+ ۱۳۸۹/۱۱/۱۸
از القاب حضرت مهدى (ع) است. به حضرت، ولي عصرگفته اند چون ولايت دارد بر "عصر" و زمان، و مقدَم است بر زمان. پس حضرت بر خودِ زمان نيز امام است و نه فقط اثرپذير نيست، كه تاثير در زمان مى كند.

در بعضى روايات آمده كه منظور از عصر در سوره والعصر" عصر ظهور مهدى (ع) است كه در آن عصر، حق بر باطل به طوركامل غلبه مى كند. (1)

  1. تفسير الميزان


   برچسب‌ها: ولی عصر, صاحب الزمان, القاب امام زمان
   
+ ۱۳۸۹/۱۱/۱۸

  از نام هاى حضرت مهدى است كه در قرآن ذكر شده است.

روايت شده است از حضرت صادق (ع)كه فرمودند: در آيه شريفه، هُدىَ للمتقين الذين يومنونَ بالغيب(1)متقين شيعيان على بن ابى طالب (ع)هستند، واما غيب، او غايب است و شاهد بر اين، قول خداوند تبارك و تعالى است كه فرمود: "مى گويند چرا فرو فرستاده نشده براى او آيتى از پروردگارش پس بگو نيست غيب، مگر خداى را. پس منتظر باشيد(2) به درستى كه من با شما از منتظرانم (3) يعنى بر آمدن آن غيب از آيات خداوندى است. در تفسير آيه شريفه الذين يومنون با لغيب ، آمده است كه غيب سه روز است: روز رجعت، روز قيامت و روز قيام قائم (ع)(4).

  ا. سوره بقر2 و 3.

2. سوره يونس20.

3. نجم الثاقب، باب دوم.

4. الزام النا صب " ج 2؟ ص 340.


   برچسب‌ها: غیب, مهدی
   
+ ۱۳۸۹/۱۱/۱۸
يعنى ستاره هاى سياه كه در برابر شعاع آفتاب پنهان مى شوند. روايت است از امام باقر(ع) در تفسير دو آيه شريفه:فلا اقسِمُ بالخنس الجوار الکنس كه فرمود: مراد از آن، امامى است كه غايب شود در سنه 260 وسپس ظاهر شود مانند شهاب درخشان در شب تاريك. (1)

  1. نجم الثاقب باب دوم.


   
+ ۱۳۸۹/۱۱/۱۸
به حضرت مهدى (ع)اطلاق مى شود.

قرآن مى گويد: واشرقت الارض بنور ربها. حديث مى فرمايد: نور الرب، حضرت حجت (ع)است و تحقق اين آيه، در وقت ظهور حضرت است.

نيز در ذيل آيه مباركه يهدى الله لنوره من يشاء، معصوم مى فرمايد: نوره مراد امام زمان (ع) است.

بنابراين وقتى هر دو آيه درباره حضرت حجت(ع)است، يعنى در عصر ظهور حضرت، "اشرقت الارض نور ربها" همه بايد از اين نور استفاده كنند، اما در عصر غيبت اين گونه نيست، بلكه "يهدى الله لنوره من يشاء، بعضى از نور حضرت استفاده مى كنند و بايدكارى كردكه رمز من يشايى پيدا شود(1)

  1. برگرفته ازكلام آيت الله وحيد خراسانى كه در پايان كتاب "پيام امام زمان، آمده است.


   
+ ۱۳۸۹/۱۱/۱۸
در باب فضيلت اين سوره رواياتى آمده است 0 پيامبر اكرم (ص) فرمود: هركس سوره كهف را بخواند تا هشت روز از هرگونه فتنه اى محفوظ مى ماند، واگر دجال در آن هشت روز خروج كند، خداوند او را از فتنه دجال مصون مى گرداند. (1) و در حديث ديگرى از آن حضرت آمده كه: هركس ده آيه از سوره کهف را از حفظ بخواند، فتنه دجال به او ضررى نخواهد رساند و هر كه تمام سوره را بخواند، داخل بهشت مى شود(2) و در خبر ديگرى از آن حضرت آمده كه فرمود: شما را دلالت نكنم بر سوره اى كه هنگام نزولش هفتاد هزار فرشته آن را مشايعت كردند كه عظمت آن ها بين آسمان وزمين را پركرده بود گفتند: چرا؟ فرمود: سوره اصحاب كهف هركس روز جمعه آن را بخواند، خداوند تا جمعه ديگر به اضافه سه روز او را مى آمرزد، و نورى بخشيده مى شودكه تا آسمان مى رسد واز فتنه دجال محفوظ خواهد ماند(3)

  1. مجمع البيان، ج6، ص 447.

2. همان.

3. همان


   برچسب‌ها: سوره, کهف
   
+ ۱۳۸۹/۱۱/۱۸

  از القاب حضرت مهدى(ع) است در روايات آمده است كه در آيه شريفه، والله متم نوره (1) يعنى به ولايت قائم (ع) و به ظهور آن حضرت، و در آيه واشرقت الارض به نور ربها (2) مراد، روشن شدن زمين به نور آن حضرت است.

در يكى از زيارات جامعه نيز در اوصاف آن حضرت مى خوانيم: نور الانوار الذي تشرق به الارض عما قليل روايت شده از جابر بن عبدالله انصارى كه گفت: در مسجد كوفه داخل شدم، در حالى كه اميرالمؤمنين (ع) با انگشتان مبارك خود مى نوشت و تبسم مى فرمود. گفتم: "يا اميرالمؤمنين(ع) چه چيز شما را به خنده آورده است؟ " فرمود: "عجب دارم از آن كه اين آيه را مى خواند، ولى به حق، به آن معرفت ندارد".

گفتم: كدام آيه فرمود: الله نور السموات و الارض، تا آخر مثل نوره كمشكوة،؟ "مشكوة" محمد(ص) است " فيها مصباح، منم مصباح زجاجة الزجاجة" حسن و حسين(ع) هستند. كانهاكوكب درى " على بن الحسين (ع) و "يوقد من شجرة مباركة" محمد بن على(ع) است.، زيتونه، جعفر بن محمد(ع) است. " لا شرقيه " موسى بن جعفر(ع) است. "ولا غربيه " على بن موسى الرضا(ع) است. "يكاد زيتها يضء، محمد بن على(ع) است. " لو لم تمسسه نار" على بن محمد(ع) است "نور على نور" حسن بن على (ع) ست. و "يهدى الله لنوره من يشاء" قائم مهدى (ع) است (3 )

در پاره اى از اخبار معراج آمده است كه نور آن حضرت، در عالم اظله ميان انوار ائمه (ع) مانند ستاره اى درخشان بود در بين سايركواكب (4)

  1سوره صف 8.

2 سوره زمر69

3 نجم الثاقب باب دوم

4. همان


   
+ ۱۳۸۹/۱۱/۱۸

  از القاب حضرت و به معنى روز است.

شيخ فرات بن ابراهيم در تفسير خود روايت كرده از امام باقر(ع )كه فرمود: حارث اعور عرض كرد به امام حسين(ع)كه: يابن رسول الله ا فداى تو شوم مرا از قول خداوند "والشمس و ضحيها (1) خبر ده. فرمود: "واى بر تو اى حارث اين محمد، رسول خدا است ". گفتم: "فدايت شوم معناى قول خداوند والقمر اذا تليها، (2) چيست؟ " فرمود: "اين اميرالمؤمنين، على ابن ابى طالب (ع )است كه در پى محمَد (ص) آمده. " باز گفتم: "قول خداوند والنهار اذا جليها(3) چيست؟ گفت: اين قائم آل محمد (ع) است كه زمين را از عدل و داد پر مى كند و نيز در تفسير على بن ابراهيم روايت شده از امام باقر(ع) كه فرمود: در آيه شريفه "والنهار اذا تجلى " (4) نهار" آن قائم از ما اهل بيت است كه هرگاه بر خيزد، بر دولت باطل غلبه مى كند... "

  ا. سوره شمس1

2. سوره شمس 2.

3. سوره شمس 3.

4. سوره ليل، 02

  از القاب حضرت و به معنى روز است.

شيخ فرات بن ابراهيم در تفسير خود روايت كرده از امام باقر(ع )كه فرمود: حارث اعور عرض كرد به امام حسين(ع)كه: يابن رسول الله ا فداى تو شوم مرا از قول خداوند "والشمس و ضحيها (1) خبر ده. فرمود: "واى بر تو اى حارث اين محمد، رسول خدا است ". گفتم: "فدايت شوم معناى قول خداوند والقمر اذا تليها، (2) چيست؟ " فرمود: "اين اميرالمؤمنين، على ابن ابى طالب (ع )است كه در پى محمَد (ص) آمده. " باز گفتم: "قول خداوند والنهار اذا جليها(3) چيست؟ گفت: اين قائم آل محمد (ع) است كه زمين را از عدل و داد پر مى كند و نيز در تفسير على بن ابراهيم روايت شده از امام باقر(ع) كه فرمود: در آيه شريفه "والنهار اذا تجلى " (4) نهار" آن قائم از ما اهل بيت است كه هرگاه بر خيزد، بر دولت باطل غلبه مى كند... "

  ا. سوره شمس1

2. سوره شمس 2.

3. سوره شمس 3.

4. سوره ليل، 02


   برچسب‌ها: قرآن, سوره, شمس
   
+ ۱۳۸۹/۱۱/۱۸

  وقتى از امام هفتم تفسير آيه "و اسبغ عليکم نعمه ظاهرة و باطنه، (1) را پرسيدند، فرمود: نعمت ظاهر، امام ظاهر و نعمت باطن، امام غائب است.

پرسيده شد: آيا در ميان شما كسى هست كه غائب شود، فرمود آرى، اوكسى است كه شخصاً از ديدگان غائب مى گردد، ولى يادش از دل هاى مؤمنان نمى رود. او دوازدهمين ما ائمه است، خداوند هر مشكلى را براى او آسان مى كند و هرگردن كشى را به وسيله او سركوب مى نمايد... ".(2)

علاوه بر اين كه وجود حضرت، نعمت است، آن چه از نعمت هاكه بندگان در آن غوطه ورند از نعمت هاى ظاهرى و باطنى همه به بركت وجود شريف حضرت حجت (ع) است.

امام صادق (ع) در تفسير آيه شريفه ثم لتسئلن يوم عن النعيم، (3) مى فرمايد: نعيم ما هستيم (4)

وجود امام، عظيم ترين نعمت هاى الهى است، زيراكه اصل ساير نعمت هاى ظاهرى و باطنى است و از اين جا است كه در روايات آمده كه همه مردم روز قيامت درباره نعيم مورد سؤال قرار مى گيرند.

البته نعمت هاى آن حضرت در زمان ظهورش نيز ويژگى خاصى دارد. (5) چنان كه اخبارى در اين باره وارد شده است.

پيامبر اكرم (ص) فرمود: امت من در زمان مهدى به نعمتى متنعم خواهند شدكه هيچ گاه به مثل آن متنغم نگشته اند. آسمان باران رحمتش را بر آن ها مى بارد و زمين هيچ گياهى را رها نمى كند، مگر اين كه آن را برآورد (6)

حضرت امير (ع) در تفسير آيه مباركه: الم تر الذين بدلوا نعمة الله کفرا (7) آيا نديدى آنان راكه نعمت الهى را به كفر بدل ساختند، فرمود: ما آن نعمت هستيم كه خداوند بر بندگانش عنايت كرده و به سبب ما رستگار مى گردند آنان كه روز قيامت رستگار مى شوند (8)

پس خود حضرت مهدى (ع) نعمت است و از آن جاكه شكر نعمت واجب است، شيعيان بايد شكر نعمت حضرت را چنين به جا بياورند: 01 شناخت قلبى و معرفت اين نعمت والاى الهى 2. بيان كردن فضايل و نشر دلايل آن بزرگوار 03 صدقه دادن براى سلامتى وجود آن حضرت 4. تقرب جستن به آستانه او با انجام دادن كارهايى كه مورد پسند و مايه نزديك شدن به درگاهش است 05 اهتمام به دعاهاى خالصانه براى تعجيل فرج آن حضرت (9)

  1. سوره لقمان20

2. مهدى موعود على دوانى ص 199.

3. سوره تكاثر8

4. تفسير برهان ج4س503

5. مكيال المكارم، ج 1 ص 292.

6. بحار الانوار ج51ص83

7. سوره ابراهيم 28

8. اصول کافي ج1 ص 217

9. مکيال المکارم ج1 ص 363


   برچسب‌ها: سوره تكاثر
   
+ ۱۳۸۹/۱۱/۱۸

  عنوان دسته اى از سوره هاى قرآن كريم است كه با تسبيح خداوند آغاز مى شود.

اين سوره ها عبارتند از: بني اسرائيل ، حديد، صف، حشر, جمعه، تغابن واعلی

اما م باقر(ع) در باب فضيلت اين سوره ها فرمود: هركس همه مسبحات را پيش از آن كه بخوابد، تلاوت نمايد، نمى ميرد تا حضرت مهدى (ع) را درك كند و چنان چه مرد، در پناه و همسايگى رسول خدا(ص) خواهد بود(1)

  1. ثواب الاعمال ص148 .

   برچسب‌ها: مسبحات
   
+ ۱۳۸۹/۱۱/۱۸

  دو باغ سبز ر سيراب كه از فرط سبزى به سياهى مى زند.

اَيه اى است از سوره مباركه الرحمن.

يونس بن ظبيان می گويد: از امام صادق تأويل اين اَيه را پرسيدم. فرمود: "باغ ماى درخت خرما در عصر ظهور مهدى ، يا قبل از ظهور اَن حضرت بين مكه و مدينه به هم گسسته مى شوند". (1)

  1. امام مهدى از ولادت تا ظهور سيد محمد كاظم قزوينى ص 282

   برچسب‌ها: سوره الرحمن
   

درباره وبلاگ

کافه فان / Cafefun.ir
سایت اطلاعات عمومی و دانستنی ها

موضوعات

تبليغات

.:: This Template By : web93.ir ::.

برچسب ها: اطلاعات عمومی ، آموزش ، موفقیت ، ازدواج ، دانستنی ، گیاهان دارویی ، تعبیر خواب ، خانه داری ، سخن بزرگان ، دانلود ، بازیگران ، روانشناسی ، فال ، اس ام اس جدید ، دکتر شریعتی ، شاعران ، آموزش یوگا ، کودکان ، تکنولوژی و فن آوری ، دانلود ، تحقیق ، مقاله ، پایان نامه ، احادیث ، شعر ، رمان ، عکس ، قرآن ، ادعیه ، دکوراسیون ، سرگرمی ، اعتیاد ، کامپیوتر ، ترفند ، ورزش ، کد آهنگ ، مقالات مهندسی ، طنز ، دانلود کتاب ، پزشکی ، سلامت ، برنامه اندروید ، زنان ، آشپزی ، تاریخ ، داستان کوتاه ، مدل لباس ، مدل مانتو ، مدل آرایش