ایده ی تبدیل این سیستم به صورت یک بازی از آن زمان آغاز شد. تکمیل نشانه روهای قابل حمل (تفنگ های قابل حمل) و تکنولوژی ساخت آنها تا اوایل دهه ی 1980 طول کشید که در آن زمان نشانه روها از نوع شات گان و پینت بال های مصرفی در آن از رنگ های معمولی بودند. در سال 1981 در امریکای شمالی اولین بازی به طور رسمی با 12 بازیکن مسلح به نشانه روهای بادی با هدف تسخیر پرچم شروع شد و به شکل امروزی پایه گذاری شد.
در حدود پانزده سال است که پینت بال به طور رسمی بازی میشود و 5 سال است که به کمیته بین المللی المپیک معرفی شده است تا در بازی های المپیک به عنوان ورزشی جدید وارد گردد و هم اکنون فرم جدید پینت بال در حال بررسی در کمیته بین المللی المپیک می باشد.
از پینت بال به عنوان شطرنج زنده در جهان نام برده می شود.

پینت بال چیست؟
(Paintball) یک نوع ورزش گروهی است که به طور کلی دو گروه از بازیکنان سعی در حذف یکدیگر با گلولههای رنگی می کنند.
پینت بال را میشود در فارسی در قیاس با تیراندازی، «رنگاندازی» نامید.
پینت بال یک توپ (گلوله) ژلاتینی (از جنس ژلاتین کپسول دارویی) است که داخل آن با رنگ خوراکی پر شده است و پس از شلیک توسط تفنگ (مارکر مخصوص این ورزش) و برخورد به هدف ترکیده و رنگ آن پخش میشود که این نشانه مورد هدف قرار گرفتن است. به سادگی میتوانید تصور کنید در نگاه اول این ورزش به مانند یک میدان جنگ واقعی است که هر کس که مورد اصابت قرار گرفته و رنگی شود از بازی حذف میشود تا یک تیم کاملاً تیم دیگر را حذف کند. این تنها یکی از 100ها سناریوی تعریف شده این ورزش است. از این ورزش به دلیل هیجان زیاد آن به عنوان دومین ورزش مهیج جهان یا شطرنج زنده به دلیل فکری بون آن یاد میشود.
پینت بال در ایران
پینت بال از سال 1382 به ایران وارد شد و تعدادی لیگ غیر رسمی نیز در این مدت برگزار شد و اولین لیگ رسمی ایران در سال 1387 برگزار شد.
ورزش پینت بال در ایران با رشد خوب و سریعی رو به رو شده است و تقریبا در تمام نقاط ایران باشگاههای پینت بال وجود دارند و بسیاری از استانها و شهرها مانند اصفهان، کرمان، ساری، قزوین و غیره دارای تیم حرفه ای می باشند.
مسابقات بینالمللی palm با حضور کشور هایی از سر تا سر جهان در سال 1387 در ایران (جزیرهٔ کیش) برگزار شد که با قهرمانی تیم IronMen از آمریکا و نایب قهرمانی تیم ملی ایران پایان یافت.
لیگ ایران هر ساله در 4 دوره برگزار میشود و شامل دسته برتر و دسته 2 میباشد.
سایت رسمی انجمن پینت بال ایران: http://paintball.ir
جدیدا بحث هایی جهت تبدیل انجمن پینت بال به فدراسیون در جریان است. همچنین محل بزرگی در شرق تهران ساخته شده که دارای 2 فیلد حرفه ای چمن مصنوعی و چند فیلد آماتور است (مالک این فیلد مدیر انجمن پینت بال است).

واژههای پرکاربرد این ورزش
• مارکر : اسلحهٔ پینت بال را مارکر (نشانه گزار) می نامند.
• هاپر یا لودر: مخزن گلولهٔ اسلحه است.
• بانکر: مانعهای بادی این ورزش که در مسابقات و به طور کلی در جریان بازی استفاده می شوند.
• گوگلز (Goggles): ماسک محافظ که شامل محافظ چشم (شیشهٔ استاندارد) محافظ گوش و صورت میباشد.
انواع بانکرها
هر تورنومتر بینالمللی شامل نوع بانکرهای خاص همان مسابقات میباشد که عموما بانکرهایی مشابه در تمام تورنومترها وجود دارد.
تا قبل از سال 1389 بانکرهای بینالمللی Millenium در لیگهای پینت بال ایران استفاده می شد، در سال 1389 بانکرهای palm مخصوص لیگ ایران و لیگ بینالمللی palm طراحی و مورد استفاده قرار گرفت.
دوریتو: بانکری مثلثی شکل (به شکل هرم قاعدهٔ مثلثی)
تمپل: بانکری با اندازه ای 1٫5 متر به شکل معبد (هرمی قاعدهٔ مربعی)
بریک: بانکری آجر شکل
مایا تمپل: بانکر مانند تمپل با ارتفاع 2٫5 متر
سیلندر: بانکری به شکل استوانه
کیک: مانع کوچکی مانند کیک ارتفاع آن کمی از بیم بزرگتر است (1 متر)
زیپر: به طور کلی زیپر مانع نیست بلکه از چسبیدن هر مانعی به مانع بیم (مانعی خوابیده به ارتفاع 75 سانتی متر) ایجاد میشود و یکی از مانعهای اساسی در حملهها و استراتژیهاست. معمولاً زیپر از کنار هم قرار گرفتن بیم و کیک تشکیل میشود ولی در مواردی بیم کنار دوریتو و تامبستون هم قرار می گیرد.
بانکر هایی که در بالا نام برده شد دارای سایزهای مختلف هستند ولی بعضی سایزها مورد استفاده مسابقاتی ندارد.

بانکرهای خاص تورنومترها
M: مخصوص تورنومتر millenium
نخل : مخصوص لیگ ایران
psp: مخصوص تورنومتر psp
X: مخصوص xball
اسلحههای پینت بال
اسلحههای پینت بال به طور کلی با گاز فشرده کار می کنند.
گاز فشرده مورد استفاده قبلا کربن دی اکسید بود ولی به دلیل نا پاک بودن این گاز و همچنین خطراتی که کپسولها ایجاد می کردند تقریبا منسوخ شد.
در نهایت از هوای فشرده برای تغزیهٔ کپسول اسلحهها استفاده شد.
اسلحههای پینت بال به دو دستهٔ الکترونیکی و مکانیکی تقسیم می شوند. مکانیکی بودن اسلحهٔ پینت بال دلیلی بر غیراتوماتیک بودن آن اصلحه نیست بلکه منظور از اسلحهٔ مکانیکی، اسلحه ای است که دارای ماشهٔ مکانیکی بوده.
اسلحهٔ الکترونیکی دارای ماشهٔ الکترونیکی میباشد که به دلیل ماشهٔ الکترونیکی و همچنین قابلیت تنظیم بر روی حالت رمپ و ایجاد تنظیماتی مانند rate of fire (سرعت نواخت گلوله) و دقت بالا در نشانه گیری مورد استفادهٔ حرفه ای و مسابقاتی دارند.
رمپ چیست؟
رمپ یک برنامهٔ خود کار برای تنظیم اسلحه برای نواختهای گلولهٔ بالاست. رمپ طبق قوانین مسابقاتی تنظیم میشود و بازیکنان ملزم به رعایت قوانین هستند و در صورت تخلف جریمههای پنالتی در نظر گرفته می شود.
rate of fire چیست؟
سرعت نواخت گلوله را گویند که در اسلحههای حرفه ای تا 90 گلوله در ثانیه ثبت شده. ولی در مسابقات حرفه ای معمولاً سرعت نواخت گلوله بالا تر از 12٫5 نمی رود. در لیگ ایران سرعت نوخت گلوله 10٫5 گلوله در ثانیه است.
قوانین و مقررات و ضوابط رشته ورزشی پینت بال
این ورزش را میتوان در سالن و زمینهای روباز انجام داد.
الف- زمین بازی
1- زمین مسابقه باید زمینی صاف و هموار به ابعاد 55×33 متر و در یک منطقه بدون شیب باشد، تا میزان حوادث را کاهش داده و کاملاً به وسیله توری مورد تأیید انجمن محصور گردد تا امنیت مسابقه را تضمین نماید. در زمین بازی حداقل 25 مانع به فاصله حداقل 5/1 متر از خطوط اطراف زمین قرار میگیرد.
خطوط اطراف زمین بازی باید به گونهای کشیده شود که به وضوح قابل دیدن بوده و حداقل 5/1 متر با تور اطراف زمین فاصله داشته باشد.
2- ایستگاه پرچم حداقل 2 متر عرض داشته و در وسط مرزهای عرضی زمین قرار دارد.
3- هیچ تیمی یا بازیکنی به هیچ وجه حق ایجاد تغییر در زمین بازی را نخواهد داشت.
4- بازیکنان برای شرکت در مسابقه باید کارت شناسایی معتبر و مخصوص انجمن پینت بال ایران را داشته باشند. بازیکنان بایدبتوانند کارت شناسایی خود را در تمام مواقع از جمله در زمین بازی ارائه دهند. هیچ بازیکنی بدون نشان دادن کارت شناسایی پیش از شروع بازی، اجازه شرکت در مسابقه را ندارد.
5- فقط بازیکنانی که کارت شناسایی معتبر مربوطه و اشخاصی که دارای مجوز رسمی هستند، مجازند وارد منطقه مجاز ورزشکاران شوند.
ب: تعداد نفرات و تیمها
مسابقات این رشته ورزشی بصورت تیمی و به تعداد 5 و 7 نفره برگزار می شود. در مسابقه های هفت نفره، حداکثر تا 7 بازیکن و 5 نفره حداکثر تا 5 بازیکن به عنوان بازیکن اصلی داخل زمین می گردند. تیمها می توانند در مسابقات تا 8 نفر ذخیره داشته باشند.

ج: نحوه بازی
1- زمان بازی 20 دقیقه بوده و تیمی برنده است که موفق شود در این مدت بدون اصابت گلوله پرچم تیم مقابل را برداشته و در داخل زمین خود در جایگاه مخصوص قرار دهد.
(مسابقات M هفت) با توجه به سناریوهای پیش بینی شده مسابقات در شکل های مختلف با نامهای cpl و spl برگزار می گردد که زمان بازی متغیر بوده و چنانچه تیمی به امتیاز 4 دست یابد عملا برنده مسابقات خواهد بود و بازی پایان یافته تلقی می گردد.
2- برای انجام مسابقات حداقل 8 داور و یک سر داور باید حضور داشته باشند.
3- پیراهن داورها مشکی یا راه راه عمودی سفید می باشد.
4- داورها در حین بازی هیچ گونه اطلاعاتی در اختیار تیم ها نمی گذارند، مگر در موارد مربوط به ایمنی، اخطارها و اخراجها
5- بازیکنان هر تیم سعی می نمایند در زمان تعیین شده با همکاری و پشتیبانی یکدیگر پرچم تیم حریف را که در زمین مقابل قرار دارد تصاحب کرده و به زمین خود بیاورند و در جای مخصوص قرار دهند و مورد اصابت گلوله قرار نگیرند. چنانچه هر بازیکن در زمان تعیین شده مورد اصابت گلوله قرار بگیرد از دور بازی حذف و اخراج خواهد شد.
6- برنده مسابقه تیمی است که بتواند در زمان تعیین شده پرچم تیم حریف را از زمین حریف به زمین خودی آورده و در جای ویژه قرار دهد.
7- چنانچه در زمان تعیین شده تیمی نتواند پرچم تیم حریف را تصاحب نماید تعداد بازیکنان داخل زمین ملاک برنده بودن می باشد.
د: لوازم و ملزومات بازی
1- نشانه زن یا اسلحه: که به وسیله کپسول هوای فشرده کار می کند و می تواند گلوله های ژلاتینی را پرتاب نماید.
2- گلوله ژلاتینی: این گلوله ها از مواد ژلاتینی خوراکی رنگی تهیه شده که مواد شیمیایی و سمی ندارد.

3- کلاه و لباس مخصوص
آ – هر بازیکن می تواند از دو لایه لباس استفاده نماید، ولی در صورتی که رسما اعلام شود که دمای هوا زیر 10 درجه سانتی گراد است استفاده از سه لایه لباس نیز بلا مانع خواهد بود. لباس بازیکنان یک تیم می بایست یکسان بوده و نباید مانند لباس داوران سیاه و راه راه سفید داشته باشد.
ب: لباس بازیکنان شامل شلوار و پیراهن ورزشی و بدون هیچگونه پارگی و شکاف بوده و باید کاملاً مطابق سایز آنها باشد. بازیکنان نمیتوانند از شلوار یا پیراهنهای ورزشی که از پارچههای جذاب مایعات (نمدی) یا پارچههای لیز تهیه شده، استفاده کنند.
پ: بازیکنان نباید از کفشهایی با استوک فلزی استفاده کنند.
ت: بازیکنان میتوانند از یک جفت دستکش با لایه محافظ استفاده نمایند.
ث: بازیکنان می توانند از کلاه یا محافظ سر که بیشتر از 2 سانتیمتر پائینتر از شانهها نباشد استفاده کنند.
ج: اگر معلوم شود که بازیکنی در طی بازی از پوشش غیر قانونی استفاده کرده اخراج خواهد شد.
تمامی خانه های این روستا در دل کوه کنده شده اند. این روستا در 30 کیلومتری شهر بابک قرار گرفته است.






مهر: به نظر می رسد که برای پیشیگری از سکته هیچ چیز بهتر از نوشیدن یک فنجان قهوه نیست. دانشمندان موسسه ملی پزشکی محیطی کارولینسکا در استکهلم دریافتند زنانی که روزانه حداقل یک فنجان قهوه می نوشند 25 درصد با خطر کمتری برای بروز سکته مواجهند.
“سوزانا لارسون” سرپرست این تیم تحقیقاتی توضیح داد: “حتی اگر هنوز زود باشد که قهوه را به عنوان یک نوشیدنی مفید برای سلامت توصیه کنیم، این نتایج می تواند نگرانی زنان را از مصرف این نوشیدنی برطرف کند. در حقیقت بعضی از زنان از مصرف قهوه خودداری می کنند چرا که معتقدند برای آنها ضرر دارد. به هر حال آزمایشهای مختلف نشان می دهند که مصرف متعادل آن می تواند خطر توسعه بیماریهایی چون دیابت، سرطان کبد و همچنین سکته را کاهش دهد.”
این محققان به منظور دستیابی به این نتایج بیش از 10 سال بر روی حدود 35 هزار زن بین 48 تا 83 سال بررسی کردند.
نتایج این بررسیها نشان می دهد زنانی که حداقل یک فنجان قهوه در روز مصرف می کردند از 22 تا 25 درصد نسبت به کسانی بندرت قهوه می نوشیدند با احتمال کمتری برای توسعه سکته مواجه بودند.
به گفته این محققان قهوه غنی از آنتی اکسیدانها است و به همین علت می تواند التهاب را کاهش داده و حساسیت انسولین را بهبود بخشد.
بر اساس گزارش تایم، در این تحقیقات متغیرهای دیگری چون مصرف سیگار نیز مد نظر قرار گرفت اما نتایج تحقیقات حتی در این موارد نیز یکسان بود.
نتایج تحقیقات دیگری نشان می داد که مردان سیگاری با عادت نوشیدن قهوه با احتمال کمتری برای بروز حملات قلبی مواجهند.
همچنین نتایج سایر تحقیقات حاکی از آن است که قهوه خطر توسعه سرطان پانکراس، قولون روده، مغز، دهان و گلو را کاهش می دهد.
سال گذشته نیز گروهی از دانشمندان کشف کردند که دوز بالای کافیئین، کارایی ورزشکاران را بهبود می بخشد. هرچند تحقیقات دیگری نشان می دهند که مصرف زیاد قهوه می تواند فشار خون را افزایش دهد.
اوا براون دومین دختر از یک خانوادهی کاتولیک باواریایی در سن 17 سالگی
مدل عکاسی در استودیوی مونیخ متعلق به هافمن (سمت چپ در تصویر بالا) شد که
در واقع این استودیو عکاس رسمی رایش بود. اوا، به واسطهی کارش با مردی
مسن با «سیبیل خنده دار» که نامش هیتلر بود دیدار کرد.
تصویر بالا، هافمن، اوا براون و هیتلر را در اقامتگاه هیتلر در باواریا نشان میدهد.

این تصویر اوا براون متعلق به 1937 با عنوان «من مثل ال جانسن» است. او صورتش را به مانند خواننده و بازیگر آمریکایی، ال جانسن، در نقش «خوانندهی جاز» درآورده است.

عکس بالا هیتلر و مهمانانش را در جشن تولد 54 سالگی در اقامتگاه باواریاییاش در تاریخ آوریل 1943 نشان میدهد. در سمت چپ هیتلر، اوا براون دیده میشود و پشت سرش نیز دوست نزدیکش هرتا اشنایدر قرار دارد.

اوا براون به همراه خواهر کوچکترش، مارگارت براون، در اقامتگاه مورد علاقهی هیتلر، «آشیانهی عقاب» حضور دارند. مارگارت در 1944 با رهبر عالی اساس، Hermann Fegelein، ازدواج کرد.

تصویری از هیتلر که اوا براون آن را بر روی دیوار اتاق نشیمنش نصب کرده بود.

در تصویر بالا اوا براون 9 ساله (اولین ردیف از پایین، نفر چهارم از سمت راست) را به همراه همکلاسیهایش در سال 1922 مشاهده میکنید.

اوا براون به همراه پدر و مادرش (در میانهی عکس) و خواهرش (سمت چپ) و مارگارت (دوم از سمت راست) در 1940 دیده میشوند.

تصویر بالا متعلق به جشن سال نوی 1939 است. در این تصویر اوا به همراه هیتلر در کنار مارگارت، خواهر اوا براون، در میانهی تصویر قرار دارند.

اوا براون را به همراه دوستانش در باواریا، آلمان، در 1935 میبینید.

اوا براون در اقامتگاه هیتلر در 1942
بهرحال زندگی هیتلر و اوا براون عاشقانه به پایان نرسید. در آوریل 1945 زمانی که روسها و آلمانها برای به دست گرفتن کنترل برلین جنگ خیابانی را به شکل وحشیانهای دنبال میکردند، کاملا روشن گردید که متفقین پیروز جنگ در اروپا خواهند بود. در جریان این جنگ، صدها هزار نفر از جمله زنان، کودکان و مردان غیرنظامی کشته شدند. چند روز بعد نیز زمانیکه سقوط برلین برای هیتلر حتمی شده بود، اوا براون در سن 33 سالگی و هیتلر در سن 56 سالگی، در حالی که روز پیش رسما ازدواج کرده بودند، در پناهگاه زیرزمینیشان خودکشی کردند.
جدیدترین عکس عاشقانه دخترانه ,عکس عاشقانه تنهایی,عکس تنهایی عاشقانه,عکس عاشقانه دو نفره ۲۰۱۴
,عکس عاشقانه دخترانه ,عکس عاشقانه تنهایی,عکس تنهایی عاشقانه,عکس عاشقانه دو نفره
,عکس عاشقانه دخترانه ,عکس عاشقانه تنهایی,عکس تنهایی عاشقانه,عکس عاشقانه دو نفره
,عکس عاشقانه دخترانه ,عکس عاشقانه تنهایی,عکس تنهایی عاشقانه,عکس عاشقانه دو نفره
,عکس عاشقانه دخترانه ,عکس عاشقانه تنهایی,عکس تنهایی عاشقانه,عکس عاشقانه دو نفره
عکس عاشقانه ۲۰۱۴ ,تصویر عاشقانه , عکس احساسی , عکس های جدید
عکس عاشقانه ۲۰۱۴ ,تصویر عاشقانه , عکس احساسی , عکس های جدید
عکس عاشقانه ۲۰۱۴ ,تصویر عاشقانه , عکس احساسی , عکس های جدید
عکس عاشقانه ۲۰۱۴ ,تصویر عاشقانه , عکس احساسی , عکس های جدید
عکس عاشقانه ۲۰۱۴ ,تصویر عاشقانه , عکس احساسی , عکس های جدید
عکس عاشقانه ۲۰۱۴ ,تصویر عاشقانه , عکس احساسی , عکس های جدید
عکس عاشقانه ۲۰۱۴ ,تصویر عاشقانه , عکس احساسی , عکس های جدید
عکس عاشقانه ۲۰۱۴ ,تصویر عاشقانه , عکس احساسی , عکس های جدید
عکس های پس زمینه عاشقانه, والپیپر عاشقانه ۲۰۱۴
عکس عاشقانه ۲۰۱۴ ,تصویر عاشقانه , عکس احساسی , عکس های جدید
عکس های پس زمینه عاشقانه, والپیپر عاشقانه ۲۰۱۴
عکس های پس زمینه عاشقانه, والپیپر عاشقانه ۲۰۱۴
عکس عاشقانه ۲۰۱۴ ,تصویر عاشقانه , عکس احساسی , عکس های جدید
عکس عاشقانه ۲۰۱۴ ,تصویر عاشقانه , عکس احساسی , عکس های جدید
عکس های عاشقانه و احساسی با موضوع قلب ۹۲
عکس, های ,عاشقانه, و, احساسی ,با, موضوع ,قلب ,۹۲
عکس های عاشقانه و احساسی با موضوع قلب ۹۲
عکس, های ,عاشقانه, و, احساسی ,با, موضوع ,قلب ,۹۲
عکس های عاشقانه و احساسی با موضوع قلب ۹۲
عکس, های ,عاشقانه, و, احساسی ,با, موضوع ,قلب ,۹۲
عکس های عاشقانه و احساسی با موضوع قلب ۹۲
عکس, های ,عاشقانه, و, احساسی ,با, موضوع ,قلب ,۹۲
عکس های عاشقانه و احساسی با موضوع قلب ۹۲
عکس, های ,عاشقانه, و, احساسی ,با, موضوع ,قلب ,۹۲
عکس های عاشقانه و احساسی با موضوع قلب ۹۲
عکس, های ,عاشقانه, و, احساسی ,با, موضوع ,قلب ,۹۲

عکس های عاشقانه و احساسی با موضوع قلب ۹۲
عکس, های ,عاشقانه, و, احساسی ,با, موضوع ,قلب ,۹۲
عکس های عاشقانه و احساسی با موضوع قلب ۹۲
عکس, های ,عاشقانه, و, احساسی ,با, موضوع ,قلب ,۹۲
عکس های عاشقانه و احساسی با موضوع قلب ۹۲
عکس, های ,عاشقانه, و, احساسی ,با, موضوع ,قلب ,۹۲
عکس های عاشقانه و احساسی با موضوع قلب ۹۲
عکس, های ,عاشقانه, و, احساسی ,با, موضوع ,قلب ,۹۲
عکس های عاشقانه و احساسی با موضوع قلب ۹۲
عکس, های ,عاشقانه, و, احساسی ,با, موضوع ,قلب ,۹۲
عکس های عاشقانه و احساسی با موضوع قلب ۹۲
عکس, های ,عاشقانه, و, احساسی ,با, موضوع ,قلب ,۹۲
عکس های عاشقانه و احساسی با موضوع قلب ۹۲
عکس, های ,عاشقانه, و, احساسی ,با, موضوع ,قلب ,۹۲
عکس های عاشقانه و احساسی با موضوع قلب ۹۲
عکس, های ,عاشقانه, و, احساسی ,با, موضوع ,قلب ,۹۲

عکس های عاشقانه و احساسی با موضوع قلب ۹۲
عکس, های ,عاشقانه, و, احساسی ,با, موضوع ,قلب ,۹۲
عکس های عاشقانه و احساسی با موضوع قلب ۹۲
عکس, های ,عاشقانه, و, احساسی ,با, موضوع ,قلب ,۹۲
عکس های عاشقانه و احساسی با موضوع قلب ۹۲
عکس, های ,عاشقانه, و, احساسی ,با, موضوع ,قلب ,۹۲

عکس های عاشقانه و احساسی با موضوع قلب ۹۲
عکس, های ,عاشقانه, و, احساسی ,با, موضوع ,قلب ,۹۲
|
|
| با این همه او تلخی شکست را با خونسردی و متانت شگفت آوری تحمل کرد و تا پایان عمر از آن سخنی بر زبان نیاورد و شکایتی ننمود... | |
| پروین اعتصامی، شاعره نامدارمعاصر معاصر ایران از گویندگان قدر اول زبان فارسی است که با تواناترین گویندگان مرد برابری کرده وب به گواهی اساتید و سخن شناسان معاصر گوی سبقت را از آنان ربوده است. در
جامعه ما با همه اهتمام و نظام فکری اسلام به تعلیم و تربیت عموم و لازم
شمردن پرورش فکری و تقویت استعدادهای زن و مرد، باز برای جنس زن به علت
نظام مرد سالاری امکان تحصیل و پرورش تواناییهای ذوق کم بوده و روی همین
اصل تعداد گویندگان و علماء زن ایران در برابر خیل عظیم مردان که در این
راه گام نهاده اند؛ ناچیز مینماید و پروین در این حد خود منحصر به فرد
است.
رمز
توفیق این ارزشمند زن فرهنگ و ادب فارسی، علاوه بر استعداد ذاتی؛ معجزه
تربیت و توجه پدر نامور اوست که علی رغم محرومیت زن ایرانی از امکانات
تحصیل و فقدان مدارس دخترانه، خود به تربیت او همت گماشت و دختر با استعداد
و با سرمایه معنوی خود را به مقامی که در خورد او بود رسانید.
پدر پروین میرزا یوسف اعتصامی (اعتصام الملک) پسر میرزا ابراهیم خان مستوفی ملقب به اعتصام الملک از اهالی آشتیان بود که در جوانی به سمت استیفای آذربایجان به تبریز رفت و تا پایان عمر در همان شهر زیست.
یوسف اعتصام الملک در 1291 هـ.ق در تبریز به دنیا آمد. ادب عرب و فقه و اصول و منطق و کلام و حکمت قدیم و زبانهای ترکی و فرانسه را در تبریز آموخت و در لغت عرب احاطه کامل یافت. هنوز بیست سال از عمرش نرفته بود که کتاب (قلائد الادب فی شرح اطواق الذهب) را که رساله ای بود در شرح یک صد مقام از مقامات محمود بن عمر الزمخشری در نصایح و حکم و مواعظ و مکارم اخلاق به زبان عربی نوشت که به زودی جزء کتابهای درسی مصریان قرار گرفت. چندی بعد کتاب (ثورة الهند یا المراة الصابره) او نیز مورد تحسین ادبای ساحل نیل قرار گرفت . کتاب (تربیت نسوان) او که ترجمه (تحریر المراة) قاسم امین مصری بود به سال 1318 هـ.ق انتشار یافت که در آن روزگار تعصب عام و بی خبری عموم از اهمیت پرورش بانوان در جامعه ایرانی رخ مینمود. اعتصام
الملک از پیش قدمان راستین تجدد ادبی در ایران و به حق از پیشوایان تحول
نثر فارسی است. چه او با ترجمه شاهکارهای نویسندگان بزرگ جهان، در پرورش
استعدادهای جوانان، نقش بسزا داشت. او علاوه بر ترجمه بیش از 17 جلد کتاب
در بهار 1328 هـ.ق مجموعه ادبی نفیس و پرارزشی به نام (بهار) منتشر کرد که
طی انتشار 24 شماره در دو نوبت توانست مطالب سودمند علمی- ادبی- اخلاقی-
تاریخی- اقتصادی و فنون متنوع را به روشی نیکو و روشی مطلوب عرضه کند.
رخشنده اعتصامی مشهور به پروین اعتصامی در روز 25 اسفند سال 1285 شمسی در تبریز تولد یافت و از ابتدا زیر نظر پدر به رشد پرداخت. در کودکی با پدر به تهران آمد. ادبیات فارسی و ادبیات عرب را نزد وی قرار گرفت و از محضر ارباب فضل و دانش که در خانه پدرش گرد میآمدند بهرهها یافت و همواره آنان را از قریحه سرشار و استعداد خارقالعاده خویش دچار حیرت میساخت. در هشت سالگی به شعر گفتن پرداخت و مخصوصاً با به نظم کشیدن قطعات زیبا و لطیف که پدرش از کتب خارجی (فرنگی- ترکی و عربی) ترجمه میکرد طبع آزمائی مینمود و به پرورش ذوق میپرداخت. در تیر ماه سال 1303 شمسی برابر با ماه 1924 میلادی دوره مدرسه دخترانه آمریکایی را که به سرپرستی خانم میس شولر در ایران اداره میشد با موفقیت به پایان برد و در جشن فراغت از تحصیل خطابه ای با عنوان ” زن و تاریخ” ایراد کرد. او در این خطابه از ظلم مرد به شریک زندگی خویش که سهیم غم و شادی اوست سخن میگفت. خانم میس شولر، رئیس مدرسه امریکایی دختران خاطرات خود را از تحصیل و تدریس پروین در آن مدرسه چنین بیان میکند. “پروین، اگر چه در همان اوان تحصیل در مدرسه آمریکایی نیز معلومات فراوان داشت، اما تواضع ذاتیش به حدی بود که به فرا گرفتن مطلب و موضوع تازه ای که در دسترس خود مییافت شوق وافر اظهار مینمود.” خانم سرور مهکامه محصص
از دوستان نزدیک پروین که گویا بیش از دوازده سال با هم مراوده و مکاتبه
داشتند او را پاک طینت، پاک عقیده، پاک دامن، خوش خو، خوش رفتار، در مقام
دوستی متواضع و در طریق حقیقت و محبت پایدار توصیف میکند.
پروین در تمام سفرهایی که با پدرش در داخل و خارج ایران مینمود شرکت میکرد و با سیر و سیاحت به گسترش دید و اطلاعات و کسب تجارب تازه میپرداخت. این شاعر آزاده، پیشنهاد ورود به دربار را با بلند نظری نپذیرفت و مدال وزارت معارف ایران را رد کرد. پروین در نوزده تیر ماه 1313 با پسر عموی خود ازدواج کرد و چهار ماه پس از عقد ازدواج به کرمانشاه به خانه شوهر رفت. شوهر
پروین از افسران شهربانی و هنگام وصلت با او رئیس شهربانی در کرمانشاه
بود. اخلاق نظامی او با روح لطیف و آزاده پروین مغایرت داشت. او که در
خانه ای سرشار از مظاهر معنوی و ادبی و به دور از هر گونه آلودگی پرورش
یافته بود پس از ازدواج ناگهان به خانه ای وارد شد که یک دم از بساط عیش و
نوش خالی نبود و طبیعی است همگامی این دو طبع مخالف نمیتوانست دیری بپاید
و سرانجام این ازدواج ناهمگون به جدایی کشید و پروین پس از دو ماه و نیم
اقامت در خانه شوهر با گذشتن از کابین طلاق گرفت.
با این همه او تلخی شکست را با خونسردی و متانت شگفت آوری تحمل کرد و تا پایان عمر از آن سخنی بر زبان نیاورد و شکایتی ننمود. بعد
از آن واقعه تأثیرانگیز پروین مدتی در کتابخانه دانشسرای عالی تهران سمت
کتابداری داشت و به کار سرودن اشعار ناب خود نیز ادامه میداد. تا اینکه
دست اجل او را در 34 سالگی از جامعه ادبی گرفت در حالی که بعد از آن سالها
میتوانست عالی ترین پدیدههای ذوقی و فکری انسانی را به ادبیات پارسی
ارمغان نماید. به هرحال در شب 16 فروردین سال 1320 خورشیدی به بیماری حصبه
در تهران زندگی را بدرود گفت و پیکر او را به قم بردند و در جوار قبر پدر
دانشمندش در مقبره خانوادگی بخاک سپردند.
در تهران و ولایات، ادبا و شعرا از زن و مرد اشعار و مقالاتی در جراید نشر و مجالس یادبودی برای او برپا کردند. در سال 1314 چاپ اول دیوان پروین اعتصامی، شاعره توانای ایران، به همت پدر ادیب و گرانمایه اش انتشار یافت و دنیای فارسی زبان از ظهور بلبل داستانسرای دیگری در گلزار پر طراوت و صفای ادب فارسی آگاهی یافت و از غنچه معطر ذوق و طبع او محفوظ شد. پروین برای سنگ مزار خود نیز قطعه اندوهباری سروده که هم اکنون بر لوح نماینده مرقدش حک شده است. ویژگی سخن
او در قصایدش پیرو سبک متقدمین به ویژه ناصرخسرو است و اشعارش بیشتر شامل مضامین اخلاقی و عرفانی میباشد. پروین موضوعات حکمتی و اخلاقی را با چنان زبان ساده و شیوایی بیان میدارد که خواننده را از هر طبقه تحت تاثیر قرار میدهد. او در قدرت کلام و چیره دستی بر صنایع و آداب سخنوری هم پایهی گویندگان نامدار قرار داشته و در این میان به مناظره توجه خاص دارد و این شیوهء را که شیوهء شاعران شمال و غرب ایران بود احیاء مینماید. پروین تحت تاثیر سعدی و حافظ بوده و اشعارش ترکیبی است از دو سبک خراسانی و سبک عراقی. چاپ اول دیوان که آراسته به دیباچه پر مغز شاعر و استاد سخن شناس ملک الشعرای بهار
و حاوی نتیجه بررسی و تحقیق او در تعیین ارزش ادبی و ویژگیهای سخن پروین
بود شامل بیش از یک صد و پنجاه قصیده و مثنوی در زمان شاعر و با قطعه ای در
مقدمه از خود او تنظیم شده بود. پروین با اعتقاد راسخ به تأثیر پدر
بزرگوارش در پرورش طبعش، دیوان خود را به او تقدیم میکند.
قریحه سرشار و استعداد خارقالعاده پروین در شعر همواره موجب حیرت فضلا و دانشمندانی بود که با پدرش معاشرت داشتند، به همین جهت برخی بر این گمان بودند که آن اشعار از او نیست. پروین
اعتصامی بی تردید بزرگترین شاعر زن ایرانی است که در طول تاریخ ادبیات
پارسی ظهور نموده است. اشعار وی پیش از آنکه به صورت دیوان منتشر شود در
مجلد دوم مجله بهار که به قلم پدرش مرحوم یوسف اعتصام الملک انتشار مییافت
چاپ میشد (1302 ـ 1300 خورشیدی) دیوان اشعار پروین اعتصامیکه شامل 6500
بیت از قصیده و مثنوی و قطعه است تاکنون چندین بار به چاپ رسیده است.
مقدمه دیوان به قلم شادروان استاد محمد تقی ملک الشعرای بهار است که پیرامون سبک اشعار پروین و ویژگیهای اشعار او نوشته است. سخن آخر
عمر پروین بسیار کوتاه بود، کمتر زنی از میان سخنگویان اقبالی همچون پروین داشت که در دورانی این چنین کوتاه شهرتی فراگیر داشته باشد. پنجاه سال و اندی است که از درگذشت این شاعره بنام میگذرد و همگان اشعار پروین را میخوانند و وی را ستایش میکنند و بسیاری از ابیات آن به صورت ضرب المثل به زبان خاص و عام جاری گشته است. شعر
پروین شیوا، ساده و دلنشین است. مضمونهای متنوع پروین مانند باغ پرگیاهی
است که به راستی روح را نوازش میدهد. اخلاق و همه تعابیر و مفاهیم زیبا و
عادلانه آن چون ستاره ای تابناک بر دیوان پروین میدرخشد چنانکه استاد بهار
در مورد اشعار وی میفرمایند پروین در قصاید خود پس از بیانات حکیمانه و
عارفانه روح انسان را به سوی سعی و عمل امید، حیات، اغتنام وقت، کسب کمال،
همت، اقدام نیک بختی و فضیلت سوق میدهد. وی این قطعه را برای سنگ مزار خود
سروده است.
اینکه خاک سیهش بالین است/اختر چرخ ادب پروین است
گر چه جز تلخی ز ایام ندید/هر چه خواهی سخنش شیرین است صاحب آن همه گفتار امروز/سائل فاتحه و یاسین است دوستان به که ز وی یاد کنند/دل بی دوست دلی غمگین است خاک در دیده بسی جان فرساست/سنگ بر سینه بسی سنگین است بیند این بستر و عبرت گیرد/هر که را چشم حقیقت بین است هر که باشی و ز هر جا برسی/آخرین منزل هستی این است آدمیهر چه توانگر باشد/چون بدین نقطه رسید مسکین است اندر آنجا که قضا حمله کند/چاره تسلیم و ادب تمکین است زادن و کشتن و پنهان کردن/دهر را رسم و ره دیرین است خرم آنکس که در این محنت گاه/خاطری را سبب تسکین است گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
منبع: forum.persiantools.com
|

![]() |
.:: This Template By : web93.ir ::.