یک طرف قندان، در طرف دیگر جعبه گز و در طرف دیگر خرما قرار دارد. در نهایت کدام را انتخاب می کنید؟ متخصصان مطرح تغذیه ایران، شما را در این انتخاب یاری می کنند.
چای لیموترش، آنقدرها که فکر می کنید مفید نیست
اضافه کردن آب لیموترش به چای تنها طعم آن را تغییر می دهد. لیموترش یکی از بهترین منابع ویتامین C یا اسید اسکوربیک است. این ماده از لحاظ شیمیایی خاصیت اسیدی ضعیفی دارد و از طرف دیگر چای یک ماده قلیایی ضعیف است؛ زمانی که آب لیموترش را در چای می ریزیم، باز ضعیف چای با اسید ضعیف لیموترش واکنش نشان می دهد و اثر ویتامین C از بین می رود. تنها اسیدسیتریکی که از طریق لیمو به چای اضافه می شود، باعث ترش شدن طعم چای خواهد شد. اگر آب لیموترش به چای اضافه کردید، باید بدانید که ویتامین C در محیط قلیایی به سرعت از بین می رود و در نتیجه چای شما دارای ویتامین C نیست.
چای سرد، نه چندان مفید
چای سرد کارخانه ای به دلیل فرایندهای انجام شده روی آن و اضافه شدن قند، ارزش غذایی کمی دارد. در واقع مقدار شیرینی موجود در این چای از قبل برای شما تصمیم گیری شده است. یعنی اگر به طور معمول چای خود را با مقدار کمی قند یا شکر مصرف می کردید، ممکن است با خوردن چای سرد بیشتر از حد نیاز خود قند دریافت کنید. چای سرد کارخانه ای در مقابل چای دم کردنی انتخاب خوبی نیست و اگر مایل هستید چای سرد مصرف کنید، بهتر است خودتان چای را از قبل آماده کرده و بر اساس ذائقه خود به آن مقدار کمی قند یا شکر اضافه کنید.
چقدر در روز قند بخوریم؟
قند ساده موجود در شیرینی ها «ساکاروز» نام دارد و قند موجود در میوه های شیرین «فروکتوز» نام دارد. هر دوی این قندها وقتی وارد بدن می شوند، در کبد تبدیل به گلوکز می شوند و در نهایت قند خون را بالا می برند. بالارفتن قند خون در یک فرد سالم باعث افزایش ترشح انسولین می شود. فردی که به طور مداوم مواد شیرین مصرف می کند، در فواصل کوتاه تری از روز احساس گرسنگی می کند و این باعث می شود که مجموع کل کالری هایی که در روز دریافت می کند بیش از حد نیاز او باشد. علاوه بر این، قند زیاد در خون مانند یک ماده اکسید کننده عمل می کند و می تواند به تمام سلول های بدن آسیب برساند.
اگر این عادت ادامه داشته باشد، در درازمدت می تواند باعث ایجاد دیابت و بیماری های متابولیک وابسته به آن شود. استانداردی که تعریف می شود، این است که اگر کل کالری دریافتی یک فرد را در روز حساب کنیم، مصرف قندهای ساده برای فرد سالم نباید بیشتر از 7 تا 10 درصد از کالری روزانه اش باشد. برای مثال اگر فردی انرژی مورد نیاز روزانه اش 2 هزار کیلو کالری است، نباید بیشتر از 170 تا 200 کیلوکالری اش را از قندهای ساده تامین کند. هر گرم شیرینی یا قند ساده 4 کیلو کالری انرژی دارد. بنابراین اگر بخواهیم این مقدار شیرینی را به گرم تبدیل کنیم، کافی است 200 را تقسیم بر 4 کنیم که نتیجه آن حدود 50 گرم در روز می شود. البته باید توجه داشت که این مقدار قند ساده فقط از طریق قند و شکر به دست نمی آید بلکه غذاهای کنسروی، میوه های شیرین و... نیز این 50 گرم را پوشش می دهند.
لیموترش نه، با چای، دارچین و هل بخورید
حدود 80 سال پیش، مردم ایران با چای، قهوه و نسکافه هیچ گونه آشنایی نداشتند. این نوشیدنی برای نخستین بار از هند و چین وارد ایران شد و بعد از آن هم در مقدار خیلی کم (یک یا دو استکان کوچک در روز) توسط مردم مصرف می شد اما طی سالیان گذشته مصرف این نوشیدنی در برخی از گروه های جامعه افزایش یافت و از آنجایی که مصرف بیش از حد هر ماده خوراکی می تواند خطرناک باشد، مصرف زیاد چای، قهوه و نسکافه نیز ممکن است مشکلاتی را برای افراد ایجاد کند.
رعایت اعتدال، مهم ترین اصل
چای ترکیبات مدر دارد و منجر به افزایش دفع آب و الکترولیت ها از بدن می شود که این خود می تواند باعث اختلال الکترولیتی در بدن شود و عوارض خفیف تا شدیدی را برای سلامت فرد مصرف کننده داشته باشد. بنابراین نخستین توصیه این است که مصرف چای و نوشیدنی های مشابه آن باید در حد تعادل باشد و این مقدار، برای یک فرد عادی که مشکل گوارشی و بیماری خاصی نداشته باشد، بین 2 تا 4 استکان در روز است. مصرف زیاد چای می تواند مشکلات مختلفی را به همراه داشته باشد، همچنین می تواند زمینه ساز اختلالات گوارشی، یبوست و ریفلاکس (برگشت اسید معده به داخل مری) شود.
از طرف دیگر افراد معمولا چای خود را همراه با یک ماده خوراکی شیرین مصرف می کنند. این شیرینی ها معمولا مقدار زیادی کالری دارند. بنابراین اگر مصرف چای طی روز زیاد باشد، مقدار زیاد کالری و قند ساده ای که از این طریق وارد بدن می شود، می تواند مشکل ساز باشد و حتی منجر به اضافه وزن و چاقی شود. در واقع مقادیر زیاد قند ساده در بدن می تواند تبدیل به چربی، کلسترول و تری گلیسیرید شود و در نهایت باعث افزایش چربی خون شود. افزایش کلسترول یا چربی خون هم می تواند در درازمدت زمینه ســـاز بیمــاری های قلبی- عروقی، فشار خون و بیماری های وابسته شود. بنابراین باید در مصرف این خوراکی های شیرین تعادل را رعایت کرد؛ به خصوص اگر فرد دچار مشکلات سلامت و اضافه وزن باشد. در ضمن تمام چای ها کافئین دارند. تنها ممکن است درصدشان متفاوت باشد. چای، قهوه، نسکافه و شکلات از جمله منابع اصلی دریافت کافئین محسوب می شوند. کافئین یکی از عواملی است که باعث کاهش حرکات دودی دستگاه گوارش و ایجاد یبوست می شود.
خرمای خشک یا رطب؟
تفاوت زیادی میان ویژگی ها و مواد مغذی موجود در خرمای تازه و خرمای خشک وجود ندارد. تنها اینکه خرمای خشک از لحاظ کالری متراکم است، زیرا آب خود را از دست داده و قند موجود در آن متراکم شده است، بنابراین درصد کالری آن بیشتر است. در حالی که خرمای تازه یا رطب آب بیشتری دارد و درصد کالری آن نسبت به وزنش کمتر است.
اما خاصیت آنتی اکسیدانی چیست؟
بیشتر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی- عروقی، دیابت و سرطان ها از لحاظ سلولی و مولکولی در واکنش های اکسیداسیون ریشه دارند. یعنی ریشه آنها در موادی است که از طریق هوای آلوده، باقیمانده سموم دفع آفات نباتی، سموم شیمیایی و سموم فلزی همراه با غذا وارد بدن ما می شوند. واکنش های اکسیداسیون حاصل از این مواد در بدن باعث آسیب دیدن سلول ها شده و تقسیم سلولی را دچار مشکل می کنند. در نتیجه بیماری های التهابی (مثل آنهایی که نام بردیم) و سرطانی ایجاد می شوند. برای مثال اگر سلول های پانکراس آسیب ببینند، در تولید انسولین و تحمل گلوکز اختلال ایجاد شده و فرد مبتلا به دیابت می شود. اگر جدار عروق آسیب ببینند، بیماری های قلبی- عروقی ایجاد خواهد شد. خوراکی هایی که مقادیر زیادی قند ساده و چربی دارند، واکنش های التهابی و اکسیداسیون موجود در رادیکال های آزاد را تشدید می کنند. در نتیجه تقویت دفاع آنتی اکسیدانی بدن موضوع بسیار مهمی است.
خانم های باردار نباید زیاد چای بخورند
یکی از تفکرات مهمی که امروزه میان بسیاری از مردم رواج یافته این است که فکر می کنند خوردن هر ترکیبی که گیاهی باشد، مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما باید توجه داشت، صرف اینکه یک ماده خوراکی ریشه گیاهی دارد، به معنای سالم بودن آن نیست. مصرف مقدار زیاد یک ماده گیاهی می تواند مانند یک دارو عمل کند و این خاصیت دارویی می تواند عوارض و مشکلاتی در پی داشته باشد؛ به خصوص در گروه های آسیب پذیر جامعه. یکی از مهم ترین گروه های آسیب پذیر؛ خانم های باردار هستند.
یک خانم باردار نسبت به یک خانم هم سن و هم شرایط خود بیشتر در معرض خطرات و آلودگی های غذایی، سموم شیمیایی یا مصرف بیش از اندازه خوراکی های مختلف است. بنابراین یک خانم باردار باید بیشتر از بقیه افراد در مصرف چای و قهوه تعادل را رعایت کند. برای مثال اگر تا پیش از بارداری مقدار زیادی چای مصرف می کرده است حتما باید این مقدار را به 2 تا 4 استکان در روز برساند، زیرا مصرف بیشتر از آن برای خانم باردار آسیب پذیری بیشتری خواهد داشت. آسیب پذیری بیشتر به این معنی است که اگر احتمال اختلالات الکترولیتی، یبوست، ریفلاکس یا مشکلات گوارشی در یک فرد عادی وجود داشته باشد، این احتمال در خانم باردار 2 تا 3 برابر خواهد شد.
یک حبه قند یا یک قاشق شکر
از لحاظ شیمیایی میان این دو فرق زیادی وجود ندارد. هردوی آنها حاوی ساکاروز هستند. قند در صنعت به صورت فشرده درآمده و شکر به صورت پودر شده است. درست مانند خاک قند و شکر که هیچ تفاوتی با هم ندارند. اما درباره انواع قند از نظر بهداشت مواد غذایی: قند های خردشده کارخانه ای بهتر از کله قند های خردشده غیرکارخانه ای هستند. مگر اینکه فرد کله قند را از کارخانه خریداری کرده و خود در منزل آن را خرد کند. در غیر این صورت ممکن است فردی که این کله قندها را خرد می کند، ابزار یا دستانش آلوده باشد و این آلودگی را به قند ها انتقال دهد. پس اگر امکان خرد کردن کله قند در منزل برایتان وجود ندارد، بهتر است از قند های آماده کارخانه ای استفاده کنید.
هل، دارچین و عرق نعناع، در چه حد؟
مواد گیاهی مانند هل، دارچین و عرق نعناع ﺗﺮﻛﻴﺒﺎﺕ ﻓﻼﻭﻧﻮﺋﻴﺪﻱ یا آنتی اکسیدانی دارند و اگر به چای اضافه شوند، خاصیت آنتی اکسیدانی آن را بالا می برند اما نباید فراموش کنیم این نوشیدنی با ذائقه و عادت مردم در ارتباط است و ممکن است برخی از افراد از طعم هل، دارچین و عرق نعناع لذت ببرند و برخی دیگر آن را دوست نداشته باشند؛ به هرحال تاکید می شود که مانند چای، این مواد را در حد تعادل مصرف کنید. یکی از اصول مهم در دانش تغذیه اصل تعادل است؛ یعنی اگر چای، هل، دارچین و مواد دیگری که آنتی اکسیدان دارند بیش از حد مصرف شوند، می توانند اثرات منفی و معکوسی را ایجاد کنند. به طور مثال اگر یک فرد در روز 3 تا 4 استکان چای می نوشد، بهتر است 2 استکان از آن را با هل، دارچین یا عرق نعناع و 2 استکان دیگر را به صورت ساده بنوشد.
بر اساس این تحقیقات که در نشریه علمی پسیکولوژیکال سیانس منتشر شده است، گفتن این جمله به فرزند که او بهترین است نتیجه معکوس داشته و آنها را بیش از سایر کودکان ناامید می کند. در واقع بها دادن بیش از اندازه و افراط گونه به توانایی های فرزند موجب توقف او در پیشرفت می شود.
چنین کودکانی تلاش کمتری برای موفقیت در انجام وظایف یا کاری از خود نشان داده و ترجیح می دهند به توانایی های ذاتی شان اتکا کنند.
نتیجه: در نهایت آنها کمتر از سایر کودکان موفق می شوند.
یک پارادوکس که در دو آزمایش علمی به اثبات رسده است.
آندره ای سیمپیان، استاد روانشناسی دانشگاه ایلینویز و یکی از نویسندگان این تحقیق، کودکان بین چهار تا هفت سال را مورد بررسی قرار داد. در آزمایش نخست، او از کودکان کوچکتر خواست دایره ای را در داخل یک شکل هندسی ترسیم کنند. انجام این کار با توجه به سن آنها برایشان نسبتا دشوار بوده علاوه بر اینکه برای کشیدن دایره مهلت زمانی مشخص شده بود.
در آزمایش دوم تمام کودکان باید از میان سه شکل هندسی شکلی که جهتش متفاوت بود را تشخیص دهند. در هر دو آزمایش، کودکانی که به آنها گفته شده بود به گروه بهترین ها تعلق دارند از کودکانی که چنین حرفی به آنها گفته نشده بود، موفقیت کمتری داشتند.
به گفته آندره ای سیمپیان، بهتر است به کودک گفته شود "تو خوب کار کرده ای و نتیجه خوب کارت را ببین" تا اینکه "تو یک هنرمند بزرگی هستی".
کودکی که بیش از اندازه در مورد توانایی هایش بها داده شود متوجه نمی شود که ممکن است شکست بخورد یا اشتباهی را انجام دهد.

اس ام اس های مهدوی
بیا که خسته اند جمعه های انتطارمان
بیا که جمعه هم گذشت دیر شد قرارمان
تمام روزنامه های شنبه تیتر می زنند
تو آمدی و سبز شد ترنم بهارمان . . .
.
.
.
بیا مهدی شب هجران سفر کن
بیا از پرده ی سیاه گذر کن
بیا ای آفتاب خوب پنهان
بیا شام مرا با خود سحر کن . . .
.
.
.
جدیدترین اس ام اس های امام زمان
جمعه روز عاشقی و دلبری است
سوی من جمعه همیشه سروری است
سرور عالم در این روز منجی است
او به هر پادشهی خود مهتری است . . .
.
.
.
بیا مهدی بگویم من همه روز
به عادت خوانمت هر روز با سوز
ولی غافل از ان کردارهای نا پسندم
که میگوید نیا مهدی زود است امروز . . .
.
.
.
پیامک امام زمان
یا مهدی
چشم انتظار می شینم و زل می زنم به پنجره
هر غروبا با یادتو می زنم این دل وگره
آرزوها رو خط به خط رج می زنم به دامنت
تا تو بیا ببینمت سوار دشت آینه . . .
آقا اجازه خسته ام از این همه فریب / از های و هوی مردم این شهر نا نجیب
آقا اجازه پنجره ها سنگ گشته اند / دیوارهای سنگی از کوچه بی نصیب
آقا اجازه باز به من طعنه می زنند / عاشق ندیده های پر از نفرت رقیب
«شیرین»ی وجود مرا «تلخ» می کنند / «فرهاد»های کینه پرست پر از فریب . . .
.
.
.
دوست دارم که یک شب جمعه/ صبح گردد به رسم خوش عهدی
ناگهان بشنوم زسمت حجاز/ نغمه ی دلخوش انا المهدی
.
.
.
مرا با عشق خود درگیر کردی / به پایم با غمت زنجیر کردی
بدان دنیای بی تو هیچ باشد / دلم را از زمانه سیر کردی
تو با رفتن به پشت ابر ایّام / غروب جمعه را دلگیر کردی
یا اباصالح ادرکنی . . .
.
.
.
باز به انتظار تو جمعه غروب میشود / اگر بیایی از سفر آه چه خوب میشود . . .
اللهم عجل لولیک الفرج
.
.
.
جمله جمله نه! واژه واژه تورا / ای سفر کرده گفتگو کردیم
کوچه کوچه نه! خانه خانه تورا / سالیانی ست جستجو کردیم
سوره سوره نه! آیه آیه تو را / در مناجات آرزو کردیم
جمعه جمعه نه! لحظه لحظه تو را / ندبه کردیم و های و هو کردیم . . .
.
.
.
امام زمان (عج):
و مارا از شیعیان دور نگه نمی دارد مگر اعمال بد آنان
که به ما می رسد و برای ما ناخوشایند و دور از انتظار است . . .
.
.
.
ازشنبه درون خود تلنبار شدیم/تا آخر پنج شنبه تکرار شدیم
خیر سرمان منتظر دیداریم/ جمعه شد و لنگ ظهر بیدار شدیم . . .
دعا پشتِ دعا برای آمدنت / گناه پشتِ گناه برای نیامدنت
دل درگیر ، میان این دو انتخاب / کدام آخر ؟ آمدنت یا نیامدنت ؟
.
.
.
بنویس که هرچه نامه دادم نرسید / بنویس که یک نفر به دادم نرسید
بنویس قرار من و او هفته بعد / این جمعه که هرچه ایستادم نرسید . . .
.
.
.
امشب به جنون کشیده میلم برگرد
ای جاری ندبه در کمیلم برگرد
بی تو شب تاریک مرا نوری نیست
برگرد ستاره ی سهیلم برگرد . . .
.
.
.
مـا معتقدیم عشق سر خواهد زد / بر پشت ستم کسی تبر خواهد زد
سوگند به هر چهـارده آیه نور / سوگند به زخمهای سرشار غرور
آخر شب سرد ما سحر میگردد / مهـدی به میان شیعه بـر میگردد . . .
.
.
.
ای کاش که یک دانه تسبیح تو بودم
تا دست کشی بر سر سودا زده من
(یا صاحب الزمان)
.
.
.
بوی عطر یاس دارد جمعه ها / وعده دیدار دارد جمعه ها
جمعه ها بر عاشقان ایینه است / وعده گاه عاشقان ادینه است
جمعه ها دل یاد دلبر می کند / نغمه یا بن الحسن سر می کند . .
کشتی نساز ای نوح طوفان نخواهد آمد / برشوره زار دلهاباران نخواهد آمد
رفتی کلاس اول این جمله راعوض کن / آن مرد تا نیاید باران نخواهد آمد . . .
یا صاحب الزمان
.
.
.
من گریه می ریزم به پای جاده ات، تا / آئینه کاری کرده باشم مقدمت را
اوّل ضمیر غائب مفرد کجائی؟ / ای پاسخ آدینه های پر معمّا . . .
.
.
.
ارباب زمین، امیر مریخ، بیا
تا نخل ستم برکنی از بیخ بیا
از قول همه منتظران می گویم
ای پیرترین جوان تاریخ بیا
الهم عجل لویک الفرج
.
.
.
مهدیا منتظرانت همه در تاب و تبند / همه ی اهل جهان، جمله گرفتار شبند
چو بیایی غم و ظلمت برود از عالم / شاد گردد دل آنان که گرفتار غمند . . .
.
.
.
صبح بیتو رنگ بعد از ظهر یک آدینه دارد
بیتو حتی مهربانی حالتی از کینه دارد
بیتو میگویند تعطیل است کار عشقبازی
عشق اما کی خبر از شنبه و آدینه دارد . . .
.
.
.
جدیدترین اس ام اس های امام زمان
ما را به یک کلاف نخ آقا قبول کن / یـا ایّهـا العــزیز! أبانـا! قــبول کن
آهی در این بساط به غیر از امید نیست / یـا نـاامیدمــان ننـمـا یـا، قـبـول کن . . .
.
.
.
در اضطراب چه شبها که صبح شان گم شد
چـه روزهـا کــــه گـرفـتـــــار روز هـفــــتـم شد
چه قدر هفته پر از شنبه شد، به جمعه رسید
و جـمـعــــه روز تـفــــرّج بـــــرای مـــــردم شـد . . .
.
.
.
از هجر تو طبیعت ما گریه می کند / چشم تمام آینه ها گریه می کند
چشم انتظار آمدنت شیر خوارهای است / گهوارهای به کرب و بلا گریه می کند . . .
.
.
.
یا این دل شکستة ما را صبور کن
یا لا أقل به خاطر زینب ظهور کن
دیگر بتاب از افق مکه ، ماه من!
این جاده های شب زده را غرق نور کن . . .
یا مهدی ادرکنی
.
.
.
بازهم – صحبت فرداست قرارِ ما ها
بازهم – خیر ندیدیم از این فردا ها
چقدر پای همین وعده ی تو پیرشدند
جگر “مادر ها ” موی سر “بابا ها ” . . .
یا صاحب الزمان
دلی دارم که رسوای جهان است / گرفتار بتی ابرو کمان است
نگاهم سوی طاووسی بهشتی است / که نامش مهدی صاحب الزمان است . . .
به امید ظهورش
.
.
.
از میان اشک ها خندیده می آید کسی
خواب بیداری ما را دیده می آید کسی
با ترنم با ترانه با سروش سبز آب
از گلوی بیشه خشکیده می آید کسی . . .
اللهم عجل لوییک الفرج
.
.
.
گفتم به مهدی بر من عاشق نظر کن /گفتا تو هم از معصیت صرف نظر کن
گفتم به نام نامیت هر دم بنازم / گفتا که از اعمال نیکت سرفرازم . . .
.
.
.
آه می کشم تو را , با تمام انتظار
پر شکوفه کن مرا , ای کرامت بهار
در رهت به انتظار , صف به صف نشسته اند
کاروانی از شهید , کاروانی از بهار . . .
.
.
.
باز هم جمعه شد و غصّه ی من تازه شده / درد این بی خبری بی حد و اندازه شده
باز هم جمعه شد و چشم به ره مانده شدم / باز از دوری تو خسته و درمانده شدم
.
.
.
پیامک های جدید با موضوع امام زمان
یارب آن یوسف گمگشته به من باز رسان
تاطرب خانه کنی بیت حزن باز رسان
ای خدایی که به یعقوب رساندی یوسف
این زمان یوسف من نیز به من باز رسان . . .
.
.
.
الا ای عطر دین ما کجایی؟ / شه خضرا نشین ما کجایی؟
مذاب کوره ی آهنگرانم / به یادت جمعه ها در جمکرانم . . .
تا کی به شـکل خاطره ای گم ببینمت
درعطر سیب و مزه ی گندم ببینمت
من آن همیشه چشم به راهم به من بگو
یک جمعه در هزاره ی چندم ببینمت . . . ؟
یا مهدی
.
.
.
دوباره جمعه گذشت و قنوتِ گریان ماند
دوباره گیسوی نجوای ما پریشان ماند
دوباره زمزمه ی کاسه های خالی ما
پس از نیامدنت گوشه ی خیابان ماند . . .
الهم عجل لویک الفرج
.
.
.
پیامک امام زمان
ای پاسخ گرامی امن یجیب ها
تعجیل کن به خاطر ما ناشکیب ها
چشم جهان به چشمه ی دستان سبز توست
جاری شو از ورای فراز و نشیب ها . . .
تعجیل در ظهورش صلوات
.
.
.
دوبیتی امام زمان
با کدامین رو روز شمارش باشیم
عصر ها منتظر صبح وصالش باشیم
سالهاست که منتظر سیصد و اندی مرد است
آنقدر مرد نبودیم که یارش باشیم
الهم عجل لولیک الفرج
.
.
.
شعر امام زمان
جز تو کسی نیامده آقا، سر قرار
انگار بی تو نیست کسی، غرق انتظار
این جمعه هم گذشت و تو مثل همیشه باز
در انتظار خویش نشستی به انتظار . . .
یا صاحب الزمان
.
.
.
اس ام اس روز جمعه
ای حضرت حاضری که ناپیدایی
غایب شده از زشتی و نازیبایی
شرمنده که جای آمدن، میگوییم
آقا ، تو چه وقت پیش ما میآیی . . . ؟
.
.
.
پیامک با موضوع امام زمان
با توام ای دشت بی پایان سوار ما چه شد
یکه تاز جاده های انتظار ما چه شد؟
آشنای” لا فتی الا علی” اینجا کجاست؟
صاحب” لا سیف الا ذوالفقار “ما چه شد . . . ؟
گر چه پیمان را شکستم بر سر پیمانه ام
با همه بد عهدی ام آن عاشق دیوا نه ام
گر به ظاهر دورم از در گاه تو ای نازنین
باز هم مشتاق روی دلکش جانانه ام
یا ابا صالح المهدی
.
.
.
تقصیر من است اینکه، کم می آیی
هر گاه شدم اسیر غم می آیی
این جمعه و جمعه های دیگر حرف است
آدم بشوم ، سه شنبه هم می آیی . . .
اللهم عجل لولیک الفرج
.
.
.
هرچند که خسته ایم از این حال …. نیا
شرمنده اگر ندارد اشکال … نیا
ما خط تمام نامه هامان کوفیست…
آقای گلم زبان من لال … نیا
.
.
.
زمستان خسته شد از بی بهاری
جهان می لرزد از این بی قراری
گمانم جمعه ای باقی نمانده
خدایا تا به کی چشم انتظاری
اللّهم عجّل لولیک الفرج
.
.
.
تا کی ورق ورق کنم این سر رسید را / چون کودکی رسیدن سال جدید را
با دست زیر چانه تو را آه می کشم / چون غنچه ای که آخر اسفند، عید را . . .
.
.
.
ای جمالت بهشت جان، مهدی
روی از ما نکن نهان، مهدی
ما به عشق تو زنده ایم مولا
یاد تو، عمر جاودان مهدی
اللّهم عجّل لولیک الفرج
.
.
.
چه توان گفت ز شکر و کرم و حلم شهی
که جهانی به لبانش نگران خواهد بود
تو جهانی و جهانی ز تو خرسند وخموش
به حقیقت که جهان با تو جهان خواهد بود
یا مهدی
.
.
.
از دوری تو غمین و نالان هستیم
وز کرده ی خود کمی پشیمان هستیم
اصلیت ما را تو اگر می پرسی
از کوفه ولی مقیم تهران هستیم!
خوشا آنکس که مهدی (عج) یار او شد / رفیق مشفق و غمخوار او شد
اگر صدها گره افتد بکارش/ بدست او فرج در کار او شد . . .
یا ابا صالح المهدی
.
.
.
چرا دوری ز تو تقدیر ما شد؟ / غم هجران گریبانگیر ماشد ؟
تو غایب نیستی ، مهجور ماییم / دریغا علتش تقصیر ما شد . . .
.
.
.
مهر تو بر قلوب ما حک شد / وای بر آنکه از تو منفک شد
هست کافر اگر در اوصافت / هر که وارد به قلب او شک شد . . .
.
.
.
خوشا آنانکه با دلبر قرینند / مداوم با جنابش همنشینند
بهرسو دیده خود را گشایند / بغیر از صورت ماهش نبینند . . .
.
.
.
خوشا آنان که محو روی یارند / جز او با دیگری کاری ندارند
بپای یار هر دم از سر صدق / هزاران مرتبه جان می سپارند . . .
.
.
.
خوشا آندل که شد منزلگه یار / برون افکنده از خود مهر اغیار
برای رستگاری روز محشر / بود میزان ، ولای آل اطهار (ع)
خوشا به حال آنان که درکلاس انتظارحتی یک جمعه هم غیبت ندارند . . .
یا ابا صالح المهدی
.
.
.
کی شود در ندبه های جمعه پیدایت کنم
گوشه ای تنها نشینم تا تماشایت کنم
مینویسم روی هر گل نام زیبای تو را
تا که شاید این شب جمعه ملاقاتت کنم
یا مهدی
.
.
.
رافع عسر و حرج می رسد انشاء الله / یعنی آن ختم حجج می رسد انشاء الله
مژده بر منتظران مهدی (عج) زهرا (س) بدهید / عنقریب عصر فرج می رسد انشاء الله
.
.
.
گفتند که تک سوارمان در راه است
از اول صبح چشممان بر راه است
از یازدهم دوازده قرن گذشت
تا ساعت تو چقدر دیگر راه است . . . ؟
.
.
.
راحت همگی به راحتی تن دادیم
یک مشت شعار نامعین دادیم
هر هفته غروب جمعه ها ما تنها
آموزش منتظر نشستن دادیم . . .
.
.
.
گل گلزار هستی دلبر ماست / همان دلبر که او تاج سر ماست
دریغا چشم ما او را نبیند / اگر چه دائما اندر بر ماست . . .
.
.
.
تو هم یک گوشه چشمی به ما کن / نگاهی هم به این بیچاره ها کن
بلای هجر ما را مبتلا کرد / عنایت کن زما دفع بلا کن . . .
.
.
.
ما عاشق بی قرار یاریم همه / بر درد فراق او دچاریم همه
از پای بجان او نخواهیم نشست / تا سر بقدومش بسپاریم همه
.
.
.
لطف کن دست من از دامن خود دور مکن / اینقدر ناز به این عاشق مهجور مکن
میل دارم به رکاب تو ملازم گردم / اشتهای من دلسوخته را کور مکن . . .
.
.
.
خدا را یک نگاهی سوی ما کن / ز چنگ نفس اماره رها کن
کرم کن مهدیا (عج) در خدمت خود / نصیب و روزی ما کربلا کن . . .
.
.
.
یارب ظهور مهدی ما عنقریب کن / بیرون دگر ز قلب جنابش شکیب کن
تقدیر ما اگر نبود درک عهد وصل/ توفیق دیدن رخ ماهش نصیب کن . . .
.
.
.
نباشد بی تو عالم را صفایی / نه دین را بی تولایت بهایی
مگر من دست برمی دارم از تو / تو جانی ،دلربایی ،مقتدایی . . .
.
.
.
کند هر کس زدرگاهت گدایی / به حق حق رسد آخر به جایی
نبرده بویی از عرفان و معنا / ندارد آنکه با تو آشنایی . . .
.
.
.
اگر کعبه مطاف خاکیان است / و یا گر قبله افلاکیان است
طواف کعبه و سنگ سیاهش / بگرد مهدی (عج) صاحب زمانست . . .
امام زمام (عج) در توقيعي مي فرمايند:
«تقوا پيشه کنيد، تسليم ما باشيد و کار را به ما واگذاريد که بر ماست شما را از سرچشمه سيراب بيرون آوريم چنانکه بردن شما به سرچشمه از سوي ما بود ... به سمت راست ميل نکنيد و به سوي چپ نيز منحرف نشويد.» (1)

توجه به آن حضرت همراه با محبت
امام زمان (ع) در توقيع شريفي خطاب به شيعيان مي فرمايند: «توجه خود را همراه با محبت و دوستي به سوي ما قرار دهيد و در مسير دستورات روشن و قطعي دين حرکت کنيد که همانا من براي شما خيرخواهي مي کنم و خداوند گواه است بر من و شما و اگر نبود علاقه ما به نيکو بودن شما و رحمت و مهربانيمان بر شما، به سخن گفتن با شما نمي پرداختيم.»(2)
ولايت حضرت علي (ع)
در تشرف مرحوم علي بغدادي (ره) در مسير کاظمين، ايشان پرسش هايي را از محضر امام زمان (ع) مي پرسد از جمله مي گويد:
پرسيدم: «روزي نزد مرحوم شيخ عبدالرزاق که مدرس حوزه بود، رفتم. شنيدم که بر روي منبر مي گفت: کسي که در طول عمر خود روزها روزه باشد و شب ها را به عبادت به سر برد و چهل حج عمره بجاي بجاي آورد و در ميان صفا و مروه بميرد ولي از دوستداران و محبان و مواليان اميرالمؤمنين (ع) نباشد براي او چيزي محسوب نمي شود.» امام زمان (ع) فرمودند: «آري والله براي او چيزي نيست.»

توسل به حضرت زينب (ع) جهت تعجيل در فرج
در تشرف آقا شيخ حسن سامرايي (ره) در سرداب مقدس، حضرت فرمودند: «به شيعيان و دوستان ما بگوييد که خدا را قسم دهند به حق عمه ام حضرت زينب (ع) که فرج مرا نزديک گرداند.» (3)
عرضه اعمال به محضر مقدس امام زمان (عج)
در تشرف مرحوم شيخ محمد طاهر نجفي (ره) خادم مسجد کوفه، حضرت مي فرمايند: «آيا ما شما را هر روز رعايت نمي کنيم؟ آيا اعمال شما بر ما عرضه نمي شود؟»
شيعيان چرا ما را نمي خواهند؟!
مرحوم حاج محمد علي فشندي تهراني (ره) مي گويد که در مسجد جمکران سيدي نوراني را ديدم، با خود گفتم اين سيد در اين هواي گرم تابستاني از راه رسيده و تشنه است ظرف آبي به دست او دادم تا بنوشد و گفتم: آقا! شما از خدا بخواهيد تا فرج امام زمان (ع) نزديک گردد. حضرت فرمودند: «شيعيان ما به اندازه آب خوردني ما را نمي خواهند. اگر بخواهند و دعا کنند فرج ما مي رسد.»
اخلاص در عمل
يکي از علماي بزرگ اصفهاني مي گويد: «شبي در عالم رؤيا امام زمان (ع) را ديدم. به ايشان عرض کردم چه کنم که به شما نزديک شوم؟» فرمودند: «عملت را عمل امام زمان (ع) قرار بده.» من به ذهنم رسيد که يعني در مورد هر کاري ببين اگر امام زمان (ع) اين کار را مي کند تو هم انجام بده. پرسيدم: «چه کنم که در اين امر موفق باشم؟!» فرمود: «الاخلاص في العمل؛ يعني، در کارهاي خود اخلاص داشته باش.»(4)
بردباري و شکيبايي
در تشرف مرحوم سيد کريم پينه دوز (ره) از اخيار تهران که در خانه اجاره اي زندگي مي کرده است و با پايان يافتن مدت اجاره دچار رنج و زحمت مي گردد ضمن اينکه به او بشارت مي دهند، نگران نباشيد منزل درست مي شود مي فرمايند: «دوستان ما بايد در فراز و نشيب ها شکيبا و بردبار باشند.»(5)
تحصيل معارف اهل بيت (ع)
مرحوم آيت الله ميرزا مهدي اصفهاني (ره) که سال ها در نجف اشرف نزد علماي بزرگ دانش آموخته بود و اجازه اجتهاد از مرحوم آيت الله ناييني (ره) داشت و به دنبال درک حقايق، مباحث فلسفه را نزد استادان فن تا بالاترين رتبه خوانده بود؛ مي گويد: «ديدم دلم آرام نگرفته و به درک حقايق عالم توفيق نيافته ام. رو به عرفان آوردن و مدتي از محضر استاد عارفان و سالکان آقا سيد احمد کربلايي (ره) استفاده مي کردم تا از نظر ايشان به حد کمال قطبيت و فناء في الله رسيدم. اما ديدم اين مطالب و اين رفتارها با ظواهر قرآن و سخنان اهل بيت عليهم السلام موافق نيست و به آرامش و اطمينان قلب نرسيده بودم.» مرحوم ميرزا مهدي اصفهاني (ره) تنها راه نجات را در توسل به پيشگاه حضرت مهدي (ع) مي بيند، به همين جهت مي گويد: «خود را از بافته هاي فلاسفه و افکار عرفان خالي کردم و با کمال اخلاص و توبه به آن حضرت توسل پيدا کردم. روزي در وادي السلام نزد قبر حضرت هود و صالح عليهماالسلام در حال تضرع و توسل بودن که حضرت صاحب الزمان (عج) را مشاهده کردم.» ايشان فرمودند: «طَلَبُ المَعارِفِ مِن غَيرِ طَريقِنا اَهل البيت مُساوِقَّ لِلأنکارنا و قَد اَقامني الله و انا الحُجّه بنُ الحسن؛ يعني، جست و جوي معارف و شناخت طريق از غير مسير ما اهل بيت طهارت مساوي است با انکار ما و همانا خداوند مرا براي هدايت بشر برپا داشته است و من حجه بن الحسن هستم.» مرحوم اصفهاني (ره) مي گويد: «پس از آن از فلسفه و عرفان بيزاري جستم و تمامي نوشته هاي خود را در اين موارد به رودخانه ريختم و به سوي قرآن و احاديث پيامبر (ص) روي آوردم.»
کمک به مردم
در توقيعي شريف، به مرحوم آيت الله العظمي حاج سيد ابوالحسن اصفهاني (ره) دستور دادند: «اُرخِص نَفسَک وَ اَقبِل مجلِسَک فِي الدِّهليز واقضِ النّاس نحن نَنصُرکُ؛ يعني، خودت را براي مردم ارزان کن! و در دسترس همه قرار بده و محل نشستن خود را در دهليز خانه ات قرار بده تا مردم سريع و آسان با تو ارتباط داشته باشند و حاجت هاي مردم را برآورد، ما ياريت مي کنيم.»(6)
توجه به پدر و مادر
در احوالات يکي از محبان و شيعيان آمده که پدر پيري داشت و بسيار به او خدمت مي کرد. ايشان شب هاي چهارشنبه به مسجد سهله مي رفت اما پس از مدتي اين کار را ترک نمود. دليل آن را پرسيدند، گفت چهل شب چهارشنبه به مسجد سهله رفتم در شب آخر نزديک مغرب تنها به مسجد سهله مي رفتم عرب بياباني را ديدم سوار بر اسب که سه بار به من فرمود: «از پدرت مراقبت کن.» من فهمديم که امام زمان (ع) راضي نيستند من پدرم را بگذرام و به مسجد سهله بروم.(7)

توسل به قمر بني هاشم (ع)
از مرحوم آيت الله مرعشي نجفي (ره) نقل شده است که يکي از علماي نجف اشرف که به قم آمده بود مي گفت: «مدتي براي رفع مشکلي به مسجد جمکران مي رفتم و نتيجه نمي گرفتم روزي هنگام نماز دلم شکست و عرض کردم مولا جان! آيا بد نيست با وجود امام معصوم (ع) به علمدار کربلا قمر بني هاشم (ع) متوسل شوم و او را در نزد خدا شفيع قرار دهم؟!» در حالتي ميان خواب و بيداري امام زمان (ع) فرمودند: «نه تنها بد نيست و ناراحت نمي شوم بلکه شما را راهنمايي مي کنم که چون خواستي از حضرت ابوالفضل العباس (ع) حاجت بخواهي اين چنين بگو: يا أبالغوث ادرکني.»(8)
احترام به قرآن
در تشرفي که براي مرحوم حاج شيخ محمدحسن مولوي قندهاري در حرم مطهر ابوالفضل العباس (ع) روي داده است ايشان مي گويد ديدم قرآني روي زمين بر سر راه افتاده است به من فرمودند: «هوشيار باش و به قرآن احترام کن. من خم شم و قرآن را برداشتم و بوسيدم و در قفسه گذاشتم.»(9)
خدمت به محرومان
آقاي محمد علي برهاني مي گويد در خرداد 1358 هـ.ق براي رسيدگي به مردم محروم منطقه فريدن رفته بودم. هنگام بازگشت ماشين خراب شد و در بيابان تنها ماندم. ديدم چاره حز توسل به مولايم حضرت صاحب الزمان (ع) نيست، به آن حضرت متوسل شدن و گفتم: «يا اباصالح المهدي! ادرکني.» ناگهان وجود مبارک امام زمان (ع) تشريف آوردند و ضمن بشارت به آمدن وسيله نقليه فرمود: «ما هم اينجا رفت و آمد مي کنيم. شما هم خيلي مأجوريد چون خدمت به محرومين مي کنيد. و اين روش جدّم حضرت علي (ع) است. تا مي توانيد در حدّ تمکّن به اين طبقه خدمت کنيد و دست از اين کار بر نداريد که کار خوبي است.»(10)
روضه حضرت ابوالفضل (ع)
در تشرّف آقاي محمد علي فشندي تهراني (ره) پس از اينکه نماز امام حسين (ع) در شب هشتم ذيحجه را به او ياد مي دهند حاج محمد علي مي پرسد: «فردا شب امام زمان (ع) در چادرهاي حجاج مي آيد و به آنان نظر دارد؟» فرمود: «در چادر شما مي آيند چون فردا شب مصيبت عموريم حضرت ابوالفضل (ع) در آن خوانده مي شود.»(11)
ايران شيعه، خانه ماست
مرحوم آيت الله ميرزا محمد حسن نائيني (ره) در دوران جنگ جهاني اول و اشغال ايران توسط قواي انگليس و روس خيلي نگران بودند از اين که کشور دوستداران امام زمان (ع) از بين برود و سقوط کند. شبي به امام عصر (ع) متوسل مي شود و در خواب مي بيند ديواري است به شکل نقشه ايران که شکست برداشته و خم شده است و در زير اين ديوار تعدادي زن و بچه نشسته اند و ديوار دارد روي سر آنها خراب مي شود. مرحوم نائيني چون اين صحنه را مي بيند بسيار نگران مي شود و فرياد مي زند: «خدايا، اين وضع به کجا خواهد انجاميد؟» در همين حال مي بيند حضرت ولي عصر (ع) تشريف آوردند و با دست مبارکشان ديوار را که در حال افتادن بود گرفتند و بلند کردند و دوباره سر جايش قرار دادند و فرمودند: «اينجا (ايران شيعه)، خانه ما است. مي شکند، خم مي شود، خطر است ولي ما نمي گذاريم سقوط کند ما نگهش مي داريم.»(12)

مواظبت بر قرائت و خواندن قرآن
در تشرّف شيخ محمد حسن مازندراني که به بيماري سل مبتلا بوده است او را شفا مي دهند و به او مي فرمايند: «بر ت باد به مواظبت بر قرائت قرآن.» (13)
پی نوشتها :
(1) بحارالانوار ، ج 52 ، ص179
(2) بحارالانوار ، ج53، ص179
(3) شیفتگان حضرت مهدی (عج) ، ج 1 ، ص 251-184
(4) شیفتگان حضرت مهدی (عج) ، ج 1 ، ص 261
(5) کرامات العالمین ،ص118
(6) شیفتگان حضرت مهدی (عج) ، ج 6، ص198
(7) نجم الثاقب ، ص 284
(8) توجهات حضرت ولی عصر ، ص 160
(9) ملاقات با امام زمان (عج) ، 330
(10)شیفتگان حضرت مهدی (عج) ، ج 1 ، ص 113
(11)شیفتگان حضرت مهدی (عج) ، ج 1 ، ص 149
(12)ملاقات با امام عصر (عج) ، ص 137
(13)برکات حضرت ولی عصر (عج) ، 306
حجت الاسلام 'هادی صادقی' روز چهارشنبه درباره فلسفه رجعت در زمان ظهور امام زمان (عج) به خبرنگار معارف ایرنا گفت: یكی از سنت های الهی این است كه وعده های خود به صالحین را در دنیا محقق كند و خداوند در قرآن خطاب به افراد صالح فرموده است كه آنان را مالك زمین می كند.
وی افزود: خدا به پیامبرانش وعده داد كه آنان را وارث زمین می كند اما چنین اتفاقی برای آنان نیافتاد و اكثر پیامبران چنین امكانی را پیدا نكردند و به همین دلیل اگر قرار باشد این وعده خدا واقع شود، بایستی آنان به دنیا برگردند و حكومت كنند تا دنیا به صالحان زمین برسد.
این استاد حوزه و دانشگاه یكی دیگر از حكمت های رجعت را تحقق جزای ستمكاران در دنیا دانست و گفت: یكی دیگر از سنت های الهی این است كه در همین دنیا جزای ظالمان داده شود و بعضی از ستمگران بدون این كه مجازات شوند از دنیا رفتند. بنابر این آنان باید به دنیا برگردند و مجازات دنیوی شوند.
وی افزود: یكی از حقوق مومن این است كه بتواند 'تشفی خاطر' پیدا كند. یعنی زمانی كه مومن محاكمه رییس ستمگران را در دنیا مشاهده می كند كه چگونه به سزای اعمال خود می رسد، باعث شادمانی و خشنودی او می شود و خداوند اراده كرده است كه این مساله را محقق كند.
صادقی در ادامه گفت: هر چند كه چنین مجازاتی برای ستمگران به عنوان قسمتی از مجازات آنان است و كیفر اصلی ظالمان در روز قیامت خواهد بود ولی خداوند می خواهد در دنیا نیز طعم عدالت را به ما بچشاند و به همین دلیل در دوره ظهور حضرت مهدی (عج) كه دوران استقرار عدالت است، بخشی از ظلم هایی كه در تاریخ واقع شده، به دست مبارك ایشان و كسانی كه رجعت می كنند، جبران خواهد شد و عدالت كیفری به منصه ظهور خواهد رسید.
وی در بیان معنای رجعت گفت: رجعت در لغت به معنای بازگشت و در اصطلاح به معنای بازگشت پس از مرگ به زندگی دنیاست. یعنی كسی كه می میرد، دوباره به زندگی دنیا برگردد و رجعت مورد نظر ما بازگشتی است كه مقارن با ظهور امام زمان (ع) اتفاق می افتد.
صادقی افزود: رجعت برای بهترین مردم و همچنین بدترین مردم مانند بزرگان كفر و نفاق اتفاق می افتد و مردم متوسط پس از مرگ به دنیا بازنمی گردند.
رییس دانشكده حدیث شهرری با بیان این كه مساله رجعت جزو اعتقادات و ضروریات شیعه است، گفت: 'ضروری' به دو معنی است. اول این كه هر كسی باید به آن حتما اعتقاد داشته باشد مانند امامت در شیعه كه اگر كسی به امامت اعتقاد نداشته باشد، شیعه نیست و اگر كسی به خدا و پیامبر اعتقاد نداشته باشد اصلا مسلمان نیست و این موارد برای شیعه بودن و مسلمان بودن ما ضروری هستند و رجعت به این معنا ضروری نیست.
وی افزود: معنای دوم ضروری این است كه اگر یك پژوهشگر و محقق در منابع دینی مانند قرآن و روایات مطالعه كند به این نتیجه خواهد رسید كه رجعت جزو باورهای شیعه است اما اگر یك شیعه از این موضوع بی اطلاع باشد، به شیعه بودن او خللی وارد نمی شود.
صادقی افزود: در موضوع رجعت، ضروری دین به این معناست و برخی مسائل مانند معراج رسول خدا(ص)، بعضی اعتقادات درباره رجعت ائمه اطهار (ع) در زمان ظهور و همچنین برخی مسائل كه در فروع دین مطرح می شود، از این باب است.
وی ضمن بیان تاریخچه رجعت در میان اهل سنت و شیعه گفت: مساله رجعت در بسیاری از زیارت نامه ها مطرح شده است، به ویژه در زیارت امیرالمومنین و امام حسین (ع) و همچنین در دعای عهد و برخی زیارت نامه های های امام زمان(عج) این موضوع تصریح شده است.
صادقی با بیان این كه در روایات سه نوع رجعت وجود دارد به خبرنگار ایرنا گفت: بعضی از بهترین انسان ها قبل از ظهور حضرت ولی عصر (عج) و در زمانی كه به ظهور ایشان نزدیك است به دنیا برمی گردند و جزو زمینه سازان ظهور ایشان می شوند.
وی اضافه كرد: در برخی روایات رجعت را مقارن ظهور امام زمان (ع) معرفی كرده اند كه همزمان با ظهور آن حضرت گروهی از بهترین افراد به فرمان خداوند از قبر برمی خیزند و جزو یاوران ایشان می شوند.
این پژوهشگر دینی رجعت پس از ظهور و استقرار حكومت مهدویت را سومین نوع رجعت دانست و گفت: این افراد برای ادامه دادن مسیر حكومت امام زمان (ع) به دنیا بازمی گردند و در روایات تصریح شده است كه ائمه معصومین (ع) مانند امیرالمومنین (ع) و امام حسین (ع) پس از حكومت امام زمان (ع) به جهان بازخواهند گشت و حكومت خواهند كرد.
وی افزود: در بعضی روایات گفته شده كه پس از حكومت امام عصر (عج) ائمه معصومین (ع) یكی پس از دیگری حكومت می كنند و در برخی دیگر از روایات آمده است كه امام حسین (ع) اولین امامی است كه پس از امام زمان (عج) به دنیا بازمی گردند و قاتلین آن حضرت نیز به دنیا بازمی گردند و جنگی دیگر میان آنان اتفاق می افتد و امام حسین (ع) از قاتلین عاشورا انتقام می گیرد.
رییس دانشكده حدیث در ادامه مساله رجعت را از نظر عقلی مورد بررسی قرار داد و گفت: ممكن است برخی افراد در اثبات این مساله از نظر عقلی دچار شك باشند و اینگونه بپرسند كه آیا كسی كه از دنیا می رود و بدنش تبدیل به خاك می شود، ممكن است دوباره زنده شود.
وی افزود: این مساله همانند ناممكن دانستن معاد است كه كافران به پیامبر می گفتند و قرآن در سوره قیامت در پاسخ به این افراد می فرماید كه بازگشت مردگان برای خدا امكان پذیر است و حتی خداوند قادر است كه شیارهای انگشتان انسان را همانند روز اول بازگرداند.
صادقی با بیان این كه رجعت در گذشته بارها اتفاق افتاده به داستان یكی از پیامبران خدا به نام 'عزیر' (بر وزن كمیل) اشاره كرد و گفت: حضرت عزیر از قبرستانی عبور می كرد و استخوان هایی پوسیده در آنجا دید و در دل خود گفت خدا چگونه این مردگان را زنده می كند و آرزو كرد كه می توانست نحوه زنده كردن آنان را ببیند.
این استاد حوزه افزود: خداوند او را میراند و بعد از صد سال دوباره او را زنده كرد. عزیر با الاغ و غذای خود بود و هنگامی كه زنده شد، الاغ خود را دید كه پوسیده و خاك شده ولی غذای او سالم بود. آنگاه خداوند به او فرمود كه به غذای خود نگاه كند كه هیچ تغییری نكرده و آنگاه فرمان داد تا الاغی كه استخوان های آن خاك شده، دوباره به حالت اولیه برگردد.
داستان این پیامبر خدا در آیه 259سوره بقره آمده و به گفته صادقی خداوند عزیر را دوباره به دنیا برگرداند و رجعت اتفاق افتاد و بر این اساس از نظر عقلی چنین چیزی ممكن است و محال عقلی نیست و هیچ محدودیتی نیز در قدرت خدا وجود ندارد.
وی افزود: البته از لحاظ جریان عادی طبیعت چنین مساله ای زیاد اتفاق نمی افتد و به طور استثنایی واقع می شود ولی نمونه هایی اتفاق افتاده و خداوند در قرآن از این مساله خبر داده تا بعدا كسی منكر آن شود.















| همراهان بیمارانانی که از شهرهای دور و نزدیک به امید مداوای عزیزانشان همراه با آنان به بزرگترین بیمارستان دولتی مشهد سفر می کنند روزها را بدون هیچ امکاناتی در میدان مقابل بیمارستان امام رضا (ع) مشهد به شب می رسانند. | |
|
|
.:: This Template By : web93.ir ::.