+ ۱۳۸۹/۱۰/۱۲

ماکسیما کیفی ترین خودروی کشور
در آخرین رده بندی اعلام شده توسط شركت بازرسی كیفیت و استاندارد ایران در هفته هفتم سال 89 ، خودرو مگان ساخت شركت پارس خودرو حائز كسب سطح كیفی A+ به عنوان بالاترین سطح كیفیت شركت بازرسی كیفیت و استاندارد ایران شد.

نتایج آخرین رده بندی كیفی خودروها توسط شركت بازرسی كیفیت و استاندارد ایران اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی پارس خودرو، بر اساس اعلام نتایج آخرین رده بندی كیفی ترین خودروهای ساخت داخل، ماكسیما در جایگاه اول كیفی ترین خودرو كشور قرار گرفت.

خودرو مگان شركت پارس خودرو نیز مانند هفته های قبل در رده كیفی ترین خودروهای كشور قرار گرفت و مكان سوم جدول رده بندی كیفی ترین خودروهای ساخت داخل را به خود اختصاص داد.

تندر90 شركت ایران خودرو در مقام چهارم و 206 معمولی و SD این شركت نیز كه در هفته های گذشته و در غیاب خودرو ماكسیما به سطح بالای جدول آمده بود در مكان ششم و هفتم جدول قرا گرفت.

در آخرین رده بندی اعلام شده توسط شركت بازرسی كیفیت و استاندارد ایران در هفته هفتم سال 89 ، خودرو مگان ساخت شركت پارس خودرو حائز كسب سطح كیفی A+ به عنوان بالاترین سطح كیفیت شركت بازرسی كیفیت و استاندارد ایران شد.

شركت پارس خودرو در سال 89 نیز با هدف ماندگاری در عنوان كیفی ترین خودروساز كشور و تبدیل شدن به كیفی ترین خودروساز خاورمیانه، تولید خودروهای خود را با شمارگان و كیفیت بسیار بالا ادامه خواهد داد و با كار مضاعف و همت مضاعف از همه توان خود در جهت بالابردن ضریب ایمنی و رفاهی متقاضیان استفاده خواهد كرد.

شركت پارس خودرو با تكیه بر افزایش كیفی بر كلیه محصولات خود و پرهیز از بزرگنمایی تك محصولی، با ورود خودروهای جدید دیگری به سبد محصولات با كیفیت خود مانند نیسان تینا و نیسان قشقایی، پارس خودرو گامهای بلند دیگری در عرصه تولید خودروهای با كیفیت و ایمن در كشور برداشته است.
ماکسیما کیفی ترین خودروی کشور
در آخرین رده بندی اعلام شده توسط شركت بازرسی كیفیت و استاندارد ایران در هفته هفتم سال 89 ، خودرو مگان ساخت شركت پارس خودرو حائز كسب سطح كیفی A+ به عنوان بالاترین سطح كیفیت شركت بازرسی كیفیت و استاندارد ایران شد.

نتایج آخرین رده بندی كیفی خودروها توسط شركت بازرسی كیفیت و استاندارد ایران اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی پارس خودرو، بر اساس اعلام نتایج آخرین رده بندی كیفی ترین خودروهای ساخت داخل، ماكسیما در جایگاه اول كیفی ترین خودرو كشور قرار گرفت.

خودرو مگان شركت پارس خودرو نیز مانند هفته های قبل در رده كیفی ترین خودروهای كشور قرار گرفت و مكان سوم جدول رده بندی كیفی ترین خودروهای ساخت داخل را به خود اختصاص داد.

تندر90 شركت ایران خودرو در مقام چهارم و 206 معمولی و SD این شركت نیز كه در هفته های گذشته و در غیاب خودرو ماكسیما به سطح بالای جدول آمده بود در مكان ششم و هفتم جدول قرا گرفت.

در آخرین رده بندی اعلام شده توسط شركت بازرسی كیفیت و استاندارد ایران در هفته هفتم سال 89 ، خودرو مگان ساخت شركت پارس خودرو حائز كسب سطح كیفی A+ به عنوان بالاترین سطح كیفیت شركت بازرسی كیفیت و استاندارد ایران شد.

شركت پارس خودرو در سال 89 نیز با هدف ماندگاری در عنوان كیفی ترین خودروساز كشور و تبدیل شدن به كیفی ترین خودروساز خاورمیانه، تولید خودروهای خود را با شمارگان و كیفیت بسیار بالا ادامه خواهد داد و با كار مضاعف و همت مضاعف از همه توان خود در جهت بالابردن ضریب ایمنی و رفاهی متقاضیان استفاده خواهد كرد.

شركت پارس خودرو با تكیه بر افزایش كیفی بر كلیه محصولات خود و پرهیز از بزرگنمایی تك محصولی، با ورود خودروهای جدید دیگری به سبد محصولات با كیفیت خود مانند نیسان تینا و نیسان قشقایی، پارس خودرو گامهای بلند دیگری در عرصه تولید خودروهای با كیفیت و ایمن در كشور برداشته است.

   
+ ۱۳۸۹/۱۰/۱۲

نقد فنی تویوتا کرولا

با توجه به پرفروش بودن و خوش نامی محصولی همچون تویوتا کرولا در سراسر جهان و در پی چاپ مطلبی در خصوص نقد طراحی در شمارۀ  305 خرداد ماه مجله ماشین، بر آن شدیم تا به تشریح فنی و بررسی نقاط قوت و ضعف این محصول در مقابل نسل قبل و همچنین بررسی جایگاه آن در بازار خودروهای داخلی بپردازیم. پس بنابراین قبل از مطالعۀ این مطلب مرور مقالۀ مذکور خالی از لطف نخواهد بود.تویوتا کرولا 2008 که نسل دهم از این خودرو نیز میباشد در دو تیپ و سه ردۀ تجهیزاتی و از دو طریق وارد شده که یکی از طریق نمایندگی رسمی آن و دیگری شرکتهای بازرگانی است که در این میان فقط خودروهایی که از طریق نمایندگی ارائه می شوند دارای 5 سال و یا 100 هزار کیلومتر گارانتی می باشند.

مدل های وارد شده نیز در دو تیپ Xli و GLi بوده که تیپ Xli در دو ردۀ ساده و نیمه فول و GLi در یک تیپ فول ارائه می شوند . در مدل ساده مواردی همچون فرمان هیدرولیک ، شیشه های رنگی با کنترل برقی ، پخش کاست ، ترمزهای مجهز به  ABS و BA و کولر ، جزء تجهیزات استاندارد بوده که در مدل نیمه فول ، تغییر پخش کاست به CD با قابلیت پخش فایل های MP3 ، چوبکاری داخلی ، سیستم Air Condition ، آینه های برقی با قابلیت جمع شوندگی هماهنگ با سیستم امو بلا یزر و قفل مرکزی ، سنسور پارک ، پرژکتورهای مه شکن داخل سپر جلو ، چراغ های روشنایی زیر پا ، فرمان چند منظوره با روکش چرم و رینگ های اسپرت 16 اینچی به لیست تجهیزات اضافه می شوند ، البته در مدل GLi که از نظر تجهیزاتی کاملترین نیز به شمار می آید ، سانروف ) Sunroof (، بال روی صندوق عقب و کروزکنترل  نیز به تجهیزات ذکر شده اضافه می گردد ، که البته رده های نیمه فول و فول ، با گیربکس اتوماتیک ارائه میگردند.

بنابراین با توجه به رنگ بندی و تجهیزات انتخابی بهای آن در محدودۀ 35 تا 41 میلیون تومان متغیر خواهد بود که از این حیث در بازار داخلی در کنار مزدا 3 و رنومگان قرار می گیرد.

 طراحی داخلی و خارجی

در این بخش به دلیل آنکه به صورت مشروح در شماره های قبلی توضیح داده شده فقط به شرح عملکرد و کیفیت تجهیزات می پردازیم.

اصولاً تویوتا به دلایل خاصی که بیشتر نیز اقتصادی هستند از نظر سطح کیفیتی در رده متوسط طبقه بندی می شود که همین مسئله نیز در کرولا که یکی از اقتصادی ترین خودروهای تویوتا به شمار می رود ، رعایت شده. ولی تویوتا  همواره کوشید تا با ارزان ترینها ، بهترین ها را به وجود آورد.

به طور مثال در کرولای 2008 روکش فرمان و دسته دنده از چرم مصنوعی است و به محض باز کردن سوییچ صفحۀ کیلومتر که ساده و زیباست به صورت آهسته و با نور فلورسنتی روشن می شود که همین سه مسئله در برخورد اول خاطرۀ زیبایی را در ذهن می نشاند.

طراحی و جنس به کار رفته در قسمت میانی کنسول در حد متوسط است ولی طرح پخش صوت کمی با سلیقه روز فاصله دارد و با  طراحی سایر نقاط خودرو هماهنگی ندارد که به طور مثال در کمری این مسئله دیده نمی شود ولی با این حال کیفیت و توان خروجی سیستم صوتی که در بیشترین حالت 109 دسی بل شدت صوت را ایجاد می کند بسیار عالی است بنابراین اگر در طراحی ظاهری کاستی وجود دارد ، با کیفیت و کارایی ، آن را جبران نموده .  از نظر کیفیت ساخت ، چوبکاری به کار رفته ضعیف است که این ضعف نیز در کلیۀ مدل های تویوتا دیده می شود.جنس رودریها نیز همانند داشبورد بوده و قابل قبول به نظر می رسد ولی کیفیت پارچۀ به کار رفته در صندلی ها ضعیف ، و با توجه به رنگ بندی آن و آلودگی هوای تهران تغییر رنگ و کهنگی زودرس آن اجتناب ناپذیر است.البته به طور کلی نسبت به نسل قبلی از نظر طراحی و کیفیت ساخت کاملا پیشرفت کرده ولی باید  دید که آیا از نظر دوام نیز همانند قبل خواهد بود یا نه ؟ .  ولی در مقام مقایسه ، طراحی داخلی نه مثل مزدا  اسپرت ، و نه مثال مگان محافظه کارانه و ناهمگون است و با دیدی بینابین همه خریداران راضی خواهد نمود.از نظر ابعاد خارجی و فضاسازیهای انجام شده بیشترین طول متعلق به کرولا ، عرض متعلق به مگان ، ارتفاع به طور مشترک متعلق به کرولا و مزدا و همچنین بیشترین حجم صندوق بار نیز متعلق مگان  با 520 لیتر بوده که مزدا با 413 لیتر دارای کوچکترین حجم صندوق بار میباشد.

Spaces

COROLLA

MEGAN

MAZDA3

Length (mm)

4540

4498

4475

High (mm)

1465

1460

1465

Wide (mm)

1760

2026

1755

Cargo (Liter)

470

520

413

 موتور و قوای محرکه

در بازار جهانی سه نوع موتور 1.6 و  1.8  و 2  لیتری برای این مدل ارائه شده که موتور نوع وارداتی با کد 1ZZ-FE شناخته می شود  که همان موتور به کار رفته در نسل قبلی است و دارای 1794 سی سی حجم و چهار سیلندر و 16 سوپاپ است که به یاری سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها (VVT-i) و دو میل سوپاپ توان ایجاد 130 اسب بخار نیرو را در 6000 دور و گشتاور 173 نیوتن متر را در دور 4200 دور دارد و این توان و گشتاور توسط دو گیربکس 5 دندۀ دستی و 4 دندۀ اتوماتیک در اختیار چرخ های جلو قرار می گیرد که توسط لاستیکهای دانلوپ با ابعاد 16/55/205 امکان بهترین تماس را نیز با وجود می آورد و علاوه بر مصرف حدود 7 لیتر در 100 کیلومتر که موجب میشود با باک 50 لیتری به میزان 700 کیلومتر را بپیماید کشش و توان خوبی را نیز نسبت به وزن 1215 کیلوگرمیش (مدل دنده ای 1185کیلوگرم)  ایجاد مینماید. که از این نظر نسبت به رقبا کاملا برتر خود نمایی میکند ولی از نظر توان و گشتاور از هر دو رقیب هم بها در رتبه پایین تری قرار دارد که به دلیل وزن بالاتر در رنو مگان و با در نظر گرفتن نسبت نیرو به وزن و با توجه به سبکتر بودن کرولا نسبت به سایرین ، کرولا از نظر چالاکی و شتاب در رتبه دوم قرار میگیرد.

فرمان ، سیستم تعلیق و ترمز :

فرمان به صورت استاندارد از نوع دندانه شانه ای و با نیروی کمکی هیدرولیکی است که به صورت حیرت آوری نرم بوده و نسبت به تغییرات سرعت نیز حساس می باشد.سیستم تعلیق نیز در جلو از نوع مک فرسون استوارت و اکسل مستقل و در عقب از نوع مک فرسون ساده و اکسل صلب می باشد که در هر دو اکسل از میلۀ موج گیر و متعادل سازنده بهره برده که همین امر در ترمزها و شتاب گیری ها باعث شده دماغه و انتهای خودرو به کمترین نوسان را داشته باشد. البته در خصوص اکسل عقب مزدا سیستم کارآمد تری ارائه نموده که با به کارگیری سیستم مستقل ، در مجموع سواری اسپرت تر و جذاب تری را به سرنشینان ارائه نموده. سیستم ترمز نیز در جلو از دیسک های خنک شونده به قطر 274 میلیمتر و در عقب از نوع دیسک های صلب به قطر 228 میلیمتر بهره جسته که مجهز به ABS چهارکاناله و تقسیم کننده نیروی ترمز (EBD) و سیستم کمکی نیروی ترمز (BA) می باشد که سیستمی پرقدرت و مطمئن را به ارمغان آورده است.

 ایمنی:

تویوتا کرولا با وجود ایربگ های جلو ، زانو و جانبی و پرده ای و سیستم پیش کشندۀ کمربند ایمنی موفق به دریافت 5 ستارۀ ایمنی و 34 امتیاز از سازمان NCAP گردیده که متأسفانه ، کلیۀ مدل های وارد شده فاقد ایربگ های زانو و کناری و پرده ای می باشند و فقط به همراه دو ایربگ راننده و سرنشین ارائه می گردند.

البته در اپریل 2008 تویوتا که  در مجموعه کارخانجات Nummi در فرمونت کا لیفرنیا به تولید محصولات خود می پردازد  540 هزار دستگاه تویوتا کرولا را برای چک آپ فنی مجدد به کمپانی فراخواند چرا که با وجود مشکل فنی در شیشه بالابرهای برقی و شکسته شدن شیشه های آن ، به سبب 36 تصادف و سانحه منجر به ضخمی شدن و500 مورد شکایت به مرکز ایمنی ترافیک بزارگراها مواجه شده بود.

روز آزمون

با توجه به کلاس تویوتا و برنامه ریزی طراحان آن برای مصارف داخل شهر و پیمایش ترافیک های سنگین شهری و انجام کارهای روزانه و در نهایت مصرف پایین سوخت ، همه و همه فاکتورهایی هستند که به وجود آورندۀ خودرویی با ابعاد جمع و جور ، صندوقی با حجم بالا و بارگیری راحت ، فضای داخلی مناسب برای حداقل 4 نفر ، موتوری چالاک و متناسب با وزن خودرو ، فرمان نرم ، کولری پر قدرت و صندلی های راحت می باشند که به طور خلاصه می توان آنرا کرولا نامید.

پس از قرارگیری بر روی صندلی راحتی که ارتفاع بلند آن دید خوب و تسلط کافی را به همراه دارد و تنظیم ادوات ، تنها مشکل ، تنظیم صندلی است که فقط در دو حالت امکان پذیر است و آینه های کناری ، با ابعاد کاملاً مناسب خود در به وجود آوردن دیدی عالی مؤثر ، و به راحتی و به صورت برقی تنظیم می شوند .

 پس از باز کردن سوییچ ، نور صفحۀ کیلومتر به صورت آهسته زیاد شده و در تمام طول مدت با نور فلورسنتی خود برای هر چه خواناتر به نظر رسیدن روشن می ماند. موتور با آرامش و هیچ گونه لرزشی اضافی روشن شده که این موضوع تنها 7 دسی بل به میزان صدای داخل اتاق می افزاید که این عدد در مقایسه با نسل قبلی به میزان %46 کاهش یافته و این موضوع مدیون استفاده از 5 لایه محافظ شیشه و تقویت دیواره و کف اطلاق با عایقها و سپس تقویت Fire Wall بوده که میزان لرزش و نفوذ صدا به مقدار چشم گیری کاهش پیدا کرده و به گفته کارشناس مجله موتور ترند کرولای نسل جدید همانند لاکشریها با کمترین میزان صدا کار می کند.

اهرم دنده به نرمی برای رسیدن به موقعیت D شما را همراهی می کند و به محض چرخاندن فرمان برای خروج از پارک ، مهندسان تویوتا مفهوم اصطکاک صفر را برای شما شرح می دهند چرا که فرمان فوق العاده و به طرز باور نکردنی نرم است که همین امر انجام مانورهای ترافیکی و پارک و عبور و مرور در داخل مسیرهای پر پیچ و خم را بسیار ساده و لذت بخش می نماید.

ولی در کنار آن نگرانی از خطر واژگونی در سرعت های بالا نیز اجتناب ناپذیر بوده ، که پس از آزمایش متوجه شدیم که نرمی سیستم فرمان متناسب با سرعت تغییر می کند ، که وجود چنین سیستمی که در خودروهای آلمانی جزء گزینه های انتخابی محسوب می شود ، در خودرویی چون کرولا و آن هم به صورت استاندارد بسیار شگفت انگیز است .

بلافاصله بعد از شروع حرکت میزان صدای داخل اطاق به میزان 30 دسی بل تغییر می کند که این اختلاف در مقایسه با نسل قبلی تغییری نکرده و از همین جا میتوان پی برد که تمام دقت در جذب صدای موتور و عایق بندی دیوار صوتی موتور صورت پذیرفته است.

در ادامۀ مسیر تعویض دنده ها در افزایش و کاهش به نرمی انجام می پذیرد و در هنگام معکوس گیری نیز به سرعت و بدون هیچ مکثی موتور و گیربکس خواستۀ شما را پاسخگو هستند. زمان تعویض دنده ها نیز در گیربکس اتوماتیک 6/0 ثانیه و در گیربکس دستی در حداقل زمان ممکنه به 7/0ثانیه می رسد که در حالت دوم فاصلۀ زیاد دنده ها می تواند بسیار تأثیر گذار باشد. در گیربکس دستی یکی از اشکالات قابل ذکر فاصلۀ بسیار کم دندۀ 5 با دندۀ 3 است که در تعویض سریع دندۀ 2 به 3 امکان خطا بالا می رود ولی عملکرد نرم سیستم کلاچ و فاصله کوتاه تأثیر آن را میتوان از مزایای آن برشمرد.

حال برای مقایسۀ بهتر ، مدل دنده ای و اتوماتیک را به رقابت دعوت می کنیم.

در ثبت رکورد  0-100  کیلومتر در ساعت با وجود ضریب ایرودینامیکی  0.3cd  ، برای مدل دنده ای 12 ثانیه و اتوماتیک 13 ثانیه به ثبت رسید ، تا سرعت 60 کیلومتر در ساعت مدل دنده ای فقط 3/0 ثانیه با مدل اتوماتیک اختلاف داشت و مابقی اختلاف از 60 کیلومتر بر ساعت به بعد به وجود آمد. در ادامه و در بررسی ضرایب دنده ها ملاحظه شد که مدل اتوماتیک رسیدن به دور موتور 5700 دور را در 8/4 ثانیه و مدل دنده ای در 7/2 ثانیه تجربه کرده که با توجه به حاصل شدن بیشترین میزان گشتاور در دور 4200 مدل دنده ای سریعتر از مدل اتوماتیک به بیشترین گشتاور و قدرت خود دست می یابد به طور مثال در دندۀ 2 ، مدل دنده ای با سرعت 90 کیلومتر در ساعت به قدرت 85 اسب بخار و 95 نیوتن متر و مدل اتوماتیک ، با سرعت 110 کیلومتر بر ساعت به قدرت 70 اسب بخار و 70 نیوتن متر دست یافتند که با یک مقایسۀ ساده می توان متوجه شد که در مدل دنده ای ضرایب دنده های 1 و 2 سنگین تر از مدل اتوماتیک طراحی گردیده و به همین جهت در مدل دنده ای سرعت کمتر را در مقابل قدرت بیشتر و در مدل اتوماتیک سرعت بیشتر را در مقابل قدرت کمتر تجربه خواهید کرد. ولی در مقایسه با اعداد مندرج در کاتالوگ خودرو که بیشترین سرعت را برای مدل دنده ای 195 کیلومتر و مدل اتوماتیک 185 کیلومتر ذکر کرده می توان نتیجه گرفت که ضرایب دنده در دنده های 3 و 4 و5 بر خلاف دنده های 1 و 2 بوده و مدل دنده ای در این دنده ها ضرایب سبکتری نسبت به اتوماتیک دارد و در نتیجۀ سرعت گیری مدل دنده ای در این ناحیه حاصل می شود و آن هم برتری وجود دندۀ 5  ، در مدل دنده ای است که در کنار آن موفق به ثبت رکوردهای 100 ، 200 و 300 متر ، با برتری زمانی 5/0 ثانیه و سرعتی 3 کیومتر بر ساعت شد.

البته در شهر موضوع سر رقابت نیست و راحتی و آسایش اهمیت بیشتری دارد که این مهم ، با وجود کلاچ نرم و کوتاهی فاصلۀ عملکرد آن در مدل دنده ای ، فقط به نفع مدل اتوماتیک تمام خواهد شد.

سیستم تعلیق نیز کاملاً با مصارف شهری سازگار بوده و با وجود جذب استادانۀ ضربات ریز و جذب صدای چرخ ها متأسفانه در برخورد با ضربات درشت ضعیف عمل کرده و با انتقال آن به شاسی خودرو و نهایتاً به سرنشینان ، موجب بر هم خوردن آرامش حاکم می شود که این مسئله در صندلی پشت و اکسل عقب کاملا محسوس بوده و علت آن را در صلب بودن اکسل عقب میتوان جستجو کرد .

البته در سرعت های بالا نیز ،  به دلیل همین نرمی غیر قابل اعتماد می شود و نمی توان مانورهای سریع را تجربه کرد ولی جای نگرانی نیست چون می توانید به عملکرد سیستم ترمز که به یاری ABS  ، EBD  ، BA  و دیسک های خنک شوندۀ جلو مجموعۀ پرقدرتی را فراهم آورده اند ، اعتماد کنید و در شرایط بحرانی اقدام به ترمزگیری نمایید که در این مرحله نیز با وجود سیستم Stabilizer ، دماغه خودرو پایدار مانده و نهایت کنترل را برای شما فراهم می آورد ولی نمیتوان جای خالی سیستم کارآمد ESP   یا VSC   را از یاد برد .

 شعاع گردش آن نیز 5.4 متر بوده که در برابر مزدا 3  و رنو مگان 0.2 متر بیشتر است .

.در نظر سنجی انجام شده نیز از سوی مالکان تاکنون در بخشهایی همچون قابل اطمینان بودن و مصرف سوخت موفق به کسب 10 نمره کامل و در هندلیگ و ترمز گیری موفق به دریافت نمره 9 از 10 شده است .

البته در یک نظر سنجی بین المللی در سال 2008 نیز بین رقبایی همچون  "فولکس واگن ربیت S " ، سوبارو ایمپرزا ،ساترن استرا XR ، میتسو لنسر GTS ، سوزوکی SX4 اسپورت ، ساین XD ، و فورد فوکوس SD توانست بعد از  فولکس واگن ربیت S و سوبارو ایمپرزا به مقام سوم دست یابد.

پس به طور کلی خریداران کرولا  خودرویی خواهند داشت ، بدون جاذبه های اسپرت ، که دارای رانندگیی راحت و قابل اطمینان است.

در انتها نیز ضمن تشکر از مالکان خودروها ، جناب آقای مفیدی ، خانم عمرانی و خانم رها محمدی ، از آقایان آریا رهپیما و حسین امینی و همچنین دوست و همکار ارجمند آقای مهندس علیرضا محمدزاده نیز که در این آزمون با نظراتشان همیار ما بودند صمیمانه سپاسگذاریم .

جدول مشخصات فنی:

خطی

آرایش موتور

4

تعدادسیلندر

1794

حجم موتور (سی سی)

6

تعدادسوپاپ درهرسیلندر

130/6000

حداکثرقدرت(اسب بخار/دورموتور)

173/4200

حداکثرگشتاور(نیوتون متر/دورموتور)

1245

وزن خالص(کیلوگرم)

12/13

شتاب0تا100(ثانیه)(M/A)

195/185

حداکثرسرعت(کیلومتردرساعت-شرایط پایداری)(M/A)

5/4

نوع جعبه دنده (M/A)

ّّFWD

وضعیت انتقال قدرت

50

حجم مخزن سوخت (لیتر)

470

حجم صندوق عقب (لیتر)

205/55/16 x  6J

ابعادو نوع تایر

7

میانگین مصرف سوخت در100کیلومتر(لیتر-شهری)

1465/1760/4540

طول/عرض/ارتفاع ( میلی متر)

155

فاصله تا زمین ( میلی متر)

3.4

تعداد گردش فرمان (دور)


   
+ ۱۳۸۹/۱۰/۱۲

روش های افزایش قدرت موتور ماشین
امروزه هر خوردرویی که شما از یک کارخانه معمولی خودروسازی می خرید با چندین مصلحت اندیشی ساخته شده است . این مصلحت اندیشی ها ( یا کوتاه آمدن ها ) توسط چندین فاکتور ایجاد می شوند :
 تلاش برای گنجاندن قیمت خودرو در یک محدوده مشخص .
 نیاز برای دریافت استانداردها .
تمایل برای تامین حداکثری عمر و قابل اطمینان بودن خودرو .

تغییر تراشه رم اغلب افزایش قدرت موتور را در پی دارد.

این مصلحت اندیشی ها اغلب به شما مجال زیادی برای بهبود وضعیت بر حسب عملکردتان می دهد! راههای بسیار مختلفی برای افزایش اسب بخار موتور موجود ، وجود دارد . اینجا چندین مثال موجود است(عموما از آسان ترین تا مشکل ترین/ گرانترین مرتب شده است):

تراشه (چیپ )کامپیوترتان (ECU) را عوض کنید-- گاهی اوقات و یقیناً نه همیشه -- شما می توانید با عوض کردن تراشه ی رُم در "بخش کنترل موتور" یا همان ECU عملکرد خودرو را تغییر دهید. شما می توانید این تراشه‌ها را معمولاً از فروشندگان لوازم یدکی بخرید . خواندن یک بررسی مستقل برای تراشه ی در نظر گرفته شده خیلی ارزشمند است چون بعضی از تراشه ها فقط جنبه ی تبلیغاتی دارند و کارایی ندارند.

 به هوا اجازه بدهید راحتر وارد بشود ، هنگامی که پیستون پایین می رود در مرحله ی مکش ، مقاومت هوا می تواند مقداری از قدرت موتور را از بین ببرد . بعضی از خودروهای جدیدتر دارای منیفلدهای*(1) ورودی صیقلی هستند که مقاومت هوا را بر طرف کنند . کاهش لوله های ورودی و فیلتر هوای بزرگتر می توانند جریان هوا را بهبود بخشند .
 اجازه دهید خروج دود راحتر انجام شود ، اگر مقاومت هوا یا برگشت آن وجود داشته باشد فشار ان باعث سخت خارج شدن دود از محفظه سیلندر در مرحله ی تخلیه می شود و این نیز قدرت موتور را تحلیل می دهد . فشار منفی*(2) به علت لول? اگزوز بسیار کوچک یا مقدار زیاد مقاومت هوا در صدا خفه کن*(3) است . سیستم های خروجی با عملکرد بالا از هدزر*(4) استفاده می کنند ؛ لوله هایی که انتهایی گشاد و آزاد دارند انباره های اگزوز را روان و فشار بالعکس (منفی)را در سیستم اگزوز بر طرف می کند .
 سرسیلندر و بادامک ها را عوض کنید -- بسیاری از موتور های موجود یک سوپاپ ورودی و یک سوپاپ خروجی دارند . خریدن یک سر سیلندر جدید که چهار سوپاپ در هر سیلندر دارد جریان هوای ورودی و خروجی موتور را به صورت دراماتیکی بهبود می بخشد و می تواند قدرت را بیشتر کند . همچنین استفاده از بادامک های کارا سبب یک تغییر بزرگ در عملکرد موتور می شود .

روشهای دیگر افزایش اسب بخار:
 درون سیلندر را بیشتر پر بکنید - اگر شما بتوانید هوای بیشتری (و همچنین سوخت بیشتری ) را در یک سیلندر که اندازه ای معلوم دارد بگنجانید در نتیجه قدرت بیشتری از سیلندر جذب می شود ( به طور مشابه شما می توانید اندازه ی سیلندر را افزایش دهید و قدرت را افزایش دهید) توربو شارژها و سوپر شارژرها فشار هوای ورودی را تنظیم می کنند ، که سیلندر با هوای بیشتری پر شود . سازندگان فراوانی قطعات توربو شارژرها و سوپر شارژرها را برای خودرو های مختلف می سازند.
 هوای ورودی را خنک کنید - متراکم کردن هوا ، دمای آن را بالا می برد . شما مایلید خنک ترین هوای ممکن در سیلندر را داشته باشید زیرا وقتی احتراق انجام شود هوای داغ حجم بالایی دارد*(5). بدین منظور خیلی از خودروهای مجهز به توربو شارژ و سوپر شارژ دارای اینترکولر*(6) هستند . اینتر کولر یک رادیاتور مخصوص میانی است که دمای هوای متراکم شده را قبل از ورود به سیلندر کاهش می دهد.
 همه چیز را سبک کنید - قطعات سبک وزن به موتور کمک می کنند بهتر کار کند. هر دفعه که پیستون تغییر جهت دهد یک انرژی صرف از بین بردن جابجایی در یک مسیر می شود و این عمل دوباره تکرار می شود*(7) . پیستون سبکتر ، انرژی کمتری صرف می کند . همچنین قطعات سبکتر به موتور اجازه می دهد که سریعتر بچرخد ، و سریعتر چرخیدن به موتور اسب بخار بیشتر می دهد.
 نسبت تراکم را افزایش دهید- افزایش نسبت تراکم تا یک نقطه خاص قدرت بیشتر تولید می کند. با این وجود اگر شما مخلوط سوخت و هوا را بیشتر متراکم کنید به احتمال زیاد خود به خود منفجر می شود و آتش می گیرد ( قبل از اینکه شمع ها آن را مشتعل سازند). بنزین‌هاى با عدد اکتان بالاتر تقریبا از اشتعال زودهنگام جلو گیری می کنند. به همین علت عموماً خودروهای با کارایی بالا به بنزین اکتان بالا نیاز دارند ؛ موتور انها برای دریافت قدرت بیشتر از نسبت تراکم بالاتر استفاده می کند.



? جابجایى *(8) را افزایش دهید ، جابجایی بیشتر به معنی قدرت بیشتر است چون شما می توانید با هر بار چرخش موتور بنزین بیشتری بسوزانید. شما می توانید جابجایی را با بزرگتر کردن سیلندر افزایش دهید.امکان دارد شما هنگامی که سعی کنید جابجایی(حجم) را افزایش دهید به هزینه های خرید یک موتور جدید با کارایی بالا و سوار کردن آن بر ماشینتان فکر کنید ، شاید این آسانتر و راحتر باشد.

زیرنویس مترجم :

*(1) چند راهه های دود یا هوا

*(2) فشار بالعکس

*(3) انبار? لوله اگزوز

*(4) چند راهه هایی که از چدن زبر و نا هموار ساخته نمی شوند و خمیدگی های حاد ندارند.

*(5) هوای گرم تعداد مولکول های کمتری نسبت به هوای سرد دارد یا به عبارتی جرم هوای گرم کمتر است .

*(6) اینتر کولر یا سردکن میانی شبیه یک رادیاتور است ، که از لوله های ورودی بزرگ برای جریان ورودی و استفاده از آب یا هوای بییرونی جهت دار شده که بر روی لوله های ورودی رفته و دمای آن را کاهش می دهند . وقتی که از اینترکولر استفاده می شود هم قدرت افزایش می یابد و هم مصرف سوخت بهینه می شود.

*(7) اشاره به اینرسی و شتابی که پیستون در یک جهت می گیرد

*(8) جابجایی یک اصطلاح است ، منظور حجمی از هوا و سوختی است که از نقط? مرگ پایینی تا نقط? مرگ بالایی وجود دارد ؛ اینجا افزایش کورس مطرح نیست یعنی طول شاتون را تغییر نمی دهیم هرچند که این کار نیز موثر است.

   
+ ۱۳۸۹/۱۰/۱۲

لامبورگینی و ناگفته هایش !!
لامبورگینی شرکتی ایتالیائی و سازنده خودروهای اسپورت می باشد. دفتر مرکزی این شرکت در دهکده ای کوچک به نام سن آگاتا بولونیز در نزدیکی بولونیا در کشور ایتالیا قرار دارد.

این شرکت در سال 1963 توسط فراچیو لامبورگینی که دارنده یک کارخانه تراکتور سازی موفق داشت تاسیس شد.
لامبورگینی هم اکنون تابع شرکت آلمانی آیودی آ جی که خود تابعه شرکت فولکس واگن است می‌باشد.

تاریخچه
Ferrucio Lamborghini در سال 1916 در شمال شهر Bolonga واقع در ایتالیا متولد شد.
او تحصیلات خود را در زمینه اتومبیل های صنعتی كشاورزی به پایان رساند و سپس وارد ارتش شد و در قسمت نیروی هوایی مشغول به كار گشت.

 او عاشق اتومبیلهای سریع بود و رویای سرعت در سر می پروراند.وی در سال 1947 به تقویت یك اتومبیل Fiat پرداخت و در سال 1948 با این اتومبیل در یك مسابقه Mille Miglia شركت كرد.

در سال 1949 لامبورگینی كمپانی خود را تاسیس كرد.این كمپانی كار خود را با تولید سیستمهای هوائی گرمازا و سرمازا آغاز نمود.

رویای ساخت اتومبیل باعث شد تا در سال 1963 تصمیم به ساخت اتومبیلهای مدرن بگیرد.

اولین اتومبیل او 350GTV نام داشت كه این مدل از یك موتور V12 به حجم 3500cc استفاده میكرد.این اتومبیل در نمایشگاهی در شهر تورین به نمایش گذاشته شد و از سال 1964 تولید آن آغاز گشت. كمپانی در سال 1963 تمام قطعات مورد نیاز اتومبیلهایش را در داخل كارخانه خود تولید میكرد.

در سال 1964 Lamborghini گیرباكس پنج دنده ZF را ارائه نمود كه این گیرباكس یكی از بهترین گیرباكس های ساخته شده تا آن زمان محسوب میشود.

در نوامبر 1965مدل Miura P-400 در شهر تورین ساخته شد و این اتومبیل با یك مدل به نام 400-Gt با حجم موتور 4000cc پشتیبانی شد.در این زمان لامبورگینی به عنوان یك رقیب بسیار جدی برای كمپانی Ferrari مطرح بود.
اتومبیل Marzal با یك موتور شش سیلند به حجم 2000cc در سال 1967 ساخته شد.اگر چه این مدل در تعداد انبوه تولید نشد اما راه را برای تولید مدل Espada كه یك اتومبیل 4 سرنشینه بود هموار كرد و این اتومبیل در سال 1968 به بازار عرضه شد و در سال 1970 مدل Jarama جایگزین این اتومبیل گشت.

در سال 1971 V8 Urraco با حجم 2500cc اولین اتومبیلی بود كه لامبورگینی برای ورود به بازار اتومبیلهای اسپورت كوچك تولید كرد.اما این اتومبیل جذابیتی مانند دیگر محصولات این شركت نداشت.

یكی از مدلهای موفق و بسیار سریع Lamborghini به نام That's it در سال 1973 به بازار عرضه شد.در سال 1972 Ferrucio Lamborghini تصمیم گرفت تا خود را بازنشسته كند و كنترل كمپانی خود را به Georgs Henry Rosetti سپرد. بعدها Rosetti قسمتی از كمپانی را به یكی از دوستان خود به نام Leimer واگذار كرد.

فروچیو لامبورگینی درسال 1993٬ یعنی سی امین سالگرد تاسیس کمپانی دار فانی را وداع گفت. دوره ی روزتی و لایمر روزتی و لایمر نتوانستند موقعیت لامبورگینی رو به دوران درخشش کمپانی برگردونند٬حتی با ...تاش فروش خوبی کسب کردند ولی پولی برای خرید مواد مورد نیاز ساخت ماشین نداشتند٬تعدادی از خریدارها مجبور بودند بیش از 2 سال برای تحویل ماشینشون صبر کنند.

 فرصتی مناسب برای عرض اندام زمانی که BMW برای ساخت مدل M1 از لامبورگینی کمک و همکاری گرفت پیش امد٬ولی لامبورگینی نتوانست در حد انتظار عمل کند و BMW ادامه ی پروژه را جایی دیگر ادامه دادورشکستگی شرایط برای ادامه ی حیات کمپانی سخت به نظر می رسید و روزتی و لایمر برای فروش شرکت تلاش می کردند٬ولی از پسش بر نیومدند و در جریان سالهای 1978-1977 بخش خودروسازی لامبورگینی توسط دادگاه رسما اعلام ورشکستگی کرد.

در سال 1978 کمپانی بوسیله ی دکتر الساندرو آرتزی اداره می‌شد که توسط دادگاه برای سرپا نگه داشتن شرکت و پرداخت دستمزد کارکنان منصوب شد.همزمان او تلاش می‌کرد تا خریداری مناسب و لایق برای این خودروساز افسانه ای پیدا کند٬لامبورگینی دوباره نام ایتالیا را مانند فراری مشهور کرده بود٬پس مهم بود که از نابود شدنش جلوگیری کند.
 
دکتر آرتزی از مسئول بخش فنی سابق مزراتی برای سازماندهی پروژه ی Countach S و Jalpa(خالپا) دعوت کرده بود. در سال 1979 کمپانی توسط صادرکنندگان لامبورگینی به آلمان اداره می‌شد٬در این زمان شرکت بر روی تبدیل فیات 127 به ورژن آفرود کار می‌‌کرد تا فقط شرکت زنده بماند و کارکنان کمپانی را ترک نکنند.
 

در سال 1981 مدل Jalpa با حجم موتور 3500cc ارائه شد.در سال 1985 موتوری با حجم 5200cc و قدرت 455hp توسط این كمپانی به بازار عرضه شد.موضوع قابل توجه در این موتور وجود 4 سوپاپ در هر سیلندر بود.
این كمپانی بعدها تحت نظر Chrysler در آمد و تولیدات خود را با عرضه اتومبیل LM002 كه یك موفقیت بزرگ بود ادامه داد.

از دیگر اتومبیلهای آن میتوان به مدل Diablo با حجم موتوری معادل 5700cc و قدرتی در حدود 492bhp اشاره كرد.
تولید اتومبیلهای رویایی این شركت از 350 دستگاه در سال 1989 به 2500 دستگاه در سال 1994 رسید.این كمپانی همچنان یكی از بهترین تولید كنندگان اتومبیلهای اسپورت در جهان است.

   
+ ۱۳۸۹/۱۰/۱۲

تولید ماشین مزدا با مصرف 3.3 لیتر بنزین در 100 کیلومتر
مزدا تلاش کرده با تمرکز روی بهبود بهره‌وری موتورهای بنزینی و کاهش وزن بدنه در مزدا2 به رکورد تازه‌ای برای بهره‌وری مصرف سوخت دست پیدا کند. این موتور حتی از انرژی پیوندهای بنزین هم استفاده خواهند کرد

استقبال بریتانیا از امیر قطر و همسر ایرانی الاصلش + تصویر| HiPersian.Com

سال آینده، مزدا خودروی جدید Demio را به بازار ژاپن وارد خواهد کرد. این اتومبیل که بنزین سوز است، مصرفی برابر 3.3 لیتر در هر صد کیلومتر )براساس استاندارد ژاپن) خواهد داشت و می تواند به سادگی با رقبای ترکیبی موفقی مانند تویوتا پریوس برابری کند.

کاهش وزن این اتومبیل در کنار تغییرات متعددی در موتور آن باعث شده بهره وری سوخت به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند.

البته مصرف این مزدا درکشورهای دیگر مانند ایالات متحده به دلیل شرایط متفاوت، بالاتر خواهد بود و به تغییراتی اختصاصی نیاز خواهد داشت.

در موتور دمیو که در دیگر کشورهای جهان مزدا2 نامیده خواهد شد، این افزایش بهره وری 30درصدی سوخت از تراکم بیشتر ترکیب هوا و بنزین در موتور به همراه تغییراتی در اگزوز، برای خروج سریع تر گازها و کاهش وزن بدنه و شاسی ناشی شده است.

علاوه بر این در طراحی مجدد گیربکس و بخشی از قسمت های داخلی اتومبیل از فولاد مقاوم در برابر تنش و کشش استفاده شده است.

در واقع مزدا تلاش کرده به جای استفاده از موتورهای ترکیبی و تحمیل هزینه سنگین موتورهای الکتریکی به مشتریان روی بهبود بهره وری موتورهای بنزینی که بیش از 50 سال است بدون تغییر مانده اند، تمرکز کند

به گزارش تکنولوژی ریویو، بزرگ ترین تغییر تازه در موتور دمیو به افزایش تراکم ترکیب بنزین و هوا در موتور این اتومبیل برمی گردد.
 
http://www.irannaz.com/news_cats_36.html

استقبال بریتانیا از امیر قطر و همسر ایرانی الاصلش + تصویر| HiPersian.Com

این نسبت در اغلب موتورهای بنزینی 1 به 10 است که در این اتومبیل به 1 به 14 رسیده است. این نسبت تاکنون تنها در موتورهای دیزلی ممکن بوده و به دلیل احتراق زودرس و خطرات ناشی از آن در موتورهای بنزینی استفاده نشده است. اما مطابق اعلام مزدا، ابداعات و سیستم منحصر به فرد این شرکت این مشکل را حل کرده است.

در این سیستم از پاشش مستقیم سوخت به درون محفظه احتراق استفاده خواهد شد که مانع از رسیدن سوخت به دیواره ها و در نتیجه سرد ماندن این محفظه می شود و خطر احتراق زودرس را کاهش خواهد داد.

علاوه بر این در طول و شکل لوله های اگزوز تغییراتی ایجاد شده تا سرعت خروج گازهای خروجی افزایش پیدا کند. خروج این گازهای داغ نیز به سرد ماندن فضای داخلی کمک خواهد کرد. البته برای پایین نگه داشتن انتشار گازهای گلخانه ای توسط این موتور تغییراتی نیز در زمان احتراق و شکل پیستون ها باید ایجاد شود.

نکته جالب توجه دیگر استفاده از انرژی پیوند در مولکول های بنزین است. مطابق تحقیقات این شرکت این پیوندها در تراکم خاصی می شکنند و انرژی تولید می کنند. زمان احتراق بلافاصله پس از شکستن این پیوندها پیش بینی شده است.

با توجه به استانداردهای متفاوت خودرو در ایالات متحده و لزوم تغییراتی در بدنه و موتور، پیش بینی می شود مزدا2 در نهایت بتواند به مصرف 4 تا 4.7 در هر 100 کیلومتر در جاده های این کشور برسد و با توجه به مصرف سوخت 4.7 در 100 کیلومتر تویوتا پریوس به علاوه هزینه های ناشی از شارژ موتور الکتریکی و قیمت اولیه بالاتر، جای این اتومبیل را در بازار این کشور بگیرد.

   
+ ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
این یک خودرو است که خودش رانندگی می کند و بخشی از یک پروژه گوگل است که می خواهد خودروهایی با هوش مصنوعی ایجاد کند تا خودشان کار رانندگی را انجام دهند. ‏

اتوموبیل های بدون راننده سال ها از آرزوهای انسان بوده است و شرکت های خودرو سازی بزرگ مدت ها است که روی این امکان کار می کنند. اما به نظر می رسد گوگل هم در این بخش بی کار نبوده و به گفته طراحان این خودرو، طی ۸ سال آینده می توان منتظر این اتوموبیل ها در بازار بود. ‏

به گفته مهندسان گوگل زمانی که این امکان فراگیر بشود ظرفیت جاده ها و خیابان ها هم افزایش پیدا می کند. چرا که ربات های کنترل کننده خودرو با فاصله کم از همدیگر حرکت می کنند و این کار باعث بالا رفتن ظرفیت جاده ها می شود. علاوه بر این آنها معتقد اند که ربات ها نسبت به انسان سریع تر عکس العمل نشان می دهند و سنسور های مناسب به آنها اجازه می دهد که اطراف خودرو را به صورت ۳۶۰ درجه ببینند. علاوه بر این ربات راننده هیچ وقت خوابش نمی گیرد و هنگام رانندگی پیامک ارسال نمی کند! ‏

گوگل تا به حال به صورت مخفیانه مشغول تست این خودروها بوده اما حالا ماجرا علنی شده است. روزنامه نگار نیویورک تایمز یکی از انها را از نزدیک مشاهده کرده است. اتوموبیل به مجموعه مختلفی از سنسورها مجهز است و به خوبی در جاده ها و ترافیک حرکت می کند. ‏

خودرو در هر خیابان و جاده محدودیت های حداکثر سرعت را رعایت می کند. چون که حداکثر سرعت هر خیابان و جاده را در مجموعه اطلاعاتش دارد. این اتومبیل پشت چراغ قرمزها و علامت های ایست، متوقف می شود. علاوه بر این وضعیت اتومبیل را به سرنشین اعلام می کند. ‏

در حال حاضر برای تامین امنیت یک راننده هم در اتومبیل حضور دارد تا هر زمان لازم باشد کنترل خودرو را به دست بگیرد. اگر یک دکمه را فشار بدهید، فرمان را بچرخانید و یا روی پدال ترمز فشار بدهید کنترل خودرو از حالت خودکار خارج می شود. ‏

به نظر می رسد که فاصله چندانی با راحت شدن از دست رانندگی نداریم. و احتمالا باید منتظر اتوموبیل گوگل هم باشیم چرا که هوش مصنوعی برای رانندگی خودکار بیشتر از مهندسان نرم افزاری گوگل بر می اید تا شرکت های خودرو سازی. کافی است چند سالی صبر کنیم.


   
+ ۱۳۸۹/۱۰/۱۲

 
 
.
 

   
+ ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
 



   


   


   


   


   


   


   


   


   


   


   


   


   


   


   


   


   


   


   


   


   


   


   


   


   


   



   


   


   


   


   


   


   


   

   
+ ۱۳۸۹/۱۰/۱۲

مستر پیبلس (Mr. Peebles ) کوچک ترین گربه جهان است.که موسسه رکوردهای جهانی گینس نیز این گربه را به عنوان کوچکترین گربه جهان با ۲ سال سن،یک کیلوگرم وزن و ۱۵ سانتی متر بلندا پذیرفته است. این گربه به طور کامل در یک لیوان ۲۰۰ میلی گرمی جا میشود.مستر پیبلس کوچک که حالا یک ستاره شده در گذشته زندگی بدی داشته و صاحب قبلی اش او را دوست نداشته چون که خیلی کوچک بوده.

مستر پیبلس :: Mr. Peebles

مستر پیبلس :: Mr. Peebles

مستر پیبلس هم اکنون با دکتر Donna Sassman در ایالت ایلی‌ نویز در ایالت‌ متحده‌ امریکا زندگی می کند. وی میگوید من در خانه ای  در حال واکسن زدن به سگی بودم که این گربه با نمک را دیدم و از صاحبش پرسیدم آیا میتونم  اون را داشته باشم و اون پذیرفت و گربه را به من داد.

دکتری در کلینیک دامپزشکی می گوید مستر پیبلس دارای اختلال ژنیتیکی میباشد و تا مدتها  انتظار میرود بتواند عنوان کوچکترین گربه جهان را نگه دارد.زیرا مستر پیبلس از سن نرمالی که  گربه ها به رشد کامل میرسند گذشته است.

دکتر Donna Sassman میگوید من هنوز مجبورم روزی ۴ وعده غذا به او بدهم تا با این کار وزنش را حفظ کنم.او میگوید من اون را بین خودم و شوهرم گذاشته و او در بالای بازو های من میخوابد،و هنگامی که هوا سرد است او برروی گردن من میخوابد.و یکی از بهترین عادت های گربه کوچولو آمدن روی چانه من و لیسیدن و بوسه دادن به من است.

مستر پیبلس :: Mr. Peebles

مستر پیبلس :: Mr. Peebles

جالب است بدانید کوچک ترین نژاد گربه های جهان نژاد سنگاپوریست.


   
+ ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
کوچک ترین روزنامه جهان در اندازه ۲۲*۳۲ میلیمتر در روز جشن رکورد های جهانی گینس در شهر West Horsley در ایالت Surrey در بریتانیا توسط روزناهه first news منتشر شد .

کوچک ترین روزنامه جهان :: world's smallest newspaper

کوچک ترین روزنامه جهان :: world's smallest newspaper

همچنین روزنامه ی دیلی بنر چاپ شهر رزبرگ در ایالت اورگون در آمریکا که دو نسخه موجود آن در یکم و دوم فوریه ۱۸۷۶ در اندازه ی ۷/۶ سانتی متر در ۹/۵ سانتی متر بود.نیز جز کوچک ترین روزنامه ها در جهان بود.

همچنین نشریه ای با نام پاسخ به نامه ها که در ۱۸۸۸ در لندن به چاپ می رسید در اندازه ی ۹ در ۱۱ سانتی متر بود.


   

درباره وبلاگ

کافه فان / Cafefun.ir
سایت اطلاعات عمومی و دانستنی ها

موضوعات

تبليغات

.:: This Template By : web93.ir ::.

برچسب ها: اطلاعات عمومی ، آموزش ، موفقیت ، ازدواج ، دانستنی ، گیاهان دارویی ، تعبیر خواب ، خانه داری ، سخن بزرگان ، دانلود ، بازیگران ، روانشناسی ، فال ، اس ام اس جدید ، دکتر شریعتی ، شاعران ، آموزش یوگا ، کودکان ، تکنولوژی و فن آوری ، دانلود ، تحقیق ، مقاله ، پایان نامه ، احادیث ، شعر ، رمان ، عکس ، قرآن ، ادعیه ، دکوراسیون ، سرگرمی ، اعتیاد ، کامپیوتر ، ترفند ، ورزش ، کد آهنگ ، مقالات مهندسی ، طنز ، دانلود کتاب ، پزشکی ، سلامت ، برنامه اندروید ، زنان ، آشپزی ، تاریخ ، داستان کوتاه ، مدل لباس ، مدل مانتو ، مدل آرایش