به جرئت می توان گفت فیلم سینمایی «ملک سلیمان» نخستین فیلم ایرانی
است که به لحاظ تولید روند بسیار سخت و سنگینی را طی کرده و خوشبختانه
میتوان گفت سینمای ایران بعد از سالها ترس و لرز و بیم و هراس تصمیم به
اجرایی کردن تجربهای گرفت که تا حد زیادی با تولیدات سینمای جهان برابری
میکند.
اولین نکته: در مورد فیلمنامه این اثر سینمایی است؛ فیلمنامه این کار
39 بار بازنویسی شده است، فیلمنامه اولیه این کار چه بوده است که حال و بعد
از 39 بار بازنویسی به این صورت درآمده؟ تقریبا میتوان گفت فیلمنامه «ملک
سلیمان» دارای عناصر مهم دراماتیک نیست و در حقیقت با مجموعهای از حوادث
که کلیت قصه را به وجود میآورد روبرو هستیم که الزاما چنین چیزی داستان
منسجمی را به وجود نمیآورد.
نکته دوم: دخالت برخی عناصری است که اساسا سینما را نمیشناسند و فقط
با تکیه بر تصوراتی که داشتهاند در این روایتپردازی به بیراهه رفتهاند؛
مثل اینکه در این فیلم شیاطین را به شکل هالهای از ابر سیاه میبینیم حال
آنکه تصور انسان از یک موجود غیر مادی اصلا اینطور که تصویر شده است، نیست!
و سلطه این نگاه کودکانه متاسفانه گویی به کارگردان کار تحمیل شده است. از
طرف دیگر در روند شکلگیری این فیلم نگاهی مبنی بر مبارزه با صهیونیسم
جهانی نیز مطرح شده است حال آنکه باز هم بنا بر نگاه غلط برخی از دوستان
این نکته نیز به دلیل عدم ارزش دراماتیک در فیلمنامه، در نهایت به کار لطمه
زده است.
در مجموع با وجود تمام نقاط ضعفی که در فیلم به چشم میخورد باز هم میتوان
«ملک سلیمان» را اثری بسیار موفق در سینمای ایران دانست و آن را گامی جدی و
البته قابل قبول در جهت ساخت آثاری نزدیک به سینمای جهان تصور کرد.
«شهريار بحراني» کارگردان فیلم:
داستان «ملك سليمان» داستان درخواست ملك است كه در قرآن نيز آمده. خداوند
حضرت سليمان را با اين مطلب در قرآن شرح ميدهد كه با ديدن مشاهداتي متوجه
ميشود كه خداوند او را به درخواست ملك بيبديل، الهي و ايدهآل ترغيب
ميكند. ملكي كه فقط در زمان آخر الزمان به حضرت مهدي (عج) عطا ميشود.
وي افزود: در فيلم تا حدودي اين فيلم باز شده كه ملك يك جايگاه ايدهآل
دارد و در ابتداي فيلم تأكيد ميشود كه ظاهرا در «ملك سليمان» همه چيز رو
به راه است و به نظر ميرسد كه او پيامبر مورد علاقه مردم است اما بعد
خداوند به او ميگويد كه ملك تو جسدي بيروح است و سليمان بايد از خداوند
درخواست رسيدن به ملك ايدهآل را داشته باشد كه مستلزم تسخير بديها، اجنه و
شياطين است كه اين كار آساني نيست.
در پي اين مبارزه فتنهاي ايجاد ميشود كه اين فتنه در قرآن آمده و راهكاري
نيز براي نجات يافتن از فتنه توسط همه پيامبران به مردم داده شده است. اول
اين كه تقوا پيشه كنند و دوم اين كه از پيامبرشان اطلاعت كنند.
شهريار بحراني گفت: در اين شرايط كه دنيا پر از حيرت و سرشكستگي است اين دو
نكته ميتواند انسان را نجات دهد، داستان فيلم اين است كه آيا افرادي كه
در ملك سليمان هستند ميتوانند به اين نقطه مطلوب برسند آيا انسان ميتواند
از جهاد اكبر موفق بيرون آيد و به سمت خدا برود.
شهریار بحرانی در مورد این فیلم سینمایی گفت: ««ملک سلیمان» به لحاظ
قصهپردازی و رسیدن به واقعیتها هیچ نقطه تاریکی ندارد و تلاش کردیم تا
در جریان کار به مستندات و اطلاعاتی که از آن مقطع تاریخی وجود دارد،
استناد کنیم.»
او درباره استفاده از تکنیک جلوههای ویژه کامپیوتری در این فیلم گفت:
«قدمهای مهمی در مورد پیشرفیت در این عرصه در جریان تولید «ملک سلیمان» در
سینمای ایران برداشته شده که روز به روز شاهد رشد و ارتقای آن خواهیم
بود.»
این کارگردان در مورد کمرنگ بودن حضور زنان در این فیلم سینمایی گفت: «قبول
دارم که شخصیتهای زن در این داستان کم بوده اما واقعیت این است که در اصل
هم در این داستان شخصیت زن زیادی نبوده و غیر از مادر و همسر حضرت سلیمان
که اطلاعات زیادی هم در مورد آن نیست زن دیگری در داستان نبوده که سراغ
روایت داستان آن ها برویم.»
قدیریان نیز در مورد استفاده از جلوه های ویژه و طراحی ها در این فیلم گفت:
«تلاش ما بر این بوده تا براساس واقعیتها پیش برویم اما معتقدم تا حدود
زیادی مسئولیت پیشبری این بخش از کار برعهده تخیل طراح است. در مورد
تصویرسازی و جلوه های ویژه اجنه و شیاطین نیز علاوه بر استناد بر
واقعیتهای موجود، سراغ تخیل رفیتم.»
منابع: فارس - خبرآنلاین - آفتاب