فلسفه و تمدن کلاسیک یونان و روم باستان شالوده فکری و اجتماعی تمدن مغربزمین را تشکیل می دهد و طی دوهزار سال گذشته همواره فلسفه کلاسیک در بینش ذهنی وکالبد فیزیکی تمدن غرب مشهود بوده است . معماری غرب نیز از این امر مستثنا نبوده ومعماری کلاسیک پیوسته در کلیه تاریخ مغرب زمین مطرح بوده است .

مجموعه کنار رودخانه ریچموند
کلاسیک که
در پیبیش از نیم قرن تفوق معماری مدرن از اوایل اخیر مورد بی توجهی نسبی
قرار گرفته بود ، بتدریج بعد از انتقاداتی که به سبک مدرن شد ، خصوصا بعد
از نمایشگاهی در لندن بهنام نابودی خانه های حومه شهر در سال ۱۹۷۵ ، مجددا
به صورت یک سبک مهم که می تواندپاسخگوی نیازهای جامعه امروزی باشد مطرح شد .
معماران نئو کلاسیک همچون معمارانپست مدرن توجه به گذشته دارند ولی یک
اختلاف عمده بین این دو دیدگاه نسبت به تاریخوجود دارد . معماری پست مدرن
در پی هویت انسان است و تاریخ هر قوم و ملتی از نظرآنها عنوان بخشی از هویت
آن ملت تلقی می شود . لذا آنها تاریخ فرهنگی و کالبدی وهمچنین دستور زبان
معماری هر قومی را در معماری خود در هر منطقه نمایش می دهند .منتها این
نمایش به صورت تقلید از موارد فوق نیست ، بلکه آنچه که به هویت یک ملتمربوط
است در ساختمانهای آنها به روز در می آید و بر اساس شرایط زمانی و
مکانیبصورت جدید و امروزی شده ظاهر می شود . لذا معماران پست مدرن در تغییر
دادن تناسبات ، رنگ ها و عملکردهای نمادهای تاریخی به خود تردید راه نمی
دهند .
ولی
معماران نئوکلاسیک همچون کوینلن تری انگلیسی ( یکی از مهمترین نظریه
پردازان سبک نئوکلاسیک)معتقدند که ” نظم های کلاسیک الهاماتی آسمانی و مقدس
هستند ” پس تغییر دادن آنهاصحیح نیست و هر تغییری در آنها باعث تبدیل شدن
کمال به نقصان می شود . آنها دلیلجاودانگی معماری کلاسیک را همین می دانند .
از نظر معماران نئوکلاسیک ، سبک پستمدرن یک مد است زیرا در این سبک اصول
جاودانه معماری کلاسیک با طبع ، نظر و منطقزمینی تغییر داده شده است .
معماران نئوکلاسیک ، سبک مدرن را نیز سبکی قابل قبولنمی دانند ، چنانچه
کوینلن تری گفته : ” مدرنیسم پرهیز از هر روشی است که کارکردداشته است . ”
لذا معماران نئوکلاسیک ، گذشته و خصوصا معماری کلاسیک را منبع الهامخود می
دانند و معماری کلاسیک و یا سنتی را به همان گونه که از نظر کالبدی بوده
،برای احتیاجات امروزه طراحی می کنند . منتها باید توجه داشت که در داخل
این فرم هایتاریخی ، کلیه وسایل رفاهی امروزی تدارک دیده شده است .
اگر خواسته باشیم در یکجمله این سبک را تعریف کنیم ، می توان گفت : ساختمان نئوکلاسیک ، پوسته ای کلاسیکبرروی امکانات مدرن است .
کوینلن تری سوال می کند که ” چرا مصالح قدیمی صدها سالعمر می کنند ولی
مصالح جدید چنین نیست و یا چرا ساختمان های قدیمی دلپذیر هستند
ولیساختمانهای جدید این طور نمی باشند … ما در جامعه مصرفی زندگی می کنیم ،
از منابعزمین استفاده می کنیم و ضایعات را بر جای می گذاریم … شیوه های
ساختمان های سنتینه تنها از نظر زیست اقلیمی صحیح تر می باشند ، برای این
که مصالح طبیعی به جایمصالح مصالح مصنوعی استفاده می کنند ، بلکه همچنین
این مصالح با روح و روان انساننیز سازگار تر است . ”
لئون کریر ، معمار اهل لوکزامبورگ ، از دیگر معماران مهم این سبک است . به
گفتهوی ” نئوکلاسیک گزینه ای در مقابل مدرنیسم نیست ، بلکه در تضاد با
مدرنیسم و درمقابل جامعه مصرف گرایی است که آن را حمایت می کند . ” او روش
ها و مصالحی که نمادمدرنیسم است مانند استاندارد کردن ، پیش ساختگی ، فولاد
، بتن و شیشه را به عنواننشانه های تصنعی از یک حکم جزمی فراگیر می داند
که هنوز سعی می کنند انحصاری باشد وهر آنچه که مطابق آن نیست حذف کنند .
راب کریر ، برادر لئون ، که اونیز ازمعماران سبک نئوکلاسیک محسوب می شود بر
این نظر است که شهر های انسان مدار سنتی دراروپا در اثر دو واقعه در قرن
بیستم ، یعنی جنگ و مدرنیسم ، از بین رفتند و جایآنها را شهرهای امروزین
گرفتند که سنخیتی با انسان و خصوصیات روحی و فیزیکی اوندارند .
معماران این سبک ، معماری کلاسیک را یک معماری لایزال . بی زمان می دانند .
اصولاین معماری همانند نظم ، تناسبات ، تقارن ، هماهنگی و کمال که در زمان
یونان باستانبرای خانه خدایان طراحی شده بود اصولی جاودانه است . خدایان
یونان باستان ، خدایانیبودند انسان گون در حد نهایت زیبایی ، کمال و
جاودانگی . لذا خانه آنها نیز میبایست دارای همین خصوصیات می بود . بدین
لحاظ معماری کلاسیک نیز می بایست یک معماریبدون نقص و ایراد باشد . معبد
پارتنان ( ۴۴۷- ۴۳۸ ق . م ) در آتن که می توان آن رانماد شاخص معماری
کلاسیک تلقی کرد ، معبدی است که تماما بر اساس اصول ریاضی وتناسبات هندسی
طراحی و اجرا شده است . حجم ساده و جزئیات این بنا زیبا گونه ایطراحی و
اجرا شده که حتی خطای چشم انسان نیز در آن اصلاح شده است . معبد
پارتنانساختمانی به نظر می آید که تمام خطوط افقی ان کاملا موازی و کلیه
ستونها کاملاعمودی ، فاصله بین آنها دقیقا به یک میزان ، قطر آنها به یک
اندازه و عمق شیارهایروی ستونهای دور یک بنا از پایین تا بالا یکسان است .
باید توجه داشت که در معبدپارتنان یک خط مستقیم وجود ندارد و تمامی نکاتی
که ذکر شد و رسیدن به این حد ازکمال ، تنها با تنظیم و تصحیح دقیق هندسی
ممکن بوده است .
به لحاظ موارد اشارهشده در فوق ، شاهد بوده ایم که در غرب همواره مکتب ها و
سبک های مختلف فکری و هنریظهور کرده و پس از چندی مطرود و به حاشیه رانده
شده ، ولی معماری کلاسیک حضوری شاخصو پیوسته در کلیه دوران ها داشته است .
خانه خدایان و یا به عبارتی ، معابدیونانیان باستان منبع الهام بسیاری از
ساختمانهای مهم در طی دوهزار و پانصد سالگذشته در غرب بوده است . معابد ،
کاخها و بناهای حکومتی روم باستان ، کلیساهایعظیم قرون وسطا در عصر اقتدار
مسیحیت ، کاخها ، ساختمانهای مدنی و کلیساها در زمانرجعت به کلاسیسیسم در
دره رنسانس ، کاخ ها و کلیساها در عهد اشرافیت باروک ، کاخها ، پارلمان ها و
کلیساها در عصر روشنگری و بعد از آن ، آسمانخراش های سر به فلککشیده اوائل
قرن بیستم و ساختمانهای حکومتی در عصر فاشیسم ، نازیسم و استالینیسم دربین
دو جنگ جهانی ، همواره از معماری کلاسیک الهام گرفته اند .
بدون شک
این معماری به صورت الگویی بدون نقص در تمامی اعصار برای بینش ها وتفکرات
کاملا متفاوت ، از دموکراسی گرفته تا فاشیسم و سوسیالیسم ، مورد توجه بوده
واز آن تقلید شده است .
ساختمانهای ساخته شده به این سبک نیز کاملا متنوع بودهاست . از این معابد
بت پرستان تا کلیسای عظیم ، قصرهای باشکوه ، پارلمان ها ونهادهای حکومتی ،
بانک ها ، بیمارستانها ، پاساژها ، موزه ها ، ترمینال های مختلفبه این سبک
ساخته شده است .
یکی از پروژه های جالب توجه و موفق به سبک نئوکلاسیک ، مجموعه مسکونی
رودخانه ریچموند در کنار رودخانه تایمز ۸۷-۱۹۸۵ (Richmond Riverside
Complex ) است . اینمجتمع مسکونی در لندن توسط کوینلن تری طراحی شده و شامل
ادارات ، مغازها و رستورانهای متعدد است . این مجتمع نه تنها لوکس و زیبا
است و مورد توجه بازدیدکنندگان واهالی لندن قرار گرفته ، بلکه در بازار
رقابت معاملات املاک ، توجه خریداران زیادیرا به خود جلب کرده و ساختمانها
به نظر می آید که متعلق به قرن ۱۸ باشد ، ولی تمامامکانات و ضروریات مدرن
در آن در نظر گرفته شده است .
از دیگر معماران صاحب نام این سبک می توان از دیمیتری پاپاداکیس ، آلن
گرینبرگ ،رابرت آدام ، کلاف ویلیامزالیس و رابرت استرن نام برد . در اینجا
باید متذکر شد کهگرایشی آشکار به سمت معماری نئو کلاسیک و سنت گرایی در بین
معماران پست مدرن دیدهمی شود . معمارانی از گروه اخیر همچون رابرت استرن و
دوبرادر ، رابرت ولئون کریر ،ساختمانهایی به سبک نئوکلاسیک طراحی کرده اند
. همچنین کارهای معمارانی همچونآلدوراسی و حتی رابرت ونچوری هم اکنون در
مجاور طرح های معماران نئو کلاسیک بهنمایش گذاشته می شود . جالب توجه آن که
فیلیپ جانسون – معمار مدرنیست و سپس پستمدرنیست معروف – نیز خانه تئاتر
جدید ( ۸۴- ۱۹۸۱ ) در شهر کیلولند در آمریکا را بهسبک نئوکلاسیک طراحی کرده
است . می توان گفت که در حال حاضر ، نظر معماران پست مدرنبه اصول پایدارتر
و جاودانه تر گذشته و تاریخ جلب شده است .
.:: This Template By : web93.ir ::.