در بیانات نورانی حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالبعلیهما السلام آمده است: «و إنما هی نفسی أُروِّضها بالتّقوی»1 همان طوری كه بدن، عضلات و دست و پای یك ورزشكار ماهر تمرین كرده، در اختیار اوست، نفس انسانِ با تقوی نیز تحت تدبیر و اراده عقل است. حضرت امیرالمؤمنینعلیه السلام میفرماید:
من نفس خود را با «تقوی» تمرین میدهم، ریاضت میكشم، او باید گوش كند، این چنین نیست كه دستور بدهم و او اطاعت نكند، لذا عقل چنین كسی فرمانروای نفس او خواهد بود. این گونه افراد «عالماً» زندگی میكنند، «عالماً» دوران پیری را میگذرانند، «عالماً» میمیرند و سرانجام «عالماً» در قیامت محشور میشوند.
بر این اساس است كه در روایات آمده است: اگر كسی در قیامت عالم محشور شود (نه اینكه در دنیا عالم بوده است) به او میگویند: بایست! شفاعت كن، كه شفاعت تو مقبول است: «یُقال للعالم: قف! اشفع یشفع»1 این سخن درباره همه درس خواندهها صادق نیست، بلكه گروه كمی هستند كه خدای سبحان در روز قیامت آنان را «فقیه» و «عالم» محشور میكند: «بعثه اللّه یوم القیامة عالماً فقیهاً»2
لذا قرآن كریم در این باره تعبیر به «مجیء» دارد: « مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا »3، یا «مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِّنْهَا »4. اگر كسی آن هنر را داشت كه در قیامت، حسنات، كارهای خیر، نیت و خلوص را با خود به همراه داشته باشد، یعنی مشمول «جاء بالحسنة» بود، پاداش چنین شخصی آن است كه: «فَلَهُ عشرُ أمثالها» یا «فله خیرٌ منها».
خدای سبحان چنین وعده نداد كه هر كس در دنیا كار خیر انجام داده است، در
قیامت ده برابر جزا میبیند؛ زیرا گاهی انسان عمل خیری را انجام میدهد و
سموم و شروری به حیات آن خاتمه میدهد. اگر كسی آن هنر را داشته كه در
قیامت عالِم محشور شود، حق شفاعت دارد، همان طوری كه او در دنیا شفیع
عدّهای بود و مانع گمراهی آنان شد، در قیامت نیز شفاعت آنها را عهده دار
خواهد بود. 5
گروه دین و اندیشه تبیان
.:: This Template By : web93.ir ::.