+ ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
كیا و هیوندای به‌رغم هموطن بودنشان، رقیب یكدیگر نیز به حساب می‌آیند و دامنه رقابت این دو كره‌ای به ایران نیز كشیده شده است.

به نحوی كه هم‌اكنون بخش قابل توجه و نسبتا چشمگیری از خودروهای وارداتی به كشور به محصولات كیا و هیوندای اختصاص دارد، امروز به سراغ مقایسه فنی دو نماینده شاسی بلند آنها در بازار داخل رفته‌ایم، یعنی كیاسورنتو و هیوندای سانتافه. اولین تفاوت قابل توجه این دو خودرو به حجم موتورشان مربوط می‌شود. سورنتو با موتوری حدودا 3400 سی‌سی، 244 اسب بخار قدرت تولید می‌كند در حالی كه سانتافه با حجم موتور 2700 سی‌سی‌اش، تنها توانایی تولید 188 اسب بخار قدرت را دارد. با سانتافه می‌توان سرعت 175 كیلومتر در ساعت را تجربه كرد، اما پشت فرمان سورنتو تا 189كیلومتر در ساعت می‌توان گاز داد. این خودرو حدود 60 كیلوگرم از نماینده هیوندای سنگین‌تر است.
شما با سورنتو در عرض 2/9 ثانیه به شتاب صد كیلومتر خواهید رسید، اما سانتافه در این زمینه وقت‌گیرتر بوده و برای رسیدن به شتاب مذكور 7/11 ثانیه وقتتان راتلف می‌كند. از جنبه مصرف سوخت سورنتو به‌رغم حجم موتور بالاتر، بنزین كمتری را می‌سوزاند. این شاسی‌بلند در هر صدكیلومتر تركیبی 2/9 لیتر بنزین می‌بلعد در حالی كه سانتافه در همین سیكل، مصرف سوختی برابر 6/10 لیتر دارد. حجم باك سانتافه 75 و سورنتو 80 است. هر دو محصول از سیستم‌های ایمنی نظیر ترمز ضدقفل (ABS) و ایربگ بهره برده و دنده اتوماتیك به حساب می‌آیند. این در حالی است كه سانتافه به سان روف (سقف شیشه‌ای متحرك) نیز مجهز است. هم‌اكنون كیاسورنتو با قیمت 49میلیون و 700هزار تومان در بازار داخل به فروش می‌رسد و هیوندای سانتافه نیز قیمتی برابر با 52میلیون و 900هزار تومان را دارا است، البته نوع دنده معمولی سانتافه نیز به بازار كشور عرضه شده كه با قیمت 50میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.


   
+ ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
این درست كه سمند سورن و پژو 206 صندوق‌دار 8اV در ظاهر شباهتی به هم ندارند اما هر دو آنها توسط مهندسان داخلی طراحی شده و یكی با آرم پژو ودیگری با نشان ایران‌خودرو قدم به بازارهای داخلی و ...

خارجی گذاشتند سورن و 206صندوق‌دار تقریبا در رنج قیمتی یكسان قرار دارند و همین امر بهانه‌ای شد تا ستون حق انتخاب امروز را به مقایسه این دو اختصاص دهیم.
سورن كه نسل پیشرفته سمند به حساب می‌آید
موتوری 1800سی‌سی دارد و به واسطه آن قدرتی برابر با 100 اسب بخار تولید می‌كند. اما 206 صندوق‌دار با یدك كشیدن موتوری 1600 سی‌سی توانایی تولید 110 اسب بخار قدرت را دارد این در شرایطی است كه هر دو آنها 4 سیلندر محسوب می‌شوند اما سورن هشت سوپاپه است و 206 صندوق‌دار V8، ا16 سوپایه. این دو اگر در یك خط با یكدیگر استارت بزنند. 8 V سورن را جاگذاشته و زودتر به شتاب صدكیلومتر می‌رسد. به نحوی كه این محصول برای رسیدن به شتاب مذكور نیازمند 4/11 ثانیه است. اما سورن پنج‌دهم ثانیه بیشتر در این زمینه وقت‌تان را تلف می‌كند. صندوق‌دار 8 V سبك‌تر از سورن به حساب می‌آید اما سورن حجیم‌تر و جادارتر به نظر می‌رسد البته هر دو لقب‌ خودرو خانواده را یدك كشیده و برای مسافرت‌های خانوادگی مناسبند. با صندوق‌دار 8 V می‌توان رانندگی تا مرز 193 كیلومتر در ساعت را تجربه كرد در حالی كه پشت فرمان سورن تنها 185 كیلومتر در ساعت می‌توان پدال گاز را فشرد. این دو از لحاظ استاندارد آلایندگی و میزان مصرف سوخت شرایط متفاوتی را دارند به نحوی كه صندوق‌دار V8 استاندارد یورو 4 را پاس می‌كند اما سورن استاندارد یورو 2 را در این زمینه دارا است. همچنین V8 در هر صد كیلومتر سیكل تركیبی 6/6 لیتر بنزین می‌سوزاند در حالی كه مصرف سوخت سورن در همین سیكل به 5/8 لیتر می‌رسد. نسل پیشرفته سمند در هر صد كیلومتر سیكل شهری و بزرگراه به ترتیب 8/6 و 2/9 لیتر بنزین می‌بلعد ولی V8 برای طی هر صد كیلومتر در بزرگراه 4/5 و در شهر نیز 8/8 لیتر بنزین احتیاج دارد. هر دو محصول از سیستم ترمز ضدقفل (ABS) و ایربگ برای راننده بهره می‌برند. سورن هم‌اكنون با قیمت 17میلیون و 300هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود و پژو 206 صندوق‌دار V8 نیز قیمتی برابر با 18میلیون تومان را دارا است.


   
+ ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
اگر شما به دنبال خودرویی لوكس هستید دو خودروی كرولا 2008 و سوناتا می‌توانند برای شما گزینه‌های مناسبی باشند. این دو خودرو كه به صورت CBU وارد كشور می‌شوند هرچند از لحاظ قیمتی در یك محدوده قرار دارند اما از لحاظ فنی تفاوت‌های بسیاری با یكدیگر دارند ...

به طوری كه سوناتا از موتور 24000 سی‌سی كه توان تولید 174 اسب‌بخار قدرت را دارد بهره می‌برد در حالی كه كرولا دارای موتور 1800 سی‌سی است كه این موتور قدرتی برابر 132 اسب‌بخار را می‌تواند تولید كند.
اما از لحاظ میزان مصرف سوخت كرولا در وضعیت مناسب‌تری نسبت به سوناتا قرار دارد به طوری كه این خودرو در هر صد كیلومتر در
سیكل تركیبی 4/7 لیتر بنزین مصرف می‌كند اما سوناتا به 8/11 لیتر بنزین برای طی كردن این مسافت نیاز دارد. همچنین برای رسیدن به شتاب صفر تا 100 سوناتا حدود 9/8 ثانیه وقت صرف می‌كند و كرولا نیز برای رسیدن به این شتاب تنها به یك ثانیه بیشتر از سوناتا زمان نیاز دارد. اما در خصوص تجهیزات ایمنی هر دو خودرو به دلیل داشتن كیسه هوا (ایربگ) و ترمز ABS در یك سطح قرار دارند و می‌توان این دو خودرو را در رده‌ خودروهای ایمن در كشور قرار داد.
در حال حاضر كرولا بسته به بهره‌گیری از آپشن‌های مختلف با قیمتی در حدود 39 تا 41میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و سوناتا نیز با قیمت 41میلیون و 900هزار تومان در بازار معامله می‌شود.


   
+ ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
تویوتا یاریس هاچ بك را از ابتدای سال جاری در بازار بسیار مشاهده كرده‌اید اما به تازگی مدل سدان این خودرو در دو نوع دستی و اتومات نیز وارد بازار شده كه مدل دستی این خودرو از لحاظ قیمتی با خودروی هیوندا آوانته دستی در یك سطح قراردارد به همین دلیل ستون حق انتخاب امروز را به مقایسه این دو خودرو اختصاص داده‌ایم.

یاریس دارای موتور 1300 سی‌سی است كه به واسطه آن می‌تواند 84 اسب بخار قدرت تولید كند، اما آوانته به موتور 2000 سی‌سی مجهز است كه توانایی تولید 140 اسب بخار قدرت را دارد. شما با یاریس می‌توانید تا سقف 170 كیلومتر در ساعت گاز بدهید اما آوانته به شما این فرصت را می‌دهد كه سرعت 206كیلومتر در ساعت را نیز تجربه كنید. از لحاظ شتاب اولیه نیز هیوندایی وضعیت بهتری نسبت به یاریس دارد. به طوری كه آوانته تنها 1/9ثانیه طول می‌كشد تا به شتاب صفر تا صد برسد، اما یاریس برای رسیدن به این شتاب نیازمند 5/11 ثانیه زمان است. از سوی دیگر نگاهی به میزان مصرف سوخت این دو خودرو حكایت از بهینه‌ بودن یاریس دارد، به طوری كه این خودرو در هر صدكیلومتر 5/6لیتر بنزین می‌سوزاند اما آوانته به لحاظ آنكه از موتور پرحجم‌تر بهره‌ می‌برد مصرف سوختی معادل 7/10لیتر در هر صد كیلومتر دارد، البته باك آوانته 23 لیتر بیشتر از یاریس گنجایش دارد. اما از لحاظ آپشن‌های ایمنی این دو خودرو در یك سطح قراردارند به طوری كه هر دو خودرو به ایربگ و ABS مجهز هستند كه این امر موجب شده آنها از لحاظ ایمنی در سطح قابل قبولی قرار بگیرند.
آوانته دستی كه تحت لیسانس شركت هیوندای كره در كرمان خودرو مونتاژ می‌شود هم اكنون در نوع دستی با قیمت 25میلیون و 500هزار تومان خرید و فروش می‌شود، اما یاریس كه توسط بخش‌خصوصی به صورت CBU وارد می‌شود در نوع دستی قیمتی برابر با 27میلیون و 700 تا 28میلیون و 850هزار تومان را به خود اختصاص داده است.


   
+ ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
هرچند میزان تولید خودروسازان خصوصی كشور به هیچ وجه قابل مقایسه با ایران خودرو و سایپا نیست، اما به هر شكل محصولات مونتاژی بخش خصوصی نیز به لحاظ آنكه معمولا تحت برند شركت‌های معتبر دنیا مونتاژ می‌شوند مشتریان خاص خود را دارند برهمین مبنا ستون حق انتخاب امروز را به مقایسه دو محصول كم‌تیراژ یعنی فولكس گل و پروتون ویرا هاچ‌بك معمولی اختصاص داده‌ایم.

گل كه تحت برند شركت فولكس واگن آلمان، توسط خودروساز خصوصی كرمان موتور به مونتاژ می‌رسد دارای موتوری 1800 سی‌سی است كه به واسطه آن 100 اسب بخار قدرت تولید می‌كند، اما ویرا كه برند شركت پروتون مالزی به حساب آمده و میهمان خط تولید زاگرس خودرو است به واسطه موتور 1500 سی‌سی‌اش توانایی تولید تنها 90 اسب بخار قدرت را دارد.
با گل می‌توان در عرض 8/6 ثانیه به شتاب صد كیلومتر رسید در حالی كه ویرا 5/11 ثانیه، وقت شما را در این زمینه می‌گیرد. رانندگی با ویرا یعنی تجربه سرعت 190 كیلومتر در ساعت؛ این در حالی است كه نماینده فولكس سرعت بالاتری را نسبت به نماینده پروتون داراست.
هر دو محصول از باكی 50 لیتری بهره برده و مصرف سوخت نسبتا یكسانی دارند. به نحوی كه ویرا در هر صد كیلومتر تركیبی 6/7 لیتر بنزین می‌بلعد و گل نیز در همین سیكل 8/7 لیتر بنزین مصرف می‌كند. این در حالی است كه گل تنها در مدل پنج دنده دستی مونتاژ می‌شود اما ویرا علاوه بر این مدل، در نوع اتوماتیك 4 دنده نیز به مونتاژ می‌رسد.
از لحاظ آپشن‌‌های به كار رفته در این دو نیز باید به وجود آینه‌های برقی و ایربگ در گل اشاره كرد كه ویرا از این دو بی‌بهره است. هم‌اكنون گل با تیراژ بسیار اندك در كرمان موتور مونتاژ می‌شود، اما شنیده‌ها از زاگرس خودرو خبر از توقف تولید ویرا می‌دهد.
نكته مشترك میان گل و ویرا، عدم عمل به تعهدات شركت‌های داخلی سازنده این دو در قبال ثبت‌نام‌كنندگان طی سال‌جاری است.
این در حالی است كه هم‌اكنون گل با قیمت 17میلیون و 200هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد و ویرا هاچ بك معمولی نیز در صورت موجود بودن، نرخی برابر با 17میلیون و 450هزار تومان را داراست.



   
+ ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
این درست كه سمند سورن و پژو 206 صندوق‌دار 8اV در ظاهر شباهتی به هم ندارند اما هر دو آنها توسط مهندسان داخلی طراحی شده و یكی با آرم پژو ودیگری با نشان ایران‌خودرو قدم به بازارهای داخلی و ...

خارجی گذاشتند سورن و 206صندوق‌دار تقریبا در رنج قیمتی یكسان قرار دارند و همین امر بهانه‌ای شد تا ستون حق انتخاب امروز را به مقایسه این دو اختصاص دهیم.
سورن كه نسل پیشرفته سمند به حساب می‌آید
موتوری 1800سی‌سی دارد و به واسطه آن قدرتی برابر با 100 اسب بخار تولید می‌كند. اما 206 صندوق‌دار با یدك كشیدن موتوری 1600 سی‌سی توانایی تولید 110 اسب بخار قدرت را دارد این در شرایطی است كه هر دو آنها 4 سیلندر محسوب می‌شوند اما سورن هشت سوپاپه است و 206 صندوق‌دار V8، ا16 سوپایه. این دو اگر در یك خط با یكدیگر استارت بزنند. 8 V سورن را جاگذاشته و زودتر به شتاب صدكیلومتر می‌رسد. به نحوی كه این محصول برای رسیدن به شتاب مذكور نیازمند 4/11 ثانیه است. اما سورن پنج‌دهم ثانیه بیشتر در این زمینه وقت‌تان را تلف می‌كند. صندوق‌دار 8 V سبك‌تر از سورن به حساب می‌آید اما سورن حجیم‌تر و جادارتر به نظر می‌رسد البته هر دو لقب‌ خودرو خانواده را یدك كشیده و برای مسافرت‌های خانوادگی مناسبند. با صندوق‌دار 8 V می‌توان رانندگی تا مرز 193 كیلومتر در ساعت را تجربه كرد در حالی كه پشت فرمان سورن تنها 185 كیلومتر در ساعت می‌توان پدال گاز را فشرد. این دو از لحاظ استاندارد آلایندگی و میزان مصرف سوخت شرایط متفاوتی را دارند به نحوی كه صندوق‌دار V8 استاندارد یورو 4 را پاس می‌كند اما سورن استاندارد یورو 2 را در این زمینه دارا است. همچنین V8 در هر صد كیلومتر سیكل تركیبی 6/6 لیتر بنزین می‌سوزاند در حالی كه مصرف سوخت سورن در همین سیكل به 5/8 لیتر می‌رسد. نسل پیشرفته سمند در هر صد كیلومتر سیكل شهری و بزرگراه به ترتیب 8/6 و 2/9 لیتر بنزین می‌بلعد ولی V8 برای طی هر صد كیلومتر در بزرگراه 4/5 و در شهر نیز 8/8 لیتر بنزین احتیاج دارد. هر دو محصول از سیستم ترمز ضدقفل (ABS) و ایربگ برای راننده بهره می‌برند. سورن هم‌اكنون با قیمت 17میلیون و 300هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود و پژو 206 صندوق‌دار V8 نیز قیمتی برابر با 18میلیون تومان را دارا است.


   
+ ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
مجله تایم در گزارشی به طبقه بندی 15 مدل خودرویی پرداخته است که از سال 1899تاکنون ساخته شده اند و در شمار عجیب ترین و بدترین خودروهای تاریخ جای دارند.

طبقه بندی مجله تایم بر پایه عجیب و یا زشت بودن این خودروها انجام شده است و ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که بیشتر این خودروهای عجیب ساخت آمریکا هستند. با وجود این در لیست تایم خودروهای اروپایی و ژاپنی نیز حضور دارند. در این گزارش 10 خودرو از 15 خودروی عجیبی که تایم طبقه بندی کرده است معرفی می شوند:

اسب بدون اسب /1899 (Horsey Horseless)

این خودرو را "یوریا اسمیت" در"بتل کریک" میشیگان طراحی کرد. به نظر می رسد این خودرو حلقه گمشده تکامل میان کالسکه و یک ماشین باشد. این خودرو به جای کاپوت جلو دارای یک کله اسب چوبی است. این کله اسب چوبی در حقیقت
همان مخزن سوخت است که برای نترساندن اسبهایی که هنوز در آن زمان به عنوان مهمترین وسیله نقلیه به کار می رفتند مفید بود. واضح نیست که این خودرو واقعا ساخته شده است و یا تنها طرح آن روی کاغذ باقی مانده است.
 

 
عجیب ترین خودروهای تاریخ! + عکس
 

اورلند اکتو- اتو /Overland OctoAuto ) 1911)

این خودرو را میلتون ریوز طراحی کرده است. این خودرو به دلیل اینکه هشت چرخ داشته است "اکتو- اتو" نامگذاری شده است. خودروی مذکور در مسابقات 500 مایلی ایندیاناپلیس شرکت کرد و نتایج متوسطی به دست آورد به طوری که یکسال بعد، میلتون ریوز خودروی شش چرخی به نام "سکست- اتو" را معرفی کرد.

با- دوچرخ برو/ Bi-Autogo )1913)

به سختی می توان این خودرو را در گروه خاصی قرار داد. اما به هر حال به نظر می رسد که این خودرو یک موتورسیکلت باشد که در عین حال به یک موتور V8 مجهز شده است. این خودروی عجیب را "جیمز اسکریپس- بوس" ساخته است.
 
 
عجیب ترین خودروهای تاریخ! + عکس
 

دیمکسیون فولر/ Fuller Dymaxion) 1933)

ایده ساخت این خودرو را "آر. باکمینستر فولر" داده است و اولین خودرویی که در حد واسط یک ماشین، یک قایق و یک هواپیما است. این خودرو بسیار بی ثبات و به سختی قابل هدایت بود. به هر حال این خودرو اولین نمونه از سری طولانی تلاشهایی برای توسعه وسایل نقلیه ای است که هم در هوا، هم در زمین و هم در دریا قابل استفاده باشند.

هوا- ماشین واترمن / Waterman Aerobile) 1957)

این وسیله نقلیه را که "والدو واترمن" ساخته است در حقیقت هواپیمایی بود که می توانست در جاده نیز حرکت کند. بعد از اولین تلاشهای نا امید کننده سال 1933 در ساخت خودروی دیمکسیون فولر، این "هوا- ماشین" (Aerobile) ساخته شد که بالهایی تاشو داشت. این به اصطلاح خودرو نیز نتوانست هیچ موفقیتی به دست آورد.
 
 
عجیب ترین خودروهای تاریخ! + عکس
 

آمفیکار / Amphicar) 1961)

این خودرو که وسیله نقلیه ای بین یک قایق و یک ماشین بود در خیابان به اندازه کافی خوب عمل می کرد اما حداکثر سرعت آن بالاتر از 20 کیلومتر بر ساعت نمی رفت. از این خودرو بین سالهای 1961 تا 68 حداکثر چهار هزار نمونه ساخته شد.

پیل تریدنت/ Peel Trident) 1966)

این خودرو به دلایل هنوز ناشناخته ساخته شد. به نظر می رسد که تنها برای یک مجموعه از یک سری فیلمهای علمی تخیلی که در آن سالها تولید می شد ساخته شده بود.
 
 
عجیب ترین خودروهای تاریخ! + عکس
 
زادپ ژانوس /Zunndapp Janus) 1958)

 
 
این خودرو را یک شرکت تولیدکننده موتورسیکلت در نورینبرگ ساخت. این خودرو یک موتور 250 سی.سی با 14 اسب بخار داشت که سرعت آن را به 70 کیلومتر برساعت می رساند. اما ویژگی این خودرو به خاطر محل قرارگیری صندلیهای آن بود. به طوری که صندلیهای عقب در جهت مخالف صندلیهای جلو بودند. بنابراین سرنشینان صندلیهای جلو، روبه روی خود و سرنشینان عقب نیز روبه روی خود را می دیدند.
 
عجیب ترین خودروهای تاریخ! + عکس
 
 
  
لامبورگینی "ال- ام 002" / Lamborghini LM002) 1986)

این مدل لامبورگینی در سالهایی ساخته شد که هنوز مدل "هامر اچ- 2" این خودرو تولید نشده بود. این LM002 یک موتور V12 داشت و احتمالا برای برای امیرهای ثروتمند خاورمیانه ساخته شده بود. در واقع "اودی حسین" پسر صدام یکی از این مدلها را سوار می شد.

"پلای ماس پراور" / Plymouth Prowler) 1997)

با ورود رایانه ها در مطالعات مربوط به طراحی خودرو، چندین خودروی عجیب از جمله این "پراور" طراحی شدند. "چیپ فوز"، طراح این وسیله نقلیه بود. وی می خواست با ساخت این خودرو کاری کند که دهن مردم از تعجب باز بماند.

 
عجیب ترین خودروهای تاریخ! + عکس



   
+ ۱۳۸۹/۱۰/۱۲

آیا می‌دانید؟
جام جم آنلاین: آیا می‌دانید گران‌ترین و قوی‌ترین اتومبیل جهان چه نام دارد؟ بوگاتی ویرون 4/16 گران‌ترین، قوی‌ترین و سریع‌ترین اتومیل شهری در جهان است.
این اتومبیل كه یك میلیون و 700 هزار دلار قیمت دارد، می‌تواند به حداكثر سرعت 400 كیلومتر در ساعت برسد. قدرت موتور آن 253 اسب بخار است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتوموتو پورتال این اتومبیل را شركت بوگاتی از شركت‌های تابعه فولكس واگن با نام بوگاتی می‌سازد.

***

آیا می‌دانید گران‌ترین اتومبیل فراری چه قیمتی دارد و نام تجاری‌اش چیست؟

گران‌ترین اتومبیل فراری یك میلیون دلار قیمت‌گذاری شده و فراری انزو نام دارد.

فراری انزو به اف 60 نیز معروف است. موتور اتومبیل 12 سیلندر دارد و اول بار در سال 2003 با استفاده از تكنولوژی فرمول یك ساخته شد.

***

آیا می‌دانید گرم‌ترین شهر جهان چه نام دارد و كجاست؟

تیمبوكستو (Timbuktu)‌ در كشور مالی با دمای میانگین سالانه 3/29 درجه سانتیگراد گرم‌ترین شهر جهان است. این شهر 32 هزار نفر جمعیت دارد و ارتفاعش از سطح دریا، 261 متر است.

***

آیا می‌دانید مایكل شوماخر، برترین قهرمان تاریخ رقابت‌های فرمول یك، از 4 سالگی پشت فرمان نشست؟

وقتی شوماخر 4 ساله بود، پدرش اتومبیل كوچك كارتینگ مایكل را كه با پدالی حركت می‌كرد، موتوری كرد. مایكل با این اتومبیل به تیر چراغ برق زد، اما آسیب ندید.

***

آیا می‌دانید شوماخر اولین مقام قهرمانی‌اش را در 6 سالگی كسب كرد؟

وقتی مایكل شوماخر 6 ساله بود، والدینش نام او را در یك باشگاه كارتینگ نوشتند و او در اولین مسابقه رسمی خود شركت كرد و در رده‌ سنی كودكان و نوجوانان، اول شد.

***

آیا می‌دانید تلویزیون عامل آشنایی رونالدو با اولین همسرش شد؟

میلند دومینگوئز همسر اول رونالدو. عضو تیم ملی فوتبال بانوان برزیل بود. رونالدو بازی او را از طریق تلویزیون دید و او را شناخت همین آشنایی تلویزیونی سبب شد كه به سراغش برود و به او پیشنهاد ازدواج بدهد. آنها در آوریل 1999 با هم ازدواج كردند. این ازدواج 4 سال بعد به طلاق منتهی شد. حاصل این ازدواج یك پسر بود.

***

آیا می‌دانید كریستیانو رونالدو قرار بود در 16سالگی به تیم لیورپول ملحق شود؟

وقتی رونالدو 16 ساله بود، ژرار هولیه مربی وقت لیورپول، به مدیران باشگاهش پیشنهاد كرد با رونالدو قرار داد امضا كنند. اما آنها گفتند این بازیكن خیلی جوان و ضعیف است و به زمان نیاز دارد تا مهارت‌های فوتبال ر ا بیاموزد.

***

آیا می‌دانید چرا پدر كریستیانو رونالدو نام رونالدو را بر پسرش گذاشت؟

نام واقعی او كریستیانو و نام خانوادگی‌اش، دوسانتوس آویرا است. اما پدرش نام رونالدو را به كریستیانو اضافه كرد.
علتش هم این بود كه او طرفدار رونالد ریگان رئیس جمهوری سابق آمریكا بود، البته رونالد ریگان هنرپیشه. به همین علت، نام رونالدو را برای پسرش انتخاب كرد.

***

آیا می‌دانید شهر پكن حدود 8 میلیون دوچرخه دارد؟

سایت ویكی به نقل از منابع دولت چین نوشت: با افزایش اتومبیل در پكن، سهم دوچرخه در سفرهای شهری، به 20درصد كاهش یافته است. در حالی كه در سال 1995 سهم آن 33درصد بود.

***

آیا می‌دانید در سراسر چین 450 مییلون دوچرخه وجود دارد؟

پس از چین آمریكا با 100 میلیون دوچرخه قرار دارد. كشورهای بعدی عبارتند از ژاپن با 73 میلیون آلمان 62 میلیون و هند با 31 میلیون دوچرخه.



   
+ ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو با اشاره به طرح برنامه‌ریزی خرید كه از سوی ایران خودرو اعلام شده است، گفت: در این روش‌ پیش‌فروش شرایط مناسبی برای مشتری و سرمایه‌گذاری ایجاد شده و از ابتدای تیرماه شرایط برای ثبت‌نام آسان‌تر شده است.
 

علی اصغر سرائی‌نیا با اظهار این مطلب خاطرنشان كرد: ویژگی‌ این روش سادگی آن است. در روش‌های قبلی معمولا پنج تا شش روش پیش فروش داشتیم كه تصمیم‌گیری را مشكل می‌كرد، ولی از ابتدای تیرماه شرایط آسان‌تر شد، چرا كه تنوع زمان در روش‌های فروش لحاظ شده است. وی افزود: در این شرایط‌، تحویل خودرو در ماه‌های شهریور تا بهمن با نرخ سود 19 و 20‌درصد و با تخفیف در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. همچنین سعی كرده‌ایم با كم كردن مبلغ پیش پرداخت توان ثبت نام برای مردم را بالا ببریم. او در پاسخ به این‌كه اگر كسانی در زمان تحویل خودرو همه مبلغ باقی مانده را نتوانند پرداخت كنند، آیا ایران خودرو تسهیلاتی به آن‌ها ارائه می‌دهد؟ یادآور شد: در این میان نیز تمهیداتی اندیشیده‌ شده و مشتری می‌تواند حدود 30‌درصد از مبلغ باقی مانده را طی دو چك و زمان سر رسید 10‌ماه تا یك سال پرداخت كند. البته سند خودرو زمانی به نام مشتری صادر می‌شود كه تمامی چك‌های ارائه شده پاس شود. وی درباره استقبال مشتریان از روش‌های فعلی فروش نیز گفت: بیشترین استقبال هم اكنون از خودروهای با تحویل فوری است؛ چرا كه برای برخی خودروها تحویل 10 روز نیز وجود دارد. سرائی‌نیا درباره تكمیل شدن ظرفیت فروش برخی خودروها گفت: در عرضه مدل‌های تیپ 3 و مدل‌های صندوق‌دار V8 و V1 پژو 206 كمی مشكل داریم.



   
+ ۱۳۸۹/۱۰/۱۲

خودرویی که قوانین فیزیک را می‌شکند!؟
شرکت خودروساز چینی تصمیم گرفته به هر بهایی، با گرمایش جهانی مقابله کند. خودرو ضد کربن این شرکت قرار است اولین خودرو دنیا باشد که مانند برگ، دی‌اکسید کربن مصرف می‌کند و اکسیژن آزاد می‌نماید.

به نظر می‌رسد یک شرکت خودروسازی چینی تصمیم گرفته هر ایده ناپخته‌ای را برای طراحی یک خودرو دوستدار محیط زیست به کار گیرد، حتی اگر لازم باشد که قوانین فیزیکدانان را دور بریزد.

بر اساس گزارش وایرد، شرکت خودروسازی شانگهای قرار است با ایده خودرویی به نام یه‌زی (که در لغت به معنای برگ است) به نمایشگاه خودرو 2010 شانگهای بیاید. یه‌زی با یک لایه پلاستیکی پوشانده شده،‌ از انرژی قابل تجدید استفاده می‌کند و مهمتر این که اکسیژن دفع می‌کند. بدین ترتیب، یه‌زی اولین اتومبیل ضد کربن دنیا خواهد بود.

دلیل نامگذاری این خودرو، سقف برگ‌مانند آن است که محل نصب سلول‌های نوری است. نکته جالب‌تر،‌ توربین‌های چرخ‌هاست. به گفته شرکت سازنده،‌ این چرخ‌ها هنگام حرکت خودرو، برق تولید می‌کنند. چهارچوب شاسی هم از فلز و مواد آلی ساخته شده و دی‌اکسید کربن هوا را می‌گیرد و با استفاده از آن در یک سلول سوخت میکروبی، بخار آب ساتع می‌کند.

خودرو
به ادعای این شرکت، خودروی یه‌زی می‌تواند دی‌اکسید کربن حاصل از مصرف برق خودش را تبدیل به نیروی الکتریکی کند که باز مورد مصرف خود خودرو قرار می‌گیرد.

البته بسیاری از این اطلاعات به طور غیرمستقیم منتشر شده است و خود شرکت مستقیما هیچ اطلاعات دقیقی را منتشر نکرده است، چه برسد به این که توضیح بدهد تمام این تبدیل‌ها طی چه فرایندی صورت می‌گیرند.

اسپنسر کانگ، مهندس خودرو و متخصص سوخت‌های جایگزین درباره این اطلاعات معتقد است که همه این‌ها،‌ راه‌های ممکن تولید نیروی الکتریکی هستند، اما به سختی می‌توان آن‌ها را در یک خودرو به کار برد. کانگ معتقد است منظور از چهارچوب ساخته شده از فلز و مواد آلی،‌ باید شبکه‌ای میکروسکپی باشد که در حال حاضر در مطالعات، برای ذخیره هیدروژن در سلول سوخت ماشین‌ها به کار می‌رود.مشکل اینجاست که این شبکه برای ذخیره هیدروژن گرمای زیادی آزاد می‌کند، بنابراین نیاز به یک سیستم خنک‌کننده قوی خواهد داشت.

کانگ در مورد توربین‌های درون چرخ‌ها معتقد است که چنین سیستمی بیشتر از آن که تولید انرژی داشته باشد، باعث افزایش وزن خواهد شد. البته در شرایطی مانند ترمز گرفتن و یا حرکت در سرازیری‌ها، ممکن است چنین توربین‌هایی به کار بیایند، اما دقت لازم در مهندسی چنین توربین‌هایی، ‌در واقع اجرای آن‌ را غیرعملی می‌سازد.

در مجموع به نظر می‌رسد که این خودرو باید قوانین فیزیکی که ما می‌شناسیم را زیر پا بگذارد. در غیر این صورت، ‌انرژی که باید صرف گرداندن سیستم‌هایش نماید، از انرژی مورد نیاز خود خودرو بیشتر خواهد بود.

با این حال، شرکت شانگهای اعلام کرده که به زودی جزییات مربوط به این خودرو را اعلام خواهد کرد. البته این خودرو هنوز یک ایده است و تا رسیدن به تولید فاصله بسیاری دارد.

   

درباره وبلاگ

کافه فان / Cafefun.ir
سایت اطلاعات عمومی و دانستنی ها

موضوعات

تبليغات

.:: This Template By : web93.ir ::.

برچسب ها: اطلاعات عمومی ، آموزش ، موفقیت ، ازدواج ، دانستنی ، گیاهان دارویی ، تعبیر خواب ، خانه داری ، سخن بزرگان ، دانلود ، بازیگران ، روانشناسی ، فال ، اس ام اس جدید ، دکتر شریعتی ، شاعران ، آموزش یوگا ، کودکان ، تکنولوژی و فن آوری ، دانلود ، تحقیق ، مقاله ، پایان نامه ، احادیث ، شعر ، رمان ، عکس ، قرآن ، ادعیه ، دکوراسیون ، سرگرمی ، اعتیاد ، کامپیوتر ، ترفند ، ورزش ، کد آهنگ ، مقالات مهندسی ، طنز ، دانلود کتاب ، پزشکی ، سلامت ، برنامه اندروید ، زنان ، آشپزی ، تاریخ ، داستان کوتاه ، مدل لباس ، مدل مانتو ، مدل آرایش