همین
كه اسلام براى زن ، حق مالكیت و استقلال اقتصادى و انتخاب و... قرار داده
است ، نشانه حرمت نهادن به اوست . اینكه شوهر در مقابل همسرش وظایف و
تعهداتى دارد ، نشانه دیگرى از این حق و احترام است .
خانواده اى كه
بر شالوده محبت استوار شده باشد ، هر یك از زن و شوهر ، بیش از آنچه كه
وظیفه شان است ، كار و تلاش مى كنند ، آن هم عاشقانه و از روى مهر و احساس
رضایت و خرسندى .
آنچه
مانع بروز تشنج و تنش در رفتار همسران است ، وجود حد و حریم براى كارها و
وظایف هر یك و انتظار و توقع از یكدیگر در محدوده ی همان حد و حریم و
مراعات آن حدود و حقوق است .
در حالات و سیره رسول خدا (صلى الله
علیه و آله ) نقل شده است كه آن حضرت حتى در كارهاى خانه ، به همسرانش كمك
مى كرد: و یخدم فى مهنة اهله (1) كه این بالاتر از تقسیم كار است .
آنچه
مانع بروز تشنج و تنش در رفتار همسران است ، وجود حد و حریم براى كارها و
وظایف هر یك و انتظار و توقع از یكدیگر در محدوده ی همان حد و حریم و
مراعات آن حدود و حقوق است .
بار كارها را باید هر دو به دوش بكشند.
كارهاى سنگین و خستگى آور و گوناگون خانه ، اگر به دوش یكى بیفتد و دیگرى
بى خیال و راحت طلبانه و آسوده خاطر به خواب و تفریح و استراحت و مسافرت
هاى خود برسد و غم خانه و فكر مشكلات را نداشته باشد ، ظلمى در حق دیگرى
است ، چه زن باشد ، چه شوهر. البته در این گونه موارد ، این زنان هستند كه
مظلوم خانواده مى شوند و حقشان تباه مى گردد.
این سخن زیباى پیامبر
(صلى الله علیه و آله ) كه من بهترین شما نسبت به همسران خودم هستم . اگر
جلوه هاى متعددى داشته باشد ، یكى هم رافت و عطوفت و كمك و تفقد و حق
گزارى و قدرشناسى نسبت به زنان است كه حضرت رسول (صلى الله علیه و آله )
هم عملا چنان بوده ، هم به چنین رفتار متعالى و بزرگوارانه اى سفارش مى
فرمود و از ستم و اجحاف در حق زنان نهى مى كرد.
رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) فرمود: ملعون ملعون من ضیع من یعول ؛ (2)
ملعون است ، ملعون است كسى كه فرد مورد تكفل خویش را تباه سازد.
تباه ساختن حق افراد زیر دست و تحت تكفل ، كه همسرهم یكى از آنان است ، موجب استحقاق لعنت الهى مى شود.
تقسیم
كار و مسئولیت ها نیز باید با مراعات توان جسمى و ظرفیت وجودى و طاقت فردى
باشد و از تحمیل تكلیفى فوق طاقت بر هر یك از آن دو پرهیز شود.
پایان این مقاله را حدیثى از پیامبر اكرم (صلى الله علیه و آله ) و سخنى از امام صادق (علیه السلام ) قرار مى دهیم :
مردى
خدمت پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله ) آمد و در ستایش از اخلاق همسر خود
چنین گفت : من زنى دارم كه هرگاه وارد خانه مى شوم از من استقبال مى كند و
به پیشوازم مى آید و هرگاه كه از خانه بیرون مى روم ، مرا بدرقه و مشایعت
مى كند. هر گاه مرا اندوهگین و ناراحت مى بیند ، از علت غم و اندوهم مى
پرسد. پیامبر اكرم (صلى الله علیه و آله ) فرمود: این زن را به بهشت بشارت
بده و به او بگو كه تو یكى از كاركنان و كارگزاران خدا هستى و براى هر روز
تو، اجر و پاداش هفتاد شهید است . (3)
در سخنى ارزشمند، امام صادق (علیه السلام ) فرموده است :
مرد در زندگى با همسر خود ، بى نیاز از سه چیز نیست :
1- همراهى و هماهنگى با او ، تا به این وسیله ، موافقت و محبت و دوستى او را جلب كند.
2- رفتار نیك و حسن خلق با همسر و به دست آوردن دل او و با آراستگى و حسن ظاهر و جلوه زیبا در چشم او.
3- توسعه و گشایش در مسایل معیشتى .
زن نیز در زندگى با شوهرش بى نیاز از سه چیز نیست ، تا توافق كامل با او پدید آید:
1-
نگهداشتن خود از هر گونه آلودگى و ناپاكى ، تا بدین وسیله دل شوهر به او
اطمینان پیدا كند و در حالات خوشایند و ناپسند و خوب و بد ، اطمینانش
محفوظ بماند.
2- نگهدارى شایسته از شوهر و مراقبت از او ، تا عواطف
او را نسبت به خویش جلب كند و هنگام لغزش از سوى خود ، آن عاطفه او را كمك
كند.
3- اظهار عشق و محبت به شوهر و خویش را آراستن و به ظاهری زیبا در آمدن تا در چشم شوهر ، زیبا جلوه كند و محبت افزون گردد. (4)
رعایت
این نكات ، از نظر عاطفى و تحولات روحى در خانواده ، شرایط مناسب ترى را
براى برپایى خیمه عفاف پدید مى آورد و ضامن استحكام بنیان خانواده در سایه
تعالیم مكتبى است .
.:: This Template By : web93.ir ::.