+ ۱۳۹۱/۰۱/۱۰
More than just photos
These moving images are unlikely to leave anyone indifferent. Introducing a remarkable collection of photographs taken in different countries at different times by different photographers on different topics.

اینها عکسهایی هستند که توسط عکاسان مختلف در زمانها و مکانهای مختلف گرفته شده اند. اما در هر کدام دنیایی از احساس و حرف وجود دارد

ببینید و لذت ببرید:


   برچسب‌ها: عکس, عاشقانه, عشق و احساس, حرف عاشقانه
   
+ ۱۳۹۱/۰۱/۱۰


   برچسب‌ها: عکس, جالب, گاز گرفتن, دماغ
   
+ ۱۳۹۱/۰۱/۱۰
در ۲۹ ژانویه ۱۸۸۶، کارل بنز سه چرخه‌ای را که با موتور گازسوز حرکت می‌کرد به شماره ۳۷۴۳۵ در دفتر ثبت اختراعات شهر برلین ثبت کرد. همزمان کمتر از صد کیلومتر دورتر، گوتلیب دایلمر در حال ساخت اولین ماشین چهار چرخ دنیا بود. منتقدان در ابتدا آینده‌ای برای ایده کالسکه بدون اسب متصور نبودند، اما نوآوری این دو نفر سنگ بنای تولید محصولی را بنا گذاشت که امروز تصور زندگی بدون آن مشکل است.

۱۲۵ سال از آن تاریخ می‌گذرد و همچنان نام مرسدس بنز در صدر خودروسازان جهان است. از سال ۱۹۴۵ تاکنون، سی میلیون دستگاه بنز ساخته شده است. بعضی از این ماشین‌ها، فراتر از یک وسیله نقلیه بوده‌اند و نه تنها با‌گذشت زمان به فراموشی سپرده نشدند، بلکه جلوه بیشتری گرفتند و به نمادی برای این صنعت تبدیل شدند. سایت خودرو به این بهانه، با مروری بر تاریخ مرسدس بنز، نگاهی دارد به مدل‌های تاریخ ساز این شرکت از ابتدا تاکنون. 




شاید مهم‌تر از سه چرخه گازسوز بنز، مدل ولو Velo (عکس بالا) بود که در سال ۱۸۹۲ ساخته شد. ولو اولین ماشین تولید انبوه جهان بود. کارل بنز این ماشین را سبک و محکم ساخت و هدفش آن بود که با قیمتی مناسب تعداد بیشتری را صاحب کالسکه بدون اسب خود کند. او به هدفش رسید و ۱۲۰۰ دستگاه از این مدل را فروخت. با این موفقیت بنز در آستانه قرن بیستم جایگاهش را به عنوان یک خودروساز بزرگ تثبیت کرد. شاید اگر این مدل تا این حد موفق نبود، اکنون در بین تولید کنندگان خودرو نامی از بنز دیده نمی شد.




۱۹۰۹ برای بنز سال تاریخ سازی شد. بنز گرچه شهرت و اعتبار خوبی داشت، اما به شدت از سوی رقبایی که هر روز تعدادشان بیشتر می‌شد، تحت فشار بود و رفته‌ رفته به این نتیجه می‌رسید که تنها شهرتش برای تضمین فروش، کافی نیست. همزمان دیگر رقبای بنز به قدرت تبلیغاتی مسابقات اتوموبیلرانی پی برده بودند و با شرکت در این مسابقات، سهم بنز از بازار را تهدید می‌کردند. بنز در چند مسابقه شرکت کرده بود، اما مایل نبود از این جریان پیروی کند و ترجیح می‌داد تا همچنان ماشین‌های ارزان‌قیمت بسازد.

با این حال، جولیوس گانز، یکی از اعضای هیات مدیره شرکت پس از تحقیقاتش به این نتیجه رسید که نمی‌توان به مسابقات بی‌توجه ماند و بنز تصمیم گرفت یک ماشین اسپورت بسازد. بنز این ماشین را بلیتزن یا رعد و برق نامید (عکس بالا). تنها شش دستگاه از این ماشین ساخته شد که چهار دستگاه آن هنوز باقی است. این ماشین با موتور ۲۱.۵ لیتری خود ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و توانست رکورد سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت را به ثبت برساند. با این رکورد بنز سریعترین ماشین جهان را ساخته بود که حتی از هواپیما و قطار هم تندتر می‌رفت. رکورد بلیتزن هشت سال پابرجا ماند و بنز به همین سرعت به قهرمان بلامنازع مسابقات اتوموبیلرانی تبدیل شد.




در اواخر دهه بیست میلادی، مرسدس بنز پای ثابت مسابقات اتوموبیلرانی بود و در ساخت مدل‌های مخصوص و گران‌ قیمت برای مشتری‌هایش شهرتی به هم زده بود. یکی از نمونه‌های بسیار خوب این دهه مدل SSK (عکس بالا ) است که در سال ۱۹۲۸ ساخته شد و در سال ۱۹۹۹ یکی از ۲۶ نامزد برای عنوان ماشین قرن بود.

موتور SSK شش سیلندر با حجم ۷.۱ لیتر بود و می‌توانست  ۱۹۷ اسب بخار قدرت تولید کند. SSK به سرعت به ماشینی محبوب در پیست مسابقه تبدیل شد که نه تنها مرسدس بنز بلکه  تیم‌های دیگر هم از آن استفاده کردند. طبق اسناد مرسدس بنز، ۳۳ دستگاه  از این مدل بین سال‌های ۱۹۲۸ تا ۱۹۳۲ ساخته شد که بیش از نیمی از آنها برای مسابقه بود. تعداد زیادی از این مدل باقی نمانده است و در سال ۲۰۰۴ یکی از آن‌ها به قیمت هفت و نیم میلیون دلار در حراجی فروخته شد.



مرسدس بنز با دو مدل جدید اما کاملاً‌ متفاوت به  نمایشگاه خودروی برلین در سال ۱۹۳۴ آمد. مدل ۱۳۰ که اولین ماشینی بود که بنز با موتور عقب تولید کرد و دیگری مدل 500K (عکس بالا و پایین) که با الهام از مدل SSK برای جلب نظر خریداران ثروتمند ساخته شد. 500K به جای مدل ۳۸۰ به بازار می‌آمد که یک سال قبل معرفی شده بود اما توجه خریداران را جلب نکرد. موتور 500K هشت سیلندر سوپرشارژ با قدرت ۱۶۰ اسب بخار بود. این ماشین به سرعت به مدل محبوب ثروتمندان تبدیل شد و با آن، مرسدس بنز دیگر سازنده ماشین‌های لوکس بود.



از جمله امکانات پیشرفته این ماشین سیستم فنربندی مستقل آن بود که بنز پیش‌تر آن را در مدل ۳۸۰ عرضه کرد. بنز ۴۹۰ دستگاه از مدل 500K با اتاق‌های مختلف ساخت.



جهان در دهه سی میلادی هنوز سال‌ها با بحران انرژی فاصله داشت، اما کم بودن تعداد جایگاه‌های سوخت رانندگان را به میزان مصرف سوخت ماشینشان حساس کرده بود.

برای حل این مشکل، مرسدس بنز پنجاه سال پس از ساخت اولین اتومبیل، در فوریه ۱۹۳۶ مدل 260D (عکس بالا ) را عرضه کرد که اولین ماشین با موتور دیزل در جهان بود. حجم این موتور چهار سیلندر ۲.۶ لیتر بود و ۴۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این ماشین می‌توانست با یک باک، پانصد کیلومتر حرکت کند. این مصرف کم  ابتدا مورد توجه رانندگان تاکسی قرار گرفت. اما جذابیتش به این محدود نشد و ساخت آن آغازگر روندی در صنعت خودروسازی شد که تا امروز ادامه دارد.



مرسدس بنز زیباترین ماشین‌هایش را در دهه پنجاه میلادی ساخت. از همه زیبا‌تر، مدل 300SL ( عکس بالا ) بود که در سال ۱۹۵۴ به بازار آمد. ایده ساخت این ماشین با همفکری مکس هافمن، فروشنده ماشین‌های خارجی در آمریکا به نتیجه رسید. در سال‌های بعد از جنگ، آمریکا یکی از پررونق ترین بازارهای جهان بود و مرسدس بنز هم با اینکه در مسابقات اتومبیلرانی حاضر بود، اما ماشین اسپورت مناسبی برای بازار نداشت.

به فاصله تنها پنج ماه، مرسدس بنز اولین دستگاه 300SL را آماده کرد و برخلاف رسم همیشگی آن را به جای آلمان در نمایشگاه خودروی نیویورک رونمایی کرد. مهمترین مشخصه این ماشین درهای آن بود که شبیه به بال پرندگان باز می‌شد. موتور سه لیتری آن هم اولین موتور چهارزمانه‌ای بود که از سیستم تزریق سوخت مستقیم استفاده می‌کرد. 300SL با حداکثر سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعت، سریعترین ماشین زمان خود بود.



یک سال بعد از مدل 300SL، مدل ۱۹۰ کابریوله (عکس بالا) به بازار آمد که اگر چه از نظر فنی قابلیت‌های 300SL را نداشت، اما به همان اندازه پرطرفدار شد.



اما بزرگترین و باشکوه‌ترین مدل مرسدس بنز در دهه پنجاه، سری سیصد بود (عکس‌های بالاو پایین). این ماشین پس از اینکه کنراد آدناور، اولین صدراعظم آلمان غربی از آن استفاده کرد، به مدل ۳۰۰ آدناور معروف شد. پس از جنگ، این اولین ماشینی بود که مرسدس بنز به طور کامل طراحی کرد و ساخت. موتور آن شش سیلندر با حجم سه لیتر بود و همه ماشین‌ها دست ساز و مخصوص مشتری ساخته می‌شد.



امکانات لوکس این ماشین بسیار جلوتر از زمانش بود. رادیو ساخت کارخانه بکر، سیستم تلفن موبایل VHF و ماشین دیکته و همینطور میز تحریر (برای ماشین آدناور) و پرده و سقف شیشه‌ای از جمله این امکانات بود. از این سری مدل‌های کوپه و کابرویله هم ساخته شد.



بین سال های ۱۹۵۴ تا سال ۱۹۵۹، مرسدس بنز با عرضه سری W180 نسل تازه‌ای از ماشین را ساخت که به پونتون مشهور شد. ماشین‌های پونتون از نظر ظاهری کمتر به ماشین‌های قبل از جنگ، با گلگیرهای بزرگ جلو و بیشتر به ماشین‌های امروزی شبیه بود. بسیاری این ماشین را جد بزرگ کلاس E  مرسدس بنز می‌نامند. مرسدس بنز با عرضه این سری از ماشین‌ها تلاش کرد تا در کلاس‌هایی ماشین بفروشد که کمتر لوکس بود. در بین محصولات این سری، مدل 220S کابریوله (عکس بالا) از همه زیباتر بود.



با نزدیک شدن به دهه شصت، مرسدس بنز با فکر جایگزینی پونتون، که ایده آن از سدان‌های دهه چهل آمریکایی گرفته شده بود، نسل W111 (عکس بالا) را طراحی کرد. این ماشین با توجه به سلیقه خریداران اروپایی و آمریکایی طراحی شد و در ساخت آن به ایمنی سرنشینان اهمیت بیشتری داده شد. پشت ماشین هم به پیروی از مد روز، شبیه به دم ماهی بود. اولین محصولات این سری در سال ۱۹۵۹ به بازار آمد و مرسدس بنز بعداً مدل‌های کوپه و کابریوله را با موتورهای قویتر ساخت. تا سال ۱۹۷۱ حدود سیصد و هفتاد هزار دستگاه از این ماشین فروخته شد.



مرسدس بنز همیشه نامی آشنا بین سران دولت‌ها و ثروتمندان بوده است، اما مدل ۶۰۰ این کارخانه در سال ۱۹۶۳، در بین ماشین‌های لیموزین و لوکس از بقیه مشهورتر است (عکس بالا).  شاید یکی از دلایل این شهرت کم بودن رقبای چنین محصولی در آن سال‌ها بود. تنها رولزرویس، بنتلی، کادیلاک و تعداد محدودی ماشین دیگر در این سطح عرضه می‌شد و به همین خاطر مرسدس بنز ۶۰۰ به سرعت به عنوان ماشین تشریفات جایش را باز کرد.

این ماشین آنقدر بزرگ بود که بزرگترین موتور بنز برایش کافی نبود و بنز یک موتور هشت سیلندر ۶.۳ لیتری برایش ساخت. بحران  نفت در دهه هفتاد و عرضه مدل  S مرسدس بنز باعث افول این ماشین شد. با این همه تولید آن تا سال ۱۹۸۱ ادامه پیدا کرد و در کل ۲۶۷۷ دستگاه از آن ساخته و فروخته شد.

اکثر صاحبان مدل ۶۰۰ مشهور بوده‌اند. پاپ، الویس پریسلی، کوکو شنل، جک نیکلسون، فیدل کاسترو، ایدی امین، شاه ایران، صدام حسین و کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی از جمله مالکان مشهور مدل ۶۰۰ بوده اند. بنزهای کیم جونگ ایل سال گذشته (۲۰۱۰) در مراسم شصت و پنجمین سالگرد تاسیس حزب کارگر کره شمالی در مرکز توجه بود. مرسدس بنز امیدوار بود تا با عرضه مدل‌های لوکس با مارک می‌باخ در سال ۲۰۰۲ موفقیت مدل ۶۰۰ را تکرار کند. اما افزایش سازندگان ماشین‌های لوکس و البته کم شدن دیکتاتورهای ثروتمند مانع تکرار این موفقیت شد.



موفقیت سری SL مرسدس بنز، سبب شد این شرکت همزمان با مدل ۶۰۰، سری W113 را به بازار عرضه کند (عکس بالا). این ماشین هم توسط پال براک طراحی شد و تولید آن تا سال ۱۹۷۲ ادامه داشت. نیمی از ۲۳ هزار دستگاهی که از این ماشین تولید شد در آمریکا به فروش رفت و کمتر از پنج هزار دستگاه آن به کشورهای دیگر صادر شد. قابلیت‌های فنی این مدل چندان قابل توجه نبود، اما طرح زیبایش آن را به یکی از ماشین‌های کلاسیک مرسدس بنز تبدیل کرد.



در آوریل سال ۱۹۷۱ نسل تازه‌ای از مدل‌های SL با کد R107 و C107 به بازار عرضه شد. هیات مدیره مرسدس بنز برای تولید این ماشین به صورت روداستر تردید داشت. مهمترین بازار این محصول در آمریکا بود و مدیران بنز نگران بودند که قوانین سختگیرانه‌ای که برای ایمنی ماشین‌های روباز در آمریکا در حال تصویب بود، فروش این ماشین را مشکل کند. آن‌ها فکر می‌کردند که شاید بهتر باشد به جای ماشین روباز، مدلی با طرح تارگا (سقف نیمه باز ) تولید شود.

اما سرانجام قرار شد با توجه بیشتر به ایمنی، این ماشین به همان صورت روداستر ساخته شود و این امکان باشد تا یک سقف فلزی هم روی آن نصب شود.  در این سری برای اولین بار از یک موتور هشت سیلندر استفاده شد و طراحی زیبای آن و کم بودن ماشین روباز در بازار آمریکا، به سرعت پرفروشش کرد. ساخت مدل کوپه هم با تردیدهایی روبرو بود اما بالاخره این مدل هم به بازار آمد. 

این اتاق بنز هجده سال تولید شد و بعد از سری G، طولانی ترین مدتی است که یک مدل بنز تولید شده است.  قوی‌ترین مدل این سری با موتور هشت سیلندر ۵.۶ لیتری برای بازار آمریکا ساخته شد. شتاب این مدل ۷.۷ ثانیه و حداکثر سرعتش ۲۲۳ کیلومتر در ساعت بود (تصویر بالا).

مرسدس بنز در طول هجده سال نزدیک به دویست و چهل هزار دستگاه از این ماشین ساخت و دست آخر در سال ۱۹۸۹ آن را با نسل جدیدی از SL  عوض کرد.  



در سال ۱۹۸۳، یک سال پس از عرضه سری W201 ، مرسدس بنز برای تبلیغ مدل کامپکت خود از شرکت انگلیسی کازورث  خواست تا یک موتور ۲.۳ لیتری برای مدل 190E بسازد و این ماشین را برای شرکت در مسابقات رالی آماده کند. در همین زمان، آئودی، مدل کواترو را با سیستم چهار چرخ متحرک به بازار فرستاد که رقابت با آن مشکل بود.

بنز تصمیم گرفت تا به جای رالی، ۱۹۰ را به مسابقات DTM بفرستد. در این مسابقات ماشین‌هایی حق شرکت دارند که در بازار عرضه شده باشند. این قانون مرسدس بنز را ناگزیر کرد تا ابتدا نمونه‌ای از ماشینش را به بازار عرضه کند که همان مدل 190E 2.3 16 (عکس بالا) بود.

این ماشین توانست دوازده رکورد سرعت در مسافت‌های طولانی را ثبت کرد و به سرعت به یک ماشین کلاسیک تبدیل شد.



موتور دوازده سیلندر AMG بیشتر برای قدرت دادن به پاگانی زوندا مشهور است. اما این موتور پیش از آن که برای این سوپراسپرت در نظر گرفته شود، برای استفاده در مرسدس بنز SL ساخته شده بود.

خریداران مرسدس بنز در سال ۱۹۹۵ می توانستند SL خود را با ۹۹ هزار مارک به AMG بدهند تا این شرکت بزرگترین موتوری که تا آن زمان تولید کرده بود را روی آن سوار کند. این موتور ۷.۳ لیتری دوازده سیلندر، ۵۱۸ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد و با آن  سرعت ماشین به ۳۲۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید. شتاب AMG SL73  اندکی کمتر از پنج ثانیه بود. آمار دقیقی از تعداد SL73ها موجود نیست، اما گفته می‌شود که از این ماشین ۸۵ دستگاه بیشتر ساخته نشد و پنجاه ماشین اول به سلطان برونئی فروخته شده است.



مرسدس بنز در اوایل دهه نود تصمیم گرفت به رسم اولین سال‌های فعالیت خود ماشین‌هایی ارزان‌تر و کوچک‌تر بسازد. این شرکت از دهه هشتاد با کانسپت NAFA و در دهه نود با کانسپت Studie A، ساخت یک ماشین کوچک را بررسی کرده بود و بالاخره در سال ۱۹۹۷ کلاس A را به بازار عرضه کرد.

استفاده از موتور عرضی و دیفرانسیل جلو در یک بنز غیرعادی بود. کمی پس از عرضه این ماشین، کلاس A در آزمایش تغییر ناگهانی مسیر، که توسط یک مجله سوئدی انجام شد، چپ کرد که تبلیغات منفی زیادی در پی داشت.

مرسدس بنز ابتدا ایراد ماشین راانکار کرد، اما به سرعت با فراخواندن ماشین‌های فروخته شده، با نصب سیستم کنترل ایستایی اتوماتیک مشکل را رفع کرد. کلاس A در سال‌های بعد به یکی از پرفروش‌ترین‌های این شرکت تبدیل شد. ماشینی که تجربه سواری مرسدس بنز را برای رانندگان بیشتری امکان‌پذیر کرد.



در سال ۲۰۰۹ مرسدس بنز برای جایگزینی مدل مک‌لارن SLR (عکس بالا) از مدل افسانه‌ای گالوینگ الهام گرفت و با همکاری AMG مدل جدیدی به نام SLS ساخت (عکس پایین) که شتاب آن  ۳.۸ ثانیه و حداکثر سرعتش  ۳۱۷ کیلومتر در ساعت است.

ظاهر این ماشین از جلوی کشیده تا درهای گالوینگ و پشت ساده‌اش، همگی یادآور مدل 300SL دهه پنجاه است، اما SLS نشانی از مدل‌های آینده بنز را هم با خود دارد و اولین ماشین از نسل تازه این شرکت است.  



مرسدس بنز هفته گذشته با رونمایی از طرح Aesthetics 125 (زیبایی‌شناسی ۱۲۵)، یک‌صد و بیست و پنج سالگی‌اش را جشن گرفت. این طرح که بیشتر به یک مجسمه شبیه است، ایده شرکت برای شکل داخلی و بیرونی نسل‌ بعدی محصولات این کارخانه است. طراحان مرسدس بنز این مجسمه را با استفاده از تکنولوژی ساخت سریع پروتوتایپ آماده کرده‌اند. در این تکنولوژی داده‌های دیجیتالی به سرعت و به طور مستقیم مدل‌سازی می‌شود.


   برچسب‌ها: تمام مدلهای بنز, خودرو, بنز, مرسدس
   
+ ۱۳۹۱/۰۱/۱۰
عشق

دختر همسایه مان روسری آبی به سر می بندد.
چند روز پیش که از خانه بیرون می رفتم، پشت شیشه ی مات پنجره ی رو به کوچه شان، سایه ی آبی بزرگی دیدم که تکان می خورد.
دختر همسایه بود که سرش را به شیشه چسبانده بود و نگاهم می کرد.
به خانه که برگشتم، امتحان کردم و دیدم از پشت شیشه ی مات، نمی شود چیزی دید.
پنجره ی رو به کوچه ی اتاق من، شیشه ی مات ندارد.
دیروز دخترک را دم در دیدم. زیبا بود. ایستادم و خیره اش شدم. بی آنکه که نگاهم کند برگشت و در را محکم پشت سرش بست.
بعد از چند لحظه، باز هم، پشت شیشه ی مات، سایه ی آبی را دیدم.
امروز صبح، باز دخترک را دیدم، دم درشان. برایش دست تکان دادم. با غیظ نگاهم کرد، برگشت و در را محکم، پشت سرش بست. باز، بعد از چند لحظه، سایه ی آبی را دیدم که پشت شیشه ی مات پیدا شد و طرح نامشخص لب هایش را، که به شیشه چسبانده بود و برایم بوسه می فرستاد.
عاشقش شده ام...

....

برای پنجره ی رو به کوچه ی اتاقم، شیشه ی مات خریده ام.
چند ساعتی است که هر دو - من و او - از پشت شیشه های ماتمان، به سفیدی مات کوچه خیره شده ایم و هر دو با خود می گوییم: همین حالا، حتمن، او هم پشت شیشه ی ماتش ایستاده و من را نگاه می کند.

*********

تفاهم

مرد در اتاق بود و زن هم.
زن سرش را از پنجره بیرون برده در سکوت شب خیره بود و مرد، نشسته بود و روزنامه می خواند و هیچ یک، به آن چه می دید نمی اندیشید.
آسمان، ابری بود و سیاه. و ناگاه باران، نم نم بارید. بوی خاک جارو نشده ی حیاط در اتاق پیچید و اتاق را دلتنگی گرفت.
زن پنجره را بست. با شنیدن صدای پنجره، هر دو از آن چه همزمان حس کردند، مات ماندند: چه قدر از او متنفرم!
زن، با تمام وجود از مرد متنفر بود.
مرد با تمام وجود از زن متنفر بود.
اتاق ساکت بود. مرد روزنامه می خواند و زن، خیره ی قطره های باران نشسته بر شیشه بود؛ و هیچ یک به دیگری نگاه نکرد.
زن اندیشید: نکند فهمیده باشد که دوستش ندارم؟
مرد اندیشید: نکند فهمیده باشد که دوستش ندارم؟
زن، برگشت. مرد سر بلند کرد. زن لبخند زد و مرد، فهمید! و به دروغ گفت: عزیزم!
و به حقیقت ادامه داد: برو بخواب! دیر وقت است!
زن هم فهمید!... و به حقیقت گفت: خوابم نمی آید!
و به دروغ ادامه داد: مگر این که تو هم بیایی!
مرد برخاست...
لامپ را خاموش کرده بودند و در بیرون حتا باران هم نمی بارید.
در آغوش هم، مرد به آن چه در روزنامه خوانده بود می اندیشید، و زن، به آن چه در شب حیاط پیش از باران دیده بود...

  منبع : رمزآشوب

   برچسب‌ها: دست نوشته, عاشقانه, عشق, تفاهم
   
+ ۱۳۹۱/۰۱/۱۰
خواب دیدن یکی از مرموزترین و جالبترین پدیده ها در زندگی ما بشمار می رود. در طی دوران رومیان باستان، حتی برخی از رویاها برای تحلیل و تعبیر برای سیاستمداران بازگویی می شد.

تصور این بود که رویاها پیام هایی از طرف خدایان هستند به همین خاطر تعبیر کنندگان خواب حتی فرماندهان را در جنگها و مبارزات همراهی می کردند.

علاوه براین گفته میشود بسیاری از هنرمندان ایده های خلاقانه خود را از رویاهایشان الهام گرفته اند.

اما ما در واقعیت تا چه اندازه درباره ماهیت رویاها اطلاع داریم؟

در اینجا واقعیت های جالبی درباره رویا و خواب دیدن آورده شده است. امید است که لذت ببرید و مهمتر از همه فراموش نکنید که داستان رویاهای خودتان را در بخش نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید!

 

1. شما 90% از رویاهای خود را فراموش می کنید

در طی 5 دقیقه قدم زدن نیمی از رویای خود را فراموش میکنید، بعد از 10 دقیقه 90% آن فراموش خواهد شد!

2. نابینایان هم رویا می بینند

افرادی که بعد از تولدشان نابینا میشوند، قادرند تصاویر را در رویاهایشان ببینند. کسانی که نابینا متولد می شوند، هیچ تصویری نمی بینند، اما دارای رویاهایی واضح از حواس دیگر مانند صدا، بو، لامسه و احساسات هستند.

3. همه انسانها رویا می بینند

همه افراد رویا می بینند ( مگر در مواردی که اختلالات شدید روانی در میان باشد). اگر تصور میکنید که رویا نمی بینید، قطعاً میبینید ولی آنها را فراموش می کنید.

4. در رویاها فقط چهره هایی می بینیم که قبلاً آنها را می شناسیم

ذهن ما چهره ابداع نمی کند ؛ در رویاهایمان صورت هایی می بینیم که قبلا در طول عمر خود با آنها برخورد داشته ایم اما ممکن است نشناسیم یا بیاد نیاوریم. ما در طول زندگیمان صدها هزار چهره را دیده ایم، بنابراین منبع بی انتهایی از شخصیتها را برای مغزمان در اختیار داریم تا بتواند آنها را برای دیدن رویا مورد استفاده قرار دهد.

5. همه افراد بصورت رنگی رویا نمی بینند

تحقیقات نشان داده است که 12% انسانها منحصراً خوابهای سیاه و سفید می بینند. مابقی رویاهای کاملاً رنگی می بینند.

مطالعات انجام گرفته بین سالهای 1915 تا 1950 نشان میداد که اغلب مردم خوابهای سیاه و سفید می بینند، اما این نتایج از سال 1960 شروع به تغییر کرد. امروزه تنها 4.4% از رویاهای افراد زیر 25 سال سیاه و سفید است. تحقیقات اخیر این تغییرات بوجود آمده را تا حدی مربوط به تبدیل فیلمها و تلویزیون های سیاه سفید به رنگی می داند.

6. رویاها نمادین و سمبولیک هستند

اگر درباره موضوع خاصی خواب ببینید، لزوماً آن رویا درمورد آن موضوع خاص نیست. رویاها به زبان نمادین عمیقی صحبت میکنند. رویای شما از هر نمادی که استفاده کند احتمال اینکه نماد خودش باشد بسیار اندک است.

7. احساسات

اضطراب متداولترین احساسی است که در رویاها تجربه میشود. احساسات منفی رایج تر از احساسات مثبت هستند.

8. میتوانید 4 تا 7 رویا در یک شب ببینید

بطور متوسط میتوانید هرکجا از 1 تا 2 ساعت در هر شب رویا ببینید.

9. حیوانات نیز رویا می بینند

مطالعات زیادی در خصوص بسیاری از حیوانات انجام گرفته که در همگی آنها امواج مغزی در طی رویا دیدن همانند انسانها بوده است. به سگی که خوابیده نگاه کنید. پنجه ها طوری حرکت میکنند که گویی در حال دویدن است و صداهای زوزه شنیده میشود که گویی در حال تعقیب کردن چیزی در خواب است.

10. فلج شدن بدن

مرحله Rem یکی از مراحل طبیعی خواب است که در آن چشمها بسرعت حرکت میکنند. این مرحله در افراد بالغ بین 25 تا 30% کل زمان خواب را تشکیل می دهد که تقریبا 90 تا 120 دقیقه به طول می انجامد.

در طول مرحله Rem بدن توسط مکانیزم خاصی در مغز فلج میشود تا از به حرکت درآمدن فیزیکی بدن زمان خواب دیدن جلوگیری شود. پس از بیدار شدن این مکانیزم بدن را از حالت فلج خارج میکند.

11. ترکیب رویا

ذهن محرکهای خارجی که حواس ما در حین خواب درگیر آنها هستند را تفسیر کرده و به بخشی از رویاهایمان تبدیل میکند. به عبارت دیگر گاهی در رویاها صدایی از دنیای واقعی میشنویم و آنرا به نحوی در رویای خود ترکیب میکنیم. مثلاً ممکن است زمانی که برادر شما در حال نواختن گیتار است خواب ببینید که به یک کنسرت موسیقی رفته اید.

12. زنان و مردان بطور متفاوت رویا می بینند

مردان تمایل دارند بیشتر در مورد مردان دیگر خواب ببینند. حدود 70% از شخصیتهای رویای یک مرد را مردان دیگر تشکیل می دهند. از طرف دیگر رویای یک زن را تقریبا تعداد برابری از زنان و مردان تشکیل می دهند. علاوه بر این احساسات خشونت آمیز در رویای مردان بیشتر از زنان است.

13. رویاهای وابسته به اطلاع یا الهام قبلی

نتایج بررسی ها در بین مجموعه گسترده ای از مردم نشان داده است که بین 18 تا 38% از افراد حداقل یک بار رویای وابسته به اطلاع یا الهام قبلی و 70% دژآوو (وقایع از پیش دیده شده) را تجربه کرده اند. درصد افرادی که باور داشتند رویاهای وابسته به اطلاع یا الهام قبلی امری امکان پذیر است حتی بیشتر نیز بوده است ( بین 63 تا 98%).

( وابسته به اطلاع یا الهام قبلی، که نگاه به آینده نیز گفته می شود، عبارتست از ادراک و آگاهی یافتن از مفاهیم و اطلاعات آینده که توسط اطلاعات مبتنی بر حواس طبیعی در زمان حال قابل استنباط نیست.)

14. هنگام خر و پف کردن دیدن رویا امکان پذیر نیست

این موضوع در سراسر اینترنت پخش شده است ولی کمی مشکوک بنظر می رسد چون مدرک عملی قابل استنادی برای تعیین صحت آن وجود ندارد.

  منبع : مردمان

   برچسب‌ها: رویا, خواب, دانستنی, واقعیت
   
+ ۱۳۹۱/۰۱/۱۰
رویترز این دختران ایرانی را که در شهر کرج آموزش هنرهای رزمی می‌بینند صریحا «آدم‌کش» خطاب کرده و آنها را خطرناک توصیف کرده است.

گروهی از بانوان هنرجوی رشته رزمی نین جوتسو ایران از خبرگزاری انگلیسی رویترز به خاطر «آدم کش» خواندن آنها شکایت کردند.

به گزارش پرس تی وی، رویترز در گزارش ماه گذشته خود ایران را به آموزش بیش از سه هزار نیجای خانم برای انجام عملیات ترور متهم کرده بود.

رویترز در این گزارش مدعی شد که ایران قصد دارد از این نیجاها برای مقابله با هر گونه تهاجم نیروهای خارجی استفاده کند.

رویترز این دختران ایرانی را که در شهر کرج آموزش هنرهای رزمی می‌بینند صریحا «آدم‌کش» خطاب کرده و آنها را خطرناک توصیف کرده است.

گزارش رویترز که حاوی اسامی و تصاویر این دختران نیجا بود توسط رسانه‌های غربی به یکی از سوژه‌های تبلیغاتی علیه کشور ایران تبدیل گشت؛ به طوری که شبکه‌های تلویزیونی خبری غربی این تصاویر را به دستاویزی برای طرح اتهاماتی دروغین علیه ایران تبدیل کردند.

پس از واکنش نینجاهای ایرانی به این خبر کذب، خبرگزاری رویترز قسمت‌هایی از خبر مزبور را پس از ۱۰ روز تصریح کرد اما از هرگونه عذرخواهی از دختران ایرانی سرباز زد.

خبرنگار رویترز پس از اطلاع از امکان شکایت نینجاهای ایران سریعا کشور را ترک کرد. وی که مدیر دفتر تلویزیون رویترز در تهران و تهیه کننده این گزارش بود با طرح سؤالی مبنی بر واکنش دختران نینجا در قبال حمله احتمالی به ایران و استفاده از بخشی از پاسخ وطن پرستانه آنها اتهام آموزش دیدن برای آدم کشی را به دختران نینجا وارد کرده بود.

دختران نینجا در طرح شکایت خود خواستار اعاده حیثیت شدند و اعلام کردند تا به سرانجام رساندن این پرونده قانونی آن را پیگیری خواهند کرد. همچنین اقای اکبر فرجی بنیانگذار هنر رزمی نین جوتسو در ایران که توسط رویترز به عنوان مربی آدم‌کش‌ها لقب گرفته بود این اقدام خبرگزاری انگلیسی رویترز را تلاشی برای بدنام کردن رزمی کاران ایرانی خواند.


   برچسب‌ها: شکایت, دختران, نینجا, ایرانی
   
+ ۱۳۹۱/۰۱/۱۰
فارس: بر اثر تصادف یک خودرو در مسیر بهبهان به گچساران عروس آبادانی در دم کشته شد.

در این حادثه خودروی حامل عروس و داماد به شدت با یک خودروی عبوری در مسیر بهبهان ـ گچساران برخورد کرد که بر اثر آن عروس به نام سپیده و مادر همسرش در دم کشته شدند.

در این حادثه داماد به شدت از ناحیه سر آسیب دید و هم‌اکنون به دلیل ضربه مغزی در کما به سر می‌برد.

طبق گفته بستگان این خانواده داغدار پنج‌شنبه همین هفته موعد عروسی این دو جوان بود.


   برچسب‌ها: مرگ, عروس, شب عروسی, تصادف
   
+ ۱۳۹۱/۰۱/۱۰
روزانه بسیاری از افراد، ساعت های زیادی را پشت کامپیوتر و مانیتور آن هستند و به کار، تجارت، بازی، ایجاد ارتباط یا مطالعه می پردازند. این افراد که خود ما نیز جزو آنها هستیم، ساعت های زیادی را پشت میز می نشینیم و مدت زمان زیادی را به صحفه مانیتور خیره می شویم.

برای حفظ سلامتی همواره باید نکاتی را رعایت کنیم تا بعدها دچار مشکلات زیادی در سلامتی بدن و ستون فقرات و یا حتی چشم نشویم و بتوانیم همیشه پشت این وسیله سرگرم کننده و حیاتی سالم بنشینیم. ما در این صفحه به نکات متعددی در مورد حفظ سلامت بدن کاربران هنگام کار با کامپیوتر پرداخته ایم.

مواردی که با رعایت آنها، می توانید بدون هیچ مشکلی سالیان سال پشت میز کامپیوتر خود بنشینید و از اینترنت و کامپیوتر و کار با آنها لذت ببرید!

خیره شدن به مانیتور
عادت بدی که بسیاری از افراد دارند این است که هنگامی که چیز جذابی می بینند یا کار تخصصی انجام می دهند، چند ثانیه پشت سر هم، به مانیتور زل می زنند و خیره می شوند، این عادت نادرست می تواند باعث آسیب به شبکه های داخلی چشم شود چون با خیره شدن و پلک نزدن، فضای سطحی چشم مرطوب نمی شود و باعث خشک شدن چشم می شود که همین عوارضی را به دنبال دارد. پس سعی کنید به طور مداوم و مرتب پلک بزنید، حتی در شرایط خاص!

صندلی مناسب؛ حلال تمامی مشکلات
اگر تمامی نکات را به طور صحیح اجرا کنید اما بر روی یک صندلی چوبی خشک و ساده بنشینید، هیچ فایده ای نخواهد داشت و مطمئن باشید به زودی با مشکلات متعدد قوس ستون کمر و انحنا مواجه خواهید شد! اگر روزانه بیشتر از یک ساعت پشت کامپیوتر خود می نشینید، سعی کنید حتما یک صندلی استاندارد برای میزهای کامپیوتر تهیه کنید، مطمئن باشید با صرف یک هزینه کم، از مشکلات و هزینه های زیاد در آینده جلوگیری خواهید کرد. صندلی ها دارای مدل های متنوعی است که باید متناسب با قد در نظر گرفته شود، همچنین قسمتی که باید به آن تکیه داده شود، دارای قوس استاندارد کمر باشد تا به راحتی بتوان به روی آن تکیه داد و کارها را انجام داد. اگر صندلی با قابلیت تنظیم ارتفاع بگیرید، برای بسیار از اعضای خانواده می تواند مفید باشد، زیرا می توانید با توجه به قد، ارتفاع را تنظیم کنند.

مشکلات چشم ناشی از کار با رایانه چیست؟
سی وی اس مجموعه ای از علائم چشمی و بینایی است که بر اثر کار با رایانه ایجاد می شوند. تقریبا 75 درصد از کسانی که زیاد با رایانه کار می کنند گرفتار این علائم هستند. مهمترین علائم عبارت است از خستگی چشم، خشکی چشم، اشک ریزش و تاری دید و همچنین ممکن است سبب سردرد، درد در گردن، شانه ها و پشت نیز بشود.

یکی از مهمترین دلایل خشکی و سوزش چشم هنگام کار با رایانه کاهش میزان پلک زدن است. به طوری که افراد هنگام کار با رایانه تقریبا یک پنجم حالت عادی پلک می زنند. این مسئله به همراه خیره شدن به صفحه مانیتور و تمرکز بر روی موضوع کار سبب می شود تا پلک ها مدت بیشتری باز بمانند و در نتیجه اشک روی سطح چشم سریع تر تبخیر شود.

ارگونومیک چیست؟
ارگونومیک (ergonomics) شاخه ای از علم مهندسی است که به طراحی ابزار و لوازمی برای حفظ سلامت فیزیکی بدن در هنگام کار می پردازد. درد، غالبا در اثر حفظ مداوم یک حالت نادرست قرارگیری بدن ایجاد می شود. مثال های رایج آن شامل: تایپ همزمان با صحبت تلفنی با نگه داشتن گوشی تلفن در گودی گردن، چرخاندن مداوم سر از چپ به راست هنگام تایپ از روی یک متن و نگاه کردن به صفحه کامپیوتر و یا نشستن به مدت طولانی هستند.

صحیح نشتن و اصول آن
نشتن صحیح یک الگوی خاصی دارد: آرنج باید به صورت 90 درجه باشد و پشت بدن کاملا به صندلی تکیه داده شود، مانیتور مقداری از دید مماس و مستقیم باید چشم پایین تر باشد به طوری که به کل مانیتور اشراف داشته باشید.

استراحت در هر چند دقیقه با ورزش ساده
سلامتی بسیار با ارزش است، باید همیشه قدر آن را بدانید! هر ماه نتایجی از دستاورهای محققین منتشر می شود که در آن اعلام شده است نشستن طولانی مدت پشت میز و کامپیوتر باعث کاهش عمر می شود! اگر بخواهیم از عمر اضافه بگذریم و تا مدت زمانی که زنده هستیم سالم باشیم، باید حداقل فعالیت هایی ورزشی و یا نرمشی انجام دهیم. بهترین روش این است که هر نیم ساعت چند دقیقه که وقت زیادی هم تلف نشود، از میز خود خارج شده و در محیط اطراف قدم بزنید، یک لیوان آب بنوشید و مچ دستان خود را گرم کنید یعنی بچرخانید و بدن خود را دچار کش و قوس کنید، خود را به تحرک وادارید و از آن حالت خشک خارج شوید، همین کار باعث می شود که تاثیر بسزایی در سلامت خود بگذارید و سالیان سال بدون هیچ مشکلی پشت میز بنشینید.

سلامت مچ دست و پا ها در هنگام کار با کامپیوتر
وقتی مشغول تایپ کردن هستید، بدن خود را در یک وضعیت متعادل و مناسب نگه دارید، اطمینان حاصل کنید که مچ دستان شما اندکی از آرنج شما پایین تر باشد. این عمل از ابتلا به نوعی سندرم تونلی در مچ دست شما جلوگیری می کند. پاهایتان را از زانو خم کرده، طوری که زانو از باسن اندکی بالاتر قرار گیرد. کف پا را صاف روی زمین قرار داده یا روی یک چهارپایه یا وسیله دیگری قرار دهید.

پژوهشگران هاروارد:

هنگام کار با تبلت ها، مراقب سلامت خود باشید
پژوهشگران دانشکده سلامت همگانی دانشگاه هاروارد، حالت های مختلف بدن کاربران به هنگام استفاده از تبلت ها را مورد مطالعه قرار داده اند و دریافته اند که کاربران تبلت ها در مقایسه با کاربران رایانه های رومیزی و لپ تاپ ها، گردن خود را بیشتر در حالت خمیده نگه می دارند که این رفتار هم در کوتاه مدت و هم در بلندمدت می تواند مخاطرات زیادی را برای آن ها به همراه داشته باشد.

هرچند مهم ترین مزیت تبلت ها و دیگر فناوری های همراه، انعطاف پذیری آن ها است و کاربران می توانند در هر حالت و موقعیتی از این فناوری ها استفاده کنند.

اما برخی از حالت های بدن در هنگام استفاده از تبلت ها نگرانی های پژوهشگران سلامت و بهداشت را برانگیخته است. به گزارش Digitaltrends پژوهشگران در مورد آسیب های جدی ناشی از استفاده از رایانه لوحی بر عضلات گردن و شانه به کاربران هشدار داده اند.

آن ها هشدار داده اند که این خطرات به ویژه زمانی افزایش می یابد که کاربران، تبلت ها را بر روی زانوهای خود قرار می دهند و از آن استفاده می کنند. پژوهشگران دانشگاه هارواد به کاربران توصیه کرده اند هنگام استفاده از تبلت، هر 15 دقیقه حالت بدن و به ویژه گردن خود را تغییر دهند.

  منبع : تبیان

درباره وبلاگ

کافه فان / Cafefun.ir
سایت اطلاعات عمومی و دانستنی ها

موضوعات

تبليغات

.:: This Template By : web93.ir ::.

برچسب ها: اطلاعات عمومی ، آموزش ، موفقیت ، ازدواج ، دانستنی ، گیاهان دارویی ، تعبیر خواب ، خانه داری ، سخن بزرگان ، دانلود ، بازیگران ، روانشناسی ، فال ، اس ام اس جدید ، دکتر شریعتی ، شاعران ، آموزش یوگا ، کودکان ، تکنولوژی و فن آوری ، دانلود ، تحقیق ، مقاله ، پایان نامه ، احادیث ، شعر ، رمان ، عکس ، قرآن ، ادعیه ، دکوراسیون ، سرگرمی ، اعتیاد ، کامپیوتر ، ترفند ، ورزش ، کد آهنگ ، مقالات مهندسی ، طنز ، دانلود کتاب ، پزشکی ، سلامت ، برنامه اندروید ، زنان ، آشپزی ، تاریخ ، داستان کوتاه ، مدل لباس ، مدل مانتو ، مدل آرایش