فجر انقلاب
جواد محدثی
برخیز، که فجر انقلاب است امروز
بیگانه صفت، خانه خراب است امروز
هر توطئه و نقشه که دشمن بکشد
از لطف خدا، نقش بر آب است امروز
فجر است و سپیده حلقه بر در زده است
روز آمده، تاج لاله بر سر زده است
با آمدن امام در کشور ما
خورشید حقیقت از افق سرزده است
«والفجر» که سوگند خدای ازلی است
روشنگر حقی است که با «آلعلی» است
این سوره به گفته امام صادق
مشهور به سوره «حسینبنعلی» است
شب رفت و سرود فجر، آهنگین است
از خون شهید، فجر ما رنگین است
این ملت قهرمان و آگاه و رشید
ثابت قدم است و قاطع و سنگین است
شب طی شد و روز روشن از راه رسید
خورشید امید شرق، از غرب دمید
عیسای زمان، راز زمین، «روح خدا»
در کالبد مرده، دمی تازه دمید
این نهضت حق، که خلق ما برپا کرد
نه شرقیو غربی است، نه سرخ است و نه زرد
در وسعت و عمق و شور و یکپارچگی
زیباتر از این نمیتوان پیدا کرد
جانهای جهانیان به لب آمده است
جان در پی حق، داوطلب آمده است
جمهوری اسلامی ما در این قرن
فجری است که در ظلمت شب آمده است
بر ملت تازه رَسته از دام و کمند
آن بردگی گذشته، یارب مپسند
این در که بهروی ما گشودی از مهر
بار دگر از قهر، خدایا تو مبند
*****
غوغای عشق
محمد رضا یاسری (چمن)
یاد آن روزی که بهمن گل به بار آورده بود
و آن زمستانی که با خود نوبهار آورده بود
یاد باد آن دل تپیدنهای مشتاقان یار
و آن عجب نقشی که آن زیبانگار آورده بود
عشق ما صد رشته جان در لعل نوشش بسته بود
حسن او صد چشم دل، آیینهوار آورده بود
از گلستان شهیدان تا به مهرآباد عشق
موج دریای زمان، چشم انتظار آورده بود
منکران گفتند با یک گل نمیگردد بهار
لیک ما دیدیم، یک گل صد بهار آورده بود
شبپرستان را به کار خویش حیران کرده بود
آفتاب ما که صبحی بیغبار آورده بود
«ما به او محتاج بودیم، او به ما مشتاق بود»
کان چنان، باغ محبت گل به بار آورده بود
در نگاهش جلوه گل بود و با غوغای عشق
در «چمن» هر گوشهای را، صد هَزار آورده بود
*****
سالگرد انقلاب
سالگرد انقلاب آمد پدید
انقلابی چون سپیده پرنوید
فجر رستن، فجر رستن، فجر شوق
فجر بشکفتن چو گل در باغ ذوق
انقلابی چون سحر ظلمت شکن
تا به عمق کلبهها پرتوفکن
فجر نورافشانی قرآن و دین
فجر قدرتیابی مستضعفین
انقلابی چون شفق سرشارِ خون
گوهر آزادگی را آزمون
فجر عزت، فجر رشد کارها
فجر دیگرگونی معیارها
انقلابی پیشرو مانند برق
در شکوهش عقل عالم مانده غرق
فجر جمهوری اسلامی کزان
صدهزاران روزِ روشن شد عیان
فجر برچیدن بساط زور و زر
شام استبداد آوردن به سر
انقلابی پر زشیران بیشهاش
نعره الله اکبر ریشهاش
سوره «والفجر» گر خوانی عمیق
راز این ده شب از او یابی دقیق
*****
فجر رحمت
در خلال ده شب از بهمن، برون
صدهزاران فجر آمد، گونهگون
مهر روشن بر سیاهی چیره شد
چشم خفاش از فروغش خیره شد
فجر رحمت، فجر دولت، فجر نور
فجر آزادی زبند ظلم و زور
مهر، در آغوش ملت، جا گرفت
انقلاب او همه دنیا گرفت
*****
کلیم معجزه
نشان زتیر ظفر آفرین بهمن داشت
شبی که بارقه صبح را به گردن داشت
ندیده بود کسی این قدر که ما دیدیم
شکوه فصل بهاران که باغ بهمن داشت
کلیم معجزه از راه دور میآمد
خبر ز وادی طور و دیار ایمن داشت
دمیده بود به گلزار شهر ما گل سرخ
ولیک باد خزان طبع گلپراکن داشت
زکاف عشق پدیدار آمد آن خورشید
که در رکابْ هزاران چراغِ روشن داشت
شفق در آینه روی او نمایان بود
به گِرد مهر رخش آفتاب خرمن داشت
زآسمان نگاهش ستاره جاری بود
به سوگواری گل، ژالهها به دامن داشت
پیام داشت زقرآن پیام داشت زفجر
زعشق سرخ حسینی خطی معین داشت
بهار آمد و بر شاخهها جوانه دمید
در این سرا که به باغش خزان نشیمن داشت
*****
یک گل و صد بهار
یاد آن روزی که بهمن گل به بار آورده بود
و آن زمستانی که با خود نوبهار آورده بود
یاد باد آن دل تپیدنهای مشتاقان یار
و آن عجب نقشی که آن زیبا نگار آورده بود
عشق را صد رشته جان، در لعل نوشین بسته بود
حسن راصد چشم دل، آیینه وار آورده بود
از گلستان شهیدان تا به مهرآباد عشق
موج دریای زمان، چشم انتظار آورده بود
منکران گفتند با یک گل نمیگردد بهار
لیک ما دیدیم، یک گل صد بهار آورده بود
در نگاهش جلوه گل بود و با غوغای عشق
در چن هر گوشهای را صد هزار آورده بود
*****
شمیم بهار
بیا بیا که شمیم بهار میآید
دل رمیده ما را قرار میآید
سر از افق بدرآورد صبح آزادی
سرود فتح و ظفر زین دیار میآید
بیا که شد سپری دوره تباهیها
زمان سروری و اقتدار میآید
گریخت ظالم و برچیده شد بساط ستم
نهال حق و عدالت به بار میآید
بیا که گر رود اهریمن از وطن بیرون
فرشته از طرف کردگار میآید
خوش آمدی به وطن مقدمت گرامیباد
صدای هلهله از هر گذار میآید
*****
فجر بیداری
رسید موسم بهمن بهار باز آمد
جلال محفل ما، یار دل نواز آمد
به پاست خیمه آلالههای صحرایی
«و ان یکاد» بخوان موسم نیاز آمد
درون هر ورق سبز بنگری، بینی
جمال یوسف مصری در این تراز آمد
چراغ لاله فروزان شد از دم عیسی
شمیم یاد عزیزانِ پاکباز آمد
زمان، زمان طلوع است و فجر بیداری
کنون که جلوه خورشید برفراز آمد
*****
فصل شروع کبوتر
خلیل ذکاوت (ساحل)
[به بهانه دهه پیروزى انقلاب اسلامى]
هر وقت یاد آن شب دیجور مىکنیم
روى سپاس بر حرم نور مىکنیم
امروز فکر آن شب ننگین کشنده است
حتى خیال آن تب سنگین کشنده است
شب بود و قصه، قصه مرگ ستاره بود
حرف از گل و بهار به رمز و اشاره بود
هر شب نسیم سرد و غمانگیز مىوزید
زُهم هزار ساله پاییز مىوزید
دیگر بهار و غنچه و باغى نمانده بود
سوسوى گرم و نرم چراغى نمانده بود
دیگر کسى سرود تَذَرْوى نمىشنید
حتى شبانه قصه سروى نمىشنید
هر کس که مذهب دل و آیین عشق داشت
هر کس که روى شانه تبرزین عشق داشت
سهمش سکوت کنج شبى بىترانه بود
سهمش غریبى و قفس و تازیانه بود
فصل سماع بىنى و تنبور مىگذشت
شبهاى عشق بىمى و سنتور مىگذشت
هر لحظه سنگ باد سر بید مىشکست
شب با غرور کاسه خورشید مىشکست
بر استخوان آینه ساتور خورده بود
خنجر به چشم حنجره نور خورده بود
پرهاى نور در قفس شب شکسته شد
چشمان تیز و روشن آیینه بسته شد
تا ننگرند آیه اعجاز روشنى
تا نشوند لهجه آواز روشنى
بستند باز هم ید بیضاى آفتاب
بستند باز چشمه آوازهخوان آب
آیات نور شبزده تفسیر مىشدند
اصحاب آب تبزده زنجیر مىشدند
بند ریا به خرقه پشمینه مىزدند
قفل سکوت بر لب آئینه مىزدند
از بسکه صبح، صبح سیاه دروغ بود
بسکه ترانهها همگى بىفروغ بود
دیگر به هیچ حنجره ایمان نداشتیم
حتى به اصل پنجره ایمان نداشتیم
* * *
رندى کجا؟ که جرأت ساقى شدن کند
شولاى شوق و شور و شرر را به تن کند
رندى کجا؟ که جام به گردش در آورد
چرخى زند، نیاز خماران بر آورد
رندى کجا؟ که قفل درِ بسته بشکند
در را به روى کوچه دلخسته بشکند
رندى کجا؟ که پرده به یکسو زند شبى
کى آن قلندر است که یاهو زند شبى؟
قحطالرجال گشته مگر؟ این چه سالى است
رقصى کجا؟ میانه میدان چه خالى است
همزاده پیاله و همنام جام کو؟
فرزند پاک عشق علیهالسلام کو؟
از هر که شد گسسته دگر اعتماد ما
تا اینکه سر رسید سوارى به داد ما
آنکس که آب آینه بند نگاه او
ابروى ماه کشته چشم سیاه او
یک قطعه از موسیقى عرفانىاش، بهار
یک مصرع از قصیده پیشانىاش، بهار
خورشید بیتى از غزل چشم مست او
مهتاب نصف حلقه انگشت دست او
اصلش به اصل ریشه خورشید مىرسید
پشتش به اوج قله توحید مىرسید
گُردى که باد سرخ به گردش نمىرسید
ترفند شب به صبح شگردش نمىرسید
پیکى که هفت بادیه زیر رکاب داشت
در چشم خویش حنجره آفتاب داشت
مستى که سبز بود لهجه ناب سرودنش
رندى که سرخ بود لحظه طوفان نمودنش
آن آذرخش، صاعقه، طوفان، تگرگ، برق
آن شروهخوانِ شاهدِ شیرینِ شمسِ شرق
آن کس که هیچ کس به خدا مثل او نبود
اهل ریا و من منم وهاى و هو نبود
آن کس که نام او؛ خلف سرخ ذوالفقار
در یک کلام، آنکه شده: ختم روزگار
* * *
رندى کجا؟ که جرأت ساقى شدن کند
شولاى شوق و شور و شرر را به تن کند
ناگه یکى به هیبت دریا قیام کرد
کوه شکوه گل زد و یکجا قیام کرد
میرى رسید، جمع نمود این قبیله را
بالا کشید شعله سرد فتیله را
چرخى زد و سرود که هان! قُم مِنَ السّکون
رقصى گرفت و خواند که حىّ عَلى الجنون
سر زد چون آفتاب، که دوران شب بس است
روز محمد(ص) است، شب بولهب بس است
پا شد پر از خروش، که آتش به پا کنید
چرخى زنید، سوگ سیاوش به پا کنید
فریاد زد بلند که غیرت نمرده است
زنده است علىّ، ولى و ولایت نمرده است
درویش رند پاشد و دف را به کف گرفت
پشتش هزار مست به یک لحظه صف گرفت
او با تمام حنجره خویش مىسرود
کهاى شانههاى زخمى محنتکش کبود
باور کنید موسم آرش رسیده است
فصل جنون خون سیاوش رسیده است
باور کنید تله شیطان گسستنى است
این دیو رفتنى است، طلسمش شکستنىست
باور کنید موسم سبز چراغ را
سال بهار را و سحر را و باغ را
باور کنید شیشه عمر هوس شکست
فصل رهایىست، غرور قفس شکست
باور کنید گردش این مىبه کام ماست
باور کنید قرعه مستى به نام ماست
مؤمن شوید باز به آغاز فصل نور
مؤمن شوید باز به قانون اصل نور
شب، گرچه زجر از خم زنجیر مىکشیم
فردا، قسم به فجر که شمشیر مىکشیم
فردا، قسم به صبح که فرداى دیگر است
فردا، درست فصل شروع کبوتر است
* * *
سالار سبز قافله یادت به خیر باد
ایوب صبر و حوصله یادت به خیر باد
وقتى به روى ما گل لبخند مىزدى
ما را به باغ آینه پیوند مىزدى
شد لهجه تو شروه اردیبهشت ما
چشم تو بود بتکده ما، کنشت ما
اینک بهار بىتو دوباره رسیده است
بىتو دوباره فصل ستاره رسیده است
سوگند مىخوریم که ما باز عاشقیم
واللّه عاشقیم، ز ایل شقایقیم
اینجا همیشه حرف، همین حرف عاشقى است
آیین این قبیله عاشق، شقایقى است
ماییم و باز راه سپیدى که روبهروست
ماییم و باز فصل شهیدى که روبهروست
گرچه ز بار داغ شهیدان شکستهایم
اما کمر به راه سفر سخت بستهایم
با تلاش برخي از دوستان بختيار و نيز نزديکان مهندس بازرگان، بنا شد جلسهاي با حضور بازرگان، بختيار و قرهباغي تشکيل گردد. عباس اميرانتظام درباره اين جلسه ميگويد: قبل از جلسه، بختيار به من تلفن زد و گفت استعفاي خود را در جلسه تسليم خواهد کرد. ليکن بختيار در جلسه حاضر نشد و تنها استعفا نامه خود را براي جلسه فرستاد. * واحدهاي نظامي چند شهر، از جمله لشگر زرهي قزوين، به سوي تهران روانه شدند. مردم، جاده تهران ـ کرج را به منظور جلوگيري از ورود واحدهاي نظامي، مسدود کردند. * نبرد شديد مردم با نيروي گارد در خيابانهاي تهران شدت بيشتري پيدا کرد. * در پي درگيريهاي اخير، پزشکی قانوني مملو از شهدايي است که در چند روز اخير کشته و شناسايي نشدهاند. * تسليحات ارتش، زندان اوين، ساواک سلطنت آباد، مجلسين سنا و شورا، راديو و تلويزيون، نخست وزيري، ژاندارمري و شهرباني، به دست مردم تصرف شد. * نصيري، رييس ساواک، سالار جاف، قاتل مردم کردستان و سپهبد رحيمي، توسط مردم بازداشت شدند. همچنين سپهبد بدرهاي، فرمانده نيروي زميني، محمد امين و بيگلري، جانشين فرماندگان گارد، به هلاکت رسيدند. * فرماندهان نيروهاي سه گانه ارتش با حضور در خدمت امام خميني، استعفاي خود را تقدم کردند. * با مراجعه به منزل حضرت امام، گروههاي مسلح پشتيباني خود را از امام اعلام کردند. * حضرت امام به دنبال سقوط نهادهاي اصلي رژيم و عقبنشيني ارتش از مردم خواستند که آرامش و نظم را مجددا برقرار کنند. * رييس ستاد کل ارتش از جمله مواردي که موجب شد ارتش اعلام بيطرفي کند، اينها بود: رييس ستاد شهرباني به کلانتريها گفته بود مقاومت نکنند؛ در حاليکه اين خلاف دستور بود. اعزام نيروهاي زبده کمکي براي افسران محاصره شده در مسلسلسازي به جهت تمرد آنها بينتيجه ماند. سربازان به طور دسته جمعي فرار ميکردند و بدون اجازه به پادگانها برمي گشتند. نيروهاي زرهي به علت سد شدن راه آنها توسط مردم و تير خوردن سرلشکر رياحي، موفق به کار نشدند. نيروي هوایی به علت پیوستن افسران و همافران به مردم، قدرت انجام پرواز نداشت. بينظمي عمومي، نافرماني و اعلام همبستگي افسران عالي رتبه با کميته امام خميني همه گير شده بود. * انقلاب اسلامي مردم ايران به رهبري امام خميني، نظام دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهي را سرنگون کرد. * امام خميني طي پيام ديگري خطاب به مردم گفتند: توجه داشته باشيد که انقلاب ما از نظر پيروزي بر دشمن هنوز به پايان نرسيده است. دشمن از انواع وسايل و دسايس بهرهمند است و توطئهها در کمين است. تنها هوشياري و انضباط انقلابي و اطاعت از فرمانهاي رهبري و دولت موقت اسلامي است که توطئهها را نقش بر آب ميسازد ... با دولت موقت اسلامي همکاري نماييد تا با حول و قوه الهي هر چه زودتر با همکاري يکديگر ايران اسلامي آباد و آزاد را مورد غبطه جهانيان بسازيم. * مهندس بازرگان طي يک نطق تلويزيوني، ضمن تشکر از آحاد مختلف مردم و خصوصا از اعلام بيطرفي ارتش در مسائل سياسي گفت: تيمسار قرهباغي در ملاقات حضوري، همکاري خود را با دولت موقت اينجانب اظهار نموده است. * از سوي حضرات آيات مرعشي نجفي و شيرازي، اعلاميههاي جداگانهاي خطاب به ملت ايران منتشر گرديد و پيروزي انقلاب اسلامي تبريک گفته شد. * پس از سقوط رژيم سلطنتي، همافران نيروي هوايي که در حرکت نظام يمردم نقش مهمي داشتند، از همکاري و مدد رساني به موقع مردم تشکر کردند. * به مناسبت سقوط رژيم شاه، از سوي ياسر عرفات پيام تبريکي خطاب به حضرت امام فرستاده شد. * خسرو قشقايي ضمن ملاقات با حضرت امام، از دولت بازرگان پشتيباني کرد. * آيتالله خويي با ارسال تلگرافي براي حضرت امام، ورود ايشان را به ايران تبريک گفت. * حمايت گسترده از دولت بازرگان در شهرهاي مختلف کشور ادامه دارد و در همه شهرها و بخشهاي کشور، مردم با رهبري روحانيان مبارز محلي، مراکز اداري و دولتي مانند شهرباني، ساواک، استانداري، فرمانداري و غيره را به تصرف خود در ميآورند و کميتههاي مسلح انقلابي تشکيل ميدهند. * وقايع انقلاب آن قدر سريع بود که حتي مقامات آمريکايي در آخرين روزها نميدانستند انقلاب پيروز شده است. اتاق عمليات کاخ سفيد از طرف برژينسکي، تلفني از ساليوان ميپرسيد: آيا هنوز اماکن کودتا وجود دارد؟

برای مشاهده اس ام اس های ۲۲ بهمن به ادامه مطلب مراجعه نمایید.
سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مبارک باد
----------------------------
انقلاب ما برگرفته از نهضت عاشوراست -امام خمینی (ره)
----------------------------
همه برای امام بودند و امام برای همه و امت همراه امام برای خدا . دهه فجر و ۲۲ بهمن مبارک
----------------------------
اس ام اس ۲۲ بهمن - ۲۲ بهمن مبارک باد
----------------------------
از کتاب های درسی آن سال ها یادم هست امام
امیدش به ما دبستانی ها بود ، می گویم : آقا ، حالا بزرگ شده ایم ، از
امیدتان راضی هستید ؟
----------------------------
پیامک ۲۲ بهمن-۲۲بهمن اس ام اس
----------------------------
از خون
سرخ بهمن سرسبز شد بهاران , اندیشه باور شد در امتداد باران . بر صخره های
همّت جوشیده خون غیرت , بانگ سرود و وحدت آید ز چشمه ساران . و الفجر بهمن
آمد فصل شکفتن آمد , بر پهندشت باور، خالی است جای یاران . دهه فجر بر
همگان مبارک
----------------------------
جمله ۲۲ بهمن-مطلب برای ۲۲ بهمن
----------------------------
برخیز
که فجر انقلاب است امروز , بیگانه صفت خانه خراب است امروز . هر توطئه و
نقشه که دشمن بکشد , از لطف خدا نقش بر آب است امروز . ۲۲ بهمن سالروز
پیروزی انقلاب اسلام مبارک باد .
----------------------------
sms 22 بهمن-22 bahman sms
----------------------------
چه مژده
ای زیباتر از آمدن بهار در پی یک زمستان تار و طولانی؟! چه بشارتی شیرین تر
از بشارت خورشید در پی یک شب سرد و تاریک؟! چه پیامی نیک تر از پیام زلال
آب برای لبانی تشنه و خشکیده؟! چه نوایی برتر از بشارت «جاء الحق» و «زهق
الباطل»؟! قسم به شب پوشیده! که روز خواهد درخشید و بهاری ترین روز هستی ،
بر صحیفهی شب تار و طولانی ، مُهر پایان خواهد زد . فرا رسیدن دهه فجر
انقلاب اسلامی مبارک
----------------------------
از
نهضت قاطعانه روح الله , شد دست ستمگران ز ایران کوتاه . با دست تهی و این
همه پیروزی , لا حول و لا قوت الا بالله . دهه فجر بر ایرانیان همیشه
سربلند و سرافراز مبارک باد .
----------------------------
شهید آوینی : امام (ره) به ما آموخت که "انتظار در مبارزه است" و این بزرگ ترین پیام او بود : اللهم عجل لولیک الفرج
----------------------------
اس ام اس به مناسبت 22 بهمن-اس ام اس انقلاب اسلامی
----------------------------
شهید
آوینی : بشر امروز ، قدر انبیاء را نمی شناسد و تا این جهل باقیست قدر امام
(ره) را نیز در نخواهد یافت . . . شادی روح بت شکن بزرگ قرن ، امام روح
الله "صلوات"
----------------------------
پیامک به مناسبت 22 بهمن-پیامک انقلابی
----------------------------
امام امت قدس سره از 22 بهمن همچون 15 خرداد، 17 شهريور، 12 فروردين و ... به عنوان «ايام الله» ياد كردند. و درباره چنين ايامى فرمودند: «بر ملتشريف ماست كه اين ايام الله را - كه هديههايى از عالم غيب ربوبى است - با جان و دل حفظ و با چنگ و دندان نگهدارى كنند» . (1)
علامه طباطبايى در تفسير گرانقدر الميزان مىنويسند: «با اين كه تمام روزها و تمام چيزها از آن خداى متعال است، ولى اختصاص دادن روزهايى به نام «ايام الله» يا يوم الله به خاطر آن است كه فرمان و امر خدا در آن روزها چنان آشكار است كه براى فرمان جز خدا، هيچ گونه ظهورى باقى نمىماند، ايام الله زمانها و شرايطى است كه فرمان خدا و آيات و نشانههاى وحدانيت و سلطه الهى آشكار شده، يا مىشود; مثل روز مرگ كه قدرت و سلطه «آخرت» در آن روز آشكار مىشود و اسباب دنيوى از تاثير مىافتد، يا روز «قيامت» كه هيچ كس براى ديگرى مالك هيچ چيز نيست، و در آن روز فرمان از آن خداست. يا مثل ايامى كه خداوند در آنها قوم «نوح» ، «عاد» و «ثمود» را به هلاكت رسانده، كه در امثال اين گونه روزها، قهر و غلبه الهى آشكار شده و معلوم مىگردد كه تمامى عزت متعلق به خدا است.
ممكن است كه منظور از ايام الله ايامى باشد كه نعمتهاى خداى متعال آشكار است; مثل روز خروج نوح و اصحابش از كشتى با سلام و سلامتى و بركتهاى الهى يا روز نجات دادن ابراهيم از آتش يا غير اينها ... از حوادث و ايامى كه جز به خدا نمىتوان به ديگرى نسبت داد، اينها روزهاى خاص خدائى (ايام الله) است ...» . (2)
پس ايام الله روزهاى بزرگ و تاريخى و سرنوشتسازى است كه در تاريخ يك ملتيا در سرنوشتيك نسل يا كلا در سرگذشت «انسان» پيش مىآيد.
گاهى به صورت نعمتى بزرگ و گاهى به صورت عذابى عظيم و دردناك كه حتى منجر به زوال يك ملت گشته و نام «عذاب استيصال» به خود مىگيرد.
علامه طباطبايى رحمه الله در جاى ديگر مىفرمايد: «ايام الله ايامى است كه هيچ حكومت و سلطهاى نيست، مگر براى خدا، مثل روز مرگ، برزخ، روز قيامت و روز عذاب استيصال ...» . (3)
در روايات متعددى، به روز مرگ، قيامت و روز قيام حضرت مهدى - عجل الله تعالى فرجه - ايام الله اطلاق شده است.
از امام باقر عليه السلام چنين نقل شده است كه فرمود:
«ايام الله، يوم يقوم القائم عليه السلام، و يوم الكرة، و يوم القيامة; (4)
ايام الله روز قيام حضرت مهدى موعود عليه السلام، روز رجعت و روز قيامت است.»
در تفسير على بن ابراهيم نيز روايتى بدين مضمون نقل شده، ولى به جاى كلمه «الكرة» «يوم الموت» آمده است. (5)
ابن ابىالحديد مىنويسد: «ايام الله، هم ايام «انعام» است و هم ايام «انتقام» تا بدين وسيله «رغبت» و «ترس» ايجاد شود» . (6)
22 بهمن نيز يكى از روزهايى است كه خداوند متعال نعمتبزرگ پيروزى را به ملتبه پاخاسته ايران اسلامى عطا فرمود و به فرموده امام امت از ايام الله گرديد.
ملتى كه سالهاى سال زير چكمههاى حكام جور و دژخيمان خودفروخته، آخرين نفسهاى حيات خود را مىكشيد، خداوند متعال با برانگيختن رهبرى فرزانه و بىنظير روح تازهاى در آنها دميد و با حركتى يك پارچه و پرخروش، با سلاح ايمان و رهبريت روح خدا در مقابل طاغوتيان تا دندان مسلح ايستادند و لطف بزرگ الهى و نعمت پيروزى را نصيب خود گردانيدند.
«و لقد ارسلنا موسى باياتنا ان اخرج قومك من الظلمات الى النور و ذكرهم بايام الله ..» . (7)
ما موسى را همراه با نشانهها و آيههايمان فرستاديم (و دستور داديم) قوم خودت را از ظلمتها به سوى «نور» بيرون آر، و آنان را به ياد ايام الله بينداز.» يادآورى روزهاى بزرگ (اعم از روزهاى پيروزى يا روزهاى سخت) نقش مؤثرى در بيدارى و هوشيارى ملتها دارد. بدين جهت اميرالمؤمنين عليه السلام در نامهاى به «قثم بن العباس» كه كارگزار وى در مكه است چنين مىنويسد: «براى مردم حج را بر پاى دار، و آنان را به ياد «ايام الله» بينداز» . (8)
امام خمينى قدس سره مىفرمايد: «تذكر به «ايام الله» كه خداوند متعال به آن امر فرموده است، انسان ساز است. قضايائى كه در ايام الله رخ داده است، براى تاريخ و انسانها در طول تاريخ آموزنده و بيدار كننده است. حوادث بزرگ تاريخ كه قرآن مجيد هم از بعضى از آنها ياد كرده است، سرمشقى پربركتبراى ساختن جامعهها و اشخاص و جامعه عصر ما كه عصر انقلاب است و در كشور ايران كه كشور انقلاب و شاهد بسيارى از حوادث بزرگ كه بايد آنها را ايام الله محسوب كنيم و به ذكر آنها و تذكر آن ايام بپردازيم كه براى ملت قهرمان و مجاهدان سلحشور، درس انقلاب است» . (9)
در اين آيه شريفه خداوند متعال، بعد از اين كه حضرت موسى عليه السلام را مامور مىسازد تا ايام الله را يادآورى كند، يك نمونه از ايام الله; يعنى، روز نجات بنىاسرائيل از چنگال فرعونيان را يادآورى مىفرمايد:
«اذ انجاكم من آل فرعون»
با اين كه در تاريخ بنىاسرائيل، روزهاى بزرگى كه خداوند در پرتو هدايتحضرت موسى عليه السلام به آنها نعمتهاى بزرگ عطا فرمود، فراوان بود، ولى ذكر «روز نجات» در اين آيه، حاكى از اهميت فوق العاده استقلال و آزادى از چنگال فرعونيان مىباشد. (10)
روز 22 بهمن 57 نيز روز نجات ملت ايران از چنگال طاغوتيان زمان، روز آشكار شدن نعمتبزرگ الهى; يعنى، استقلال و آزادى بود.
اين مسلم است كه هر ملتى تا از وابستگىها نجات پيدا نكند و از چنگال اسارت و استثمار آزاد نشود، نمىتواند نبوغ و استعداد خود را آشكار سازد و در راه «الله» كه راه مبارزه با هر گونه شرك و ظلم و بيدادگرى است، گام نهد.
يادآورى يوم الله 22 بهمن; يعنى، يادآورى رشادتها و فداكارىها و شهادت طلبىهاى ملتى منسجم و خداجوى و پيرو ولايت و رهبرى كه با ايثار خون خود ثابت كرد كه «خون بر شمشير و حق بر باطل پيروز است.» يادآورى 22 بهمن; يعنى، يادآورى تجلى حكومت الله در روى زمين، روزى كه برندهترين سلاح معنوى; يعنى، ايمان، پيروزى آفريد.
روزى كه كلمه توحيد در وحدت كلمه به دست آمد و در نتيجه اعتصام به «حبل الله» رژيم ستمشاهى دوهزار و پانصد ساله طاغوتيان به زباله دانى تاريخ سپرده شد و ثابت كرد آواى «الله اكبر» از رگبار «مسلسل» قوىتر و نيرومندتر است.
22 بهمن به ما آموخت كه در مبارزه با دشمنان اسلام، فقط بايد بر خدا تكيه داشت گرچه دست از سلاح تهى باشد. و وابستگى به شرق و غرب هرچند به سلاحهاى مدرن مجهز باشند، در برابر نيروى هماهنگ مردمى كه با سلاح ايمان مبارزه مىكنند، بىاثر است.
تداوم پيروزىها، حاصل تداوم رمزهاى پيروزى است. زيرا هرگز خداوند متعال نعمتى را كه به قومى عطا فرمود، از آنها باز پس نمىگيرد، مگر آنها خود از نگهدارى آن دستبر دارند.
«... ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم...» ; (11)
«خداوند سرنوشت هيچ قوم (و ملتى) را تغيير نمىدهد، مگر آن كه آنان آنچه را در خودشان است، تغيير دهند.»
«ان الله لم يك مغيرا نعمة انعمها على قوم حتى يغيروا ما بانفسهم ...» ; (12)
«خداوند هيچ نعمتى را كه به گروهى داده، تغيير نمىدهد، جز آن كه آنها خودشان را تغيير دهند.»
پيروزى شكوهمند 22 بهمن 57، حاصل عوامل بسيارى است كه مهمترين آنها عبارتند از:
1- ايمان به خداوند متعال
2- رهبرى روحانى متقى و فقيه آگاه; امام خمينى رحمه الله
3- اتحاد و همبستگى همه، اقشار ملت.
4- استقامت و پايدارى در راه خدا، تحمل مشكلات و ... بر هيچ كس پوشيده نيست كه جمع شدن اين عوامل در ملتى موجب نزول تاييدات غيبى الهى گرديده و پيروزى آنها بر دشمنان حتمى مىشود.
خداوند متعال مىفرمايد:
«ان الذين قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل عليهم الملائكة الا تخافوا و لا تحزنوا و ابشروا بالجنة التى كنتم توعدون» ; (13)
«به يقين كسانى كه گفتند: پروردگار ما خداوند يگانه است، سپس استقامت كردند، فرشتگان بر آنان نازل مىشوند كه! نترسيد و غمگين مباشيد و بشارت باد بر شما به آن بهشتى كه به شما وعده داده شده است.»
امام امت در وصيتنامه سياسى الهى خود چنين نوشتند: «اين انقلاب بزرگ كه دست جهان خواران و ستمگران را از ايران بزرگ كوتاه كرد، با تاييدات غيبى الهى پيروز گرديد ... بىترديد رمز بقاى انقلاب اسلامى همان رمز پيروزى است و رمز پيروزى را ملت مىداند و نسلهاى آينده در تاريخ خواهند خواند كه دو ركن اصلى آن انگيزه الهى و مقصد عالى حكومت اسلامى و اجتماع ملت در سراسر كشور با وحدت كلمه براى همان انگيزه (14) » مىباشد.
مقام معظم رهبرى، حضرت آيةالله العظمى خامنهاى، دامتبركاته در اين باره چنين فرمودند: «اولا، روز 22 بهمن سال 1357 يك روز بريده از قبل نبود، آنچه در آن روز اتفاق افتاد محصولى بود از تلاش همه جانبهاى كه در طول سالهاى متمادى قبل از آن انجام گرفته بود و اين تلاش از سوى همه قشرهاى اين كشور بود.
ثانيا، آن چيزى كه قشرهاى كشور ما را به هم مربوط مىكرد براى اين مبارزه، ايمان اسلامى بود و لذا مبارزه در طول سالهاى پيش از 22 بهمن 57 در مسجدها و حسينيهها و مجالس سخنرانى و در حوزه علميه قم و بعضى ديگر از حوزهها جلوه مخصوصى داشت، اينها در حقيقت كانونهاى اصلى مبارزه بود.
ثالثا، اين مبارزه حول يك محور رهبرى مشخص و قاطعى جريان داشت كه در طول دوران تاريخ ما از بعد از اسلام تا اين روزگار، ملت ما چنين رهبرى به خود نديده بود.
رابعا، مردم بر اثر آن ايمان و آن رهبرى بر اثر آنچه شنيده بودند و معتقد شده بودند در صحنه مبارزه از همه امكاناتشان براى پيروزى بر دشمن استفاده كردند ... كسانى كه در مبارزه بودند، حاضر بودند براى خود سختى و ناراحتى را قبول كنند و نيروى خود را صرف مبارزه كنند» . (15)
تا زمانى كه ملت ايران همچون 22 بهمن 57، از خودخواهىها و خودمحورىها فاصله گرفته، دست در دست هم با همدلى و اتحاد در سايه ايمان و توكل به خداوند متعال به رهبرى مقام معظم رهبرى كه برترين و بهترين شاگرد بنيانگذار جمهورى اسلامى و مجرى فرامين الهى امام امت مىباشد، در راه به ثمر رساندن مقصد الهى انقلاب قدم بردارند و در اين راه استقامت نموده، در مقابل دشمنان اسلام و ايران تا پاى جان بايستند، و فريب نيرنگهاى رنگارنگ آنها را نخورده، مجذوب فرهنگ مبتذل آنها نگردند، نعمت پيروزى انقلاب اسلامى پابرجا و مستدام خواهد بود و تمام توطئهها و نقشههاى شوم آنها بر ضد جمهورى اسلامى و ملتشريف ايران، نقش برآب مىشود و حاصلى جز رنج و زبونى خودشان در پى نخواهد داشت و هر روز عزت و سرفرازى و بالندگى ايران اسلامى بيشتر آشكار خواهد شد.
همان گونه كه بيان شد پيروزى انقلاب شكوهمند اسلامى ايران عوامل زيادى داشت، سخن گفتن پيرامون همه آنها مجالى ديگر مىطلبد. ما در اينجا فقط به يكى از مهمترين آنها اشاره مىكنيم. و آن اتحاد و همبستگى همه اقشار ملتبراى انجام مقصد الهى و مقدس انقلاب; يعنى، از بين بردن طاغوت و تشكيل حكومت اسلامى براى تحقق حق و عدالت در جامعه بود.
هيچ كس ترديد ندارد كه اتحاد و همدلى معجزه مىآفريند و بزرگترين موانع راه ترقى و پيشرفت را از سر راه بر مىدارد. و قوىترين دشمنان را نابود مىسازد.
مورچگان را چو بود اتحاد
شير ژيان را بدرانند پوست
خداوند متعال مىفرمايد:
«و اعتصموا بحبل الله جميعا و لا تفرقوا» ; (16)
«به ريسمان الهى چنگ بزنيد و هرگز از يكديگر جدا نشويد و تفرقه نداشته باشيد.»
«و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ريحكم» ; (17)
«اختلاف و كشمكش نكنيد كه سست مىشويد و دولتتان از بين مىرود.»
اميرالمؤمنين عليه السلام مىفرمايد:
«و الزموا السواد الاعظم فان يد الله مع الجماعة و اياكم و الفرقة! فان الشاذ من الناس للشيطان كما ان الشاذ من الغنم للذئب ...; (18)
همگام با توده عظيم مردم (كه پيرو سلطان عادل) هستند، باشيد، زيرا دست (عنايت و كمك) خداوند با جماعت است و از جدائى و مخالفتبر حذر باشيد. زيرا جدا شدن از جماعت (حق) طعمه شيطان شدن است چنانكه گوسفندى كه از گله جدا شود، خوراك گرگ خواهد شد.»
و اين اتحاد وقتى ثمربخش است كه با همدلى همراه باشد.
اميرالمؤمنين عليه السلام مىفرمايد:
«انه لا غناء في كثرة عددكم مع قلة اجتماع قلوبكم ...; (19)
در زيادى تعداد شما بىنيازى نيست [و اين زيادى تعداد ثمربخش نخواهد بود] در صورتى كه اجتماع دلهاى شما اندك باشد.» بدين جهت امام امت قدس سره و رهبر معظم انقلاب همواره مردم را به وحدت كلمه دعوت كردهاند و آنها را از تفرقه و جدايى برحذر داشتند.
اما سنت و روش فرعونها و طاغوتها در طول تاريخ اين است كه مردم را به دستههاى مختلف تقسيم مىكنند و بين آنها اختلاف مىاندازند و آنها را به استضعاف مىكشانند تا قدرت قيام و ايستادن در مقابل آنها را نداشته باشند و آنها بتوانند سلطه ظالمانه خود را بر مردم حفظ كنند.
خداوند متعال مىفرمايد:
«ان فرعون علا في الارض و جعل اهلها شيعا يستضعف طائفة منهم ...» ; (20)
«فرعون در زمين برترى جويى كرد و اهل آن را به گروههاى مختلفى تقسيم نمود، گروهى را به ضعف و ناتوانى مىكشاند ... .»
فرعون براى استحكام بخشيدن به سلطهاش چند اقدام كرد، كه مهمترين آن، اين بود كه مردم مصر را دو دسته كرد: به دسته اول; يعنى، قبطيان كه بوميان و درباريان فرعون بودند، تمام وسايل رفاهى و كاخها و ثروتها را مىداد.
ولى دسته دوم كه «سبطيان» يعنى، مهاجران بنىاسرائيل بودند و آنها را به صورت بردگان و كنيزان خود درآورده بودند، فقر و محروميتسراسر وجودشان را فرا گرفته بود و سختترين كارها بر دوش اينها بود.
بايد توجه داشت كه اين سنت وحشتناك، مخصوص فرعون در زمان حضرت موسى عليه السلام نبود، بلكه همه طاغوتيان از اين روش و تز «تفرقه بينداز و حكومت كن» ساليان درازى بر تودههاى مردم حكومت كردهاند.
از امام زين العابدين عليه السلام چنين نقل شده است كه فرمود:
«و الذى بعث محمدا بالحق بشيرا و نذيرا، ان الابرار منا اهل البيت و شيعتهم بمنزلة موسى و شيعته، و ان عدونا و اشياعهم بمنزلة فرعون و اشياعه; (21)
سوگند به آن كسى كه حضرت محمد صلى الله عليه و آله را به حق بشير و نذير مبعوث گردانيد، ابرار و خوبان از ما اهل بيت و شيعيانشان به منزله موسى و شيعه او مىباشند و دشمنان ما و پيروان آنها به منزله فرعون و پيروان او مىباشند.» پس بايد بيدار بود تا دوباره دشمنان سيلى خورده اسلام با استفاده از اين روش بين مردم ايران اختلاف ايجاد نكنند و راه نفوذ و سلطه آنها باز نشود.
پىنوشتها:
1) پيام امام خمينى رحمه الله به مناسبتسالگرد 15 خرداد سال 1360.
2) تفسير الميزان، ج 12، ص 18.
3) همان، ج 18، ص 164، ذيل آيه 14 از سوره جاثيه.
4) تفسير نور الثقلين، ج 2، ص 526.
5) همان، : «قال: ايام الله ثلاثة: يوم القائم - صلوات الله عليه - و يوم الموت، و يوم القيامة; «ايام الله» سه روز است، روز ظهور حضرت قائم عجل الله تعالى فرجه و روز مرگ و روز قيامت.»
6) شرح نهجالبلاغه، ابن ابىالحديد، ج 18، ص 31.
7) ابراهيم/ 5.
8) شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 18، ص 30.
9) صحيفه نور، ج 17، ص 11، از پيام امام رحمه الله در تاريخ (17/6/61) .
10) ر.ك، تفسير نمونه، ج 10، صص 276 و 277.
11) رعد/ 11.
12) انفال/ 52.
13) فصلت/ 30.
14) وصيتنامه سياسى الهى امام خمينى، صص 8- 7.
15) ر.ك: در مكتب جمعه، جلد ششم، صص 77 و 78.
16) آل عمران/ 103.
17) انفال/ 46.
18) نهج البلاغه، خطبه 127.
19) همان، خطبه 119.
20) قصص/ 4.
21) مجمع البيان، ج 7، ص 239.
به گزارش آخرین نیوز به نقل از ديپلماسى ايرانى، توماس فريدمن نويسنده و روزنامه نگار امريکايى، بخش اعظم کتاب "جهان مسطح است" (تاريخ فشرده قرن بيست و يکم) را به فناورى هاى نوين، پيشرفت ها و ابداعاتى اختصاص داده است که بعد از اختراع اينترنت وارد زندگى انسان شده است. از نگاه او که واقع بينانه به نظر مى رسد، جهان پس از فروريزى ديوار برلين و توليد اولين رايانه به سمتى حرکت کرده است که دستاوردهاى امروزين اينترنت و شبکه هاى اجتماعى و سرويس هاى متعدد جستجو و بلاگ و... ديگر بديهى و عادى مى نمايند.
شايد اگر اولين برخوردتان را با پست الکترونيک يا همان ايميل به خاطر بياوريد، متوجه عمق تغييرات درحال وقوع در عرصه فناورى بشويد. اگر غرق در اينترنت شده باشيد و هر روز با ده ها نفر از طريق ايميل و فيس بوک و... در ارتباط باشيد، اصلا متوجه فرايند تغيير نخواهيد بود. اگر اولين پروازتان را با هواپيما به ياد بياوريد يا تصور کنيد که مردم جهان وقتى براى اولين بار هواپيما را بر فراز آسمان مشاهده کردند، چه واکنشى از خود نشان دادند مى توانيد به بزرگى تغييرات و تاثير آنها در زندگى و تاريخ بشر پى ببريد.
مى گويند مردم کنجکاو امريکا که براى ديدن اولين فيلم تاريخ سينما در سال 1896 در سالنى جمع شده بودند، با شروع فيلم که حرکت يک قطار از دوردست و رسيدنش به ايستگاه بود، هراسيدند و از سالن پا به فرار گذاشتند (با اين تصور که ممکن است تصوير زنده شود و قطار همه را زير بگيرد) اما امروز عجيب ترين پروژه هاى تکنيکال سينمايى نظير آواتار و اينسپشن را با تحسين و شعفى زايدالوصف تماشا مى کنند و از مشاهده اوج خلاقيت و فناورى هاى بکار رفته در آن متعجب نمى شوند. لازمه اين عدم شگفتى – در عين تحسينى که بر زبان دارند – اين است که در فاصله توليد فيلم "ورود قطار به ايستگاه" ساخته برادران لومير با "آواتار" جيمز کامرون، سينما حرکتى تدريجى و تکاملى داشته و از عروسک هاى موسوم به گودزيلا تا انيميشن هاى کارتونى و تلفيقى و غيره را از سر گذرانده و حالا ديگر نه تنها شگفتى آفرين نمى نمايد بلکه سطح انتظارات را ارتقا داده و معلوم نيست دهه آينده به چه سمتى و چه سبک و روالى کشيده مى شود. در همين حوزه سينما گفته بودند که قرار است همفرى بوگارت ستاره فقيد هاليوود در سينما زنده شود و کنار بازيگران زنده فيلم نقش آفرينى کند تا شيفتگانش بتوانند همچنان از او با همان قامت و صدا و حرکات و عادات خاصش فيلم هاى بوگارتى تماشا کنند.
اينترنت امروز به قول فريدمن از مهم ترين ابزار تسطيح جهان است که با ابداعاتى چون گوگل و فيس بوک و توييتر و ساير خلاقيت هايى که در راهند، روندى سهل و سريع پيدا کرده است. گوگل مصداق عينى برابرسازى و آزادى است. گوگل صفحه اى خالى در برابر شما مى گشايد تا اگر طالب اطلاعاتى درباره خداوند و جهان پس از مرگ هستيد، درباره آن جستجو کنيد و اگر دنبال دارو و محصولات آرايشى مى گرديد، کلمات موردنيازتان را وارد کنيد و مارک هاى مختلف را بيابيد. گوگل فرصت برابر در اختيار همه است؛ فرصت برابر براى همگان در هر نقطه اى از جهان بى توجه به رنگ و زبان و نژاد و مذهب کاربران. اينترنت و سرويس هايى چون گوگل و فيس بوک و وبلاگ و ايميل کمترين تبعيضى براى فرد قائل نمى شود و هيچ رتبه بندى شهروندى يا ملاک اقتصادى و سياسى را درنظر نمى گيرد. کافى است دولت ها به اين فناورى ها اعتماد کنند و با باور به سودآفرينى اينترنت و تاثير آن در تسهيل امور مردم و دولت ها، ظرفيت هاى لازم نظير باند پهن و خدمات ارزان را در اختيار بگذارند. حتى دولت هاى بسته و بدبين نيز به واقعيت منفعت آور اينترنت پى برده اند.اگر امروز چين نگران استفاده آزادى خواهان و تجزيه طلبان از اينترنت است، امريکا نيز از خيزش اقتصادى چين به هراس افتاده است. سهم اينترنت و تبادلات و معاملاتى که از اين راه عايد چين مى شود غيرقابل انکار است. اگر بخواهيم تنها به يک مورد اشاره کنيم بايد به بازاريابى، آشنا شدن دنيا با جاذبه هاى توريستى چين و نيز شناخت محصولات و کالاهاى توليد اين کشور اشاره کنيم که با ورود اينترنت، سرعتى عجيب به خود گرفته و سيل ثروت را روانه کشورى کرده است که دنگ ژيائوپنگ آن را به جهان جديد پرتاب کرد.
نگاهى به کارکرد اينترنت در کشورهايى چون هند و چين و استفاده امروز معترضان مصرى و سورى و يمنى از فيس بوک و توييتر ما را بيش از پيش متوجه شباهت اين ابزارهاى جديد به چاقويى مى کند که هم مى تواند در پختن غذا کمک حالمان باشد و هم يک روز بيخ گلويمان بنشيند. همه چيز بستگى به کاربر و نيت و خواسته او دارد. هدف گوگل اين است که همه اطلاعات را درباره جهان براى همه افراد در همه جاى جهان قابل دسترسى کند. فايده ديگر گوگل اين است که شما را از دروغ گفتن و رفتارهاى زننده بازمى دارد، چون ممکن است کسى که اسم شما را جستجو مى کند متوجه تناقض گويى هايتان بشود يا تصويرى از شما ببيند که ديگر قابل اصلاح و فراموشى نباشد. گوگل مى گويد دروغ نگوييد تا مجبور نباشيد همه حرف هايى را که تا به حال زده ايد از بر کنيد. با گوگل تکذيب دروغين بى معنى و عين حماقت است چرا که بر دروغ هايتان مى افزايد.
يکى از مديران Airspace شرکت فروشنده فناورى بى سيم به توماس فريدمن در کتاب "جهان مسطح است" مى گويد: "هرکس بتواند از گوگل استفاده کند مى تواند همه چيز را پيدا کند. گوگل مثل خداست. همه جا هست و همه چيز را مى بيند. از گوگل مى توان همه سوال هاى دنيا را پرسيد."
شايد اولين برخوردتان را با گوگل، ايميل، فيس بوک و تويير به ياد نداشته باشيد. ولى حتما معترفيد که حتى با ورود اين ابزارها نمى توانيد فراموش کنيد که چطور به اقوامتان در داخل و خارج از کشور نامه مى نوشتيد و بسته به طول مسافت، روزها و هفته ها منتظر مى مانديد تا نامه تان به مقصد برسد و جوابى از آن بيايد. نامه هايى که گم و گور مى شد، تلفن هايى که راه نمى داد و هروقت شما نمى خواستيد قطع مى شد را مقايسه کنيد با ايميل و فيس بوک که ارتباط را در لحظه برقرار مى کند و کاملا در سيطره اراده شماست.
امروز معترضان مصرى از آزادى "وائل غنیم" مدير جوان گوگل در مصر پس از دوازده روز بازداشت خوشحال اند و مى دانند که خونى تازه در رگ هاى جنبش اعتراضى شان دميده خواهد شد. شبکه الجزیره پيش بينى کرده است که با آزادی او شمار بيشتری از افراد وارد تجمعات اعتراضى مى شوند. تاثير او و درواقع تاثير گوگل آن اندازه بوده است که بسيارى از جوانان مصرى به وائل غنيم به چشم قهرمان و رهبر جنبش مى نگرند. آنها اعلام کرده اند که هيچ کدام از طرف هاى مخالف مذاکره کننده با دولت را قبول ندارند و غنيم را سخنگوى خود مى دانند. تا ديروز حدود ۹۰ هزار نفر با عضویت در یک گروه فیس بوکی، وائل غنیم را به عنوان سخنگوی خود نامزد کردهاند.
دولت مصر و ساير دولت هاى سرکوب گر مى توانند از گوگل و فيس بوک و ايميل براى شناسايى معترضان خيابانى استفاده کنند و از اين بابت نگرانى را به اردوگاه مخالفان بياورند. اما آنها نيز مى دانند که اين امر اجتناب ناپذير است و عدم تبعيض و اعطاى فرصت برابر براى همه، جز اين نمى تواند باشد؛ حتى اگر به دستگيرى اعضا و خفگى جنبش منتهى شود.
همانطور که شما مى توانيد به شماره تلفن و آدرس و مشخصات ديگران در اينترنت دسترسى پيدا کنيد، ديگران هم از اين دسترسى برخورداند. همانطور که شما مى توانيد از نقشه گوگل براى مشاهده موقعيت خود و ساير نقاط عالم استفاده کنيد، ديگرى هم مى تواند شما را به نظاره بنشيند. همانطور که شما مى توانيد فعاليت هاى تجارى و کسب معاش خود را با نشستن در خانه از طريق اينترنت انجام دهيد، ديگران هم مى توانند از شما سبقت بگيرند و کار بهتر و خلاقانه ترى ارائه کنند. اينها واقعيت دنياى جديد است و بايد مثل اعجاب انگيزى اوليه سينما به امورى پذيرفتنى و عادى تبديل شوند.
.:: This Template By : web93.ir ::.