+ ۱۳۸۹/۱۰/۰۷

افزایش شدید مصرف شیشه در بین زنان
دكتر آذرخش مكری در حاشیه برگزاری دهمین كنگره انجمن روانپزشكان گفت: مصرف شیشه می‌تواند تمام علائم روانپزشكی مانند افسردگی، جنون و پرخاشگری را در فرد ایجاد كند و فرد معتاد پس از مدتی به اختلالات شخصیتی و حافظه دچار شود.
 
مكری اظهار داشت: در همه دنیا وهمچنین در کشورخودمان پرمصرف‌ترین ماده مخدر، حشیش است، اما عوارض شیشه و كراك بسیار بیشتر است و بیشترین آسیب را به فرد معتاد می‌زندوی میانگین سنی آغاز استعمال شیشه در ایران را 25 سال ذکر کردوگفت : این در حالیست كه میانگین سنی آغاز مصرف مواد افیونی 31 سال است، البته در سال‌های اخیر زنان به مصرف شیشه تمایل بیشتری پیدا كردند. وی ادامه داد:از سوی دیگر جوانان شهری افرادی هستند كه بدون سابقه استعمال مواد مخدر دیگر بیشتر احتمال دارد به مصرف شیشه رو بیاورند.
 
مكری با بیان این كه مصرف كنندگان شیشه یك سوم تخت‌های روانپزشكی بیمارستان‌ها را اشغال كرده‌اند، اظهار كرد: بسیاری از جرم‌ها به علت استعمال این نوع مواد مخدر به وقوع می‌پیوندد، بنابراین مصرف شیشه، سیستم‌ جنایی و ارتكاب جرم را نیز دستخوش تغییر كرده است.
 
این روانپزشك درباره احتمال بهبودی مصرف کنندگان شیشه پس از ترك اظهار كرد: سه تا شش ماه پس از ترك شیشه، علائم این اعتیاد فروكش می‌كند، این در حالی است که بسیاری از افراد پیش از فرا رسیدن شش ماه، دوباره مصرف شیشه را آغاز می‌كنند. وی افزود: درمان علائم روانپزشكی استعمال مواد مخدر و جلوگیری از تمایل فرد به مصرف مجدد این مواد اهمیت زیادی دارد كه جلوگیری از تمایل به مصرف مجدد تنها با درمان دارویی امكان پذیر نیست، بلكه كار گروهی برای درمان این افراد نیاز است.
 
دکتر مکری با بیان این كه درمان یك معتاد ممكن است چندین سال طول بكشد، اظهار كرد: آگاه سازی دولتمردان در زمینه روان درمانی اعتیاد بسیار مهم است، آنان همان گونه كه هزینه‌های تخت بیمارستانی را پرداخت می‌كنند، باید در زمینه روان درمانی معتادان نیز اقداماتی را انجام دهند بنابراین هزینه‌های روان ‌درمانی آنان باید زیر پوشش سازمان‌های بیمه‌گر قرار گیرد.معاون آموزشی مركز ملی مطالعات اعتیاد درباره نقش مدارس در آموزش كودكان و نوجوانان در زمینه اعتیاد اظهار كرد: آموزش عمومی و برنامه‌های پیشگیری اولیه لازم است، ولی كافی نیست.. در این زمینه رسانه‌های جمعی می‌توانند نقش موثری را ایفا كنند.

   
+ ۱۳۸۹/۱۰/۰۷
چندی پیش رئیس دفتر رئیس جمهور در جمع اهالی فرهنگ و هنر اراک سخنانی را درباره هنر موسیقی و شعر ایراد کرده بود که مورد اعتراض برخی از علما قرار گرفت.


alt
در این حال، سایت خبری دی نا با درج مطلبی، بخشهایی از بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع شماری از دست اندر کاران موسیفی را عینا آورده است. در این سایت ابتدا نوشته شده: با بررسی نظرات علما و روحانیون درباره هنر موسیقی به بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب برخوردیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

متن کامل بیانات رهبر انقلاب در جمع دست اندر کاران موسیقی در تاریخ ۹/۵/۱۳۷۵ به شرح ذیل است:

بسم ا... الرحمن الرحیم
بنده با اینکه در امر موسیقی سر رشته ای ندارم و نمی توانم در حضور اهل فن، قضاوتی شایسته بکنم لکن به مقتضای طبیعت بشری، که قضاوت بر مبنا ذوق و قریحه انسانی و غرایض معنوی دارد، می توانم بگویم: اجرایتان خیل خوب بود. از آقای افتخاری، آقای مختاباد، آقای فیروز بخت و همچنین بقیه آقایان که زحمت کشیدید، تشکر می کنیم.

مقوله موسیقی، جزو مقولات مطرح در جامعه و به خصوص در صدا و سیما ست. البته در صدد نیستم که تبیین کلی ای در امر موسیقی داشته باشم. چون پرداختن به این مقوله، نیازمند شرایط خاص دیگر است. اینجا داخل استودیوی موسیقی جا دارد از بعد دیگری راجع به این هنر صحبت کنم: اساساً موسیقی، که در تقسیم بندی های علوم قدیم، از شعب ریاضی است و چون با دقت و محاسبه و اندازه گیری دقیق سروکار دارد، جزو بخش های دانش ریاضی محسوب می شود. هنر دقیقی است. به تعبیری دیگر، هنر موسیقی، محاسبه متکی به طبیعت و فطرت بشر است؛ که خرد انسانی، آن محاسبه را بر اساس تجربه استخراج کرده و برای آن پیشرفت قواعدی– موازینی گذاشته است.

البته امروز که اروپایی ها و غربی ها در باب موسیقی پیشرفت های زیادی کرده اند و قواعد دقیق و منظم وضع نموده اند، وضعیت طور دیگری است. در گذشته که صحبت از مسائل مبتلا به امروز موسیقی نبود و بدیهه نوازی و بدیهه خوانی رواج داشت، خواننده ای بنای خواندن می گذاشت و نوازنده ی هنرمندی هم که بغل دست او نشسته بود، به نواختن می پرداخت. نوازنده اصلاً از قبل نمی دانست که خواننده چه می خواهد بخواند؛ لذا تا خواننده برای خواندن دهان باز می کرد او هم ساز خود را کوک می نمود و به هم نوایی مشغول می شد. یعنی هیچ قاعده ای که بر مبنای آن نت نوشته ای وجود داشته باشد، در کار نبود. من در این زمینه ها تجربه و آشنایی ندارم. اما از کسانی که از اهلیت در این هنر برخوردار بوده اند، شنیده ام حتی در زمان متداول نشدن نت، آنان که در امر نوازندگی یا خوانندگی فعال بودند، طبق فطرت و ذوقی سلیم، نظم منطقی را در کار معمول می داشته و قواعد را رعایت می کرده اند.

هفت دستگاه اصیل موسیقی و دستگاه های فرعی آن، که تنها مربوط به موسیقی ایرانی نیست، بلکه در همه آهنگ های جهان وجود دارد، به گونه ای تکوین یافته، که هر صدایی شما در بیاورید، در یکی از آن دستگاه هاست. و در واقع همه آهنگ های غربی و شرقی در مجموعه این دستگاه ها می گنجد اگر توجه داشته باشید، مقام ها و گوشه های مختلف هر دستگاه از بدو شروع تا نقطه پایان، روند منظمی را طی می کنند؛ یعنی از جایی آغاز می شوند؛ فرود می آیند، فراز دارند تا جایی که تمام می شوند. همه این ها مبین حکمفرما بودن نظم در این هنر است.

بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت: هنر موسیقی، تلفیقی از دانش، اندیشه و فطرت خداداد است؛ که مظهر فطرت خدادادی در درجه اول، حنجره انسان ها و در درجه دوم ساز ها است که به دست انسان ها ساخته شده است. پس می بینید که پایه، پایه ی الهی است. حال اگر در این زمینه به سراغ سروده های مولوی بروم و بگوییم موسیقی، انعکاس صدای افلاک است و آن را به عالم عرفانی مورد اشاره او وصل کنیم، از واقعیات به تخیلات نقب زده ام. زیرا گفته های او در این خصوص، شبیه خیال است و نه واقعیت؛ و طبعاً مفهوم دیگری خواهد داشت. اما بی آن که دنبال خیال پردازی بروم، در عالم واقع، صدایی که از حنجره خواننده صادر می شود، با یک پایه الهی و خلقی که مربوط به خدای متعال است، مانند بنا مستحکم و وسیع، پر جاذبه و رنگین شکل می گیرد. اولین نتیجه ای که این بیان دارد، آن است که ما این هنر را در راه خدا مصرف کنیم.

من این نکته را می خواهم به شما آقایان – اعم از خواننده، نوازنده، آهنگساز و موسیقی دان – عرض کنم که، این هنر ساخته و پرداخته نعمت های الهی را، که بر اساس یک ذوق و قریحه ذاتی و یک نظم و انتظام خردمندانه شکل می گیرد و در واقع جان دادن به بی جان هاست، در راه خدا و رضای او مصرف کنید. البته ما از دوران جوانی خودمان حرف های برخی از اهالی هنر را می شنیدیم، که روشنفکر مآبانه و واقعاً بی پایه واساس، مبتنی به این نکته بود که ما هنر را در راه فکر و پیش بینی و سیاست، به کار نمی بندیم. آنها که ادعای چنین داشتند، هنرشان – اعم از شعر و دیگر فنون - بیش از سایرین در خدمت سیاست ها قرار می گرفت. قصد ورود به چنین بحث ها را ندارم، اما می خواهم بگویم: هر کار که متکی به اراده انسان است، باید برای هدفی انجام گیرد. هر چه هدف متعالی تر باشد، آن کار یا هنر ارزشمند تر می شود.

متأسفانه هدف موسیقی در شرق، منظورم ایران و کشورهای عربی است. و گرنه از وضعیت موسیقی در هند و چین و سایر ممالک خاور دور، خبر ندارم. به هر حال، تاریخ موسیقی ایران در طول قرون ممتد – چه قبل و چه بعد از اسلام – را خوانده ام و از سیر و سر نوشت موسیقی عرب – به خصوص بعد از اسلام – مطلعم. آنچه بر اساس مطالعات خودم می توانم بگویم، این است که موسیقی در منطقه ما، برای هدف های متعالی به کار نرفته است و این به خلاف سیر موسیقی در اروپاست.


در غرب موسیقی هایی که گاهی یک ملت را نجات داده کم نبوده است


می دانید که من به طور طبیعی از جمله آدم های غرب ستیزم. چنان که هیچ ویژگی غرب، مرا مبهوت و مجذوب نمی کند. در عین حال، ویژگی های مثبت غرب را از روی محاسبه، تأیید می کنم. یکی از آن ویژگی ها، مقوله موسیقی است. درست است که در غرب، موسیقی های منحط وجود دارد. اما در همان نقطه از جهان، از دیر باز موسیقی های آموزنده و معنا دار هم بوده است؛ موسیقی ای که برای گوش سپردن به آن، انسان عارف واقف خردمند، می تواند بلیت تهیه کند، در سالن اجرای کنسرت بنشیند و ساعتی، از آن لذت ببرد. در غرب موسیقی هایی که گاهی یک ملت را نجات داده و گاهی یک مجموعه فکری را به سمت صحیح هدایت کرده، کم نبوده است.

غرب برخوردار از چنین ویژگی ای نیز بوده و هست. در شرق که راجع به آن گفتم ( یعنی در محدوده جغرافیایی مورد اشاره ) متأسفانه موسیقی از چنین اعتبار و جایگاهی برخوردار نبوده است. موسیقی در این جا عبارت از آهنگ ها و آلات و ادوات لهو بوده؛ که فقها از آن به موسیقی لهوی حرام تعبیر کرده اند. فرض بفرمایید فلان خلیفه، شب دچار بی خوابی می شده است. موسیقی دان ها همراه با کنیزکان مغنی، بایستی می آمدند تا اسباب طرب او را فراهم کنند. موسیقی دان با آن خصوصیات که گفتم اهل خرد و قریحه و ذوق است بایستی خود را می شکست و انواع و اقسام هنرهای خویش را نثار می کرد تا خلیفه از حالت افسردگی که لازمه خونریزی ها، قساوت و خباثت های وی بود – بیرون می آمد! این وضعیت موسیقی در بارگاه خلفا و امرای عرب بود. یعنی همین قضیه، در مورد سلاطین ایران هم صدق می کند. پادشاهان که اهل موسیقی لهو بوده، و دربارهای موسیقی طرب داشته اند، کم نیستند. که از آن جمله می توان به دربار قاجار و پادشاهان آن سلسله اشاره کرد. توجه می کنید که موسیقی در خدمت چه جریان ها و کسانی بوده است؟! اینکه می بینید در کلمات فقها، موسیقی، مقوله ای حرام و ممنوع و دست نزدنی ونزدیک نشدنی است، به همین خاطر است.

در منطقه ای که تاریخ موسیقی ما در آن شکل گرفته است، موسیقی معنای صحیح ندارد. شما باید به آن معنا و مفهوم صحیح بدهید؛ و در واقع باعث نجات آن شوید. حرف من با موسیقی دان ها این است که موسیقی را به سمت معنا و هدف های متعالی ببرید؛ هدف ها فراتر از هدف عیاشی فلان عاشق کذایی که بهمان معشوقه کذایی تر را دوست می داشته و چون مورد بی اعتنایی وی قرار گرفته و دلش شکسته است، می خواهد پای فلان ساز بنشیند و در اثر آهنگ و ترانه سوزناک، اشک از فراق بریزد! چنین هدفی در استعمال موسیقی ارزشمند نیست. چه ارزشی دارد که به خواهش دل یک نفر بسازند و بخوانند و بنوازند و آن اندیشه ریاضی و محاسبه علمی و منطقی را – که اعتبار موسیقی است – چنین خوار و ذلیل کنند؟! که برای هدف متعالی باشد. اگر چنین باشد، آن وقت می شود موسیقی را پاک و مقدس نامید. آن وقت می شود ما هم مثل غربی ها کنسرت داشته باشیم ( عنوانش را مثلاً محفل خوانندگی بگذاریم، تا اصطلاح غربی به کار نبرده باشیم ) که مردم – اعم از معمولی و متدین – بلیت تهیه کنند و برای شنیدن ساز و آواز شما، به آن محفل بیایند.

توجهی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بایستی از طرف دست اندرکاران موسیقی نسبت به موسیقی صورت می گرفت، نگرفت. البته این بدان معنا نیست که کارها خوب انجام نشده است. مسلماً شده است که ما اینجا می نشینیم و به کار شما گوش می سپاریم. بنده آدمی نیستم که اگر موسیقی حرام نواخته شد بنشینم و به آن گوش بسپارم. آن چه در این مقوله، حرام بوده هنوز هم حرام است. در برخورد با حرام هم جای ملاحظه نیست ومن هم به عنوان فرد متشرع که ملاکم فقه است، ملاحظه کاری نمی کنم. منتها، تلاش هایی که بعضی از افراد دلسوز و مخلص در زمینه موسیقی از اول انقلاب کرده اند، خوب بوده است و این البته منهای توجه همه جانبه ای است که گفتم بایستی می شد، اما نشد. به هر حال از این به بعد می گویم که خواننده ها و نوازنده های ما، مردمان متدینی هستند که در مقوله موسیقی اصول را ملاحظه می کنند. رعایت اصول از جانب آنها موجب شده که نوارهای موسیقی تا حدودی از حال و هوای گذشته، خارج شود. امروز نوارهایی وجود دارد که یا مشکوک است و یا پاک و بی اشکال است. البته در کنارش نوارهای دارای اشکال هم وجود دارد. اخیراً در پاسخ به سوال برخی از دوستان – آقای لاریجانی و دوستان صدا و سیما – گفتم: همه آن چه را که از صدا و سیما پخش می شود از حیث بلا اشکال بودن شرعی، تأیید نمی کنم. بعض نواها واقعاً اشکال دارد. مسلماً آهنگ هایی که از آرشیو صدا و سیما بیرون می آید، حرام است. این آهنگ ها زمانی که به رسم دربار " هارون الرشید " برای افرادی از خاندان فاسد قاجار و پهلوی، که مقلد هارون الرشید، آن هم نه در کشورگشایی و کشور داری و عرضه و لیاقت، بلکه در عیاشی و رذالت بودند، ساخته شده است. در این آهنگ ها و موسیقی ها ذره ای وجه حلیت نیست؛ اما تا دلتان بخواهد، در آن وجه حرمت هست.

موسیقی را باید به سمت هدف متعالی بکشانید. این را هم فراموش نکنید که کلام از محسنات موسیقی ماست. اصلاً نقطه قوت در موسیقی فارسی و عربی، وجود کلام به صورت اغلبی است. یعنی غالباً چنین بوده که موسیقی با کلام همراه می شده است. مسلماً کلام بر جهت گیری کار مجموعه شما تأثیر می گذارد. به تعبیر دیگر در بعضی اوقات، کلام که با آهنگ نواخته شده همراه است، وجه هدایتگر دارد و این وجه در معنای عرفانی، اخلاقی، اجتماعی یاسیاسی کلام نهفته است. آن وقت است که می توان گفت: کلام هدایت گر، موسیقی را دارای جهت متعالی می کند. یک وقت است که آهنگ را با کلامی گمراه کننده همراه می کنید. فرض بفرمایید کلام، مبین سوز و گداز یک عاشق کاملاً جسمانی و مادی برای معشوقه خود است. سوز و گداز کذا هم به خاطراین است که عاشق به معشوقه دست پیدا کند و شب را با او تا صبح بگذراند! هیچ هدف دیگر ندارد و صد در صد هدف مادی است. مسلماً کلام که برای این مقصود گفته شود، حرام است. این هنر شماست که بگردد و شعر های خوب را پیدا کند. البته شعر های حافظ و سعدی هم، همیشه عرفانی نیست.

چه بسا شعر جسمانی و مادی هم دارند. شعر را پیدا کنید و کلامی را بیابید که حقیقتاً معنای عرفانی یا اخلاقی داشته باشد؛ مثل خیل از غزل ها ی صائب و بعضی از شعرای سبک هندی، که از جنبه اخلاقی خوب و قابل قبولی برخوردار است. کلام هایی چنین را روی آهنگ های خود بگذارید، تا آثار پسندیده ای به وجود بیاورید.

درخواست من از شما آقایان موسیقی دان ها و افرادی که در این زمینه بسیار مهم صاحب نظر و هنر هستید، این است که احساس مسئولیت کنید و موسیقی را نجات دهید. البته من دلم نمی خواهد مفاهیم با هم مخلوط شود. بعضی از موسیقی دان های سنتی اصیل و ریشه دار، گاهی می گویند که موسیقی قبل از انقلاب دچار ابتذال شده بود؛ ولی در دوران انقلاب الحمدا... آن ابتذال از بین رفت. من این را نمی خواهم بگویم. از دید یک متخصص، همان است که موسیقی دچار ابتذال شده بود. خوشبختانه، به خاطر محدودیت های قهری انقلاب، آن ابتذال ها از پیکر موسیقی فرو ریخت. من تقسیم دیگر را می خواهم مطرح کنم. چون تنها به این که آن ابتذال ها از بین برود، قانع نیستم. بلکه می گویم: در همین موسیقی غیر مبتذل سنتی عالمانه هم شما وظیفه دارید جهت گیری درست ایجاد کنید.

توقع من از شما، هدف دار کردن موسیقی است. من این توقع را هم از آقایان آهنگ ساز و موسیقی دان دارم. اگر شما توانستید این کار را بکنید، بدانید خشتی را خواهید گذاشت که نه برای تمدن ایران اسلامی، بلکه برای کل جهان محفوف به همان سیاستی که قبلاً عرض کردم، مبارک خواهد بود. حتی ممکن است دیگران هم در آینده، از این اهتمام شما، بهره ببرند. گفتم که از وضعیت موسیقی در هند و چین و خاور دور اطلاع زیادی ندارم و نمی خواهم درباره آن قضاوت کنم، اما بدانید در صورت هدف دار کردن موسیقی از طرف شما، موسیقی جهان عرب و شاید دیگر ممالک اسلامی هم، منتفع خواهد شد. موسیقی را هدف دار، جهت دار و معنا دار، اجرا و طراحی کند و صبغه ها لهو را، از آن بزدایید. هنر انسان بی نهایت است. اگر به این اصل معتقدید، چه لزومی دارد گوشه های مطربی و لهوی را، که موجد تحرکات فیزیکی است از موسیقی حذف نکنید؟! شما می توانید با حذف آن گوشه های مخرب، گوشه های جدیدی به وجود آورید. کسانی که قبلاً گوشه های کذا را وضع، تبیین و تدوین کرده اند، مگر بالاتر از شما بوده اند؟ آنها البته انسان ها با ذوق و دانشی بودند، چنان که شما هم هستید. من دعوت به غم انگیز بودن و بی ذوقی نمی کنم؛ بلکه دعوت من، به متعالی شدن و پدیده موسیقی را از ابتلائات مادی بشر بیرون کشیدن و فراتر آوردن است. امیدوارم به این دعوت، جواب مثبت داده شود و موسیقی را به سمت متعالی شدن سوق دهد. اگر شما هم اقدام نکنید بالاخره گروهی می آیند و به این روش تکاملی عمل می کنند. به هر حال، بشر در زندگی ناگزیر از تکامل است.

در زمینه موسیقی، باید آثاری پدید آورد که برای ملت ها و انسان های صاحب اندیشه و خردمند، راه گشا باشد. والا اینکه هر آدم بی سر و پا و هر لات عرق خور از موسیقی التذاذی ببرد و خیال کند ویژه او ساخته شده است، ارزش و اهمیت ندارد. موسیقی ای ارزشمند است که انسان های خرد مند و صاحب اندیشه و افرادی که یک حرکت و تشخیص شان گاهی دنیایی را تکان می دهد، از آن بهره ببرند و استفاده کنند.

به یاد دارم در زمان گذشته که ما مشغول مبارزه بودیم یک وقت بحث از موسیقی و سمفونی های بتهون پیش آمد. از برخی مطلعین شنیدم که شور «علی اف» در جنگ جهانی، باعث نجات شوروی، شده بود! از همین آهنگ شور موسیقی شما، آهنگساز و نوازنده ای در شوروی، قطعه ای ساخته که ملت را تکان داده است! من اگر چه «علی اف» را نمی شناسم و شور او را نشنیده ام اما می دانم «شور» چیست و می دانم که انسانی با قریحه می تواند با یک آهنگ ملتی را منقلب کند و تکان دهد.

به دنبال مسائلی چنین، در وادی موسیقی باشید. اینکه از صدا و سیما اسم می برم، بدین معنا نیست که وزارت ارشاد را فراموش کنم. وزارت ارشاد هم جزو موظف ترین هاست. اما شما جزو متعهد ترین و موظف ترین ها هستید. پس به سراغ این کار بروید. به هر حال باز هم از آقایان تشکر می کنم و امیدوارم خداوند کمک تان کند و انشاء ا... بتوانید همان طور که رضای خداست و مورد خواست انقلاب و اسلام است، پیش بروید و عمل کنید.
والسلام علیکم و رحمه ا....

   
+ ۱۳۸۹/۱۰/۰۷

س 1128: ملاك تمييز موسيقى حلال از حرام چيست؟ و آيا موسيقى كلاسيك حلال است، بسيار مناسب است كه معيار آن را بيان فرماييد؟

هر موسيقى كه به نظر عرف موسيقى لهوى و مطرب كه مناسب با مجالس عيش و نوش است باشد، موسيقى حرام محسوب مى‏شود و فرقى نمى‏كند كه موسيقى كلاسيك باشد يا غير كلاسيك. تشخيص موضوع هم موكول به نظر عرفى مكلّف است و اگر موسيقى اين گونه نباشد بخودى خود اشكال ندارد.

س 1129: گوش دادن به نوارهايى كه توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا مؤسسه اسلامى ديگر مجاز اعلام شده‏اند، چه حكمى دارد؟ و استفاده از آلات موسيقى مثل كمان، ويولون و نى چه حكمى دارد؟

جواز گوش دادن به نوارها منوط به تشخيص خود مكلّف است كه اگر تشخيص دهد مشتمل بر غنا و موسيقى لهوى مناسب با مجالس عيش و نوش و خوش‏گذرانى و همچنين مطالب باطل نيست، گوش دادن به آن اشكال ندارد بنابراين تجويز آن توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا هر مؤسسه اسلامى ديگر به تنهايى دليل شرعى براى مباح بودن آن نيست و بكارگيرى آلات موسيقى در موسيقى لهوى مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه جايز نمى‏باشد، ولى استفاده حلال از آنها براى اهداف عقلائى اشكال ندارد و تشخيص مصاديق هم موكول به نظر خود مكلّف است.

س 1130: منظور از موسيقى مطرب ولهوى چيست؟ و راه تشخيص موسيقى مطرب و لهوى از غير آن چيست؟

موسيقى مطرب و لهوى آن است كه به سبب ويژگيهائى كه دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقى دور نموده و به سمت بى‏بندوبارى و گناه سوق دهد و مرجع تشخيص موضوع عُرف است.

س 1131: آيا شخصيت نوازنده و محل نواختن و يا غرض و هدف از آن در حكم موسيقى تأثير دارد؟

موسيقى حرام، موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه است و گاهى شخصيت نوازنده يا كلام همراه آهنگ يا مكان و يا ساير شرايط در اينكه موسيقى تحت عنوان موسيقى مطرب و لهوى حرام و يا عنوان حرام ديگر قرار بگيرد مؤثر است مانند اينكه بر اثر آن امور، منجر به ترتّب فساد شود.

س 1132: آيا معيار حرمت موسيقى فقط مطرب و لهوى بودن آن است يا اينكه ميزان تحريك و تهييج آن هم تأثير دارد؟ و اگر باعث حزن و گريه شنونده شود، چه حكمى دارد؟ خواندن و شنيدن غزلهايى كه به صورت سه ضرب و همراه با موسيقى خوانده مى‏شوند، چه حكمى دارد؟

ملاك آن ملاحظه كيفيت نواختن موسيقى با در نظر گرفتن همه خصوصيات و ويژگيهاى آن است و اينكه از نوع موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، هر موسيقى كه به حسب طبيعت خود از نوع موسيقى لهوى باشد، حرام است اعم از اينكه مهيّج باشد يا خير و موجب ايجاد حزن و اندوه و حالات ديگر در شنونده بشود يا خير و هرگاه غزل‏هائى كه همراه با موسيقى خوانده مى شوند به صورت غنا و آواز لهوى مناسب مجالس لهو و لعب در آيند، خواندن و شنيدن آنها حرام است.

س 1133: غنا چيست؟ آيا غنا فقط شامل صداى انسان است يا اينكه شامل صداهاى حاصل از آلات موسيقى هم مى‏شود؟

غنا عبارت است از صداى انسان در صورتى كه باترجيع و طرب همراه بوده و مناسب مجالس لهو و گناه باشد كه خواندن به اين صورت و گوش دادن به آن حرام است.

س 1134: آيا زدن بر ظرفها و ساير وسايلى كه جزء آلات موسيقى نيستند، در عروسى‏ها توسط زنان جايز است؟ اگر صدا به بيرون از مجلس برسد و مردان آن را بشنوند چه حكمى دارد؟

جواز اين عمل بستگى به كيفيت نواختن دارد. اگر به شيوه متداول در عروسى‏هاى سنّتى باشد و لهو محسوب نشود و فسادى هم بر آن مترتّب نگردد، اشكال ندارد.

س 1135: دف زدن توسط زنان درعروسى ها چه حكمى دارد؟

استفاده از آلات موسيقى براى نواختن موسيقى لهوى و مطرب جايز نيست، امّا آوازخوانى در مجالس عروسى، بعيد نيست براى زنان جايز باشد.

س 1136: آيا گوش‏دادن به غنا در خانه جايز است؟ اگر در فردى تأثير نداشته باشد چه حكمى دارد؟

گوش دادن به غنا بطور مطلق حرام است، چه در خانه به تنهايى شنيده شود و يا در حضور ديگران و چه در او تأثير بگذارد يا خير.

س 1137: بعضى از جوانان كه تازه به سن بلوغ رسيده‏اند از مراجعى تقليد مى‏كنند كه فتوى‏ به حرمت موسيقى بطور مطلق داده‏اند هر چند از راديو و تلويزيون دولت اسلامى پخش شود، حكم اين مسئله چيست؟ و آيا اگر ولىّ فقيه گوش دادن به موسيقى حلال را اجازه داده باشد، آيا تجويز او بخاطر احكام حكومتى براى جواز آن كافى است يا اينكه آنان بايد به فتواى مرجع تقليد خود عمل كنند؟

فتوى‏ به جواز يا عدم جواز گوش دادن به موسيقى از احكام حكومتى نيست، بلكه حكم شرعى فقهى است و بر هر مكلّفى واجب است در اعمالش به فتواى مرجع تقليد خود مراجعه كند. ولى موسيقى اگر مناسب با مجالس لهو و گناه نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتّب نگردد، دليلى بر حرمت آن وجود ندارد.

س 1138: مقصود از موسيقى و غنا چيست؟

غنا يعنى ترجيع صدا به نحوى كه مناسب با مجالس لهو باشد كه از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است. ولى موسيقى، نواختن آلات آن است كه اگر به نحو معمول در مجالس لهو و گناه باشد، هم بر نوازنده و هم بر شنونده حرام است. و اگر به آن نحو نباشد، فى نفسه جائز است و اشكال ندارد.

س 1139: من در مكانى كار مى‏كنم كه صاحب آن هميشه به نوارهاى غنا گوش مى‏دهد و من هم مجبور به شنيدن آن هستم، آيا اين كار براى من جايز است ياخير؟

اگر نوارها در بردارنده غنا يا موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت باشند، گوش دادن و شنيدن آن جايز نيست.ولى اگر مجبور به حضور در آن مكان هستيد، رفتن به آنجا و كاركردن در آن براى شما اشكال ندارد ولى واجب است به غنا گوش ندهيد هر چند به گوش شما بخورد و آن را بشنويد.

س 1140: موسيقى كه از راديو و تلويزيون جمهورى اسلامى پخش مى‏شود، چه حكمى دارد؟ آيا اين گفته كه حضرت امام«قدس سره» موسيقى را بطور مطلق حلال اعلام كرده‏اند، صحيح است؟

نسبت حلال دانستن موسيقى به طور مطلق به راحل عظيم الشأن حضرت امام خمينى«قدس سره» كذب و افتراء است. امام«قدس سره» معتقد به حرمت موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت بودند و نظر ما هم همين است، ولى اختلاف در ديدگاهها از تشخيص موضوع نشأت مى‏گيرد زيرا تشخيص موضوع موكول به نظر خود مكلّف است. گاهى نظر نوازنده با نظر شنونده تفاوت پيدا مى‏كند كه در اين صورت موسيقى كه به تشخيص مكلّف لهو و مناسب با مجالس گناه است بر او گوش دادن به آن حرام مى‏باشد وامّا صداهاى مشكوك محكوم به حليّت هستند و پخش از راديو و تلويزيون به تنهايى دليل شرعى بر مباح و حلال بودن آنها محسوب نمى‏شود.

س 1141: گاهى از راديو و تلويزيون آهنگهايى پخش مى‏شود كه به نظر من مناسب با مجالس لهو و فسق هستند، آيا بر من واجب است كه از گوش دادن به آنها خوددارى نموده و ديگران را هم از آن منع كنم؟

اگر آنها را از نوع موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو مى‏دانيد، جايز نيست به آنها گوش دهيد، ولى نهى ديگران از باب نهى از منكر منوط به اين است كه احراز نماييد كه آنان هم آهنگهاى مزبور را از نوع موسيقى حرام مى‏دانند.

س 1142: گوش دادن و توزيع غنا و موسيقى لهوى كه محصول كشورهاى غربى است، چه حكمى دارد؟

در عدم جواز گوش دادن به موسيقى لهوى مطرب و مناسب با مجالس لهو و باطل، فرقى بين زبانها و كشورهاى محل توليد وجود ندارد. بنابر اين خريد و فروش و گوش دادن و توزيع اين نوارها در صورتى كه محتوى غنا يا موسيقى لهوى حرام باشند جايز نيست.

س 1143: خواندن به صورت غنا توسط هر يك از مرد يا زن چه از طريق نوار كاست باشد و يا از طريق راديو و چه همراه موسيقى باشد و يا نباشد، چه حكمى دارد؟

غنا حرام است و خواندن به صورت غنا و گوش دادن به آن جايز نيست اعم از اينكه توسط مرد باشد يا زن و بطور مستقيم باشد يا از طريق نوار و همراه با نواختن آلات لهو باشد يا نه.

س 1144: نواختن موسيقى به منظور اهداف و اغراض عقلائى و حلال در مكان مقدسى مانند مسجد چه حكمى دارد؟

نواختن موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه بطور مطلق جايز نيست حتّى اگر در غير مسجد و براى غرض عقلائى حلالى باشد، ولى اجراى سرودهاى انقلابى و مانند آن همراه با نغمه‏هاى موسيقى در مكان مقدس و در مناسبتهايى كه آن را اقتضا مى‏كند، اشكال ندارد مشروط بر اينكه با احترام آن مكان منافات نداشته باشد و در مكانهايى مثل مسجد براى نمازگزاران مزاحمت ايجاد نكند.

س 1145: آيا آموختن موسيقى بخصوص سنتور جايزاست؟ ترغيب و تشويق ديگران به آن چه حكمى دارد؟

بكارگيرى آلات موسيقى براى نواختن موسيقى غيرلهوى، اگر براى اجراى سرودهاى انقلابى يا دينى و يا براى اجراى برنامه‏هاى فرهنگى مفيد و برنامه‏هاى ديگر با غرض عقلائى مباح باشد، اشكال ندارد به شرط اينكه مستلزم مفاسد ديگرى نباشد و همچنين آموختن و ياددادن نوازندگى براى امر فوق فى‏نفسه اشكال ندارد.

س 1146: گوش دادن به صداى زن هنگامى كه شعر و غير آن را با آهنگ و ترجيع مى‏خواند اعم از اينكه شنونده، جوان باشد ياخير، مذكر باشد يا مؤنث چه حكمى دارد؟ و اگر آن زن از محارم باشد، حكم آن چيست؟

اگر صداى زن به صورت غنا نباشد و گوش دادن به صداى او هم به قصد لذت و ريبة نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتّب نگردد، اشكال ندارد و فرقى بين موارد فوق نيست.

س 1147: آيا موسيقى سنّتى كه ميراث ملى ايران مى‏باشد، حرام است يا خير؟

چيزى كه از نظر عرف، موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت محسوب شود، بطور مطلق حرام است و در اين مورد فرقى بين موسيقى ايرانى و غيرايرانى و موسيقى سنتى و غير آن نيست.

س 1148: گاهى از راديوهاى عربى بعضى ازآهنگهاى موسيقى پخش مى‏شود، آيا گوش دادن به آنها بخاطر علاقه به شنيدن زبان عربى جايز است؟

گوش دادن به موسيقى لهوى متناسب با مجالس لهو و معصيت بطور مطلق حرام است و علاقه به شنيدن زبان عربى مجوز شرعى براى آن محسوب نمى‏شود.

س 1149: آيا تكرار اشعارى كه بصورت آواز و بدون موسيقى خوانده مى‏شوند جايز است؟

غنا حرام است هر چند همراه بانواختن آلات موسيقى نباشد و منظور از غنا ترجيع صدا به نحوى است كه مناسب با مجالس لهو و فسق باشد، ولى صرف تكرار شعر اشكال ندارد.

س 1150: خريد و فروش آلات موسيقى چه حكمى دارد؟ و حدود استفاده از آنها كدام است؟

خريد و فروش آلات مشترك براى نواختن موسيقى غير لهوى اشكال ندارد.

س 1151: آيا غنا در مثل قرآن و دعا و اذان جايز است؟

غنا صوتى است كه با ترجيع و طرب همراه بوده و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد كه بطور مطلق حرام است حتّى اگر در دعا و قرآن و اذان و مرثيه و غيره باشد.

س 1152: امروزه موسيقى براى معالجه بعضى از بيماريهاى روانى مانند افسردگى، اضطراب، مشكلات جنسى و سرد مزاجى زنان بكار مى‏رود، حكم آن چيست؟

اگر احراز شود كه نظر پزشك متخصص و امين اين است كه معالجه متوقف بر استفاده از موسيقى است، بكارگيرى آن به مقدارى كه معالجه بيمار اقتضا مى‏كند اشكال ندارد.

س 1153: گوش دادن به غنا اگر باعث تمايل بيشتر انسان به همسرش شود، چه حكمى دارد؟

مجرّد افزايش تمايل به همسر مجوّز شرعى براى گوش دادن به غنا محسوب نمى‏شود.

س 1154: اجراى كنسرت توسط زن براى زنان با علم به اينكه گروه نوازندگان نيز زن هستند، چه حكمى دارد؟

اگر اجراى كنسرت به صورت ترجيع مطرب(غنا) نباشد و موسيقى هم كه نواخته مى‏شود از نوع لهوى حرام نباشد، اين امر فى‏نفسه اشكال ندارد.

س 1155: اگر معيار حرمت موسيقى، لهو بودن و مناسبت آن با مجالس لهو و گناه است، پس آوازها و سرودهائى كه باعث ايجاد طرب در بعضى از مردم حتّى كودك غير مميّز مى‏شوند، چه حكمى دارند؟ و آيا گوش دادن به نوارهاى مبتذلى كه در آنها زنان به صورت غنا مى‏خوانند ولى طرب‏آور نيستند جايز است؟ همچنين مسافرينى كه سوار اتوبوس‏هاى عمومى كه غالبا از اين نوارها استفاده مى‏كنند مى‏شوند، چه تكليفى دارند؟

چنانچه موسيقى يا آوازى كه با ترجيع و طرب همراه است از لحاظ كيفيت يا مضمون يا حالت خاص شخص نوازنده يا خواننده در خلال نواختن يا خواندن از نوع غنا يا موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت باشد، گوش كردن به آن حرام است حتّى براى كسى كه او را به طرب نيندازد و تحريك نكند و اگر در اتوبوس‏ها و ماشين‏هاى ديگر نوار غنا يا موسيقى لهوى پخش شود، مسافرين بايد از گوش دادن به آن خوددارى نموده و نهى از منكر كنند.

س 1156: آيا جايز است مردى غناى زن اجنبيه را به قصد لذت بردن از حلال خود گوش كند؟ آيا غناى زن براى شوهر و برعكس جايز است؟ و آيا اين گفته صحيح است كه شارع مقدس غنا را به علت ملازمت آن با مجالس لهو و لعب و عدم انفكاك از آن دو حرام كرده و تحريم غنا ناشى از تحريم آن مجالس است نظير تحريم تجارت و ساخت مجسمه كه فايده‏اى غير از عبادت براى آن متصوّر نيست، بنابر اين انتفاء مناط و علت حكم در اين زمان ، مستلزم انتفاء حرمت است؟

گوش دادن به غنا كه عبارت است از ترجيع صدا به نحوى كه طرب‏انگيز و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، مطلقا حرام است، حتّى غناى زن براى شوهرش و بالعكس و قصد لذت بردن از همسر، استماع غنا را مباح نمى‏كند و حرمت غنا و مجسمه‏سازى و مانند آن، با تعبّد به شرع ثابت شده و از احكام ثابت فقه شيعه محسوب مى‏شوند و دائر مدار ملاكات فرضى و آثار روانى و اجتماعى نمى‏باشد، بلكه تا زمانى كه اين عنوان حرام بر آنها صدق كند، حكم آنها حرمت و وجوب اجتناب بطور مطلق است.

س 1157: دانشجويان دانشكده علوم تربيتى بايد در مرحله دروس اختصاصى در درس سرودها و آوازهاى انقلابى شركت كنند زيرا در آنجا قطعه‏هاى موسيقى را آموخته و بطور اجمالى با آنها آشنا مى شوند. وسيله اصلى فراگيرى اين درس ارگ است، آموختن اين درس كه جزء واحدهاى اجبارى است چه حكمى دارد؟ خريد و استفاده از وسيله مذكور براى ما چه حكمى دارد؟ و بخصوص خواهران نسبت به اجراى تمرين در برابر مردها چه وظيفه‏اى دارند؟

استفاده از آلات موسيقى فى‏نفسه براى اجراى سرودهاى انقلابى و برنامه‏هاى دينى و فعاليت‏هاى فرهنگى و تربيتى مفيد، اشكال ندارد و خريد و فروش آلات نوازندگى و ياددادن و فراگيرى آن براى استفاده در امور مذكور اشكال ندارد و خواهران مى‏توانند با رعايت حجاب واجب و ضوابط شرعى در كلاس درس حاضر شوند.

س 1158: بعضى از ترانه‏ها در ظاهر انقلابى هستند و عرف هم آنها را انقلابى مى‏داند ولى نمى‏دانيم كه آيا خواننده، قصد خواندن يك ترانه انقلابى را داشته يا يك ترانه طرب‏آور و لهو را، با توجه به اينكه خواننده مسلمان نيست ولى ترانه‏هاى او ملّى و متضمّن جملاتى برضد اشغال و همچنين تحريك مردم به مقاومت است، گوش دادن به اين ترانه‏ها چه حكمى دارد؟

اگر كيفيت آنها از نظر شنونده عرفا، طرب‏آور و لهوى نباشد، گوش دادن به آنها اشكال ندارد و قصد و نيّت خواننده و مضمون چيزى كه مى‏خواند در اين باره تأثيرى ندارد.

س 1159: جوانى بعنوان مربّى و داور بين‏المللىِ بعضى از ورزشها بكار اشتغال دارد. شغل او اقتضا مى‏كند كه به بعضى از باشگاههائى وارد شود كه غنا و موسيقى حرام در آنها پخش مى‏شود، با توجه به اينكه اين كار مقدارى از هزينه‏هاى زندگى او راتأمين مى‏كند و فرصتهاى شغلى هم در محل زندگى او كم است، آيا اين كار براى او جايز است؟

اين شغل براى او اشكال ندارد هر چند گوش دادن به غنا و موسيقى لهوى براى او حرام است امّا در موارد اضطرارى جايز است داخل مجلس غنا و موسيقى حرام شود، ولى بايد از گوش دادن به آن اجتناب كند و آنچه كه بدون اختيار به گوش او مى‏خورد، اشكال ندارد.

س 1160: آيا فقط گوش دادن به موسيقى، حرام است يا اينكه شنيدن آن هم حرام است؟

شنيدن غنا يا موسيقى لهوى و طرب‏آور حكم گوش دادن را ندارد مگر در بعضى از موارد كه شنيدن از نظر عرف گوش دادن محسوب مى‏شود.

س 1161: آيا نواختن موسيقى همراه قرائت قرآن با غير از آلاتى كه استفاده از آنها در مجالس لهو و لعب معمول است، جايز است؟

تلاوت قرآن كريم با صداى زيبا و صوت مناسب با شأنِ قرآن كريم اشكال ندارد، بلكه امر راجحى است مشروط براينكه به حدّ غناى حرام نرسد، ولى نواختن موسيقى با آن، وجه شرعى ندارد.

س 1162: طبل زدن در جشن‏هاى ميلاد و غير آن چه حكمى دارد؟

استفاده از آلات نوازندگى و موسيقى به نحو لهوى و مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه بطور مطلق حرام است.

س 1163: آلات موسيقى كه دانش‏آموزان مدارس عضو گروههاى سرود آموزش و پرورش از آنها استفاده مى‏كنند چه حكمى دارند؟

آن دسته از آلات موسيقى كه در نظر عرف از آلات مشترك قابل استفاده براى كارهاى حلال محسوب مى‏شوند، جايز است بطور غير لهوى براى مقاصد حلال بكار گرفته شوند ولى آلاتى كه عرفا از آلات مخصوص لهو محسوب مى‏شوند جايز نيست مورد استفاده قرار گيرند.

س 1164: آيا ساخت سنتور كه از آلات موسيقى محسوب مى‏شود و كسب درآمد با آن به عنوان شغل جايز است؟ آيا بهره‏گيرى از اموال و كمك به ساخت سنتور به منظور توسعه و تكميل صنعت سنتورسازى و تشويق نوازندگان به نواختن آن جايز است؟ و آيا آموزش موسيقى سنتى ايرانى به قصد نشر و احياى موسيقى اصيل جايز است؟

استفاده از آلات نوازندگى موسيقى براى اجراى سرودهاى ملّى يا انقلابى يا هر امر حلال و مفيدى تا زمانى كه به حد طرب و لهو مناسب با مجالس لهو و معصيت نرسيده است اشكال ندارد. همچنين موسيقى و تعليم و يادگرفتن و ساختن آلات آن براى اهداف مذكور فى‏نفسه اشكال ندارد.

س 1165: چه آلاتى لهو محسوب مى‏شوند و استفاده از آنها به هيچ وجه جايز نيست؟

آلاتى كه نوعا در لهو و لعب بكار مى‏روند و منفعت حلالى دربرندارند.

س 1166: آيا گرفتن اجرت براى تكثير نوارهاى صوتى كه محتوى امور حرامى هستند جايز است؟

هرنوار صوتى كه گوش دادن به آن حرام است، تكثير و گرفتن اجرت براى آن هم جايز نيست.

   
+ ۱۳۸۹/۱۰/۰۷

دیروز داشتم کیهان فرهنگی مجلد شده سال ٧١ را ورق می زدم تا مطلبی را که دنبالش می گشتم پیدا کنم . در شماره مربوط به ویژه نامه دهه فجر یعنی شماره یازدهم سال نهم ، گزیده ای از نظرات رهبر عزیز انقلاب را درباره موضوعات هنری چاپ کرده بودند از جمله شعر و موسیقی و قصه و تئاتر و سینما و خود ِ هنر .

لذت بردم وقتی  نظریات ایشان را درباره موسیقی می دیدم  و می دیدم فاصله  آن با برخی دیدگاههایی که آن را از اساس حرام معرفی می کنند چقدر است ؛ دیدگاههایی که  تصادفاً همین روزها زیاد مطرح می شود . این سه برش از نظرات آقا را در اینجا می آورم :

* ... غنا که در شرع اسلام حرام است ، اشاره به شکل ندارد ؛ بلکه اشاره به محتوا می کند . اصلاً وقتی می خواهید دنبال غنا بگردید ، آن آهنگ را از لحاظ شکل مطالعه نکنید تا بگویید حرام است یا حلال است ؛ بلکه آهنگ را به لحاظ محتوا مطالعه کنید . یعنی غنا یک امر محتوایی است ، نه یک امر قالبی .( در دیدار اعضای واحد فرهنگی روزنامه جمهوری اسلامی - ٢۶/١١/١٣۶٠).

*... آن چیزی که در اسلام حرام است ، غناست نه موسیقی . موسیقی هر آهنگ و صدایی است که از حنجره یا از وسیله ای ، به یک شکل حسابشده بیرون می آید . اما آن چیزی که حرام است ، نوع خاصی از موسیقی است که غنا باشد .

علت اینکه نظرات [ در باب موسیقی ] ، مختلف است این است که در مورد غنا ، ما آیات و روایات صریحی که مشخص کند غنا چگونه چیزی است نداریم ؛ لذا استنباط فقهی از غنا متفاوت است .

غنا آن چیزی است که مخصوص مجالس لهو باشد . ( صحبت پس از اجرای برنامه سرود خوانی در استانداری شیراز - ٧/٩/١٣۶۶).

* آنچه مطرح است ، این است که از قول امام [ خمینی ] نقل شد : ایشان در مورد بعضی از آهنگهایی که حتی با ساز همراه بود فرمودند این مقدار اشکالی ندارد ... چنین استنباط کردیم که نظر امام بر این است که : ساز به طور مطلق حرام نیست و ترانه هم همین طور . یعنی ترانه ای که محتوای درستی دارد و با یک ساز ملایمی همراه است ، این اشکالی ندارد . اما اگر یک ساز جلفی بود و محتوای نادرستی هم داشت ، هر کدامش موجب حرمت می شود ( در دیدار اعضای واحد فرهنگی روزنامه جمهوری اسلامی - ٢۶/١١/١٣۶٠).


   
+ ۱۳۸۹/۱۰/۰۷
کوچک ترین جدول مندلیف دنیا با استفاده از فناوری نانو روی یک تار مو نوشته شد.


به گزارش برنا، دانشمندان انگلیسی در اقدامی عجیب، کوچکترین جدول تناوبی دنیا را روی یک تار مو ایجاد کردند.
 
چند روز گذشته، خبری منتشر شد که از تولید کوچک ترین کارت کریسمس دنیا در ابعاد نانویی خبر می داد. این کارت توسط پژوهشگران انگلیسی تهیه شده بود. آنطور که از خبرها پیداست، بازار فناوری نانو داغ است و انگلیسی ها تمام کارهایشان را رها کرده اند تا رکورد کوچک ترین ها در عرصه فناوری نانو را بشکنند. این بار این دانشمندان تصمیم گرفتند بر روی تار موی پروفسور مارتین پولیاکف از دانشگاه ناتینگهام، جدول تناوبی بنویسند.

این ایده زمانی به ذهن پژوهشگران مرکز علوم و فناوری نانو دانشگاه ناتینگهام رسید که تصمیم گرفتند برای روز تولد پروفسور پولیاکف کار فوق العاده ای انجام دهند. آنها با استفاده از یک میکروسکوپ الکترونی و یک پرتو یون نگار که تار مو را بمباران یونی می کند این جدول تناوبی را ایجاد کردند.

این جدول آنقدر کوچک است که یک میلیون بار می توان، آن را روی یک برگه فیش برداری نوشت. دانشمندان دانشگاه ناتینگهام، جدول تناوبی موئین را به عنوان هدیه تولد به پروفسور پولیاکف تقدیم کردند.

   برچسب‌ها: کادو, تولد, بهترین هدیه تولد, جدید
   
+ ۱۳۸۹/۱۰/۰۷
یکی از شهروندان شهر "حائل" متوجه سقوط یک پرنده وحشی در حیاط منزلش شد. پس از اینکه برای نجات این پرنده از مرگ و کمک کردن به آن، نزدیکش شد متوجه نصب دستگاهی جاسوسی زیر بالاهای این پرنده شد.
اخبار رسیده از عربستان سعودی حاکی از آن است که یکی از شهروندان این کشور یک پرنده وحشی را شکار کرد و پس بررسی مشخص شد که زیر بال آن دستگاه های جاسوسی اسرائیلی نصب شده بود.

به گزارش برنا، روزنامه "الوئام" چاپ عربستان سعودی در مطلبی نوشت: یکی از شهروندان شهر "حائل" متوجه سقوط یک پرنده وحشی در حیاط منزلش شد. پس از اینکه برای نجات این پرنده از مرگ و کمک کردن به آن، نزدیکش شد متوجه نصب دستگاهی جاسوسی زیر بالاهای این پرنده شد.

این روزنامه سعودی در ادامه نوشت: به نظر می رسد این دستگاه در محل نامناسبی در بدن این پرنده جاسازی شده و یا اینکه وزن آن به گونه ای بوده که در زمان پرواز موجب ایجاد زخم در بدن پرنده شده و در نهایت توان آن را گرفته و موجب زمین خوردنش شد.

"الوئام" همچنین افزود: این شهروند سعودی پس از اینکه متوجه وجود این دستگاه شد، بلافاصله نیروهای پلیس را با خبر کرده که در پی آن این پرنده به مرکز پلیس انتقال یافت تا به نیروهای امنیتی تحویل داده شود.

گفته می شود بر روی دستگاهی که بر بدن این پرنده نصب شده، کلمه "اسرائیل" هک شده و شماره پرسنلی این پرنده جاسوس x63 بوده و این به معنی آن است که علاوه بر این پرنده، بدون شک پرنده های دیگری نیز از سوی رژیم صهیونیستی برای جاسوسی علیه عربستان سعودی و دیگر کشورها ارسال می شود.

قابل ذکر است در خبری مشابه نیز چند روز پیش فاش شد که رژیم صهیونیستی از کوسه های دریایی برای جاسوسی در مناطق آبی و دریایی کشورهای مختلف جهان به ویژه سواحل غزه و لبنان استفاده می کند.

   برچسب‌ها: پرنده, جاسوس, عکس
   
+ ۱۳۸۹/۱۰/۰۷
در موردی بسیار نادر، یک کرم وارد چشم زن هندی شد.
خبر: در موردی بسیار نادر، یک کرم وارد چشم زن هندی شد.

این کرم بین عنبیه و قرنیه چشم یک زن در شرق هند قرار گرفته بود.

این زن بیست ساله اخیرا در چشم راست خود احساس درد داشت و به بیمارستان خیریه ای مراجعه کرد.

پزشکان تشخیص دادند که در برابر یک مورد خاص قرار دادند.

سانجای کومار پزشک این بیمار تصمیم گرفت در نزدیکترین زمان ممکن چشم این زن را عمل کند.

این پزشک گفت: اگر این کرم در داخل چشم بیمار می مرد، باعث درد شدید در چشم این زن می شد، به همین علت ما عمل جراحی را به سرعت انجام دادیم و این کرم را از چشم وی خارج کردیم.

پزشکان معتقدند این کرم وارد خون این زن شده بود و از آنجا به چشمش راه پیدا کرده بود.

   
+ ۱۳۸۹/۱۰/۰۷

چند سال قبل من یادگرفتم که چطورخودم را به آستانه انزال برسانم ولی درست قبل از انزال،تحریک راقطع نموده وبعداز مدتی دوباره از نوشروع نمایم.به این ترتیب من بدون اینکه انزال داشته باشم از ارگاسمهای متعدد ولی کوچک،لذت میبردم.لذت هریک از این ارگاسمها تقریبا" نصف یک ارگاسم معمولی همراه با انزال ، ولی تعداد دفعاتشان نامحدود بود.ازطرف دیگر اندامهای جنسی من تمرین خوبی برای تمرکز وکنترل میکردند ولذت جنسی من بطورقابل ملاحظه ای افزایش می یافت.متن زیر به آموزش نکاتی پیرامون ارگاسم در مردها میپردازد:من بطوراتفاقی راه دستیابی به ارگاسم طولانی را کشف کردم.یکبار موقعی که جلق میزدم احساس کردم که آلت من بخوبی تحریک نشده و ممکن است ارگاسم خوبی نداشته باشم.بهمین خاطرجلق زدن رامتوقف کرده و دوباره از نو شروع کردم.این بار متوجه شدم که لذت لمس و تحریک آلتم بیشتر از دفعه قبل است و بهمین خاطرهنگامیکه به انزال نزدیک شدم تحریک با دست را قطع نموده و بعداز مدتی مجددا" آنرا شروع کردم.من این عمل را بارها پشت سرهم تکرارکردم وهربار احساس بهتری داشتم.شاید بارپنجم بود که احساس کردم علیرغم تحریک زیاد وتورم غده پروستات وسفتی آلتم، هیچ اسپرمی از من دفع نمیشود.به این ترتیب دریافتم که آستانه تحریک من برای رسیدن به انزال بتدریج بالا رفته است.دربیضه هایم احساس لذت عجیبی میکردم وآنها بنظرم بزرگتر ازحالت عادی میرسیدند.شایدبعد از گذشت حدودچهل دقیقه از این عملیات من احساس خستگی نمودم و تحریک را آنقدر ادامه دادم تا به انزال کامل به همراه یک ارگاسم فوق العاده لذتبخش رسیدم.جالب است بدانید که مقدارمایع منی من خیلی بیشتر از قبل شده بود و خروج آن لذت زیادی برایم داشت. در اینجا بهتر است به بررسی مکانیسم انزال بپردازیم.هنگام فعالیت جنسی ابتدا خون زیادی در اندامهای جنسی جمع میشود.سپس تحریک بالا رفته و مدتی در یک حدثابت باقی میماند.آنگاه اگر شدت تحریک از این آستانه ثابت بالاتر برود رفلکس ارگاسم ودفع منی از بدن رخ میدهد.بطورعملی مرحله بعد ازاین مرحله ثابت را میتوان به چند مرحله مجزا تقسیم کرد.ابتدا بیضه ها کمی سنگین بنظرمیرسند.در آغاز ارگاسم اپیدیدم وطنابهای منی بر،منقبض شده و منی را به سمت مجرای منی برو آمپول هدایت میکنند.انباشته شدن منی در آمپول باعث تشدید احساس لدت جنسی میشود.ادامه تحریک آلت باعث سفت شدن کیسه های منی شده و ترشحات آنها به داخل آمپول را بیشتر میکند.بتدریج وباافزایش فشار،پروستات سفت تر شده وترشحات خود را به مجرای ادرار تخلیه میکند.باسفت شدن پروستات دیگر انزال غیرقابل اجتناب خواهد بود.وبالاخره دریچه های مجرای منی بر باز شده و با تخلیه منی به بیرون،انزال صورت میگیرد.معمولا" مایع منی شامل ترکیبات زیر است:ترشحات پروستات10% ،اسپرم5% ،ترشحات دیگر85%در انتهای مجرای منی بر دریچه هایی وجوددارد که باافزایش فشارداخل مجرا بازشده و موجب انزال میگردند.شماباید یادبگیرید که این دریچه ها رابسته نگه دارید.رمز اینکار در این است که هنگامیکه شما به انزال نزدیک شدید،درست قبل از اینکه انزال برایتان اجتناب ناپذیرشود،تمام عضلات اندامهای جنسی خود را شل کرده و تحریک آلت رامتوقف نمایید.شل کردن عضلات در این حالت دریچه های مجرا رابسته نگه داشته و علیرغم تولیدترشحات توسط غدد،انزال صورت نمیگیرد.متوقف کردن تحریک آلت نیز مانع ایجاد رفلکس انزال بدلیل افزایش فشارمجرا می گردد.به مرور زمان و باتمرین شما میزان فشارلازم درون مجرابرای ایجاد رفلکس انزال راافزایش میدهید وبتدریج ارگاسمهای شما قویتر و طولانی تر خواهدشد.بعلاوه باافزایش تجمع مایع در آمپول شمالذت زیادی ازانزال خواهیدبرد.اگرشما یک انگشت خودرا درون مقعدفروببرید،میتوانیدسفت شدن پروستات و کیسه های منی را حس کنید.بعلاوه ماساژدادن و فشار پروستات نیزدر این حالت لذت آوراست.

 

به مرور زمان و با تمرین میزان تولید مایع منی توسط بیضه های شما بیشترشده،تعداد دفعات انزال شما افزایش می یابد و بعد از هرانزال در مدت زمان کوتاهتری میتوانید دوباره تحریک شده وسکس کنید.ضمنا" قدرت تمرکز و کنترل شما روی ارگان جنسی افزایش یافته و از این طریق میتوانید لذت بیشتری از سکس ببرید.


 
روشهای تمرین برای ارگاسم طولانی:

 

مراحل زیر را بترتیب انجام دهید:

 

1- مکث و ادامه تحریک:

هنگامیکه احساس کردیدکه به ارگاسم نزدیک میشوید،تحریک آلت را متوقف کرده،بعداز کمی مکث دوباره ادامه دهید.بعد از هربارتوقف،شمالذت بیشتری از تحریک مجدد آلتتان خواهیدبرد.سعی کنید این عمل را پنج مرتبه انجام داده و بار ششم به ارگاسم برسید.اگراین تمرین را باموفقیت انجام دهیدحجم منی و لذت شما بهنگام خروج آن افزایش قابل ملاحظه ای می یابد.در این مرحله باید بتوانید روی ارگان جنسی خود تمرکز و کنترل داشته و بین ارگاسم و انزال فاصله ایجادکنید.

 

2- فروکردن انگشت در مقعد:

بعد ازاینکه مرحله بالا را خوب انجام دادید سعی کنید حین انجام آن انگشت میانی را در مقعدفروکرده و پروستات را فشار دهید و سفتی آن را زیردستتان حس کنید.

 

3- ریلاکس کردن ماهیچه ها:

در طول زمان که تمرین شماره یک را انجام میدهید سعی کنید بتدریج به ارگاسم نزدیکتر شده و تحریک آلت را دیرترقطع کنید.باقطع تحریک،ماهیچه های اندام جنسی را ریلاکس کنید و بگذارید بدن شما از تحریک بیفتد.سپس دوباره ادامه تحریک آلت را از سربگیرید.

 

4- بیشتر و بیشتر به ارگاسم نزدیک شوید:

بتدریج سعی کنیدهربار بیشتر و بیشتر به ارگاسم نزدیک شده و مکث کنید.به این ترتیب ترشح جنسی شما ادامه می یابد ولی انزال رخ نمیدهد.

 

5- سفت کردن کیسه های منی:

همانطورکه گفته شد پنج باربعد از رسیدن به آستانه تحریک برای انزال مکث کنید و با سفت کردن کیسه های منی،منی را به آمپول برگردانید.به این ترتیب در بار ششم تحریک که انزال میشویدخواهید دیدکه حجم منی دفع شده از شما بیشتر از سابق است.

 

6- حال بعد از اینکه مراحل فوق را بخوبی آموختید،سعی کنید مطابق روش بالا خود را تحریک نموده و حجم منی راافزایش دهید.ولی هنگامیکه متوجه فشار ناشی از تجمع زیاد منی در بیضه ها شدید،تحریک را متوقف کردهسعی کنید برای چندساعت تحریک نداشته باشید.هرچند اینکار مشکل است ولی کمک زیادی به کنترل شما روی ارگاسم مینماید.ممکن است با انجام این تمرین در بیضه خود کمی احساس درد یا ناراحتی داشته باشید.

 

7- حال بعد از یک توقف چند ساعته،مجددا" به سکس بپردازید.به همان روش قبل پنج بار مکث نموده و بار ششم لذت غیر قابل توصیفی از یک ارگاسم طولانی با خروج منی زیاد، ببرید. 

 

روش های دیگر برای ارگاسم طولانی و ضد انزال زود رس در مردان

درمان های موضعی:

استفاده از کرم های کاهش دهنده حس سطحی ناحیه دستگاه تناسلی مانند ژل لیدوکایین دو درصد توصیه شده است. استفاده از لیدوکایین ?.? درصد + کرم پریلوکاین ?.? درصد و کشیدن کاندم روی آلت پس از ?? دقیقه سبب کاهش زود انزالی می شود. توجه شود قبل از نزدیکی با صابون شستشو شود تا از بی حسی بیشتر آلت و واژن زن جلوگیری شود 

استفاده از متد ماستر و جانسون:

این شیوه شامل یادگیری تشخیص و کنترل احساسی است که منجر به ارگاسم می شود. این روش نیاز به اراده و تمرین دارد ولی بسیار موثر است. ماستر و جانسون، شامل تحریک سکسی توسط خود فرد یا زوج جنسی می باشد. انجام تحریک تا رسیدن به نزدیکی قله (ارگاسم) و متوقف کردن آن است. این کار در چند نوبت و اوقات مختلف انجام می شود و به تدریج زمان هر تحریک افزایش می یابد تا فرد احساس می کند زمان طولانی تری را صرف هر بار تحریک می نماید پس از چند نوبت و چند روز تمرین انجام نزدیکی شروع می شود. مرد به پشت می خوابد و به آرامی کار نزدیکی انجام می شود. به محض اینکه تحریک به قله نزدیک می شود با علامت دادن به زن (پارتنر) مدتی حالت ریلکس به خود گرفته و مجددا نزدیکی شروع می شود.

تکنیک فشار:

فشار سر آلت یا انتهای آلت قبل از انزال سبب عقب افتادن ارگاسم می شود. این حالت سبب کم شدن تجمع خون در آلت و کاهش نعوظ (ارکسیون) می شود.

تکنیک های دیگر:

بسیاری از جوانان برای افزایش کنترل انزال اقدام به استمناء قبل از نزدیکی می کنند تا با این کار کنترل بیشتری بر ارگاسم خود پیدا کنند اما این تکنیک خیلی موثر نیست.(گناه کبیره )

کاندم :

کاندم سبب کاهش تحریک پذیری می شود در صورتی که یک کاندم قادر به این کار نباشد از دو کاندم می توان استفاده کرد ضمن اینکه کاندم سبب جلوگیری از بیماری های مقاربتی و حاملگی هم می شود.

پوزیسیون خوب نزدیکی:

وضعیت معمول نزدیکی (مرد در بالا) کمکی به کنترل انزال زود رس نمی کند. مرد به پشت می خوابد و زن فعال تر عمل می کند و مرد می تواند جریان نزدیکی را هدایت کند.

درمان طبی :

استفاده از داروهای مهار کننده باز جذب سروتونین در کنترل انزال زودرس موثر می باشد. برای اطلاع درباره این داروها به پزشک مراجعه کنید.

توجه مطلب ذکر شده از من نبوده فردا پس فردا نگید این بابا که خودش آره چطوری دیگران رو آموزش میده  و راهنمایی می کنه یکی دوتا نظر داشتم اینطوری

منبع : amizeshirani   

درباره وبلاگ

کافه فان / Cafefun.ir
سایت اطلاعات عمومی و دانستنی ها

موضوعات

تبليغات

.:: This Template By : web93.ir ::.

برچسب ها: اطلاعات عمومی ، آموزش ، موفقیت ، ازدواج ، دانستنی ، گیاهان دارویی ، تعبیر خواب ، خانه داری ، سخن بزرگان ، دانلود ، بازیگران ، روانشناسی ، فال ، اس ام اس جدید ، دکتر شریعتی ، شاعران ، آموزش یوگا ، کودکان ، تکنولوژی و فن آوری ، دانلود ، تحقیق ، مقاله ، پایان نامه ، احادیث ، شعر ، رمان ، عکس ، قرآن ، ادعیه ، دکوراسیون ، سرگرمی ، اعتیاد ، کامپیوتر ، ترفند ، ورزش ، کد آهنگ ، مقالات مهندسی ، طنز ، دانلود کتاب ، پزشکی ، سلامت ، برنامه اندروید ، زنان ، آشپزی ، تاریخ ، داستان کوتاه ، مدل لباس ، مدل مانتو ، مدل آرایش