
شهادت در خردسالی
- برخی می پندارند که حضرت محسن بن علی علیهماالسّلام در خردسالی درگذشته است:
1. محسن در کودکی وفات کرد (عبدالعزیز
نُعمانی: مقالهی «فاطمه زهرا از ولادت تا افسانه شهادت»، مندرج در فصلنامه
ندای اسلام، شماره3، ص64).
2. وَ أنَّهُ تُوَفِّیَ صَغیرًا: او در
خردسالی از دنیا رفت (طبری: تاریخ الأمم و الملوک، ج5، ص153؛ ابن اثیر:
الکامل في التّاریخ، ج3، ص397).
3. ... ماتَ صَغیرًا: در کودکی از دنیا رفت (ابن حَجَر عَسقَلانی: الإصابة، ج4، ص471).
4. ... ماتَ طِفْلًا: در طفولیّت درگذشت (ابن قُدامة: التّبیین، ص133).
5. ... ماتَ طفْلًا: در طفولیّت از دنیا رفت (سبط بن جوزی: تذکرة الخواصّ، ص193).
وجود نداشتن فرزندی به نام محسن
- برخی می پندارند که شخصی به نام محسن به علی در اصل وجود خارجی نداشته است:
1. وَ هُوَ الَّذي تَزْعَمُ الشّیعَةُ أنَّها أسْقَطَتْهُ مِنْ ضَربَۀِ عُمَر و کَثیرٌ مِنْ أهْلِ الآثارِ لایَعْرِفُونَ مُحْسِنًا: وی[محسن بن علی] همان است که شیعه باور دارد، فاطمه وی را بر اثر ضربه عمر سقط کرد، با آن که اکثر وقایع نگاران محسن را نمیشناسند (مَقدِسی: البدء و التّاریخ، ج5، ص20).
البته مقدسی در صفحه 75 همین کتاب مینویسد:
1. فَأمّا مُحْسِنُ بنُ عَلیٍّ فَإنَّهُ هَلَکَ صَغیرًا: امّا محسن فرزند علی در کودکی هلاک شد.
شهادت حضرت محسن بن علی علیهماالسلام در نوزادی
- برخی می پندارند که محسن بن علیّ علیهالسّلام در نوزادی درگذشته است:
1. ... فَماتَ رَضیعًا: در شیرخوارگی درگذشت (بَدَخشانی: نزل الأبرار، ص134).
شهادت حضرت محسن بن علی علیهماالسّلام بلافاصله بعد از تولّد
- برخی می پندارند که محسن بن علیّ علیهماالسّلام بلافاصله پس از تولّد درگذشته است:
1. ... ماتَ صَغیرًا جِدًّا إثْرَ وِلادَتِهِ: در آغاز کودکی بلافاصله پس از تولّدش از دنیا رفت (ابن حزم اندلسی: جمهرة أنساب العرب، ص37).
شهادت حضرت محسن بن علی علیهماالسّلام بر اثر سقط بدون بیان دلیل آن
- برخی نیز بر این عقیده اند که محسن بن علیّ علیهماالسّلام سقط گردیده است:
1. ... و أنَّهُ کانَ سِقْطًا: که وی، بچهای سقط شده بود (ابن صبّاغ مالکی: الفصول المهمّة، ص126).
2. ... و المُحْسِنُ کانَ سِقْطًا: و محسن، کودکی سقط شده بود (صَفّوری شافعی: نزهة المجالس، ج2، ص184 و ص194).
3. وَ في رِوایَةٍ: أنَّ فاطِمَةَ أسْقَطَت بَعْدَ رَسولِ اللهِ ذَکَرًا
سَمّاهُ النَّبِیُّ – وَ هُوَ حَمِلَ- مُحْسِنًا: و در روایتی نقل شده است:
فاطمه پس از رحلت رسول خدا، فرزند پسری را سقط نمود که پیامبر وی را – در
حالی که جنین بود- محسن نام گذاری کرده بود (ابن بَطریق: عمدة عیون، ص74).
البته جمعی دیگر از نویسندگان اهل سنّت نیز تصریح کرده اند که حضرت محسن علیهالسّلام سقط گردید؛ البته بدون آنکه به چگونگی آن اشاره ای کنند:
1. محمّد طلحه شافعی؛ مطالب السّؤول: ص63(فصل یازدهم)
2. حافظ جمال الدّین مزّی؛ تهذیب الکمال: ج20، ص479
3. حسنی فاسیّ مکّی؛ العِقدُ الثَّمین: ج6، ص203
4. ابراهیم طرابلسی حنفیّ؛ مأساة الزّهراء: ج2، ص131 به نقل از اولاد الإمام علیّ: ص46
5. محمّد صبّان؛ اسعاف الرّاغبین: ص93 (حاشیهی نور الأبصار)
6. عدوی حَمزاوی؛ مشارق الأنوار: ص133
7. محمّد بن یوسف بلخی شافعی؛ المناقب الثّلاثة للفارِس الکرّار: ص120(چاپ مصر)
سؤالی که ممکن است در اذهان تداعی گردد این است که: چرا در مورد بودن یا نبودن هیچ کدام از فرزندان امیرالمؤمنین علیهالسّلام و فاطمه زهرا علیهاالسّلام اختلافی وجود ندارد و فقط در مورد محسن بن علیّ علیهماالسّلام تا این حدّ زیاد به تناقضات کلامی و تاریخی و روایی در کتب متعدّد اهل سنّت برمی خوریم؟ آیا علّتی در دل این قضیه نهفته است که کسانی سعی داشته باشند با به چالش کشیدن ذهن شفّاف و مکدّر کردن وضعیت وجودی و سرنوشت چنین فرزندی موضوع بحث را دچار نقیضه های فراوان نموده و از این رهگذر، به هدفی دست پیدا کنند؟
نویسنده: مجید لشکری
.:: This Template By : web93.ir ::.