
در
این حال، سایت خبری دی نا با درج مطلبی، بخشهایی از بیانات رهبر معظم
انقلاب در جمع شماری از دست اندر کاران موسیفی را عینا آورده است. در این
سایت ابتدا نوشته شده: با بررسی نظرات علما و روحانیون درباره هنر موسیقی
به بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب برخوردیم که خواندن آن خالی از لطف
نیست.
س 1128: ملاك تمييز موسيقى حلال از حرام چيست؟ و آيا موسيقى كلاسيك حلال است، بسيار مناسب است كه معيار آن را بيان فرماييد؟
هر موسيقى كه به نظر عرف موسيقى لهوى و مطرب كه مناسب با مجالس عيش و نوش است باشد، موسيقى حرام محسوب مىشود و فرقى نمىكند كه موسيقى كلاسيك باشد يا غير كلاسيك. تشخيص موضوع هم موكول به نظر عرفى مكلّف است و اگر موسيقى اين گونه نباشد بخودى خود اشكال ندارد.
س 1129: گوش دادن به نوارهايى كه توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا مؤسسه اسلامى ديگر مجاز اعلام شدهاند، چه حكمى دارد؟ و استفاده از آلات موسيقى مثل كمان، ويولون و نى چه حكمى دارد؟
جواز گوش دادن به نوارها منوط به تشخيص خود مكلّف است كه اگر تشخيص دهد مشتمل بر غنا و موسيقى لهوى مناسب با مجالس عيش و نوش و خوشگذرانى و همچنين مطالب باطل نيست، گوش دادن به آن اشكال ندارد بنابراين تجويز آن توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا هر مؤسسه اسلامى ديگر به تنهايى دليل شرعى براى مباح بودن آن نيست و بكارگيرى آلات موسيقى در موسيقى لهوى مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه جايز نمىباشد، ولى استفاده حلال از آنها براى اهداف عقلائى اشكال ندارد و تشخيص مصاديق هم موكول به نظر خود مكلّف است.
س 1130: منظور از موسيقى مطرب ولهوى چيست؟ و راه تشخيص موسيقى مطرب و لهوى از غير آن چيست؟
موسيقى مطرب و لهوى آن است كه به سبب ويژگيهائى كه دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقى دور نموده و به سمت بىبندوبارى و گناه سوق دهد و مرجع تشخيص موضوع عُرف است.
س 1131: آيا شخصيت نوازنده و محل نواختن و يا غرض و هدف از آن در حكم موسيقى تأثير دارد؟
موسيقى حرام، موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه است و گاهى شخصيت نوازنده يا كلام همراه آهنگ يا مكان و يا ساير شرايط در اينكه موسيقى تحت عنوان موسيقى مطرب و لهوى حرام و يا عنوان حرام ديگر قرار بگيرد مؤثر است مانند اينكه بر اثر آن امور، منجر به ترتّب فساد شود.
س 1132: آيا معيار حرمت موسيقى فقط مطرب و لهوى بودن آن است يا اينكه ميزان تحريك و تهييج آن هم تأثير دارد؟ و اگر باعث حزن و گريه شنونده شود، چه حكمى دارد؟ خواندن و شنيدن غزلهايى كه به صورت سه ضرب و همراه با موسيقى خوانده مىشوند، چه حكمى دارد؟
ملاك آن ملاحظه كيفيت نواختن موسيقى با در نظر گرفتن همه خصوصيات و ويژگيهاى آن است و اينكه از نوع موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، هر موسيقى كه به حسب طبيعت خود از نوع موسيقى لهوى باشد، حرام است اعم از اينكه مهيّج باشد يا خير و موجب ايجاد حزن و اندوه و حالات ديگر در شنونده بشود يا خير و هرگاه غزلهائى كه همراه با موسيقى خوانده مى شوند به صورت غنا و آواز لهوى مناسب مجالس لهو و لعب در آيند، خواندن و شنيدن آنها حرام است.
س 1133: غنا چيست؟ آيا غنا فقط شامل صداى انسان است يا اينكه شامل صداهاى حاصل از آلات موسيقى هم مىشود؟
غنا عبارت است از صداى انسان در صورتى كه باترجيع و طرب همراه بوده و مناسب مجالس لهو و گناه باشد كه خواندن به اين صورت و گوش دادن به آن حرام است.
س 1134: آيا زدن بر ظرفها و ساير وسايلى كه جزء آلات موسيقى نيستند، در عروسىها توسط زنان جايز است؟ اگر صدا به بيرون از مجلس برسد و مردان آن را بشنوند چه حكمى دارد؟
جواز اين عمل بستگى به كيفيت نواختن دارد. اگر به شيوه متداول در عروسىهاى سنّتى باشد و لهو محسوب نشود و فسادى هم بر آن مترتّب نگردد، اشكال ندارد.
س 1135: دف زدن توسط زنان درعروسى ها چه حكمى دارد؟
استفاده از آلات موسيقى براى نواختن موسيقى لهوى و مطرب جايز نيست، امّا آوازخوانى در مجالس عروسى، بعيد نيست براى زنان جايز باشد.
س 1136: آيا گوشدادن به غنا در خانه جايز است؟ اگر در فردى تأثير نداشته باشد چه حكمى دارد؟
گوش دادن به غنا بطور مطلق حرام است، چه در خانه به تنهايى شنيده شود و يا در حضور ديگران و چه در او تأثير بگذارد يا خير.
س 1137: بعضى از جوانان كه تازه به سن بلوغ رسيدهاند از مراجعى تقليد مىكنند كه فتوى به حرمت موسيقى بطور مطلق دادهاند هر چند از راديو و تلويزيون دولت اسلامى پخش شود، حكم اين مسئله چيست؟ و آيا اگر ولىّ فقيه گوش دادن به موسيقى حلال را اجازه داده باشد، آيا تجويز او بخاطر احكام حكومتى براى جواز آن كافى است يا اينكه آنان بايد به فتواى مرجع تقليد خود عمل كنند؟
فتوى به جواز يا عدم جواز گوش دادن به موسيقى از احكام حكومتى نيست، بلكه حكم شرعى فقهى است و بر هر مكلّفى واجب است در اعمالش به فتواى مرجع تقليد خود مراجعه كند. ولى موسيقى اگر مناسب با مجالس لهو و گناه نباشد و مفسدهاى هم بر آن مترتّب نگردد، دليلى بر حرمت آن وجود ندارد.
س 1138: مقصود از موسيقى و غنا چيست؟
غنا يعنى ترجيع صدا به نحوى كه مناسب با مجالس لهو باشد كه از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است. ولى موسيقى، نواختن آلات آن است كه اگر به نحو معمول در مجالس لهو و گناه باشد، هم بر نوازنده و هم بر شنونده حرام است. و اگر به آن نحو نباشد، فى نفسه جائز است و اشكال ندارد.
س 1139: من در مكانى كار مىكنم كه صاحب آن هميشه به نوارهاى غنا گوش مىدهد و من هم مجبور به شنيدن آن هستم، آيا اين كار براى من جايز است ياخير؟
اگر نوارها در بردارنده غنا يا موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت باشند، گوش دادن و شنيدن آن جايز نيست.ولى اگر مجبور به حضور در آن مكان هستيد، رفتن به آنجا و كاركردن در آن براى شما اشكال ندارد ولى واجب است به غنا گوش ندهيد هر چند به گوش شما بخورد و آن را بشنويد.
س 1140: موسيقى كه از راديو و تلويزيون جمهورى اسلامى پخش مىشود، چه حكمى دارد؟ آيا اين گفته كه حضرت امام«قدس سره» موسيقى را بطور مطلق حلال اعلام كردهاند، صحيح است؟
نسبت حلال دانستن موسيقى به طور مطلق به راحل عظيم الشأن حضرت امام خمينى«قدس سره» كذب و افتراء است. امام«قدس سره» معتقد به حرمت موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت بودند و نظر ما هم همين است، ولى اختلاف در ديدگاهها از تشخيص موضوع نشأت مىگيرد زيرا تشخيص موضوع موكول به نظر خود مكلّف است. گاهى نظر نوازنده با نظر شنونده تفاوت پيدا مىكند كه در اين صورت موسيقى كه به تشخيص مكلّف لهو و مناسب با مجالس گناه است بر او گوش دادن به آن حرام مىباشد وامّا صداهاى مشكوك محكوم به حليّت هستند و پخش از راديو و تلويزيون به تنهايى دليل شرعى بر مباح و حلال بودن آنها محسوب نمىشود.
س 1141: گاهى از راديو و تلويزيون آهنگهايى پخش مىشود كه به نظر من مناسب با مجالس لهو و فسق هستند، آيا بر من واجب است كه از گوش دادن به آنها خوددارى نموده و ديگران را هم از آن منع كنم؟
اگر آنها را از نوع موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو مىدانيد، جايز نيست به آنها گوش دهيد، ولى نهى ديگران از باب نهى از منكر منوط به اين است كه احراز نماييد كه آنان هم آهنگهاى مزبور را از نوع موسيقى حرام مىدانند.
س 1142: گوش دادن و توزيع غنا و موسيقى لهوى كه محصول كشورهاى غربى است، چه حكمى دارد؟
در عدم جواز گوش دادن به موسيقى لهوى مطرب و مناسب با مجالس لهو و باطل، فرقى بين زبانها و كشورهاى محل توليد وجود ندارد. بنابر اين خريد و فروش و گوش دادن و توزيع اين نوارها در صورتى كه محتوى غنا يا موسيقى لهوى حرام باشند جايز نيست.
س 1143: خواندن به صورت غنا توسط هر يك از مرد يا زن چه از طريق نوار كاست باشد و يا از طريق راديو و چه همراه موسيقى باشد و يا نباشد، چه حكمى دارد؟
غنا حرام است و خواندن به صورت غنا و گوش دادن به آن جايز نيست اعم از اينكه توسط مرد باشد يا زن و بطور مستقيم باشد يا از طريق نوار و همراه با نواختن آلات لهو باشد يا نه.
س 1144: نواختن موسيقى به منظور اهداف و اغراض عقلائى و حلال در مكان مقدسى مانند مسجد چه حكمى دارد؟
نواختن موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه بطور مطلق جايز نيست حتّى اگر در غير مسجد و براى غرض عقلائى حلالى باشد، ولى اجراى سرودهاى انقلابى و مانند آن همراه با نغمههاى موسيقى در مكان مقدس و در مناسبتهايى كه آن را اقتضا مىكند، اشكال ندارد مشروط بر اينكه با احترام آن مكان منافات نداشته باشد و در مكانهايى مثل مسجد براى نمازگزاران مزاحمت ايجاد نكند.
س 1145: آيا آموختن موسيقى بخصوص سنتور جايزاست؟ ترغيب و تشويق ديگران به آن چه حكمى دارد؟
بكارگيرى آلات موسيقى براى نواختن موسيقى غيرلهوى، اگر براى اجراى سرودهاى انقلابى يا دينى و يا براى اجراى برنامههاى فرهنگى مفيد و برنامههاى ديگر با غرض عقلائى مباح باشد، اشكال ندارد به شرط اينكه مستلزم مفاسد ديگرى نباشد و همچنين آموختن و ياددادن نوازندگى براى امر فوق فىنفسه اشكال ندارد.
س 1146: گوش دادن به صداى زن هنگامى كه شعر و غير آن را با آهنگ و ترجيع مىخواند اعم از اينكه شنونده، جوان باشد ياخير، مذكر باشد يا مؤنث چه حكمى دارد؟ و اگر آن زن از محارم باشد، حكم آن چيست؟
اگر صداى زن به صورت غنا نباشد و گوش دادن به صداى او هم به قصد لذت و ريبة نباشد و مفسدهاى هم بر آن مترتّب نگردد، اشكال ندارد و فرقى بين موارد فوق نيست.
س 1147: آيا موسيقى سنّتى كه ميراث ملى ايران مىباشد، حرام است يا خير؟
چيزى كه از نظر عرف، موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت محسوب شود، بطور مطلق حرام است و در اين مورد فرقى بين موسيقى ايرانى و غيرايرانى و موسيقى سنتى و غير آن نيست.
س 1148: گاهى از راديوهاى عربى بعضى ازآهنگهاى موسيقى پخش مىشود، آيا گوش دادن به آنها بخاطر علاقه به شنيدن زبان عربى جايز است؟
گوش دادن به موسيقى لهوى متناسب با مجالس لهو و معصيت بطور مطلق حرام است و علاقه به شنيدن زبان عربى مجوز شرعى براى آن محسوب نمىشود.
س 1149: آيا تكرار اشعارى كه بصورت آواز و بدون موسيقى خوانده مىشوند جايز است؟
غنا حرام است هر چند همراه بانواختن آلات موسيقى نباشد و منظور از غنا ترجيع صدا به نحوى است كه مناسب با مجالس لهو و فسق باشد، ولى صرف تكرار شعر اشكال ندارد.
س 1150: خريد و فروش آلات موسيقى چه حكمى دارد؟ و حدود استفاده از آنها كدام است؟
خريد و فروش آلات مشترك براى نواختن موسيقى غير لهوى اشكال ندارد.
س 1151: آيا غنا در مثل قرآن و دعا و اذان جايز است؟
غنا صوتى است كه با ترجيع و طرب همراه بوده و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد كه بطور مطلق حرام است حتّى اگر در دعا و قرآن و اذان و مرثيه و غيره باشد.
س 1152: امروزه موسيقى براى معالجه بعضى از بيماريهاى روانى مانند افسردگى، اضطراب، مشكلات جنسى و سرد مزاجى زنان بكار مىرود، حكم آن چيست؟
اگر احراز شود كه نظر پزشك متخصص و امين اين است كه معالجه متوقف بر استفاده از موسيقى است، بكارگيرى آن به مقدارى كه معالجه بيمار اقتضا مىكند اشكال ندارد.
س 1153: گوش دادن به غنا اگر باعث تمايل بيشتر انسان به همسرش شود، چه حكمى دارد؟
مجرّد افزايش تمايل به همسر مجوّز شرعى براى گوش دادن به غنا محسوب نمىشود.
س 1154: اجراى كنسرت توسط زن براى زنان با علم به اينكه گروه نوازندگان نيز زن هستند، چه حكمى دارد؟
اگر اجراى كنسرت به صورت ترجيع مطرب(غنا) نباشد و موسيقى هم كه نواخته مىشود از نوع لهوى حرام نباشد، اين امر فىنفسه اشكال ندارد.
س 1155: اگر معيار حرمت موسيقى، لهو بودن و مناسبت آن با مجالس لهو و گناه است، پس آوازها و سرودهائى كه باعث ايجاد طرب در بعضى از مردم حتّى كودك غير مميّز مىشوند، چه حكمى دارند؟ و آيا گوش دادن به نوارهاى مبتذلى كه در آنها زنان به صورت غنا مىخوانند ولى طربآور نيستند جايز است؟ همچنين مسافرينى كه سوار اتوبوسهاى عمومى كه غالبا از اين نوارها استفاده مىكنند مىشوند، چه تكليفى دارند؟
چنانچه موسيقى يا آوازى كه با ترجيع و طرب همراه است از لحاظ كيفيت يا مضمون يا حالت خاص شخص نوازنده يا خواننده در خلال نواختن يا خواندن از نوع غنا يا موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت باشد، گوش كردن به آن حرام است حتّى براى كسى كه او را به طرب نيندازد و تحريك نكند و اگر در اتوبوسها و ماشينهاى ديگر نوار غنا يا موسيقى لهوى پخش شود، مسافرين بايد از گوش دادن به آن خوددارى نموده و نهى از منكر كنند.
س 1156: آيا جايز است مردى غناى زن اجنبيه را به قصد لذت بردن از حلال خود گوش كند؟ آيا غناى زن براى شوهر و برعكس جايز است؟ و آيا اين گفته صحيح است كه شارع مقدس غنا را به علت ملازمت آن با مجالس لهو و لعب و عدم انفكاك از آن دو حرام كرده و تحريم غنا ناشى از تحريم آن مجالس است نظير تحريم تجارت و ساخت مجسمه كه فايدهاى غير از عبادت براى آن متصوّر نيست، بنابر اين انتفاء مناط و علت حكم در اين زمان ، مستلزم انتفاء حرمت است؟
گوش دادن به غنا كه عبارت است از ترجيع صدا به نحوى كه طربانگيز و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، مطلقا حرام است، حتّى غناى زن براى شوهرش و بالعكس و قصد لذت بردن از همسر، استماع غنا را مباح نمىكند و حرمت غنا و مجسمهسازى و مانند آن، با تعبّد به شرع ثابت شده و از احكام ثابت فقه شيعه محسوب مىشوند و دائر مدار ملاكات فرضى و آثار روانى و اجتماعى نمىباشد، بلكه تا زمانى كه اين عنوان حرام بر آنها صدق كند، حكم آنها حرمت و وجوب اجتناب بطور مطلق است.
س 1157: دانشجويان دانشكده علوم تربيتى بايد در مرحله دروس اختصاصى در درس سرودها و آوازهاى انقلابى شركت كنند زيرا در آنجا قطعههاى موسيقى را آموخته و بطور اجمالى با آنها آشنا مى شوند. وسيله اصلى فراگيرى اين درس ارگ است، آموختن اين درس كه جزء واحدهاى اجبارى است چه حكمى دارد؟ خريد و استفاده از وسيله مذكور براى ما چه حكمى دارد؟ و بخصوص خواهران نسبت به اجراى تمرين در برابر مردها چه وظيفهاى دارند؟
استفاده از آلات موسيقى فىنفسه براى اجراى سرودهاى انقلابى و برنامههاى دينى و فعاليتهاى فرهنگى و تربيتى مفيد، اشكال ندارد و خريد و فروش آلات نوازندگى و ياددادن و فراگيرى آن براى استفاده در امور مذكور اشكال ندارد و خواهران مىتوانند با رعايت حجاب واجب و ضوابط شرعى در كلاس درس حاضر شوند.
س 1158: بعضى از ترانهها در ظاهر انقلابى هستند و عرف هم آنها را انقلابى مىداند ولى نمىدانيم كه آيا خواننده، قصد خواندن يك ترانه انقلابى را داشته يا يك ترانه طربآور و لهو را، با توجه به اينكه خواننده مسلمان نيست ولى ترانههاى او ملّى و متضمّن جملاتى برضد اشغال و همچنين تحريك مردم به مقاومت است، گوش دادن به اين ترانهها چه حكمى دارد؟
اگر كيفيت آنها از نظر شنونده عرفا، طربآور و لهوى نباشد، گوش دادن به آنها اشكال ندارد و قصد و نيّت خواننده و مضمون چيزى كه مىخواند در اين باره تأثيرى ندارد.
س 1159: جوانى بعنوان مربّى و داور بينالمللىِ بعضى از ورزشها بكار اشتغال دارد. شغل او اقتضا مىكند كه به بعضى از باشگاههائى وارد شود كه غنا و موسيقى حرام در آنها پخش مىشود، با توجه به اينكه اين كار مقدارى از هزينههاى زندگى او راتأمين مىكند و فرصتهاى شغلى هم در محل زندگى او كم است، آيا اين كار براى او جايز است؟
اين شغل براى او اشكال ندارد هر چند گوش دادن به غنا و موسيقى لهوى براى او حرام است امّا در موارد اضطرارى جايز است داخل مجلس غنا و موسيقى حرام شود، ولى بايد از گوش دادن به آن اجتناب كند و آنچه كه بدون اختيار به گوش او مىخورد، اشكال ندارد.
س 1160: آيا فقط گوش دادن به موسيقى، حرام است يا اينكه شنيدن آن هم حرام است؟
شنيدن غنا يا موسيقى لهوى و طربآور حكم گوش دادن را ندارد مگر در بعضى از موارد كه شنيدن از نظر عرف گوش دادن محسوب مىشود.
س 1161: آيا نواختن موسيقى همراه قرائت قرآن با غير از آلاتى كه استفاده از آنها در مجالس لهو و لعب معمول است، جايز است؟
تلاوت قرآن كريم با صداى زيبا و صوت مناسب با شأنِ قرآن كريم اشكال ندارد، بلكه امر راجحى است مشروط براينكه به حدّ غناى حرام نرسد، ولى نواختن موسيقى با آن، وجه شرعى ندارد.
س 1162: طبل زدن در جشنهاى ميلاد و غير آن چه حكمى دارد؟
استفاده از آلات نوازندگى و موسيقى به نحو لهوى و مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه بطور مطلق حرام است.
س 1163: آلات موسيقى كه دانشآموزان مدارس عضو گروههاى سرود آموزش و پرورش از آنها استفاده مىكنند چه حكمى دارند؟
آن دسته از آلات موسيقى كه در نظر عرف از آلات مشترك قابل استفاده براى كارهاى حلال محسوب مىشوند، جايز است بطور غير لهوى براى مقاصد حلال بكار گرفته شوند ولى آلاتى كه عرفا از آلات مخصوص لهو محسوب مىشوند جايز نيست مورد استفاده قرار گيرند.
س 1164: آيا ساخت سنتور كه از آلات موسيقى محسوب مىشود و كسب درآمد با آن به عنوان شغل جايز است؟ آيا بهرهگيرى از اموال و كمك به ساخت سنتور به منظور توسعه و تكميل صنعت سنتورسازى و تشويق نوازندگان به نواختن آن جايز است؟ و آيا آموزش موسيقى سنتى ايرانى به قصد نشر و احياى موسيقى اصيل جايز است؟
استفاده از آلات نوازندگى موسيقى براى اجراى سرودهاى ملّى يا انقلابى يا هر امر حلال و مفيدى تا زمانى كه به حد طرب و لهو مناسب با مجالس لهو و معصيت نرسيده است اشكال ندارد. همچنين موسيقى و تعليم و يادگرفتن و ساختن آلات آن براى اهداف مذكور فىنفسه اشكال ندارد.
س 1165: چه آلاتى لهو محسوب مىشوند و استفاده از آنها به هيچ وجه جايز نيست؟
آلاتى كه نوعا در لهو و لعب بكار مىروند و منفعت حلالى دربرندارند.
س 1166: آيا گرفتن اجرت براى تكثير نوارهاى صوتى كه محتوى امور حرامى هستند جايز است؟
هرنوار صوتى كه گوش دادن به آن حرام است، تكثير و گرفتن اجرت براى آن هم جايز نيست.دیروز داشتم کیهان فرهنگی مجلد شده سال ٧١ را ورق می زدم تا مطلبی را که دنبالش می گشتم پیدا کنم . در شماره مربوط به ویژه نامه دهه فجر یعنی شماره یازدهم سال نهم ، گزیده ای از نظرات رهبر عزیز انقلاب را درباره موضوعات هنری چاپ کرده بودند از جمله شعر و موسیقی و قصه و تئاتر و سینما و خود ِ هنر .
لذت بردم وقتی نظریات ایشان را درباره موسیقی می دیدم و می دیدم فاصله آن با برخی دیدگاههایی که آن را از اساس حرام معرفی می کنند چقدر است ؛ دیدگاههایی که تصادفاً همین روزها زیاد مطرح می شود . این سه برش از نظرات آقا را در اینجا می آورم :
* ... غنا که در شرع اسلام حرام است ، اشاره به شکل ندارد ؛ بلکه اشاره به محتوا می کند . اصلاً وقتی می خواهید دنبال غنا بگردید ، آن آهنگ را از لحاظ شکل مطالعه نکنید تا بگویید حرام است یا حلال است ؛ بلکه آهنگ را به لحاظ محتوا مطالعه کنید . یعنی غنا یک امر محتوایی است ، نه یک امر قالبی .( در دیدار اعضای واحد فرهنگی روزنامه جمهوری اسلامی - ٢۶/١١/١٣۶٠).
*... آن چیزی که در اسلام حرام است ، غناست نه موسیقی . موسیقی هر آهنگ و صدایی است که از حنجره یا از وسیله ای ، به یک شکل حسابشده بیرون می آید . اما آن چیزی که حرام است ، نوع خاصی از موسیقی است که غنا باشد .
علت اینکه نظرات [ در باب موسیقی ] ، مختلف است این است که در مورد غنا ، ما آیات و روایات صریحی که مشخص کند غنا چگونه چیزی است نداریم ؛ لذا استنباط فقهی از غنا متفاوت است .
غنا آن چیزی است که مخصوص مجالس لهو باشد . ( صحبت پس از اجرای برنامه سرود خوانی در استانداری شیراز - ٧/٩/١٣۶۶).
* آنچه مطرح است ، این است که از قول امام [ خمینی ] نقل شد : ایشان در مورد بعضی از آهنگهایی که حتی با ساز همراه بود فرمودند این مقدار اشکالی ندارد ... چنین استنباط کردیم که نظر امام بر این است که : ساز به طور مطلق حرام نیست و ترانه هم همین طور . یعنی ترانه ای که محتوای درستی دارد و با یک ساز ملایمی همراه است ، این اشکالی ندارد . اما اگر یک ساز جلفی بود و محتوای نادرستی هم داشت ، هر کدامش موجب حرمت می شود ( در دیدار اعضای واحد فرهنگی روزنامه جمهوری اسلامی - ٢۶/١١/١٣۶٠).
اخبار
رسیده از عربستان سعودی حاکی از آن است که یکی از شهروندان این کشور یک
پرنده وحشی را شکار کرد و پس بررسی مشخص شد که زیر بال آن دستگاه های
جاسوسی اسرائیلی نصب شده بود.
چند سال قبل من یادگرفتم که چطورخودم را به آستانه انزال برسانم ولی درست قبل از انزال،تحریک راقطع نموده وبعداز مدتی دوباره از نوشروع نمایم.به این ترتیب من بدون اینکه انزال داشته باشم از ارگاسمهای متعدد ولی کوچک،لذت میبردم.لذت هریک از این ارگاسمها تقریبا" نصف یک ارگاسم معمولی همراه با انزال ، ولی تعداد دفعاتشان نامحدود بود.ازطرف دیگر اندامهای جنسی من تمرین خوبی برای تمرکز وکنترل میکردند ولذت جنسی من بطورقابل ملاحظه ای افزایش می یافت.متن زیر به آموزش نکاتی پیرامون ارگاسم در مردها میپردازد:من بطوراتفاقی راه دستیابی به ارگاسم طولانی را کشف کردم.یکبار موقعی که جلق میزدم احساس کردم که آلت من بخوبی تحریک نشده و ممکن است ارگاسم خوبی نداشته باشم.بهمین خاطرجلق زدن رامتوقف کرده و دوباره از نو شروع کردم.این بار متوجه شدم که لذت لمس و تحریک آلتم بیشتر از دفعه قبل است و بهمین خاطرهنگامیکه به انزال نزدیک شدم تحریک با دست را قطع نموده و بعداز مدتی مجددا" آنرا شروع کردم.من این عمل را بارها پشت سرهم تکرارکردم وهربار احساس بهتری داشتم.شاید بارپنجم بود که احساس کردم علیرغم تحریک زیاد وتورم غده پروستات وسفتی آلتم، هیچ اسپرمی از من دفع نمیشود.به این ترتیب دریافتم که آستانه تحریک من برای رسیدن به انزال بتدریج بالا رفته است.دربیضه هایم احساس لذت عجیبی میکردم وآنها بنظرم بزرگتر ازحالت عادی میرسیدند.شایدبعد از گذشت حدودچهل دقیقه از این عملیات من احساس خستگی نمودم و تحریک را آنقدر ادامه دادم تا به انزال کامل به همراه یک ارگاسم فوق العاده لذتبخش رسیدم.جالب است بدانید که مقدارمایع منی من خیلی بیشتر از قبل شده بود و خروج آن لذت زیادی برایم داشت. در اینجا بهتر است به بررسی مکانیسم انزال بپردازیم.هنگام فعالیت جنسی ابتدا خون زیادی در اندامهای جنسی جمع میشود.سپس تحریک بالا رفته و مدتی در یک حدثابت باقی میماند.آنگاه اگر شدت تحریک از این آستانه ثابت بالاتر برود رفلکس ارگاسم ودفع منی از بدن رخ میدهد.بطورعملی مرحله بعد ازاین مرحله ثابت را میتوان به چند مرحله مجزا تقسیم کرد.ابتدا بیضه ها کمی سنگین بنظرمیرسند.در آغاز ارگاسم اپیدیدم وطنابهای منی بر،منقبض شده و منی را به سمت مجرای منی برو آمپول هدایت میکنند.انباشته شدن منی در آمپول باعث تشدید احساس لدت جنسی میشود.ادامه تحریک آلت باعث سفت شدن کیسه های منی شده و ترشحات آنها به داخل آمپول را بیشتر میکند.بتدریج وباافزایش فشار،پروستات سفت تر شده وترشحات خود را به مجرای ادرار تخلیه میکند.باسفت شدن پروستات دیگر انزال غیرقابل اجتناب خواهد بود.وبالاخره دریچه های مجرای منی بر باز شده و با تخلیه منی به بیرون،انزال صورت میگیرد.معمولا" مایع منی شامل ترکیبات زیر است:ترشحات پروستات10% ،اسپرم5% ،ترشحات دیگر85%در انتهای مجرای منی بر دریچه هایی وجوددارد که باافزایش فشارداخل مجرا بازشده و موجب انزال میگردند.شماباید یادبگیرید که این دریچه ها رابسته نگه دارید.رمز اینکار در این است که هنگامیکه شما به انزال نزدیک شدید،درست قبل از اینکه انزال برایتان اجتناب ناپذیرشود،تمام عضلات اندامهای جنسی خود را شل کرده و تحریک آلت رامتوقف نمایید.شل کردن عضلات در این حالت دریچه های مجرا رابسته نگه داشته و علیرغم تولیدترشحات توسط غدد،انزال صورت نمیگیرد.متوقف کردن تحریک آلت نیز مانع ایجاد رفلکس انزال بدلیل افزایش فشارمجرا می گردد.به مرور زمان و باتمرین شما میزان فشارلازم درون مجرابرای ایجاد رفلکس انزال راافزایش میدهید وبتدریج ارگاسمهای شما قویتر و طولانی تر خواهدشد.بعلاوه باافزایش تجمع مایع در آمپول شمالذت زیادی ازانزال خواهیدبرد.اگرشما یک انگشت خودرا درون مقعدفروببرید،میتوانیدسفت شدن پروستات و کیسه های منی را حس کنید.بعلاوه ماساژدادن و فشار پروستات نیزدر این حالت لذت آوراست.
به مرور زمان و با تمرین میزان تولید مایع منی توسط بیضه های شما بیشترشده،تعداد دفعات انزال شما افزایش می یابد و بعد از هرانزال در مدت زمان کوتاهتری میتوانید دوباره تحریک شده وسکس کنید.ضمنا" قدرت تمرکز و کنترل شما روی ارگان جنسی افزایش یافته و از این طریق میتوانید لذت بیشتری از سکس ببرید.
روشهای تمرین برای ارگاسم طولانی:
مراحل زیر را بترتیب انجام دهید:
1- مکث و ادامه تحریک:
هنگامیکه احساس کردیدکه به ارگاسم نزدیک میشوید،تحریک آلت را متوقف کرده،بعداز کمی مکث دوباره ادامه دهید.بعد از هربارتوقف،شمالذت بیشتری از تحریک مجدد آلتتان خواهیدبرد.سعی کنید این عمل را پنج مرتبه انجام داده و بار ششم به ارگاسم برسید.اگراین تمرین را باموفقیت انجام دهیدحجم منی و لذت شما بهنگام خروج آن افزایش قابل ملاحظه ای می یابد.در این مرحله باید بتوانید روی ارگان جنسی خود تمرکز و کنترل داشته و بین ارگاسم و انزال فاصله ایجادکنید.
2- فروکردن انگشت در مقعد:
بعد ازاینکه مرحله بالا را خوب انجام دادید سعی کنید حین انجام آن انگشت میانی را در مقعدفروکرده و پروستات را فشار دهید و سفتی آن را زیردستتان حس کنید.
3- ریلاکس کردن ماهیچه ها:
در طول زمان که تمرین شماره یک را انجام میدهید سعی کنید بتدریج به ارگاسم نزدیکتر شده و تحریک آلت را دیرترقطع کنید.باقطع تحریک،ماهیچه های اندام جنسی را ریلاکس کنید و بگذارید بدن شما از تحریک بیفتد.سپس دوباره ادامه تحریک آلت را از سربگیرید.
4- بیشتر و بیشتر به ارگاسم نزدیک شوید:
بتدریج سعی کنیدهربار بیشتر و بیشتر به ارگاسم نزدیک شده و مکث کنید.به این ترتیب ترشح جنسی شما ادامه می یابد ولی انزال رخ نمیدهد.
5- سفت کردن کیسه های منی:
همانطورکه گفته شد پنج باربعد از رسیدن به آستانه تحریک برای انزال مکث کنید و با سفت کردن کیسه های منی،منی را به آمپول برگردانید.به این ترتیب در بار ششم تحریک که انزال میشویدخواهید دیدکه حجم منی دفع شده از شما بیشتر از سابق است.
6- حال بعد از اینکه مراحل فوق را بخوبی آموختید،سعی کنید مطابق روش بالا خود را تحریک نموده و حجم منی راافزایش دهید.ولی هنگامیکه متوجه فشار ناشی از تجمع زیاد منی در بیضه ها شدید،تحریک را متوقف کردهسعی کنید برای چندساعت تحریک نداشته باشید.هرچند اینکار مشکل است ولی کمک زیادی به کنترل شما روی ارگاسم مینماید.ممکن است با انجام این تمرین در بیضه خود کمی احساس درد یا ناراحتی داشته باشید.
7- حال بعد از یک توقف چند ساعته،مجددا" به سکس بپردازید.به همان روش قبل پنج بار مکث نموده و بار ششم لذت غیر قابل توصیفی از یک ارگاسم طولانی با خروج منی زیاد، ببرید.
روش های دیگر برای ارگاسم طولانی و ضد انزال زود رس در مردان
درمان های موضعی:
استفاده از کرم های کاهش دهنده حس سطحی ناحیه دستگاه تناسلی مانند ژل لیدوکایین دو درصد توصیه شده است. استفاده از لیدوکایین ?.? درصد + کرم پریلوکاین ?.? درصد و کشیدن کاندم روی آلت پس از ?? دقیقه سبب کاهش زود انزالی می شود. توجه شود قبل از نزدیکی با صابون شستشو شود تا از بی حسی بیشتر آلت و واژن زن جلوگیری شود
استفاده از متد ماستر و جانسون:
این شیوه شامل یادگیری تشخیص و کنترل احساسی است که منجر به ارگاسم می شود. این روش نیاز به اراده و تمرین دارد ولی بسیار موثر است. ماستر و جانسون، شامل تحریک سکسی توسط خود فرد یا زوج جنسی می باشد. انجام تحریک تا رسیدن به نزدیکی قله (ارگاسم) و متوقف کردن آن است. این کار در چند نوبت و اوقات مختلف انجام می شود و به تدریج زمان هر تحریک افزایش می یابد تا فرد احساس می کند زمان طولانی تری را صرف هر بار تحریک می نماید پس از چند نوبت و چند روز تمرین انجام نزدیکی شروع می شود. مرد به پشت می خوابد و به آرامی کار نزدیکی انجام می شود. به محض اینکه تحریک به قله نزدیک می شود با علامت دادن به زن (پارتنر) مدتی حالت ریلکس به خود گرفته و مجددا نزدیکی شروع می شود.
تکنیک فشار:
فشار سر آلت یا انتهای آلت قبل از انزال سبب عقب افتادن ارگاسم می شود. این حالت سبب کم شدن تجمع خون در آلت و کاهش نعوظ (ارکسیون) می شود.
تکنیک های دیگر:
بسیاری از جوانان برای افزایش کنترل انزال اقدام به استمناء قبل از نزدیکی می کنند تا با این کار کنترل بیشتری بر ارگاسم خود پیدا کنند اما این تکنیک خیلی موثر نیست.(گناه کبیره )
کاندم :
کاندم سبب کاهش تحریک پذیری می شود در صورتی که یک کاندم قادر به این کار نباشد از دو کاندم می توان استفاده کرد ضمن اینکه کاندم سبب جلوگیری از بیماری های مقاربتی و حاملگی هم می شود.
پوزیسیون خوب نزدیکی:
وضعیت معمول نزدیکی (مرد در بالا) کمکی به کنترل انزال زود رس نمی کند. مرد به پشت می خوابد و زن فعال تر عمل می کند و مرد می تواند جریان نزدیکی را هدایت کند.
درمان طبی :
استفاده از داروهای مهار کننده باز جذب سروتونین در کنترل انزال زودرس موثر می باشد. برای اطلاع درباره این داروها به پزشک مراجعه کنید.
توجه مطلب ذکر شده از من نبوده فردا پس فردا نگید این بابا که خودش آره چطوری دیگران رو آموزش میده و راهنمایی می کنه یکی دوتا نظر داشتم اینطوری
.:: This Template By : web93.ir ::.