+ ۱۳۹۱/۰۱/۰۴
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که خودرویتان به دلیل توقف غیرمجاز در یک خیابان یا سد معبر توسط ماموران راهنمایی و رانندگی با جرتقیل به پارکینگ منتقل شده باشد، اما ...
تابناک:آیا تاکنون خودروی مدل بالایی را دیده اید که به علت پارک در زیر تابلوی « توقف مطلقا ممنوع » با جرثقیل های اداره راهنمایی رانندگی که در خیابان های شهر به دنبال شکار خودروهای متخلف هستند به پارکینگ حمل شود؟

اما اگر شما جزو رانندگان متخلف و البته کمی بد شانس باشید حتما تجربه روزهای سخت ترخیص خودرو را دارید. بعد از گرفتن برگه عدم خلاف و پرداخت عوارض سالانه خودرو و هزینه 40 هزار تومانی حمل خودروی شما به پارکینگ توسط جرثقیل های استاندارد راهنمایی و رانندگی می توانید برگه ترخیص خودرویتان از پارکینگ را دریافت کنید. اما این تازه اول ماجراست.  

وقتی برای ترخیص خودرویتان به پارکینگ مراجعه می کنید، هنگام تحویل متوجه خط هایی روی بدنه خودرو می شوید، یکی از آینه های بغل هم شکسته و احتمالا موتور خودرو هم آسیب دیده است . جالب اینجاست که هیچ کس مسئولیت اتفاق پیش آمده را نمی پذیرد و مسئولان پارکینگ و راهنمایی و رانندگی هریک تقصیر را به گردن دیگری می اندازند، در نهایت هم این شما هستید که باید علاوه بر پرداخت جریمه توقف ممنوع، هزینه انتقال به پارکینگ، نگهداری چند روزه خودرو و همچنین ترخیص آن از پارکینگ، مبلغ زیادی را هم بابت تعمیر آینه شکسته و مشکلات فنی که حین انتقال نادرست به پارکینگ به خودرویتان وارد شده، بپردازید.

اما جالب اینجاست که با توجه به خساراتی که این جرثقیل ها به خودرو ها وارد می کنند شامل اتومبیل هایی می شود که خسارات آنها با ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان سرهم می شود و این در حالی است که خودرویی مانند آزرا با کوچکترین خطی که بر روی آن بیافتد ۳۰۰ هزار تومان خرج دارد و در این جاست که حس اقتصادی پلیس به کمک آنها می آید و تصمیم نهایی را بین دو گزینه پراید و آزرا را می گیرد و پراید را برای اعمال قانون انتخاب می کند.

این موضوع باعث شده اغلب اوقات در سطح شهر پراید، پژو و سمند مسافر این جرثقیل های استاندارد باشند و خوروهای مدل بالا و گرانقیمت در هر نقطه ای از شهر که میخواهند توقف کنند و پلیس هم در سختگیرانه ترین حالت قبض جریمه ای چند هزار تومانی زیر برف پاک کن آنها می گذارد.

در پایان هم این نکته که تمام قوانین راهنمایی و رانندگی از قبیل پارک ممنوع برای روان سازی ترافیک در سطح شهر است قبول، اما کاش مسئولین برای چند لحظه خود را به جای رانندگانی می گذاشتند که گاهی برای پیدا کردن یک جای پارک خالی در سطح شهر چندین ساعت در خیابان معطل می شوند و از مسئولان مربوطه توقع دارند لااقل در مناطق شلوغ شهر چند پارکینگ طبقاتی احداث کنند زیرا این اصل مدیریتی در تمام دنیا ثابت شده که همیشه رفتارهای قهری مشکل گشا نیست .
 
 
گردآوری:گروه خبر سیمرغ

   برچسب‌ها: پولدار, قانون, معاف, یارانه
   
+ ۱۳۹۱/۰۱/۰۴

پلیس فتا از شهروندان خواست تا از ذخیره کردن هرگونه پیام شخصی بر روی پیام‌گیر تلفن‌های ثابت خود جلوگیری کنند.

 


 به نقل از معاونت اجتماعی پلیس فضای مجازی، با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و حرکت سریع رو به جلوی آن، شاهد مزایای آن در زندگی روزمره هستیم اما متاسفانه این پیشرفت‌ها آسیب‌ها و معایبی را نیز با خود به همراه دارندکه شاید بارها شاهد آن بوده باشید.

یکی از این تکنولوژی‌ها که روزانه شاهد ورود تنوع زیادی در بازار عرضه آن هستیم، تلفن‌های ثابت است. شاید تعجب کردید و می‌پرسید که تلفن ثابت چگونه می‌تواند آسیب برساند.

در جواب باید بیان کرد که نسل جدید تلفن‌های ثابت دارای تکنولوژی ضبط صدا و یا در اصطلاح رایج دارای پیغام‌گیر هستند. در این سیستم‌ها برنامه‌ای تنظیم شده که شما در زمانی که در منزل حضور ندارید، می‌توانید از طریق یک تلفن دیگر با شماره منزل خود تماس گرفته و بعد از شنیدن صدای بوق کد تلفن خود را وارد و پس از برقراری ارتباط قادر به شنیدن تماس‌های ضبط شده خود باشید.

متاسفانه بسیاری از هموطنان پس از خرید دستگاه‌های تلفن مجهز به سیستم منشی‌دار به دفترچه راهنمای آن توجهی ندارند و پیغام‌های شخصی و محرمانه و خصوصی خود را روی آن ذخیره می‌کنند و به این نکته دقت ندارند که در صورت عدم مراقبت صحیح از برخی تنظیمات می‌توانند شرایطی را برای سودجویان میسر سازند. تغییر ندادن رمز پیش فرض این گونه تلفن‌ها و توجه نکردن به این موضوع که اشخاص سودجو می‌توانند با وارد کردن این کد پیش فرض وارد سیستم شده و از آن بهره‌برداری کنند یک آسیب جدی است.

پلیس فتا ناجا در ادامه هشدار داد و گفت: هموطنان عزیز پیغام های حساس و محرمانه خود را تا حد امکان روی چنین تلفن‌هایی نگهداری نکنند و حتما پس از خرید و راه‌اندازی آن رمز پیش فرض را تغییر دهید.

 


   برچسب‌ها: تلفن, همراه, منشی, دار
   
+ ۱۳۹۱/۰۱/۰۴

شعار امسال: تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی شعار امسال: تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی
ایران > رهبری  - همشهری آنلاین: حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی خودشان که هنگام تحویل سال نو بیان فرمودند، سال 1391 را سال ' تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی ' نامیدند و بر ضرورت مجاهدت اقتصادی و حضور جهادگونه ملت ایران در عرصه های اقتصادی تاکید کردند.
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ای در پیام خودشان به مناسبت حلول سال 91 خاطر نشان کردند: بخش مهمی از جهاد اقتصادی مسئله‏ ی تولید ملی است که اگر ملت با همت، عزم و آگاهی و با همراهی برنامه ریزی درست مسئولان بتواند شکل تولید داخلی را حل کند بدون تردید بر چالشهایی که دشمن ایجاد می کند غلبه خواهد کرد. ایشان با دعوت از همه دست اندرکاران اقتصادی و آحاد ملت برای حرکت به سوی رونق تولید داخلی در سال جدید تولیدملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی را به عنوان شعار سال 91 معرفی کردند. متن پیام به شرح زیر است: بسم ‏اللَّه ‏الرّحمن ‏الرّحیم‏ یا مقلّب القلوب و الأبصار یا مدبّر اللّیل و النّهار یا محوّل الحول و الأحوال حوّل حالنا الی احسن الحال. اللّهمّ کن لولیّک الحجّة بن الحسن صلواتک علیه و علی ءابائه فی هذه السّاعة و فی کلّ ساعة ولیّا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتّی تسکنه ارضک طوعا و تمتّعه فیها طویلا. اللّهمّ اعطه فی نفسه و ذریّته و شیعته و رعیّته و خاصّته و عامّته و عدوّه و جمیع اهل الدّنیا ما تقرّ به عینه و تسرّ به نفسه. تبریک عرض میکنم عید نوروز و فرا رسیدن سال نو را به همه‏ی هم‏میهنان عزیز در سراسر کشور، و به همه‏ی ایرانیانی که در هر نقطه‏ای از دنیا سکونت دارند، و به همه‏ی ملتهائی که عید نوروز را گرامی میدارند؛ بالخصوص تبریک عرض میکنم به خانواده‏های عزیز شهیدان، به جانبازان، به خانواده‏هاشان، به همه‏ی ایثارگران، به همه‏ی فعالان عرصه‏های مختلف. آرزو میکنم و دعا میکنم که خداوند متعال برای ملت ایران بهروزی، شادی، نشاط و دلِ خوش در این سال جدید مقدر بفرماید و بدخواهان این ملت را در اهدافشان، در تلاشهاشان ان‏شاءاللَّه ناکام کند. سالی که گذشت - سال 90 - یکی از سالهای پرحادثه در سطح جهان و در منطقه و در کشور ما بود. آنچه که در مجموع انسان مشاهده میکند، این است که این حوادث بر روی هم به سود ملت ایران و در راه کمک به هدفهای آن، تمام شده است. آن کسانی که اهداف بدخواهانه‏ای درباره‏ی ملت ایران و ایران و ایرانی در سر میپرورانند، در کشورهای غربی دچار مشکلات گوناگون هستند. در سطح منطقه، ملتهائی که جمهوری اسلامی از آنها همواره حمایت کرده است، به هدفهای بزرگی دست پیدا کرده‏اند؛ دیکتاتورهائی به زیر کشیده شدند؛ قانونهای اساسیِ مبتنی بر اسلام در کشورهائی تصویب شد؛ دشمن درجه‏ی یک امت اسلامی و ملت ایران - یعنی رژیم صهیونیستی - در محاصره قرار گرفت. در داخل کشور، به معنای حقیقی کلمه، سال 90، سال بروز اقتدار ملت ایران بود. در جنبه‏ی سیاسی، ملت ایران در این سال، چه در راهپیمائی بیست و دوی بهمن، چه در انتخابات دوازدهم اسفند، آنچنان حضوری از خود نشان داد و آنچنان شاخصی را برای اقتدار ملی در تاریخ منطقه ثبت کرد که نظیر آن را در گذشته کمتر داشتیم. با وجود این‏همه دشمنی، این‏همه تبلیغات، این‏همه تهاجمهای خصمانه و بدخواهانه، ملت ایران در طول این سال، با همه‏ی وجود توانست حضور خود را در صحنه، نشاط خود را، آمادگی خود را در عرصه‏های گوناگون علمی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی نشان بدهد و اثبات کند. بحمداللَّه سالی بود که با همه‏ی سختی‏ها، دارای دستاوردهای بزرگی بود. همچنان که قبلاً عرض شده است، شرائط، شرائط بدر و خیبر بود؛ یعنی شرائط قبول چالشها و دشواری‏ها و غلبه‏ی بر آنها. همان طوری که اولِ سال گذشته اعلام شد، سال 90، سال جهاد اقتصادی بود. اگرچه هوشمندان و آگاهان میدانستند که این نام و این جهتگیری و شعار برای سال 90 یک امر لازم است، اما بعد تلاشهای دشمنان در این سال هم همین را اثبات کرد و نشان داد. دشمنان ما از اوائل سال، حرکت خصمانه‏ی خودشان را در عرصه‏ی اقتصادی نسبت به ملت ایران آغاز کردند؛ اما ملت ایران، مسئولین، آحاد مردم، دستگاه‏های مختلف، با تدبیرهای هوشمندانه‏ای توانستند با این تحریمها مقابله کنند و مواجهه‏ی آنها تا حدود زیادی توانست اثر این تحریمها را خنثی کند و حربه‏ی دشمن را کُند کند. سال 90، سال فعالیتهای بزرگ علمی بود؛ که من ان‏شاءاللَّه در فرصت سخنرانی، برخی از پیشرفتهای علمی و اقتصادی و تلاشهای گوناگون را برای ملت عزیزمان شرح خواهم داد. سال 90 سالی بود پر چالش، و سالی بود پر نشاط، و سالی بود که ملت ایران به فضل الهی توانست بر چالشهای موجود غلبه کند. ما امسال سال دیگری را در پیش داریم که به امید خدا و با توکل بر پروردگار، باز ملت ایران با فعالیت خود، با تلاش خود، با هوشمندی خود در این سال خواهد توانست پیشرفتهای زیادی را برای خود به ارمغان بیاورد. به تشخیص من، بر طبق گزارشها و مشاوره‏ی با افراد مطلع و آگاه، به این نتیجه میرسیم که عرصه‏ی چالش مهم در همین سال جاری - که این سال، امروز و از این ساعت شروع میشود - عرصه‏ی اقتصادی است. جهاد اقتصادی چیزی نیست که تمام‏شدنی باشد. مجاهدت اقتصادی، حضور جهادگونه در عرصه‏های اقتصادی، برای ملت ایران یک ضرورت است. من امسال تقسیم میکنم مسائل مربوط به جهاد اقتصادی را. یک بخش مهم از مسائل اقتصادی برمیگردد به مسئله‏ی تولید داخلی. اگر به توفیق الهی و با اراده و عزم راسخِ ملت و با تلاش مسئولان، ما بتوانیم مسئله‏ی تولید داخلی را، آنچنان که شایسته‏ی آن است، رونق ببخشیم و پیش ببریم، بدون تردید بخش عمده‏ای از تلاشهای دشمن ناکام خواهد ماند. پس بخش مهمی از جهاد اقتصادی، مسئله‏ی تولید ملی است. اگر ملت ایران با همت خود، با عزم خود، با آگاهی و هوشمندی خود، با همراهی و کمک مسئولان، با برنامه‏ریزیِ درست بتواند مشکل تولید داخلی را حل کند و در این میدان پیش برود، بدون تردید بر چالشهائی که دشمن آن را فراهم کرده است، غلبه‏ی کامل و جدی پیدا خواهد کرد. بنابراین مسئله‏ی تولید ملی، مسئله‏ی مهمی است. اگر ما توانستیم تولید داخلی را رونق ببخشیم، مسئله‏ی تورم حل خواهد شد؛ مسئله‏ی اشتغال حل خواهد شد؛ اقتصاد داخلی به معنای حقیقی کلمه استحکام پیدا خواهد کرد. اینجاست که دشمن با مشاهده‏ی این وضعیت، مأیوس و ناامید خواهد شد. وقتی دشمن مأیوس شد، تلاش دشمن، توطئه‏ی دشمن، کید دشمن هم تمام خواهد شد. بنابراین همه‏ی مسئولین کشور، همه‏ی دست‏اندرکاران عرصه‏ی اقتصادی و همه‏ی مردم عزیزمان را دعوت میکنم به این که امسال را سال رونق تولید داخلی قرار بدهند. بنابراین شعار امسال، «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‏ی ایرانی» است. ما باید بتوانیم از کارِ کارگر ایرانی حمایت کنیم؛ از سرمایه‏ی سرمایه‏دار ایرانی حمایت کنیم؛ و این فقط با تقویت تولید ملی امکان‏پذیر خواهد شد. سهم دولت در این کار، پشتیبانی از تولیدات داخلیِ صنعتی و کشاورزی است. سهم سرمایه‏داران و کارگران، تقویت چرخه‏ی تولید و اتقان در کار تولید است. و سهم مردم - که به نظر من از همه‏ی اینها مهمتر است - مصرف تولیدات داخلی است. ما باید عادت کنیم، برای خودمان فرهنگ کنیم، برای خودمان یک فریضه بدانیم که هر کالائی که مشابه داخلی آن وجود دارد و تولید داخلی متوجه به آن است، آن کالا را از تولید داخلی مصرف کنیم و از مصرف تولیدات خارجی بجد پرهیز کنیم؛ در همه‏ی زمینه‏ها: زمینه‏های مصارف روزمرّه و زمینه‏های عمده‏تر و مهمتر. بنابراین ما امیدوار هستیم که با این گرایش، با این جهتگیری و رویکرد، ملت ایران در سال 91 هم بتواند بر توطئه‏ی دشمنان، بر کید و مکر بدخواهان در زمینه‏ی اقتصادی فائق بیاید. از خداوند متعال درخواست میکنیم که ملت ایران را در این صحنه و در همه‏ی صحنه‏ها موفق و مؤید بدارد. روح امام بزرگوار را شاد و از ما راضی کند. ارواح طیبه‏ی شهیدان عزیز ما را با اولیائشان محشور فرماید. والسّلام علیکم و رحمةاللَّه و برکاته‏

   برچسب‌ها: سخنان, رهبر, در, نوروز
   
+ ۱۳۹۱/۰۱/۰۳

۱ـ تعريف حيض: حيض در لغت عبارت از جاری شدن است. و در اصطلاح شرع حيض عبارت از خونی است كه از درون رحم زن در اوقات معين و بدون هيچگونه بيماری و يا رسيدن ضربه‌ای و صدمه‌ای بيرون آيد. اين خون، خونی است كه خداوند متعال آن را در ذات و سرشت دختران بنی آدم نهاده است. خداوند آن را در رحم زن آفريد تا در دوره حاملگی غذای جنين باشد؛ آنگاه پس از تولد نوزاد تبديل به شير می‌شود. پس وقتی كه زن نه حامله است و نه شيردهنده، اين خون بدون مصرف باقی می‌ماند به همين علت در اوقات مشخصی از بدن خارج می‌شود كه در اصطلاح به آن قاعدگی و يا عادت ماهانه گفته می‌شود.

۲ـ سن حيض: سنی كه زن در آن عادت ماهانه می‌شود، اغلب اوقات كمترين سنی كه زن در آن حيض می‌شود نه سالگی است و تا پنجاه سالگی ادامه دارد.

۳ـ احكام حائض:

الف: نزديكی و جماع با زن در مدت قاعدگی حرام است به دليل آيه: وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْمَحيضِ قُلْ هُوَ أَذىً فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ فِي الْمَحيضِ وَ لاتَقْرَبُوهُنَّ حَتّى يَطْهُرْنَ فَإِذا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ التَّوّابينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرينَ (البقره ۲۲۲).«و از تو، در باره خون حيض سؤال می‌‏كنند، بگو: «چيز زيانبار و آلوده‏اى است; از اين‏رو در حالت قاعدگى، از آنان كناره‏گيرى كنيد! و با آنها نزديكى ننمايد، تا پاك شوند! و هنگامى كه پاك شدند، از طريقى كه خدا به شما فرمان داده، با آنها آميزش كنيد! خداوند، توبه‏كنندگان را دوست دارد، و پاكان را (نيز) دوست دارد».

البته اين تحريم تا زماني كه خون عادت ماهانه زن قطع شود و زن غسل كند، استمرار دارد. به دليل آيه فوق كه گفته بود: «و با آنها نزديكى ننمايد، تا پاك شوند! و هنگامى كه پاك شدند، از طريقى كه خدا به شما فرمان داده، با آنها آميزش كنيد!».

برای شوهر در حال حيض جايز است از همسر خويش لذت ببرد و كام بگيرد، ولي نزديكي و جماع ننمايد به دليل فرموده رسول الله ص كه: «اصنعوا كل شيء إلاَّ النكاح»[۱]. (هركاری را انجام دهيد جز دخول و جماع را».

ب ـ زن حائض در دوره عادت ماهانه روزه و نمازش را بايد ترك كند، انجام اين عبادتها بر وي حـرام است؛ و اين كارهای شرعی به دليل فرمايش رسول الله ص است كه: «أليس إذا حاضت المرأة لم تصل و لم تصم؟» متفق عليه. «آيا چنين نيست كه هرگاه زن عادت ماهانه شد، نه نماز خواند و نه روزه گيرد؟».

*هنگامی كه زن حائض پاك شد فقط قضای روزه فرض ماه مبارك رمضان را می‌گيرد، ولی نمازش قضا ندارد.

به دليل سخن عايشه: «كنا نحيض على عهد رسول الله ص فكنا نؤمر بقضاء الصوم، ولا نؤمر بقضاء الصلاة». «متفق عليه». «ما در عصر رسول الله (ص) حيض می‌شديم پس به قضای روزه امر می‌شديم ولی به قضای نماز امر نمی‌شديم».

فرق ميان اين دو عبادت ـ والله أعلم ـ اين است كه چون نماز تكرار می‌شود و به سبب حرج و مشقتی كه در آن است، قضايش واجب نيست بر خلاف روزه كه در آن اين مسائل وجود ندارد.

ج ـ بر زن حائض دست زدن به قرآن بدون پوشش و پرده‌ای حـرام است به دليل قول خداوند كه فرمودند:

«لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»(الواقعه: ۷۹).
«آن را جز پاكيزگان دست نمي‌زنند».

همچنين به دليل نامه‌ای كه رسول الله ص به عمرو بن حزم نوشت و در آن فرمود: «لا يمس المصحف إلاَّ طاهر»[۲]. «به جز شخص پاك كسی قرآن را دست نمی‌زند».

اين خبر همانند خبر متواتر است، زيرا همه مردم آن را پذيرفته‌اند؛ شيخ الإسلام ابن تيميه می‌گويد: مذهب ائمه اربعه اين است كه جز شخص پاك كسی نبايد قرآن را دست بزند.

ولی تلاوت قرآن برای زن حائض بدون دست زدن به آن، محل اختلاف بين اهل علم است؛ حكم احتياط آن است كه در غير ضرورت قرائت نكند و ضرورت موقعی است كه بترسد قرآن حفظ شده خودش را فراموش كند. و الله أعلم.

د ـ طواف خانه خدا بر زن حائض حـرام است. به دليل دستور رسول الله (ص) به عايشه هنگامی كه در حج حيض شدند، فرمودند: «افعلي ما يفعل الحاج، غير ألاَّ تطوفي بالبيت حتى تطهري»[۳]. «هر چه كه ديگر حاجيان انجام می‌دهند، شما هم انجام بده، فقط خانه خدا را طواف نكن تا پاك شوی».

هـ ـ ماندن و مكث كردن در داخل مسجد برای زن حائض حـرام است؛ به دليل حديث رسول الله (ص) كه فرمودند: «إنّي لا أحل المسجد لحائض ولا لجنب»[۴]. «من ماندن در داخل مسجد را برای زن حائض و همچنين برای شخص جنب حلال نمی‌دانم». و همچنين آن حضرت (ص) فرمودند: «إنَّ المسجد لا يحل لحائض ولا جنب»[۵]. «مسجد برای حائض و جنب حلال نيست». عبور كردن از داخل مسجد بدون توقف در آن، برای وی جايز است؛ به دليل حديث عايشه  كه گفتند: قال رسول الله (ص): «ناوليني الخمرة من المسجد» فقلت: إني حائض، فقال: «إنَّ حيضتك ليست بيدك»[۶].«رسول الله (ص) فرمودند: حصير كوچك را از داخل مسجد برايم بياور» من عرض كردم، بنده در عادت ماهانه هستم، آن حضرت (ص) فرمودند: خون عادت ماهانه تو كه در دست تو نيست (تا هر چه را برداری نجس شود)».

*اشكالی ندارد زن در عادت ماهانه اذكار و اوراد شرعی از قبيل تهليل، تكبير، تسبيح و ادعيه را بخواند؛ همچنين وی می‌تواند اوراد و اذكار شرعی مشروع در صبح و شام و هنگام خوابيدن و بيدارشدن و امثال اينها را بجا آورد؛ در ضمن اشكالی ندارد كه وی كتابهای علمی از قبيل كتابهای تفسير، حديث و فقه را مطالعه نمايد.

نكته‌ای در مورد حكم زرد و كدر بودن:

زرد رنگ: چيزي شبيه به چرك زخم كه بالای آن به رنگ زرد است؛ و كدر چيزی شبيه به رنگ آب گل آلود. هرگاه مايعي‌ای به رنگ زرد و يا كدر در دوره عادت ماهانه از زن خارج شد؛ آن دو را خون قاعدگی به حساب می‌آورد و همه آن احكامی كه در مورد زن حائض گفته شد، در مورد چنين زنی نيز صادق است. ولی اگر مايعی زرد رنگ و يا كدری در غير از دوره قاعدگی از فرج زنی خارج شد؛ آنها چيزی به عنوان حيض به حساب نمی‌آيند. و زن بايد خودش را پاك بداند. به دليل حديث ام عطيه كه گفته‌اند: «ما مايع زرد رنگ و كدر را پس از پاك شدن از عادت ماهانه چيزی به حساب نمی‌آوريم». اين حديث را ابوداود به اين شكل روايت كرده است و در روايت امام بخاری لفظ «پس از پاك شدن» نيامده است. اين سخن ام عطيه در ديدگاه محدثان همانند حديث مرفوع است. زيرا اين سخن گرچه كلام رسول الله ص نيست، ولی تقرير آن حضرت (ص) می‌باشد، و مفهوم مخالف اين حديث آن است كه رنگ زرد و كدر قبل از پاك شدن از عادت ماهانه، خون حيض به حساب می‌آيد، و زن حائض است و همان احكام حائض را دارد.

سوال: 

يك زن چگونه می‌تواند انتها و پايان دوره عادت ماهانه خود را تشخيص دهد؟

جواب: اين امر با قطع شدن خون شناخته می‌شود؛ قطع خون هم دو نشانه دارد:

نشانه اول: خروج مايع سفيد رنگ به دنبال قطع شدن خون كه شبيه به آب آلوده به گچ (و يا سفيده تخم مرغ) است، و گاهی اوقات رنگش سفيد نيست؛ و گاهی اوقات هم به اختلاف احوال زنان رنگش تغيير پيدا می‌كند.

نشانه دوم: خشك بودن، به اين صورت كه زن تكه پارچه و يا مقداری پنبه را در فرج خود می‌كند و سپس آن را بيرون می‌آورد و نگاه می‌كند كه پارچه خشك بوده و چيزی روی آن نيست. و آلوده به خون و مايع زرد رنگ و يا كدر نيست.

۴ـ آنچه كه پس از پايان عادت ماهانه بر زن حائض لازم است:

بر زن حائض واجب است كه پس از پايان عادت ماهانه غسل كند؛ به اين صورت كه به وسيله آب تمام بدنش را به نيت پاك شدن از حيض بشويد. به دليل حديث رسول الله (ص) «فإذا أقبلت حيضتك فدعي الصلاة، وإذا أدبرت فاغتسلي وصلي». (رواه البخاري). «هرگاه دوره عادت ماهانه تو فرا رسد، نماز را كنار بگذار؛ و وقتی آن دوره تمام شد و پشت كرد، غسل كن و نماز بخوان».

فرضهای غسل:

۱ـ نیت.

۲ـ از بین بردن نجاست از بدن. (اگر باشد)

۳ـ رسیدن آب به تمام موها و پوست بدن.

سنتهای غسل:

۱ـ گفتن بسم‌الله.

۲ـ گرفتن وضو قبل از غسل.

۳ـ مالیدن دست بر بدن.

۴ـ جلو انداختن طرف راست بر چپ.

۵ـ موالات. (پشت سر هم و پی در پی)

ملاحظه مهم:

اگر زن حائض يا زن نفساء قبل از غروب آفتاب پاك شد؛ خواندن نماز ظهر و عصر همان روز بر وی واجب است. همچنين اگر زنی در شب قبل از طلوع فجر پاك شود؛ خواندن نماز مغرب و عشاء همان شب بر وی واجب است. زيرا وقت نماز دوم در حالت‌های معذور وقت نماز اول نيز است.

شيخ الإسلام ابن تيميه : در (فتاوي ۲۲/۴۳۴) گفته است: نظر جمهور علماء ـ همانند امام مالك و شافعی و احمد ـ بر اين است كه اگر در پايان روز زن حائض پاك شود؛ نماز ظهر و عصر را بايد بخواند؛ و اگر در آخر شب پاك شود، نماز مغرب و عشاء را بايد بخواند؛ چنانچه اين نظر از عبدالرحمن بن عوف و ابوهريره و عبدالله بن عباس ن نقل شده است. زيرا در حالت‌های معذور، اين وقت بين دو نماز مشترك است. بنابراين اگر در پايان روز پاك شود، وقت ظهر هنوز باقی است، پس قبل از نماز عصر، نماز ظهر را می‌خواند؛ و هرگاه در پايان شب پاك شود، پس وقت نماز مغرب در زمان معذوريت باقی است، پس ابتدا نماز مغرب را قبل از نماز عشاء جا می‌آورد.

اگر وقت نمازی فرا رسيد، سپس زن قبل از اين كه نماز همان وقت را بخواند، حيض شد و يا بچه‌دار شد، قول راحج اين است قضای آن نماز كه اول وقت آن را زن درك كرده ولی فرصت ادای نماز را پيدا نكرده است به سبب حيض شدن و يا ولادت بر او اوجب نيست.

شيخ الإسلام ابن تيميه: در مجموع الفتاوي۲۳/۳۳۵ در مورد اين مسئله می‌گويد: آنچه كه دليلش روشن‌تر است، مذهب ابوحنيفه و مالك است: آنان چيزی را بر زن واجب نمی‌كنند؛ زيرا قضا با امر جديد واجب می‌شود، و چون در اينجا امری وجود ندارد، پس قضا را واجب نمی‌كند، و همچنين اين زن بدون كوتاهی و تقصيری خواندن نمازش را به تأخير انداخته است، و قصد و هدفی نداشته است. اما شخص به خواب مانده و يا فراموش كرده ـ گرچه كوتاهی و تقصيری ندارد ـ آنچه كه وی انجام می‌دهد به عنوان قضای نماز نيست. بلكه هر وقت كه وی از خواب بيدار شد و يا فراموشكار هر وقت به ياد آورد، همان وقت، برای آنها وقت نماز است.


[۱] - رواه مسلم.

[۲] - رواه نسائي و غيره.

[۳] - حديث متفق عليه.

[۴] - رواه ابوداود.

[۵] - رواه ابن ماجه.

[۶] - در كتاب «المنتقي» گفت، اين حديث را اصحاب صحاح سته جز بخاري روايت كرده است (۱/۱۴۰).

[۷] - رواه مسلم.


   برچسب‌ها: احکام, بانوان, حیض, عادت ماهیانه
   

درباره وبلاگ

کافه فان / Cafefun.ir
سایت اطلاعات عمومی و دانستنی ها

موضوعات

تبليغات

.:: This Template By : web93.ir ::.

برچسب ها: اطلاعات عمومی ، آموزش ، موفقیت ، ازدواج ، دانستنی ، گیاهان دارویی ، تعبیر خواب ، خانه داری ، سخن بزرگان ، دانلود ، بازیگران ، روانشناسی ، فال ، اس ام اس جدید ، دکتر شریعتی ، شاعران ، آموزش یوگا ، کودکان ، تکنولوژی و فن آوری ، دانلود ، تحقیق ، مقاله ، پایان نامه ، احادیث ، شعر ، رمان ، عکس ، قرآن ، ادعیه ، دکوراسیون ، سرگرمی ، اعتیاد ، کامپیوتر ، ترفند ، ورزش ، کد آهنگ ، مقالات مهندسی ، طنز ، دانلود کتاب ، پزشکی ، سلامت ، برنامه اندروید ، زنان ، آشپزی ، تاریخ ، داستان کوتاه ، مدل لباس ، مدل مانتو ، مدل آرایش