گفتوگو با عوامل «ماه عسل»

عوامل برنامه «ماه عسل» سه سال است كه با هم همكاري دارند و همين امر باعث شده است كه همهي آنها خود را عضو يك خانواده بدانند، از همكاري با هم خوشحال باشند و افتخار كنند؛ آنها هيچوقت خود را جدا از گروه نميبينند و ميگويند سختيهاي كار، به خاطر با هم بودن آسان ميشود.
ماه عسليها دكور امسال را شبيه صحنهي تئاتر انتخاب كردهاند و معتقدند زندگي هر فرد داراي صحنههايي است كه در صحنهي تئاتر «ماه عسل» روايت ميشود.
در رمضان 90 تعدادي از عوامل سازنده «ماه عسل» درباره همكاري با گروه، فشار آنتن و سختيهاي كار، مهمانهاي برنامه و بخشي از فعاليتهايشان با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا به گفتوگو پرداختند.
احسان عليخاني: 70 درصد اتفاقات بداهه است
احسان عليخاني كه شش سال است اجراي برنامههاي افطار شبكه سه را بر عهده دارد، درباره برنامهاش و مهماناني كه دعوت ميكند، ميگويد: برنامهريزي نميكنم كه مخاطب يا مهمان برنامه را در شرايط بغض و گريه قرار دهم، بلكه تلاش ميكنم زندگي مهمان را صادقانه روايت كنم.
تهيهكننده و مجري برنامه «ماه عسل» بيان ميكند: مخاطب مختار است كه نسبت به مهمان برنامه هر حسي كه دوست دارد، داشته باشد، اما تعدادي از مهمانها بودند كه جنس قصهشان طوري بود كه مردم را تحت تاثير قرار داد.
وي ميافزايد: 10 ـ 15 نفر از مهمانهاي ما در طول شش سالي كه در ماه رمضان اجرا داشتم، افرادي بودند كه جريان ساختند و مردم دوستشان داشتند.
عليخاني ادامه ميدهد: اينكه بتوانيم يك فرد عادي از جنس خود مردم را وارد قلب و ذهنشان كنيم، كار سختي است، اما اين اتفاق درباره بعضي از مهمانهاي ما افتاده است.
مجري و تهيهكننده «ماه عسل» ضمن بيان اينكه 70 درصد اتفاقاتي كه در برنامه ميافتد و يا سوالاتي كه از مهمان ميشود، بداهه است، ميافزايد: من سعي ميكنم در شخصيت مهمان عميق شوم و بتوانم كمي او را درك كنم تا با هم قصه را روايت كنيم.

او دربارهي دكور امسال برنامه نيز خاطرنشان ميكند: دكور امسال متفاوتتر از سالهاي گذشته است؛ هميشه به اين شكل فضا فكر كرده بودم و دوست داشتم يك پردهاي جلوي چشم مخاطب باز و بسته شود و در پشت پرده ما بتوانيم برشي از زندگي يك فرد را روايت كنيم؛ اين طرح اصلي ما بود.
وي ادامه ميدهد: فضايي كه الان در اختيار داريم محدودتر است و آن صددرصدي كه در ذهن من بود نيست؛ اما 50 درصد كار خوب در آمده است.
طراح دكور: دوست داشتيم فضاي دكور شبيه تئاتر باشد
پيمان قانع ـ طراح دكور «ماه عسل» ـ درگفتوگو با ايسنا ميگويد: در طول سه سالي كه با گروه «ماه عسل» همكاري داشتم، مهمانهايي بودند كه همانند مخاطبان برايشان غصه خوردم؛ اگر «ماه عسل» تمام شود يك بخشي از خاطرات جواني من هم تمام ميشود.
وي درباره دكور برنامه نيز توضيح ميدهد: دكور ما مانند يك صحنه تئاتر است؛ يعني زندگي هر فردي داراي صحنهيي است كه ميخواهد آن را در صحنه تئاتر ما روايت كند، دوست داشتيم فضاي دكور شبيه تئاتر باشد.
قانع ادامه ميدهد: حتي به دليل اينكه اساس تئاتر قرمز رنگ بودن است، از پردهي قرمز استفاده كرديم و فرش قرمز هم به خاطر احترامي است كه به مهمان ميگذاريم؛ در اصل ميخواستيم دكور برنامه ساده و داراي نوستالوژي ايراني باشد. صندلياي كه روي سكوي بلند مقابل دكور واقع شده، نيز نمادي از يك ايراني از ميان هفتاد ميليون نفر جمعيت كشور است.
وي همچنين خاطرنشان ميكند: من با گروههاي زيادي كار كردم، اگر « ماه عسل» خوب است و مردم آن را دوست دارند به خاطر اين است كه همه عوامل با هم فعاليت ميكنند و در واقع مثل يك خانواده هستند.
دستيار كارگردان: از دو زاويه به مهمانها ميپردازيم
محمد پيوندي ـ دستيار كارگردان «ماه عسل» ـ بيان ميكند: زماني كه ايده اولين سال «ماه عسل» با همان دكور فيروزهاي رنگ داده شد، يگ گروه سه ـ چهار نفره بوديم و كم كم به يك تيم فكري بزرگ تبديل شديم؛ من هميشه جزئي از اين خانواده هستم و هيچوقت خودم را جدا از گروه نميدانم.
وي كه از اعضاي اتاق فكر انتخاب مهمانان «ماه عسل» نيز هست، درباره نحوه انتخاب مهمانها ميگويد: تا چند روز قبل از شروع برنامه، حدود 300 مهمان به ما معرفي شد اما استخوانبندي امسال برنامه به اين شكل بود كه سوژهها طوري انتخاب شوند كه هر كدام يك داستاني داشته باشند و برشي از زندگيشان جدا از شخصيت اجتماعيشان براي مخاطب جذاب باشد.
پيوندي ادامه ميدهد: ما درباره مهمانهايي كه به ما معرفي شده بودند، تحقيق كرديم و افرادي را كه بخشهايي از زندگيشان جذاب بود و قابليت داستان شدن داشت را انتخاب كرديم، اين اتفاق از ماهها قبل پيشبيني شده است.
وي خاطرنشان ميكند: ما درباره اينكه قرار است چه اتفاقي در برنامهمان بيفتد به مهمانها توضيحي نميدهيم؛ البته با پخش برنامه مهمانهايي كه از روز سوم به بعد به برنامه ميآيند، طبيعتا فضاي كار ما را ديدهاند و با آن آشنا ميشوند.
پيوندي اظهار ميكند: امسال اساس كار ما به اين شكل بود كه مهمانهايمان دو نوع باشند؛ نه اينكه نگاه سياه و سفيد داشته باشيم، ولي سعي كرديم از دو زاويه به آنها بپردازيم.
تدوينگر: هماهنگي مهمانها استرسزا است
حامد مير فتاحي ـ تدوينگر «ماه عسل» ـ نيز درباره فشار آنتن به خبرنگار ايسنا ميگويد: از آنجا كه مهمانهاي ما روتين هستند، يعني از جنس مردم هستند و هنرمند نيستند نميتوانيم برنامهريزي دقيق داشته باشيم؛ هماهنگي مهمانها استرسزا است.
وي ضمن بيان اينكه با «ماه عسل» و «جذر و مد» همكاري داشته است، در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا مبني بر اينكه كدام مهمان برنامه بيشتر از بقيه او را تحت تاثير قرار داده است، عنوان ميكند: يك بار در برنامه «ماه محبوب» كه يكي از مهمانها حذف شد، احسان عليخاني از من خواست كه از بين مستندهايي كه برايمان فرستاده بودند يكي را به عنوان مهمان انتخاب كنم. من نيز بعد از بررسي مستندها، مستندي را كه درباره حميد مهرزاد (شش ماه به كما رفته و برگشته بود) انتخاب كردم چون بسيار مرا تحت تاثير قرار داده بود؛ اتفاقا بهترين برنامه آن سال هم شد.
ميرفتاحي همچنين خاطرنشان كرد: برنامه را از ته دل دوست دارم و افتخار ميكنم كه در گروه فعاليت ميكنم.
تصويربردار: تنها تفاوت «ماه عسل» معنوي بودن آن است
يكي از تصويربرداران «ماه عسل»، مرتضي كوشايي تنها تفاوت «ماه عسل» با ساير برنامههاي تلويزيون را معنوي و عاطفي بودن آن ميداند و بيان ميكند: «ماه عسل» ويژگيهاي خاص خودش را دارد و نميتوانيم بگوييم كه با ساير برنامههاي استوديويي تفاوت دارد. فقط از نظر بار معنوي و تحت تاثير صحبتهاي مهمانها قرار گرفتن ممكن است فضاي استوديو حال و هواي خاصي پيدا كند.
وي دربارهي فشار آنتن و سختيهاي كار نيز توضيح ميدهد: برنامهي زنده حساسيتهاي خاص خودش را دارد؛ خوشبختانه امسال همهي كارها از قبل تعيين شده بود و از روز اول بدون هيچ مشكلي روي آنتن رفتيم؛ با توجه به اين كه همه عوامل مشخص شدهاند استرس زياد كاري نداريم.
كوشايي همچنين اظهار ميكند: من هميشه افراد بااراده و آنهايي را كه ميتوانند در برابر مشكلات مقاومت كنند، دوست دارم و طبيعتا افراد زيادي بودند كه در اين سالها به برنامه «ماه عسل» آمدند و من تحت تاثيرشان قرار گرفتم؛ به ويژه بيماراني كه با بيماريهاي سختشان مبازه كردند.
مدير توليد: دو ـ سه دقيقه پاياني برنامه را دوست دارم
مدير توليد و طراح نور برنامه «ماه عسل» دربارهي همكاري با اين گروه سازنده ميگويد: از اسفند 89 كار را شروع كرديم؛ برخلاف سالهاي گذشته كه تا لحظه آخر گروه مشخص نميشد، تيم توليد تقريبا مشخص شده بود.
مسعود رجبيان ميافزايد: اكنون هم كه روزپخش هستيم، نسبت به سالهاي قبل راحتتر هستيم و مشكل چنداني نداشتيم.
وي نيز ضمن بيان اينكه سومين سال است در كنار گروه «ماه عسل» قرار دارد، اظهار ميكند: من دو ـ سه دقيقهي پاياني برنامه را كه به قول معروف يخ مهمان باز شده و ميخواهد دعا كند و حرف پاياني را بزند، دوست دارم.
صدابرداران «ماه عسل» مهمانهاي برنامه را خاص ميدانند
اكرم شهابي يكي از صدابرداران «ماه عسل» خاطرنشان ميكند: از سالهاي قبلٍ «ماه عسل» خاطرات خوبي داريم و همين باعث شد كه امسال هم اين كار را قبول كنيم؛ هنوز هم كه تيتراژ برنامه دو سال قبل را ميشنوم به آن زمان ميروم.
وي همچنين از احساس خود نسبت به مهمانهاي برنامه ميگويد: از آنجا كه لحظات، لحظات افطار است و داستان زندگي بعضي از افراد آدم را تحت تاثير قرار ميدهد، باعث ميشود كه احساسات خودمان را بيشتر نشان دهيم.
حميدرضا كويز، ديگر صدابردار «ماه عسل» نيز بيان ميكند: به دليل اينكه مهمانهاي برنامه خاص هستند، آدم را به حال و هواي ديگري ميبرند؛ از آنجا هم كه برنامه خاص است و مخاطب زيادي دارد، شايد آن دقتي را كه در كار بر سر اين برنامه دارم، در برنامههاي ديگر نداشته باشم.
شهابي نيز تاكيد ميكند: به دليل تعاملي كه بين همهي گروه وجود دارد، احساس استرس كمتري داريم.
***
برنامه رمضاني «ماه عسل» به مدت سه سال است كه به تهيهكنندگي و اجراي احسان عليخاني به روي آنتن شبكه سه سيما ميرود و در اين مدت عواملي كه با «ماه عسل» همكاري داشتهاند عبارتند از:
كارگردان تلويزيوني: ناديا جمشيدي، كارگردان هنري: احسان عليخاني، دستيار كارگردان: محمد پيوندي، مدير توليد و طراح نور: مسعود رجبيان،دستياران نور: حسن دلدلر و محسن آذرآيين، تدوين: حامد ميرفتاحي،دستيار تدوين: امير تهراني، عكاس: حسن هندي، تصويربرداران: تورج مجد، مرتضي كوشايي، بهرام اعلايي و محسن نجفي ، صدابرداران: اكرم شهابي و حميدرضا كويز، دستياران برنامه: ميلاد پيوندي و احسان ارغواني، منشي صحنه: علي مهرگان، طراح دكور: پيمان قانع، هماهنگي: مريم نوابي نژاد و محمد اشعري، تداركات:مرتضي محمدي.
منبع:ایسنا
.:: This Template By : web93.ir ::.