نگاه قرآن به روابط جنسي
![]()
نگاه قرآن به روابط جنسي
آثار روابط جنسي از منظر قرآن
او خدايى است كه (همه) شما را از يك فرد آفريد و همسرش را نيز از جنس او قرار داد، تا در كنار او بياسايد. سپس هنگامى كه با او آميزش كرد، حملى سبك برداشت(اعراف ،۱۸۹)
غريزه جنسي از غرايزي است كه خداي متعال درانسان قرار داده است ؛اين غريزه ،عطيه الهي وامري طبيعي وفطري است .قرآن كريم ، گرايش زن ومرد را به يكديگر ،اقتضاي ساختار آدمي ونخستين كالاي زيبا وآراسته دنيوي به حساب آورده است: براي مردمان ،علاقه به خواستني هاي گوناگون از جمله علاقه به زنان و..........آراسته شده است. » (آل عمران ،۱۴)در اين آيه واژه شهوت به كار رفته وچون اين واژه به معناي خواسته شديد است مي توان گفت علاقه به زن وفرزند شديد است (بهشتي ،۱۳۸۸،ص ۱۸۴).در مجموعه آثار (ج،۱۹) شهيد مطهري در مورد غريزه جنسي اين گونه مي گويد:
به هر حال از نظر اسلام علاقه جنسى نه تنها با معنويت و روحانيت منافات ندارد، بلكه جزء خوى و خلق انبياست. رسول اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه اطهار عليهم السلام، طبق آثار و روايات فراوان كه رسيده است، محبت و علاقه خود را به زن در كمال صراحت اظهار مىكردهاند و برعكس، روش كسانى را كه ميل به رهبانيت پيدا مىكردند سخت تقبيح مىنمودند (ص۶۲۷).
غريزه ي جنسي عطيه الهي وامري طبيعي وفطري است .قرآن كريم ، گرايش زن ومرد را به يكديگر ،اقتضاي ساختار آدمي ونخستين كالاي زيبا وآراسته دنيوي به حساب آورده است.قابل ذكر است كه خداي متعال غرايز انساني را براي اهدافي در راستاي رشد فردي واجتماعي او در وجودش نهاده است از اين رو نيز براي ارضاي هر كدام ،رهنمود هايي نموده است كه طغيان و يا افراط و تفريط در ارضاي آنها ،علاوه بر عدم دستيابي به اهداف خلقت ،موجب عذاب الهي در دنيا و آخرت خواهد شد .در مورد تجاوز در ارضاي غريزه جنسي در سوره فرقان وعده عذاب خلد در جهنم را داده است :
و زنا نمىكنند و هر كس چنين كند، مجازات سختى خواهد ديد! ،عذاب او در قيامت مضاعف مىگردد، و هميشه با خوارى در آن خواهد ماند! (فرقان،۶۸ـ۶۷)
در سوره مؤمنون نيز كساني را كه از غير راه شرعي ارضاي غريزه جنسي خود نمايد اورا متجاوز مي نامد:
وَ آنها كه دامان خود را (از آلودهشدن به بىعفتى) حفظ مىكنند ،تنها آميزش جنسى با همسران و كنيزانشان دارند، كه در بهرهگيرى از آنان ملامت نمىشوند ،و كسانى كه غير از اين طريق را طلب كنند، تجاوزگرند! (مؤمنون،۷ـ۵)
در قرآن ،كتاب فطرت وزندگي ، آياتي در مورد آثاراستفاده درست وصحيح از غريزه جنسي بيان فرموده است؛ وبا دقت وتدبر ازاين به اين آيات و قياس با مكاتب ديگر مادي ،به اكمل واتمم بودن دستورات اسلام را نسبت به آنها روشن مي شود.
با تدبر در آيات الهي مي توان نكات ذيل را پيرامون روابط جنسي يافت :
۱) تمتع ولذت
۲) زمان اختصاصي
۳) موجب آرامش
۴) لباس همسران
۵) ثواب اخروي
الف ـ تمتع ولذت
و زنانى را كه متعه مىكنيد، واجب است مهر آنها را بپردازيد (نساء ،۲۴)
در اين آيه خداي متعال كلمه « تمتع » را بيان نموده است ؛اين كلمه در كتب لغت به معناي « بهره گيري وانتفاع » است ، واين بهره گيري لذت جنسي است كه امام صادق (ع) آن را با لذت ترين نعمت هاي دنيا وآخرت مي دانند :
امام صادق فرمودند:براي مردم در دنيا وآخرت ، هيچ لذتي بالاتر از همبستري با زنان نيست ؛ ، سپس فرمودند :اهل بهشت به چيزي بيشتر از نكاح، چه از طعام وشراب ،لذت نمي برند (كافي ج ۵،ص ۳۲۰)
خداي متعال خلقت زوج (همسر) را از نشانه هاي خود ، وآن را براي سود ونفع يكديگر بيان داشته است:
و از نشانههاى او اين كه همسرانى (زوج ) از جنس خودتان ،به نفع وسود شما آفريد(روم ،۲۰)
پيامبر اسلام (ص)لذت خود را از دنيا را بهره گيري از زنان مي داند:
پيامبر (ص) فرمودند : روشني چشم من در نماز و لذت من در دنيا ،زنان و گل هاي من حسن و حسين (ع)مي باشد (وسايل الشيعه ج۲۰ ص ۲۳)
مارابل مورگان در كتاب «زن كامل» لذت جنسي را به اين گونه بيان مي كند :
از نظر فيزيكي ،نقطه اوج رابطه جنسي بزرگ ترين لذت و عظيم ترين آرامش در روي زمين است . بسياري از پزشكان تحقيق كرده اندكه اوج اين موقعيت بدن انسان را دوباره زنده و احياء مي كند و سلامتي فيزيكي را بدنبال دارد .چه زماني عالي تر از اين !هر دو ي آنها احساس مي كنند كه خواسته شان ارضاء و برآورده شده است (ص،۱۱۰)
ب ـ زمان اختصاصي
قرآن براي بهره گيري همسران از يكديگر زمان اختصاصي قايل است ،و در اين وقت خصوصي زن و مرد ،مي بايستي ديگر افراد خانواده بدون اجازه وارد نشوند ،حتي اطفال ـ براي حفظ بهداشت جنسي كودك ـ نبايد بدون اجازه ،در اين اوقات خصوصي والدين وارد شود :
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! بردگان شما، و همچنين كودكانتان كه به حدّ بلوغ نرسيدهاند، در سه وقت بايد از شما اجازه بگيرند: پيش از نماز صبح، و نيمروز هنگامى كه لباسهاى (معمولى) خود را بيرون مىآوريد، و بعد از نماز عشا اين سه وقت خصوصى براى شماست امّا بعد از اين سه وقت، گناهى بر شما و بر آنان نيست (كه بدون اذن وارد شوند) و بر گرد يكديگر بگرديد. اين گونه خداوند آيات را براى شما بيان مىكند، و خداوند دانا و حكيم است! (نور ،۵۸)
در آيه بعدي استيذان و اجازه گرفتن فرزندان بالغ رادر اين اوقات خصوصي والدين نيز متذكر مي شود:
و هنگامى كه اطفال شما به سنّ بلوغ رسند بايد اجازه بگيرند، همان گونه كه اشخاصى كه پيش از آنان بودند اجازه مىگرفتند اين چنين خداوند آياتش را براى شما بيان مىكند، و خدا دانا و حكيم است! (نور،۵۹)
والدين نياز مند به اوقات خصوصي مي باشند، زيرا وجود اين اوقات خصوصي در تحكم زندگي مهم واساسي است ،وعدم آن در تذلل و ازهم پاشدگي زندگي زناشويي مؤثر مي باشد .اين اوقات موجب افزايش محبت نسبت به يكديگر وكسب آرامش خواهد شد.
شايد اين سؤال در ذهن نقش ببند كه چرا خداي متعال وحكيم در آيه دوم ،بر اجازه گرفتن فرزند بالغ ،در اوقات خصوصي والدين تذكر داده است ؟ آيا والدين به نكته ساده آگاهي ندارند كه نياز مند به تذكر بوده شايد پاسخ اين باشدكه تذكرش براي اهميت وارزش گذاري به وقت خصوصي داشتن والدين مي باشند ، به گونه اي كه حتي در سالياني بعد از ازدواج كه فرزند آنها بالغ شده است ، باز هم والدين نياز مند به اوقات خصوصي مي باشند، زيرا وجود اين اوقات خصوصي در تحكم زندگي مهم واساسي است ،وعدم آن در تزلزل واز پاشدگي زندگي زناشويي مؤثر مي باشد .اين اوقات موجب افزايش محبت نسبت به يكديگر وكسب آرامش خواهد شد.
از آيات فوق ، چند نكته مي توان استفاده نمود : اولاً تشويق و ترغيب زن وشوهر به داشتن ساعاتي خصوصي در روز تا به آرامش برسند و براي بندگي خدا نيرو كسب كنند ؛ ثانياً حضور ديگران از بزرگ و كوچك در زمان خصوصي جلوگيري شود، و بدون اجازه وارد نشوند ؛ثالثاً اعضاي خانواده به غير از اين اوقات خصوصي ، روابط گرم و صميمي و خودماني داشته باشند ، در كنار يكديگر باشند .
امام صادق (ع) اين سه وقت را به عنوان «غرّة ،خلوة»(سهو،خلوت )بيان مي دارند كه ديگران براي ورود در اين ساعات بايد اجازه بگيرند :
امام صادق (ع) فرمودند: كنيزان وكساني كه بالغ نشده اند در سه زمان ،همان گونه كه خداي عزوجل شما را امر كرده است ، براي ورود بايد اجازه بگيرند ؛وهمچنين خادمت كه بالغ شده درسه وقت از عورات، داخل شد،اگر چه خانه اش در خانه شما باشد بايد اجازه بگيرد ،اين سه وقت عبارت است از : بعد از عشا كه عتمة(ثلث شب) ناميده مي شود وقتي كه صبح مي كنيد وزماني كه در بعداز ظهر، لباس هايتان خارج مي كنيد ؛به تحقيق كه خدا امر كرده است كه اين سه اوقات را در خلوت وسهو باشيد .( وسائلالشيعة ج : ۲۰ ص : ۲۱۸)
امر خدا به خلوت كردن اين سه وقت، بيانگر توجه به اين نياز فطري است ، به عبارت ديگر ارضاي اين نياز از اعماق درون انسان برخواسته است . شايد براي بعضي از كساني كه عميقاً از تعاليم انسان ساز اسلام اطلاع كامل ندارند،داشتن اين سه وقت خصوصي را با معنويت انسان مغاير بدانند ،و با نگاه سبك و تحقير آميز به آن بنگرند ، در حالي كه همان گونه مشاهده نموديد در نگاه قرآن ومعصومين (ع) براي حفظ از فساد آماده شدن جهت بندگي خدا وانجام وظايف فردي واجتماعي ،از معنويت وجايگاه خاصي برخوردار است وثواب بزرگي براي ارضاي اين غريزه از طبق شرعي ودرست قايل مي باشد وموجب رشد وارتقاي معنوي مؤمن است .در ضمن در قرآن ، يكي از نعمت هاي بهشت را داشتن همسران زيبا مي داند .به اين نكته بنيادي بايد توجه داشت ،اسلام با ارضاي غرايز ازطريق غير مشروع را منع نموده است ،ولي از راه مشروع را تشويق نموده است وبا كساني كه رهبانيت مي كنند واز نعمت هاي الهي به طور عاقلانه وشرعي بهره نمي برند ،مذمت مي نمايد .
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! طيّبات را كه خداوند براى شما حلال كرده است، حرام نكنيد! و از حدّ، تجاوز ننماييد! زيرا خداوند متجاوزان را دوست نمىدارد. (مائده ،۸۷)
طيّبات را براى آنها حلال مىشمرد، و ناپاكيها را تحريم مى كند(اعراف،۵۷)
راجع به تمتع و لذت و زمان اختصاصي صحبت كرديم و در اين مقاله به ادامه ي بحث مي پردازيم:
انسان در حين كار و زندگي روز مره خستگي روحي و جسمي پيدا مي كند و نياز مند به تمديد قوا مي باشد ، همان گونه كه غذا و آب و خواب موجب تمديد نيرو مي شود ؛غريزه جنسي نيز از غرايزي است كه خالق براي كسب آرامش در وجود زن و مرد قرار داده است .
ج ـ موجب آرامش
در قرآن علت خلقت زوج (همسر ) را به عنوان آرامش بخش يكديگربودن بيان فرموده است :
از نشانه هاي او ،اين است كه همسراني (جفت هايي ) از جنس خودتان براي شما آفريد تا در كنار آنان آرامش بگيريد ،و بين شما ( زن و شوهر ) مودّت و رحمت قرارداده است ؛ در اين ، نشانه هايي است براي گروهي كه تفكر مي كنند(روم ۲۱) .
در آيه سوره روم خداي متعال علت خلقت زوج(همسر ) را كسب آرامش وجلب مودت ورحمت بيان نموده است ؛ولي در آيه ۱۸۷سوره اعراف ضمن بيان علت خلقت همسر را «كسب آرامش » ،اين آرامش را از همبستري با زوج خود (فَلَمَّا تَغَشَّئهَا) بيان كرده است :
هُوَ الَّذِى خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَ جَعَلَ مِنهَْا زَوْجَهَا لِيَسْكُنَ إِلَيهَْا فَلَمَّا تَغَشَّئهَا حَمَلَتْ حَمْلاً خَفِيفًا فَمَرَّتْ بِهِ
او خدايى است كه (همه) شما را از يك فرد آفريد و همسرش را نيز از جنس او قرار داد، تا در كنار او بياسايد. سپس هنگامى كه با او آميزش كرد، حملى سبك برداشت(اعراف ،۱۸۷)
انسان در حين كار و زندگي روز مره خستگي روحي و جسمي پيدا مي كند و نياز مند به تمديد قوا مي باشد ، همان گونه كه غذا و آب و خواب موجب تمديد نيرو مي شود ؛غريزه جنسي نيز از غرايزي است كه خالق براي كسب آرامش در وجود زن و مرد قرار داده است . امام سجاد (ع) در رساله حقوق خود زن را اين گونه معرفي مي نمايد:
امّا حقّ همسرت اين است كه بدانى، به راستى خداوند او را مايه آرامش و آسايش و همدم و پرستار تو قرار داده و بايسته است كه هر يك از شما [زن و شوهر] به سبب همسرش خداى را سپاس دارد و بداند كه اين ارزانى خدا بر اوست(تحف العقول،ص ۲۶۲)
باربارا پيز در كتاب « آنچه زنان و مردان نمي دانند » آثار سازنده روحي و جسمي ارضاي كامل جنسي را اين گونه مي گويد:
دلايلي مستدل وجود دارد كه ارتباط جنسي براي سلامتي مفيد است . اين رابطه ميزان تستوسترون را بالا مي برد وبه واسطه آن استخوان و ماهيچه ها قوي مي شود و تأمين كلسترول مفيد تضمين مي گردد .محقق مسايل جنسي ،خانم دكتر بوِرلي وابيل مي گويد «در حين رابطه ي جنسي اندورفين كه ماده طبيعي ضد درد در بدن است، ترشح مي شود وتأثير خوبي بر سر درد ،سرگيجه وآرتروزدارد».كمي پيش از اوج لذت جنسي ، هورمون DHEA(دي هيدروپنيدرسترون )ترشح مي شود كه ادراك را تقويت مي كند ،سيستم ايمني بدن را قوي مي سازد و از ايجاد تومور جلوگيري وبه استخوان سازي كمك مي كند . در اين هنگام مقدار زيادي اُكسي توسين در بدن زن آزاد مي شود ، يعني هورموني كه نياز به آرامش ونزديكي را باعث مي شود .دكتر هارولد بلومفيلد در كتابش «قدرت پنجم » توضيح مي دهد كه استروژن تا چه حد به استحكام استخوان و فعاليت بهتر گردش خون كمك مي كند . هورمون ها از قلب محافظت مي كنند و بر طول عمر مي افزايند ،به همين خاطر ارتباط جنسي بيشتر به معني طول عمر بيشتر واضطراب كم تر است.
عدم ارضاي نيازهاي جنسي ،عامل ديگري براي اختلاف زن و شوهر است .عدم توجه به نياز هاي جنسي يكديگر كه به ناتواني ، بي ميلي يا سرد مزاجي فرد مربوط مي شود ،با لطمه به روابط زن وشوهر ،افراد را دچار عصبانيت ودلسردي نسبت به همسر و زندگي ميكند و به تدريج موجب بروز رفتارهاي پرخاشگرانه ودر نهايت افسردگي مي شود .
دـ لباس همسران
آميزش جنسى با همسرانتان، در شبِ روزهايى كه روزه مىگيريد ، حلال است. آنها لباس شما هستند و شما لباس آنها (هر دو زينت هم و سبب حفظ يكديگريد)(بقره،۱۸۷)
در آيه فوق خدا ضمن نَسخ حُكم حُرمت همبستري در ماه رمضان ،جواز آن را در شب هاي ماه رمضان صادر نمودند ؛ وسپس تعبيري زيبا نسبت به چگونگي ارتباط زن وشوهر بيان مي نمايد ،كه زيباترين ولطيف ترين تشبيه براي ارتباط زن وشوهر مي باشد ، زن ومرد را لباس يكديگر بيان مي فرمايد (هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَ أَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ) ومفسر بزرگ آيت الله جوادي آملي براي اين تعبير زيباي قرآن خواصي به شرح زير در تفسير خود بيان داشته اند:
۱) لباس مانع از آسيب است .ازدواج هر چند اطفاي غريزه را به همراه دارد ؛ليكن صبغه ملكوتي آن صيانت از گناه وحراست از نگاه آلوده است .
۲) لباس عيوب انسان را مي پوشاند آبرو را حفظ مي كند . زن ومرد و شوهر نيز بايد عيوب هم را بپوشانند وآبروي اجتماعي يكديگر را حفظ كنند .
۳) لباس ، انسان را از گرما وسرما و...حفظ مي كند .زوجين نيز بايد در حوادث تلخ وشيرين وگرم وسرد زندگي ،موجبات دلگرمي هم را فراهم كنند .
۴) ميان لباس وكسي كه آن را پوشيده رابطه اي تنگاتنگ وصميمي است كه بيگانه ميان آن دو راه ندارد رابطه زوجين نيز بايد چنين باشد تا بيگانه اي به درون زندگي آنان راه نيابد كه به اسرارشان پي برده ،احياناً فتنه گري كند.
۵) اعضاي بدن با لباس در تماس است ولباس از تماس مستقيم آنها با بيرون ممانعت مي كند .
۶) لباس مايه آرامش انسان است . زن و شوهر نيز موجب آرامش يكديگر ند .قرآن از شب ،هم «لباس » تعبير كرده است : وَ جَعَلْنَا الَّيْلَ لِبَاسًا(نبأ،۱۰) وهم به سكونت وآرامش (هُوَ الَّذِى جَعَلَ لَكُمُ الَّيْلَ لِتَسْكُنُواْ فِيه)(يونس ،۶۷)اين دوتعبيردر باره زوجين نيز آمده است .
۷) لباس آرايه انسان است و به وي زينت مي بخشد . زن و شوهر نيز بايد زينت يكديگر باشند . زن وشوهر كنار هم موقعيتي در خانواده و اجتماع پيدا مي كنند كه در گذشته آن را نداشته اند ، از اين رو به آنها با احترام بيشتري برخورد مي شود. (صص ، ۴۶۱ـ۴۶۰).
در آيه فوق پس از ارتباط جنسي زن و شوهر ،خداي متعال لباس بودن اين دو را مطرح مي كند .به عبارت ديگر مي توان از سياق آيه نتيجه گرفت كه از نتايج مؤثر و مثبت برقراري روابط جنسي ،لباس يكديگر بودن مي باشد ؛وتمامي خواص مطرح شده لباس،براثر ارتباط جنسي درست وصحيح زن وشوهر مي باشد .
و در ضمن عدم ارضاي جنسي موجب آسيب هاي فراوان فردي واجتماعي مي شود،از جمله مطالبي كه سالاري فر در كتاب « خانواده در نگرش اسلام وروان شناسي » از كتاب « آسيب هاي اجتماعي ستيزه هاي خانواده طلاق »در مورد آثار سوءعدم ارضاي جنسي در زندگي زناشويي واختلافات آنها اين گونه نقل مي كند :
عدم ارضاي نيازهاي جنسي ،عامل ديگري براي اختلاف زن و شوهر است .عدم توجه به نياز هاي جنسي يكديگر كه به ناتواني ، بي ميلي يا سرد مزاجي فرد مربوط مي شود ،با لطمه به روابط زن وشوهر ،افراد را دچار عصبانيت ودلسردي نسبت به همسر وزندگي ميكند وبه تدريج موجب بروز رفتارهاي پرخاشگرانه ودر نهايت افسردگي مي شود . مشكل ترين وضعيت براي افرادي است كه همسرشان دچار سرد مزاجي ،بي ميلي جنسي يا نوعي اختلال جنسي است .اين افراد به ممنوعت ها وشرايط اجتماعي ، اقتصادي و خانواده ،وابستگي به فرزندان و نگراني نسبت به آينده ، به ناچار شرايط را با فشار تحمل مي كنند . گاه ايرادگيري از هم ،نارضايتي از زندگي ،قهر هاي طولاني مدت ،كوبيدن يكديگر ، تهديد به جدايي ،ابراز خستگي وتمارض ،از عوارض بر آورده نشدن نياز هاي جنسي زن وشوهر است (ص،۱۳۶).
ه ـ ثواب اخروي
زنان شما، محل بذرافشانى شما هستند پس هر زمان كه بخواهيد، مىتوانيد با آنها آميزش كنيد. و اثر نيكى براى خود، از پيش بفرستيد! و از خدا بپرهيزيد و بدانيد او را ملاقات خواهيد كرد و به مؤمنان، بشارت ده! (بقره ،۲۲۳)
علامه در تفسير الميزان در ذيل اين آيه « وَ قَدِّمُواْ لِأَنفُسِكمُ» علاوه برفرزند صالح ،برپيش فرستادن عمل صالح نيز بيان مي كند :
بيانى كه از نظر خواننده گذشت اين احتمال را تاييد مىكند كه مراد از تقديم براى خود از پيش فرستادن اعمال صالح است، براى روز قيامت، هم چنان كه در جايى ديگر فرموده: يَوْمَ يَنْظُرُ الْمَرْءُ ما قَدَّمَتْ يَداهُ"( روزى كه هر كسى به تماشاى آنچه از پيش فرستاده مىايستد.) «سوره نبا آيه ۴۱» و نيز فرموده:" وَ ما تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ، تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَيْراً وَ أَعْظَمَ أَجْراً" (و آنچه را از پيش براى خود فرستاديد، نزد خدايش مىيابيد، كه اگر خير بود خيرتر شده، و اجرى عظيم دارد.)« سوره مزمل آيه ۲۰»
پس جمله:" وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ مُلاقُوهُ (از پيش براى خود بفرستيد، و از خدا بترسيد، و بدانيد كه روزى آنچه را كردهايد خواهيد ديد) « از نظر سياق نظير آيه:" يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ، وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ، وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ( اى كسانى كه ايمان آوردهايد، از خدا بترسيد و هر فردى نگران عملى باشد كه براى فردا از پيش مىفرستد، و از خدا بترسيد، كه خدا به آنچه مىكنيد با خبر است) « سوره حشر آيه ۱۸» مىباشد. ( ترجمه الميزان، ج۲، ص: ۳۲۱)
آيه در وهله اول منظور از عمل خير فرستادن، « فرزند صالح » مي باشد كه با انجام كارهاي خير موجب رشد روحي والدين در زمان حيات و ممات آنها خواهد شد ،ولي علاوه براين با توجه به مطالب علامه طباطبايي ،به خوبي مي توان نتيجه ثواب و اجراخروي نيز گرفت. دين اسلام به اين روابط با ديد مثبت نگاه مي كند و حتي به آن رنگ معنوي وعبادي مي دهد . اولياي دين در موارد متعدد از پاداش اخروي در روابط جنسي سخن مي گفتند كه تعجب افراد را بر مي انگيخت .اولياي دين (ع) با معادل سازي پاداش روابط جنسي با برخي تكاليف ديني دشوار مانند جهاد ،ريزش گناهان وپاك شدن افراد ،به دنبال نگرش مثبت ديني به اين رفتار در زن ومرد هستند كه اين امر باعث مي شود آنان احساس مثبتي ازاين روابط داشته باشند و نشاط و لذت بيشتري براي آنها حاصل شود . تقويت اين نگرش ، مانع بروز احساس گناه در اثر روابط جنسي در زن و مرد است (سالاري فر، ص۴۸).
براي نمونه بعضي از اين احاديث را درذيل آورده ايم :
امام صادق مي فرمودند كه پيامبر وارد بر خانه ام سلمه شد و استشمام بوي خوشي نمود و فرمود آيا خانم حولاء آمده است ،گفتند اواينجاست،اواز شوهرش شكايت دارد ، پس حولاء بيرون آمد و گفت پدر ومادرم فداي شما شود ،شوهرم از من اعراض مي كند و به من توجه ندارد ،پس فرمود : برايش بيشتر به خودت برس ؛گفت من بهترين عطر ها را استفاده مي كنم و باز به من توجه ندارد ،فرمود :شايد نمي دانند با روكردن به تو چقدر ثواب برايش هست پرسيد : با روي نمودن به من چه ثوابي براي اوست ؟ پيامبر (ص) فرمودند : وقتي به تو نزديك مي شود دو ملك او را احاطه مي كنند و مانند كسي است كه در راه خدا شمشير مي زند ،پس وقتي نزديكي مي كند گناهانش مي ريزد مانند ريزش برگ درختان پس وقتي غسل مي كند ،از تمام گناهان پاك مي شود ( وسائلالشيعة ج : ۲۰ ص : ۱۰۹)
أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ لَيْسَ شَيْءٌ تَحْضُرُهُ الْمَلَائِكَةُ إِلَّا الرِّهَانُ وَ مُلَاعَبَةُ الرَّجُلِ أَهْلَهُ
امام صادق (ع) مي فرمايد : ملائكه حاضرنمي شوند مگر در مسابقه اسب دواني و وقتي مرد با همسرش ملاعبه وبازي مي كند .
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص ارْمُوا وَ ارْكَبُوا وَ أَنْ تَرْمُوا أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ تَرْكَبُوا ثُمَّ قَالَ كُلُّ لَهْوِ الْمُؤْمِنِ بَاطِلٌ إِلَّا فِي ثَلَاثٍ فِي تَأْدِيبِهِ الْفَرَسَ وَ رَمْيِهِ عَنِ الْقَوْسِ وَ مُلَاعَبَتِهِ امْرَأَتَهُ فَإ ِنَّهُنَّ حَقّ
پيامبر اسلام (ص) فرمودند : تير اندازي كنيد واسب سواري نماييد ،تير اندازي در پيش من از اسب سواري محبوب تر است سپس فرمودند: هر كار لهو مؤمن باطل است مگر در سه كار تأديب اسب ،و تير رها كردن از كمان و ملاعبه و بازي با همسرش پس اين ها حق مي باشند ( وسائلالشيعه ج : ۲۰ ص : ۱۱۹)
منابع :
قرآن
وسايل الشيعه ج ۲۰
تحف العقول
كافي ج ۵
مجموعه آثار شهيد مطهري
تفسير تسنيم آيت الله جوادي آملي ج ۹
تفسير الميزان علامه طباطبايي ج ۲
زن كامل تألف مارابل مورگان
آنچه زنان ومردان نمي دانند تأليف آلن وبارباراپيز
.:: This Template By : web93.ir ::.