نقد فیلم های در حال اکران/ صداها/ کیوان کثیریان: صدا به شخصیتی مستقل در فیلم "صداها" تبدیل نمی شود فیلم نامه "صداها" نمونه خوبی از یک داستان غیرخطی است
تهران - حیات
یک منتقد سینمایی گفت: خلق تصاویر پایانی فیلم "صداها"
سبب شد که صدا به یک شخصیت مستقل درفیلم تبدیل نشود و به نوعی صداهای شنیده
شده بیهوده و عبث تلقی شوند و تناقضی میان قصه ای که با صدا در ذهن بیننده
نقش گرفته با آنچه که درتصاویر دیده می شود ایجاد می شود.
کیوان کثیریان؛ منتقد سینما درگفتگو با خبرنگار فرهنگی
حیات با بیان مطلب فوق، گفت: فیلم سینمایی "صداها" یکی ازمعدود آثار سینمای
ایران است که روایت غیر خطی داشته و شکل روایت آن در ساختار قصه تاثیرگذار
شده است.
وی با اشاره به شیوه های گوناگون روایت درفیلم های
سینمایی، گفت: روایت آثار سینمایی ایران یا کاملا خطی است که از تعاریف
ساده ای پیروی می کنند یا غیرخطی، موازی و مقاطع هستند که دراین صورت به
دلیل عدم رعایت اصول اولیه داستان نویسی آن طورکه باید به تصورکشیده نمی
شوند با این وجود می توان فیلم نامه "صداها" را نمونه خوبی از یک داستان
غیرخطی دانست.
صدا باید به مثابه یک شخصیت، نقشی دراماتیک ایفا می کرد این
منتقد درباره نقاط ضعف فیلم "صداها"، اظهارداشت: صدای این فیلم می بایست
به مثابه یک شخصیت، نقشی دراماتیک ایفا می کرد تا بیننده به واسطه صداهایی
که از یک واحد آن آپارتمان به گوش می رسد بتواند درذهن خود قصه ای را
بپروراند به همین دلیل بهتربود صداهای مذکور اطلاعات مفید بیشتری را به
مخاطب ارائه می دادند.
کثیریان با بیان اینکه مشکل اصلی فیلم "صداها" در بخش
پایانی آن است، گفت: کارگردان و فیلم نامه نویس دربخش پایانی این
اثراتفاقاتی که تاکنون با صدا به بیننده منتقل می شد را با بهره گیری از
تصویر نمایان می کنند و به اعتقاد بنده این امر سبب می شود قصه ای که به
واسطه صداها برای مخاطب خلق شده است به یک باره فرو ریزد و یا تغییر کند.
شیوه روایی با استفاده ازصداها شیوه بی نظیری است وی
با اشاره به اینکه بهتربود تصاویر پایانی این فیلم خلق نمی شدند، تاکید
کرد: خلق تصاویر پایانی سبب شد که صدا به یک شخصیت مستقل درفیلم تبدیل نشود
و به نوعی صداهای شنیده شده بیهوده و عبث تلقی شوند و تناقضی میان قصه ای
که با صدا درذهن بیننده نقش گرفته با آنچه که درتصاویر دیده می شود ایجاد
می شود.
به اعتقاد این منتقد شیوه روایی که با استفاده از صداها بیننده را متوجه داستان می کنند شیوه بی نظیری است .
"شب های روشن " همچنان درمیان آثار "فرزاد موتمن" می درخشد کثیریان
با بیان اینکه بخش آخر فیلم نقض غرض است، افزود: درفیلمی که بخش اعظمی از
اطلاعات را توسط صدا به بیننده منتقل می کند نمایان شدن تصاویری از آن
صداها نمی توانند کمکی به افزایش دانسته های بیننده داشته باشد چرا که
معتقدم کارگردان می توانست با انتقال بهترهمان صداها بدون استفاده ازهیچ
تصویری پایان داستان را به بیننده نشان دهد.
وی درپایان با اشاره به اینکه "صداها" نیز یکی از آثار
برجسته "فرزاد موتمن" محسوب می شود، گفت: "فرزاد موتمن" یکی از کارگردان
های با سواد سینمای ما است با این وجود به اعتقاده بنده "شب های روشن "
همچنان درمیان آثار وی می درخشد.
|