نخستین
هواپیمای خلبان دار دنیا که می تواند تنها با استفاده از انرژی سلول های
خورشیدی پرواز کند و به گفته سازنده آن دی اکسید کربنی منتشر نمی کند، در
فرودگاه هامبورگ آلمان به پرواز در آمد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، "یوهان دتریخ ورنر" از مرکز هوافضای آلمان گفت:
قابلیت های عملکردی و کارآیی سلول های خورشیدی را آن قدر بهبود بخشیدیم که
اکنون یک هواپیمای خلبان دار می تواند با استفاده از انرژی تولیدی آن به
پرواز درآید.
وی افزود: با پرواز این هواپیما، توان واقعی این فناوری و شاید کاربردهای آن را در بخش هوافضا نشان دادیم.
این هواپیما که روز سه شنبه به پرواز در آمد، با همکاری مرکز هوافضای
آلمان، Lange Aviation و BASF Fuel Cells آلمان و Serenergy دانمارک ساخته
شده است.
این گلایدر که Antares DLR-H2 نام دارد می تواند در برد 750 کیلومتری و به مدت پنج ساعت پرواز کند.
این سیستم از هیدروژن به عنوان سوخت استفاده می کند و طی یک واکنش
الکتروشیمیایی مستقیم با اکسیژن هوای اطراف و بدون آنکه فرآیند سوختن روی
دهد، آن را به انرژی برق تبدیل می کند.
تنها فرآورده جانبی تبدیل انرژی، آب است و در صورتی که سوخت هیدروژنی با
استفاده از منابع انرژی تجدید شدنی تولید شود، این گلایدر واقعا بدون دی
اکسید کربن خواهد بود.