انواع محرمات
1-زنا
2-لواط
3-استمناء
4-مساحقهو استشهاء
5-تماس بدني با نامحرم
زنا
زنا به انجام عمل جنسي بين زن ومردبدون اينكه ازدواجي صورتبگيرد،گفته ميشود.
خدا در قرآن ميفرمايد:
«ولاتقربوا الزنا انّه كان فاحشةً وساء سبيلاً»اسراء32
حتي نزديك زنا نشويد كه عمل زشت وبدراهي است.
«امام علي(ع):آدم غيور هرگز زنا نميكند»
«امام صادق(ع):كسانيكه مرتب زنا ميكننديادزدي مينمايند يا شرابميخورند مانندبت پرستان ميباشند.»
«امام
صادق(ع):خدا به حضرت موسي(ع)وحي كرد:زنانكنيد تا زنانشماهم زنا
نكنند وكسيكه بازني زنا كند،بازنش زنا كنند پس همانطور كهدادهايد پس
ميگيريد!»
پيغمبراكرم6 به اميرمؤمنان علي7فرمود:
«زنا
داراي سه اثر بد دنيوي و سه اثر بد اخروي است. اثرات دنيوي
زنا:رسواشدن، كوتاهي عمر و قطع روزي (روزي حلال) و اثرات
اخروي:سختي حساب، خشم خداوند و ابدي بودن در جهنم است».
داستان بلعم را كه در قسمت «زنان» آمده بود مجدداً براي اهميت
آنذكر ميكنيم: «آمده است كه وقتي لشكر حضرت موسي7 به
فرماندهييوشع بن نون7 تصميم به تصرف شام را گرفتند. حاكم آن
ناحيه از بلعمباعورا، كه دانشمندي قلاّبي بود درخواست كرد كه راهي
براي شكستلشكر بنياسرائيل به او نشان دهد. بلعم به آنان گفت كه
تنها عامل شكستاين لشكر زنا! است. شما زنان هرزه را به عنوان خريد و
فروش، ميان لشكربنياسرائيل بفرستيد و به آنها اجازه بدهيد كه خود
را در اختيار مردان لشكربگذارند.
دستور بلعم اجرا شد و زنان
هرزه در بين لشكر يوشع رفت و آمد مينمودندو به فسق و فجور با
لشكريان مشغول شدند. طولي نكشيد كه در اثر اينتماسهاي نامشروع،
مرضي خطرناك در بين لشكريان پيدا شد و در فاصلةچند روز هزاران نفر را
كشت! اين وضع ادامه داشت تا اينكه يكي از افرادغيرتمند لشكر، نيزة
خود را بدست گرفت و به زن و مردي كه درحال زنابودند، حمله كرد و
آنان را كشت و اعلام كرد هر كه را در حال عمل نامشروعبيابم، او را
ميكشم! لشكريان از ترس جان، از زنان مذكور فاصله گرفتند و درنتيجه
آن مرض مهلك از ميان رفت و لشكر بنياسرائيل توانست شام را فتحو
تصرف كند.
احكام انواع زنا
«الزانية والزاني
فاجلدوا كل واحد منهما مائة جلدة ولاتأخذكمبهما رأفة في دين الله
ان كنتم تؤمنون بالله واليوم الاخر وليشهدطائفةٌ من المؤمنين»
زن
ومرد زناكار را صدضربه شلاق بزنيد واگر ايمان به خدا وقيامت
داريد،درمورد آنها دلرحمي ننمائيد وعدهاي موقع اجراي حكم شاهد باشند.
1-زناي مرد مجرد با زن مجرد
حد شرعي آن در صورت ثبوت در نزد حاكم شرع،صدضربهشلاق در دفعه اول تا سوم ودر دفعه چهارم كشتناست.
2-زناي مرد زن دار«محصن» با زن شوهر دار«محصنة»
زن ومرد سنگسار ميشوند.
3-زناي مرد زن دار «محصن»با زني مجرد
مرد سنگسار وزن صدضربه شلاق ميخورد.
4-زناي مرد مجرد با زن شوهردار«محصنة»
مرد صدضربه شلاق ميخورد وزن سنگسار ميگردد.
5-موارد چهارگانه فوق با اجبار وتجاوز مرد
مرد در هرصورت كشته ميشود.وزن درصورت ناراضي بودنحدي ندارد.
«رسول خدا(ص):غضب خدا شديد است بر زن شوهر داري كهچشمش را از
نگاه به نامحرم پركند كه اگر اين كار را كند همه اعمالش(اعمال
خوب)نابود ميشود.واگر دربستر غير شوهرش بخوابد،برخدا لازماست كه اورا
بعد از عذاب در قبر به آتش بسوزاند.»
«امام باقر(ع):هركه در ساعت واحدي با زنان مختلف زنا كند،برايهركدام يك حد جداگانه دارد.»
لواط
لواط به هم جنس بازي مرد گفته ميشود.
خدا در قرآن ميفرمايد:«ولوطاً اذ قال لقومه اتأتون الفاحشةماسبقكم
بها من احد من العالمين.انّكم لتأتون الرجال شهوةً مندون النساء
بل انتم قومٌ مسرفون.»اعراف80و81
(بخاطر آوريد)لوط را
هنگامي كه به قوم خود گفت:آيا عمل بسيار زشتيرا انجام ميدهيد كه
هيچ يك از جهانيان پيش از شما انجام نداده است؟آياشما از روي شهوت
به جاي زنان به سراغ مردان ميرويد؟شما اسرافكار(ومنحرف)هستيد!
«امام صادق(ع):ناروايي لواط از زنا بيشتر است زيرا خداوندقومي را
بخاطر لواط نابود نمود ولي هيچ فردي را بخاطر زناهلاك نكرد.»
لواط و يا همجنس بازي كه گناه آن عظيم است، عوارض زيادي بر
جايميگذارد كه تا آخر عمر گريبانگير شخص ميشود. اين عمل منشأ
قتل،هيجان، اضطرب روحي، ديوانگي، خودكشي و هزاران مفسدة
اخلاقياست. سزاي لواط كننده قتل است و اين گونه اشخاص اگر بدون
توبه از دنيابروند، با قوم لوط محشور ميشوند.
«امام
صادق(ع):زن وشوهري را نزد اميرمؤمنان (ع)آوردند كهشوهر با پسر آن
زن-از شوهر ديگرش-لواط كرده بودوبهشهادت شهود،دخول كرده بود.امام
دستور داد مرد با ضرباتشمشير به قتل برسد و آن نوجوان نيز كمتر از
ميزان حدّ،تازيانهبخورد.»
«امام صادق(ع):مردي را همراه
پسر نوجواني كه با او لواطكرده بود،نزد اميرمؤمنان(ع)آوردند و
بينّه نيز عليه آنها به اينعمل زشت شهادت داد.امام فرمودند:اي
قنبر!نطع وشمشيريبياور!آن گاه مرد ونوجوان با صورت روي آن فرش
پوستي قرارداده شدند.سپس امر فرمود آن دو را با شمشير به دونيم
كردند.
از جمله احكام لواط كننده آن است كه مادر
وخواهر ودختر لواط دهندهبر او حرام ابدي ميشوند وفاعل نميتواند بعدا
با آنها ازدواج نمايد.
استمناء واستشهاء
استمناء عمل جنسي است كه شخص بمنظور آمدن مني وبه لذترسيدن جنسي انجام ميدهد.
براي اين عمل در پسران اصطلاح استمناء ودر دختران استشهاء بكارميرود.
«رسول خدا(ص):مساحقه كردن زنها باهم زنا محسوب ميشود.»
«علي(ع):مساحقه در بين زنان همانند لواط در بين مردان است.»
«مجازات استمناء واستشهاء تعزير است ومقدار آن بستگي بهنظر قاضي دارد»
ضررهاي جسمي وروحي استمناء واستشهاء
پزشكان ودانشمندان اين آثار رابراي كسانيكه استمناء مينمايند،ذكركردهاند:
1-زردرنگي و يا پريدگي رنگ
2-اختلال جهاز هاضمه وابتلا به يبوست وبي اشتهايي
3-كم شدن قوة هوش وحافظه وقواي مغزي
4-كم خوني
5-لاغري وتوقف رشد
6-رعشه وضعف اعصاب
7-ضعف وبي فروغي چشمها
8-سرگيجه
9-مرضهاي سل،نقرس وروماتيسم
10-تنفر از ازدواج
«امام صادق(ع):سه دسته هستند كه خدا در قيامت با آنان سخن
نگويدوآنان را مورد رحمت قرار نميدهداز جمله كسيكه با دست خود
استمناءكند وكسيكه در عمل لواط،مفعول واقع شود.»
«رسولخدا(ص):كسيكه با دست استمناء كند،ملعون است.»
عقوبتهاي محرمات جنسي دردنيا
«امام صادق(ع):از جمله گناهاني كه روزي را حبس ميكند،زنااست.»
«امام علي(ع):زنا فقر را به ارث ميگذارد.»
«رسول خدا(ص):چهارچيز داخل خانهاي نميشود الا آنجارا
خرابميكندوبركت هم آنجا را آباد نميكند:خيانت،دزدي،شرابخواري
وزنا!»
«امام باقر(ع):در كتاب رسولخدا ديديم كه :هرگاه بعد از من زنا ظاهرشود،مرگ ناگهاني هم زياد ميشود.»
«علي(ع):كافر و ولدالزنا دوستدار من نخواهند بود.»
عدم صلاحيت زناكار
فردزناكار از نظر اسلام صلاحيت قضاوت،شهادت در دادگاه،امامتجماعت،مرجعيت واجتهادو...ندارد.
در روايات آمده كه از علامتهاي دشمني با اهلبيت زنازادگي است
وآمدهكه كسي با اهلبيت دشمني نميورزد مگر اينكه بچة زنا ويا
بچهحيض!باشد.
چه پولهاي هنگفتي كه انسانهاي جامانده
از حقيقت صرف ارضاءجنسي نامشروع خود نميكنند.چه پولهايي كه به
مؤسساتفحشاء(دركشورهاي خارجي)ميپردازند درحاليكه اگر اين پولهارا
صرفازدواج قانوني وشرعي ميكرد ميتوانستند همواره از همسري كه فقط
متعلقبه خودشان است وشريك زندگي آنهااست بهره هاي فراواني در
مسائلمختلف زندگي ببرند.
وچه پولهايي كه اين افرادصرف
خريد ماهواره وفيلمهاي مبتذل برايفقط لذت چشمها!نميكنند.درحاليكه
ميتوانند با اين پولها كارهايي كهبسودخود وخانواده وكشور ودنيايشان
است، انجام دهند.
آثار محرمات در آخرت
«امام
صادق(ع):سه دسته هستند كه خدا در قيامت با آنان حرفنميزند وآنان
را پاك نميكند وبراي آنان عذابي دردناك است ازجمله آنهازني است
كه در بستر شويش زنا ميكند»
«رسول خدا(ص):كسيكه با زن
شوهردار زنا كند،در قيامت از عورتهردو،چركي به مسير پانصدسال خارج
ميشود كه تمام اهل جهنم از بويبد آن اذيت ميشوند وعذابشان از
همه بشتر است.»
روايت شده:كسيكه بازني يهودي يا نصراني يا مجوس يا مسلماني
يا از مذهب ديگري،زنا كندخداوند در قبرش،سيصد هزاردر از جهنم و
آتش بر او باز مي كند!
عمر دستور داد كه غلاميكه ارباب خودرا كشته بود،رابكشند.
علي(ع)خبر
دار شد.غلام را خواست وبه او فرمود:چرا اورا كشتي؟گفت:بزور بامن
لواط كرد!علي(ع)از اولياءمقتول پرسيد:اورا دفنكرديد؟
گفتند:آري!الان اورا دفن كرديم.امام فرمود:برويد وسه روز ديگر نزدمن
بياييد!وبه عمر فرمود:غلام را زنداني كن!
بعد از سه روز،علي(ع)باتفاق عمر بر سر قبر مقتول رفتندوقبر
اورا
شكافتند.ناگاه كفنش را بدون جسد يافتند!علي(ع)تكبير گفت
وفرمود:واللّه دروغ نگفته ام!بخدا سوگند!از رسول خدا(ص)شنيدم كه
فرمود:هر
شخصي از امّت من لواط كند وبدون توبه بميرد،اوراسه روز بعداز دفن
مهلت مي دهند وسپس زمين اورا فرو مي بردتا به قوم لوط
رساند وبا آنان محشور شود!
آورده اند كه:حضرت عيسي(ع)از گورستاني عبور مي كرد.قبري ديد
كهآتش از آن بيرون مي آمد.عصا بر آن قبر زده،بشكافت!شخصي رادر
ميان آتش ديد.فرمود:چه كرده اي كه دچار عذاب شده اي؟گفت:مردي
بودم كه بدنبال زنهاي مردم مي رفتم وكارهاي ناشايست مي كردم و
زنا
مي نمودم!چون از دنيا رفتم،صدايي شنيدم كه مي گفت:اورا
بسوزانيد!ازآن روز مرا مي سوزانند!عيسي(ع)نگاهش به ماري سياه و
عظيم افتاد!پرسيد:اي مار!با اين مسكين چه مي كني؟گفت:از آن زمان
كه وي را دفن كرده اند،يك لحظه از او غافل نبوده ام وبا زهري كه اگر
يك قطره از آنرا در رود نيل بريزند،همة آبهاي آن زهر قاتل مي گردد،
بر او مشغول هستم!
«رسولخدا(ص):كسيكه بازني نامحرم،ازدبرنزديكي نمايد
يابامردييانوجواني لواط كند،روزقيامت،بدبوتر از مردار،محشور
ميشود،واهلمحشر از بوي او ناراحتند واز اومعذرتي قبول نمي
گردد،سپسبه جهنم مي رود وهمة اعمالش باطل مي شود.درجهنم اورا در
تابوتي كهميخ هاي آن از آهن است،گذاشته مي شود وبرتابوت فرو مي
كنند،تا ميخهادر بدنش فرو مي رودواگر عرق اورا برچهارصد امّتقرار
دهند،همه ميميرند واو از كساني است كه عذابش از همه بيشتر است!
كسيكه با زن نامحرمي دست بدهد، با غُل وزنجير محشور شده وبه جهنمبرده مي شود!
كسيكه با زن نامحرمي ،شوخي كند،با هر كلمه اي كه بااوسخن
بگويد،هزار سال زنداني مي شود و زن اگر راضي باشد ومرد را وادار به
بوسيدن يا مباشرت حرام يا شوخي با او كند،ومرد به اين سبب،دچار
فحشاء شود،همين عذاب براي زن هم مي باشد!
كسيكه چشمش راخيره بر زن نامحرم نمايد،در قيامت در حاليكه
ميخهاي آتشين بر چشمش فروشده،محشور مي شودو تاپايان حساب،بههمين حالت است تابه دوزخ برده شود!»
«امام صادق(ع):در روزقيامت،زناني را كه باهم مساحقه كردهاند،
در حاليكه لباسهايي از آتش در بَر ومقنعه اي از آتش بر سر وعمودي از آتشدرفرج آنهاست،آورده ووارد دوزخ مي كنند!»
«علي(ع):هركه لواط كند،روزقيامت،جُنُب محشور شده وآبهاي دنيا
اوراپاك نكند وخدا بر او غضب ولعنت كند وجهنم رابراي اوآماده كند!»
«رسول خدا(ص):رز قيامت،خدا با سه دسته سخن نمي گويدو
به آنان نظر-لطف-نمي كند واعمال آنان را تزكيه نمي نمايدوبراي آنان
عذابي دردناك است:پيرزناكار،پادشاه ستمكار،آدم خودرأي ومتكبر!»
«امام صادق(ع):روزقيامت،زن زيبائي را كه با زيبائي خود فتنه مي
كردهاست ،مي آورندوبه او خطاب مي شود كه چرافتنه كردي؟جواب مي
دهدكه:خدايا!تومرا زيبا آفريدي !به او خطاب مي شود كه:حضرت
مريم(س)از
تو زيباتربود ولي او فتنه نكرد!سپس مرد زيبائي را كه با
زيبائيخودفتنه مي نموده است ،رامي آورند وبه او خطاب مي شود كه
چرا
فتنه كردي؟جواب مي دهد كه:تومرا زيبا آفريدي!به او خطاب مي
شودكه:حضرت يوسف از تو زيباتر بود.ولي به فتنه نيافتاد.بعد شخصي
را
كه بخاطر بلاها وسختيها به فتنه افتاده بود را مي آورند.به او خطاب
ميشود كه:چرا تحمل سختيها ننمودي وبه فتنه افتادي؟جواب مي دهد
كه:توسختيها وبلاها را بر من نازل كردي ومن به فتنه افتادم!به او
خطاب مي شود كه:بلاهاي حضرت ايوب(ع)از تو بيشتر بود ولي او به فتنهنيافتاد.»
«امام صادق(ع):عذاب كسيكه نطفه اش را در رحِمِ زن نامحرم بريزد ازهمه بيشتر است.»
«رسول خدا(ص):كسيكه با نوجواني لواط كند،روز قيامت جُنُبمحشور مي
شود وهمه آبهاي دنيا هم نمي تواند اورا پاك كند!»
«روز
قيامت زناكار را وارد جهنم مي كنند وقطره اي از عورتش مي چكدكه از
بوي آن تمام اهل جهنم دچار ناراحتي مي شوند!جهنميان به
نگهبانانجهنم مي گويند:اين بوي بد مال كيست كه مارا اذيت كرده
است؟به آنهاگفته مي شود:اين بوي زناكاران است.»
بازديد ازجهنمدر سفر معراج!
«رسول خدا(ص):در معراج از جهنم ديدار كردم وديدم كهعده اي
درمقابلشان گوشت خوب وگوشت مردار است.ولي آنان از مردار
ميخوردند!جبرئيل گفت:اينها حرام خوار بوده اند!عده اي را ديدم كه
لبهايآنان مانند شتر بود ومأمورين از پهلوي آنان مقراض كرده ودر
دهانشان ميگذاشتند!جبرئيل گفت:اينها عيب جو بوده اند.عده اي را
ديدم كه سرشانرا مي كوبيدند!جبرئيل گفت:اينها نماز عشاءنمي
خواندند!گروهي را ديدمكه مأمورين،آتش بدهانشان گذاشته واز مخرجشان
در مي آمد!جبرئيلگفت:اينها مال يتيم خور بوده اند.عده اي را ديدم
كه شكمشان آنقدر بزرگبود كه نمي توانستند برخيزند !جبرئيل گفت:اينها
رباخوار بوده اند.گروهياز زنها را ديدم كه به پستانشان آويزان
كرده بودند!جبرئيل گفت:اينهازناكاربوده اند.عده اي را ديدم كه با
نخ وسوزن آتشين،بدنهايشان را ميدوختند!جبرئيل گفت:اينهانيز زناكار
بوده اند...زني را ديدم كه بموي سرشآويزان كرده بودند!ومغز سرش را
مي جويد!جبرئيل گفت:اين زن موي خودرا از نامحرم نمي پوشانده
است!...زني را به پاهايش آويخته بودند!جبرئيلگفت:اين زن بدون
اجازهشوهر ازخانه بيرون مي رفته است.زني را ديدم كهگوشت بدن خود
را مي خورد!جبرئيل گفت:اين زن بدن خودرا برايديگران آرايش مي
كرده است!زني را ديدم كه پاهايش را بدستهايش بستهبودند ومار وعقرب
بر او مسلط بودند!جبرئيل گفت:اين زن غسلهاي خود رانمي كرده
است!زني را ديدم كه گوشت بدنش را مقراض مي كردند!جبرئيلگفت:اين
زن خود را به مردان عرضه مي كرده است!شخصي را ديدم كهصورت
وبدنش را مي سوزانيدند وروده هاي خود را مي خورد!جبرئيلگفت:اين
شخص واسطه زنا بوده است! شخصي را ديدم كه سرش مثلخوك وبدنش مثل
الاغ بود ! جبرئيل گفت:اين شخص سخن چيني مي كردهاست.شخصي را
ديدم كه صورتش مثل سگ بود وآتش بر او وارد ميكردند!جبرئيل گفت:او
خواننده وحسود بوده است!»
اي زنان ودختران مِصرِمابردگان غرب شوم عصرما
هان مپنداريدعالم سرسري استبعد اين عالم،جهان ديگري است
كه در آن بي عفتان رسواترندمبتلا برخشم وقهر داورند.ولدالزنا
فرزندان حرام بايد عقوبت پدران ومادران زناكار خود را بكشند
وصفاتزشتي را كه اگر از راه حلال متولد ميشدند،در آنها نبود،حال در
آنها پيداميشود.
«امام صادق(ع):علامت حرام زاده چندچيز است:دشمني با اهلبيت(ع)،ميل به زنا،سبك شمردن دين،بد محضري براي مردم»
مخنث
«امام باقر(ع):سه دسته نمازشان قبول نميشود از جمله ديوث كه مردياست كه زنش زناكار است.»
«پيامبر«ص»:سه
دسته نمازشان قبول نميشود از جمله ديوثاست.پرسيدند:ديوث
كيست؟فرمود:آنكه زنش زنا ميكند وشوهرميداندوباخبر است.»
رسول خدا(ص):بوي بهشت از مسير پانصدسال بمشام مي رسد!وليعاق
والدين وديّوث بوي آنرا حس نمي كنند!سؤال شد:اي رسولخدا!شخص
ديّوث كيست؟فرمود:كسيكه مي بيند زنش زنا مي كند ولي بيتفاوت است!
«امام صادق(ع):شيطاني ست كه هرگاه شخصي در منزلشچهل روز ساز
وآواز باشدومردان در آنجا رفت وآمد كنند،نزدصاحبخانه رفته وهر عضوي از
اعضاي خود را به مثل آن عضوصاحبخانه گذاشته ودر او ميدمد!بعد از
اين، اين مرد آنقدر بيغيرت ميشود كه ميبيند ديگران با زنش عمل
نامشروع ميكنندولي عكس العملي نشان نميدهد!»
فصل پنجم:توبه وپاك كردن خود از گناهان
«قل ياعبادي الذين اسرفوا علي انفسهم لاتقنطوا من رحمة اللهان الله يغفر الذنوب جميعا»زمر53
بگو اي بندگان گناهكارم!از رحمت الهي مأيوس نشويد كه خدا همهگناهان را(در صورت توبه)ميآمرزد.
«شخصي نزد پيامبر(ص)آمد وگفت:راههاي توبه را بمن
يادبدهيد!فرمود:هرگوينده لاله الاالله كه توبه كند،خدا بهشت را بر او
واجبفرمايد.پرسيد:حتي اگر زنا كرده باشد يا دزدي
نمودهباشد؟فرمود:آري!وهركه زنا ودزدي نموده باشد.
واين را سه بار فرمودند.»
توبه لواط كننده پذيرفته شد!
«مردي نزد اميرمؤمنان(ع )آمد وگفت:اي اميرمؤمنان!من لواطكردهام!مراپاك نما!
امام فرمود:برو شايد در حال طبيعي نباشي!
مرد رفت وفردا آمد وگفت::اي اميرمؤمنان!من لواط كردهام!مراپاك نما!
امام مجدداًفرمود:برو شايد در حال طبيعي نباشي!
روز سوم آمد وگفت:اي اميرمؤمنان!من لواط كردهام!مراپاك نما!
امام فرمود:برو شايد در حال طبيعي نباشي!
روز چهارم آمد وگفت:اي اميرمؤمنان!من لواط كردهام!مراپاك نما!
امام
فرمود:اي مرد!رسول خدا(ص)درباره امثال تو يكي از سه حكم راصادر
كرده است.هركدام را ميخواهي انتخاب كن!واردكردن ضربه
شمشيربرگردنت.يا پرت كردن از كوه با دست وپاي بسته.يا سوختن
بوسيله آتش.
مرد گفت:كدام سختتر است؟فرمود:سوختن با آتش.گفت:منهم اين راانتخاب ميكنم.
امام فرمود:پس خودت را براي اجراي حكم آماده كن.
مرد
مشغول نماز شد وبعد از دوركعت نماز گفت:خدايا!من از اين
گناهميترسم وبسوي جانشين رسولت آمدم واو يكي از اين سه حكم را
برايمگفت ومن سختتر را انتخاب كردم .خدايا!اين مجازات را كفارة
گناهم قراربده!ودرآخرت مرا به آتش نسوزان.سپس درحالي كه گريه
ميكرد،بلندشدودرگودال آتشي كه برايش آماده كرده بودند،داخل شد.
علي(ع)به
گريه افتاد واصحاب هم همگي به گريه
افتادند.سپسعلي(ع)فرمود:بيرون بيا كه ملائكه را به گريه
انداختي.خدا توبه توراپذيرفت.بيرون بيا وديگر اين كار را نكن.»
اي خدا!اي صاحب فضل عميمبگذر از جميع گناهان اي كريم
چون كه غرق بحر عصيانيم مامستحق خشم ونيرانيم ما
وعده فرمودي پذيري توبه راهم بيامرزي گنه را با خطا
گردل ودامن،مرا بي عفت است!باز،ايمانم عجين فطرت است
توكريمي تورحيمي هم عزيزماذليليم آبروي ما مريز
گر به لطف خويش از ما بگذرياين نباشد غير رسم مهتري
كهتران هر چند حرمت بشكنندمهتران بر كهتران رحمت كنند
نيستم
گرلايق عفو وكرمنيكي ام ميبخش كز بدبگذرم يكي از درهاي رحمت
خداوند رحيم،باز گذاشتن در توبه است.انسانهاي گناهكار تا زنده هستند
فرصت بازگشت ونجات خودرا دارند.چهگناهان بزرگ وچه گناهان كوچك.چه
براي كسيكه گناهان كمتري انجام دادهاست.وچه كسيكه مدتهاي زيادي
را به گناه مشغول بوده است.
«بزرگترين گناه، شرك به خداست وبعد از آن مأيوس شدن از رحمتخداوند است.»
وقتي انسان توبه مي كند، خداازاو راضي مي شود بيشتر
ازخوشحاليكسيكه اثاثش را گم كرده سپس بعد ازمدتي آنرا پيدا مي كند.
من منفعل كه پيشت دوجهان گناه دارمبچه روي، عذرگويم كه رخ سياه دارم
من اگر گناهكارم تو به عفو كارخودكنكه زبان توبه گوي ولب عذرخواه دارم
منم آن كه يك جهان را ز غمت برباد دادمتوقبول اگر نداري دوجهان گواه دارم«محتشم كاشاني»
آثار توبه:
1-پاك شدن گناهان قبلي:« خدا توبه بندگانش را قبول كرده وگناهان اورامي بخشد.»
2-توبه
كننده محبوب خداميشود:«همانا خداوند توبه كنندگان وكساني راكه مي
خواهند خودرا از رذائل پاك كنند،دوست دارد.»«بقره222»
«امام ششم:هرگاه بنده اي توبه كند،خدا اورا دوست داشته وعيب اورادر دنيا وآخرت مي پوشاند.»
3-بوي بد گناه را از بين مي برد:«علي(ع):با استغفار خودرا عطر بزنيد تابوي بد گناهان شمارا رسوا نكند.»
4-پاك شدن زنگ دل:«پيامبر(ص):دلها هم مثل آهن زنگ مي زند.زنگ دلبا استغفار از بين مي رود.»
5-زيادشدن
روزي:«استغفار كنيد كه خدا آمرزنده است.از آسمان برشماباران مي
فرستد وشمارا با اموال وفرزندان ياري مي كند وبراي شما باغهاونهرها
قرار مي دهد.»«نوح10»
6-برگشت پاكي به توبه كننده
از موانع سر راه موفقيت گناهكاران،مأيوس شدن از رحمت الهياست.اگر
چه گناه بد است ولي از آن بدتر اين است كه خيال كنيم ديگر
راهبرگشت واصلاح برايمان وجود ندارد.درحاليكه انسان تا زنده است
فرصتجبران وتوبه كردن را دارد.
«پيامبر(ص)فرمود:هركه
يكسال قبل از مردنش توبه كند،توبهاش قبولاست.سپس فرمود:يكسال
زياد است.كسيكه يكماه قبل از مردنش توبهكند،توبهاش قبول است.سپس
فرمود يكماه زياد است!اگر يك هفته بلكهيك روز وبلكه يكساعت قبل
از مردنش توبه كند،توبة او پذيرفته ميشود.»
مواز قالوا بلي تشويش دارمگنه از برگ وباران بيش دارم
اگر لاتقنطوا دستم نگيردمواز يا ولنا انديش ديرم«باباطاهر»
توبه كمر شيطان را ميشكند.واورا نااميد ميكند.توبه چراغي است
كههيچگاه خاموش نميشود ودرتاريكيهاي گناه وانحراف،انسانهارا به
نوروپاكي رهنمون ميسازد.توبه كنندگان محبوب خدا هستند وپاداش
جوانتوبه كننده مانند پاداش حضرت يحيي(ع)است.
جوانيكه
بدلايلي مدتي را درانحراف بسر برده است، هرزمان كه بخودآمد
ميتواند وبايد برگردد وخودرا نجات دهد.زيرا خداوند توبهپذيراست.ودوست
دارد كه بندگانش را از تاريكي به نور هدايت كند.
توبه
محدوديتي ندارد وهرچقدر انسان گناه كند باز هم فرصت توبه استوهرچقدر
گناه بزرگ باشد بازهم ميتواند جبران وتوبه كند.
به داستان زير توجه كنيد:
توبة كسيكه صدنفر را كشته بود!
در زمان قديم شخصي در جنگهاي مختلفي كه با قبيلة مقابل انجام
دادافرادي را بقتل رساند.روزي باخود حساب كرد وديد تا آنروز 99نفر
بدستاو كشته شدهاند.او تصميم به توبه گرفت.لذا از مردم پرسيد كه
كجا ميتوانتوبه كرد؟اورا به خانة عابدي كه دركوه زندگي ميكرد
هدايت كردند.او عابدرا پيدا كرد وگفت:من تاكنون 99نفر را كشتهام.آيا
براي من توبه است؟عابدگفت:خير زيرا گناه تو بسيار سنگين وغير قابل
بخشش ميباشد وتو جهنميهستي!او ناراحت شد وگفت:حال كه مرا مأيوس
كردي،توراهمميكشم!وعابد راهم بقتل رساند.سپس بشهر آمد وپرسيد:ديگر
كجا ميتوان توبهنمود؟گفتند:خانةعالم در فلان محل است به آنجا برو
شايد تورا كمككند.اوبدرخانة عالم رفت ووقتي اورا ديد داستان خودرا
تعريف كرد.عالمگفت:براي تو توبه است ولي چون گناهت بسيار بزرگ
است بايد به فلانشهر بروي وبدست فلان پيامبر توبه كني!او از عالم
تشكر كرد وبار سفر رابست.دربين راه اجل او رسيد واز دنيا رفت.هرگاه
شخصي بميرد اگر ازخوبان باشد دو فرشته رحمت روح اورا بالا ميبرند
واگر از بدان باشددوفرشتة غضب روحش را ميبرند.اين مرد كه مُرد هم
فرشتگان رحمتآمدند وهم فرشتگان غضب وايندوباهم نزاع كردند.فرشتگان
رحمت گفتندمابايد روحش را بالا ببريم زيرا او در راه توبه بوده
است!وفرشتگان غضبگفتند ما بايد روحش را ببريم زيرا او 100نفر را كشته
وهنوز توبه نكردهاست.حكميت نزد خدا بردند. خدا وحي كرد كه ببينيد
به پيامبرنزديكتراست يا به محل كشته شدهها! اندازه گرفتند وديدند
كه يك وجب بهپيامبر نزديكتر است! لذا فرشتگان رحمت، روحش را بالا
بردند.»
گناه بندة نادم زفعل نامرضياگر بزرگتر از عالم است ومافيها
فتد به معرض عفوغفور چون شويدبه آب توبه رخ معصيت نماي رضا«محتشم كاشاني»
توبهكردن در اسلام بسيار ساده است وشرط خاصي ندارد. كسيكهميخواهد
توبه كند لازم نيست كه بازبان هم چيزي بگويد بلكه همينكه دردلش
بگذراند كه خدايا!من بخودم ظلم كردهام واز تو ميخواهم كه
مراببخشي!كافي است.همچنين براي توبه مكان معيني درنظر گرفته
نشدهاست بلكه درخانه،مسجد ومحل كار وبازار وهرجاي ديگر كه بخواهد
توبهكند،ميتواند.
افرادي بودهاند كه ساليان سال غرق
گناه بوده ولي با حوادثي بخود آمدهونور هدايت در آنها تابيدن كرده
است.ساحران فرعون كه سالها جزء مقربينفرعون بودند ولي وقتي معجزه
راستين موسي(ع)را ديدند ايمان آوردند وازشكنجههاي فرعون نسبت بخود،
هراسي بدل راه ندادند. قوم يونس تنهاقومي هستند كه وقتي آثار
عذاب را ديدند تكاني بخود داده وتوبه كردندودر نتيجه عذاب خدا شامل
آنان نشد.حرّبن يزيد رياحي از فرماندهانعمرسعد ساعتي قبل از مردن
بخود آمد واز صف عمرسعد جداشد وبهكاروان عاشقان حسيني پيوست وخود
وپسر وغلامش جزء اولين شهدايكربلا نامشان ثبت شد وقبرشان زيارتگاه
حاجتمندان.
اين انقلاب دروني درطول تاريخ براي بسياري از
گمراهان انجام گرفتوهدايت شدند تا زمان انقلاب اسلامي كه سرعت آن
افزوده شد وهزارانرقاص،هنرپيشه وخواننده وشرابخوار وگمراه،توبه
كردند وزندگي جديديرا پيش گرفتند.
از توبه بشوي گناه وخطاوزتوبه بجوي نوال وعطا
گرتوبرسي به نعيم مقيموزتوبه رهي،زعذاب اليم
توبه در صلح بود يارباين در ميكوب ،به صديارب
نوميد مباش زعفواللهاي مجرم عاصي نامه سياه
گرچه گنه تو ز عد بيش استعفووكرمش از حد بيش است«شيخ بهائي»
دراسلام برخلاف مسيحيت،نبايد گناه خودرا نزد شخصي حتي روحانييا
نزديكترين دوستان وفاميل گفت! بلكه گفتن گناه فقط در پيشگاه
خدارواست.
بعضي از جوانان كارهاي زشت خودرا نزد دوستان
ورفقا تعريف ميكنندكه اين باعث معصيت بيشتر آنان ميشود.گناهي كه
مخفيانه صورت بگيردباتوبه زودتر بخشيده ميشود تا گناهي كه براي
چندنفر تعريف كندويادرحضور ديگران گناه كند.
توبه هرچه
زودتر انجام شود بيشتر اميد رهائي ميرود.لذا كسيكه گناهيمرتكب
ميشود،تا هفت ساعت به او مهلت ميدهند وگناهش را نمينويسند. اگر در
اين فاصله توبه كرد،كه هيچ.والاّ گناهش را مينويسند تا پساز توبه
پاك شود.
اگر گناه انسان حق الناس باشد مثل دزدي يا
كلاهبرداري بايد شخصصاحب حق را راضي كند.وفرقي ندارد كه مال اورا
پس دهد ويا از اوحلاليت بگيرد.وفرقي ندارد كه مستقيم نزد او برود
ومالش را پس دهد ويااينكه بصورت غير مستقيم به او برگرداند.مثلا
برايش پست كند ويا بعنوانهديه به او بدهد.
البته بعضي
با اميد به اينكه در پيري توبه ميكنيم،غرق درگناه وانحرافميشوند
وعمري را در عياشي ولهو ولعب سپري ميكنند!غافل از اينكه ميلبه
توبه تا زمان مشخصي در انسان وجود دارد واگر آنقدر گناه كند كه
قلبشسياه شود ودچار قساوت قلب شود،ديگر توبه درنظرش مسخره
ميآيدوخدا وپيامبر وقرآن وقيامت را انكار ميكند.همانطور كه در قرآن
هشدارداده است كه:«عاقبت گناهكاران آن ميشود كه آيات ونشانههاي
خداراانكار مينمايند.»«روم10»
دراين حالت دل آنقدر تاريك
ميشود كه ديگر موعظة هيچ موعظهكنندهاي را نميپذيرد وحتي نصيحت
كنندگان را دشمن خود ميداندوبَدان وفاسقان وفاسدان را دوست خود
ميانگارد.