+ ۱۳۸۹/۱۱/۱۸
سفره آراسته به طعام را گويند.

در روايت است كه وقتى حضرت مهدى (ع) ظهور مى كند، زيورهاى بيت المقدس، تابوت سكينه، مائده بنى اسرائيل و را بيرون مى آورد.

همچنين يك قفيز (1) از "من "كه براى بنى اسرائيل فرود آمده بود بيرون مى آورد، در حالى كه از شير سفيدتر است(2)

هنگامى كه ياران خاص عيسى(ع) گفتند: اى عيسى بن مريم آيا خداى تو مى تواند، خوانى را از آسمان بر ما فرود آورد، عيسى (ع) گفت: از خدا بترسيد و پس از آن همه آيات و بينات، بهانه نگيريد. اگر به راستى ايمان آورده ايد؟ گفتند: مى خواهيم از آن بخوريم و دلاهاى مان يك جهت شود و بدانيم كه تو در دعوى رسالتت به ما راست گفتى و بر آن گواه باشيم.

عيسى (ع) گفت: بار پررودگارا سفره اى را از آسمان فرو فرست كه ما را و مردمان پس از ما را، عيد بود و از سوى تو نشانى باشد و تو بهترین روزى دهندگانى خداوند فرمود: من آن را به شما خواهم فرستاد، ولى پس از آن، اگركسى كافرگشت وى را عذابى كنم كه هيچ كس را آن چنان عذاب نكرده باشم (3) دانشمندان در اين مائده اختلاف كرده اند كه آيا فرود آمده يا نه "حسن " ومجاهد گفته اندكه نازل نشد و حواريون، پس از آن كه آن شرط سخت و سنگين را مترتب بر آن دانستند، از خواسته خود دست برداشتند، ولى صحيح آن است كه مائده نازل شد اول بهدليل اين كه خداوند فرمود: "انى منزلها" و وعده خدا تخلف ناپذير است، دوم به دليل ديگر اخبار مستفيضه كه از پيامبر(ص) و تابعين در اين باره آمده است 0 دركيفيت آن نيز اختلاف است .

از عمار ياسر از حضرت رسول(ص) آمده كه آن مائده، نان وگوشت بوده است.

ابن عباس گفته: حضرت عيسى (ع) به آنان گفت: سى روز روزه بداريد، آن گاه هر چه از خدا بخواهيد شما را مى دهد. آنان روزه را به انجام رساندند و ملائكه، هفت گرده نان و هفت ماهى آوردند و همه مردم از آن خوردند تا سير شدند.

اين قول از امام باقر(ع) نيز نقل است. قتاده گفته است كه: هر صبح و شام، آن مائده بر ياران عيسى (ع) نازل مى شد (4)

  ا. قفير واحد وزن و معادل 90 رطل عراقى است

2. الزام النا صب، ج 2 ص 299.

3. سوره مائده، 112.

4. معارف و معاريف ج 9 ص 3.


   برچسب‌ها: سوره مائده
   
+ ۱۳۸۹/۱۱/۱۸
از القاب حضرت مهدى (ع) و به معناى آب روان در زمين است (1) .

در قرآن آمده است:قل ارايتم ان اصبح ماؤکم غورا فمن ياتيکم بماء معين (2) بگو اگر آب هاى سرزمين شما فرو رفت، چه كسى براى شما آب روان مى آورد؟

از امام رضا(ع) درباره اين آيه سؤال شد، حضرت فرمودند: "مأوكم يعنى ابوابكم "كه مراد از آن امامان هستندكه هركدام ابواب الهى بين او و خلق اويند (3). اگر هركدام از اين درهاى رحمت الهى بسته شود، سرچشمه حيات معنوى انسان بسته مى شود.

امام محمد باقر(ع) نيز در تأويل آيه محل بحث مى فرمايد: آين آيه درباره امام قائم (ع) نازل شده است. مي گويد : اگر امامتان از شما غايب گردد و ندانيدكجاست چه كسى براى شما امام مى فرستد كه اخبار زمين و آسمان و حلال و حرام خدا را براى شما بياورد 0

سپس فرمود: سوگند به خدا، تأويل اين آيه نيامده و سرانجام خواهد آمد (4)

در روايتى است كه عمار از پيامبر اكرم (ص) سؤال كردكه مهدى كيست؟ حضرت فرمودند: اى عمار خداوند تبارك و تعالى با من پيمان بسته كه از صلب حسين، نه امام بيرون آورد، و نهمين آن ها از مردم پنهان مى شود 0 سپس همين آيه را تلاوت كردند و فرمودند: غيبتى طولانى دارد، به گونه اى كه گروهى از عقيده شان بر مى گردند وگروه ديگر ثابت قدم مى مانند 0 پس وقتى آخر الزمان شود، خروج كند و دنيا را پر از قسط و عدل مى كند، همان طوركه از ظلم و جور پر شده است. بنابر اين ظاهر آيه مربوط به آب جارى است كه مايه حيات موجودات زنده است و باطن آيه مربوط به امام علم و عدالت جهان گستر اوست كه آن نيز مايه حيات جامعه انسانى (5)

اما وجه تشبيه آب به امامان معصوم اين است كه همان طوركه آب رحمت الهى و مايه حيات مادى انسان ها است و بدون آب نمى توان زندگى كرد، امامان معصوم نيز رحمت خداوند و وسيله اى براى وجود حيات روحانى انسان ها و سلامت جامعه اند.

به همين جهت در حديثى است كه ابو حمزه از امام صادق (ع) سؤال كرد: آيا زمين بدون امام باقى مى ماند؟ حضرت فرمود: اگر زمين بدون امام باشد، آن را فرو مى برد (6) آب وسيله اى براى زدودن پليدى هاى درونى و شرك و جهل وگناه اند 0 آب با فرو رفتن در زمين در آن ذخيره مى شود تا با برنامه ريزى دقيق موجودات زنده از آن بهره مند شوند. حضرت مهدى (ع)، نيز با غيبت خود ذخيره اى براى جهانيان است تا با ظهور خود در موقع مناسب، دنيا با بهره گيرى از وجودشان، راه تكامل و معنويت را پيش بگيرد و مردم به سعادت برسند 0

البته بايد توجه داشت كه آب پنهان در زمين، بدون تلاش و تحمل رنج و زحمت به دست نمى آيد. هرگاه انسان احساس تشنگى كند و در زمين، آبى براى آشاميدن نيابد، براى رسيدن به آب هاى زيرزمينى به حفر چاه و قنات مى پردازد. ظهور حضرت مهدى (ع) نيز زمانى تحقق مى يابدكه مردم مشتاق عدالت شوند و با تلاش خود مقدمات آن را فراهم كنند. در اين ميان فقط مؤمنان واقعى هستندكه فقدان وجود آن حضرت را احساس مى كنند و تشنه وصال اويند. همچنان كه امام رضا(ع) مى فرمايد: چه بسيارند مؤمنان اندوهگين و بسيار تشنه كه هنگام فقدان آن آب روان غمناك هستند (7).

  1. نجم الثاقب باب دوم

2. سوره ملک 30

3. بحار الانوار ج24ص100

4. تفسيرنورا لثقلين ج 5؟ ص 387.

5. تفسير نمونه ج24ص360

6. كافى، ج 1، ص 179.

7. بحار الانوار ج52ص289


   برچسب‌ها: سوره ملك
   
+ ۱۳۸۹/۱۱/۱۸
آيات متعددى در قرآن كريم وارد شده كه پيشوايان دينى آن ها را به وجود مقدس حضرت مهدى (ع) وظهور مبارك آن حضرت تفسير وتأويل كرده اند .

برخى كتب، نزديك به يكصد و چهل آيه از قرآن كريم را به استناد احاديث فريقين، بر امام مهدى (ع) تطبيق كرد ه اند. (1)

ما در اين جا تعدادى از آيات مهدوى قرآن را مى آوريم:

. سوره بقره

- آيه 2 و 3: هدی للمتقين الذين يومنون بالغيب

امام صادق (ع) در تفسير اين آيه فرمودند: متقين، شيعيان على بن ابى طالب هستند وغيب، حجت غايب است. (2)

- آيه 124: وَ إذِ ابتلي ابراهيم ربه بکلمات فاتمهن ؟ يعنى: هنگامى كه حضرت ابراهيم را پروردگارش به وسيله كلماتى آزمود، پس آن ها را به انجام رسانيد.

راوى مى گويد: درباره اين آيه مباركه از امام صادق (ع) پرسش كردم، حضرت فرمود: اين همان كلماتى است كه حضرت آدم (ع) از پروردگار خود دريافت نمود. پس توسط آن كلمات به پيشگاه پروردگار توبه كرد و خداوند توبه اش را پذيرفت.

جريان توبه چنين بودكه حضرت آدم (ع) عرض كرد: اى خداى من از تو مى خواهم كه به واسطه محمد وعلى وفاطمه وحسن وحسين (ع) توبه مرا بپذيرى پس خداوند توبه او را پذيرفت كه او بسيار توبه پذير و مهربان است ".

راوى مى گويد: پرسيدم مقصود از "فا تمهن " در آيه چيست حضرت فرمود: )مقصود اين است كه خداوند آن ها را تا قائم مهدى (ع) به اتمام رسانيد ودوازده امام (ع) راكه نه تن آنان از فرزندان حسين (ع) مى باشند، براى او بيان فرمود (3)

- آيه 155:و لنبلونکم بشيء من الخوف والجوع ... يعنى: ما شما را به چيزهايى از قبيل ترس وگرسنگى وكاستى در اموال وجان ها و محصولات مى آزماييم، و مژده بده به آن ها كهشكيبا وثابت قدم هستند. امام صادق (ع) در تفسير اين آيه فرمود: "پيش از آمدن قائم (ع) علامت هايى براى امتحان مؤمنين خواهد بود" عرض كردم آن علامت ها چيست؟ فرمود:بيمارى هاى گوناگون كه سبب ترس و دلهره است وبالا رفتن نرخ ها كه سبب گرسنگى است وكاهش در اموال و جان ها كه قحطى ومرگ ومير فراوان است ونقص در محصولات كه به نيامدن باران است. پس در آن موقع به آن هاكه در عقيده به ما ثابت مى مانند، مژده بده " آن گاه فرمود: "اين تأويل آيه است وهيچ كس جز آن هاكه راسخ در علم اند، تأويل آن را نمى دانند وماييم راسخان در علم " (4)

. سوره آل عمران

- آيه83 افغير دين الله يبغون وله اسلم من في السماوات ...؟ يعنى: آيا جز دين خدا را مى جويند؟ با آن كه آن چه در آسمان ها وزمين است، خواه وناخواه تسليم او هستند و به سوى او بازگردانيده مى شوند 0

امام كاظم (ع) فرمود: "اين آيه درباره حضرت قائم (ع) نازل شده است. هنگامى كه ظاهر شود، آيين مقدس اسلام را درشرق و غرب جهان، به يهود ونصارى و صائبان وملحدان و مرتدان وكافران عرضه مى دارد... (5 )

. سوره نساء

- آيه 159: وان من اهل الکتاب الا ليومنن به قبل موته و.... يعنى: وهيچ يك از اهل كتاب نيست جز اين كه پيش از مرگ، به او ايمان مى آورد 0 درباره ضمير "مَوتهِ " دو احتمال است؟ يكى اين كه به اهل كتاب برگردد وديگر اين كه به حضرت عيسى (ع). بنابر احتمال اول، معناى آيه شريفه اين است كه "احدى از اهل كتاب نيست جز اين كه پيش از مرگ، به حضرت عيسى (ع) ايمان آورد" و بنابر احتمال دوم، معناى آيه چنين خواهد بود احدى از اهل كتاب نيست جز اين كه پيش از مرگ) حضرت عيسى (ع) به او ايمان خواهد آورد. " برخى از مفسران اهل سنت كه احتمال اول را برگزيده ا ند ناچار شده اند كه توجيهات عجيبى را در مورد آيه شريفه ملتزم شوند، ولى بنا بر احتمال دوم، معناى آيه بسيار روشن است . چون طبق عقيده قطعى مسلمانان، حضرت عيسى (ع) هنوز زنده است وپس از ظهور حضرت بقية الله او نيز از آسمان نازل شده واز ياران واصحاب آن حضرت خواهد بود(6) وچون به حضرتش اقتدا مى نمايد، نصارى نيز به جهت اقتداى حضرت عيسى (ع) به حضرت صاحب الامر(ع) در نماز، به آن حضرت ايمان مى آورند ويهود نيز به حضرت مهدى (ع) مى گروند 0

. سوره انفال

- آيه 39: "وقاتلوهم حتی لا تکون فتنة ....؟ باكافران بجنگيد تا فتنه اى باقى نماند .

امام محمد باقر(ع) فرمود: "تأويل اين آيه هنوز نيامده است 0.. و اين در زمان قيام قائم ما خواهد بود(7) . سوره توبه

- آيه 33: وهو الذي ارسل رسوله بالهدي ...(8) او خداوندى است كه پيامبرش را با هدايت ودينى حق فرستاد تا آن را بر تمام اديان پيروز گرداند، اگر چه مشركان ناخشنود باشند. امام باقر(ع) فرمود: "اين آيه مباركه به هنگام خروج مهدى آل محمد(ع) تحقق مى يابد" (9)

. سوره هود

- آيه86 بقيت الله خير لکم ان کنتم مؤمنين ،؟ يكتا بازمانده خدا براى شما بهتر است، آگر مؤمن هستيد. امام باقر(ع) در تأويل اين آيه شريفه مى فرمايد: "هنگامى كه مهدى ظاهر شود... اولين سخنى كه بر زبان مباركش جارى مى شود اين آيه شريفه است "(10)

. سوره ابراهيم

- آيه 5: ولقد ارسلنا موسي باياتنا ان اخرج قومک من الظلمات الی النور و ذکرهم بايام الله .....،؟ همانا ما موسى را با آيات خود فرستاديم، كه قوم خود را از تاريكى ها به سوى نور بيرون بياور، و روزهاى خدا "ایام الله را به آن ها ياد آورى كن از امام باقر(ع) روايت است كه فرمودند: روزهاى خداوند سه روز است: روز قيام قائم (ع)، روز رجعت و روز قيامت (11)

. سوره حجر

- آيه 36- 38: قال رب فانظرني الی يوم يبعثون , قال فانک من المنتظرين الی يوم الوقت المغلوم ،، امام رضا(ع) فرمود: "وقتِ معلوم، روز قيام قائم ماست. (12)

. سوره اسراء

- آيه 33 ومن قتل مظلوما فقد جعلنا لوليه سلطانا .... ،. امام باقر(ع) فرمود: "حسين (ع) مظلوم كشته شد وما اولياء وارث خون او هستيم، وقائم ما به خون خواهى حسين (ع) قيام خواهد كرد (13)

امام صادق (ع) نيز فرمود: منصور، قائم آل محمد (ع) است و چون ظهور نمايد، اقدام به خون خواهى حسين (ع) مى كند. (14)

. سوره مريم

- آيه 75: حتی اذا راوا ما يوعدون اما العذاب واما الساعة ...."،؟ يعنى: تا وقتى آن جه به آنان وعده داده مى شود: يا عذاب يا قيامت را ببينند 0 امام صادق (ع) فرمودند: منظور از ساعة، قيام قائم است. (15)

. سوره قصص

- آيه 5: ونريد ان نمن علی الذين استضعفوا في الارض ...،، وما اراده كرده ايم بر آنان كه در روى زمين به ضعف كشيده شده اند، منت نهاده آن ها را پيشوايان ووارثان زمين قرار دهيم 0 امام باقر وامام صادق (ع) فرمودند: اين آيه مباركه مخصوص صاحب الامرى است كه در آخر الزمان ظاهر مى شود.00(16)

. سوره سجده

- آيه 29: قل يوم الفتح لا ينفع الذين کفروا ايمانهم ......،؟ بگو اى پيامبر روزپيروزى، ديگر ايمان آوردن براى كافران سودى ندارد.

امام جعفر صادق (ع) فرمود: يوم الفتح، روزى است كه دنيا به دست قائم (ع) فتح مى شود 0.. (17)

. سوره فتح

- آيه 28:ليظهره علي الدين کله و کفی بالله شهيدا ، امام صادق (ع) در تفسير اين آيه شريفه فرمودند: اين آيه در حق قائم اهل محمد(ع) نازل شده است... " (18)

ناگفته نماند، آياتى كه به وجود مقدس) مهدى موعود(ع) وظهور مبارك آن حضرت تأويل شده است فراوان است. كسانى كه طالب تفاصيل بيشترى هستند مى توانند به كتاب هاى بحارالانوارج 51"، "الزام الناصب "، "موعود قرآن وكتب تفاسير مراجعه فرمايند 0

  1. سيماى امام زمان (ع) درآيينه قرآن على اكبر مهدى پور.

2. بحا رالانوا ر، ج51، ص 52.

3.تفسيرنورالثقلين، ج 1 ص 20 1؟ الزام ا لناصب ج 1 ص 179.

4 0 ينابيع الموده ج3 ص 235.

5.المحجة ص 50اثبات الهداة ج3ص 549

06 تفسير درالمنثور، ج2 ص 427.

7. تفسيرمجمع البيان ج 4، ص 834.

8. نيز در سوره فتح، آيه 28 و سوره صف، آيه 9 آمده است.

9. تفسير مجمع البيان ج5ص38

10. بحارالانوار ج52 ص 192

11. ينابيع الموده ج 3 ص 242.

12. منتخب الاثر، ص 220 و كمال الدين، ج 2، ص0371

013المحجة ص 128

14. كامل الزيارا ت، ص63

015 كافى ج 1؟ ص 431؟ بحارالانوا ر، ج 51ص63

16. تفسيربرهان ج3 ص 220.

17. منتخب الاثر ص 470المحجة ص 174

18. بحارالانوا ر؟ ج 51، ص 50 المحجة ص 208


   برچسب‌ها: قرآن, بشارت موعود
   
+ ۱۳۸۹/۱۱/۱۸
شب قدر، شب امام زمان(ع) است وملائكه وروح بر آن حضرت نازل شده، تقدير امور را در اختيار او مى گذارند .

پيشوايان معصوم(ع) در تفسير سوره قدر فرموده اند: فرشتگان در اين شب، مقدرات يك سال را نزد ولى مطلق زمان آورده، بر او عرضه وتسليم مى كنند. (1)

در چنين شبى كه به حضرت مهدى(ع) تعلق دارد، ياد جد بزرگوارش در دل ها زنده مى شود، چراكه يكى از اعمال مستحبى شب قدر، زيارت امام حسين(ع) است.(2)

هنگامى كه درد زايمان نرجس خاتون شروع شد، امام عسكرى(ع) به حكيمه خاتون فرمود: عمه جان سوره "انا انز لناه " را بر او بخوان 0 حكيمه مى گويد: من مشغول خواندن اين سوره شدم، ومى شنيدم كه طفلِ داخلِ رحم نرجس نيز، همان گونه كه من مى خوانم، مى خواند. در حال تعجب بودم كه امام عسكرى(ع) با صداى بلند فرمود: عمه جان از امر خدا تعجب مكن كه خداوند، زبان ما را دركودكى به حكمت بازكرده ودر بزرگى، حجت خود در زمين قرار مى دهد. (3)

در روايات آمده است كه در شب قدر، دعا براى حضرت را بايد بر دعا براى خود مقدم داشت وبهترين دعاها طلب نصرت وحفظ اوست و آن اين است: "اللهم كن لوليك الحجة بن الحسن صلواتك عليه وعلى آبائه 00 " (4)

  1. كافى، كتاب الحجة باب فى شأن انا انزلناه

2. مفاتيح الجنان زيارت امام حسين(ع) در شب هاى قدر.

3.بحا رالانوار ج 51 ص 13

4. نجم ا لثاقب، باب يازدهم.


   برچسب‌ها: سوره قدر
   
+ ۱۳۸۹/۱۱/۱۸

  از القاب حضرت مهدي (ع) شمرده شده است.

روايت است از امام صادق (ع)كه در تفسيرآيه والفجر فرمود: مراداز فجر، قائم (ع)است .

و نيز در روايت ديگرى درباره سوره قدر فرمود: حتى مطلع الافجر(1) يعنى: تا آن كه قائم (ع)برخيزد و ظاهرشود (2)

  1. سوره قدر5

2. نجم الثاقب باب دوم.


   برچسب‌ها: سوره فجر
   
+ ۱۳۸۹/۱۱/۱۸

  از القاب حضرت و به معناى پيروزى است.

روايت است كه در آيه شريفه اذا جاء نصر الله والفتح،(1) مرادازفتح، قائم (ع)است.

در تفسير على بن ابراهيم آمده است: آيه مباركه نصر من الله وفتح وقريب (2)اشاره دارد به فتح حضرت قائم(ع) (3)

  1 سوره نصر 1 0

2. سوره صف 13

3. نجم ا لثاقب، باب دوم.


   برچسب‌ها: سوره فتح
   
+ ۱۳۸۹/۱۱/۱۸

  خداوند در قرآن كريم، در آيات متعددى وعده تشكيل حكومت واحد جهانى اسلام، بسط دين اسلام، غلبه آن بر همه اديان، زمامدارى صلحا و ارباب لياقت و پيروزى حزب الله را داده است. در اين زمينه، آيات بسيارى در قرآن كریم وارد شده همه محققان اماميه، كتب مستقلى درباره مهدى در قرآن نگاشته اند كه از جمله آن ها كتاب المحجة فی منزل القائم فی الحجة تأليف محدث و مفسر خبير سيد هاشم توبلى بحرانى است.
مؤلف در اين كتاب، يكصد و بيست آيه از آيات قرآن كريم را به استناد احاديث وارده، بر امام مهدى (ع)تطبيق كرده است. على اكبر مهدى پور نيز دركتاب سیماى امام زمان درآيينه قرآن ، يكصد و چهل آيه از آيات شریفه قرآن كريم را به استناد احاديث فريقين، بر امام مهدى (ع)تطبيق كرده است .
على دوانى نيز دركتاب "مهدى موعود" كه ترجمه جلد سيزدهم بحارالانوار چاپ سنگى است، در باب پنجم، شصت و يك آيه از قرآن را كه در روايات اهلبيت (ع)تأويل به ظهور امام زمان (ع)شده، آورده است.
در نويدهاى قرآن كريم، چهار ركن اساسى براى كارنامه قيام مصلح جهانى بيان شده است:
1 ـ حكومت واحد جهانى بر اساس توحيد، به رهبرى موعود قرآن، تشكيل خواهد شد و اداره آن به دست مردم صالح و با ايمان واگذار خواهد گرديد.
2 ـ برنامه هاى عالى اسلامى و نظام كامل حكومت "الله " در سرتا سر جهان، بدون كم وكاست، اجرا مى شود و همه احكام الهى به خود جامه عمل خواهد پوشيد.
3 ـ بيم و هراس توده مردم از بين خواهد رفت و آرامش و امنيت كامل در سراسرگيتى بر قرار خواهد گرديد. همگان خداى يكتا را پرستش خواهند كرد و هرگونه شرك و بت پرستى ريشه كن خواهد شد.

  پاورقي وجود ندارد


   برچسب‌ها: مهدى در قرآن
   
+ ۱۳۸۹/۱۱/۱۸
سعد بن عبدالله قمى مى گويد: به امام عصر(ع) عرض كردم: اى فرزند رسول خدا تأويل آیه كهيعص چيست؟ فرمود: اين حروف از اخبار غيبى است خداوند زكريا را از آن مطلع كرده و بعد از آن، داستان آن را به حضرت محمد(ص) بازگفته است...
داستان از اين قرار است كه: زكريا از پرورد گارش درخواست كرد كه "اسماء خمسه طیبه را به وى بياموزد.
خداوند، جبرئيل را بر اوفرو فرستاد و آن اسماء را به اوتعليم داد.
زكريا چون نام هاى محمد، على، فاطمه و حسن (ع) را ياد مى كرد، اندوهش برطرف مى شد وگرفتارى اش از بين مى رفت. و چون حسين (ع) را ياد مى كرد، بغض و غصه، گلويش را مى گرفت و مى گريست و مبهوت مى شد.
روزى گفت: بارالها چرا وقتى آن چهار نفر را ياد مى كنم، آرامش مى يابم و اندوهم برطرف مى شود؟ اما وقتى حسين را ياد مى كنم، اشكم جارى مى شود و ناله ام بلند مى گردد؟ خداى تعالى او را از اين داستان آگاه كرد و فرمود: كهيعص كاف اسم كربلا و هاء رمز هلاکت عترت طاهره است، و ياء نام يزيد ظالم بر حسين (ع) وعين اشاره به عطش و صاد نشان صبر او است .
زكريا وقتى اين مطلب را شنيد، غمگين شد و تا سه روز از عبادتگاهش بيرون نيامد، و به كسى اجازه ندادكه نزد او بيايد . گريه و ناله سر داد و چنين نوحه كرد: بار الها از مصيبتى كه براى فرزند بهترين خلايق خود، تقديركرده اى دردمندم. خدايا آيا اين مصيبت را بر آستانه او نازل مى كنى؟ آیا جامه اين مصيبت را بر تن على و فاطمه مى پوشانى آیا اين فاجعه را بر ساحت آنان فرود مى آورى؟ بعد از آن گفت: بارالها فرزندى به من عطا كن تا در پيرى چشمم به او روشن شود و او را وارث و وصی من قرار ده آنگاه مرا دردمند اوگردان همچنان كه حبيبت محمد را دردمند فرزندش گرداندى .
خداوند، يحيى را به او بخشيد و او را دردمند وى ساخت. و دوره حمل يحيى شش ماه بود و مدت حمل امام حسين (ع) نيز شش ماه بود و براى آن نيز قضيه اى طولانى است . (1)

  1. كمال الد ين ج2 ص 420.


   برچسب‌ها: كهيعص
   
+ ۱۳۸۹/۱۱/۱۸
دو باغ سبز و سيراب كه از غايت سبزى به سياهى مى زند.
آيه اى است از سوره مباركه رحمن.
يونس بن ظبيان مىگويد: از امام صادق تأويل اين آيه را پرسيدم. فرمود: باغ هاى درخت خرما در عصر ظهور مهدى ، يا قبل از ظهور اَن حضرت بين مكه و مدينه به هم پیوسته مى شوند.

  پاورقي وجود ندارد


   برچسب‌ها: مد هامتان
   
+ ۱۳۸۹/۱۱/۱۸

  وقتى از امام هفتم تفسير آيه (و اسبغ علیکم نعمه ظاهرة و باطنه) (1) را پرسيدند، فرمود: نعمت ظاهر، امام ظاهر و نعمت باطن، امام غائب است.
پرسيده شد: آيا در ميان شما كسى هست كه غائب شود، فرمود آرى، اوكسى است كه شخصاً از ديدگان غائب مى گردد، ولى يادش از دل هاى مؤمنان نمى رود. او دوازدهمين ما ائمه است، خداوند هر مشكلى را براى او آسان مى كند و هرگردن كشى را به وسيله او سركوب مى نمايد (2)
علاوه بر اين كه وجود حضرت، نعمت است، آن چه از نعمت هاكه بندگان در آن غوطه ورند)از نعمت هاى ظاهرى و باطنى( همه به بركت وجود شريف حضرت حجت (ع) است.
امام صادق (ع) در تفسير آيه شريفه ثم لتسئلن يوم عن النعیم، (3) مى فرمايد: نعيم ما هستيم (4)
وجود امام، عظيم ترين نعمت هاى الهى است، زيراكه اصل ساير نعمت هاى ظاهرى و باطنى است و از اين جا است كه در روايات آمده كه همه مردم روز قيامت درباره نعيم مورد سؤال قرار مى گيرند. البته نعمت هاى آن حضرت در زمان ظهورش نيز ويژگى خاصى دارد.(5) چنان كه اخبارى در اين باره وارد شده است .
پيامبر اكرم (ص) فرمود: امت من در زمان مهدى به نعمتى متنعم خواهند شدكه هيچ گاه به مثل آن متنغم نگشته اند. آسمان باران رحمتش را بر آن ها مى بارد و زمين هيچ گياهى را رها نمى كند، مگر اين كه آن را برآورد. (6)
حضرت امير(ع) در تفسير آيه مباركه: الم تر الذین بدلوا نعمة الله کفرا (7)؟ آيا نديدى آنان راكه نعمت الهى را به كفر بدل ساختند، فرمود: ما آن نعمت هستيم كه خداوند بر بندگانش عنايت كرده و به سبب ما رستگار مى گردند آنان كه روز قيامت رستگار مى شوند (8)
پس خود حضرت مهدى (ع) نعمت است و از آن جاكه شكر نعمت واجب است، شيعيان بايد شكر نعمت حضرت را چنين به جا بياورند
1 ـ شناخت قلبى و معرفت اين نعمت والاى الهى
2 ـ بيان كردن فضايل و نشر دلايل آن بزرگوار
3 ـ صدقه دادن براى سلامتى وجود آن حضرت
4 ـ تقرب جستن به آستانه او با انجام دادن كارهايى كه مورد پسند و مايه نزديك شدن به درگاهش است
5 ـ اهتمام به دعاهاى خالصانه براى تعجيل فرج آن حضرت (9).

  1 ـ سوره لقمان20
2 ـ مهدى موعود على دوانى ص 199.
3 ـ سوره تكاثر8
4 ـ تفسیر برهان ج4س503
5 ـ مكيال المكارم، ج 1 ص 292.
6 ـ بحار الانوار ج51ص83
7 ـ سوره ابراهیم 28
8 ـ اصول کافی ج1 ص 217
9 ـ مکیال المکارم ج1 ص 363

   برچسب‌ها: نعمت, باطن
   

درباره وبلاگ

کافه فان / Cafefun.ir
سایت اطلاعات عمومی و دانستنی ها

موضوعات

تبليغات

.:: This Template By : web93.ir ::.

برچسب ها: اطلاعات عمومی ، آموزش ، موفقیت ، ازدواج ، دانستنی ، گیاهان دارویی ، تعبیر خواب ، خانه داری ، سخن بزرگان ، دانلود ، بازیگران ، روانشناسی ، فال ، اس ام اس جدید ، دکتر شریعتی ، شاعران ، آموزش یوگا ، کودکان ، تکنولوژی و فن آوری ، دانلود ، تحقیق ، مقاله ، پایان نامه ، احادیث ، شعر ، رمان ، عکس ، قرآن ، ادعیه ، دکوراسیون ، سرگرمی ، اعتیاد ، کامپیوتر ، ترفند ، ورزش ، کد آهنگ ، مقالات مهندسی ، طنز ، دانلود کتاب ، پزشکی ، سلامت ، برنامه اندروید ، زنان ، آشپزی ، تاریخ ، داستان کوتاه ، مدل لباس ، مدل مانتو ، مدل آرایش