+ ۱۳۸۹/۱۱/۱۴
دیدگاه اسلام و انتخاب همسر
قرآن مجید خلقت همسران و ایجاد رشته مودت و دوستی بین زن ومرد را از نشانه های شناخت خداوند شمرده.

دیدگاه اسلام و انتخاب همسر

قرآن مجید خلقت همسران و ایجاد رشته مودت و دوستی بین زن ومرد را از نشانه های شناخت خداوند شمرده.

مقدمه

ازدواج، تاريخچه‏اى به قدمت پيدايش انسان‏ها در كره زمين دارد و در تمام مكاتب و اديان مطرح است اما هيچ مكتبى به اندازه اسلام براى اين موضوع اهميت قايل نبوده است. اسلام اساس ترقى و رشد و تكامل در تمامى شؤون زندگى را در چگونگى تشكيل خانواده‏ها مى‏داند و براى اين مهم اهدافى در نظر گرفته است; قرآن مجيد خلقت همسران و ايجاد رشته مودت و دوستى بين زن و مرد را از نشانه‏هاى شناخت‏خداوند شمرده و به برخى از فوايد ازدواج مانند آرامش روحى و جسمى، ارضاى غريزه جنسى، ايجاد دوستى و علاقه، بقاى نسل و تكامل فرد، اشاره مى‏كند: «از جمله نشانه‏هاى وجود خداوند اين است كه برايتان از جنس خودتان همسرانى آفريده تا بدان‏ها آرام گيريد و ميان شما و آن‏ها دوستى و مهربانى قرار داد. در اين (دوستى و محبت) براى كسانى كه تفكر مى‏كنند، نشانه‏هايى وجود دارد.» (روم: 21)

اسلام براى تحكيم كانون خانواده و جلوگيرى از فروپاشى آن، قوانين خاصى وضع كرده و بر طبق آن، محدوده وظايف هر كدام از اعضا را تعيين نموده است. به طور كلى، اين مقررات را به چند دسته مى‏توان تقسيم كرد:

1- مقرراتى كه مربوط به پيش از تشكيل خانواده است و از زمان خواستگارى بايد رعايت گردد.

2- وظايف و حقوقى كه هر يك از افراد خانواده پس از تشكيل خانواده بايد رعايت كنند.

3- مقرراتى كه در صورت عدم توافق زن و مرد و انحلال خانواده و يا فوت يكى از افراد آن بايد عمل شود.

معيارهاى انتخاب همسر از ديدگاه اسلام

شرايطى كه بايد همسر دارا باشد عبارتند از:

1- داشتن ايمان، تقوا و حسن خلق

ايمان و تقوا ملاك اصلى انتخاب همسر است. در سايه ايمان و تقواست كه روابط عميق عاطفى بين زوجين ايجاد مى‏شود. نزد چنين همسرانى، زمينه تا حدود زيادى براى پرورش صحيح فرزندان فراهم است و زن و شوهر مى‏توانند بر همه مشكلات زندگى، اعم از اقتصادى و روانى، فايق آيند و فرزندان خود را مطابق موازين و برنامه‏هاى دينى تربيت كنند. در اين زمينه، رسول اكرم صلى الله عليه و آله مى‏فرمايند: «زن را براى زيبايى‏اش به همسرى مگير; چون ممكن است جمال زن باعث پستى و سقوط اخلاقى‏اش بشود. هم‏چنين به انگيزه مالش، با او پيوند زناشويى برقرار مكن; زيرا مال مى‏تواند موجب طغيان او گردد، بلكه به سرمايه دينى‏اش متوجه باش و با زن با ايمان ازدواج كن.» (1)

مردى به امام حسن عليه السلام عرض كرد: دخترى دارم، او را به ازدواج چگونه فردى درآورم؟ حضرت فرمودند: «او را به ازدواج مردى با تقوا درآور; كه اگر دوستش داشته باشد، او را گرامى مى‏دارد و اگر هم دوستش نداشته باشد، به او ستم نمى‏كند.» (2)

دو اصل دين و اخلاق نيك، ملاك‏هاى اصلى براى شايستگى زن و شوهر است و اين اصل چه در دوران جنينى و شير خوارگى، و چه در ساير مراحل زندگى كودك و تربيت او نقش بسزايى دارد. پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله مى‏فرمايند: «بهترين زنان شما زنى است كه وقتى همسرش به او مى‏نگرد، شاد و مسرورش گرداند.» (3) مردى در اين زمينه با حضرت ابوالحسن عليه السلام مشورت نمود و عرض كرد: يكى از بستگانم از دخترم خواستگارى كرده، ولى او اخلاق بدى دارد. حضرت فرمود: «اگر بد خلق است، دخترت را به ازدواج او درنياور.» (4)

2- خوب و شايسته بودن

جابربن عبدالله انصارى مى‏گويد، در محضر رسول خدا صلى الله عليه و آله بودم. آن حضرت درباره همسر شايسته چنين فرمود: «بهترين همسران شما كسانى هستند كه داراى ده خصلت‏باشند:

1- براى آمدن فرزندان متعدد آمادگى داشته باشند. (زايا باشند.)

2- مهربان باشند.

3- عفت و پاك‏دامنى خود را رعايت كنند.

4- در ميان بستگان خود عزيز و سربلند باشند.

5- نزد شوهر فروتن باشند.

6- خود را براى شوهر بيارايند و خود را به او بنمايانند.

7- نسبت‏به نامحرمان خود نگه‏دار باشند و پوشش خود را حفظ كنند.

8- از شوهر حرف شنوى و اطاعت داشته باشند.

9- در مسائل جنسى، ميل شوهر را جلب كنند.

10- در عشق و علاقه به شوهر، افراط نكنند و حد اعتدال را حفظ نمايند.» (5)

در جايى ديگر، رسول اكرم صلى الله عليه و آله مى‏فرمايند: «من سعادة المرء الزوجة الصالحة‏»; (6) از سعادت مرد اين است كه داراى همسرى شايسته و خوب باشد.

3- اصالت‏خانوادگى

اسلام تاكيد دارد كه درباره سابقه خانوادگى همسر، تحقيق لازم صورت گيرد و به خصوص، مراتب ايمانى و اخلاقى او در نظر گرفته شود و نيز تا حد امكان، همسر از خانواده‏اى پاك و عفيف انتخاب گردد. اين

اصالت‏خانوادگى در نحوه زندگى جديد و در نسل بعد تاثير دارد. اگر نطفه،كه متاثر از خصايص وراثتى والدين است، ناسالم باشد، ديگر اميدى به اصلاح فرزند نيست. به همين دليل امام صادق عليه السلام مى‏فرمايند: «تزوجوا فى الحجر الصالح، فان العرق دساس‏»; (7) با خانواده شايسته ازدواج كنيد; زيرا ژن‏ها خصايص والدين و اجداد را به نسل بعدى سرايت مى‏دهند.

پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله در اين مورد به مردم آگاهى مى‏دهند و مى‏فرمايند: «ايها الناس اياكم و خضراء الدمن‏»; (8) اى مردم بپرهيزيد از گياهان سبز و خرمى كه در مزبله دان‏ها پرورش يافته است. وقتى توضيح خواستند، مقصودشان را زنان زيبا و خوب‏رويى دانستند كه در محيط فاسد و خانواده بد پرورش يافته‏اند.

4- توجه به كفويت

ازدواج با افراد هم‏كفو و هم‏شان باعث توافق بيش‏تر در زندگى مى‏شود; زيرا درصد بالايى از اختلافات بين زن و شوهرها در نتيجه نبودن طرفين در يك شان و طبقه است. كفويت در جنبه‏هاى ايمانى، فكرى، اقتصادى و... مطرح است، اما تكيه اساسى اسلام در كفويت، بيش‏تر بر مساله ايمان و اعتقاد است. علت اين‏كه پيامبر صلى الله عليه و آله، حضرت على عليه السلام را براى همسرى دختر خود انتخاب نمودند، همين مساله بوده است. بعضى روايات، كفويت، را شامل دو چيز دانسته‏اند: يكى عفت ناشى از ايمان و اعتقاد و ديگرى تامين امكانات زندگى. (9)

امام صادق عليه السلام مى‏فرمايند: «الكفو ان يكون عفيفا و عنده يسار»; (10) كفو (هم‏رديف در ازدواج) كسى است كه عفيف باشد و مالى هم داشته باشد.

مصداق اين فرموده پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله را كه «هر زن مسلمانى، كفو هر مرد مسلمان است‏»، در ماجراى ازدواج جويبر مى‏يابيم; جويبر مردى از اهل يمامه، تازه مسلمان شده و به مدينه آمده بود. او مؤمن و مخلص، ولى سياه پوست و مستمند بود و در مسجد زندگى مى‏كرد. روزى پيامبر صلى الله عليه و آله به او فرمودند: چرا ازدواج نمى‏كنى؟ جواب داد: چه كسى به من بينوا زن مى‏دهد؟ پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: اسلام هر خوار و ذليلى را عزيز كرده است. برو نزد زيادبن وليد - از اشراف انصار - و دختر او را خواستگارى كن. جويبر فرمايش پيامبر صلى الله عليه و آله را به زياد گفت. زياد پاسخ داد: ما دخترانمان را به هم رديفان خود - از انصار - مى‏دهيم. پيامبر صلى الله عليه و آله، كه ماجرا را متوجه شدند، فرمودند: «اى زياد، جويبر مؤمن است، هر مؤمنى كفو زن مؤمنه و هر مرد مسلمانى كفو زن مسلمان است.» (11) زياد پس از اين فرمايش پيامبر صلى الله عليه و آله، اطاعت كرد و دخترش را با تشريفاتى، به ازدواج جويبر درآورد.

5- سلامت جسم و روان

عدم سلامت، مانع از ازدواج نيست، ولى در تداوم زندگى مشترك اثر منفى دارد. بر همين اساس، علماى اخلاق با استفاده از روايات اسلامى، گفته‏اند: با شش گروه از زنان ازدواج نكنيد; يك گروه از اين‏ها زنان انانه هستند; يعنى بسيار ناله مى‏كنند، مريض احوالند و خود را به بيمارى مى‏زنند. (12)

پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله به مغيرة‏بن شعبه، كه دخترى را براى همسرى خود نامزد كرده بود، فرمود: «پيش از ازدواج، درباره مزاياى جسمى دختر مورد نظرت تحقيق كن; زيرا اين بررسى در ايجاد الفت و محبت و توافق‏هاى بيش‏تر بين تو و همسرت پس از ازدواج، تاثير زيادى دارد.» (13) به همين دليل به مرد اجازه داده شده در انتخاب همسر، براى به دست آوردن اطلاعات بدنى، يك بار به زن نظر بيفكند.

سلامت فكر و انديشه نيز بر سلامت رفتار و اعتدال در برخوردها، اثر بسزايى دارد; زيرا روابط انسانى زوجين، تابع شرايط نفسانى و روانى آن‏هاست و با عدم وجود سلامت روان، نمى‏توانند روابط مستحكم خانوادگى را بنيان گذارند.

امام صادق عليه السلام از رسول اكرم صلى الله عليه و آله نقل كرده‏اند كه آن حضرت فرمودند: «از ازدواج با احمق بپرهيزيد كه هم‏نشينى با او مايه اندوه و بلاست.» (14)

6- ديگر معيارها

از معيارهاى ديگرى كه در لابه لاى احاديث اسلامى به چشم مى‏خورد و پس از موارد مزبور، بايد مورد نظر قرار گيرد، عبارت است از: دوشيزگى همسر، نداشتن قرابت و فاميلى نزديك، زيبايى و... .

رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: «بهترين زنان شما، زنى است كه بچه‏آور، مهربان، پاك‏دامن، نزد فاميل محترم و در برابر شوهر متواضع باشد، خود را براى شوهر بيارايد، به ديگران بى‏اعتنا و در خلوت، در اختيار همسر خود بوده و مثل برخى از مردان مبتذل نباشد.» (15)

ملاك‏هاى غير ضرورى در انتخاب همسر

عدم وجود اختلافات نژادى، سنى و منطقه‏اى از شرايط اساسى ازدواج نيستند و ازدواج دختر و پسر مسلمان با وجود اين اختلافات، صحيح است.

امام صادق عليه السلام فرمود: رسول خدا صلى الله عليه و آله دختر عبدالمطلب را به ازدواج مقداد در آورد تا ازدواج به سهولت صورت گيرد (تعنيات خرافى و تشريفات جاهلى از ميان برود) و مسلمانان از رسول خدا صلى الله عليه و آله پيروى كنند و بدانند كه «گرامى‏ترين آن‏ها نزد خدا، باتقواترين آن‏هاست.» (16)

بنابراين، بايد مسائل جزئى و ظاهرى از قبيل ثروت، زيبايى، مقام و دل‏برى كم‏تر مورد توجه قرار گيرد و در مقابل، سعى شود ملاك‏هاى ضرورى و اصلى هم‏چون ايمان، تقوا و اصالت‏خانوادگى بيش‏تر مورد اهميت قرار گيرد. پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله نهى فرمودند كه زنى را براى مال يا جمالش بگيرند; زيرا مالش موجب طغيان و جمالش مايه تباهى اوست. ملاك اصلى براى زن، دين و ايمان اوست. (17)

پى‏نوشت‏ها:

1- ملامحسن فيض كاشانى، محجة‏البيضاء، ج 3، ص 85

2و3- جمال‏الدين‏محمدالابشيهى،المستطرف،ج‏2،ص‏218

4- حسن‏بن فضل‏طبرسى، مكارم الاخلاق، ص 103

5- محمدبن‏يعقوب كلينى، فروع كافى، ج 5، ص 324 / محمدبن حسن حر عاملى، وسائل الشيعه، ج 14، ص 14

6- محمدبن يعقوب كلينى، اصول كافى، ج 5، ص 327

7- حسن‏بن فضل طبرسى، پيشين

8- محمدبن يعقوب كلينى، پيشين، ج 5، ص 332

9- محمدبن حسن حر عاملى، ج 14

10- وافى، ج 3، ص 18

11- محمدبن يعقوب كلينى، پيشين، ج 5، ص 34

12- همو، فروع كافى، ج 5، ص 325

13- محمدبن حسن حر عاملى، باب 35

14- جعفريات، ص 92

15- محمدبن على‏بن على‏بن بابويه، روضه المتقين، ج 8

16- محمدبن يعقوب كلينى، ج 5، ص 344

17- نكاح المستدرك، باب 13، خ 1 و 3

 منبع: www.e-resaneh.com

محمدرضا مطهری


   

درباره وبلاگ

کافه فان / Cafefun.ir
سایت اطلاعات عمومی و دانستنی ها

موضوعات

تبليغات

.:: This Template By : web93.ir ::.

برچسب ها: اطلاعات عمومی ، آموزش ، موفقیت ، ازدواج ، دانستنی ، گیاهان دارویی ، تعبیر خواب ، خانه داری ، سخن بزرگان ، دانلود ، بازیگران ، روانشناسی ، فال ، اس ام اس جدید ، دکتر شریعتی ، شاعران ، آموزش یوگا ، کودکان ، تکنولوژی و فن آوری ، دانلود ، تحقیق ، مقاله ، پایان نامه ، احادیث ، شعر ، رمان ، عکس ، قرآن ، ادعیه ، دکوراسیون ، سرگرمی ، اعتیاد ، کامپیوتر ، ترفند ، ورزش ، کد آهنگ ، مقالات مهندسی ، طنز ، دانلود کتاب ، پزشکی ، سلامت ، برنامه اندروید ، زنان ، آشپزی ، تاریخ ، داستان کوتاه ، مدل لباس ، مدل مانتو ، مدل آرایش