نگهداری موادغذایی در حالت انجماد بمدت طولانی موجب میشود که مقداری از ویتامینها (به خصوص ویتامینهای گروه ب و ویتــامین ث) موادغذایی کاهش یابد. علاوه بر آن از کیفیت ظاهری موادغذایی مانند طعم، رنگ و به طور کلی خصوصیات کیفی آن نیز کاسته میشود. بنابراین برای اینکه ارزش تغذیهای مواد غذایی بیشتر حفظ شود باید به نکات زیر توجه نمود:
بعضی از مواد غذایی مانند سبزیها را بهتر است قبل از نگهداری در فریزر حرارت داد. حرارت دادن، آنزیمها و میکروبها را از بین میبرد، در حالی که اگر موادغذایی بدون حرارت دادن منجمد شوند میکربهایی که در ماده غذایی ممکن است وجود داشته باشند از بین نرفته و فقط از رشد آن ها جلوگیری میشود و درهنگام مصرف مجددا رشد و تکثیر پیدا میکنند و میتوانند موجب بیماری شوند.
خونابههایی که هنگام خارج کردن موادغذایی از حالت انجماد از گوشتها خارج میشود،حاوی مقداری از املاح و ویتامینهای موجود در گوشت است و باید با رعایت اصول بهداشتی، مجددا به غذا اضافه شوند.
مواد غذایی که از حالت انجماد خارج شدهاند، باید در حداقل زمان و اضافه کردن حداقل مقدار آب و با حداقل مقدار حرارت پخته شوند.
هر قدر سرعت انجماد بیشتر باشد، تغییرات نامطلوب موادغذایی کمتر است. بنابراین بهتراست مواد غذایی را به تدریج و در فواصل زمانی هر 10 ساعت و یا بیشتر در داخل فریزر قرار داد و از گذاشتن مقدار زیادی غذا در آن واحد در داخل فریزر خودداری کرد.
یخچال را نباید بیشتر از ظرفیت آن از مواد غذایی پر کرد.
یخچال باید در یک سطح صاف قرار داده شود و تراز باشد.
دکتر مسعود کیمیاگر در گفت و گو با ایسنا، افزود: میکروبها در غذاهای نیم پز به خوبی رشد میکنند، این در حالیست که میکروبها در غذاهای کامل پخته شده از بین میروند.
وی با اشاره به ضرورت نگهداری مواد غذایی در محیط خشک و خنک ، اظهار کرد: میکروبها در محیط مرطوب به خوبی رشد میکنند بنابراین اگر خانوادهها قصد مصرف ساندویچ در سفرهای نوروزی را دارند، باید مواد غذایی را از ابتدای سفر، لای نان قرار ندهند بلکه لازم است ظرف نان و مواد غذایی دیگر مانند گوجه فرنگی، کاهو، کتلت یا کوکو را جدا کنند.
این متخصص تغذیه درباره راههای خنک نگهداشتن مواد غذایی در سفرهای نوروزی گفت: میتوان از فلاکسهای اسفنجی برای خنک نگهداشتن مواد غذایی استفاده کرد و یا در یک نایلون بزرگتر قالبهای یخ و در نایلونی کوچکتر ، مواد غذایی را قرار داد این کار باعث میشود که مواد غذایی تا چند ساعت خنک باقی بمانند.
وی با اشاره به تغذیه افرادی که در نوروز به ارتفاعات سفر میکنند، اظهار کرد: اشتهای افراد معمولا در ارتفاعات بیشتر میشود با این وجود باید در این مناطق نیز در حد اعتدال غذا خورد، از سوی دیگر آنان باید پیش از رفتن به این مناطق، به میزان متوسطی مواد غذایی مصرف کنند ، چون خالی یا پربودن معده موجب حالت تهوع میشود.
کیمیاگر درباره روش صحیح پذیرایی در نوروز توصیه کرد: شیرینیهای خشک و کوچک مانند نان برنجی و نان نخودچی برای پذیرایی در این ایام استفاده شود، چون افراد در طول روز برای دید و بازدید به خانههای متعددی می روند بنابراین لازم است شیرینیهای کم کالری مصرف کنند، از سوی دیگر شیرینیهای نوروزی معمولا چند ساعت یا حتی چند روز روی میز باقی می مانند ، بنابراین شیرینی «تر» برای پذیرایی در نوروز مناسب نیست.
کیمیاگر با اشاره به مصرف آجیل در نوروز اظهار کرد: پسته، بادام، فندق و تخمه حاوی روغنهای غیر اشباع و برای سلامت بدن مفید هستند البته باید هنگام مصرف آنها به میزان کالری این مواد غذایی توجه کرد. از سوی دیگر اگر افراد آجیل را بیش از حد اعتدال مصرف میکنند باید از میزان غذای اصلی خود بکاهند.
وی افزود: افراد مختلف به میزان متفاوتی میتوانند آجیل مصرف کنند اما خوردن یک نعلبکی یا دو استکان از آن توصیه میشود علاوه بر آن بهترین نوع آجیل، تخمه ریز است، چون هم کم کالری و هم وقت براست.
کیمیاگر در باره مصرف میوه در ایام نوروز اظهار کرد: معمولا افرادی که در اوقات دیگر سال میوه به اندازه کافی مصرف نمی کنند، در این اوقات میوه بیشتری میخورند . همین کار باعث میشود که ویتامینهای موجود در آنها در کبد این گونه افراد ذخیره و برای چند ماه قابل استفاده باشد.
وی افزود: میوهها به طور متوسط دارای حدود 60 کالری انرژی و 15 گرم قند هستند بنابراین افرادی که باید وزن و قند خود در حد تعادل نگهدارند لازم است به حد اعتدال از این مواد غذایی استفاده کنند ، البته معمولا میتوان در طول روز حدود پنج سهم میوه که معادل نیم کیلو است را مصرف کرد.
این متخصص تغذیه در ادامه گفت: در ایران، خیار جزو میوهها محسوب میشود بنابراین افراد میتوانند در روز یکی دو خیار بخورند، از سوی دیگر چای نیز در حد اعتدال باید نوشیده شود در این شرایط میتوان تا پنج فنجان چای کمرنگ را در طول روز مصرف کرد.
وی درباره مصرف غذا در رستورانهای بینراهی نیز توصیه کرد: مسافران نوروزی غذای مورد نیاز خود در طول مسیر را به همراه ببرند ، چون نمیتوان به کیفیت غذاهای رستورانهای بین راهی کاملا اعتماد کرد زیرا این اغذیه فروشیها معمولا غذاهای «مانده» خود را دور نمیریزند.
کیمیاگر در پایان گفت: هنگام انتخاب رستورانهای بین راهی حتما باید به بهداشتی بودن این اغذیه فروشیها توجه کرد. به عنوان نمونه تیره و خشک بودن مواد غذایی داخل یخچال این مکانها، نشانه تازه نبودن مواد غذایی آنهاست.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، طبق نتایج یک بررسی جدید که در مجله «سکته» به چاپ رسیده است، خطر بروز سکته مغزی در زنانی که روزانه یک فنجان یا بیشتر قهوه مینوشند 25 درصد کاهش پیدا میکند.
به گزارش خبرگزاری شینهوا، این یافته حاصل تلاش سوزانا لارسون محقق سوئدی در انستیتو کارولینسکا در استکهلم است. در این بررسی ها بیش از 34 هزار زن سوئدی در گروه سنی 49 تا 83 سال که هیچ سابقه ابتلا به بیماری قلبی نداشتند تحت آزمایش و معاینه قرار گرفتند.
پس از 10 سال 1680 نفر از این زنان سکته مغزی را تجربه کردند. این مطالعات تایید کرد زنانی که در روز حداقل یک فنجان قهوه مینوشیدند 22 تا 25 درصد کمتر به سکته مغزی دچار شدند.
از سوی دیگر دکتر کلادیت بروکز سخنگوی انجمن سکته در امریکا در این باره متذکر شد: ما پیشتر نگران بودیم که قهوه موجب افزایش فشار خون و ضربان قلب شود اما این مطالعات بلند مدت نشان داد که این نوشیدنی تا این اندازه خطرناک نیست.
به گزارش ایسنا، متخصصان تغذیه میگویند مصرف یک فنجان قهوه همراه با شکر میتواند حافظه را فعال کند و میزان دقت و توجه فرد را افزایش دهد.
از خواص دیگر قهوه این است که این نوشیدنی محرک بوده و به هضم آسان غذا کمک میکند، تب بر است و میتواند سردرد را نیز تسکین دهد.
علاوه بر این، قهوه برای برطرف کردن یرقان مفید است و در درمان سرفهای که با بلغم همراه باشد، موثر است.
این نوشیدنی در عین حال ادرار آور است، دردهای عصبی را بهبود میبخشد، در درمان سیاه سرفه تاثیر دارد و هم چنین ضد عفونی کننده بوده و خاصیت ضد افسردگی هم دارد.
شرح این یافته در مجله روانشناسی دارویی انسان منتشر شده است.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، در اینجا فهرست پنج غذا ذکر شده که در واقع میتوانند به شما کمک کنند تا به خواب بروید.
به گزارش پایگاه اینترنتی کرین، یکی از این مواد غذایی مفید برای کمک به خوابیدن گیلاسها هستند. گیلاسهای تازه یا خشک یکی از منابع غذای طبیعی ملاتونین هستند، ماده شیمیایی که ساعت درونی بدن را برای تنظیم خواب کنترل میکند. محققانی که گیلاسهای ترش را مورد آزمایش قرار دادهاند و متوجه سطح بالای ملاتونین شدند، توصیه کردهاند این گیلاسها را یک ساعت قبل ازخواب بخورید.
خوردنی بعدی موزها هستند. پتاسیم و منیزیم شل کنندههای طبیعی عضلات هستند و موزها منبع غنی از این دو عنصر هستند. موزها همچنین حاوی آمنیو اسید الـ تریپتوفان هستند که در مغز به «HTP ـ 5» تبدیل میشود. «HTP ـ 5» به نوبه خود به سروتونین (یک ناقل عصبی آرامش دهنده) و ملاتونین تبدیل میشود.
نان تست نیز از گروه غذاهای غنی از کربوهیدرات است که موجب تولید انسولین میشود و با افزایش سرعت آزادسازی تریپتوفان و سروتونین (دو ماده شیمیایی که شما را آرام کرده و به خواب میبرند) ترغیب به خوابیدن میکنند.
خوردنی مفید بعدی بلغور جو است. یک کاسه بلغور جو مثل نان تست قند خون را بالا میبرد که آن هم به نوبه خود تولید انسولین میکند و مواد شیمیایی مغزی ترغیب کننده خواب آزاد میکند. جوها غنی از ملاتونین هستند که میتوان از آن به عنوان یک کمک برای خوابیدن استفاده کرد.
شیر گرم نیز آخرین گزینه است. شیر هم مثل موز حاوی آمینو اسید ال- تریپتوفان است که به «HTP ـ 5» تبدیل میشود و سروتونین آرامش بخش آزاد میکند. شیر هم حاوی کلسیم زیاد است که خواب را زیاد میکند.
به گزارش ایسنا، دکتر محمدحسینطوسیوند، رئیس بنیاد فردوسی شامگاه شنبه در آخرین شب از اجرای کنسرت شاهنامهخوانی شوالیه آواز ایران با ارائه لوح سپاسی از این هنرمند تقدیر و ابراز امیدواری کرد که پس از برگریزان پاییزی، باز بهار نمو فرهنگ و ادب ایرانزمین شکل گیرد. ناظری پس از پایان بخش اول کنسرت و دریافت لوح سپاس ویژه از سوی رئیس بنیاد فردوسی در سخنانی گفت: متأسفانه در این سالها بهدلیل مشکلات تاریخی، شاهنامه فردوسی، اسطورهها و فضاهای حماسی از کالبد موسیقی سنتی رخت بربسته و بررسی آثار بجا مانده یکصد سال اخیر نشان میدهد که کمتر خواننده مطرحی به اجرای شاهنامه رغبت نشان داده باشد و اصولا نگاه موسیقی سنتی صرفا نوعی نگاه تغزلی بوده است.
شوالیه آواز ایران در ادامه با اظهار خرسندی از فراهم شدن چنین شرایطی برای اجرای شاهنامه ادامه داد: شاهنامه مربوط به ایران است و تاریخ ادبیات حماسی این کشور را شکل میدهد و فلسفه کلی آن ایرانی است، لذا جای خوشحالی دارد که آرام آرام راه برای اجرای شاهنامه باز شد. البته بنده این تجربه را از 4 سال پیش با اجراهای بینالمللی آغاز کردم و بالاخره به ایران هم رسیدم و این نخستین اجرای شاهنامه در ایران محسوب میشود.
او گفت: پیش از این شاهنامه را به اشکال مختلفی همچون اجرا با ارکستر بزرگ کار کرده بودم اما اجرای امشب یک اجرای کاملا مقامی است که در آن از موسیقی اقوام ایران مدد گرفتهایم، چه بسا که اگر میخواستیم صد در صد با فضای سنتی کار کنیم، اجرای اثر با روح شاهنامه همخوانی پیدا نمیکرد زیرا شاهنامه فردوسی یک نگاه دیگر را میطلبد. شهرام ناظری در بخش دیگری از سخنانش مطرح کرد:اگر طی این یکصد سال اخیر شاهنامه در موسیقی سنتی ایران جایگاهی نداشته اما شکل پررنگی از آن در موسیقی مقامی ایران دیده میشود. من نیز در این کنسرت با استفاده از آواهای باستانی و اسطورهای و همچنین تجربههای شخصی که طی این 20 -30 سال اخیر دنبال آن بودهام، اجرا را پیش بردم.
دکتر لین استراترن (Lane Strathearn) میگوید: لبخند نوزاد لذتی طبیعی برای مادر است. او و همکارانش از دانشکده پزشکی بیلور (Baylor College of Medicine) در ایالت متحده بر روی 28 مادری که برای اولین بار صاحب فرزند شدند و فرزندان آنها بین 5 تا 10 ماهه بودند، تحقیق کردند.
از این مادران خواسته شد در حالیکه توسط دستگاه FMRI یا اسکنر مغزی بررسی میشوند به عکسهای نوزاد خود و نوزادان دیگر نگاه کنند. این دستگاه مناطقی از مغز که فعال میشوند را به صورت نقاطی روشن نشان میدهد و جریان خون در مغز را اندازه گیری میکند.
در بعضی از عکسها کودکان خوشحال بودند و میخندیدند، در بعضی ناراحت و در بعضی دیگر بِِِیِتفاوت بودند. آنها دریافتند هنگامی که مادران عکس کودک خود را میبینند مناطقی کلیدی در مغز آنها که مربوط به پاداش است در جریان اسکن کردن روشن میشود. مدت زمان این واکنشها بستگی به حالت چهره کودکانشان داشت و هنگام دیدن صورت خندان آنها واکنش شدیدتر بود. وقتیکه مادران چهره ناراحت یا بیتفاوت کودک خود را میدیدند این تأثیر روی مغز آنها کمتر بود.
محققان همچنین دریافتند که واکنش مغزی مادر هنگام دیدن چهره گریان کودک خود در مقایسه با چهره یک کودک ناشناس تفاوت چندانی ندارد. این محققان ادعا میکنند این یافتههای آنان که در مجله پزشکی اطفال به چاپ رسید مفاهیم مهمی در درک پیوند میان مادر و کودک دربردارد. دکتر استراترن گفت رابطه میان مادر و کودک نقشی حیاتی در رشد کودک دارد. در بعضی موارد به هر دلیلی این رابطه به صورت طبیعی پیش نمیرود. غفلت یا بدرفتاری میتواند اثرات مخربی در رشد کودک داشته باشد.
او افزود: دانستن این نکته که چگونه هر مادری بطور منحصر به فرد به خنده یا گریه کودک خود پاسخ میدهد میتواند نخستین قدم در درک اساس عصبی دلبستگی میان مادر و کودک باشد.
آنها میخواهند نقش تازهای در جامعهای داشته باشند که کلیشه غالب در آن برای زنان، نقش همسری- مادری است. کار زنان در خانه و خارج از خانه چه تأثیری بر روابط اعضای خانه، اعتماد بهنفس زنان و ساخت قدرت در خانواده خواهد گذاشت؟ آیا زنانی که در خانه میمانند و فقط کارهای خانه را مدیریت میکنند با زنانی که هم کار خانه را انجام میدهند و هم در امرار معاش خانواده سهم دارند فرقهای اساسی دارند؟ در تحقیق سمانه کوثری با هدف شناخت نتایج مثبت و منفی اشتغال خارج از منزل زنان برخانواده، به بررسی تأثیر اشتغال زنان در خارج از منزل بر خانواده پرداخته شده است که در ادامه میآید.
زنان نیمی از جمعیت دنیا را تشکیل میدهند و دوسوم کار همین دنیا را انجام میدهند ولی بخش عمدهای از این کار در قالب مشاغل غیررسمی انجام میشود. نرخ اشتغال زنان در کارهای رسمی در کشورها متفاوت است. در اسپانیا و ایتالیا شکاف اشتغال مردان به زنان 20درصد است و برعکس در کشورهایی مانند سوئد این شکاف خیلی کم و حدود 4درصد است. نرخ مشارکت زنان در بازار کار کشورهای پیشرفته آمریکای شمالی و کانادا، حدود 50درصد است، در حالی که این عدد در کشورهای خاورمیانه، بین 11 تا 13درصد است. نرخ اشتغال زنان در ایران، بر اساس آمارهای سازمان مدیریت و برنامهریزی، حدود 11درصد و بر اساس برخی آمارهای غیررسمی، بالغ بر 13درصد است.
در بهترین حالت هم اگر بخواهیم موضوع را ارزیابی کنیم باید بگوییم حداکثر 15درصد از جمعیت زنان در ایران توانستهاند وارد بازار کاری شوند که به حساب میآید و بیمه میشوند.
اخیرا با این استدلال که اشتغال همین 15درصد از زنان برزندگی زناشویی و روابط خانوادگی و... تأثیر مخرب دارد آییننامه دورکاری یا کار در خانه (Teleworking) کارمندان دولت تصویب و اجرایی شد. کمی زود است در مورد نتایج این طرح نظر بدهیم اما در تحقیق سمانه کوثری-کارشناسارشد پژوهش علوم اجتماعی- که برای مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شده مشخص شده است که همسران زنان شاغل نسبت به همسران زنان خانهدار، مشارکت و همکاری بیشتری در امور منزل دارند و همچنین زنان خانهدار نسبت به زنان شاغل نقشهای خانوادگی (همسری و مادری) را بهتر ایفا میکنند و از سوی دیگر شاخص کیفیت روابط زوجین در زنان شاغل بالاتر از زنان خانهدار است اما این تفاوت از لحاظ آماری معنادار نیست. زنان شاغل نسبت به زنان خانهدار از اعتماد به نفس بالاتری برخوردارند و در خانوادههایی که زنان شاغل هستند الگوی قدرت افقی و دوسویه و تصمیمات درباره مصالح و برنامهریزیهای خانواده توسط زوجین صورت میگیرد و این امر در خانوادههایی که زنان خانهدار هستند، کمتر مشاهده شده است.
این پژوهش درصدد است که تقسیم کار میان همسران در امور خانه، ایفای نقشهای خانوادگی، کیفیت روابط زوجین، اعتماد به نفس زنان و ساخت قدرت در خانواده را در 2 گروه زنان شاغل و خانهدار بررسی کند.
این تحقیق که با عنوان بررسی تأثیر اشتغال زنان در خارج از منزل بر خانواده انجام شده با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه در شهر تهران با انتخاب نمونه 384نفری از زنان متاهل شاغل و خانهدار صاحب فرزند ساکن شهر تهران آغاز و سپس اطلاعات گردآوری شد. شیوه نمونهگیری تحقیق براساس نمونهگیری طبقهای نامتناسب است.هدف اصلی تحقیق حاضر، شناخت نتایج مثبت و منفی اشتغال خارج از منزل زنان بر خانواده است.
از مجموع 384نفر زنان شرکتکننده در این پژوهش، 50درصد آنان را زنان خانهدار و 50درصد را زنان شاغل تشکیل دادهاند. میزان مشارکت همسران در بین زنان خانهدار 56/3درصد به میزان پایین، 39/1درصد به میزان متوسط و 4/7درصد در حد زیاد است و در بین زنان شاغل 32/1درصد این مشارکت در حد کم، 53/7درصد در حد متوسط و 14/2درصد در حد زیاد گزارش شده است. بنابراین مشارکت و همکاری همسران زنان خانهدار در حد پایین و در میان زنان شاغل در حد متوسط است.
در گروه زنان خانهدار 25/5درصد آنان نقش خود را در حد متوسط و 74/5درصد در حد بالا ایفا کردهاند و زنان شاغل 1/6درصد در حد پایین، 37/4درصد در حد متوسط و 61/1درصد در حد بالا توانستهاند نقشهای محوله را انجام بدهند؛ به عبارتی زنان خانهدار و همچنین زنان شاغل توانستهاند نقشهای خانوادگی(همسری و مادری) خود را انجام بدهند.
یافتههای این پژوهش بیانگر آن است که میزان کیفیت روابط زوجین در بین زنان خانهدار و زنان شاغل در حد بالا اظهار شده است. زنان شاغل و همچنین زنان خانهدار از اعتماد بهنفس بالایی برخوردار هستند.
در بررسی ساخت قدرت در خانوادهها مشاهده میشود که در خانوادههای زنان خانهدار، 25درصد ساخت قدرت مشارکتی است؛ یعنی مشترکا تصمیمگیری توسط زوجین صورت میگیرد، 66/7درصد ساخت قدرت در خانواده آنها بینابین و 8/3درصد تصمیمگیری درباره مصالح و مسائل خانوادهشان توسط مرد انجام میشود و ساخت قدرت در خانوادههای زنان شاغل 44/5درصد مشارکتی، 49/7درصد بینابین و 5/8درصد یک سویه است؛ به عبارتی در خانواده، مرد بدون مشورت همسرش تصمیمگیری میکند.
تحلیل فرضیات
نخستین فرضیه این تحقیق به چگونگی تقسیمکار بین 2گروه زنان خانهدار و شاغل اختصاص داشت.
تحلیل
روابط میان این دو متغیر در این تحقیق نشان میدهد که اشتغال زنان باعث
میشود تقسیم کار در خانواده مشارکتی انجام شود و این باور که تقسیمکار در
خانواده براساس جنسیت صورت میگیرد، کمی متعادلتر بشود، به نحوی که
همسران زنان شاغل در اموری که مربوط به زنان است وارد شوند و همکاری و
همیاری داشته باشند. بر اساس نظر جامعهشناسان شوهرانی که در کارهای
خانهداری و مراقبت از فرزندان مشارکت کنند فشار مضاعف بر همسر را در ایفای
موازی نقش کاری و خانوادگی میکاهند.
در ادامه تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش، اشتغال باعث شد 2نقش مهم همسری و مادری زنان به چالش کشیده شود. میتوان گفت این دو نقش همان نقش «بیانگر» است که پارسونز (جامعهشناس) از آن یاد میکند و حفظ این نقش را برای اعضای خانواده و همچنین برای حفظ وحدت خانوادگی لازم میداند و از طرفی طبق نظر «ساموئل آریی» تعارض نقش شغلی- همسری، تعارض نقش شغلی- والدینی و تعارض نقش شغلی- خانهداری و بهطور کلی تعارض کار- خانواده تأثیر منفی بر سلامتی و عملکرد نقش فرد باقی میگذارد و موجب ناخشنودی از کار، ازدواج و زندگی میشود.
بررسی نتایج بهدست آمده در این تحقیق نشان داد که بین وضعیت اشتغال زنان با کیفیت روابط زوجین رابطه آماری وجود ندارد. این عدم اثبات رابطه به این معنا نیست که بهطور کلی بین این دو متغیر رابطهای وجود ندارد بلکه این امر شاید ناشی از تفاوتهای فرهنگی- اجتماعی جامعه مورد نظر و حتی وقوع پدیدهای باشد و یا متأثر از متغیری باشد که در این تحقیق مورد بررسی قرار نگرفته است.
یکی دیگر از نتایج این تحقیق حاکی از آن است که اشتغال برای زنان اعتماد به نفس بههمراه خواهد داشت. یکی از عوامل تأثیرگذار به شیوه اعمال قدرت، درآمد و دارایی زنان است. هنگامی که زنان منابع ارزشمندی در اختیار داشته باشند احتمال دارد که قدرتی نزدیک و برابر با هم داشته باشند، این زنان به صورت رودررو اعمال قدرت کنند و از طریق گفتوگو، بحث و مذاکره تنشها را رفع کنند.
زمانی میتوان از مشارکت اجتماعی زنان و حضور فعال آنان در خارج از خانه سخن گفت که پیشاپیش مناسبات دمکراتیک در خانوادهها بین زن و مرد برقرار شده باشد تا آنان بتوانند با فراغت و توان بیشتری به مشارکت در عرصههای مختلف بپردازند و از این طریق بتوانند به انتظارات اجتماعی از یکسو و نیازها و خواستههای خودشان از سوی دیگر پاسخی مثبت بدهند. برای دستیابی به این مهم، پیشنهادهای زیر ارائه میشود:
تغییرات فرهنگی که باید، در نظام ارزشها و تخصیص نقشها و جابهجایی وظایف که مستلزم مشارکت مرد در انجام امور خانهداری است، ایجاد شود؛ اعتقاد و باور به لزوم حضور زنان در صحنههای مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور ایجاد شود؛ جهت کاستن از مسائل و مشکلات زنان شاغل طرحهای مؤثر و مفیدی همچون کاستن از ساعت کار روزانه و تغییر در ساعت کار هفتگی ایجاد شودتا زنان بتوانند با پایان کار روزانه، درصورت لزوم بدون نگرانی از عواقب ترک محل کار، به منزل خود بازگردند؛ با توجه به افزایش فزاینده مادران شاغل و به منظور جلوگیری از اثرات جبرانناپذیر رشد و نمو کودک، افزایش مرخصی زایمان و ایجاد مهدکودک در محیط کار طبق استاندارد جهانی ضروری بهنظر میرسد.
بنابراین با توجه به شرایط زندگی در جامعه امروزی و با توجه به تمامی دگرگونیهایی که در آن صورت گرفته، مانند کاهش تعداد فرزندان، واگذار کردن قسمتی از جامعهپذیری کودکان به مدارس، عدم کفایت یک درآمد برای زندگی یک خانواده، وجود دختران تحصیلکرده که تنها نقش مادری و همسری به آنان واگذار شده است، مشکلات زندگی مادران شاغل، حاکمیت نگرشهای مدرن در جامعه برای مردان و نگرشهای سنتی در خانواده برای زنان، وضعیتی پیچیده را شکل داده است.
یک تحقیق شاخص دانشگاه هاروارد به نام "بررسی سلامت زنان" (WHS)، که پیشگیری بیماریها در 17000 زن جزو پرسنل پزشکی را تحت بررسی دارد- نشان میدهد که زنانی که تحت فشار زیاد شغلی قرار میگیرند، در مقایسه با همکارانشان که استرس کمتری را تجربه میکنند، 40 درصد بیشتر در معرض خطر بیماری قلبی ( از جمله حمله قلبی و نیاز به جراحی برای رفع انسداد عروق کورونر قلب) قرار میگیرند.
این بررسی همچنین نشان داد زنانی که نگران از دست دادن شغلشان هستند، با احتمال بیشتری دچار فشار خون بالا، بالا رفتن میزان کلسترول خون و چاقی میشوند.
پژوهشگران از تعریفی برای "فشار شغلی" استفاده کردند که الزامات مربوط به شغل و میزان کنترل فرد بر شغلش را با هم ترکیب میکند. الزامات شغلی با مقدار، شتاب و سختی کار ارتباط داده میشود. کنترل به معنای توانایی فرد در گرفتن تصمیمهای مربوط به کار یا خلاق بودن در انجام کار است.
شواهد بیشتر
بررسی دانشگاه هاروارد تنها موردی نیست که رابطه میان استرس شغلی و مشکلات قلبی در زنان را نشان میدهد. یک بررسی بزرگ 15 ساله در دانمارک نشان داد که هر چه فشار کاری زنان بیشتر باشد، خطر بیماری قلبی در زنان 51 ساله و کمتر افزوده میشود. و در یک بررسی بر روی کارکنان یقه سفید (کارکنان اداری) در پکن، ثابت کرد فشار شغلی در زنان (اما نه در مردان) با افزایش خطر ضخیمشدن دیواره شریان کاروتید، که نشان اولیه بیماری قلبی- عروقی است،همراهی دارد.
شیوه اثر استرس بر قلب و عروق
بدن طوری برنامهریزی شده است که در مقابل استرس تهدیدکننده حیات با پاسخ "جنگ یا فرار" واکنش نشان دهد، در این واکنش مغز رها شدن آبشاری از مواد شیمیایی و هورمونها را در بدن باعث میشود که ضربان قلب را تند میکنند،سرعت تنفس را افزایش میدهند، و فشار خون را بالا میبرند، و میزان قند (انرژی) ذخیرهشده در عضلات را افزایش میدهند.
متاسفانه بدن نمیتواند در تشخیص دادن میان خطرهای فوری و مرگبار و موارد کمتر فوری و مداوم استرس، مانند مشکلات مالی، فشار شغلی، و حتی نگرانی در مورد مشکلات احتمالی که هنوز بروز نکردهاند، به درستی عمل کند. هنگامی که پاسخ "جنگ یا فرار" به طور مزمن ادامه پیدا میکند، بدن دچار آسیب میشود.
دقیقا مشخص نیست که چگونه فشار شغلی سلامت قلبی را مختل میکند. استرس شغلی ممکن است التهاب در شریانهای تغذیهکننده قلب (شریانهای کورونر) را تشدید کند، به ایجاد لختههای خون در این شریانها بینجامد که آغازگر حمله قلبی هستند. استرس همچنین ممکن است عمل به عادات سلامتبخش برای قلب مانند ورزش، رژیم غذایی مناسب، سیگار نکشیدن و خواب کافی را سختتر کند.
مشکل است گفت چه میزان از خطر حمله قلبی به خود استرس روانی مربوط میشود و چه میزان از آن به رفتارهای ناشی از آن مانند سیگار کشیدن و ورزش نکردن.
برخی از زنان (به طور ژنتیکی یا در نتیجه تجربههای ابتدای زندگی) به نحوی غیرموثرتر به عوامل استرسزا پاسخ میدهند.
پژوهشهایی که در زمینه عوامل خطر ساز منحصر به زنان در ابتلا به بیماری قلبی ادامه دارد، و ممکن است در آینده به پاسخ این پرسشها برسیم.
چه کار میتوانید بکنید
استرس ناشی از الزامات مفرط شغلی و نداشتن کنترل بر کار، تنها به محیط کار محدود نمیشود. بسیاری از زنان مجبورند چندین وظیفه را به طور همزمان انجام دهند- برای مثال مراقبت از کودکان، والدین سالمند و سایر بستگان و در عین حال انجام کارهای خانه و کار کردن در بیرون خانه- بدون اینکه برای انجام همه این کارها منابعی در اختیار داشته باشند.
موقعیتهایی مانند این ممکن است غیرقابلاجتناب باشند، و در یک بازار کاری پررقابت ممکن است احساس کنید نمیتوانید کاری انجام دهید که زندگی کاریتان کمتر استرسزا شود. با این وجود میتوانید با انجام اقداماتی سعی کنید استرس کاری خود را کاهش دهید:
نوروز واژهاي است مركب از دو جزء كه روي هم به معناي روز نوين است و بر نخستين روز از نخستين ماه سال خورشيدي آن گاه كه آفتاب به برج حمل انتقال مييابد گذارده ميشود. و اصل پهلوي اين واژه نوك روچ يا نوك روز بوده است.
بيروني در تعريف نوروز نقل ميكند "نخستين روز است از فروردين ماه و از اين جهت روز نو نام كردند، زيرا كه پيشاني سال نو است و آنچه از پس اوست از اين پنج روز همه جشنهاست."
مورخين و محققان درباره جايگاه نوروز با هم اختلاف دارند. به نظر ميرسد آريائيها از مهاجرت به فلات ايران و هم مرز شدن با تمدن ميانرودان سال را به دو قسمت تقسيم ميكردند كه هر يك با انقلابي شروع ميشد و دو جشن نوروز و مهرگان سرآغاز اين دو انقلاب بودند. يعني هنگام انقلاب تابستاني جشن نوروز گرفته ميشد و زمان انقلاب زمستاني جشن مهرگان پاس داشته ميشد. برخي معتقدند كه جشن نوروز و مهرگان جشني بوده است كه در ايران قبل از ورود آريائيها وجود داشته است و اقوام قبل از آريائيها كه در فلات ايران ساكن بودهاند به آن عمل ميكردهاند.
"نوروز" را ايرانيان گرامي ميدارند و آييني است كهن كه گرچه طي هزاران سال دگرگون يافته، اما هرگز از ميان نرفته و از سوي اقوام و مذاهب مختلفي كه در سرزمين ايران حضور پيدا كردهاند، مهر تأييد خورده است. بدين سان امروزه نوروز از نمادهاي بزرگ و وحدت بخش ملت ايران با همه تكثرهاي قومي، مذهبي، فرهنگي و زباني است.
آيينها و رسمهاي مردم فرآيند الزامات و نيازهاي درهم تنيده مادي و معنوي، در پيوند جغرافيايي و شيوههاي توليد و ساختارهاي اقتصادي دورهاي مختلفاند که برحسب ضرورت پيوسته در حال تغييرند و به مقولههايي که در ژرفا معنا دارند پاسخ ميدهند.
ظهور اسلام و برخورد مسالمت آميز آن با ساير اديان و آيينها از جمله اعتقادات مذهبي و ملي ايرانيان موجب شد كه مراسم و آداب مربوطه، به يكباره از جامعه اسلامي ايران رخت بر نبندد، فقط با مسلمان شدن تدريجي ايرانيان از وسعت آنها كاسته شد و اندك اندك همراه اعتقادات ديني اسلام، اسطورهها و داستانهاي عربي نيز در ميان توده مردم نفوذ كرد. طي گذشت ايام، زماني كه برخي از سنتها و آداب در تضاد آشكار با اعتقادات و رسوم گذشته قرار ميگرفت ايرانيان ميكوشيدند سنت كهن ملي را در قالب شخصيتهاي اسلامي باز يابند و به عبارت روشنتر سنتهاي ملي ايراني را با سنتهاي اسلامي در آميختند. در نتيجه از ميان انبوه جشنهاي ايراني قبل از اسلام آنچه ميان ايرانيان مسلمان باقي ماند منحصر به عيد نوروز، جشن سده و جشنهاي كوچكتري مانند جشن گل سرخ كه در اصفهان مرسوم بوده است. از ميان جشنهاي ياد شده بزرگترين اعياد ملي ايرانيان جشن نوروز است.
نوروز تنها جشني است كه از دوران باستان با عظمت تمام و همراه با انبوهي افسانه و آيين تا به امروز ادامه يافته است. عظمت نوروز را از نقشهاي تخت جمشيد گرفته تا آثار ادبي و هنري گوناگون عربي و فارسي در همه جا ميتوان يافت. يكي از كهنترين و بزرگترين منابعي كه به جشن و افسانهها و آيينهاي مربوطه پرداخته است، كتاب «آثار الباقيه» اثر ابوريحان بيروني (متوفي 440 هجري قمري) است. او مينويسد:
«سال نزد فارسيان چهار فصل بود ... بر حسب اين فصول عيدهايي داشتند كه به اهمال در كبيسه روز اين عيدها جابهجا ميشد. از جمله اين اعياد يكي روز اول فروردين ماه يعني نوروز بود. كه روز بس بزرگ است كه به علت زنده شدن طبيعت گويند. آغاز خلقت جهان در آن روز بوده است. چنين به نظر ميرسد كه پنج روز نخستين سال « نوروز عامه» يعني جشن همگاني بود. حال آنكه روز ششم كه «خرداد روز» نام داشت، « نوروز خاصه» يعني جشن پادشاهان و بزرگان بوده است.
احترام نوروز در اسلام هر چند كه به مذهب شيعه منحصر نيست، اما چنان در ميان شيعيان فراگير است كه حتي رواياتي از امامان شيعه در بزرگداشت نوروز نقل شده است. براي مثال علامه مجلسي در "السماءوالعالم" از امام صادق عليهالسلام حديثي را بدين مضمون نقل ميكند: "در آغاز فروردين، آدم آفريده شد و آن روز فرخندهاي است براي طلب حاجتها و برآورده شدن آرزوها و ديدار پادشاهان و كسب دانش و زناشويي و مسافرت و داد و ستد. در آن روز خجسته بيماران بهبودي مييابند و نوزادان به آساني زاده ميشوند و روزيها فراوان ميگردد."مجلسي همچنين حديث ديگري را درباره نوروز نقل ميكند كه منتسب به امام كاظم عليهالسلام است و آن اين كه "اين روز بسيار كهن است. در نوروز خداوند از بندگان پيمان گرفت تا او را پرستش كنند و براي او شريك قائل نشوند و به آيين فرستادگانشان درآيند و دستورشان را بپذيرند و آن را اجرا نمايند و آن نخستين روزي است كه آفتاب بدميد و بادهاي بار دهنده بوزيد و گلهاي روي زمين پديد آمد و هم جبرئيل بر پيامبر نازل شد و نيز روزي است كه ابراهيم بتها را شكست و هم پيامبر علي را بر دوش خود گرفت تا بتهاي قريش را از خانه كعبه بينداخت.
علاوه بر عدم مخالفت اسلام با آيين نوروز و از آن فراتر تأييد اين مذهب بر نوروزگان، تداوم گراميداشت نوروز در دوره اسلامي را ميتوان به علاقه شديد ايرانيان براي حفظ مواريث باستاني خود نيز نسبت داد.
"برتولد اشپولر" ايرانشناس بزرگ آلماني در اين باره ميگويد: "از جشنهاي قديمي ايراني، بيش از همه جشن سال نو (نوروز؛ شكل عربي آن نيروز) و نيز در پايان تابستان جشن پاييز (مهرگان) طبيعتاً بر اساس تقويم قديمي برگزار ميشد. البته مسلمانان، بهويژه در زمان عمر دوم (عمربن عبدالعزيز) كوشش كردند تا اين اعياد را ملغي كنند و كساني را كه در اين مواقع به طور كلي هداياي متداولي براي مقامات بالاتر ميفرستادند، تحت فشار قرار دادند.
اما اين رسم چنان عميق با انديشه و احساس مردم ايران وابسته بود كه به زودي پيروزمندانه براي خود جايي باز كرد و با اوج گرفتن كار عباسيان، اما بهويژه در زمان آلبويه كاملاً در همه جا متداول شد و حتي در بينالنهرين (درست در بغداد و حتي در بصره) رسمي همهگير شد. در سوريه، مصر و شمال آفريقا نيز اين جشن در برخي از زمانها به طور نامنظم برگزار ميشد.
بدين ترتيب نوروز با ورود اسلام به ايران و فراگيري اين مذهب در پهنهاي وسيع از شبه قاره هند تا شمال آفريقا، اين مجال را يافت تا در ميان اقوام غير ايراني نيز تداول يابد.
با توجه به اين كه عباسيان بيش از پنج سده نفوذ سياسي و ديني خود را در جهان اسلام - با فراز و نشيب بسيار - حفظ كردند، ميتوان دريافت كه بزرگداشت نوروز از سوي خلفاي اين سلسله تا چه حد در استمرار و گسترش آن تأثير گذار بوده است. نوروز از زمان پيامبر اسلام تا دوره سلسله متأخر ايراني همواره مورد توجه بوده است. به شهادت تاريخ، حضرت محمد صليالله عليهوآله و حضرت علي عليهالسلام و بزرگان و خلفاي اسلام نوروز را گرامي ميداشتند و در دستگاه خلافت عباسي نوروز عظمتي خاص داشت و پس از اسلام نيز نوروز بزرگ با سنتهاي اسلامي شكوه و جلالي ديگر يافته بود. خاندانهاي بزرگ ايراني چون سامانيان و ديلميان و آل زياد به نگهداري و پاسداري سنن ملي دلبستگي فراوان داشتند و به هنگام نوروز به روش نياكان خود مردم را بار عام ميدادند و آداب ديرين را معمول ميداشتند. شهرياران صفوي هم در اجراي مراسم جشن نوروز كوشش بسيار ميكردند و مردم نيز تشريفات عيد به جاي آوردند.
برگزاري جشن نوروز در دوره صفويه به ويژه با نگاه به احاديثي كه محدثين بزرگ اين دوره همچون علامه مجلسي درباره نوروز نقل كردهاند، قابل ارزيابي است. چنين مينمايد كه در اين دوره - همچون زمان حاضر - نوروز صبغهاي كاملاً اسلامي يافته بود و تفكيك عناصر باستاني و اسلامي در اين آيين باشكوه كاري دشوار مينمود.
در كتابهاي مشهور ادعيه همچون اقبال الاعمال سيدابنطاووس و مصباح المتهجد شيخ توسي اشارهاي به دعاي تحويل سال نگرديده و اين نشان ميدهد چه در منابع اهل سنت و چه در منابع اهل تشيع سند روايي مورد اعتماد براي آن موجود نيست. اما مجلسي در كتاب زادالمعاد در خصوص اين دعا گزارش ميكند كه در كتب غير مشهوره روايت كردهاند كه در وقت تحويل سال اين دعا را بسيار بخوانيد: يا مقلبالقلوب والابصار يا مدبر الليل والنهار يا محول الحول و الاحوال حول حالنا الي احسن الحال. بنابراين با توجه به اين گزارش دعاي تحويل سال در دوره صفويه مرسوم و معمول بوده است.
در هر حال جدا از اين كه دعاي تحويل سال تا پيش از دوره صفويه چگونه بوده و اين دعا در كدام يك از مأخذ حديثي نقل شده است، نفس دعا يا قرائت قرآن يا حتي نمازگزاردن هنگام تحويل سال نشان از اسلامي شدن نوروز دارد. حتي بعضيها معتقدند كه عبارات دعاي تحويل سال برگرفته از عبارات قرآني يا احاديث و رواياتي است كه در معتبرترين مأخذ شيعي نظير "التهذيب" شيخ توسي نقل شدهاند.
از اين گذشته بزرگترين نماد آيين نوروز كه "هفت سين" است، فلسفهاي باستاني و اسلامي دارد. "محمد علي دادخواه" كه اخيراً پژوهشي با عنوان "نوروز و فلسفه هفت سين" را به نگارش در آورده، در اين باره مينويسد: "عدد هفت برگزيده و مقدس است. در سفره نوروزي انتخاب اين عدد بسيار قابل توجه است. ايرانيان باستان اين عدد را با هفت امشاسپند يا هفت جاودانه مقدس ارتباط ميدادند. در نجوم عدد هفت، خانه آرزوهاست و رسيدن به اميدها را در خانه هفتم نويد ميدهند. علامه مجلسي ميفرمايد: آسمان هفت طبقه و زمين هفت طبقه است و هفت ملك يا فرشته موكل برآنند و اگر موقع تحويل سال، هفت آيه از قرآن مجيد را كه باحرف سين شروع ميشودبخوانند آنان را از آفات زميني و آسماني محفوظ ميدارند."
همچنين تقدس ديني لحظه تحويل سال چنان در نظر مردمان پر رنگ است که در شهرهاي مقدس مردم به امامزادهها و اماكن متبركه ميروند. شيرازيها به حرم شاهچراغ و حرم عليبن حمزه روي ميآورند و مشهديها به پابوس حضرت رضا (ع) ميشتابند و بسياري از مردم قم در بارگاه حضرت معصومه گرد ميآيند و بعضي از مردم ري و تهران در حرم شاهعبدالعظيم."
با اين وجود صيغه اسلامي نوروز كه با توجه به اكثريت مطلق مسلمانان در ايران امري بديهي است، مانع از آن نشده كه پيروان ساير مذاهب در بزرگداشت آن كمتر از ايرانيان مسلمان اهتمام ورزند. امروزه نوروز، آييني متعلق به همه مذاهب و اقوام و فرهنگهاي ايراني و بسياري ديگر از كشورهاي تحت نفوذ فرهنگ ايراني چون افغانستان، پاكستان، هندوستان، كشورهاي آسياي ميانه و قفقاز و مناطق كردنشين تركيه، عراق و سوريه است
در روايات اسلام نوروز روزي است كه جبرئيل بر حضرت محمد (ص) نازل شد، روز غدير خم است، و روز ظهور حضرت صاحبالزمان (عج) خواهد بود. در اعتقادات كهن ايراني روزي است كه آفريدگار از خلقت جهان فارغ ميشود و روز آفرينش انسان است.
واژه (عيد) در قرآن كريم تنها يكبار در آيه 114، سوره مائده آمده است: (عيسي ابن مريم گفت بارالها! اي پرودگار تو ما از آسمان مائده اي فرست تا اين روز براي ما و كساني كه پس از ما آيند روز عيد مباركي گردد و آيت و حجتي از جانب تو براي باشد، كه تو بهترين روزي دهندگاني.
عيسي بن مريم اين دعا را آن هنگام كه حورايون به او گفته بودند كه: اي عيسي ابن مريم، آيا خداي تو مي تواند براي ما از آسمان مائده فرستد؟ عيسي در پاسخ آنان مي گويد: اگر ايمان آورده ايد از خدا بترسيد! و هرگز شك در قدرت خدا و يا شك در اجابت دعاي پيغمبر خدا نكنيد. حواريون گفتند (ما شك نكرده ايم ليكن) مي خواهيم كه از آن مائده آسماني تناول كنيم تا دل هاي ما مطمئن شود (و بر يقين ما بيفزايد) و تا به راستي عهدهاي تو پي بريم و بر آن گواه باشيم.
عيد خود مصدري است مانند عود به معناي بازگشتن و به همين مناسبت، سالگردها و يادبودها را (عيد) گويند. البته، اين نامگذاري به ياد بودهاي خوش وتوأم با شادماني اختصاص دارد.
(عيد) روزي است كه در آن سود و منفعتي به دست بيايد و در شرع مقدس اسلام، روزهاي اضحي و فطر عيد ناميده ميشوند. كه در عيد اضحي قرباني، و در عيد فطر زكات فطره مطرح است. نيز ميتوان گفت، عيد آن روزي است كه در آن نماز ويژهاي برگزار كنند، يا روزي است كه مجمعي در آن فراهم آيد، و يا آنكه عيد روزي است كه خلق از ماتم به شادماني (عود) كنند، يا روزي است كه زندانيان را از زندان رها كنند، و يا كودكان را از مكتب بيرون فرستند، يا روزي است كه تفاوتي ميان درويش و توانگر نباشد، يا آنكه (عيد) روز شريف و ارجمندي ميتواند باشد.
از آيه (مائده) استفاده ميشود كه حضرت عيسي و مسيح روز نزول مائده را كه سالروز وقوع يك معجزه الهي در تاريخ است براي همه انسانها (عيد) قرار داده است، تا اين روز آيت و حجتي از جانب خداوند براي مردمان در تمامي اعصار بوده باشد و به ميمنت اين پديده پر بركت همه ساله شادماني و خجستگي آن روز تكرار گردد.
از آنجا كه (مائده) به معناي خوان پر نعمت، تنها دوبار در سوره مائده آمده است، ميتوان گفت نزول رزق از آسمان به درخواست حضرت عيسي مسيح (ع) ويژگي خاصي داشته است كه به خاطر آن عنوان (مائده) را به خود گرفته است.
بنابراين، عيد در اين آيه اشاره دارد به نزول يك بركت آسماني در پوشش طبق يا طبقهايي از طعام و خوردني كه ميتواند تكرار و بازگشت آن روز نيز همان بركات را به همراه داشته باشد و از اين جهت، آيت و حجتي ديگر از جانب خداوند متعال براي انسانها و فرصتي ديگر براي ايجاد ارتباط با خدا و ذكر و ياد او در دلها و زبانها بوده باشد.
آداب اسلامي نــوروز
در كتاب مفاتيحالجنان كه طي دهههاي گذشته يكي از بزرگترين كتابهاي مورد رجوع عموم براي انجام مستحبات مذهبي بوده به نماز عيد نوروز اشاره شده كه نمازي است توأم با قرائت سوره حمد و سورههاي قدر، كافرون، توحيد، فلق و ناس و بسيار شبيه به نمازي است كه ضمن آداب و اعمال روز جمعه و روز عيد غدير خم وارد شده است.
مفاتيح الجنان همچنين روايتي از معليبنخنيس را درباره نوروز ذكر كرده است كه اعمال اين روز و دعاي مربوط به آن را همراه دارد. بيآنكه اشارهاي به فضيلت اين روز كرده باشد. ولي بحارالانوار مجلسي روايات معليبنخنيس را به تفصيل آورده است. در آن روايات به فضيلت و برتري اين روز نسبت به ساير ايام بسيار پرداخته است و يكي از روايات مفصل معليبنخنيس از نوروز را اين گونه تجليل كرده است: نوروز روزي است كه كشتي نوح بر كوه جودي قرار گرفت، روزي است كه جبرئيل بر نبي عليهالسلام نازل شد، روزي است كه رسول اكرم صليالله عليهوآله، علي عليهالسلام را بر دوش كشيد تا بتهاي قريش را از بالاي كعبه ميكند، روزي است كه نبي عليهالسلام به وادي جن رفت و از ايشان بيعت گرفت، روزي است كه براي علي عليهالسلام از مردم بيعت گرفت (غدير خم) روزي است كه قائم آل محمد ظهور خواهد كرد و روزي است كه امام عصر عجلالله تعالي فرجهالشريف بر دجال پيروز خواهد شد.
و اما روايت خنيس به نقل از امام صادق عليهالسلام در مفاتيح الجنان:
فرمود: چون نوروز شود غسل كن و پاكيزهترين جامههاي خود را بپوش و به بهترين بويهاي خوش خود را معطر گردان پس چون از نمازهاي پيشين و پسين و نافلههاي آن فارغ شدي، چهار ركعت نماز بگذار يعني هر ركعت به يك سلام و در ركعت اول بعد از حمد ده مرتبه اناانزلنا و در ركعت دوم بعد از حمد ده مرتبه سوره قل يا ايهاالكافرون و در ركعت سوم بعد از حمد ده مرتبه قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق را بخوان و بعد از نماز به سجده شكر برو و اين دعا را بخوان.
همان طور كه مشاهده ميشود اين روز نيز چون اعياد اسلامي با غسل كردن، پوشيدن جامه نو و معطر گرديدن به بويهاي خوش و روزه داشتن آغاز ميشود، ضمن آنكه نمازي مشابه نمازهاي ساير اعياد اسلامي دارد.
نماز عيد نوروز
نماز عيد نوروز مشتمل است بر قرائت سوره حمد و سورههاي قدر، كافرون، توحيد، فلق و ناس و بسيار شبيه به نمازي است كه ضمن آداب و اعمال روز جمعه و همين طور اعمال روز عيد غدير خم وارد شده است.
از آنجا كه قرائت سوره قدر در نماز عيد نوروز توصيه شده است ميتوان دريافت كه عيد نوروز نيز چون ديگر اعياد اسلامي با نزول بركات و آيات الهي همراه بوده است. تاكيد بر قرائت سورههاي كافرون، توحيد، معوذتين نيز ميتواند اشاره به درخواست دفع انواع شرور و بديها داشته باشد.
دعاي عيد نوروز
دعاي مخصوص عيد نوروز با درود و صلوات بر رسول اكرم صليالله عليهوآله و آل او و اوصيا و همه انبيا و رسولان آغاز ميشود آنگاه با فرستادن درود بر ارواح و اجساد ايشان ادامه مييابد.
در اين دعا آمده است: (هذا الذي فضله و كرمته و شرفته و عظمت خطره) اين فراز با اندكي جابجايي در كلمات در دعاي مخصوص ماه مبارك رمضان، ماه نزول قرآن نيز آمده است.
فراز پاياني دعاي مخصوص عيد نوروز : ( اللهم .... ما فقدت من شي فلا تفقدني عونك عليه حتي لا اتكلف مالا احتاج اليه يا ذالجلال و الاكرام ) از آن جهت كه در آن سخن از گم شدن و گمشدهها به ميان ميآيد بيش از اندازه قابل توجه است زيرا، چنانكه نقل شده است عيد نوروز همان روزي است كه حضرت سليمان عليهالسلام انگشتري خويش را پس از مدتي پيدا كرده است.
پينوشتها:
1. ذكايي، پرويز: نوروز تاريخچه و مرجعشناسي، مركز مردمشناسي ايران، تهران، 1353، ص19
2.
كريميان سردشتي، نادر: "نوروز در روايات شيعه و در كتاب التاج جاحظ بصري"،
مجموعه مقالات نخستين همايش نوروز، پژوهشكده مردمشناسي، تهران، 1379، ص45
3.
اشپولر، برتولد: تاريخ ايران در قرون نخستين اسلامي، ترجمه مريم
ميراحمدي، تهران، شركت انتشارات علمي و فرهنگي، 1369، ج2، ص359-358
4. رضي، هاشم: گاه شماري و جشنهاي ايران باستان، انتشارات بهجت، تهران، 1380، ص451
5. دادخواه، محمدعلي: نوروز و فلسفه هفتسين، انشارات حروفيه، تهران، 1382، ص119
6. مدرس زاده، مريم: عيد نوروز در فرهنگ اسلامي و آيينها و اساطير ايراني، مجموعه مقالات نخستين همايش نوروز، ص131
7. مفاتيح الجنان
باز هفت سين سرور
ماهي و تنگ بلور
سکه و سبزه و آب
نرگس و جام شراب
باز هم شادي عيد
آرزوهاي سپيد
باز ليلاي بهار
باز مجنوني بيد
باز هم رنگين کمان
باز باران بهار
باز گل مست غرور
باز بلبل نغمه خوان
باز رقص دود عود
باز اسفند و گلاب
باز آن سوداي ناب
کور باد چشم حسود
باز تکرار دعا
يا مقلب القلوب
يا مدبر النهار
حال ما گردان تو خوب
راه ما گردان تو راست
باز نوروز سعيد
باز هم سال جديد
باز هم لاله عشق
خنده و بيم و اميد
عید شما مبارک
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن زیبا ودوستانه
یادم باشد که زیبایی های کوچک را دوست بدارم حتی اگر در میان زشتی های بزرگ باشند
یادم باشد که دیگران را دوست بدارم آن گونه که هستند ، نه آن گونه که می خواهم باشند
یادم باشد که هرگز خود را از دریچه نگاه دیگران ننگرم
که من اگر خود با خویشتن آشتی نکنم هیچ شخصی نمی تواند مرا با خود آشتی دهد
یادم باشد که خودم با خودم مهربان باشم
چرا که شخصی که با خود مهربان نیست نمی تواند با دیگران مهربان باشد
.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
عمری با حسرت و انده زیستن نه برای خود فایده ای دارد و نه برای دیگران
باید اوج گرفت تا بتوانیم آن چه را که آموخته ایم با دیگران نیز قسمت کنیم
.
لحظات از آن توست؛ آبی، سبز، سرخ، سیاه، سفید،... رنگهایی را که بایسته است بر آنها بزن
روزهایت رنگارنگ
.
سال نو مبارک
.
نوروز یک هزاروسیصدوهشتادوهشت
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن زیبا و دوستانه
درشکفتن جشن نوروز برایت در همه ی سال سر سبزی جاودان وشادی ،اندیشه ای پویا و آزادی و برخورداری از همه نعمتهای خدادادی آرزومندم.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن زیبا و دوستانه
جشن است که نوروز به پا خاسته است.شادی و سعادت جهان ان تو باد.از هر دو جهان فقط تو را می خواهم.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن دوستانه و زیبا
نوروز پاسداشت عشقهای کوچکی است که زنده مانده اند و روز تعظیم در برابر عشق های بزرگی که عظمت را کوچک می دانند.پس به تو در نوروز سلام می کنم که بزرگترین عشق این کوچکی.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن فانتزی و دوستانه
نوروز این رفاقت را نگاهبانی می کند که باور کنیم قلبهامان جای حضور دوستانمان هستند.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن عاشقانه
در این نوروز باستانی خیال آمدنت را به آغوش خسته می کشم .
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن فانتزی و دوستانه
نوروز یعنی هیچ زمستانی ماندنی نیست اگر چه کوتاهترین شبش یلدا باشد.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن عشقولانه و فانتزی
نوروز پیام آور مهر است که مرا وامی دارد تنها به خاطر تو دوست داشتن را یاد بگیرم.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن ادبی و محترمانه
نوروز شعر بی غلطی است که پایان رویاهای ناتمام را تفسیر می کند.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن دوستانه و محترمانه
زندگی وزن نگاهی است که در خاطر ما می ماند.نوروز جشن نکوداشت نگاه تو ست پس نوروز بر تو فرخنده باد.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن عشقولانه و فانتزی
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
با تو از خاطره ها سرشارم. جشن نوروز تو را کم دارم. سال تحویل دلم می گیرد با تو تا اخر خط بیدارم.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن ادبی و دوستانه
پیام نوروز این است.دوست داشته باشید و زندگی کنید.زمان همیشه از ان شما نیست.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن عشقولانه و فانتزی
اگر چه یادمان می رود که عشق تنها دلیل زندگی است اما خدا را شکر که نوروز هر سال این فکر را به یادمان می آورد.پس نوروزت مبارک که سالت را سرشار از عشق کند
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن فانتزی
باران عشق همیشه می بارد اما در نوروز قطره های باران طلایی رنگند.از خدا می خواهم که همیشه زیر این باران خیس شوی.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن فانتزی و دوستانه
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن اداری
يا مقلب القلوب و الابصار يا مدبراليل و النهار
يا محول الحول و الاحوال حول حالنا الي احسن الحال
حلول سال نو و بهار پرطراوت را كه نشانه قدرت لايزال الهي و تجديد حيات طبيعت مي باشد رابه تمامي عزيزان تبريك و تهنيت عرض نموده و سالي سرشار از بركت و معنويت را ازدرگاه خداوند متعال و سبحان براي شماعزيزان مسئلت .
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن ادبی
سال نومي شود.زمين نفسي دوباره مي كشد.برگ ها به رنگ در مي آيند و گل ها لبخند مي زند و پرنده هاي خسته بر مي گردند و دراين رويش سبز دوباره...من...تو...ما...كجا ايستاده اييم.سهم ما چيست؟..نقش ما چيست؟...پيوند ما در دوباره شدن با كيست؟...زمين سلامت مي كنيم و ابرها درودتان باد و ...سال نو مبارك ...چون هميشه اميدوار وسال نومبارك...
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن ادبی
چه افسانه ی زیبایی... زیباتر از واقعیت .. راستی مگر هر شخصی احساس نمیکند که نخستین روز بهار گویی نخستین روز آفرینش است؟
***نوروز مبارک***
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن ادبی و شعر
باز عالم و آدم و پوسیده گان خزان و زمستان خندان و شتابان به استقبال بهار میروند تا اندوه زمستان را به فراموشی سپارند و کابوس غم را در زیر خاک مدفون سازند و آنگه سر مست و با وجد و نشاط و با رقص و پایکوبی با ترنم این سرود طرب انگیز نو روز و جشن شگوفه ها را بر گذار می نمایند ـ
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
جشن فـــرخنده فـــرودیـن است
روز بازار گـــل و نسرین است
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
و باز گرمای ملایم و فرحبخش روز های آفتابی بهار در باغ و راغ و کشتزار ها به سبزه و گلها و درختان بشارت میدهد تا از خواب سنگین زمستان بیدار شوند و روح تازه بخود گیرند و آنگاه این نوای جانبخش را ساز بدارند ـ
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
دی شد و بهمـــن گذشت فصل بهاران رسید
جلوهء گلشن به باغ همچو نگاران رسیـــــد
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
و باز نسیم گوارای گیسوان مشک بوی بته های گلاب را با آهنگ موزون تکان میدهد تا با لالهء خوش عذار و نرگس و ریحان و گل های دشتی همزمان جوانه زنند و ترانه عشق را به گوش عشاق برسانند و آنگاه در چمنها و دشت و دمن طوفان برپا کنند ـ
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
فروردین است و روز فـــرودین
شادی و طــرب را کنــد تلقیــــن
ای دو لب تو چو مــی مـــرا ده
کان باشــد رسم روز فـــرودیــن
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
و باز هوای شاداب به عشرتگاه باغ و لاله زار ها راه میگشاید و گلهای سرخ و زرد و نیلوفری را که در سبزه زار ها می رویند نوازش میدهد و آنگاه پربار چمن را به نظاره می نشیند و همین که در مرغزاران حریر پوش به میزبانی مردان پاکدل دشت می شتابد نالهء نی را می شنود و وظیفه دار این پیام میگردد ـ
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
رونق عهـــد شبابست دگــر بوستان را
میرسد مـــژده گل بلبل خوش الحان را
ای صبا گر به جوانان چمـن بـاز رسی
خدمت ما برسان سرو گل ریحـــان را
و باز فرزندان خورشید در دره ها وادی ها کوهپایه ها و ب
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
اغ های خندان به بشارت عید بهار و خوشحالی جوانه زدن شاخه های پر نقش و نگار فاخته ها و کبک دری و عتدلیان را به نغمه سرایی می طلبد و پروانه ها را به پذیرایی عطر شگوفه ها دعوت می نماید و غزلان دلفرین را که عشاق سرگردان به یاد چشم مست معشوقه بی وفا و دل آزار خودشان بیابان در بیابان می پرستند فرا میخواند تا سختی های زمستان را به فراموشی بسپارند و عید رابا دیدار دو باره با فصل باران تجلیل کنند و با شنیدن این سرود دلنشین همراز و هم صحبت با آنهای گردند که دل به عشق زنده دارند ـ
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
ای نو بهار خنـــدان از لامکان رسیـــــدی
چیزی به یار مانی از یـــار ما چه دیـــدی
خندان و تازه رویی سر سبز و مکشبویی
همرنگ یار مایی یا رنگ از او خریــدی
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
بلبلا مــژدهء بهـــار بیــار
خبر بد به بوم و باز گذار
متن اداری و باستانی
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران و یگانه یادگار جمشید جم بر همه ایرانیان پاک پندار، راست گفتار و نیک کردار خجسته باد
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن اداری
بهار یک نقطه دارد نقطه آغاز بهار زندگیتان بی انتها باد سال نو مبارک
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن دوستانه و اداری
با خوبی ها و بدی ها، هرآنچه که بود؛ برگی دیگر از دفتر روزگار ورق خورد، برگ دیگری از درخت زمان بر زمین افتاد، سالی دیگر گذشت روزهایت بهاری و بهارت جاودانه باد
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن اداری
ای خدای دگرگون کننده دلها و دیده ها ای تدبیر کننده روز و شب ای دگرگون کننده حالی به حالی دیگر حال مارا به بهترین حال دگرگون کن سال نو مبارک
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن اداری
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
مثل لحظه ای که باغ, در ترنم ترانه شکوفا میشود, غرق در شکوفه میشود روزگارتان بهـار لحظه هایتان پر از شکوفـه باد. سال نـو مبارک
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن اداری
بنگر به رستاخیز طبیعت که چه زیباست . و هر سال ستاخیزی دیگر را تجربه می کنیم و چه زیباتر رستاخیز انسان در این عصر آهن وتباهی
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن برای دوستان وبلاگی
ورود به این عید سعید باستانی بنا به دلایل فنی برای شما مسدود می باشد . لطفا اصرار نفرمایید!
عید شما مبارک
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن دوستانه
سال نو و بهاري نو را، فرصتي نو براي تازه شدن و بازنگريستن بر چگونه زيستن ميبينم!
براي وجود نازنينت در اين فرصت نو شوري نو براي ساختن و بهتر زيستن آرزو ميكنم.
اميدوارم هميشه سلامت و سرزنده و مهربان و روشن بين باقي بماني
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن دوستانه
عیدآمدوعید آمد
یاری که رمید آمد
عیدانه فراوان باد
تا باد چنین بادا!
سال نو مبارک.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن اداری
دوباره معجزه آب و آفتاب و زمين
شکوه جادوی رنگين کمان فروردين
شکوفه و چمن و نور و رنگ و عطر و سرود
سپاس و بوسه و لبخند و شادباش و درود
دوباره چهره نوروز و شادماني عيد
دوباره عشق و اميد
دوباره چشم و دل ما و چهره های بهار
هفت سين
فرارسيدن نوروز و سال نو را شادباش ميگويم.
برايتان تندرستي و نيکروزی
در سال نو آرزو دارم.
باشد که سالي سرشار از شادی
و کامروايي داشته باشيد
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن ادبی
دلهاي پر مهرمان را به روزهاي سبز و زيباي بهار پيوند مي زنيم و شادي را براي يکديگر به ارمغان مي آوریم.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن برای پدر و مادر
عید نوروز را به
گلهای یاس بهشت آرزوهایم ،پدر و مادر عزیزم
که عطرشان پایدار ومهرشان ستودنی است
تبریک می گویم
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن اداری و مودبانه
با سلام-در آستانه فرا رسیدن "عید نوروز باستانی" و طمطراق پیک بهاران و آغاز سال نو تبریک و تهنیت صمیمانه را تقدیم شما و خانواده محترمتان داشته و در پرتو الطاف بیکران خداوندی، سلامتی و بهروزی، طراوت و شادکامی، عزت و کامیابی را آرزومندیم.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن ادبی
گلها جواب زمین اند به سلام آفتاب، نه زمستانی باش که بلرزانی، نه تابستانی
باش که بسوزانی . بهاری باش تا برویانی. نوروز پیشاپیش مبارک.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن دوستانه
پیشاپیش فرا رسیدن سال۸۸ را به شماتبریک عرض میکنم با امید به سالی سراشار از موفقیت
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن دوستانه
شاید خداوند صحرا را آفرید تا با دیدن نخل لبخند بزنیم .پیشاپیش سال نو مبارک.با یک دنیا آرزوی بهترین.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
متن اداری و دوستانه
عطر نرگس، رقص باد. نغمه شوق پرستوهای شاد.خلوت گرم کبوتران مست.نرم نرمک میرسد اینک بهار.خوش به حال روزگار.سال نو مبارک
تهیه و تنظیم : سامانه اینترنتی سایت روز
.:: This Template By : web93.ir ::.