
فر را روشن کنید و درجه آن را روی 350 بگذارید تا گرم شود.

قارچ را به مدت 4 دقیقه در روغن زیتون تفت دهید. کمی نمک به آن بزنید.

فلفل و هویج را باریک خرد کنید و برای آنکه پیتزا طعم بهتری داشته باشد، کمی پیازچه هم خرد کنید.

روی تخته ای آرد بپاشید و نان های گرد را روی آن بگذارید و با وردنه باز کنید.

نان ها را روی سینی فر چرب شده بگذارید و روی هر کدام سس بمالید و قارچ، هویج و فلفل را روی آنها بریزید.
سینی را در فر قرار دهید و بگذارید 15 تا 17 دقیقه حرارت ببیند.

حالا پیتزاها را با نعناع، گشنیز و پیازچه خرد شده تزئین کنید و نوش جان نمایید.

دغدغه معلم همیشه این است که حیات بشر، بر مدار ارزش ها و کرامت انسانی بچرخد و شناخت خدا و مکتب و دین، همت اساسی آدمی باشد و هیچ بیگانه ای را مجال تجاوز به فرهنگ ارزشی دین و میهن فراهم نیاید.
در این مسیر خطیر، بزرگانی گام نهاده اند که نامشان بر تارک زمان می درخشد. علامه شهید استاد مرتضی مطهری (رحمته الله) از همین طایفه مقدس است که در سنگر تعلیم و تعلم، به قله های رفیعی دست یافت تا آنجا که معمار انقلاب اسلامی ـ که خود معلمی بزرگ است ـ همه آثارش را مفید می داند و بهره برداری از آنها را سفارش می کند ...
ـ امروزه در زبان پارسی و عربی کلمه (علم) به دو معنای متفاوت بکار برده می شود.
1- معنای اصلی و نخستین علم، دانستن در برابر ندانستن است. قرآن کریم به این معنا اشاره دارد که ( هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون) آیا یکسانند آنان که می دانند و آنان که نمی دانند. (زمر/ 9)از این منظر به همه دانستنیها صرف نظر از نوع آنها علم گفته می شود مطابق این معنا، اخلاق، ریاضات، فقه، دستور زبان، مذهب، زیست شناسی و نجوم همه علم اند... کلمه Knowledge در انگلیسی وConnaissance در فرانسه معادل این معنا علم اند.
2-کلمه علم در معنای دوم منحصراً به دانستنی هایی اطلاق می شود که بر تجربه مستقیم حسی مبتنی باشند... علم در این جا در برابر همه دانستنیهایی قرار می گیرد که آزمون پذیر نیستند. اخلاق (دانش خوبی ها و بدیها) متافیزیک (دانش احکام و عوارض مطلق هستی) عرفان (تجارب درونی و شخصی) منطق (ابزار هدایت فکر) فقه، اصول، بلاغت، و ... همه بیرون از علم به معنای دوم آن قرارمیگیرندوهمه به این معنا غیر علمی اند کلمه SCIENCE در انگلیسی و فرانسه معادل این معنا علم اند.
دیده می شود که علم در این معنا بخشی ازعلم به معنای اول را تشکیل می دهد و به سخن دیگر علم تجربی نوعی از انواع دانستنیهای بسیاری است که در اختیار بشر می تواند قرار گیرد. رشد علم به معنای دوم عمدتا از آغاز دوره رنسانس به بعد است در حالیکه علم به معنای مطلق آگاهی (معنای اول) تولدش با تولد بشریت هم آغاز است. آیه قرآنی (خلق الانسان علمه البیان) (خداوند رحمن انسان را آفرید و بیان را به وی تعلیم داد/ رحمن/4و3) بهترین موید این معناست.
ـ در نگاه اول به علم که نگاه ترکیبی به معرفت است خداوند معلم اول و پیامبر معلم ثانی است چرا که پس از تعلیم آدم توسط خداوند دستور (قال یا آدم اننبئهم باسمائهم) (ای آدم ملائکه را به این اسماء آگاه ساز/ بقره 33) آدم علیه السلام داده شده این بدان جهت است که اساساً هدف آفرینش انسان با علم و معرفت پیوند ناگستنی دارد در بیان رسا و جامع سید شهیدان امام حسین (ع) این معنا به خوبی روشن است که:
(ما خلق العباد الا لیعرفوه، فاذا عرفوه عبدوه) (بندگان را نیافرید مگر برای آن که او را بشناسند پس چون او را شناختن عبادتش خواهند کرد.
ـ در این معنا هدف از ارسال معلم ثانی ارائه معرفتی است که انسان بواسطه آن به عبادت می رسد (هو الذی بعث فی الامیین رسولاً منهم تیلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین) (اوست خدایی که پیامبر بزرگوار از میان شان برانگیخت تا بر آنان آیات وحی را تلاوت کند و آنان را پاک سازد و شریعت کتاب و حکمت الهی را بیاموزد که پیش از این همه در ورطه جهالت و گمراهی بودند(جمعه/2) در این آیه همه علوم از جمله بیان، اخلاق، تعلیم کتاب و حکمت، برای رهایی از گمراهی و یافتن راه هدایت (عبادت) توسط پیامبر(ص) معرفی شده است.
ـ در نگاه دوم که نگاه تفکیکی به شاخه ای معرفت است. معلم اول ارسطو است چرا که وی نخستین واضع علم منطق بود ... و راه دلیل و برهان منطقی را باز نمود و معلم ثانی نیز ابونصر فارابی است بخاطر آنکه او اول بار کتب حکمت یونانی را که ارسطو و غیره تحریر کرده اند از یونانی به عربی ترجمه کرد و تعلیم داد....

شرافت و مرتبت معلم زمانی اهمیت دارد که بتواند شان خداوند و پیامبران را در وجود خود محقق سازد و پیوند انسان به هدف متعالی خلقت یعنی عبادت را برقرار سازد. لذا در این تعریف شهید مرتضی مطهری یکی از آن معلمان راستین است که اولاً با نگاه ترکیبی به همه معارف بشری نظر می کند و ثانیا تمامی تلاشهای علمی و عملی را مقدمه ای برای عبادت می داند و در این راه به مرحله سوم دینداری راه می یابد و با شهادت، عبادت عملی و علمی خود را کامل می سازد. به همین مناسبت روز شهادت این بزرگ مرد فرزانه (11 اردیبهشت ) را روز معلم نامیدند.
معلمی شغل و حرفه نیست، بلکه ذوق و هنر توانمندی است معلمی در قرآن به عنوان جلوه ای از قدرت لایزال الهی نخست ویژه ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی است. در نخستین آیات قرآن که بر قلب مبارک پیغمبر اکرم (ص) نازل شد، به این هنر خداوند اشاره شده است:
اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم. (علق: 1ـ 5) بخوان به نام پروردگارت که جهانیان را آفرید. انسان را از خون بسته سرشت بخوان ! و پروردگارت کریمترین است همان که آموخت با قلم، آموخت به انسان آنچه را که نمی دانست.
در این آیات خداوند، خود را (معلم) می خواند و جالب این که معلم بودن خود را بعد از آفرینش پیچیده ترین و بهترین شاهکار خلقت، یعنی انسان آورده است. مقام معلم بودن خدا، بعد از آفرینش قرارداد. نوعی انسانی را که هیچ نمی دانست، به وسیله قلم آموزش
داد که این از اوج خلاقیت و هنر شگفت خداوند در امر آفرینش حکایت دارد: چو قاف قدرتش دم بر قلم زد هزاران نقش بر لوح عدم زد از این رو، می توان گفت که هنر شگفت معلمی از آن خداوند عالم است.
خداوند از آن جهت به وصف (اکرمیت) و نامحدود بودن کرامتش، توصیف شد که علم و دانش را به بشر ارزانی داشته است. اگر هر مزیت دیگری، جز علم و دانش، معیار فضیلت به شمار می رفت، شایسته بود همان مزیت با وصف (اکرمیت) در ضمن این آیات همراه و هم پا گردد و آن مزیت به عنوان معیار کرامت نامحدود خداوند به شمار آید. کرامت الهی در این آیات با تعبیر (الاکرام) بیان شده است. چنین تعبیری می فهماند که عالی ترین نوع کرامت پروردگار نسبت به انسان با والاترین مقام و جایگاه او، یعنی علم و دانش هم طراز است.
معلم اول خدای تبارک و تعالی است..... به وسیله وحی؛ مردم را دعوت می کند به نورانیت؛ دعوت می کند به محبت؛ دعوت می کند به مراتب کمالی که از برای انسان است.
حضرت امام جعفر صادق (ع) می فرمایند: هنگامی که روز قیامت شود، خداوند تمام انسان ها را جمع می کند و چون ترازوی اعمال نهاده شد و خون شهیدان را با مرکب قلم عالمان و معلمان بسنجند، ارزش مرکب آنان بر خون شهیدان فزونی خواهد داشت. این ارزش بدان جهت است که شهیدان در سایه علم و تربیت معلمان و تعلیم شایسته آنان به خدا راه یافته و لیاقت شهادت نصیبشان شده است.
امام سجاد (ع) در زمینه حفظ حقوق معلم می فرماید: حق معلم بر تو آن است که همواره، با دیده تعظیم و تکریم به او بنگری، مجلس او را گرامی بداری و به سخنانش با دقت گوش دهی، رو به جانب او بنشینی و صدایت را در حضورش بلند نکنی .
مرحوم شهید ثانی در مورد لزوم دلسوزی معلم نسبت به شاگرد می نویسد: معلم باید درباره شاگردان، خواهان اموری باشد که نسبت به آنها، در خود احساس علاقه و دوستی کند. و از هرگونه شر و بدی که برای خویش نمی پسندد برای شاگردانش نیز نپسندد؛ زیرا این گونه دلسوزی و برابر اندیشی نسبت به شاگردان، حاکی از کمال ایمان معلم و حسن رفتار و برادری، نمایانگر روح تعاون و همبستگی معلم نسبت به آنان می باشد .
حضرت سجاد (ع) در فرمایشات خود سفارش بسیاری در حفظ حقوق معلم از سوی شاگردان دارند و می فرماید: حق کسی که عهده دار تعلیم توست آن است که او را بزرگ شماری و مجلس او را سنگین بداری و نیکو به وی گوش فرا دهی و روی خود را بر او کنی و با او بلند سخن نگویی و کسی را که از او چیزی می پرسد تو پاسخ ندهی و بگذاری که خود او پاسخ گو باشد و در مجلس او با هیچ کس به صحبت ننشینی و در محضر او بدگویی از کسی نکنی و اگر از او در نزد تو بدگویی شد از او دفاع کنی و عیب پوشش باشی و فضایل و مناقب او را آشکار کنی و با دشمنش همنشینی نکنی و با دوستش دشمنی نورزی؛ پس چون چنین کردی، فرشتگان خدای تعالی به سود تو گواهی خواهند داد که مقصد و مقصود تو از او و فرا گرفتن دانش او فقط برای خدا بوده نه به خاطر مردم .
بهترین نوع این رابطه که سرشار از ادب و فروتنی است، در داستان حضرت موسی (ع) به عنوان شاگرد و حضرت خضر (ع) در مقام معلم ـ نمود دارد. موسی (ع) مأمور شد تا از بنده ای صالح به نام خضر (ع) کسب علم کند. قرآن آغاز گفت و گوی این معلم و شاگرد را این چنین بیان می کند:
قال له موسی هل اتبعک علی ان تعلمن مما علمت رشداً * قال انک لن تستطیع معی صبراً * و کیف تصبرعلی ما لم تحط به خبراً * قال ستجدنی ان شاء الله صابراً و لا اعصی لک امراً * قال فان اتبعتنی فلا تسئلنی عن شی ءٍ حتی احدث لک منه ذکراً. (کهف: 66 ـ 70) موسی به او گفت: آیا از تو پیروی کنم تا از آنچه به تو تعلیم داده شده که مایه رشد است به من بیاموزی؟ گفت : تو هرگز هم پای من نمی توانی صبر کنی و چگونه در مورد چیزهایی که از آن شناخت نداری، شکیبایی می کنی؟ گفت: اگر خدا بخواهد، مرا شکیبا خواهی یافت و در هیچ کاری نافرمانی تو نمی کنم. گفت: اگر به دنبال من آمدی، چیزی از من مپرس تا خودم از آن با تو سخن بگویم.

نقش معلم در جامعه، نقش انبیاست؛ انبیا هم معلم بشر هستند. تمام ملت باید معلم باشند؛ فرزندان اسلام تمام افرادش معلم باید باشند و تمام افرادش متعلم.

دست توانای معلم است که چشم انداز آینده ما را ترسیم می کند. اگر می بینید که امیرمؤمنان، مولای متقیان علی (ع) می فرماید: من علمنی حرفاً فقد صیرنی عبداً؛ هرکس چیزی به من بیاموزد، مرا غلام خویش کرده است. این بیان برای ما درس است تا معلمان، قدر خود را بدانند و تشخیص دهند که چقدر، وجود آنها در سرنوشت یک ملت مؤثر است.

معلم باید نیروی فکری متعلم را پرورش دهد و او را به سوی استقلال رهنمون شود. باید قوه ابتکار او را زنده کند؛ یعنی در واقع، کار معلم آتش گیره دادن است. فرق است میان تنوری که شما بخواهید آتش از بیرون بیاورید و در آن بریزید تا آن را داغ کنید و تنوری که در آن هیزم و چوب جمع است و شما فقط آتش گیره از خارج می آورید و آن قدر زیر این چوب ها و هیزم ها قرار می دهید که اینها کم کم مشتعل شود.
استاد حسین شهریار
تحریک غریزه جنسی به گونه نامشروع نیز آثار شوم و نکبت بار فراوانی بر ابعاد مختلف انسان و جامعه بشری ایجاد می نماید. اسراف، انحراف و هدر رفتن نیروهای فکری ، اجتماعی و معنوی انسان، زمینه سازی سردی روابط خانوادگی (شخصی که نگاه خود را کنترل نمی کند با یک همسر ارضا نمی شود)، حالت حسرت و ناکامی، از دست دادن آرامش روانی، میل به گناه (لواط، زنا، استمناء و....) و بالاخره گرایش به گناهان مختلف از جمله آثار سوء نگاه حرام است که در عرصه زندگی فردی، خانوادگی و اجتماع ظاهر می گردد.
امام علی علیه السلام می فرماید:
چشم، پیش قراول دل، جلودار فتنه، دام شیطان و نگاه حرام سبب کاشتن بذر شهوت و نهال گناه (زنا و لواط و استمناء و ...) است.[1] نگاه به نامحرم باعث سختی زندگی و زیادی حسرت و افسوس است.
قران کریم در این مورد می فرماید:
« قلْ للْمۆْمنین یغضوا منْ أبْصارهمْ و یحْفظوا فروجهمْ ذلک أزْکى لهمْ إن الله خبیرٌ بما یصْنعون [2] به مۆمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند، و عفاف خود را حفظ کنند این براى آنان پاکیزهتر است خداوند از آنچه انجام مىدهید آگاه است»

برخی آثار فاجعه آمیز نگاه کردن به فیلم های غیراخلاقی را می توان اینگونه برشمرد:
چنین افرادی از توان عاطفی کمتری برخوردارند و در روابط عاشقانه توفیق کمتری کسب می کنند.
سلامت جنسی انسان که تأثیر عمیقی در سلامت جسمی و روانی او دارد، حاصل ارضاء معقولی است که در پی تحریک واقعی و نیاز حقیقی فیزیولوژی بدن اتفاق افتاده باشد. عدم حفظ این عدم تعادل، از عقلانیت انسان می کاهد و او را وادار به گناه می کند.
جنبه جنسی بسیاری این افراد، عاری از ویژگی های انسانی می شود. آنها یک حالت «من غریبه» (جنبه تاریک) را توسعه می دهند که محور آن، شهوت جامعه ستیز و عاری از اکثر ارزش ها است.
کسانی که اینگونه فیلم ها را تماشا می کنند در برخورد با افراد دیگر در اجتماع نگاه جنسی دارند و شیطان همیشه برای گمراه کردن آنها امید دارد. زیرا آنها برای گمراهی و انحراف از مسیر الهی آمادگی لازم را دارند.
در این جا بهتر است که به تجربه دکتر روان شناس، «مک گاف» در دانشگاه کالیفرنیا بپردازیم. یافته های او (که بسیار ساده شده اند) نشان می دهند که خاطرات تجربه هایی که به هنگام تحریکات احساسی (مثل تحریک جنسی) رخ می دهند، توسط هورمون غده آدرنال در مغز می نشینند و پاک کردن آنها دشوار است. این فرض می تواند تا حدودی اثر اعتیاد به هرزه نگاری و هرزه بینی را توصیف کند. خاطرات نیرومند تحریکات جنسی از تجربه های گذشته، خودشان را در صحنه مغز حفظ می کنند و مرتباً به ذهن خطور می کنند و فرد را از لحاظ شهوانی تحریک می کنند. اگر او به هنگام این تخیلات، استمنا کند، باعث تقویت پیوند بین تحریک جنسی و اوج لذت جنسی می شود که همراه با منظره ویژه یا تکرار پی درپی آن صحنه در ذهن خواهد بود.
برخی از جامعه شناسان آلمانی ادعا می کنند که «عادت بیمارگونه دیدن عکس یا فیلم های غیر اخلاقی بر رفتارها و برخوردهای جنسی «معتادان پورنو» تأثیر منفی دارد. تا جایی که این بیماران، از انجام روابط زناشویی عادی و عشق ورزی لذتی نمی برند. کاربرانی که داوطلبانه برای ترک اعتیاد خود به روانکاو مراجعه کرده اند، اعتراف می کنند که «دیدن تصاویر غیر اخلاقی، به بخش جدایی ناپذیر ارضای جنسی آنان تبدیل شده است» و آنان نمی توانند بر «وسوسه و نیاز» دیدن این تصاویر غلبه کنند.
پژوهشگران آلمانی معتقدند که اعتیاد به دیدن فیلم ها و تصاویر غیراخلاقی، هم چنین سبب انزوا و دوری فرد از اجتماع و کاهش روابط اجتماعی او می شود.
هر قدر که اطلاعات موجود در ذهن، منظم تر و دارای عناوین کمتری باشد، دسترسی عقل به آنها برای پردازش های جدید، مهیاتر خواهد بود. اما وجود داده های فراوان و متعدد که فضای ذهن را بی جهت پر کرده باشند و با تکرار درگیری ذهنی و رفتار بیرونی، تقویت شده باشند، باعث می شود توان عقل را به مقدار چشمگیری کاهش دهند، چه رسد جایی که این داده ها، دارای تاثیر بر هورمونهای مختلف نیز باشد که تأثیرات ارگانیک را نیز درپی داشته باشد.
با پرداختن افراطی فرد به مسائل جنسی، شخصیت او به شخصیتی شهوانی تبدیل خواهد شد که تداعی ها و برداشت های وی با کوچکترین ارتباطی (حتی توهمی) رنگ جنسی به خود می گیرد. کارکرد افراد برای چنین فردی تنها ارضاء غریزه جنسی است و اهتمام خود او نیز صرفا بر ارضاء همین بعد وجودی خویش است.
علم پزشکی هنوز تا مرز شناخت بسیاری از بیماری ها فاصله ای طولانی دارد و چه بسا اموری که در زندگی روزمره ما وجود داشته باشد و ما به عنوان امور مفید از آنها استفاده کنیم، در آینده ای نزدیک ضرر آنها از نظر پزشکی ثابت شود. بنابراین اگرچه تاکنون برای هرزه بینی، اثر جسمانی مستقیم تشخیص داده نشده است (و احتمال این وجود دارد که با پیشرفت علم مشخص گردد) ولی قطعا اثر غیرمستقیم دارد .
یعنی نگاه به عکس و فیلم های مبتذل غالبا موجب تحریک سیستم عصبی خودکار (سمپاتیک و پاراسمپاتیک) و تحریک شهوت می گردد؛ هم زمان ضربان قلب و تعداد تنفس افزایش پیدا می کند؛ ترشح برخی از هورمون ها در خون بالا رفته و تعادل هورمونی و روانی شخص برای دقایقی و گاه ساعت ها و گاه روزها به مخاطره می افتد. اگر این رفتار به مدت طولانی ادامه یابد آثار آن همه عمر فرد را در بر خواهد گرفت.
هرزه بینی نه تنها بر ذهن فرد تاثیر مخرب می گذارد بلکه افراد را تشویق می کند تا بیشتر حالت سلطه جو و پرخاشگر داشته باشند.
به دنبال مشاهده اینگونه فیلمها، افراد مجرد در آینده به مقایسه آنچه در فیلم دیدهاند و آنچه از همسر خود سراغ دارند می پردازند و در نتیجه نقایص و کمبودها و ضعفهای احتمالی خود و همسر خویش در ذهن فرد برجسته شده و چه بسا باعث کاهش تمایل و علاقه به همسر انتخاب شده خود می شود و به تدریج کانون خانواده را دچار اختلال و فروپاشی می کند.
دیدن عکس ها و فیلم های مبتذل،به ویژه جوانان را، در یک حال تحریک دائم قرار می دهد، تحریکی که سبب کوبیدن اعصاب آنان و ایجاد هیجان های بیمارگونه عصبی و گاه سرچشمه امراض روانی می گردد.
این گناه، پیوند انسان با خدا را سست و در صورت استمرار، این پیوند را قطع و ایمان او را زایل می گرداند؛ غریزه جنسی انسان را به طور افراطی تحریک کرده؛ او را از فعالیت های مثبت انسانی بازداشته؛ به سمت ارتکاب فحشا و منکرات سوق می دهد. بدین وسیله انسانیت انسان که سرمایه وجودی انسان است را از او سلب می کند.
هشیار بودن این تصاویر در ذهن و مرور دائمی و ناخودآگاه آن، حضور قلب را در عبادات به خطر می اندازد و تکرار نافرمانی خدا، بهره رابطه با او را از لذت می اندازد.
همانگونه که روایات نیز بر این امر تصریح دارند، ولنگاری جنسی و ارتباطی، باعث بروز قساوت قلب می شود و مرگ معنوی و روانی قلب را درپی دارد.
مشاهده مکرر و زیاد آن و در دسترس همه بودن این نوع فیلمها (حتی به عنوان آموزش) باعث شکستن قبح و زشتی اموری است که اسلام، عقلاء و عرف جامعه آنها را زشت و قبیح می شمارند.
حتی انسانهای مۆدب و با نزاکت از بیان و ذکر برخی الفاظ که مستقیما اشاره به یکی از اعضاء بدن انسان می کند، اکراه دارند و آن را زشت و ناپسند و قبیح می دانند چه رسد به این که به مشاهده و تجزیه و تحلیل آن بپردازند.
پی نوشت ها:
1. میزان الحکمه، محمدمحمدی ری شهری. ماده النظر.
2. سوره مبارکه نور،آیه شریفه 30

گرچه بسیاری از افراد به این غذا مرغ اضافه می کنند، اما بدون آن هم غذایی کامل برای بچه های در سنین رشد محسوب می شود که رعایت نکاتی کوچک می تواند آن را به غذایی سالم تبدیل کند. این غذا به دلیل اینکه سرشار از مواد مغذی و انرژی است به سرعت در معرض فساد قرار می گیرد و بنابراین بلافاصله پس از تهیه باید در ظرف دردار در یخچال نگهداری شود و بهتر است طی یکی دو روز مصرف شود و حداکثر یکساعت قبل مصرف به آن سس زده شود. این غذا برای مسافرت یا پیک نیک مناسب نیست، زیرا به سرعت فاسد می شود . به همین دلیل نباید از ساندویچ آن برای تغذیه کودکان در مدرسه یا مهدکودک استفاده کرد. باید توجه داشت که عرضه آن در بوفه مدارس ممنوع شده است.
سیب زمینی منبع خوب ویتامین C و بتاکاروتن است. همچنین پتاسیم بالایی هم دارد. برای پخت سیب زمینی بهتر است پوست آن را با اسکاچ تمیز بشویید و با پوست آبپز یا بخارپز کنید. در پختن همه موادغذایی ازجمله سیب زمینی آب کمتری بریزید تا دور ریز موادمغذی محلول در آب به حداقل برسد. سپس پوست آن را به آرامی با دست بکنید، زیرا موادمغذی زیادی درست زیر پوست هستند که نباید دورریخته شوند. فراموش نکنید که قسمت های سبز سیب زمینی را قبل طبخ جدا کنید، چون احتمالا سرطانزا هستند. با وجود همه فواید سیب زمینی به یاد داشته باشید که این ماده در گروه سبزیجات نشاسته ای و بنابراین چاق کننده است. در تنظیم رژیم های کنترل وزن معمولا این ماده غذایی را در گروه غلات جا می دهند، زیرا انرژی مشابه آنها دارد. پروتئین آن کامل نیست و احتمالا به همین علت اجداد ما آن را به همراه تخم مرغ استفاده می کردند یا با شیر پوره می شده است.
تخم مرغ دومین ماده تشکیل دهنده الویه است. این ماده غذایی کامل ترین غذا برای رشد کودکان است. اگرچه کلسترول زرده تخم مرغ بالا است، اما موادی مثل لسیتین آن موجب کاهش کلسترول می شود، بنابراین محدودیت تخم مرغ بویژه با توجه به ارزش بالای غذایی آن توصیه نمی شود، هرچند در بیماران هیپرکلسترولمی هنوز پزشکان محدودیت 3 تخم مرغ در هفته را پیشنهاد می کنند. تخم مرغ به دلیل آرژینین بالا به رشد کودکان کمک می کند و در تقویت قدرت باروری موثر است. آبپز کردن بهترین روش طبخ تخم مرغ است و با توجه به شرایط بهداشتی کشور ما باید 10 دقیقه در آب درحال جوشیدن پخته شود تا کاملا سفت شود و مصرف تخم مرغ عسلی بویژه در سالمندان و کودکان و همچنین در حالاتی مثل شیمی درمانی و ایدز که سیستم ایمنی مختل است، خطرناک می باشد.
اکثر افراد هویج و نخودفرنگی پخته هم به سالاد الویه اضافه می کنند. هر دوی این سبزیجات سرشار از مواد مغذی اند. هویج منبع غنی بتاکاروتن است که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی و بینایی از سرطان هم پیشگیری می کند و جذب آن از هویج پخته بالاتر است، البته هویج پخته کمی چاق کننده است و افراد دیابتی باید در مصرف آن احتیاط کنند، زیرا نمایه گلایسمی آن بالا است. تا حد امکان از کنسرو نخودفرنگی استفاده نکنید.
با توجه به وجود تخم مرغ در سالاد الویه، نیازی به اضافه کردن مرغ نیست، اما با اضافه کردن آن مطمئنا ارزش غذایی سالاد الویه اضافه می شود. سینه مرغ آبپز که به سالادالویه اضافه می شود بهترین بخش مرغ است که به شیوه ای درست آماده شده است. برای آبپز کردن مرغ ابتدا پوست و همه چربی های قابل رویت آن را جدا کنید. اگر مقداری سیر و فلفل به آب آن اضافه کنیم، تولید ترکیبات مضر آن به حداقل می رسد. اضافه کردن آبلیمو هم مفید بوده و جذب مواد مغذی آن را هم افزایش می دهد.
دو ماده مضری که اغلب به سالاد الویه اضافه می شود، سس مایونز و خیارشور است. این دو ماده هر دو حاوی نمک بالا هستند و در همه افراد بویژه در افراد مبتلا به فشار خون بالا و بیماری قلبی باید محدود شوند. مصرف سس مایونز با توجه به اینکه هر قاشق مرباخوری آن 45 کیلوکالری دارد به شدت باعث چاقی می شود و چاقی ما در بیماری ها است. طعم دهنده های سس مایونز موجب اختلالات متعدد از جمله بیش فعالی در کودکان می شوند. به طورکلی همه غذاهای شور بویژه شورها و ترشی ها ممکن است باعث سرطان شوند. به هرحال اگر از این دو ماده استفاده می کنید سعی کنید در حداقل ممکن باشد. بهتر است این مواد را به مقدار کم بخرید، در یخچال نگه دارید و برای هر بار برداشت از قاشق تمیز استفاده کنید. هرگز از خیار شورهایی که باز فروخته می شوند استفاده نکنید و اگر روی آب خیار شور کپک مشاهده کردید، همه ظرف را دور بریزید. کپک ها بسیار خطرناک و بویژه سرطانزا هستند. از مصرف سس هایی که رنگ یا طعم آن تغییر کرده جدا اجتناب کنید. به جای این دو ماده می توانید از ماست کم چرب، روغن زیتون، آبلیمو و فلفل برای ادویه دار کردن استفاده کنید که همگی سرشار از مواد مفید می باشند. برای ایجاد طعم مایونز می توانید کمی پودر خردل اضافه کنید. همانطور که گفته شد فقط به مقداری از سالاد که در همان وعده استفاده می کنید سس بزنید.

در برخی موارد برای خوشمزه کردن و یا تزئین سالاد الویه از کالباس استفاده می شود. همه ما می دانیم که این فرآورده های گوشتی از گوشت های بی کیفیت و حتی زائدات گوشتی تهیه می شوند و سرشار از طعم دهنده ها و نگهدارنده هایی مثل سدیم منوگلوتامات هستند که در سرطانزایی آنها جای تردیدی نمانده است. اگر کودکانتان خواهان طعم کالباس هستند، کمی موسیر که ادویه ای سالم و کاهنده کلسترول و سایر چربی ها است را اضافه کنید. سیر و موسیر خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و ضد سرطان هم هستند. برای بهبود ارزش غذایی و کم کردن کالری در واحد وزن سالاد الویه آن را به همراه کاهو و گوجه فرنگی سرو کنید. اگر سالاد الویه را به صورت ساندویچ مثلا برای جشن تولد سرو می کنید، در ساندویچ مذبور از کاهو و گوجه فرنگی گیلاسی استفاده کنید، زیرا گوجه فرنگی خرد شده آب انداخته و ساندویچ شما را بد شکل می کند. همچنین می توانید از فلفل دلمه ای خردشده و کرفس و براکلی برای تزئین استفاده کنید. برای راحت تر شدن خوردن و هضم غذا می توانید آنها را ریز خرد کنید و یا بخارپز نمایید. برخی افراد طعم زنجفیل و آویشن را در سالاد الویه می پسندند حتما یکبار این دو ادویه مفید را امتحان کنید. به علاوه می توانید برای افزایش ارزش غذایی از زیتون استفاده کنید. به علاوه مصرف نان های سبوسدار را فراموش نکنید .
.:: This Template By : web93.ir ::.