به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، بر اساس اين رتبه بندي موسوم به (World University Ranking) براي دومين سال پياپي دانشگاه كمبريج انگليس با كسب 100 امتياز در رتبه نخست اين فهرست قرار گرفت. بر اساس اين رتبه بندي دانشگاه هاي هاروارد، موسسه فناوري ماساچوست (MIT) و ييل از آمريكا نيز به ترتيب رتبه هاي دوم تا چهارم را از آن خود كردند. دانشگاه هاي اكسفورد، كالج سلطنتي لندن، كالج لندن هر سه از انگليس و دانشگاه هاي شيكاگو، پنسيلوانيا و كلمبيا از آمريكا نيز در جايگاه هاي پنجم تا دهم ايستادند. بر اساس اين رتبه بندي دانشگاه تهران بين 501- 550 دانشگاه برتر جهان قرار گرفت و دانشگاه صنعتي شريف رتبه 601 را كسب كرده اند. پايگاه QS همچنين در يك رتبه بندي مجزا 100 دانشگاه برتر آسيا را نيز رتبه بندي كرده است. دراين فهرست دانشگاه هاي علم و صنعت هنگ كنگ، دانشگاه هنگ كنگ، دانشگاه ملي سنگاپور، دانشگاه توكيو ژاپن و دانشگاه چيني هنگ كنگ مقام هاي اول تا پنجم را به دست آوردند. براي اين رتبه بندي شاخص هاي شهرت دانشگاه، نسبت دانشجو به دانشكده، استناد هر دانشكده و چند شاخص ديگر در نظر گرفته شده است.
به گزارش ديلي اكسپرس، اين داروي جديد كه محققان آن را از بزاق يك مارمولك الهام گرفته اند، مي تواند يكي از هورمون هاي بدن انسان را تقليد كند. اين دارو Bydureon نام دارد و گفته مي شود تزريق يك بار در هفته آن در كنترل ديابت نوع دو به موثري 14 بار تزريق در هفته است . در حال حاضر بيماران مبتلا به ديابت نوع دو بايد روزانه دوبار انسولين تزريق كنند. Exenatide نخستين طبقه از داروهايي است كه لوزالمعده را در پاسخ به افزايش قند خون به توليد انسولين بيشتر تحريك مي كند و هضم و اشتها را نيز تحت تاثير قرار مي دهد. اين دارو در واقع تقليد كننده هورموني است كه در بدن مامورلك بومي مكزيك يافت مي شود. اين مامورلك 60 سانتي متري صورتي و سياه به نام Gila Monster، ماده شيميايي در بزاق خود دارد كه مشابه هورمون انساني عمل و به تنظيم قند خون كمك مي كند. اين مارمولك فقط سه يا چهار بار در سال غذا مي خورد اما تركيب بزاق آن كه 'exendin-4' نام دارد به اين جانور كمك مي كند غذاي خود را بسيار آهسته هضم كند. پژوهشگران با الهام از اين ماده شيميايي، موفق به ساخت مصنوعي exenatide شدند. اين دارو به بدن كمك مي كند در صورت نياز انسولين بيشتري بسازد، ميزان گلوكز توليد شده توسط كبد را در زماني كه نيازي به آن نيست، كاهش دهد. اين ماده شيميايي همچنين سرعت معده را براي هضم غذا كاهش مي دهد.اين به آن معناست، سرعتي كه گلوكز از غذا آزاد شده و به خون راه مي يابد كاهش مي يابد. داروي جديد علاوه بر استفاده ساده، به طور چشمگيري ميزان كاهش قند خون را بهبود مي بخشد. دانشمندان نشان دادند در 77 درصد افرادي كه دوز هفتگي اين دارو را دريافت كرده بودند، ميزان قند خون كمتر از حد تعيين شده توسط محققان بود. همچنين بيماراني كه از دوز هفتگي اين دارو استفاده مي كردند عوارض جانبي كمتري از خود نشان دادند.
|
|
در واقع، نبود تنوع در سبد خودرویی کشور سبب شده مشتریان داخلی حق انتخاب
چندانی در سبد خودروهای ارزان قیمت نداشته و مجبور باشند امثال پراید را به
عنوان محصولاتی کمکیفیت، استفاده کنند.
تفاوت قیمت خودروهای به اصطلاح
«ارزان» در ایران و بازار جهانی، در شرایطی است که دولتمردان کشور سالهاست
صحبت از تولید «خودرو ارزان» به میان ميآورند، اما با این حال، این وعده
هنوز تحقق نیافته و خودروسازان تا به امروز نتوانستهاند موفق به تولید
محصولی کم قیمت و در عین حال باکیفیت شوند.
هرچند پراید به نوعی خودرویی
ارزان قیمت به حساب ميآید، اما کیفیت آن پایینتر از حد انتظار است و
اینجاست که تفاوت خودروسازان داخلی و خارجی در «طراحی و تولید» مشخص
ميشود.
این تفاوت از آنجا ناشی ميشود که خودروسازان خارجی توانستهاند
در بازه زمانی نسبتا محدودی، محصولاتی ارزان و باکیفیت را تولید و روانه
بازار کنند، اما در کشور ما با وجود اینکه حدود هشت سال قبل، بحث تولید
خودرو ارزان مطرح شده، خودروسازان نتوانستهاند طرحی نو دراندازند و
«کیفیت» و «قیمت» را کنار هم ببینند.
اگر بخواهیم در موضوع خودروهای
ارزان، نگاهی مقایسه وار به بازارهای جهانی و بازار داخل بیندازیم، متوجه
ميشویم تفاوت قيمت بسیاری میان خودروهای عرضه شده، وجود دارد، به نحوی که
هم اکنون ميتوان در بسیاری از کشورها و با حداقل بودجه، خودرویی مناسب را
خریداری کرد، اما در ایران، خودرو ارزان یعنی پراید.
هم اکنون در کشور
ما متقاضیان برای خرید خودرو در محدوده قیمتی کمتر از 10 میلیون، یا ناچار
به انتخاب خودروهای کارکردهاي مانند پیکان، ماتیز و رنو هستند، یا باید به
همین پراید قناعت کنند. تازه همین پراید هم احتمالا تا یکی دو سال آینده
میهمان محدوده قیمتی بالای 10 میلیون تومان بازار خودرو کشور خواهد شد.
همچنین
خودرو چینی MVM نیز که زمانی زیر 10 میلیون تومان قیمت داشت، در حال حاضر
با یک پله ترقی! به محدوده بالای 10 میلیون تومان رفته و دیگر نمی توان آن
را خودرویی ارزان (زیر 10 میلیون تومان) دانست.
محدودیت تولید و عرضه
خودروهای «ارزان و باکیفیت» داخلی در شرایطی است که خودروسازان بزرگ دنیا
در حال حاضر بخش قابل توجهی از تولیدات خود را به تولیدات خودروهای کمتر از
10 هزار یورو اختصاص دادهاند و این موضوع به وضوح در نمایشگاه خودرو اخیر
فرانکفورت به چشم آمد. در واقع نمایشگاه 2011 فرانکفورت، به محلی برای
عرضه خودروهای ارزان و باکیفیت تبدیل شده بود و در آن، بیشتر خودروسازان
حداقل یک محصول را در این قالب، رونمایی کردند.
البته به گواهی تاریخ،
طراحی و تولید خودروهای «ارزان و باکیفیت»، پیشترها در چین و هند کلید
خورده است، به نحوی که چینیها توانستند با کمک همکاران اروپایی و آمریکایی
خود، گامهایی در این مورد بردارند و هندیها نیز با تکنولوژی بومی شان،
محصولی معروف را به نام «نانو تاتا» به طراحی و تولید رساندند.
در حال
حاضر نیز تولید و عرضه خودروهای «ارزان و باکیفیت» به صورت جدی در این دو
کشور به خصوص چین، پیگیری میشود و خودروسازان بزرگ دنیا نیز به سهم خود
سرمایهگذاریهای قابل توجهی را برای طراحی و تولید چنین محصولاتی انجام
داده و ميدهند. در این شرایط، با وجود تولید و عرضه خودروهای «باکیفیت و
ارزان» در بازار دنیا، نه تنها خودروسازان کشور نتوانستهاند چنین محصولاتی
را روانه بازار کنند، بلکه از آن سو سیاستهای حمایتی دولت از آنها، نیز
سبب شده مشتریان ایرانی نتوانند از خودروهای ارزان خارجی استفاده کنند. به
هر حال اعمال تعرفه عملا 110 درصدی برای واردات خودرو، عملا اجازه نمیدهد
خودروهای ارزان خارجی با همان قیمت مناسبی که دارند، به دست مشتریان داخلی
برسند.
در دنیا چه خبر است؟
اما بد نیست نگاهی بیندازیم به انواع خودروهای ارزان و باکیفیتی که طی چند سال گذشته در سطح دنیا طراحی و تولید شدهاند.
به نظر، نمایشگاه خودرو 2011 فرانکفورت، ميتواند سوژههای مناسب و زیادی را در این مورد به ما نشان دهد.
از انواع خودروهای «ارزان و باکیفیت» این نمایشگاه ميتوان به موارد زیر اشاره کرد.
1-«اوپل آگیلا» که هزار سی سی حجم دارد، 65 اسب بخار قدرت تولید ميکند و با قیمتی معادل 9 هزار و 100 یورو عرضه شده است.
2-
«شورولت اسپارک» که نسل جدید «دوو ماتیز» محسوب ميشود، با موتوری هزار
سیسی و قدرتی 68 اسب بخاری، نیز دقیقا با قیمت «اوپل آگیلا» در اختیار
مصرف کنندگان قرار ميگیرد.
3- «داچیا ساندرو» با موتوری 1200 سی سی و قدرتی معادل 75 اسب بخار، تنها شش هزار و 900 یورو قیمت دارد.
4-
«دایهاتسو چور» که با موتور هزار سیسی خود، 70 اسب بخار قدرت تولید
ميکند، با قیمتی معادل 9 هزار و 500 یورو روانه بازار ميشود.
5- «فورد K» که هزار سی سی حجم موتور 69 اسب بخار قدرت دارد، با قیمتی معادل 9 هزار و 700 یورو به دست مشتریان ميرسد.
6-
«لادا کانیا»، خودرویی که با موتور 1400 سی سی خود، 90 اسب بخار قدرت به
تولید ميرساند، تنها قیمتی برابر با هفت هزار و 900 یورو دارد.
7- «رنو کی لی یو» با موتوری 1400 سی سی و قدرتی 90 اسب بخاری، 9 هزار و 900 هزار یورو قیمتگذاری شده است.
8- «آلتو»، خودرویی که با موتور هزار سیسی خود 68 اسب بخار قدرت تولید ميکند، با قیمت هشت هزار و 900 یورو به بازار آمده است.
بازار 10 تا 20 میلیون
اگرچه
بازار خودرو کشور در محدوده قیمتی کمتر از 10 میلیون تومان، با کمبود تنوع
مواجه است، اما در محدوده 10 تا 20 میلیون تومان، خودروسازان تاحدودی
توانسته اند به بازار تنوع بدهند، به نحوی که در حال حاضر 9 مدل خودرو در
این محدوده به چشم ميآید. البته تعداد این خودروها در سال گذشته بیشتر از
اینها بود، اما به هر حال بخشی از آنها هماکنون به محدوده قیمتی بالای 20
میلیون تومان رفتهاند.
هم اکنون پژو روآ، MVM ،206هاچ بک و صندوق
دار، ریو، تندر 90، 405، پرشیا، تیبا و MVM530 ، 10 خودرویی هستند که
محدوده قیمتی 10 تا 20 میلیون تومان بازار خودرو کشور را در اختیار دارند.
این
خودروها نیز مانند خودروهای عرضه شده در محدوده قیمتی کمتر از 10 میلیون
تومان، از کیفیتی متناسب با قیمت خود برخوردار نیستند، حال آنکه در بازار
جهانی خودروهای متنوع و باکیفیتی در این محدوده قیمتی موردنظر عرضه میشود و
متقاضیان نه تنها با تنوع در مدل، بلکه با تنوع کیفی نیز مواجه هستند.
به
عبارت بهتر، هم اکنون ميتوان با بودجهاي 10 تا 20 هزار دلاری، خودروهایی
با سطح بالاتر و فناوری جدیدتر را خریداری کرد، که در این بین، به چند
مورد از آنها اشاره ميکنیم.
1- «هیوندای Accent» با موتوری 1600 سی سی، 110 اسب بخار قدرت تولید ميکند و قیمتی برابر با 12 هزار و 445 دلار دارد.
2- «کیا ریو سدان» که موتوری 1600 سیسی دارد و با قدرتی معادل 104 اسب بخار، 12 هزار و 295 دلار قیمت دارد.
3-
«سدان نیسان ورسا»، خودرویی که با موتور 1800 سی سی خود، قدرتی معادل 122
اسب بخار تولید ميکند و قیمت آن تنها 11 هزار و 990 دلار است.
4- «اسمارت فورتو» با موتوری هزار سی سی و قدرتی 70 اسب بخاری، 11 هزار و 990 دلار قیمت دارد.
5- «سوزوکی SX4 سدان» با موتور 2000 سی سی و قدرتی 143 اسب بخاری که دارد، با قیمت 14 هزار و 949 دلار به دست مشتری ميرسد.
6- «کیا ریو 5» که موتور 1600 سی سی آن، 110 اسب بخار قدرت تولید ميکند، قیمتی برابر با 14 هزار و 795 دلار دارد.
7- «کیا Soul» با موتور دو هزار سی سی خود، 144 اسب بخار قدرت به تولید ميرساند و قیمت آن تنها 13 هزار دلار است.
8- «تویوتا یاریس» با موتوری 1500 سی سی و قدرتی معادل 106 اسب بخار، 13 هزار و 155 دلار به فروش ميرسد.
9- «مزدا 2هاچ بک» که خودرویی 1500 سی سی به حساب ميآید و 100 اسب بخار قدرت تولید ميکند، 14 هزار و 780 دلار قیمت دارد.
10- «پونتیاک G3هاچ بک»، با موتور 1600 سی سی و قدرتی معادل 106 اسب بخار، با قیمت 14 هزار و 275 دلار به دست مشتری ميرسد.
11- «نیسان کیوب استیشن» که از موتوری 1800سی سی و قدرتی 122 اسب بخاری برخوردار است، 13 هزار و 990 دلار قیمت دارد.
12-
«کیا فورت سدان»، که از موتوری 1600 سی سی بهرهمند است و 120 اسب بخار
قدرت تولید ميکند، با قیمت 13 هزار و 320 دلار عرضه ميشود.
به
خودروهای مذکور میتوان برخی از خودروهای چینی و آمریکایی را نیز اضافه کرد
و با این حساب باید گفت تنوعی زیاد در بازار خودرو دنیا وجود دارد.
خودروهای
خارجی که در این گزارش از آنها نام برده شد، به لحاظ کیفی توانستهاند
رتبههای قابل قبولی را در بازار جهانی به دست بیاورند، حال آنکه خودروهای
هم محدوده قیمتی آنها در کشور، حتی در اخذ استانداردهای داخلی نیز با
مشکلاتی مواجه هستند.
به گفته کارشناسان، مهمترین دلیلی که باعث اختلاف
قیمتی میان بازار خودرو ایران و جهان شده، انحصاری بودن صنعت خودروسازی در
ایران و عوارض جانبی آن است. آنها معتقدند، تا زمانی که این انحصار از بین
نرود، بازار خودرو ایران با بازار جهانی قابل قیاس نخواهد بود.



مهر: يك شرکت تولیدکننده تجهیزات الکترونیکی، ماوسي سه بعدی و حلقهای ابداع کرده است که میتوان آن را مانند یک انگشتر به دست کرد.
.:: This Template By : web93.ir ::.