|
|
استفتائات آراستگی از مقام معظم رهبری
|
حجاب، نگاه و آرايش خانمهاى مجرد س: دختران قبل از ازدواج تا چه ميزان مىتوانند آرايش كنند؟ مثلا آيا مجاز به گرفتن موهاى صورت يا گرفتن ابرو هستند؟ ج) فى نفسه مانعي ندارد ولى اگر بر اين کار مفسدهاى مترتب شود يا در معرض ديد نامحرم باشند، جايز نيست. پوشاندن بينى بعد از عمل زيبايى س: آيا كسى كه عمل انحراف بينى همراه با عمل زيبايى انجام مىدهد، موظف به پوشانيدن بينى خود است؟ ج) در فرض سؤال پوشاندن بينى واجب نيست مگر آنکه عمل زيبايى، عرفا زينت محسوب شود.
تاتو کردن ابرو س: حكم حضرتعالى درباره تاتو كردن ابرو براى زنان چيست؟ ج) مانعي ندارد و اگر در نظر عرف، زينت محسوب مىشود بايد از نامحرم بپوشانند.
پوشاندن زينت و آرايش بانوان س: آن مقدار از زيور زنان كه ظاهر است مثل حلقه نامزدى، آرايش معمولى ابروها و... آيا واجب است پوشانده شود؟ ج) هر آنچه عرفا زينت محسوب مىشود بايد از نگاه نامحرم پوشانده شود.
پوشيدن لباس آستين کوتاه براى مردان س: پوشيدن لباس آستين کوتاه براى مرد چه حکمى دارد؟ ج) اگر مستلزم مفسده باشد، جايز نيست.
محدوده حجاب صورت براى زن س: آيا چانه جزو محدوده حجاب زنان به حساب مىآيد؟ اگر به حساب مىآيد لطفا محدوده آن را مشخص كنيد. ج) چانه نيز جزو صورت محسوب ميشود و براي مقدارى از آن كه در ظاهر صورت قرار گرفته است پوشش لازم نيست ولى زير چانه بايد پوشانده شود.
استفاده از سرمه براى خانمها س: آيا استفاده از سرمهى چشم در صورت رويت آن توسط نامحرم اشکال دارد؟ ج) اگر زينت باشد و موجب جلب توجه نامحرم شود، اشکال دارد.
استفاده مردان از سنگهاى تزئينى س: استفاده مردان از سنگهايى از قبيل زمرد، فلوريت و...به عنوان دستبند يا مدال چه حكمى دارد؟ ج) فى نفسه اشكال ندارد.
عينك دودى براى زنان س: آيا استفاده از عينك دودى در فصل تابستان براى خانم چادرى اشكال دارد؟ ج) اشكال ندارد مگر آنكه به گونهاى باشد كه جلب توجه نامحرم كند.
استفاده از كرمهاى ضدآفتاب و عطر س: زدن كرمهاى ضدآفتاب در فصل گرما با توجه به بوى آنها چه حكمى دارد؟ زدن عطر در اين فصل براى جلوگيرى از بوى عرق بدن چه حكمى دارد؟ ج) فى نفسه مانعي ندارد ولى اگر جلب توجه نامحرم مىكند بايد از كنار نامحرم عبور نكند.
پوشيدن چادر س: اگر حجاب زن با مانتو و روسرى كامل باشد، كفايت مىكند يا حتما بايد چادر باشد؟ ج) در حجاب و پوشش واجب، لباس معينى شرط نيست و هر لباسى كه تمامى بدن زن (به جز صورت و دستها تا مچ كه استثنا شده است) و همچنين برجستگيهاى بدن را بپوشاند و توجه نامحرم را جلب نكند، كفايت مىكند. البته در طول ساليان دراز، زنان جامعه ما چادر را ترجيح داده و براى حفظ حجاب بهتر اسلامى، آن را انتخاب كردهاند.
استفاده زن و مرد از لباس يكديگر س: آيا استفاده از دمپايى و جوراب مردانه براى زنان، مصداق تشبه به جنس مخالف است؟ در اين صورت تكليف چيست؟ ج) استفاده زن و مرد از لباس، كفش و دمپايى يكديگر، اگر مختص جنس خاص باشد بنابر احتياط واجب، جايز نيست ولى استفادههاى محدود به نحوى كه آن را پوشش خود قرار ندهند، اشكال ندارد.
كراوات س: آيا در مجالس عروسى يا مهمانيهاى خصوصى، زدن كراوات براى آقايان جايز است؟ ج) به طور كلى، پوشيدن كراوات و ديگر لباسهايى كه پوشش و زي غيرمسلمانان محسوب مىشود و استفاده از آن منجر به ترويج فرهنگ منحط و معاند غربى است، جايز نيست.
پوشش پا براى زنان س: آيا پوشاندن پا براى زنان واجب است؟ اگر واجب است بايد در نماز نيز پوشانده شود؟ ج) پوشاندن پا از نامحرم واجب است ولى واجب نيست قدم پا براى نماز پوشانده شود.
استفاده مرد از اشيا آب طلاكارى شده س: استفاده از ساعتى كه آن را به جاى رنگ آب طلا دادهاند براى مرد چه حكمى دارد؟ ج) اشكال ندارد.
حجاب زن س: زن چه مقدار از بدنش را بايد از نامحرم بپوشاند؟ ج) زنان بايد تمام سر و بدن خود را به جز صورت و دستها تا مچ كه زينت و آرايش نشده باشد با لباسى كه توجه نامحرم را جلب نكند، بپوشانند.
س: مراد از فك پايين كه باقى گذاشتن موهاى آن واجب است، چيست؟ آيا شامل گونهها نيز مىشود؟ ج) معيار اين است كه از نظر عرف، گذاشتن ريش صدق كند. س: ريش از نظر كوتاهى و بلندى بايد چه مقدار باشد؟ ج) حد معينى ندارد، بلكه معيار اين است كه عرفا بر آن ريش صدق كند. همچنين بلندبودن آن بيشتر از قبضه دست كراهت دارد. س: بلندكردن سبيل و كوتاه كردن ريش چه حكمى دارد؟ ج) اين كار فىنفسه اشكال ندارد. س: بعضى از مردان موهاى چانه خود را باقى ميگذارند و باقيمانده را ميتراشند، اين كار چه حكمى دارد؟ ج) تراشيدن مقدارى از ريش حكم تراشيدن تمام آن را دارد. س: آيا تراشيدن ريش فسق محسوب مىشود؟ ج) تراشيدن ريش بنابر احتياط حرام است و احوط اين است كه احكام و آثار فسق بر آن مترتب مىشود. س: تراشيدن سبيل چه حكمى دارد؟ آيا مىتوان آن را خيلى بلند كرد؟ ج) تراشيدن سبيل و باقى گذاشتن و بلند كردن آن فىنفسه اشكال ندارد. بلند كردن آن به مقدارى كه هنگام خوردن و آشاميدن با غذا يا آب برخورد كند، مكروه است. س: تراشيدن ريش با تيغ يا ماشينريشتراشى براى هنرمندى كه كارش اقتضا مىكند، چه حكمى دارد؟ ج) اگر عنوان تراشيدن ريش بر آن صدق كند، بنابر احتياط حرام است ولى اگر كار هنرى او نياز ضرورى جامعه اسلامى محسوب شود، مبادرت به تراشيدن ريش به مقدار آن ضرورت، اشكال ندارد. س: من به اعتبار اين كه مسئول روابط عمومى يكى از شركتهاى تابع جمهورى اسلامى هستم، مجبور به خريد و ارائه لوازم اصلاح به مهمانها براى تراشيدن ريششان هستم، تكليف من چيست؟ ج) بنابر احتياط، خريد و ارائه لوازم ريشتراشى به ديگران جايز نيست مگر در مقام ضرورت. س: در صورتى كه گذاشتن ريش مستلزم اهانت باشد، تراشيدن آن چه حكمى دارد؟ ج) گذاشتن ريش براى مسلمانى كه به دينش اهميت مىدهد باعث سرشكستگى نيست و بنابر احتياط، تراشيدن آن جايز نيست مگر در صورتى كه گذاشتن ريش باعث ضرر يا حرج شود. س: آيا تراشيدن ريش در صورتى كه گذاشتن آن مانع رسيدن به اهداف مشروع انسان شود، جايز است؟ ج) بر مكلفان واجب است حكم خداوند را امتثال كنند مگر در مواردى كه حرج يا ضرر قابل ملاحظهاى وجود داشته باشد. س: آيا خريد و فروش و توليد خمير اصلاح كه كاربرد اصلى آن براى اصلاح ريش است ولى گاهى براى اصلاح غير از آن هم به كار مىرود، جايز است؟ ج) اگر اين خمير، غير از اصلاح ريش منافع حلال ديگرى دارد، توليد و فروش آن به اين منظور اشكال ندارد. س: آيا منظور از حرمت تراشيدن ريش آن است كه موهاى صورت به طور كامل روئيده باشد سپس تراشيده شود يا اين كه شامل مقدارى از موهاى صورت كه درآمده باشد نيز مىشود؟ ج) به طور كلى تراشيدن آن مقدار از موى صورت كه بر آن عنوان تراشيدن ريش صدق مىكند بنابر احتياط حرام است ولى تراشيدن مقدارى از آن كه عنوان مزبور بر آن صدق نمىكند، اشكال ندارد. س: آيا اجرتى كه آرايشگر بابت تراشيدن ريش ميگيرد، حرام است؟ بر فرض حرمت، اگر با مال حلال مخلوط شود، آيا واجب است هنگام تخميس، خمس آن را دوبار بپردازد يا خير؟ ج) بنابر احتياط، گرفتن اجرت در برابر تراشيدن ريش، حرام است اما در مورد مال مخلوط به حرام، اگر مقدار حرام و مالك آن را بشناسد واجب است آن را به او برگرداند يا رضايت وى را جلب كند. اگر مالك آن را نشناسد، واجب است آن را به فقيران صدقه بدهد و اگر مقدار مال حرام را نداند ولى مالك آن را بشناسد، واجب است به نحوى رضايت او را به دست آورد و اگر مقدار آن را نداند و مالك را نيز نشناسد واجب است خمس آن را بپردازد تا مالش از حرام پاك شود. در صورتى كه مقدار باقيمانده بعد از پرداخت خمس، از مؤونه سال زياد بيايد، پرداخت خمس آن به عنوان اداى خمس منفعت كسب، واجب است. س: گاهى بعضى از مشتريان براى تعمير ماشين اصلاح به من مراجعه مىكنند، با توجه به اين كه تراشيدن ريش از نظر شرعى حرام است، آيا انجام آن براى من جايز است؟ از آن جا كه اين وسيله غير از تراشيدن ريش استفادههاى ديگرى نيز دارد، بنابراين اقدام به تعمير آن و گرفتن اجرت در برابر آن در صورتى كه به قصد استفاده از آن براى تراشيدن ريش نباشد، اشكال ندارد. س: آيا اصلاح موى گونهها اعم از اين كه با نخ باشد يا با موچين، حرام است؟ ج) اصلاح موى گونهها هر چند با تراشيدن، حرام نيست. www.leader.ir |
.:: This Template By : web93.ir ::.