+ ۱۳۸۹/۱۲/۲۵

مواد لازم:

 
کنسرو ذرت=1 عدد
قارچ خرد شده=50 گرم
کره گیاهی=30 گرم
پودر سیر=1 قاشق چایخوری
پودر آویشن=1 قاشق چایخوری
فلفل سیاه=به میزان لازم
آبلیموی تازه=1 قاشق سوپخوری
مایونز=در صورت دلخواه

 



طرز تهیه:
1. قارچ را ورقه ای خرد کنید و همراه کمی کره گیاهی تفت دهید.
2. کنسرو ذرت را به آن اضافه کنید و به مدت 5 دقیقه در ظرف را ببندیدتا ذرت کاملا داغ شود.
3. مواد را به ظرف دیگری منتقل کنید و بگذارید کمی خنک شود.
4. کره،پودر سیر،پودر آویشن،فلفل سیاه،مایونز و آبلیمو را به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید و سپس سرو نمایید.
5. دقت داشته باشید که این پیش غذا به صورت نیمه گرم سرو می شود و نباید کره زمانی که مواد داغ است اضافه شود،چرا که کره از مواد جدا می شود


   
+ ۱۳۸۹/۱۲/۲۵
در این نقشه ، تهران به نود و دو منطقه تقسیم شده است که میتوانید با کلیک بر روی هر منطقه جزئیات بیشتر را ملاحظه فرمایید.




   
+ ۱۳۸۹/۱۲/۲۵
اين مرجع تقليد در پاسخ به استفتاء شنوندگان برنامه زمزم احكام راديو معارف در خصوص كارهاي كه در شب چهارشنبه سوري انجام مي‌شود، بيان كرد: كارهاي كه به عنوان شب چهارشنبه سوري مي‌شود از چند جهت اشكال دارد. اول اين‌كه كارهاي خطرناكي است، اگر خطري پيش بيايد در واقع مثل اين است كه انسان خودكشي كند و يا با دست خودش عضوي از بدن خود را از بين ببرد؛ پس مسئوليت عند الله دارد.
آيت الله العظمي مكارم شيرازي در پاسخ به استفتاء شنوندگان برنامه زمزم احكام راديو معارف، اعمالي كه در چهارشنبه سوري انجام مي گيرد، را حرام دانستند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، اين مرجع تقليد در پاسخ به استفتاء شنوندگان برنامه زمزم احكام راديو معارف در خصوص كارهاي كه در شب چهارشنبه سوري انجام مي‌شود، بيان كرد: كارهاي كه به عنوان شب چهارشنبه سوري مي‌شود از چند جهت اشكال دارد. اول اين‌كه كارهاي خطرناكي است، اگر خطري پيش بيايد در واقع مثل اين است كه انسان خودكشي كند و يا با دست خودش عضوي از بدن خود را از بين ببرد؛ پس مسئوليت عند الله دارد.

اين مرجع تقليد افزود: چهارشنبه سوري يك سنت خرافي است، نبايد سنت خرافي را احيا كنيم و از همه اينها گذشته اسراف در مال است و نبايد اسراف در مال كرد.

مكارم شيرازي خاطرنشان كرد: كارهايي كه در چهارشنبه سوري انجام مي‌شود به جهات مختلف حرمت دارد، از جمله خطرهايي كه در پيش دارد، دفاع از خرافات و اسرافي است كه مي‌شود.

وي ابراز اميدواري كرد: همه به خصوص جوانان عزيز مراقب باشند كاري نكنند كه خداي نكرده يك عمر گرفتار مشكلات شوند؛ جوانان ببينند اشخاصي را كه بر اثر يك لحظه غفلت در شب چهارشنبه سوري گرفتار مصيبت‌هاي بزرگ شدند.

اين مرجع تقليد ادامه داد: اما كارهاي ديگري كه در آخر سال انجام مي‌شود از قبيل خانه تكاني، نظافت، استقبال از خوشحالي و استقبال از ارحام، اينها هيچ اشكالي ندارد، بلكه از نظر اسلام تفريحات سالم جايز است.

مكارم شيرازي خاطرنشان كرد: بزرگان دين اسلام به تفريح سالم تاكيد كردند تا انسان بتواند روح و جسم خود را براي كارهاي واجب زندگي آماده كند.

   
+ ۱۳۸۹/۱۲/۲۵
بر خلاف يك تصور نابجا تقديس آتش ، نه به دليل پرستش آن كه در واقع نوعي نشانه و اثر از روشنايي و حقيقت اهورا مزداست و نقشي كنايه اي دارد .


عصرايران ؛ اميرهادي انواري - جشن سوري و يا آنچه ما امروز آن را چهار شنبه سوري ميخوانيم ، جشني است كه مانند بيشتر جشن هاي ايراني كه به ستاره شناسي بستگي دارند مبدا همه حساب هاي علمي و تقويمي است .

 در آن روز در سال 1725 پ م زرتشت بزرگترين حساب گاه شماري جهان را نموده و كبيسه پديد آورده و تاريخ كهن را درست و منظم كرده است (1).
بر خلاف بعضي از مناسبت ها اين مناسبت سر منشا اي كهن و باستاني در تاريخ اين آب و خاك دارد ، و پر هجو نيست اگر بگوييم از اهميتي به مراتب بالاتر از نوروز بر خوردار بوده است .

ازين رو شايد از آنچه كه بايسته اين مناسبت تاريخي بوده كمتر به آن توجه شده !
بر ماست كه دست كم در مورد بعضي نكات برجسته آن بيشتر از آنچه تا حال ميدانسته ايم بدانيم.
جشن سوري تنها يك جشن ساده نيست ، جشن سوري يك ياد آوري از گوشه اي از تاريخ غرور آور اين آب و خاك است .

جشن سوري يا چهار شنبه سوري

در كتاب تاريخ بخارا(2) اشاره شده كه منصور بن نوح از شاهان ساماني در نيمه اول سده چهارم هجري اين جشن را برگزار مي كند كه موجب آتش سوزي در قصر او نيز مي شود . :

«..... و چون امير سديد منصور بن نوح به ملك بنشست اندر ماه شوال سال سيصد و پنجاه به جوي موليان ، فرمود تا آن سراي ها را ديگر بار عمارت كردند و هر چه هلاك و ضايع شده بود بهتر از آن به حاصل كردند . آن گاه امير سديد به سراي بنشست و هنوز سال تمام نشده بود كه چون شب سوري چنانكه عادت قديم است ، آتشي عظيم افروختند . پاره اي آتش به جست و سقف سراي در گرفت و ديگر باره جمله سراي بسوخت و امير سديد هم در شب به جوي موليان رفت .....»

آنچه از اين بخش برداشت مي شود اين است كه بطور يقين اين جشن در 350 هجري و در ماه شوال كه مصادف با پايان سال شمسي بوده توسط يكي از شاهان ساماني در بخارا و جوي موليان برگزار شده است و آنجا كه نگارنده به «عادت قديم است» اشاره ميكند مشخص ميشود كه اين جشن از سالها و بلكه سده هاي پيش در ايران رايج بوده است.اما هيچ اشاره اي به روز آن نشده ، يعني شب چهار شنبه سوري .

امروزه ما مردم ايران هر ساله به شكل هاي مختلف جشن چهار شنبه سوري را برگزار مي كنيم ، در جاي جاي ايران اين جشن به صورت هاي مختلف برگزار مي شود كه نسبت به آنچه اصل آن بوده تفاوت هاي بسياري دارد .

در شهر هاي بزرگ به نظر مي رسد كه رسوم و آداب اصيل جشن سوري رو به فراموشيست و آنچه بدان تبديل شده يك فستيوال جديد است كه هيچ ربطي به اصل جشن سوري ندارد! ( البته بايد ياد آور شد هنوز در شهرستان ها و شهر هاي كوچك و روستا ها پيوند هايي بين چهار شنبه سوري و خود جشن سوري ديده ميشود كه در ادامه به آنها اشاره خواهيم كرد ) .

تا به حال بر اساس تحقيقات محققين و پژوهشگران هيچ سند تاريخي براي روز دقيق برگزاري جشن سوري در زمان باستان بدست نيامده است .

آنچه مسلم است اين است كه ممكن نيست در ايران باستان جشن سوري در يك روز معلوم مثل شب چهار شنبه برگزار مي شده چرا كه تقويم ايران باستان اصلا شماره روز ها به صورت هفته گانه نداشت و هر روز نام خاص خود را داشته است . روز شماري كه ما امروزه از آن استفاده ميكنيم كه بر اساس آن هر ماه به چهار بخش هفت قسمتي كه هر بخش يك روز است و در كل به آن هفته ميگوييم تقسيم شده ، پس از ورود تازيان(اعراب) به ايران و از روزشمار آنان برداشت شده است.

پيش از آن ماه هاي ايراني به صورت پنج پنج تقسيم مي شده كه به هر يك پنجه مي گفتند ،مثل تقسيمي كه در مصر باستان و بابل رايج بوده است(3) .
تقويم ايران باستان شامل دوازده ماه سي روزه بوده( سي روز بي كم و كاست و نه سي و يك روز ) و در سال كبيسه پنج روز با الهام از پنج نام گاثاها 4به سال اضافه مي كردند ، اين پنج روز را در مجموع پنجه ، خمسه ، پنجه دزديه ، خمسه مسترقه ، گاه ، اَندَرگاه ، بِهيزك و پنجه وِه مي گفتند .

بر اين اساس در ايران باستان زمان جشن سوري نمي توانسته در شب چهار شنبه بوده باشد ، چرا كه اصلا شنبه و چهار شنبه و آدينه اي برقرار نبوده !

خصوصيات شب چهار شنبه

در روزشماري اعراب چهار شنبه روز منحوس و نا مباركي شمرده مي شود ، يكي از دلايلي كه به نظر مي رسد بعد ها جشن سوري به شب چهار شنبه منتقل شد همين است ، يعني سعي مي شده شب چهار شنبه را كه نحس و نا مبارك بوده را با جشن و سرور بگذرانند و در آن شب و روز دست از خريد و فروش و كسب و كار بكشند چرا كه اعتقاد داشتند به دليل نحسي چهار شنبه هر معامله و كسبي كه در آن شب و روز نيز انجام شود نا مبارك خواهد بود ، جاحظ در تاليف خود به چهار شنبه يا يوم الرباع اشاره ميكند و ميگويد :
« وَ الاِربَعاء يَوم ضنك و نَحس »(5)

همچنين منوچهري دامغاني نيز در يكي از اشعار خود به نحسي اين روز اشاره كرده و گفته : چهار شنبه كه روز بلاست باده بخور
بسا تكين مي خور تا به عافيت گذرد

چنان كه از نظر گذشت چهار شنبه در تقويم تازي داراي خصوصيات منحوس بود.( مثل روز 13 فروردين )

شايد به همين جهت بوده كه مردم سعي داشتند شب چهار شنبه آخر سال را به جشن و پايكوبي بگذرانند و دست از كسب و كار بكشند تا بدين شكل از نحسي آن در امان باشند ! و جشن سوري بهترين بهانه براي برگزاري اين فراغت بوده ، همانند آنچه مردم در سيزده فروردين انجام ميدهند ، با اين تفاوت كه جشن سوري داراي پيشينه بسيار غني تاريخي و اعتقادي ميباشد .
پس شايد بعد ها به همين دليل جشن سوري را به شب چهار شنبه نحس آخر سال انتقال دادند .

ارتباط با قيام مختار

 يكي ديگر از حدس هايي كه براي چگونگي انتقال جشن سوري به شب چهار شنبه ميت وان زد ارتباط آن با مختار سردار شيعه عرب است كه به خون خواهي شهداي كربلا كه به نا حق در كربلا توسط لشكر يزيد با شهيد شده بودند، قيام مي كند .
گفته شده مختار پس از واقعه عاشورا و پس از آنكه از زندان آزاد مي شود ، به خون خواهي شهداي كربلا بر مي خيزد (6).

آنگاه براي آنكه مخالف را از موافق تشخيص دهد و بر كفتار ها بتازد فرمان داد تا شيعيان راستين آن حضرت بر بام خانه ها آتش بيفروزند ، شب آن فرمان مصادف بوده با شب چهار شنبه آخر سال .

يكي از حدس ها نيز اين است كه شايد به اين دليل بوده كه از آن پس مردم ايران كه دوستدار اهل بيت رسول اكرم (ص) و حضرت سيد الشهدا هستند ، آن شب را پاس مي دارند و به ياد آن شب چهار شنبه را با جشن سوري همزمان جشن مي گيرند ، كه در آن شب دوستداران واقعي حضرت سيد الشهدا شناخته شدند .

يك عقيده كهن ايراني

اعتقاد مردم باستان فروهر ها (7) به مدت ده شبانه روز از جايگاه اصلي و آسماني خود به شهر و ديار خود فرود آمده و ميان بازماندگان زندگي مي کنند . تا پيش از روز بيست و پنجم اسفند ماه كه در شب آن ، يعني شب بيست وششم فروهر ها فرود مي آيند .

در اين روزها بازماندگان لباس نو تهيه مي كنند و در اتاق ها به ويژه اتاق درگذشتگانشان نقل و نبات و شيريني و ميوه و سبزي و گل و كتاب مقدس و شمع روشن و چوب هاي خوشبو در سفره مي نهند . كدورت ها و نقارها را بر طرف مي كنند به‌آن اميد كه چون روان درگذشتگان به ميان آنان آمدند شاد و راضي باشند و به بازماندگان دعا و بركت عنايت كنند .

در اين شبها مردم بر سر بامها براي راهنمايي روان درگذشتگانشان آتش روشن ميكردند تا در فروغ و روشناي آن آتش ، روان درگذشتگان در روشنايي وارد خانه بازماندگان شوند ، همچنين رسم بوده كه كنار آن آتش كه بر پشت بام روشن ميكردند خوراك هاي ويژه اي نيز قرار دهند .

دليل توجه به فروغ و روشن كردن‌ آتش

نگويي كه آتش پرستان بَدند
 پرستندگان پاك يزدان بُدند                        
                           "فردوسي"

فروغ به معني نور و روشنايي است ، بر اساس تعليمات زرتشت از آتش (8) كه يكي از مخلوقات اهورا مزدا ميباشد نيز نشات مي گيرد .بر خلاف يك تصور نا بجا تقديس آتش نه به دليل پرستش آن كه در واقع نوعي نشانه و اثر از روشنايي و حقيقت اهورا مزدا ميباشد و نقشي كنايه اي دارد .

در زمان ايران باستان و همچنين پيروان امروزي آيين بهي(زردشتي) از آنجا كه براي اهورا خالق مطلق گيتي سمت و سويي جغرافيايي و مادي قائل نيستند هر جا كه فروغي ديده شود آن را نشانه اي صوري از وجود روشنايي و حقيقت و وجود اهورا مزدا مي دانند ، از اين روست كه در هنگام نماز رو به فروغ نماز مي گذارند .

در تعليمات آيين بهي انگره مينو ( از دو بخش انگره + مينو تشكيل ميشود انگره به معني فشرده و خلل رساني است و مينو از «من» مي آيد كه در زبان سنسكريت به معني دانش است ) سبب بدي و زشتي و پليدي در تاريكيست و در نقطه مقابل آن سپنتا مينو * ( از دو بخش سپنتا + مينو تشكيل شده در اينجا سپنتا به معناي سود رساني و مينو هم معني قبل است ) قرار دارد كه سبب خير و خوبي و نيكيست و در روشنايي و فروغ جاودان قرار دارد .

همچنين آتش در زمان باستان داراي خاصيت ضد عفوني و در واقع از بين برنده بيماري و بدي بوده كه اينها همه به خواست اهورا مزدا بدست انگره مينو توليد ميشدند .
از اين جهت و دلايل ديگر براي تقديس آتش است كه در آيين باستاني ايران آتش تقديس ميشده و اكثر مراسم و جشن ها با حظور آتش بر گزار ميشده و مي شود .
 
البته دليل ديگري نيز وجود دارد و آن آتشي است كه زرتشت با خود به همراه داشته و بي دود بوده ، بحث در مورد آن آتش از حوصله اين نوشت خارج است ، براي مطالعه بيشتر رجوع شود به كتاب فروغ زردشتي .(9)

سه حدس براي تعيين زمان اصلي جشن سوري در ايران باستان

به طور تحقيق ميتوان تاريخ برگزاري شب سوري را در ايران باستان از سه مرحله بيرون ندانست يا در شب بيست و ششم از ماه اسفند ، يعني در نخستين شب از پنجه كوچك (از بيست وششم اسفند تا سي ام مي باشد ) (10)يا نخستين شب از ده شب و روز فروردگان ( شايد همان عيد نوروز باشد ، اين جشن پيش از زرتشت نيز در ايران شرقي رواج داشته هنگام اصلي آن پنج روز كبيسه يا پنجه دزيده يا اندرگاه است) (11)قرار دارد ، يا در اولين شب پنجه بزرگ يا پنجه وه ( پنج روز آخر سال است )(12) كه پنج روز كبيسه است و نخستين شب و روز جشن همسپتمدم Hamaspatmadam و آخرين گهنبار محسوب ميشود دانست .

و يا در آخرين شب سال قرار دارد كه جشن اصلي همسپتدم و‌آخرين گهنبار( در واقع گهنبار ها شش فصل نا متساوي و شش تقسيم سال به شمار مي روند كه بر اساس زندگي جوامع دامدار و كشاورز اين چنين تقسيم به وجود آمده است )(13)
البته اين تقسيم بندي مختص به آيين زرتشتي نيست ، چه پيش از زرتشت نيز در ايران و هند چنين گاهنبار هايي وجود داشته كه با خواندن سرود ها و ادعيه هاي ويژه مذهبي و نماز برگزار ميشده )(14) و جشن آفرينش انسان است .

( گهنبار مواقع آفرينش و خلقت زمين است در كل شش گهنبار عبارتند از : 1: ميديوزرم – Midyuzarm- 2: ميديوشم – Midyushcm 3: پيتي شهيم - Pityshahim 4 : اياترم – Ayathcrm 5: ميديارم – Midyarem 6 : همسپتمدم - Hamaspatmadam و اين شش با احتساب تاريخ فعلي به ترتيب :
1 : از يازده تا پانزدهم ارديبهشت ماه
2: از يازدهم تا پانزدهم تير ماه
3 : از بيست و شش تا سي شهريور ماه
4 : ازبيست و شش تا سي مهرماه
5 : از ده تا چهار ده دي ماه
6 : از بيست و پنج تا آخر اسفند ماه )

گوشه اي از سنن مختلف ايراني كه رو به فراموشي هستند

لُرك آجيل مشكل گشا :يكي از مراسم بسيار مورد توجه شب چهارشنبه سوري ، تشريفات فراهم آوردن آجيل مشكل گشا مي باشد . اين آجيل وجهي تمثيلي دارد . هر كس كه مشكل و گرفتاري داشته باشد با تشريفاتي اين آجيل را تهيه و به عنوان نذر و فديه ميان ديگران پخش مي نمايد . ب
ي گمان در شكل اوليه ، اين تقديم و اهدايي بوده جهت فروهر ها كه بر سفره مينهادند تا موجب خشنودي شان شود .

لُرك همان آجيل گهنبار هاست كه معمولا از هفت نوع ميوه خشك است شامل : پسته ، بادام ، سنجد ، كشمش ، گردو ، برگ هلو ، انجير و خرماي خشك كه در مراسم آفرينگان ها ، گهنبار ها ، جشن خواني ، جشن نوزادي ، در مراسم سدره و كشتي بندي*( سدره : پيراهن سفيد و پنبه اي است كه بر تن ميكنند ، كشتي : طنابي است كه از پشم بافته شده و آن را با ترتيب خاصي به كمر مي بندند ، زرتشتيان از اين دو در مراسم خاص مثل نماز استفاده ميكنند ) و ديگر اعياد به مدعوين داده مي شود . (15)

در اعتقادات عامه مردم مسلمان است كه شب جمعه آخر سال يا شب چهار شنبه يا آخرين شب سال ، اهل قبور و ارواح مردگان بايد زيارت شوند و آنكه در اين شب ها بيدار و منتظر و بر بام خانه هاي خود در آمده تا كه بازماندگان به نام آنان نذور و خيرات دهند و هم چنين مرسوم است در چنين شبهايي در گورستان ها بر سر قبر عزيزان شمع يا چراغ بيفروزند .

همه اين ها و بسياري ديگر ياد آور مراسم مردم ايران قديم است كه براي فروهران در ده روز پايان سال كه ايام فروردگان است انجام مي دادند و امروزه كم و بيش نيز زرتشتيان انجام مي دهند . (16‌)
رسوم شب چهار شنبه سوري در‌آذربايجان: ميان بعضي طوايف و ايل ها در آذربايجان ، رسوم دست نخورده تر و سالم تر باقي مانده چنانكه شب چهار شنبه سوري از نوروز مهمتر و مورد توجه تر بوده و با تشريفات فراوان برگزار مي شود و رسوم و آدابي كه انجام مي دهند ، ياد آور جشن فرودگان است . به نظر مي رسد كه ايام فروردگان شب سوري و چهار شنبه سوري حاليه از نوروز عهد قديم نيز با توجه و اقبال بيشتري رو به رو بوده :
« ميان مردم ايل خليكانلو ( ايل حلالي ) در آذربايجان غربي در شب اول اسفند عيد خضر نبي معروف است . پيدايش اين عيد به سبب پايان زمستان است كه معتقدند از تلف شدن احشام جلو گيري مي گردد . در اين شب دوشيزگان و بانوان و جوانان ده به رقص چوبي مشغول و در هر ده يك نفر خود را به طور عجيبي آراسته مانند حاجي فيروز عيد نوروز در رقص شركت مي كند ... به عيد نوروز چنان اهميت نمي دهند ، ولي براي چهار شنبه سوري بيش از عيد نوروز اهميت قايلند . در اين شب بهترين غذا ها را طبخ و آتش بازي بر پا مي شود و تا نيمه شب ادامه دارد ... .

مردم ايل قره پاپاق به عيد نوروز خيلي اهميت مي دهند و ماه اسفند را ماه عيد گويند .
 چهار شنبه اول اسفند را دروغگو ، دوم را راستگو ، سوم را سياه و چهارم را " اجرا " گويند .
 روز چهار شنبه اول جوانان روي بام يا تپه رفته و آتش افروخته نشانه روي و تير اندازي مي كنند . در چهار شنبه سوم كساني كه در طول سال خانواده يا بستگان آنها فوت نموده با طبق هاي ميوه و شيريني سر خاك رفته و پس از فاتحه خواني شيريني و ميوه را به مستمندان مي دهند .

در روز چهار شنبه سوري ، يعني چهار شنبه آخر ، اهالي لباس نو مي پوشند و با هلهله و شادي به آتش افروزي مي پردازند و به ديد و باز ديد مي روند .

صبح روز چهار شنبه آخر ، پيش از طلوع آفتاب زن و بچه كنار رودخانه رفته از آب چهار شنبه استفاده نموده و كوزه خود را پر كرده براي سال نو تيمناٌ نگه مي دارند»(17)

پيشتر ها و البته هنوز در‌آذربايجان و بخصوص اروميه رسم كجاوه اندازي رايج بوده . شب چهار شنبه سوري بر بام خانه ها مي روند و كجاوه اي را كه زينت كرده اند و بر آن طاق شال كشيده و آيينه بندي كرده اند با طنابي از بام به سطح خانه فرود مي آورند و مي گويند :"بكش كه حق مرادت را بدهد "كسي كه در خانه است مكلف است كه در آن كجاوه شيريني و آجيل شور و شيرين و ميوه خشك بريزد و پس از آن كه چيزي در آن ريختند با طناب آن را بالا مي كشند و به خانه ديگر مي روند .

مخصوصا جوانان تازه داماد كه هنوز عروس را به خانه نياورده اند موظفند چنين كجاوه اي را به بام خانه عروس ببرند و اگر نتوانند از بام بالا روند ، بايد پشت در خانه بروند و پنهان شوند كه كسي نبيند و كجاوه را به طريقي به پشت اطاق برسانند تا چيزي دريافت كنند .( 18)

در تبريز آتش افروزي وگره گشايي از عناصر اصلي چهار شنبه سوري هستند.

آجيل چهار شنبه سوري و خشكبار ، از مهمترين عناصر و سنن اين جشن در تبريز است . اگر دوست و ميهمان تازه واردي در اين شب داشته باشند ، از رسوم است كه خوانچه اي آجيل و خشكبار براي او بفرستند .

 ديگر ويژه گي هاي رسوم مردم تبريز آن است كه از بام خانه ها به سر عابران آب مي پاشند . اين سنت از آداب كهن ايراني است و در زمان ساسانيان معمول بوده است كه در جشن نوروز به يكديگر آب مي پاشيدند . و هنوز در ميان ارمني ها و زرتشتي ها چنين رسمي باقي است .

در ميدان ارك تبريز هم توپي بود چون توپ مرواريد تهران و شيراز كه زنان و دختران براي حاجت خواهي بدان متوسل مي شدند .

در شب چهار شنبه سوري ، تير اندازي در تبريز از رسوم بسيار متداول بود .( 19)
رسوم شب چهار شنبه سوري در تهران و اطراف آن : اين رسم در روستا هاي نزديك تهران معمول بوده(همانند آذربايجان) و شايد هنوز نيز اجرا شود ، بدين شكل كه جوانان به ويژه پسر هاي جواني كه نامزد دارند از روي بام خانه دختر ، شال هاي خود را فرو مي اندازند و صاحب خانه شيريني و گاه پيراهن و غيره ..... در آن ميپيچد و گره ميزند . كساني كه شال يا كجاوه مي اندازند هميشه نا مرئي هستند و نبايستي شناخته شوند . (20)

در ميدان ارگ تهران توپ كهن سالي بود كه مدت صد سال بر فراز صفه اي* ( جاي سايه دار غرفه مانند ) جا گرفته بود و چون پيران زمين گير از جاي خود نمي جنبيد .

 شب هاي چهار شنبه سوري زنان و دختراني كه حاجتي داشتند مخصوصا آن دختراني كه در آرزوي شوهر بودند از آن توپ بالا مي رفتند و بر فراز آن دمي مي نشستند و از زير آن مي گذشتند و در بر آورده شدن آرزوي خود شك نداشتند و بچه هاي شير خوار را كه به اصطلاح نحسي مي كردند يا ريسه مي رفتند از زير توپ مرواريد و سر در نقار خانه ميگذراندند . اين توپ را توپ مرواريد مي ناميدند و افسانه هاي گونا گون درباره آن مي گفتند (21)

مردم تهران در چندين سال پيش كه از سر در نقار خانه بالا مي رفتند ، كوزه اي آب نديده با خود بالا مي بردند و از آنجا به زمين مي افكندند و مي شكستند و كساني كه بدان جا دست رسي نداشتند ، از بام خويش كوزه را به زمين مي افكندند . اين كار در بسياري از شهر هاي ايران هنوز معمول است و در سده هاي سوم و چهار هجري ، در بغداد نيز رايج بود . عقيده بر آن است كه بلا ها و قضا هاي بد را در كوزه متراكم كرده اند و چون بشكنند آن قضا و بلا دفع شود . (22)

كردستان : در پايان وا پسين روز اسفند ماه ، يعني در هنگام فرو نشستن آفتاب ، كردها خود را آماده افروختن آتش ميكنند ..... در بالاي بام ها و فراز كوهها ، آتش نوروز را با شكوه هر چه بيشتر مي افروزند ( در حالي كه اصل و بنياد و علت آتش افروزي را كه مربوط به نوروز نيست فراموش كردند ) و شادي مي كنند ، پسران و دختران گروه گروه در پيرامون آتش مي ايستند و پايكوبي و شادي مي كنند .

......روستائيان در شب جشن ، گندم و نخود و كنجد و شاهدانه را توي ساج برشته ميكنند و آنها را با ديگر ميوه هاي خشك كه گردو و پسته و ..... در هم مي آميزند و بدين شكل آجيل جشن را فراهم مي كنند ( همان آجيل لرك يا هفت مغز ) ..... ، هم چنين در شب چهار شنبه سوري در آوند ( ظرف )هاي ويژه اي نگه ميدارند. تا اگر كسي از خانواده شان بيمار شود ، از آن آب بدو بدهند ، چون باور دارند بيمار اگر از آب شب چهار شنبه سوري بنوشد بهبود مي يابد . ... زنان نازا در‌آن شب به پشت بام ها مي روند و هر يك كليد ( يا قفل ) بسته اي را با خود مي برند و از روزنه خانه اي به سخن هاي مردم‌آن گوش ميدهند . هر گاه از خوشي ها گفت و گو كنند ، مي گويد : اي كليد به نياز درونيم باز شو و خود كليد ( قفل ) را باز ميكند و آنگاه با دلي خوش باز مي گردد . 23

خراسان : مردم خراسان در شب چهار شنبه آخر سال ، نزديك غروب‌ آفتاب ، هر خانواده يا گروهي ، هفت يا سه بوته خار روشن مي كنند . سپس پير و جوان و كوچك و بزرگ از روي آتش مي پرند و براي دفع شرور و زيان ، اين شعر را مي خوانند :

زردي ما از تو سر خي تو از ما

در برخي روستا ها ، هنگام پريدن از روي آتش ، اين شعر را مي خوانند :

آلا به در ، بلا به در دزد و حيز از دِها به در

در توضيح شعر دوم ، آلا ala همان آل است كه زني موهوم و لاغر اندام و بلند قد و سرخ روست كه بيني اش از گِل و كارش دزديدن جگر زنان زائوست .! دِها deha به آدم دزد و چشم دريده گويند .
با خواندن اين ترانه ها و پريدن از روي آتش آل ها و دزد ها و زيانكاران را از روستا و خانه هاي خود مي رانند .
ديگر رسوم شب چهار شنبه: همچنين ديگر رسوم شب چهار شنبه از قبيل : كوزه شكني ، فال گوش ، گره گشايي ، بخت گشايي دفع چشم زخم و بخت گشايي كندر و خوشبو ، قليا ( زاج سياه را گويند ، و زاج خود از نمك هاي طبيعي است ، بي بو و بي مزه ) سودن ، آش بيمار ، فال گرفتن با بلوني ( كوزه دهانه گشاد ، شبيه شيشه هاي مربا ) ، در اكثر شهر ها و شهرستان هاي ايران كم و بيش و با اختلافاتي انجام ميشود .
مثلا در مورد بخت گشايي سنت تقريبا يكيست اما در اصفهان محل آن سنگ سوراخي در قريه مورگان است ، در تهران و شيراز و تبريز توپ مرواريد در همدان شير سنگي و ...(24)

شيراز : آتش افروختن در معابر و خانه ها ، فال گوش ايستادن ، اسپند سوختن ، نمك گرد سر گرداندن ، در موقع اسفند دود كردن و نمك گردانيدن همراه با اوراد * ( دعا ها و ذكر ها ، جمع ورد ) مخصوصي است كه زنان مي خوانند . قلمرو چهار شنبه سوري در شيراز صحن بقعه شاه چراغ است و در آن جا نيز توپ كهنه اي است مانند توپ مرواريد تهران زنان از آن حاجت ميخواهند ( البته در گذشته دور كه اينك در شيراز و تهران هر دو اين رسم منسوخ شده است ). (25)

در سروستان (كه در حدود نود و دو كيلومتري شرق شيراز قرار دارد ) نيز مراسم چهار شنبه سوري تشريفات خاصي دارد :
«در غروب آخرين چهار شنبه سال ، مراسمي بسيار ساده بر پا ميشود . به اين ترتيب كه توي كوچه ها ، ميدان ها و اغلب خانه ها ، خرمن هاي خار و گَوَن آماده را با شعله آتش مي افروزند و همه با سرور و شادي از كوچك و بزرگ از روي آن مي پرند و با هر پرشي اين شعر را مي خوانند :
هاجنگ شير ، ها جنگِ شير / بالا بي شين ، خود شير اومد رسيد .
و يا : سرخي تو از من زردي من از تو »(26)

ضحاک

....ميگويند ضحاك ( يا اژدهاك از شاهان ماد ) شخصي را بنام اورامانيل مامور كرده بود كه هر روز دو جوان خوبرو را بكشد و از مغز آنان براي مار هاي دوش وي خوراك فراهم آورد و هر روز دو جوان خوبرو به او سپرده ميشد . اورامانيل با تدبير يكي از آن دو را كشته و ديگري را پشت كوه ها پنهان مي كرد .
 وقتي فريدون به شاهي رسيد علت اين كار را از او پرسيد و پاسخ شنيد كه ميخواستم يكي از‌آنان را از مرگ نجات دهم . فريدون مشعل داراني به مشعل هاي افروخته به كوه گسيل ميدارد و جوانان پنهان شده را باز يافته ، با سرور و شادي به شهر مي آورند . از آن روز به بعد مردم به ياد رفتن آن جوانان آتش مي افروزند ! »

                                                                 

توضيحات ، منابع و مآخذ:

1 : تقويم و تاريخ ايران / ذبيح منصوري
2: ‌تاريخ بخارا – تاليف ابوبكر محمد بن جعفر نرشخي ( 286- 348) به عربي است كه به سال 522 ابونصر احمد بن محمد البقاوي بخشي از آن را به فارسي برگردان كرده و به سال 574 محمد بن زفر بن عمر منتخب و ويراسته اي از آن بخش فراهم آورد . شارل شفر اين گزيده را در مجموعه گزيده هاي فارسي به سال 1883 چاپ و در پاريس منتشر كرد .
3: گاه شماري جشن هاي ايران باستان ، به كوشش هاشم رضي ، تهران 1382 - بخش پنجم / پنجه ، روزهاي فروردگان ص 211
4: گاثا ها: سروده هاي خود زرتشت كه چه از نظر مذهبي و چه از نظر تاريخي داراي اهميت بالايي ميباشند
5: المحاسن و الاضداد ، ص 277
6:در اين نبرد ايرانيان كوفه ، بصره و الجزاير بياري او و سردار شجاعش مالك اشتر بر ميخيزند ، و سبب پيروزي او ميگردند ولي مختار در دعوي دوستي با آل علي صادق نبوده بهمين علت پس از چندي ادعا ميكند كه به او وحي نازل مي شود ، چون نتوانست دليلي بر گفته خود بياورد اعتقاد مردم باوسست شد و بالاخره در مقابل سپاه عدل الملك شكست خورد . – تاريخ تحولات اجتماعي ، مرتضي راوندي ، جلد دوم فصل هفدهم ص 289 تهران
7: فروهر : در آيين زرتشتي ذره اي از ذرات نور اهورا – مزدا كه در وجود هر كس بوديعه نهاده شده و كار او نور افشاني و نشان دادن راه راست به روان است و پس از مردن تن راه بالا را ميپيمايد و به منبع اصلي خود مي پيوندد و فقط روان است كه از جهت كارهاي نيك يا بد كه مرتكب شده پاداش ميبيند . فروهر ها سالي يكبار بزمين فرود مي آيند و آن در جشن فرورديگان است كه زرتشتيان مراسمي به ياد روانهاي درگذشتگانشان برگزار ميكنند . فرهنگ فارسي دكتر عميد جلد دوم ص 1535
8: از آكاشا Akasha است ، آكاشا لفظي است سنسكريت – زباني كه كتب ودا نيز به آن زبان نوشته شدند و در اصل زبانيست آريايي كه زبان ايران باستان با‌ان پيوند هاي بسياري دارد - و به دو معني درخش و جايي كه در مقام بالا از ابتدا ي آفرينش نقش حال و اعمال و اوضاع زمانه و كائنات و آمد و شد ها در ان صورت مي بندد .
9: برگرفته از كتاب فروغ مزديسني ، تاليف ارباب كيخسرو شاهرخ ، تهران – 1380
10: گاه شماري جشن هاي ايران باستان ، به كوشش هاشم رضي ، تهران 1382 - بخش پنجم / پنجه ، روزهاي فروردگان ص 211
11: گاه شماري جشن هاي ايران باستان ، به كوشش هاشم رضي ، تهران 1382 / بخش پنجم / جشن فرودگان و پنجه ص 203
12: گاه شماري جشن هاي ايران باستان ، به كوشش هاشم رضي ، تهران 1382 / بخش چهارم / گاهنبار ها ، فصول شش گانه سال ص 177
13: گاه شماري جشن هاي ايران باستان ، به كوشش هاشم رضي ، تهران 1382 / بخش دوم / سال و ماه و روز شمار آن ص 79
14: - گاه شماري جشن هاي ايران باستان ، به كوشش هاشم رضي ، تهران 1382 / بخش چهارم / گاهنبار ها فصول شش گانه سال ص 181
15: فرهنگ بهدينان ، گرد آوري جمشيد سروشيان ، تهران 1335 ، ص 147_ 146
16: _ گاه شماري جشن هاي ايران باستان ، به كوشش هاشم رضي ، تهران 1382 / بخش ششم / اهداي آجيل و هدايا در چهار شنبه سوري ص 237
17: ايرانشهر – جلد اول ، بخش هفتم – ص 230-229و 235
18: گاه شماري جشن هاي ايران باستان ، به كوشش هاشم رضي ، تهران 1382 / بخش ششم / آهداي آجيل و هدايا در چهار شنبه سوري ص 237 همينطور بخش ششم / مراسم چهار شنبه سوري ص 258_259
19: گاه شماري جشن هاي ايران باستان ، به كوشش هاشم رضي ، تهران 1382 - بخش ششم / مراسم چهار شنبه سوري ص 259
20: گاه شماري جشن هاي ايران باستان ، به كوشش هاشم رضي ، تهران 1382 / بخش ششم / آهداي آجيل و هدايا در چهار شنبه سوري ص 237
21: گاه شماري جشن هاي ايران باستان ، به كوشش هاشم رضي ، تهران 1382 بخشش ششم / مراسم چهار شنبه سوري / ص 253_ 254
22: گاه شماري جشن هاي ايران باستان ، به كوشش هاشم رضي ، تهران 1382 / بخش ششم / مراسم چهار شنبه سوري / ص 254_255
23: نوروز در ميان كرد ها ، نوشته دكتر صديق صفي زاده ، تهران 1350 خورشيدي ، ص 17_16و 27_28
24: گاه شماري جشن هاي ايران باستان ، به كوشش هاشم رضي ، تهران 1382 / بخشش ششم
25: گاه شماري جشن هاي ايران باستان ، به كوشش هاشم رضي ، تهران 1382 – بخش ششم / مراسم چهار شنبه سوري ص 257
26: فرهنگ مردم سروستان ، تاليف صادق همايوني ، تهران ، 1371 ، ص 409
27: فرهنگ مردم سروستان ، تاليف صادق همايوني ، تهران ، 1371

   
+ ۱۳۸۹/۱۲/۲۵
به گزارش خبرهای دریافتی,عروسک خاطرانگیز کلاه قرمزی به همراه پسرخاله، پسرعمه زا، آقای مجری و میهمانان برنامه با ایجاد فضای مفرح و شاد در ایام نوروز،عید باستانی را به جشن می نشینند.
کلاه قرمزی با تمام جذابیتهای و شیطنت های بامزه اش و ابراز علاقه به بچه ها، تلویزیون و آقای مجری علاوه بر ایجاد روحیه شاد در کودکان، سبب ایجاد حس نوستالیژیک در بزرگترها نیز خواهد شد.
«کلاه قرمزی 4» که حمید مدرسی مجری طرح و تهیه کنند آن است به کارگردانیایرج طهماسب در 16 قسمت در حال تهیه است و حمید جبلی نیز در نگارش فیلمنامهایرج طهماسب را یاری کرده است.
در «کلاه قرمزی 4» که نوروز 90 از شبکه دو پخش می شود نگار جواهریان و صابر ابر از جمله هنرمندانی هستند که به عنوان میهمان در برنامه حضور خواهند داشت.
 
 
 

   
+ ۱۳۸۹/۱۲/۲۵

توضیحات آخرین نیوز درخصوص تصویر بالا و معانی کلمات// suikast noktasi = نقطه ترور، tatlises buradan cikti = تاتلیسس از اینجا بیرون آمد، suikastci buradan geldi = تروریست از اینجا آمد و arac boyle geldi = خودرو ( تاتلیسس) از اینجا آمد.

 

این تصویر نشان می دهد که خودروی تاتلیسس و تروریست ها در تقاطعی که در تصویر قبلی نیز مشهود بود به یکدیگر رسیده اند و ترور انجام شده است.

 

 


   
+ ۱۳۸۹/۱۲/۲۵
آخرین نیوز: وقوع زلزله و تسونامی در ژاپن، وحشتناک ترین فاجعه در ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم اعلام شده است.

به گزارش انتخاب، تصاویری که از نابودی شهرها بعد از وقوع تسونامی در ژاپن وجود دارد یادآور خاطره ی تلخ انداختن بمب اتم در ناگازاکی و هیروشیما است.

حدود 70 هزار ژاپنی در هیروشیما پس از انداختن بمب اتم جان خود را به سرعت در روز ششم اگوست 1945 از دست دادند و تنها سه روز بعد، 75 هزار نفر دیگر توسط بمب اتمی در ناگازاگی جان خود را از دست دادند.

حداقل 10 هزار نفر بر اثر وقوع تسونامی در ژاپن کشته شده اند و انتظار می رود که میزان تلفات افزایش یابد.

دوازده شهر ساحلی به مانند هیروشیما و ناگازاکی با خاک یکسان شده اند.

نخست وزیر ژاپن گفت که وضعیت فعلی در کشورش پس از زلزله و تسونامی در طول 65 سال اخیر و بعد از جنگ جهانی دوم بی سابقه بوده است و ژاپن در سخت ترین شرایط بحرانی می باشد.

تصاویری که در آن به راحتی می توان شباهت میزان ویرانی بین این دو حادثه را حس کرد، در پی می آید:


































   
+ ۱۳۸۹/۱۲/۲۵
آخرین نیوز: یک زیست شناس انگلیسی در آزمایشگاه خانگی خود با استفاده از یک میکروسکوپ الکترونی از بچه قورباغه ای که در مقابل دوربین لبخند می زد عکس گرفت. 

به گزارش مهر، "دیوید اسپیرز" در آزمایشگاه خانگی خود در "سامرست" با استفاده از یک میکروسکوپ الکترونی پرقدرت از یک بچه قورباغه عکس گرفت. نکته جالب اینجاست که این بچه قورباغه 14 روزه در مقابل دوربین این میکروسکوپ لبخند زده است!

بچه قورباغه ها به طور طبیعی در آبگیرهای کوچک زندگی می کنند و شبیه به لکه های سیاه رنگ کوچکتر از یک بند انگشت دیده می شوند.

دیوید اسپیرز 65 ساله، زیست شناس بازنشسته این قورباغه را از باغ خانه خود پیدا کرد و با استفاده از میکروسکوپ الکترونی 90 هزار پوندی از آن عکس گرفت.

براساس گزارش دیلی میل، بچه قورباغه ای که در این عکس لبخند زده است با چشم غیر مسلح یک سانتیمتر دیده می شود.

لبخند لطفاً!

این بچه قورباغه با چشم غیرمسلح به این شکل دیده می شود

زیست شناس انگلیسی در کنار میکروسکوپ الکترونی که این عکس را گرفته است


   
+ ۱۳۸۹/۱۲/۲۵

دکتر فرشید دبیرزاده

متخصص پوست و مو

«تینه آ پدیس» که به آن بیماری «پای ورزشکاران» هم می گویند، عفونت قارچی کف و ناحیه بین انگشتان پاست ویکی از شایع ترین علل خارش بین انگشتان پا به شمار می رود. پاها شایعترین محل عفونت قارچی درماتوفیتی هستند. برخی ازسایر قارچ ها هم عفونت هایی مشابه با درماتوفیت ها درپا ایجاد می کنند. بسیاری از افراد بالغ در طول عمر خود انواعی ازاین عارضه را تجربه کرده اند. این بیماری از سن شش سال به بالا دیده شده ولی در مردان بالغ شایع تراست و در همه نقاط دنیا هم دیده می شود. علت اینکه عمدتا" در پا بروز می کند دو چیز است :  اول آنکه این ناحیه فاقد غدد سباسه است و دوم آنکه کفش های لاستیکی باعث ایجاد محیطی بسته، گرم و مرطوب می شوند که زمینه را برای بروز بیماری مستعد می کند. این محیط مرطوب به لایه شاخی پوست نیز آسیب می رساند. ضمنا" چنین محیطی باعث افزایش باکتری ها نیز می شود. بسیاری معتقدند که قارچ عامل بیماری در اثر پابرهنه راه رفتن مثلا" در رختکن ها و استخرهای عمومی پاها را آلوده می کند. البته بعضی افراد درشرایط یکسان، بیش از سایرین مستعد ابتلا به این بیماری هستند که علت این امر هنوز مشخص نیست. علائم معمول بیماری به صورت قرمزی، پوسته ریزی، ترک خوردن، گاهی خشکی و دربعضی موارد نرم ومرطوب شدن پره بین انگشتان به ویژه دوانگشت کناری بوده وگاهی به کف پا نیز کشیده می شود. این بیماری اغلب با خارش همراهست. خارش با درآوردن کفش و جوراب بیشترمی شود.  ممکن است عفونت باکتریال نیزبه آلودگی اولیه اضافه شود. کف پا اگر گرفتار شود پوست آن ناحیه به رنگ صورتی تا قرمز درآمده و ممکن است با پوسته ریزی خفیف تا شدید همراه باشد. اشکال تاولی یا زخمی از این بیماری  با شیوع کمتر وجود دارد. تشخیص بیماری معمولا" نیاز به آزمایش نداشته و با معاینه توسط پزشک مشخص می شود. برای درما، ترکیبات ضدقارچ موضعی موثرند. البته اگر عفونت باکتریایی هم به آن اضافه شده باشد، آنتی بیوتیک موضعی یا خوراکی نیز ضرورت پیدا می کند. یکی از داروهای ضد قارچ که برای درمان این مشکل، به کارمی رود، کرم « کلوتریمازول» است. درمورد کلوتریمازول دو تا چهارهفته درمان لازم است. مبتلایان در ایالات متحده می توانند از محصولاتی مانند کرم « لمیسیل» (تربینافین) استفاده کنند که بدون نسخه در داروخانه های زنجیره ای مانند « والگرینز» موجود است. کرم « لمیسیل» در اندازه 0.42 اونسی به قیمت حدود 10 دلار و در اندازه 1 اونسی به قیمت 16 دلار به فروش می رسد. این گونه داروها باید یک تا دو هفته روزی دوبار در موضع مربوطه استفاده شوند. توجه داشته باشید که اگر بعد از این درمان ها بازهم مشکل شما ادامه داشت یا اینکه بیماری از ابتدا با تاول یا زخم و کانون های عفونی همراه بود، باید به پزشک مراجعه کنید. برای پیشگیری از عود بیماری بهتر است جورابهای نخی بپوشید و روزانه یک تا دو بار آنها را عوض کنید. از کفشهای لاستیکی استفاده نکرده و از پودرهای جاذب یا ضدقارچ درناحیه پا مصرف نمایید. بهتر است قسمت جلوی کفش گشاد باشد. درصورت امکان به شکلی از بهم چسبیدن انگشتان مبتلا جلوگیری کنید. برای این منظور در برخی نقاط دنیا از نوارهایی از جنس پشم گوسفند استفاده می کنند ( مانند « پشم گوسفند دکترشولز»). این نوارها درپیشگیری از میخچه بین انگشتان پا هم موثرند. دیگر اینکه با گرفتن مرتب ناخن های پا از بلند شدن آنها جلوگیری کنید. به یاد داشته باشید که کفش های کهنه تعداد زیادی ارگانیسم عفونی در خود دارند و نباید از آنها استفاده کنیم یا درصورت استفاده، بهتر است با کمک پودرها یا اسپری های ضد عفونی کننده و ضد قارچ از آلودگی آنها بکاهیم. از این اسپری ها می توان بعنوان درمان کمکی «تینه آ پدیس» و همچنین برای کاستن از بوی بد پا استفاده کرد. از نمونه های موثر این اسپری در امریکا می توان از اسپری ضد قارچ «فوت ورکس»، محصول کمپانی « آوون » نام برد که به قیمت حدود 7 دلار به فروش می رسد. نمونه های مشابهی هم در ایران موجود است من جمله اسپری پای « هانساپلاست»11 که توسط شرکت « بایرزدورف» آلمان تولید شده و قیمت آن در حدود 4 تا 5 هزار تومان است. روغن درخت چای هم در این زمینه موثر است. با افزودن 60 قطره از این روغن به محلولی متشکل از نصف فنجان آب و ربع فنجان الکل سفید می توانید در خانه اسپری ضدقارچ خود را بسازید. www.drdabirzadeh.ir

 

   
+ ۱۳۸۹/۱۲/۲۵
عروسك ايراني عمو نوروز رونمايي شد
تهران - عروسك ايراني 'عمو نوروز' به عنوان نمادي از فرهنگ و آداب و رسوم كهن نوروز عصردوشنبه با حضور وزير آموزش و پرورش و مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان رونمايي شد.
به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، 'حميدرضا حاجي بابايي' وزير آموزش و پروش در سخناني گفت: عروسك عمو نوروز توليدي است كه به بخشي از تربيت انساني ارتباط دارد.
وي افزود: اين نماد فرهنگي، زيبايي هاي يك انسان را به نمايش مي گذارد و انسان را متوجه زيبايي و بزرگي او و اهداف بلند خلقت انسان، رهنمون مي كند.
حاجي بابايي اظهار داشت: ما بايد زيبايي هايي كه خداوند در وجود ما قرار داده، شكوفا سازيم و استعدادهاي نامحدود انسان را به فعليت برسانيم.
وي گفت: در اين دنياي بزرگ هر كس مشغول به فعليت رساندن يكي از زيبايي هاي دروني انسان است اما هنوز ذره اي از استعدادهاي نهايي انسان شكوفا نشده است.
حاجي بابايي افزود: مسووليت خطير همه ما با هر عنوان و هر مسووليتي كه داريم، نشان دادن اين زيبايي ها است.
وي با بيان اينكه كودك و نوجوان از نظر دارا بودن استعداد، انسان هايي كاملي هستند، ادامه داد: همه زيبايي هاي خلقت در آنها نهاده شده و ما موظف هستيم آنها را به ترتيب شكوفا سازيم.
وزير آموزش و پرورش گفت: اگر روزي تمامي استعدادهاي انسان شكوفا شود، او آيينه تمام نماي خداوند است و هر كس به اندازه اي كه خدايي شود، زيبا مي شود.
حاجي بابايي اظهار داشت: زيبايي هاي واقعي آنهايي هستند كه در طول عمر انسان رشد كرده ‌و با پير شدن انسان پير نمي شوند بلكه كامل تر هم مي شوند.
وي با بيان اينكه بايد دنيا را به سمتي برد كه حرف اول و آخر شان عظمت انسان باشد، افزود: هدف خداوند از خلقت انسان تجلي صفات خداوند در هستي است.
مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در اين مراسم با بيان اينكه سنت حسنه نوروز مايه افتخار ما ايرانيان است،‌ گفت: توليد عروسك عمو نوروز حركتي براي ارج نهادن به آداب و رسوم ايران اسلامي است.
'سيد صادق رضايي' افزود: از آنجايي كه معتقديم هر يك از اقدامات كانون پرورش فكري كودكان بايد بر اساس كتاب صورت بگيرد، پيش از توليد عروسك عمو نوروز، كتاب قصه هاي عمو نوروز را تهيه و منتشر كرده ايم.
رضايي با بيان اينكه تمام مراحل توليد عروسك عمو نوروز از طراحي تا توليد در ايران صورت گرفته است، گفت: از اين پس هر نوع سرگرمي كه در كانون پرورش فكري توليد شود، ايراني خواهد بود.
وي ادامه داد: به عنوان يكي از فعاليت هاي سال آتي كانون،‌ به مديران مراكز استاني كانون اعلام شده است كه دستكم 2 عروسك بومي و شخصيت داستاني و اسطوره اي ايران را به كانون مركزي اعلام كنند تا توليد آنها در دستور كار شوراي اسباب بازي كانون قرار بگيرد.
رضايي اظهار داشت: بر اين اساس در سال 1390 بيش از 120 شخصيت عروسكي كه در آن بچه ها به اسم و رسم آنها رامي شناسند، به كانون معرفي خواهند شد.
وي ابراز اميدواري كرد كه در نوروز سال 1391 حداقل 30 عروسك ايراني رونمايي و وارد بازار توليد شود.
مديرعامل كانون پرورش فكري همچنين گفت: در سال آينده عروسك عمو نوروز به كشورهايي كه آداب مربوط به نوروز را دارند، فرستاده خواهد شد؛ ضمن آنكه سرگرمي ها و عروسك هاي دارا و سارا در ايران توليد خواهد شد.
به گفته رضايي، هر كس پژوهشي در مورد عروسك هاي بومي به كانون ارايه دهد،‌ علاوه بر حمايت از آن پژوهش، در صورت تصويب در شوراي اسباب بازي كانون، از حقوق مادي و معنوي برخوردار خواهد شد.
'حميدرضا شاه آبادي' معاون توليد كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان نيز در اين مراسم گفت: توليد اين عروسك براساس يك نياز فرهنگي و براي پاسخگويي به اين نياز توليد و به زودي به بازار عرضه مي شود.
وي با بيان اينكه توليد اين عروسك در ذيل مفهوم مهندسي فرهنگي قابل بررسي است، افزود: اين محصول با تلاش همكاران بخش هاي مختلف كانون و بدست توليدكنندگان ايراني تهيه شده است.
معاون توليد كانون با اشاره به اينكه نمي توان هجوم فرهنگ هاي بيگانه به فرهنگ هاي مستقل را ناديده گرفت، گفت: مواجهه با فرهنگ هاي بيگانه نبايد به صورت منفعل باشد و بايد با رجوع به فرهنگ خودي و داشته هاي فرهنگي، پايه هاي فرهنگي را تقويت كرد.
شاه آبادي افزود: يك فرهنگ مهاجم كه از رسانه ها كمك مي گيرد از ضعف فرهنگ ها براي هجوم استفاده مي كند، اما اگر فرهنگي قوي شود ديگر نمي شود آن را مورد هجوم قرار داد.
وي با بيان اينكه توليد عروسك هاي ايراني اقدامي منفعلانه و براي مواجهه با فرهنگ هاي ديگر نيست،‌ گفت: كودكان ما بايد درك كنند كه مفهوم عمو نوروز چيست تا به اين ترتيب از هجوم فرهنگ هاي ديگر مصون بمانند.
'مجيد قادري' مدير سرگرمي هاي سازنده كانون نيز گفت: عروسك در صنعت اسباب بازي، فرهنگي ترين كالا است اما متاسفانه در تعميم عروسك با رشد شناختي كودكان به خصوص دختربچه ها، از عروسك هاي خارجي در كشور استفاده مي شود.
وي با يادآوري اين مطلب كه شخصيت عروسك در ساختن شخصيت كودكان بسيار تاثيرگذار است،‌ افزود: بر اساس برآوردهاي انجام شده، نياز عروسكي دختربچه ها از 6 ماهگي تا 12 سالگي دستكم 50 شخصيت عروسكي است و مي توان عروسك دارا و سارا و عمو نوروز را از اين دست برشمرد.
قادري ابراز اميدواري كرد كه براي رساندن دانش فني و تكنولوژي توليد عروسك به حدنصاب هاي لازم و رفع اين نياز فرهنگي،‌ حمايت هاي لازم در اين زمينه صورت بگيرد.
در حاشيه برگزاري اين مراسم گروه نوروزخواني از مازندران به اجراي برنامه پرداختند و بخشي از نمايش بي بي گل بهار اجرا شد.
فراهنگ**1834**

   

درباره وبلاگ

کافه فان / Cafefun.ir
سایت اطلاعات عمومی و دانستنی ها

موضوعات

تبليغات

.:: This Template By : web93.ir ::.

برچسب ها: اطلاعات عمومی ، آموزش ، موفقیت ، ازدواج ، دانستنی ، گیاهان دارویی ، تعبیر خواب ، خانه داری ، سخن بزرگان ، دانلود ، بازیگران ، روانشناسی ، فال ، اس ام اس جدید ، دکتر شریعتی ، شاعران ، آموزش یوگا ، کودکان ، تکنولوژی و فن آوری ، دانلود ، تحقیق ، مقاله ، پایان نامه ، احادیث ، شعر ، رمان ، عکس ، قرآن ، ادعیه ، دکوراسیون ، سرگرمی ، اعتیاد ، کامپیوتر ، ترفند ، ورزش ، کد آهنگ ، مقالات مهندسی ، طنز ، دانلود کتاب ، پزشکی ، سلامت ، برنامه اندروید ، زنان ، آشپزی ، تاریخ ، داستان کوتاه ، مدل لباس ، مدل مانتو ، مدل آرایش