![]()
طرح کسب و کار عبارتی است که به عنوان معادل عبارت انگلیسی Business Plan انتخاب شده است. سایر معادلهایی که معمولاً مورد استفاده قرار میگیرند عبارتند از: برنامهی تجاری، طرح تجاری، و برنامهی کسب و کار. این عبارت به نسبت جدید است و همزمان با ورود مباحث مرتبط با کارآفرینی در کشور مطرح گردید. هرچند در کشور ما طرح کسب و کار، راهاندازی کسب و کار جدید را به ذهن متبادر میسازد؛ لزوماً این گونه نیست و طرح کسب و کار در مورد شرکتهای در حال فعالیت و حتی سازمانهای غیرانتفاعی و دولتی کاربرد دارد. برای آنکه مشخص شود طرح کسب و کار چیست و چه هدفی را دنبال میکند تعاریف مختلفی که برای آن ارائه شده است را در ذیل ارائه میدهیم:
سندی است که وضع موجود شرکت را بیان و برنامههای پیشبینی شدهی آن برای چند سال آینده را ارائه مینماید.
سندی است که اقدامات شرکت را در یک دورهی مشخص بیان مینماید و به طور معمول شامل فهرست دقیقی از ریسکها و عدمقطعیتها و تحلیل آنها است.
یک برنامهی جامع مکتوب است که به طور مشخص و روشن اهداف توسعهای یک کسب و کار موجود یا جدید را تشریح میکند.
به صورت مختصر طرح کسب و کار باید به سئوالات چه چیزی؟، چرا؟، چه موقعی؟، توسط چه کسی؟، و چگونه؟ پاسخهای روشنی ارائه دهد.
اولین و شاید مهمترین دلیل نوشتن طرح کسب و کار، بررسی امکانپذیری و توجیهپذیری انجام یک کسب و کار است. پیش از هر کس دیگری این خود کارآفرین است که باید نسبت به سودآور بودن فرصت تجاری پیش رو اطمینان حاصل نماید. بیشتر کارآفرینان تصوری مبهم و کلی نسبت به خوب بودن یک فرصت دارند و به واسطهی تعدد متغیرهایی که در فضای کسب و کار وجود دارد، ممکن است از برخی پارامترها غفلت نمایند، یا آنکه توجه بیش از اندازه بر بعضی جنبهها باعث کم اهمیت دیدن سایر قسمتها شود. مکتوب کردن اطلاعات کسب و کار در یک چهارچوب از پیشتعیینشده امکان تحلیل جامعتر را برای کارآفرین پدید میآورد.نوشتن طرح کسب و کار علاوه بر اینکه به تحلیل شرایط کمک میکند، در تصمیمگیری در خصوص نحوهی اجرا نیز میتواند بسیار مؤثر باشد. با توجه به اینکه طرح کسب و کار یک برنامهی اجرایی است، نوشتن دربارهی زوایای مختلف کسب و کار باعث میشود که مشکلات بالقوهی اجرا و ناسازگاریهای موجود مابین بخشها شناسایی شده و راهکارهای لازم برای آنها اندیشیده شود.
طرح کسب و کار یک سند رسمی است به این معنا که امکان ارائهی آن به ذینفعان درون و برونسازمانی وجود دارد. مکتوب کردن ایده به این شکل امکان انتقال آن به دیگران و متقاعد کردن آنها نسبت به ضرورت یا بازدهی مناسب کسب و کار را فراهم میآورد. تا هنگامی که یک ایده به شکل مناسبی مستند نشده باشد، امکان بررسی، تحلیل، نقد و در نهایت پذیرش یا رد آن وجود ندارد.
اساساً طرح کسب و کار نوشته میشود تا بتواند در وهله اول راهنمای سازمان در فعالیت خود برای رسیدن به اهدافش باشد. علاوه بر این، کاربرد مهم و اصلی طرح کسب و کار هنگامی است که سازمان نیاز دارد فرد یا سازمانی برای انجام کاری قانع نماید. اگرچه معمولاً طرح کسب و کار برای تأمین سرمایه استفاده میشود ولی در مواقع دیگر نظیر فروش کسب و کار و ادغام دو شرکت (Merger & Aquisition) و قرارداد مشارکت در پروژهها (Joint Venture) نیز به کار میرود.
۱) اخذ وام: برای گرفتن وام چه به صورت انتشار اوراق مشارکت یا اوراق قرضه و چه به صورت دریافت پول از بانک لازم است که شرکت طرح کسب و کار خود را ارائه دهد. در صورت انتشار اوراق قرضه نیز بانک یا مؤسسه منتشرکننده بر اساس طرح کسب و کار شرکت، ارزیابی مالی اعتباری (Financial Credit Rating) به عمل میآورد و بر این مبنا نسبت به تعیین نرخ بهره و انتشار اوراق اقدام میکند.
۲) جذب سرمایهگذار: یکی از مهمترین کاربردهای طرح کسب و کار، به ویژه در مورد کارآفرینانی که در مرحله راهاندازی کسب و کارشان قرار دارند، جذب سرمایه اولیه از طریق سرمایهگذاران مخاطرهپذیر (Venture Capitalist) است. این سرمایهگذاران در ازای شریک شدن در یک کسب و کار بخشی یا تمام سرمایه اولیه راهاندازی یا در برخی موارد طرحهای توسعه یک شرکت را تأمین مینمایند.
۳) شرکت در مسابقات طرح کسب و کار: شرکت در مسابقات طرح کسب و کار (Business Plan Competition) یکی دیگر از انگیزههای نوشتن طرح است. چنین مسابقاتی که در سطح دانشگاهی و ملی کشورهای مختلف دنیا برگزار میشوند، هدف توسعهی کارآفرینی را دنبال میکنند. افراد جوان بهویژه دانشجویان طرح تبدیل ایدههای خود را به کسب و کارهای انتفاعی و غیرانتفاعی مینویسند و با شرکت در مسابقات از جوایز و کمکهایی برای راهاندازی کسب و کار خود بهرهمندمیشوند.
۴) حضور در مراکز رشد و پارکهای فنآوری: چند سالی است که مراکز رشد و پارکهای فنآوری در کشور راهاندازی شدهاند. این مراکز امکان برخورداری شرکتهای مستقر از امکاناتی نظیر دفتر کار، خدمات مشاوره، امکانات اداری، و برخی تسهیلات مالی را فراهم میآورند. متقاضیان حضور در مراکز و پارکها باید پیش از هر چیز طرح کسب و کار خود را آماده نمایند و بتوانند توجیهپذیر و فنآورانه بودن کسب و کار خود را نشان دهند.
۵) ورود به بورس: شرکتهایی که قصد عرضه سهام خود را به عموم دارند، لازم است جزئیات کاملی از وضع موجود شرکت، برنامههای آینده، و پیشبینیهای خود از آیندهی شرکت را به سازمان بورس و نیز خریداران اطلاع دهند. طرح کسب و کار این شرکتها باید از بخش مالی منسجم و کاملاً دقیقی شامل تحلیلهای مالی (Financial Analysis) به ویژه ارزشگذاری (Valuation) سهام باشند.
۶) مذاکره و دریافت امتیازات تجاری: به دلایل مختلفی ممکن است دو شرکت با یکدیگر وارد مذاکره شوند. ممکن است شرکتی قصد داشته باشد نمایندگی یک شرکت دیگر را اخذ نماید، یا آنکه به صورت مشترک با شرکتی وارد مناقصه شود، یا تحت لیسانس شرکتی به تولید بپردازد. در همهی این موارد لازم است که شرکت پیشنهاددهنده پیش از شروع مذاکره یا حین آن طرح کسب و کار خود را ارائه دهد. طبیعتاً در چنین طرحهایی عمده تمرکز بر وضع موجود شرکت و قابلیتها و پتانسیلهای موجود آن است.
هر چند نوشتن يك طرح كسب و كار در ابتدا ممكن است تلاشي بينتيجه به نظر آيد، نميتوان اين واقعيت را ناديده گرفت كه داشتن اين مهارت امر اجتنابناپذيري است براي كارآفرين يا هر كسب و كاري كه به دنبال راهي براي افزايش موفقيت خود ميباشد. در اينجا به 10 نكتهي مهم در نوشتن طرح كسب و كار موفق اشاره ميكنيم.
1- از نگاه مخاطب بنويسيدنقطهي شروع هر طرح تجاري بايد از نگاه مخاطب باشد. هدف طرح چيست؟ آيا يك سرمايهگذاري مطمئن به شمار ميآيد؟ آيا در راستاي طرحهاي آتي شركت قرار ميگيرد؟ با توجه به مخاطب نويسنده بايد به گونهاي بنويسد كه طرح براي مخاطب قابل درك باشد. چرا كه هر مخاطبي با توجه به نيازمنديهاي خود با طرح ارتباط برقرار ميكند. براي مثال يك سرمايهگذار بالقوه به دنبال توضيحات روشني دربارهي نرخ بازگشت سرمايه و چهارچوب زماني بازگشت پول خود است.
2- بازار را كاملاً بشناسيد. كارآفرين بايد به دنبال شناخت كامل بازار خود باشد و اطمينان حاصل كند كه در طرح خود حجم بازار، نمودار پيشبيني رشد آن، و چگونگي دسترسي به بازار هدف را ديده است. براي مثال در طرح تجاري يك كافينت بايد جمعيت منطقه، ضريب نفوذ اينترنت در آنجا، پيشبينيها پيرامون رشد مثبت و يا مفني استفاده از اينترنت و ... لحاظ شود. ضمن آنكه بررسي شرايط و محيط رقابتي را نبايد از قلم انداخت.
3- رقابت را درك كنيداز اجزاي مهم شناخت هر محيط كسب و كاري، شناخت رقابت حاكم بر آن، چه از نظر ماهيت و چه از نظر الزامات است. آيا محيط به شدت رقابتي است و يا بالعكس رقابت در آن كم است. رقبا چگونه به رقابت ميپردازند. آيا رقيبي وجود دارد كه رهبري قيمت را داشته باشد؟ و نهايتاً داشتن درك عميقي از مباني رقابت در بازار الزامي است. آيا با قابليتها و امكانات موجودتان توان رقابت با رقبا را داريد؟
4- به جزئيات توجه كنيد.طرح را بدون اضافات و حشويات بنويسيد. اما به گونهاي كه جزئيات كافي را در بر گيرد تا خواننده اطلاعات كافي جهت تصميمگيري آگاهانه را داشته باشد. نويسندهي طرح تجاري معمولاً نقش مهمي در راهاندازي كسب و كار دارد. طرح تجاري بايد حس حرفهاي بودن را منتقل كند؛ بدون غلطهاي املايي، شامل استنتاجهاي واقعگرايانه، و مدلسازيهاي قابل اعتماد و اطلاعات دقيق باشد. نويسنده بايد در مورد قالب ارائه هم تصميمگيري كند به عنوان مثال اگر نياز به ارائه طرح وجود دارد يك مجموعه اسلايد پشتيبان نيز براي آن تهيه نمايد.
5-
بر روي فرصت متمركز شويد.اگر براي كسب و كار خود به دنبال سرمايهگذار
هستيد مهم است كه به طور شفاف فرصت سرمايهگذاري را شرح دهيد. چرا كه
سرمايهگذار بايد سرمايهگذاري در كسب و كار شما را به سپردهگذاري در
بانك، خريد سهام يا سرمايهگذاري در كسب و كار ديگري ترجيح دهد؟ وجه
مميزهي محصول پيشنهادي شما چيست؟ چرا افراد پول پولشان را صرف خريد از شما
ميكنند؟
6- مطمئن شويد كه تمام حوزههاي كليدي را پوشش دادهايد. پيرامون آن چه يك
طرح كسب و كار بايد در برگيرد تحقيق كنيد. بخشهايي را به معرفي شركت،
محصول/خدمت، بازار، رقابت، تيم مديريتي، بازاريابي، عمليات و برنامههاي
مالي اختصاص دهيد. با اين كه بخش بيشتر طرح از متن تشكيل ميشود، بهتر است
شامل چند نمودار رنگي و جدول ساده نيز باشد.
7-
دو دو تا چهارتا كنيد.اعداد بايد كاملاً دقيق و معتبر باشد. هزينههاي
بايد كاملاً مستند و پيشبينيهاي فروش بايد محافظهكارانه و واقعبينانه
باشند. در حالي كه هزينهها را بادقت بيشتري ميتوان پيشبيني كرد، عامل
اصلي موفقيت يا شكست يك كسب و كار ميزان فروش آن است. اگر نميتوانيد
محاسبات را انجام دهيد از كسي بخواهيد كه جريان نقدي و نمودار نقطه سربهسر
را براي شما تهيه كند. با استفاده از اين دو ابزار خواننده ميتواند بفهمد
كه ميزان فروش چقدر بايد باشد كه هزينهها را پوشش دهد و همين طور چه
مقدار سرمايه براي يك شروع موفق لازم است. دقت داشته باشيد كه در شروع
كارتان شما هزينههاي زيادي داريد در حالي كه فروش شما نامطمئن است. همچنين
اگر نسيه بفروشيد مدتي طول ميكشد تا پول به دست شما برسد.
8- خلاصه مديريتي تهيه كنيد.شايد مهمترين بخش يك طرح تجاري خلاصه مديريتي
آن باشد. اين بخش خلاصهاي است از كل طرح و معمولاً در ابتداي طرح قرار
ميگيرد. اين خلاصه همچنين عاملي تعيينكننده در تصميمگيري سرمايهگذاري
است كه با كمبود وقت مواجه است. اگر خلاصه براي سرمايهگذار جذاب باشد به
خواندن ادامه ميدهد وگرنه از آن دست ميكشد. خلاصهي مديريتي بايد پس از
پايان نگارش طرح نوشته شود تا نكتهاي ناديده نماند. خلاصهي مديريتي بايد
پركشش باشد تا خواننده را به خواندن بيشتر ترغيب كند.
9- طرح را بازبيني كنيد.وقتي كه طرح خود را كامل نموديد، با ديدي مستقل آن را مورد بررسي قرار دهيد. يعني از شخصي كه در فرآيند تهيهي طرح دخيل نبوده است و توانايي انتقاد سازنده را دارد بخواهيد كه آن را بازبيني كند.
10- برنامه را به كار ببنديد.در نهايت يك طرح همواره بايد همچون سندي پويا ديده شود و جزئيات دقيق در ارتباط با تاريخها، زمانبندي اتمام كارها، و مسئوليتهاي مشخص را دربرگيرد. طرح بايد پيوسته مورد بازبيني قرار گرفته و به روزرساني شود. همچنين در بررسي تحقق پيشبينيها مورد استفاده قرار گيرد. كسب و كارها به شدت وابسته به افرادي هستند كه اقدامات را انجام ميدهند و در قبال آن مسئوليت ميپذيرند. يك طرح تجاري موفق طرحي است كه كمك ميكند از قرار گرفتن كسب و كار در مسيري كه به اهداف شركت منتهي ميشود اطمينان حاصل كنيم.
| کارآفرینی و ایجاد هر نوع کسب و کار جدید اغلب با مخاطراتی همراه می باشد.
این موضوع اهمیت استفاده از یک نقشه و الگوی مناسب برای انجام مطالعات و
بررسی جامع قبل از شروع فعالیت و به حداقل رسانیدن این مخاطرات و آسیب ها
را آشکار می سازد. طرح کسب و کار به عنوان ابزاری برای پیش بینی و مدیریت بهتر کسب و کارهای موجود و یا جدید می باشد.این کار از طریق توجه به اولویت ها،نظارت و ارزیابی پیشرفت کار و کمک به دستیابی از اهداف از پیش تعیین شده صورت می گیرد.اینچنین طرحی،کارآفرینان را قادر می سازد تا در مراحل مختلف کسب و کار آمادگی های لازم را برای پیشبرد برنامه ها به دست آورند. شما می توانید چشم انداز مالی کسب و کار خود را ترسیم کنید و سرمایه لازم برای راه اندازی آن را محاسبه کنید.همچنین اگر سرمایه لازم برای راه اندازی کسب و کار جدید را نداشته باشید،می توانید ایده های ارزشمند خودتان را بر روی کاغذ نوشته و آن را در قالب یک طرح کسب و کار منسجم به سرمایه گذاران ارائه دهید تا هم ایده های ذهنی خودتان را انتقال دهید و هم منافع و ریسک های واقعی این کار را به سرمایه گذار و مخاطبان خود نشان داده و آنها را به سرمایه گذاری در زمینه ایده تان متمایل کنید. "یک طرح کسب و کار نوشته ای توصیفی و جامع در مورد کسب و کار یک موسسه است.این طرح حاوی گزارشی دقیق در خصوص تولیدات یا خدمات شرکت،روش های تولید،بازار و مشتریان،استراتژی بازاریابی،منابع انسانی،تشکیلات،نیاز به زیر ساخت ها و تامین نیازهای مالی،منابع تامین مالی و نحوه استفاده از آنها می باشد." اگر طرح کسب و کار را مثل یک نقشه فرض کنیم،بهتر می توانیم،اهمیت آن را درک کنیم،فرضا اگر بخواهیم برای یک ماموریت یا سفر تفریحی از شهر شیراز به مشهد سفر کنیم،راه های متعددی وجود دارد که هر کدام هزینه و زمان متفاوتی خواهند داشت. شما که در آغاز راه اندازی یک کسب و کار می باشید،نیز همانند یک مسافر هستید که باید قبل از آماده سازی طرح سفر،بعضی تصمیم های مهم را بگیرید و اطلاعات راجمع آوری کنید. در برنامه سفر،عوامل بیرونی مثل تعمیر اضطراری اتومبیل،شرایط آب و هوا،وضعیت جاده،مناظر دیدنی،زمین مناسب برای اردو و ... نقش دارند.اینها عواملی هستند که مسافر هیچ کنترلی بر آنها ندارد،اما باید در برنامه خود آنها را مورد توجه قرار دهد.شما هم مثل یک مسافر باید عوامل بیرونی مثل قوانین جدید،رقابت،تغییرات اجتماعی،تغییر نیازهای مصرفی یا فناوری جدید را در نظر بگیرید. از طرف دیگر مسافر در نظر می گیرد،چه مقدار پول دارد،چه مدت زمان دارد و از کدام اتوبان ها،جاده ها،اردوگاه ها و ... می خواهد استفاده کند،شما هم دقیقا در آغاز کسب و کار خود باید بر تولید،بازاریابی و ... نظارت داشته باشید. نکته: مطالعات نشان می دهد افرادی که بدون مطالعه و تنظیم طرح کسب و کار (BP)اقدام به کار می کنند،در مقابله با مشکلات و افت و خیزهای اقتصادی و بازار کار توان کمتری دارند و لذا احتمال ورشکستگی و عدم موفقیت شان زیاد است. |
| چرا به نوشتن طرح کسب و کار نیاز دارید؟ |
شما قبل از شروع و راه اندازی یک فعالیت تجاری لازم است یک طرح کسبو کار
تهیه کنیداین طرح امکان خود ارزیابی را برای شما فراهم می کند از این طرح
می توانید در موارد زیر استفاده کنید.
|
| بخش های مختلف طرح کسب و کار |
|
برای نوشتن یک طرح کسب و کار ممکن است بیش از 200 ساعت زمان صرف شود،البته
زمان آن به دانش و تجربه شما و همینطور هدفی که قصد رسیدن به آن را
دارید،بستگی دارد. این برنامه ممکن است آنقدر جامع و کامل باشد که به هر سرمایه گذار بالقوه ای تصور و فهم درستی از فعالیت شما ارائه دهد و همینطور به شما کمک کند که فکر خود را بیشتر مورد ارزیابی و سنجش قرار دهید. به طور کلی،طرح کسب و کار شما باید دربرگیرنده بخش های ذیل باشد:
|
| 1- بخش معرفی |
هدف از این بخش تهیه خلاصه کوچکی از عناوین طرح کسب و کار است.شما در این بخش باید مواردی از قبیل موارد زیر را ذکر کنید.
|
| 2- خلاصه مدیریتی: |
|
بسیاری از افرادی که طرح های تجاری را می خوانند (بانکداران،سرمایه
گذاران،شرکاء و ...) دوست دارند که خلاصه ای از آنچه در پیش رو دارند،شامل
قسمت های مهم طرح کسب وکار را ببینند. چنین خلاصه ای،دید کلی نسبت به آنچه در ادامه خواهد آمد،در اختیار خواننده قرار می دهد.چنین خلاصه ای نباید بیش از سه صفحه باشد.خلاصه،پس از اینکه کل برنامه تکمیل شد،نوشته می شود. در خلاصه مدیریتی موارد زیر مطرح می شود:
مثلا شرح فعالیت شرکت خدمات نظافتی "نظیف" بر این اساس است: این شرکت خدماتی بر مبنای قرارداد برای فعالیت های کوچک و متوسط،خدمات نظافتی انجام می دهد.این خدمات عبارتند از تمیز کردن کف طبقات،فرش ها،پرده ها و پنجره ها و جاروکشی و گردگیری و شستشوی معمول.قراردادها یکساله بسته می شوند و خدمات خاص و شرح انجام خدمات را شامل می شوند. همچنین باید هر گونه اطلاعاتی که فرصت موردنظر را برای کسب و کار شما مهیا می کند در این قسمت به اختصار ارائه گردد. فرض کنید ایده و یا کسب و کار شما در زمینه موبایل است.در این قسمت لازم است روند تغییرات و تحولات گوشی ها از گوشی های بزرگ به گوشی های کوچکتر و اینکه در آینده این صنعت به چه سمت وسویی پیش خواهند رفت،توضیح داده شود. تکنولوژی مرتبط با کسب و کار شما و سرعت تغییرات آن بسیار مهم است.در این قسمت بگویید که کسب و کار شما در چه دنیایی از تکنولوژی مربوط به سر می برد. بعد از اینکه فرصت مشخص شد،باید به طور خلاصه مشخص کنید چطور این فرصت را دنبال می کنید و در حقیقت مشخص کنید،راهبرد بازاریابی به کار رفته در طرح شما کدام است؟ هدف گیری بازار خود را به طور خلاصه در این قسمت ذکر کنید. مختصرا بیان کنید موقعیت شما در آینده در میان رقبا چه خواهد بود؟ویژگی های منحصر به فرد کالا و خدمات خود را بیان کنید و ذکر کنید این کالا وخدمات چه ارزشی برای مشتریانتان دارد؟همچنین اطلاعات مالی مهم از وضعیت گذشته و برنامه ریزی برای آینده از قبیل درآمد،سود خالص،دارایی ها و سهام را مشخص کنید. مثلا شرکت خدماتی نظیف آنچه در ثسمت سوددهی خود در بخش خلاصه مدیریتی مشخص کرده،اینگونه است،میزان درآمد حاصل از ارائه خدمات نظافتی در سال 850 میلیون ریال افزایش ارائه خدمات 20 درصدی سالیانه در 3 سال اول. در خلاصه مدیریتی خود،شما باید اطلاعاتی را به طور خلاصه در خصوص همکاران خود به خواننده منتقل کنید.
|
| 3- نوع صنعت،سازمان،محصولات و خدمات |
|
این بخش خلاصه ای را از صنعت و اقتصاد عمومی که کسب و کار شما قرار است در آن فعالیت کند،فراهم می کند. در این قسمت از طرح کسب و کار شما باید موارد زیر را به طور واضح و روشن برای خواننده طرحتان بیان کنید.
روندهای اقتصادی،تغییرات در تکنولوژی،تغییرات سیاسی یا قانونی (مقررات محلی،قوانین جدید) تغییرات اجتماعی (تغییر پوشش مردم با نوع مصرف گرایی،قدرت خرید،توقعات و توجه بیشتر به مسائل آموزشی و فرهنگی) و از این دست تغییرات،کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار می دهد. اثرات آنها را بر کسب و کارتان شرح دهید. همچنین مشخص کنید برای ورود به صنعت چه موانعی وجود دارد؟ در این قسمت چرخه عمر محصول مورد نظر در بازارهای داخلی و خارجی را نیز توصیف کنید. خصوصیات و کاربردهای محصول/خدمت شما چیست؟محصول یا خدمت شما چه وجه تمایزی با سایر محصولات بازار دارد؟ به طور کلی در این قسمت چشم انداز (vision)،استراتژی و ماموریت(mission) کسب و کارتان را به طور خلاصه ارائه نماید. مثلا یک شرکت تولیدی برگه زردآلو استراتژی خود را چنین تعریف کرده است: ما قصد داریم که بزرگ ترین عرضه کننده برگه خشک زردآلو به بازارهای اروپا شویم استراتژی شرکت را ساخت کارخانه ای برای فرآوری میوه زردآلو و تولید برگه خشک تعیین نموده و هدف آن را افزایش ارزش افزوده محلی و کاهش هزینه های حمل و نقل و زیان های کنونی اعلام می نماییم. و همچنین ماموریت خود را چنین اعلام کرده است:مشتریان باید از خرید محصول سالم و فوق العاده خوشمزه با قیمتی معقول و مناسب بهره مند شوند. به طور کلی در مورد صنعت موردنظرتان نقاط قدرت (strengths)،نقاط ضعف (weaknesses)،فرصت ها (Opportunities) و تهدیدات (Threats) را تعیین کنید. محصولات خود را از نظر منحصر به فرد بودن شرح داده و ذکر کنید چگونه مشتریان محصول یا خدمت شما بهره مند می گردند؟شرح مختصری از محصولات خود از مرحله مواد خام تا اقدام نهایی ارائه کنید.در تولید محصول از چه موادی استفاده می کنید؟چطور به این مواد دسترسی دارید؟هزینه استفاده از این مواد چه مقدار می باشد؟ شایستگی های محوری محصولتان را از نظر ویژگی های مختلف بیان کنید.توصیف بیشتری از محصول/خدمات ارائه دهید. (تصاویر،ویژگی ها،دیاگرام ها،خصیصه های تحسین برانگیز مرتبط با محصول/خدمات عملکرد،وظیفه فردی،طراحی اجزا و غیره). سپس در مورد موانع ورود و خروج به این صنعت خاص که شما در پی ورود به آن هستید توضیح دهید.تعیین کنید شما برای ورود و خروج از این صنعت چه تدابیری را اندیشیده اید. |
| 4- برنامه بازاریابی: |
|
برنامه بازاریابی خوب در توسعه کسب و کار شما ضروری است.این قسمت مهم ترین
بخش طرح کسب و کار است که شامل دو بخش کلی 1-تحقیق و تحلیل بازار
2-استراتژی بازاریابی می باشد. در بخش تحقیق و تحلیل بازار هدف این است که سرمایه گذاران و وام دهندگان را متقاعد کنید که:
|
| بخش اول:تحقیق و تحلیل بازار |
در این قسمت باید راجع به موارد زیر در طرح کسب و کار خود مطالبی را شرح دهید:
ویژگی های نمونه ای از خریدارانتان،از قبیل سن،موقعیت،میانگین درآمد،جنسیت،سبک زندگی،شغل آنها و دیگر اطلاعات مهم را مشخص کنید.اولویت های خریداران را در انتخاب نوع خرده فروشی نیز تعیین کنید. مشخص کنید چه ویژگی منحصر به فردی در محصولات شما وجود دارد که مشتریان شما آن رابه محصولات رقبایتان ترجیح خواهند داد؟ویژگی متمایز کننده ممکن است از نظر کیفیت،تنوع،زیبایی،خدمات پس از فروش،قیمت یا مواردی از این قبیل باشد که شما باید حتما در طرح خود این ویژگی یا ویژگی های ممتاز را ذکر کنید. 2- اندازه بازار و روندهای آن: اندازه بازار را مشخص کنید و نشان دهید در برآورد اندازه بازار تا چه حد به عواملی از قبیل علاقه مندی مشتریان به محصولات/خدمات شما،سطح درآمد آنها و نحوه دسترسی شان به محصولات/خدمات خود توجه کرده اید؟مشخص کنید حیطه بازار شما تا چه حد باید باشد تا عملیات کسب و کار شما پایدارتر باشد. تخمین ها و برآوردهای رشد را با استفاده از عواملی همچون روند صنعت،تاثیر فناوری های جدید،روندهای اقتصادی اجتماعی،سیاست های دولت،تغییرات جمعیتی و نیازهای مشتریان بررسی و ارزیابی نمایید. منابع و فرضیات به کار رفته را به وضوح و با شفافیت بیان کنید و سعی کنید در برآوردها واقع گرا باشید. 3- تخمین سهم بازار و فروش: در طرح خود تقاضای محصول را در نظر بگیرید.یعنی مشخص کنید چقدر برای محصول شما در بازار تقاضا وجود دارد؟از کدامیک از روش های برآورد بازار استفاده کرده اید؟از چه منابعی برای تعیین تقاضای بازار استفاده کرده اید و به چه دلیل این منابع را به کار گرفته اید،روند تغییرات تقاضا را مشخص کنید. در مورد حجم فروش محصول/خدمت خود نیز باید مطالبی را مشخص کنید.حجم و ارزش احتمالی محصولی که شما می خواهید بفروشید چقدر است؟پاسخ شما مشخص می کند که چگونه باید آن را توزیع کنید و بفروشید. 4- ارزیابی آینده بازار: در آینده چه سهمی از بازار را به دست خواهید آورد؟در تعیین اندازه بازار در آینده و یا سهمی که به طور بالقوه انتظار به دست آوردن آن را دارید مبالغه نکنید،در غیر اینصورت اعتبار طرح کسب و کار شما زیر سؤال خواهد رفت. 5- رقابت،حساسیت ها و خطرها: در نهایت در قسمت تحقیق و تحلیل در مورد بازار،راجع به رقابت ها و خطرات احتمالی که ممکن است از جانب آنها به شما برسد نیز اطلاعاتی را در طرح خود ارائه دهید. زمانی که حدود بازار خود را مشخص می کنید،ممکن است تعدادی از رقبای خود را کشف کنید.هر رقیبی در هر ناحیه ای ضرورتا نیرومند نیست،شما نه تنها باید تعداد رقبا را تعیین کنید،بلکه باید قدرت نسبی آنها را نیز مشخص کنید. به محض اینکه بازار محصول/خدمت خود را مشخص نمودید،همه فعالیت های رقابتی را ارزیابی کنید،محصولات،ساختارهای قیمت،تبلیغات،فعالیت های ترویجی و نحوه توزیع و نقل و انتقال محصول،نسخه هایی از بروشورهای مربوط به فروش را تهیه و در صورت لزوم در مورد اولویت های خدمات رسانی موجود تحقیق کنید. به طور کلی بگویید رقبای بنگاه و کسب و کار شما چه کسانی هستند؟برنامه های خاص آنها چیست؟نقاط ضعف و قوت رقبا (در زمینه هایی مانند مدیریت،شبکه توزیع،توانایی های تولید،منابع مالی و مزایای قیمت و هزینه ها ...)چیست؟سیاست های آینده بازار در مورد بازار و قیمت ها و تنوع تولیدات و ... چیست؟ وضعیت رقابت در آینده از نظر تعداد و قدرت و انحصاری شدن و غیر انحصاری شدن چیست؟ تخمین بزنید چقدر از محصول/خدمت شما توسط رقبای شما در سال آینده تولید خواهد شد؟ همچنین مشخص کنید رقبایتان در چه سطحی هستند؟آیا رقبا کسانی هستند که محصولی مشابه محصول شما با همان قیمت تولید می کنند و یا فروشندگان و تولیدکنندگان هستند که فقط محصول مشابه تولید می کنند و یا تمام فروشندگان یک سرویس یا خدمت مشابه و یا تمام فروشندگانی که در یک سبد هزینه مشابه فعالیت می کنند؟کدامیک را به عنوان رقیب در نظر گرفته اید؟ اگر فکر می کنید رقبایی وجود دارند که شما می توانید بخشی از بازار آنها را تصاحب کنید،در مورد نحوه انجام این کار نیز توضیح دهید؟ |
| بخش دوم:استراتژی های بازاریابی |
در بحث تحلیل استراتژی بازاریابی،شما باید موارد زیر را در طرحتان مشخص کنید:
بعد از آنکه در بخش تحقیقات بازار مشخص شد که چه کسی کالا یا خدمت شما را می خرد،اندازه بازار بالقوه چقدر است؟آنگاه باید مشخص شود چه قیمتی باید مطالبه شود؟در این قسمت از طرح کسب و کار مشخص کنید چگونه برای محصول و خدمات تولید شده قیمت تعیین خواهید کرد و چه قیمتی در نظر گرفته شده است.با در نظر گرفتن موانع و محدودیت های قیمت گذاری از قبیل:هزینه ها (هزینه های تولید،بازاریابی و سود)،رقابت (تاثیر رقبا بر قیمت) و ملاحظات اخلاقی (مواردی که موجب کسب رضایت مشتریان خواهد شد.) قیمت کالا و خدماتموردنظر تعیین می شود. برای تعیین قیمت کالا و خدمات می توانید از هر یک از استراتژی های پنج گانه قیمت گذاری (هدف های سوددهی،هدف های فروش،هدف های رقابتی،هدف های مربوط به بازارسازی محصول و شرکت،هدف های بقا) استفاده کنید. همچنین در این قسمت از طرح روش هایی را که به منظور مدیریت قیمت ها تعدیل یا حفظ قیمت ها نسبت به وضعیت بازار،رقابت و رفتار مشتریان استفاده خواهید کرد را ذکر کنید. 2- تبلیغات: هدف تبلیغات و اقداماتی که در این رابطه انجام می دهید،آن است که اطلاعات محصول/خدمات خود را به طور مؤثر به بازار منتقل کنید.هدف های مشخص در این ارتباط عبارتند از:
در صورتی که عوامل یا متخصصینی خارج از شرکت را به منظور کمک در امر تبلیغات و امور روابط عمومی انتخاب می کنید در مورد توانایی،تلاش ها و شایستگی آنها و منافعی که برای کسب و کار شما به همراه خواهند داشت،توضیح بدهید. 3- شیوه فروش: فروش فرآیندی است برای اینکه نهایتا مشتریان را متقاعد کنید که محصولتان را بخرند.بخش فروش طرح کسب و کار بایستی نشان دهنده این موضوع باشد که با مدیریت فرآیند فروش به صورت سازمان یافته ای برخورد کرده اید.در قسمت فروش طرح کسب و کار خود باید درباره مباحث زیر مطالبی را ذکر کنید: 1-3-مسئولین فروش: چه کسانی محصولات شما را خواهند فروخت؟آیا آموزش تخصصی دیده اند؟ 2-3- مشخص کردن کانال های فروش: آیا محصول را مستقیما به مشتریانتان می فروشید یا از طریق نمایندگی فروش،توزیع کننده و عامل فروش عمل می کنید؟ 3-3- روش های فروش: از کدامیک از روش های فروش (تلفنی،ارائه مستقیم به مشتری،مکاتبه پستی،فروشگاه،آگهی،سفارش پستی،شرکت در نمایشگاه و غیره) استفاده می کنید؟ 4-3- اهداف: چه حجم فروش و فعالیت هایی مانند بازدید روزانه برای فروشنده ها و یا کنترل سایر روش های فروش تعیین کرده اید؟ 5-3- ملزومات کمکی برای فروش: چه ملزوماتی (جزوه،بروشور،لوح فشرده)برای فروش و ارائه پشتیبانی های فنی بعدی برای فروشندگان فراهم خواهید کرد. 6-3- آموزش: چگونه آموزش فروشنده ها را برنامه ریزی می کنید. 7-3-تصمیمات مشتریان: چه کسانی دقیقا در مورد خرید تصمیم می گیرند و چه افرادی بر تصمیم آنها تاثیرگذار می باشند؟ 8-3- زمان فرآیند فروش: چه مدت زمان برای آگاه شدن مشتریان شما و تصمیم گیری آنها برای خرید و نهایتا پرداخت،لازم است؟ 9-3 شرایط پرداخت: چه شرایطی را برای پرداخت به مشتریان پیشنهاد می کنید؟ 10-3- فرآیند سفارش دهی: چگونه سفارشات از فروشندگان به سفارش دهندگان منتقل می شود؟ 11-3- سفارشات در دست: در حال حاضر چه سفارشاتی دارید یا چه سفارشاتی در آینده نزدیک و از چه کسانی ممکن است داشته باشید. 12-3- رسیدگی به شکایات مشتریان: چه مراحلی را برای رسیدگی به شکایات مشتریان در نظر دارید؟ 4-توزیع: در این قسمت از برنامه بازاریابی موارد ذیل را برای وام دهندگان،سرمایه گذاران و دیگر خوانندگان طرحتان مشخص کنید: 1-4-کانال های توزیع: کانال های اولیه توزیع کدامند؟ (فروشگاه های خرده فروشی،عمده فروشی،دریافت سفارش به کمک پست،فروش درب به درب،تجارت الکترونیک با استفاده از اینترنت و ...) 2-4- عوامل واسطه: آیا زنجیره کامل توزیع متعلق به شماست یا عوامل واسطه ای مانند سوپرمارکت ها و دیگر عواما توزیع را به کار می گیرید؟ 3-4- تاثیر بر روی کیفیت: آیا کیفیت محصولات هنگامی که به دست مصرف کننده نهایی می رسد مناسب است؟ 4-4- سازگاری: آیا کانال های توزیع انتخاب شده با ظرفیت و ساختار تولید سازگار است؟ 5-4- تناسب کانال توزیع با محصول: آیا کانال های توزیع با تصویری که از شرکت و محصولات شما در جامعه وجود دارد سازگار است؟ 6-4- هزینه های توزیع: آیا کانال های توزیع انتخابی شما در ارتباط بامحصول،مقدار آن و بازاری که موردنظر شماست از نظر هزینه مقرون به صرفه هستند؟ 7-4- قابلیت افزایش قیمت: آیا محصول شما می تواند افزایش قیمت مورد نیاز و درخواست توزیع کنندگان را تحمل نماید؟ 8-4- بسته بندی: آیا بسته بندی محصولات شما برای کانال های حمل و توزیعی که در نظر گرفته اید،مناسب است؟ 9-4- سیاست های خدمات و گارانتی: یکی از مهم ترین علل شکست در فروش،فقدان خدمات بعد از فروش است.چنانچه محصول/خدمتی تولید می کنید باید با نیازهای مشتری ارائه خدمات پیش،حین و پس از فروش آشنا باشید. و اگر در شرف تولید محصولی هستید که به خدمات پس از فروش نیاز دارد،متوجه خواهید شد که دادن محصول به دست مصرف کننده یک مساله و تامین خدمات کافی برای آن مساله ای دیگر است. در واقع خدمات پشتیبانی به صورت یکی از عواملی درآمده است که می توان بدان وسیله به "مزیت رقابتی" دست یافت. خدمات پس از فروش در حقیقت نوعی تعهد آینده به مشتریان است.شما باید بتوانید در ارزیابی اولیه بازار،حجم این وظیفه را برآورد نمائید.سعی کنید در هنگام تعیین حجم فروش،گزارشی نیز از کل این تعهد و هزینه آن تهیه کرده و مطالبی را در طرح کسب و کار خود به این موضوع اختصاص دهید. 5- برنامه های طرح و توسعه: نکته: شما لازم است هر سال تغییراتی در طرح بازاریابی بدهید و در تعیین مسیر کار باید تصمیم های کوتاه مدت اتخاذ کنید. در این بخش بایستی هر گونه فعالیت های تحقیق و توسعه که قبل از تولید و توزیع محصول صورت می گیرد را مطرح نمایید.مرحله فعلی توسعه محصول یا خدمت را توضیح داده و شاخص واضح و شفافی از توانایی و تلاش یا هزینه های مرتبط و زمان مورد نیاز برای تکمیل آنها را بیان می کند. "در مورد تلاش و زمان لازم برای توسعه محصول واقع گرا باشید." طرح های مربوط به توسعه محصول در آینده و همینطور هر گونه طرح توسعه در ارتباط با پاسخگویی به نیاز بازار را توضیح دهید.در آینده قرار است چه محصول یا خدمتی را علاوه بر آنچه که الان هست ارائه دهید؟ به طور کلی موارد زیر را در این بخش در مورد محصولات و خدمات آینده تان توضیح دهید:
بیشتر سرمایه گذاران تنها زمانی حاضر به سرمایه گذاری هستند که از کسب و کار مورد نظر آگاهی داشته باشند،بنابراین ارائه توضیحات مراحل مختلف تولید محصول از مرحله آماده سازی مواد اولیه تا محصول نهایی آماده فروش،برای خوانندگان گزارش کتبی ضروری است. موارد زیر را در مورد بخش عملیاتی و تولیدی خود ذکر کنید:
مشخص کنید تصمیم به ساخت چه قطعاتی دارید و چه قطعاتی را خریداری خواهید کرد؟آیا مونتاژ نهایی را خودتان انجام می دهید یا طی قراردادی به دیگران واگذار می کنید؟ به طور خلاصه مراحل مختلف تولید و جریان مواد و قطعات را از مواد خام تا محصول نهایی،بسته بندی و انبار توضیح دهید. ماشین آلات و تجهیزات اصلی مورد نیاز و مشخصات آنها را ذکر کنید. در مورد سالن تولید،نحوه استقرار ماشین آلات و تجهیزات عمده و ابعاد آنها توضیح دهید. تعیین کنید عوامل مهم و حیاتی در دستیابی به محصول نهایی با کیفیت مورد انتظار کدامند؟چه اقدامات،برنامه ریزی و پیش بینی هایی را به منظور حصول اطمینان از کیفیت محصول نهایی صورت داده اید. توصیف کنید محتمل ترین حوادث (مانند از کار افتادن ماشین آلات و غیره) که می تواند منجر به توقف تولید شود،کدامند؟این توقف چه مدت طول خواهد کشید؟اقدامات لازم برای ادامه کار تولید را پیش بینی کنید. ساختار سازمانی ساختار سازمانی قسمتی از طرح کسب و کار است که شکل مالکیت کسب و کار نوپا که مالکیت شخصی،مشارکتی و یا سهامی است را شرح می دهد.اگر فعالیت کارآفرینانه شما مشارکتی است باید مدت آن را معین کنید یا اگر سهامی است،مهم است که میزان سهام موجود،انواع سهام،نام ها و نشانی ها و چکیده سوابق مدیران و کارکنان شرکت به تفصیل عنوان شود همچنین ساختار سازمانی کسب و کار خود را معین کنید و در آن حدود اختیارات و مسئولیت های اعضای تشکیلات را قید نمایید. به طور خلاصه در مورد افرادی که حاکمیت و کنترل سازمان را در اختیار دارند (نام،فعالیت،میزان تحصیلات،اشتغال و میزان مشارکت آنها) توضیح دهید. همچنین افراد مهم و کلیدی گروه خود را کامل معرفی کنید.معرفی شما باید بیانگر آن باشد که افراد فوق از استعداد،مهارت و تجربه لازم برای محقق کردن اهداف پیش بینی شده برخوردار هستند.مطالعه کنندگان طرح شما به ویژه علاقه مند هستند بدانند وظایف مهم از قبیل مدیر عامل (اجرایی ارشد) مدیریت مالی،مدیریت بازاریابی و فروش،مدیریت تولید را چه کسانی به عهده دارند،به این موضوع نیز حتما اشاره کنید. اگر از خدمات پشتیبانی بیرونی مثل مشاورین صنعتی با تخصص های خاص،حقوقدانان،حسابداران،آژانس های روابط عمومی یا بازاریابی استفاده می کنید و یا برای استفاده از آنان درحال برنامه ریزی هستید آنها را ذکر کنید و توضیح دهید چه نوع خدماتی را از آنها خواهید گرفت؟ همچنین در این بخش جزئیاتی در مورد نیروی کار،تعداد افراد مورد نیاز و تخصص های هر کدام،چگونگی دسترسی به این نیرو،هزینه های جذب نیروی کار،مزایا،طرح های تشویقی که برای این افراد در نظر گرفته اید،دوره های آموزشی که برای افزایش سطح علمی آنها طراحی خواهید کرد و ... مطالبی را ذکرکنید. "یک سرمایه گذار بر روی نیروی انسانی سرمایه گذاری می کند،نه بر روی ایده ها و تصورات" برنامه زمان بندی پس از آنکه وضعیت طرح ازنظر امکانات تولید،هزینه ها و منابع تامین مالی مشخص شد،نیاز به یک برنامه زمان بندی می باشد تا مطابق آن تخصیص منابع مالی و انجام هزینه های مربوطه مشخص شود.از این رو باید دیدگاه های اصلی و زمان برداشتن هر گام جهت نیل به هدف نهایی،یعنی راه اندازی تجاری مشخص شود. برای عملیات و فعالیت هایی نظیر موارد زیر پیش بینی زمانی و هزینه های لازم را مشخص نمایید.و در جدول مخصوصی علامت گذاری کنید:
طرح کسب و کار شما بر اساس تعدادی مفروضات تهیه می شود.صرف نظر از اینکه شما چقدر این فرضیات را با دقت در نظر گرفته اید،احتمال اینکه همه چیز دقیقا مطابق طرح شما پیش برود،بسیار کم است. در نتیجه اگر شما طرحی برای پیشامدهای احتمالی داشته باشید،آماده اجرای آن هستید.این موضوع بسیار مهم است تا زمینه هایی که کسب و کار شما را شکننده و آسیب پذیر می کنند،بدانید.
تغییرات فناوری،دعاوی حقوقی کارکنان و کارگران،پرداخت های مشتریان را بررسی کنید و ذکر کنید،چه راه حل هایی در مقابله با مشکلاتی که ممکن است در هر یک از زمینه های فوق اتفاق افتد،اندیشیده اید؟ ریسک هایی که درمورد کارکنان وجود دارد را مشخص کنید مثلا تعیین کنید در صورتی که یک یا تعدادی از مدیران کلیدی تان تصمیم به ترک شرکت بگیرند،کسب و کارتان چقدر تحت تاثیر قرار خواهد گرفت؟چه اثری بر روی عملیات و روند جاری امور شرکت خواهد گذاشت؟اگر بتوانید مدیران مناسب تر و توانمندتری برای توسعه کسب و کارتان پیدا کنید اثر آن بر کسب و کارتان چه خواهد بود؟خطر اینکه یک موسسه جدید در منطقه شما شروع به کار کرده و در جذب کارگران با شما رقابت کرده و اثراتی مانند افزایش حقوق کارگران نسبت به آنچه پیش بینی کرده اید را به همراه داشته باشد،چیست؟یا اگر به هر دلیل نتوانید کارگران ماهر در منطقه پیدا کنید اثر آن بر روی کسب و کارتان چگونه است؟ همچنین مسائل مربوط به تولید و کیفیت و خسارات احتمالی که تولید را متوقف می سازد و زمان های ناشی از طولانی شدن زمان طراحی و توسعه محصول را بیان کنید.اگر حمایت سرمایه گذاران قطع شود یا دچار نوسان شود،برای ادامه فعالیت ها،چه برنامه ای را پیشنهاد می کنید؟ در مورد تامین بخشی از نیازها در زمینه قطعات که به عهده پیمانکاران است و مخاطراتی که در این زمینه وجود دارد،توضیحاتی بدهید. تاثیراتی که در بازار ممکن است به وجود آید،مثل نوسانات فروش،رقابت شدیدتر و ... را بررسی کنید و تعیین کنید در این زمینه چه ریسک های احتمالی وجود دارد و شما چه راهکارهایی برای آن پیشنهاد می کنید. نکته: اگر شما از قبل عکس العمل های احتمالی در مورد تغییرات بازار را درنظر گرفته باشید،در مقایسه با حالتی که حتی در مورد این موضوع فکر نکرده اید،می توانید سریع تر تصمیم گیری و عمل نمایید.بنابراین صرف نظر از اینکه کارها بهتر یا بدتر از وضعیت پیش بینی شده پیش بروند،شما قبلا علل احتمالی و اثرات حاصله را بررسی کرده و اقدامات مناسب را پیش بینی کرده اید. 10- برنامه مالی برنامه ریزی مالی،عامل کلیدی طرح کسب و کار شماست.این امر همان اندازه که برای شما مهم است،برای وام دهنده یا سرمایه گذار نیز مهم می باشد. هدف از نوشتن برنامه مالی این است که:
در تهیه برنامه مالی باید موارد زیر را تعیین کنید:
جریان های ورودی و خروجی نقدینگی را به داخل و خارج از شرکت واینکه چگونه نقدینگی لازم به منظور پوشش دادن هزینه های پرداختی فراهم می شود را نشان دهید. منابع هزینه ای(هزینه های جاری و هزینه های ثابت) را مشخص کنید. هر هزینه ای را که به ذهنتان خطور می کند،ثبت کنید.حتی ایده خود را برای چند نفر مطرح کنید و نظر آنها را در مورد هزینه های سالیانه جویا شوید. بعد از آن بایستی اطلاعاتی از قبیل صورت درآمد ناشی از فروش،سود ناخالص،گردش وجوه نقدی را در طرح خود ارائه دهید. علاوه بر پیش نویس صورت درآمد،بودجه فروش را که برآورد مقدار مورد انتظار فروش در یک ماه است را نیز تعیین کنید. صورت حساب ترازنامه را نیز برای طرحتان تهیه کنید. صورت حساب سود و زیان را که سود دهی شما را در کسب دوره زمانی مشخص و نیز تاثیر مالیات بر کل بازدهی را نشان می دهد،در طرح خود بیاورید. نسبت های مالی هم از اطلاعات موجود در صورتحساب سود و زیان و ترازنامه به دست می آید،که باید در طرحتان راجع به آن توضیحاتی ارائه دهید.این نسبت ها شامل نسبت های نقدینگی،کارآیی،سودآوری و نسبت های توان مالی است. فراهم آوردن این نسبت ها برای اهداف زیر به کار می روند:
11- پیشنهادها در قسمت آخر طرح کسب و کار خود اگر پیشنهادی در زمینه:
در بخش ضمائم می توانید به ارائه اطلاعات تکمیلی از جمله موارد زیر بپردازید:
زمانی که می خواهید طرح کسب و کارتان را با دوستان و همکاران مطرح کنید،اغلب این نگرانی وجود دارد که مبادا ایده و فکر شما را به نام خود ثبت کرده و از آن به نفع خود سود ببرند،از آنجایی که طرح ها،بحث جامع و فراگیری را شامل می شوند این نگرانی قابل درک است. اکثر اشخاصی که از آنها خواسته می شود تا طرح کسب و کار را مرور کرده و درباره آن اظهارنظر کنند،معمولا به دلیل نسبت های خانوادگی و یا دوستی و یا به واسطه پرهیز از عذاب وجدان از سوء استفاده از طرح کسب و کار شما دوری می کنند ولی باید به خاطر داشت موارد فراوانی وجود دارد که حتی یکی از اعضای خانواده،دوستان یا همکاران تجاری به سوءاستفاده از ایده و فکر متهم شده است.برای پیشگیری از بروز چنین حوادثی بهتر است این کارها را انجام دهید:
برچسب ها: بخش های مختلف طرح کسب و کار,طرح کسب و کار,طرح کسب و کار چیست؟,کارآفرینی و ایجاد هر نوع کسب و کار جدید,طرح کسب و کار به عنوان ابزاری برای پیش بینی و مدیریت,چرا به نوشتن طرح کسب و کار نیاز دارید؟,تعریف دقیق و درک اینکه "در چه کسب و کاری هستید؟,موانع موفقیت شما در این راه چیست؟,تبلیغات,مسئولین فروش,مشخص کردن کانال های فروش,روش های فروش,تصمیمات مشتریان,زمان فرآیند فروش,شرایط پرداخت,فرآیند سفارش دهی, |
طرح کسب و کار ((Business Plan
تعريف:
طرح کسب و کار سندى مکتوب است که جزئيات کسب و کار پيشنهادى را مشخص
ميکند. اين سند بايد ضمن تشريح موقعيت کنونى ، نيازها ، انتظارات و نتايج
پيش بينى شده را شرح دهد و کليه جوانب آن را ارزيابى کند.
طرح هم براى صاحب آن و هم براى حمايت کنندگان مالى آن، به دلايل زير لازم است:
1- مهم آن است که مالک درباره هدف خود از کسب و کار و منابعى که براى آن نياز دارد به دقت فکر کند. اين موضوع در برآورد ميزان سرمايه مورد نياز، به وى کمک خواهد کرد.
2- بعيد به نظر ميرسد که مالک کسب و کار، براى راه اندازى آن سرمايه کافى داشته باشد. حمايت کنندگان مالى-بانکها يا سرمايه گذاران ريسکى-بايد متقاعد شوند که سرمايه گذارى در کسب و کار جديد، منطقى و درست است.
3- فرض بر اين است که اگر کسب و کار ايده خوبى نداشته باشد، هم براى صاحب آن و هم براى حمايت کنندگان مالى آن، بايد اين موضوع را در مرحله برنامه ريزى و قبل از هدر رفتن مقدار زيادى از زمان و هزينه، شناسايى کنند.
اجزاى يک طرح کسب و کار:
1- اهداف کلى
5- تحليل مالى
6- خلاصه
طرح کسب و کار نشان دهنده چيست؟
آماده
کردن يک طرح کسب و کار نتيجه نهايى روند طرح ريزى نيست ، بلکه تحقق طرح ،
هدف نهايى است. با اين وجود نوشتن طرح يک مرحله ميانى مهم است. طرح نشان مى
دهد که بمنظور يک کسب و کار محرز ، بررسيهاى دقيق در ايجاد کسب و کار
انجام شده است و براى راه اندازى آن کارآفرين ، وظيفه اش را انجام داده
است.
هدف طرح
وجود يک طرح کسب و کار رسمى ، صرفنظر از اندازه کسب و کار آن ، به همان اندازه که براى راه اندازى مهم است براى يک کسب و کار برقرار ( محرز ) نيز مهم است.
اين طرح چهار عمل اصلى را بصورت زير انجام مى دهد:
1- به مدير يا کارآفرين کمک مى کند که جوانب و پيشرفت پروژه يا کسب و کارش را مشخص ، متمرکز و بررسى کنند.
2-
يک چهارچوب منطقى و حساب شده ايجاد مى کند تا در آن يک حرفه بتواند توسعه
يابد و تدابير مربوط به آن حرفه را در چند سال آينده دنبال مى کند.
3- بعنوان ماخذ و مبنايى براى مذاکره با اشخاص ثالث مانند سهامداران ، دفاتر نمايندگى ، بانکها ، سرمايه گذاران و ... بکار مى رود.
4- معيارى را براى سنجش وضعيت واقعى کسب و کار در برابرآنچه که بايد باشد، ارائه مى دهد.
همانطور که دو شغل مثل هم وجود ندارد و بنابراين طرحهاى کسب و کار مانند هم
نيز وجود ندارد. از آنجائيکه ، برخى موضوعات در طرح به يک طيفى از کسب و
کارها مرتبط هستند بنابراين اين امر مهم است که مفاد و مندرجات طرح ها با
امور فردى متناسب باشد. با اين حال ، بيشتر طرح ها از يک ساختار آزموده شده
و نظر عمومى بر روى ( در مورد ) آماده سازى طرحى ک بطور وسيعى قابل اجراست
متابعت مى کنند.
طرح کسب و کار مى بايست نگرشى واقع بين از پيش بينى ها ومقاصد بلندمدت
داشته باشد. اين ديد و نگرش چهارچوبى را به وجود مى آورد که طرح بايد در آن
فعاليت کند و نهايتا" يا موفق مى شود يا شکست مى خورد. براى مديران و يا
کارآفرينانى که به دنبال حمايت خارجى هستند ، آماده کردن يک طرح جامع ،
موقيت را در افزايش بودجه ها يا تجهيز پشتيبان ضمانت نخواهد کرد. عدم وجود
يک طرح منطقى ، يقينا شکست را حتمى خواهد کرد.
اهميت پروسه
ايجاد يک طرح کسب و کار رضايت بخش امرى پردردسر ، اما ضرورى است ، روند برنامه ريزى ، مديران يا کارآفرينان را وادار مى کند که کاملا دريابند آنچه را که مى خواهند بدست بياورند و اينکه چطور و کى آنرا انجام دهند. حتى اگر هيچ حمايت خارجى هم نياز نباشد ، طرح کسب و کار مى تواند براى دورى گزيدن از اشتباهات يا تشخيص فرصتهاى پنهانى نقش حياتى را بازى کند.
براى عده بسيار زيادى از کارآفرينان و طراحان ، روند طرح ريزى ( فکر ، مذاکره ، تحقيق ، تجزيه و تحليل ) به اندازه طرح نهايى و يا حتى بيشتر از آن مفيد است.
بنابراين حتى اگر به يک طرح رسمى نياز نداريد ، درباره روند طرح ريزى بطور دقيقى فکر کند. اين کار مى تواند سود زيادى براى طرح کسب و کار شما داشته باشد.
هفته هاى بسيار زياد کار سخت و پيش نويسهاى متعدد را از زمان بروز طرح تا گرفتن حق کار پيش بينى کنيد. يک طرح مکتوب واضح با بسته بندى جذاب سبب خواهد شد تا حاميان ، سرمايه گذاران و ... آسانتر به آن گرايش پيدا کنند . يک طرح کسب و کار کاملا آماده نشان خواهد داد که مديران يا کارآفرينان، کار را مى شناسند و آنها را براى پيشرفت طرح بر حسب فرآوريها ، مديريت ، سرمايه ها و مهمتر از همه بازارهاى اقتصادى و رقابت انديشيده اند.

با توجه به گسترش حافظه های همراه و فلش مموری ، روش جدید ویروس ها برای انتقال و اسیب رساندن به کامپیوتر های شما فراهم شده که ساده ترین راه انتقال ویروس می باشد .و می تواند مخرب ترین راه هم باشد چون در این روش ها نیاز به متصل بودن به اینترنت و یا اینکه شخص غریبه ای به کامپیوتر شما دسترسی داشته باشد ندارد.پس مواظب باشید، در این روش های که ما در این مقاله خواهیم گفت تا حدود 95 درصد امنیت کامپیوتر شما تضمین می شود وبرای کاربران حرفه ای تر تا 100 درصد.
2- در مرحله بعد صفحه زیر ظاهر می شود که شما می توانید با برداشتن تیک در قسمت مشخص شده در عکس این خاصیت را بردارید و بعد دکمه Save را حتمی بزنید تا ذخیره شود.
حال
با خیال راحت می توانید حافظه خود را به کامپیوتر وصل کنید حتی اگر هم
آنتی ویروس نداشتید یا آنتی ویروس شما به روز نبود نترسید حافظه تان را وصل
کنید و مطمئن باشید ویروس نمی گیرید ولی یک لحظه صبر کنید ...
از
این به بعد به هیچ عنوان درایوی که بعد از وصل کردن حافظه به کامپیوتر
ایجاد می شود را با دابل کلیک (Double Click ) باز نکنید . حتمی بر روی
درایو حافظه کلیک راست کرده و اگر در ویندوز ایکس پی(XP) هستید گزینه
Explore و اگر در ویندوز ویستا یا سون(Vista & Se7en& Server 2008 )
هستید از گزینه Open استفاده کنید .چون شما با این روش های که ما گفتیم
جلوی اجرای اتوماتیک یا خودکار ویروس ها را گرفتید ممکن است حافظه شما
ویروس داشته باشد و شما با کلیک بر روی داریو حافظه آن را اجرا کنید.
در این روش اثر فایل های Autorun.inf از بین می رود.برای اعمال ای کار مراحل زیر را انجام دهید:
1- دکمه Start
را بزنید و این کلمه را در قسمت Search Box تایپ کنید که در پایین صفحه می باشد و بعد اگر Admin هستید
Allow دهید .
2-
بعد به گزینه Computer Configuration و بعد Administrative Templates را
باز کرده و بعد منوی Windows Components را باز کرده و روی Autoplay
Policies کلیک کنید.
3- حال در قسمت Details روی Default Behavior for AutoRun دوبار کلیک کنید.
4-
روی Enabled کلیک کرده و سپس روی Do not execute any autorun commands در
قسمت Default Autorun behavior کلیک کنید.تا همه داریورها غیر فعال شوند.
5- کامپیوتر خورا Restart کنید.

این مجموعه به صورت خلاصه و چکیده جمع آوری شده در صورت نیاز می توانید به سایت مراجعه کنید تا اطلاعات کاملتری پیدا کنید.این سایت با توجه متد های موجود و استفاده از یک سری ویروس های شناخته شده و در تست در سیستم های مشابه این نتایج بدست آورده که البته شما ممکن است در سایت های دیگر با متد های دیگر نتایجی متفاوتی مواجه شوید ولی بهتر است نتیجه گیری آخر را هم بخوانید.
لیست آنتی ویروس های مقایسه شده :
شما با استفاده از این برنامه می توانید جلوی اجرای فایل های Autorun.inf را در کامپیوتر های خود بگیرید تا کامپیوتر های شما آلوده به ویروس نشوند البته این برنامه در ویندوز ایکس پی (XP)کار می کند.این برنامه که برای شرکت مایکروسافت می باشد و 146 کیلو بایت حجم دارد به سادگی جلوی اجرای خودکار فایل های Autorun را می گیرد.



این برنامه قادر است که جلوی اجرای ویروس های که از طریق حافظه های همراه منتقل می شوند را بگیرد و فایل Autorun.inf را در فلش پاک می کند.و شما دیگر هیچ گونه نگرانی از زدن فلش به کامپیوتر خود ندارید .
نیاز مندی ها : نکته :شما برای نصب این برنامه به دات نت " .NET Farmework 4"نیاز دارید.
دانلود مستقیم دات نت فریم ورک (.NET Framework 4 Standalone) پسورد فایل : www.pcone.ir
لینک دانلود Download Microsoft .NET Framework 4 Standalone(Offline) Installer
در ضمن بعد از اجرای دکمه های مراحل 3 و 4 یا 5 شما می بایت کامپیوتر خود را ریست کنید.
دانلود برنامه با حجم 830 کیلو بایت

KillAutorun | 8 MB
این نرم افزار ایرانی که با توجه به بررسی های بعمل آمده در سازمان ها نسبت به آلوده شدن اکثر سازمان ها از طریق حافظه های همراه ، به ویروس ها و انواع بد افزار ها تهیه شده و عملکرد خوبی دارد (برای مثال بد افزار استاکس نت - StuxNet به راحتی از طریق حافظه های همراه منتقل شد.).متاسفانه اکثرا مدیران شبکه یا IT سازمان عقیده دارند که با گذاشتن دیواره آتش و آنتی ویروس و ... می تواند تا حدود زیادی امنیت شبکه را تضمین کرد که این فکر اشتباهی است ،چون هر شبکه دو بعد دارد یک بعد که از سمت سرور شبکه کنترل و مدیریت می شود و بعد دیگر کاربر می باشد که با توجه به آزاد بودن کاربران در اکثر سازمان ها در اتصال وسایل جانبی به کامپیوتر خود می تواند بسیار خطرناک باشد و کل شبکه را دچار اختلال کند و یا آلوده کند (به راحتی آب خوردن).این نرم افزار برای سازمان های در نظر گرفته شده که محدود کردن کاربران در آنجا مشکل می باشد و با این نرم افزار می توان تا 70 تا 90 درصد امنیت کاربرانی که تحت اختیار ما نیستند را تامین کند .البته این نرم افزار برای کافی نت ها ، دانشگاه ها و اکثر مراکز عمومی که سایت کامپیوتری دارند مناسب می باشد.
قابلیت های نرم افزار :
1- حذف فابل Autorun.inf که در تمام داریو ها وجود دارد به صورت اتوماتیک:
موارد استفاده : مواقعی پیش می آید که شما برای تعمیر ویندوز خود مجبور می شوید دوباره ویندوز عوض کنید ولی بعضی از ویروس ها روی کامپیوتر و در بقیه درایو ها به صورت مخفی سیستمی ( Protect Operating System File)باقی می ماند ، و شما بعد نصب ویندوز با خیال راحت وارد درایو های دیگر خود می شوید ولی غافل از اینکه ویروس روی درایوهای دیگر نیز قرار دارد و دوباره کامپیوتر شما آلوده می شود.
2- نمایش فایل های که توسط ویروس ها مخفی سیستمی شده :
شاید به این مورد برخورده باشید که متوجه می شوید فایل های فلش شما ناخودآگاه و یا درایو هایتان ناخودآگاه پاک می شوند، که در اکثر واقع این کار ویروس می باشد که این گزینه به شما امکان می دهد که تمام فایل ها را به حالت اصلی خود بر گردانید.
3- غیر فعال کردن درایو یو اس بی (USB)
با این گزینه شما امکان این را دارید که داریو های یو اس بی خود را فعال یا غیر فعال کنید.که دیگر هیچ حافظه همراه را شناسایی نکند.
4- غیر فعال نمودن خاصیت AutoPlay- Autorun.inf
امروزه شایع ترین راه آلوده شدن ویروس ها از طریق حافظه های همراه هستند که می توانند بسیار خطرناک باشند ، که این گزینه به شما امکان می دهد که این خاصیت را که لزومی هم ندارد فعال باشد از سیستم خود غیر فعال کنید تا از این به بعد با خیال راحت حافظه های همراه خود را به سیستم متصل کنید و نگرانی نداشته باشید.
5- نمایش ریز فعالیت ها
در این قسمت شما می توانید ریز فعالیت های داریوهای اتصالی خود به سیستم و ساعت و تاریخ اتصال این داریوهای را نیز مشاهده کنید.
6- حذف فایل های قفل شده یا غیر قابل پاکسازی :
گاهی اوقات به این مشکل برخوردید که از روی فلش نمی توانید فایلی را پاک کنید یا از روی هاردتان فایلی پاک نمی شود ، این گزینه به شما این امکان را میدهد که بتوانید فایل مورد نظر را انتخاب کرده و سپس آن را بعد از ریست کردن کامپیوتر پاک کنید.
تصاویری از محیط برنامه :



در حال حاضر این نرم افزار به سازمان ها عرضه می گردد.
قیمت لایسنس برنامه برای سازمان ها : 3000000 ریال و به ازای هر کلاینت 50000 ریال
.:: This Template By : web93.ir ::.