رپ تصاوير و علائم و عبارات مشتركي را كه بين گروههاي رپ معمول است ترسيم كردهاست .
تصوير مقابل كه مشابه آن در اتاق بسياري از نوجوانان و جوانان علاقمند به
موسيقي زيرزميني بر روي ديوارها قرار ميگيرد نيز به خوبي گواهي است از
تاثيرپذيري وي از الگوهاي غربي .


.:: This Template By : web93.ir ::.